![]() |
11.01.2016 01:20 <Mikko Koho> Ja isoissa jumbojeteissä on yllättävän pienet akut, en muista amppeeritunteja mutta eivät paljoa auton/kuorma-auton akkuja voita. Juju on siinä että kun lentäjät menevät koneeseen (ehkä tuntia ennen lentoa) niin toinen laittaa huomioliivit päälle ja lähtee tarkastamaan että kone on ulkoisesti katsoen lentokelpoinen. Toinen puolestaan laittaa sisällä päävirrat päälle ja katsoo että paneelistossa on kaikki ok, ainakin Airbus osaa varoittaa vääränvärisellä lampulla jos joku nappula on sen mielestä väärässä asennossa. Ja jos ei ole maasähköä tarjolla niin sitten laitetaan peräkartiossa sijaitseva APU (Auxially Power Unit), käytännössä paineilmaa, sähköä, ehkä hydrauliikkapainetta tuottava kaasuturbiini, käyntiin ja sillä saadaan ilmastoinnit pelaamaan ja samalla moottorien käynnistysvoima valmiiksi. Toki APUn käynnistys ottaa piikin mutta ei mitenkään pitkää. Kerran Boeing 757:ssa istuessa koko APUn ja moottoreiden käynnistys hoitui suunnilleen sinä aikana kun työnsivät koneen portilta ja odottivat rullaukseen pääsyä. Ja matkustamossa sen huomasi kun valot sammuivat muutaman kerran. |
|
10.01.2016 18:27 <Hartsa> Eikun se on asemanhoitajan asunto =D ilman lisämukavuuksia....Vähän haisee lasikuidulle mutta kyllä siihen tottuu. koppi voi olla ehkä Rääkkylän muovin tekosia. |
![]() |
10.01.2016 18:24 <Hartsa> Ja ei tarvitse olla niin isoja ja painavia kaapeleita paino on valttia lentokonehommissa ;) kaikki liika on liikaa.... |
![]() |
10.01.2016 18:19 <Hartsa> Tässä muistelin että mistä tämä on kuvattu niin matkalaukkujen vetotraktorin kopista. Taustalla on ATR tulossa laskuun jokunen metri on kiitorataan ;) OH-KRK tulossa loppuliukuun lukee kuvan takana.. |
![]() |
10.01.2016 18:17 <Hartsa> Tällä joskus teetti työtä saada koneeseen "Avail" valo päälle. Vähän toinen oli tässä elektroninnen säädin....Kempissä taas se oli mekaaninen säätö. |
![]() |
10.01.2016 18:16
<Hartsa>
Vipa on nyt korjattu =) 400Hz on yleinen lentokoneissa AC 115V tarkoitin oli jäänyt tarkentamatta. Lähetys kuulokkeista monasti kuului se tasainen ininä kun laittoi moottorit käyntiin. Ja koneen sisällä kanssa kuuluu selvästi kun kone on "maavirrassa" joskus erotti milloin virta olettiin pois ja sähkönsyöttö muuttui mootoreiden kiskolle ininä lakkasi. ATRssä on merkkivalo virralle "Avail" palaa DC talussa kun tarjolla on "hyvää sähköä" jota Kemppi yleensä tuotti. Joillakin ATR piti vähän nostaa porrasta 3-4 jotta sai availin palamaan. Vanhemille koneille meni yleensä 3 virtaa. Uusi ha hieno ERRI oli taas oma juttunsa... ;) |
![]() |
10.01.2016 15:37 <muhentaja> 28V 114Hz kuulostaa muutenkin oudolta. Mitä noita lentokonesähköisin liittyviä juttuja on tullut pengottua, 28V on tasavirtaa ja vaihtovirtapuolella on 115V 400Hz 3-vaiheinen järjestelmä. Vaihtovirran taajuus on noin korkea sen takia, että kaikki AC-moottorit, muuntajat ja muut vastaavat vermeet saadaan mahdollisimman pienikokoisiksi. Rautahäviöillä ei lentokoneiden 400Hz järjestelmässä niin ole väliä (kunhan ei vehkeet ylikuumene), koska generaattoria pyörittämään on käytettävissä akselitehoa ns. järjettömästi tarpeeseen nähden. Lentokoneiden kuulutuksissa toisinaan taustalla kuuluva tasainen "piipaus" on itse asiassa 400Hz tasasuuntauksen rippeliä & ylikuulumista. |
![]() |
09.01.2016 23:40 <Juippi> Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä? |
![]() |
09.01.2016 20:45
<Make>
http://www.radiorex.fi/paikallisuutiset/:newsid/50190?PHPSESSID=78f185bbd4c0f5ac4703d259d6499919 30.11.2015 "VR sulkee lipunmyynnin Joensuusta Joensuun rautatieaseman lipunmyynti on lakkaamassa. VR:n oma lipunmyyntipiste suljetaan Joensuusta 10. tammikuuta mennessä. VR lopettaa samalla lipunmyynnin kaikkiaan kolmeltatoista asemalta. Syynä on lipunmyynnin siirtyminen verkkoon." |
|
09.01.2016 16:09 <calm> Uudempi rakennus on tainnut niin geneerinen aikakautensa koppi olla, ettei edes kuvaa ole. |
|
09.01.2016 15:10 <Jouko> Vaikka tekniikka pienenee ja tilantarve vähenee, niin tuskin sentään kuvan (lasi-)kuitukoppi on tämä uusi kytkinrakennus.. ;) |
![]() |
08.01.2016 23:45 <calm> Tuolta seuraavista kuvista nuo mainitut jutukin löytyvät. Näköjään 110 kV:t eri suuntiin ovat jonkun verran erinäköiset ja aseman eristimetkin eriväriset päätepylvään puolillaan. |
![]() |
08.01.2016 21:54 <Mikko Koho> Johan PVO varoitteli tuosta huoltovarmuusongelmasta silloin kun alkoi ajaa omaa kapasiteettia alas ja mm. Mussalosta kaatui piippu. Ja Fingrid varoitteli viime marraskuussa ainakin silloin kun Forssan toinen kaasuturbiini piti startata säätösähkön loppumisen takia. Mutta vielä eilen sai uimahallin saunassa, sähkökiukaiden lämmössä, kertoa tilanteesta jossa juuri silloin oltiin. Oli kovin hiljaista ja vieressäistuja tokaisi tyyliin että "siinä ei viherpiipertäjien touhut paljoa lämmitä".. |
![]() |
08.01.2016 21:43
<Mikko Koho>
02:45 eteenpäin tuli todistettua että Suomessa on ainakin yksi Fiat joka starttaa näillä keleillä alle 15min (Mertaniemessä käytetyt kaasuturbiinit ovat Fiatin valmistetta) ja jutussa oli muutakin asiaa sähkön riittävyydestä. http://areena.yle.fi/1-3240029 |
|
08.01.2016 17:59
<Hartsa>
Ei liity kuvaan mitenkään mutta aika kämänen paikka tuolla.....http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/lmp-riitt-vett-ssteltv/ |
![]() |
08.01.2016 14:13
<Jouni Jääskeläinen>
Mastoja on muutamia lisääkin. Mutta tuossa paikka ylhäältä katsottuna: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=313&map.y=266&e=464770&n=7229200&scale=4000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=siirra&lang=fi&mode=orto |
![]() |
08.01.2016 05:42
<Hartsa>
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/s%C3%A4hk%C3%B6n-huippukulutus-suomessa-moninkertaistunut-1970-luvusta/ar-AAguXCI?li=AA520v&ocid=mailsignoutmd |
![]() |
08.01.2016 05:42
<Hartsa>
No nytkö sitä huomataan " mahdollisesti muodostuva sähköpula" Kun ei ole enään tuotanto kapasiteettiä."Varavoimaa olisi, mutta vain 300 megawatin verran. Se ei riittäisi, jos siirtokaapeleihin tulisi pidempiä häiriöitä. Suomessa pohditaankin nyt huoltovarmuuden parantamista." |
![]() |
07.01.2016 22:28
<Jouni Jääskeläinen>
Näyttää Pielavedeltä olevan. Kuvan ulkopuolella vasemmalla on 110kV/20kV muuntajat ja 110kV kytkinkenttä. Muuntajalta tulee syöttö kuvassa oleville rele- ja automatiikkakaapeille. Kaapeilta oli aiemmin 8 lähtöä avolinjoina. Nykyisin pari lähtöä on korvattu maakaapeloinnilla. Kuvasta vasemmalle jäävälle 110kV kytkinkentälle tulee syöttö kantaverkosta Alapitkän 400kV/110kV sähköasemalta ja matkan varrelle on myöhemmin lisätty Maaningan 110kV/20kV asema. 1970- - 1980-lukujen vaihteessa Pielaveden sähköasemalta rakennettiin 110kV linja edelleen Keiteleelle. Tuota linjaa käytettiin ehkä n. vuosi (tai enemmänkin?) 20kV siirtoon ennen kuin Keiteleen sähköasema 20kV linjoineen saatiin käyttöön eikä naapuripaikkakuntien 20kV syötöt Keiteleelle enää kyenneet (kestäneet) ylläpitämään kasvavan teollisuuden kulutusta sähköjen katkeilematta. Keiteleeltä 110kV linja jatkettiin edelleen Vesannolle sekä siitä Konnevedelle millä saatiin muodostettua silmukointi. Keiteleelle tuli sittemmin myös Keitele Groupille oma sähköasema. Pielavedeltä, kuvan sähköasemalta, rakennettiin myös 110kV pisto Karttulaan ja sinne uusi sähköasema. |
![]() |
07.01.2016 21:54
<Hartsa>
Ahaa =D se on ihmiset töllistelly paljon lähtee tehoja niin sivutkin ollu kovalla kuormituksella :) |
![]() |
07.01.2016 21:42 <Marko> Tuohan on jo wanha uutinen, koska uusi ennätys kulutuksessa oli iltapäivällä. Hieman yli 15200 MW näytti hetkittäin menneen. Suuren sähönkulutuksen vuoksi olivat Fingridin verkkosivutkin melko jumissa. |
![]() |
07.01.2016 18:28 <Hartsa> http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sahkonkulutus-tanaan-kaikkien-aikojen-huipussaan/5642170 |
![]() |
07.01.2016 18:04 <Hartsa> Niin ja tänään on ollut suomessa sähkönkulutus huipussaan 1/4 sähköä tuodaan ulkomailta... Niih kun omaa tuotantoa on lopetettu ;( |
![]() |
07.01.2016 09:27
<calm>
Tänään on ensimmäinen kerta, kun pörssisähkön hinta menee toistaiseksi-sopimuksen ohi (tässä taloudessa tällä sopimuksella). Koko päiväsähkö kahta tuntia lukuunottamatta on kalliimpaa ja vuorokauden keskihintakin on kalliimpi. Mutta kun lämmitys on varattu halvemman sähkön aikaan, niin lopullinen vaikutus maksettuun hintaan on kuitenkin sitten jotain ihan muuta.. http://calm.iki.fi/16/sahko-20160107 |
![]() |
06.01.2016 20:41 <Make> http://yle.fi/uutiset/porssisahkon_ostaja__tarkkana_kulutuspiikkien_aikana/8573239?ref=leiki-uup |
|
06.01.2016 20:34 <Make> Siltä se tosiaan näyttää. Hyvä, että on myös keskusradion kaiuttimet tuntevia. |
|
06.01.2016 08:22 <Veke> Tuo iso pallo ilmastointikanavien yläpuolella, katonrajassa näyttäisi olevan Majorcomin IMC 250T-mallinen 100v linjakaiutin. |
![]() |
05.01.2016 21:52
<Joni>
Tässä on ainesta taustakuvaksi! :) |
|
05.01.2016 21:39
<Make>
Varmaan ovat 70W. "Vaijerin pätkä" taitaa olla naru, jolla kaapelit on ollut köytetty pylvääseen. Tuossa on vähän vastaavaa valaistuksen "oireen korjausta": http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1108&pos=57&pid=39154 |
|
05.01.2016 21:27 <Make> 60 voltin sysäysrele on tuote, jota ei kai saa enää mistään. Käytössä niitä tuntuu yhä olevan, kun sellaisia aina välillä kysytään. |
![]() |
05.01.2016 19:17 <Topiax> Totta. Työmatkalla minäkin tämän kuvasin. |
![]() |
05.01.2016 18:42 <calm> Tälle vuotta olisi ollut jo monta näyttävää auringonlaskua. Vielä jos niitä olisi ollut esimerkiksi kuvaamassa vapaasti, eikä töissä istumassa.. |
|
05.01.2016 18:30 <Marko> Suhteellisen pieniltä näyttävät, olisivatko 150 tai vain 70 W heittimet. Tuolla asennuskorkeudella ja suuntauksella 70 W olisi vallan riittävä. |
|
05.01.2016 11:02 <RicuP.> On niissä muovinen lätkä johdon ympäri jossa on tyyppi joskus lukenut punaisella. Nyt äkkiseltään ei paljoa muuta näy, kuin pyöreä MK -logo, mutta muistelisin, että yksi pätkä ei paljoa 7W enempää vienyt. Pitää varmaan koittaa otta kuva jos jostain lätkästä saisi selvää. |
![]() |
04.01.2016 21:15 <Make> Kuvan hakutaulu on Esmi, malli näyttäisi olevan RLS-9510, 24V. Joku malli on myös 75V. Ohjauskojeita löytyy monen tasoisia, käsikäyttöisiä ja automaattisia. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8407 sivu 61 |
|
04.01.2016 21:01
<Make>
"Soittokellot ulkoasennuksia ja kosteita huoneita varten. Soittokellon runko lujitemuovia PK 13,5 mm holkkitiivistein. Kupu messinkiä halk. 135 mm. Tasavirtasoittokellot häiriönpoistokondensaattorein. Nimellisjännitteet: 24, 60, 127, 220V AC 24, 110, 220V DC" http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8407 sivu 117 |
|
04.01.2016 21:00
<Mikko Koho>
Saaks tuon kautta riittävän puhdasta sähköä? :) https://www.youtube.com/watch?v=MpR-1c771eA |
|
04.01.2016 20:50
<Make>
Hieno luettelo, siellä onkin monenlaista tutun näköistä kojetta, varsinkin painikkeita ja releitä. Tuollaisen pistorasian näköisiä summereitakin on, mutta niissä on vähemmän reikiä. Kuvan pistorasian tyyppi on CV-8600. |
|
04.01.2016 11:11
<Tuomo Y>
Tästä linkistä löytyy Esmin tuoteluettelo v. 1972 http://www.elkesan.fi/index.php?sivu=Museo Siellä löytyy mm. sivulta 128 ao. "heikkovirtapistorasia". Näitä lienee käytetty erilaisissa oviliikennevalokytkin- johtaja-sihteeripuhelimissa yms. |
|
04.01.2016 00:53 <Koomikko> Onhan se kiinnitysruuvi epäsymmetrisesti yhden reiän kohdalla. |
|
03.01.2016 20:57
<Make>
Ainakin noissa valaisimissa on rungon reunassa ruuvit ihan alunperin ja pallo vaikuttaa kaulukselliselta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8539 Idmanissa näkyy olevan aukollinen pallo: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8220 Noita välähtäviä lamppuja on itseasiassa melkoisen paljon. Kai se on Philips- laatua... |
|
03.01.2016 20:35 <Make> Vähemmän yllättäen lienevät saman valmistajan... Puuttuuko merkinnät myös? |
|
03.01.2016 20:18 <STP> Noin paljon reikiä, eikä mitään ohjainta/piikkiä mihinkään suuntaan. Ääni kaiuttimelle/summerille, kun ollaan kerran sairaalaympäristössä. |
|
03.01.2016 20:00 <Make> Onkohan tuo vasen alempi pistorasia vai joku kaiutin, kun kansi on täynnä reikiä? http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=61321&view=lres&prms=s_start%3D100%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D0%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
|
02.01.2016 23:41 <RicuP.> Enpä osaa sanoa, miksi ledi välillä välähtää.. Jatkuvasti vilkkuvia on välillä ollut. |
|
02.01.2016 23:39 <RicuP.> Ornossahan ei kuvussa ole kaulusta ollenkaan, vain pelkkä aukko. Runko-osan alapuolella on 2 ruuvia, jotka puristaa pohjan kupua vasten. Se on aika luotettava kiinnitys. Voi olla, että on myöhemmin laitettu kauluksellinen kupu ja lisätty kiinnitysruuvit. |
|
02.01.2016 23:19 <RicuP.> Mulla on muuten joskus -07 Soonilta hankitut jouluvalot parvekkeella ja niissä on ihan samanlainen tasasuuntausjohto kuin tuossa Matti Käen kuvassa! Toinen tasasuuntaaja kärähti silloin jo parin viikon käytön jälkeen kun sen sisään oli päässyt vettä. Vähän ennen joulua jouduin hankkimaan uudet diodit, jotka laitoin sähköputken sisään ja silikoonia täyteen ja kutistesukat päihin. Vielä on toiminut, mutta on kyllä ruman näköinen :D Hyvät valot on muuten olleet kyllä. Nyt on muutama ledi pimennyt, mitta ei koko sarja sentään. Sarjoja on 4 tavallista ja 2 ns jääpuikkosarjaa. En kyllä sillon noin paljoa niistä maksanut, olisiko ollut 50-60e koko hoito. Tasasuuntausjohtokin taisi olla 4e/kpl. |
|
02.01.2016 20:47 <Make> Ehkä on Soonin valot. Tuolla puussa on pari jotain muuntajan oloista rasiaa. Mahtaako esitteen http://www.sooni.fi/tuotteet.html?id=114/ "virtajohto tasasuuntaajalla" tarkoittaa ihan muuntajaa vai tuollaista... http://www.mattikaki.fi/sahkoturvallisuus/revontulidiodi.htm |
|
02.01.2016 20:25
<Make>
Tuon peruskorjauksen jälkeen oli ainakin kirkasta, kun jokainen lamppu toimi. Nyt loppuvaiheessa vain keskimmäiset lamput olivat käytössä, vähän jo tuntui hämärältä. Em. toisessa kaupassa on myös Vake-tuotteen valaisimet vm.-90. Toisessa taas on Idman Office, ehkä 6164S-258 vm.-87. Noiden pohjaan kiinnittyvät lampunkannat ovat aika leluja. Eräänkin kerran on näkynyt, että kanta on hajonnut ja lampun pää roikkuu johtojen varassa. Tuossa mielessä ritilä on ihan hyvä... |
|
02.01.2016 09:58 <Juippi> Turha niitä ritilöitä on pitää päällä valotehoa syömässä. |
© Janne Määttä 2004-2017