18.12.2016 17:09
<RicuP.>
En ole kyllä vastaavaa nähnyt.. Aika erikoinen kokoonpano.
29.12.2016 20:37
<Make>
Näköjään valmistajasta oli jo vihje saatavilla noista Voltanoista. Eli tämä valaisin on Schreder Senso:
http://www.schreder.com/en/products/senso/ Kai pohjassa sitten on Schreder logo, vaikka se ei erotu kuvista.
23.10.2017 16:42
<calm>
Tähän kuvaan liittymättä, mutta pitkästä aikaa tuli aamupimeässä ajettua Oulussa Alakyläntietä, jolle kesällä vaihdettiin katuvalot ledeiksi noin kilometrin matkalla. 7 valaisinta oli jo tyystin pimeänä, ei taida päästä kyseinen malli jatkoon luotettavuuden perusteella.
23.10.2017 21:26
<Make>
Mikä vaan lienee merkki ja malli...
25.10.2017 09:10
<calm>
Pitäisi ihan erikseen mennä valoisaan aikaan katsomaan joskus, mutta tämän tyylisiä puikuloita ne ovat, ehkä vähän vaakatasossa olevan S:n mallisesti mutkalle käännettyine päätyineen.
25.10.2017 21:18
<Make>
Noita Iridium2 led-malleja näköjään löytyy, olenkin niitä ihmetellyt.
Natikka-Iridiumia riittää Keravalla... "Yllättävää", että uudemmat valaisimet on ajastettu hajoamaan.
25.10.2017 22:23
<RicuP >
Vielä kun tuon tyyppisiä vaan hankitaan, vaikka on todettu hajoavan ja näkeehän sen heti rakenteestakin että minkälaiset edellytykset on kestää 10v kauempaa. Kun vertaa vaikka Mantaan, niin sen rungossa ei ole ainuttakaan muoviosaa vedonpoistinta, liitintä ja kytkintä lukuunottamatta.
Schreder Saphir oli myös roskaa, kun olivat tehneet heijastimetkin muovista, jotka sitten paloi puhki ainakin Espoossa sadoista valaisimista. Nyttemmin myös maalit rapisee pois..
26.10.2017 20:51
<Make>
Varmaan päättäjillä on alan asiantuntemus nollassa, tai eivät ole edes sisään katsoneet. SLO HKB 10 LUC on vähän eri luokkaa:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8950 Natikka-Iridiumia muuten tuli valtion tielle viime vuonna...
Joskus luin, että Espoossa käytetään vain korvaavia natikoita elohopeavalaisimissa. Se kuulostaa asiantuntevalta, ovat vaan kuitenkin tuollaisiin sitten sortuneet.
Vähän tuntuu, että Hyvinkäällä on tietävämpää väkeä...
28.10.2017 02:05
<RicuP >
On varmaan kilpailutettu kasa valaisimia, eikä sitten olla tutkittu enempää. Iridiumia tuli tännepäinkin kuvullisena jokusen kilometriä valtion huollettavaksi..
Kyllähän niitä valaisimia vertaillaan ja tutkitaan, niinkuin muitakin vehkeitä ennen isompien könttien hommaamista. Nyt on taas oma hommansa, kun Ledit tuli, kun niistä ei juuri päällepäin pysty mitään arvioimaan. Tietenkin jäähdytys on semmoinen, minkä näkee ja tuntee, sekä muut materiaalit ja se, ettei Ledejä ajeta liian suurella virralla valotehon lisäämiseksi, kuten monet valmistajat tekevät, sillä Ledin hajoaminen ennen aikojaan on kaikista huonoin vaihtoehto. Liitäntälaitteita vielä vaihtelee kuten ennenkin, mutta Ledejä ei niinvaan, kun on monen näköistä ja kokoista, eikä varaosia tarvitse tehdä olikohan 2v pidempään..
Onhan niitä monen näköisiä ilmestynytkin, että kokemuksia selvästi haetaan.
04.01.2022 19:16
<RicuP. >
ST:tä on muutamaa eri mallia. Vanhassa mallissa varren kiinnitys on enemmän ylempänä eikä siinä ole tuommoista samanlaista kiinnikettä. Kaksoiseristetyssä mallissa on muovinen heijastin. Täällä on kai käytetty vain metalliversiota joskus 2011-12 niitä on tänne asennettu enemmänkin. Taisivat olla made in Slovakia. DL oli mielenkiintoinen rakenne. Kaksoiseristetty oli päällinen kumipintainen sisältä!
04.01.2022 20:35
<Make>
Tuolla jossain väitettiin, että muovinen heijastin mahdollistaa paremmin tarkkojen valonjakojen tekemisen kuin metalli. "Pieni" sivuvaikutus on sitten tuo...
Pääkaupunkiseudulla alkaa vanhemmat natikat olemaan harvinaisia. Kiinteitä ledejä on kylvetty jo isoille teillekin aika paljon. Lähinnä Manta ja Siteco SC/SQ esiintyy.
04.01.2022 20:38
<Make>
... näytti myös, että Philips Koffer2:sta alkaa maalit rapista pois.
04.01.2022 21:15
<Froggy>
Kaipa Helsingissä on vielä natikka Salmiakkia jonkin verran, en ole kyllä siellä vähään aikaan käynytkään.
Kehä I:ltä, Kehä III:ltä lännestä ja nelostiellä Kumpulasta johonkin Jakomäkeen on ainakin vanhat natikat häipyneet, kun viimeksi syksyllä seikkailin siellä päin. Muutenkin ELY:n pääteiltä on nyt urakalla ruvettu vaihtamaan lasikuituisia ja vanhoja valaisimia. Niitä on nyt vaihdettu erityisesti LumiStreetiin ja ProFlowiin.
04.01.2022 21:17
<Froggy>
Olikohan Porvoostakin vaihdettu lasikuituiset huonot SR:t johonkin... Heinolan motariltakin katosi salmiakit.
05.01.2022 21:55
<Make>
Ei tainnut reitti olla ihan sellainen, mutta muutama salmiakki näkyi. Lähinnä oli kai Thorn Victor vaijerimallia. Kyllä, Kehä I on juuri noin. Natikka vaan vaikutti paremmalta näkemisen kannalta isoilla teillä. Jossain taisi olla myös DigiStreetiä.
06.01.2022 15:24
<Froggy>
Viktoria kyllä riittää. Kyllä jotain SGS 203:a ja 8512:akin oli silloin vielä jonkin verran. Sitten oli myös nuo:
https://goo.gl/maps/oUwBNvmuERLxbhqc7 Kai Rautatientorilla on vielä HKP:t ja Sistellarit? HKP:t taisi olla alussa eh-lampuilla, mutta joskus myöhemmin ne kai muutettiin natikalle?
06.01.2022 17:06
<RicuP. >
Ennen joulua kävin ja oli HKP:t vielä paikallaan niin kuin sistellaritkin. Kehä I:llä on näköjään digistreettiä. Hyvinkään motarilla on vielä salmiakkeja, Mantoja, Iridiumia, seleniumia, 8512 ja Sitecoa. Sekaan on saatu vielä joitain Led malleja. Hämeen puolelle vaihdettiin jokin aika sitten 8512 tilalle vissiin seleniumit, mutta Hämeenlinnaan ledit. 4 motarilla Hyvinkää Mäntsälä liittymässä taitaa olla Sitecot.
06.01.2022 17:09
<RicuP. >
Uudessa Loppi Klaukkala liittymässä on jotkin ledit joista tosi moni on jo pimeinä tai palaa osittain.
06.01.2022 18:05
<Froggy>
Klaukkalan kohdalla taitaa olla Screder Amperat tai tuommoiset
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12233
Kouvolan isojen teiden natikat on lähinnä 8511, Iridium, SGS 203 ja Manta. En tiedä onko Uttiin menevällä tiellä enää salmiakkeja ja HKB 10:ä tai Korialla vielä Siteco ST:tä. Kolaroitujen natikoiden tilalle tulee yleensä kuvullinen Selenium. Elyn ainoat ledit taitaa olla Philipsiä ja Easylediä täällä.
07.01.2022 19:31
<RicuP. >
Niissä Led moduuleita on kaksi peräkkäin ja osassa toimii vain toinen. Selenium taisi olla viimeinen markkinoilla oleva natikka valaisin. Täällä kylläkin mantaa laitetaan vieläkin paikkausvalaisimeksi natikka kaduilla. Led lamppuja ja valaisimia on asennettu tänne vielä viime vuoden lopulla älytön määrä. Tosin yhdelle Siemens broadway osuudelle oli löytynyt vielä ihan uusia Eh lamppujakin!
07.01.2022 22:06
<Make>
Valaisinnäyttely on kyllä pysyvä ilmiö. Tuusulanväylällä on nyt SQ:n seassa Selenium ja taisi olla Mantakin. Lisäksi yksi pylväs oli tyhjä. Vaikka SQ:t eivät ole edes vanhat.
17.01.2022 02:56
<Saku Nurmi>
Mitä nyt on tullut nähtyä niin Lahdenväylällä välillä Vantaa-Kerava on kyllä melkoisesti ledejä ja natikkoja sekaisin. Tässä salmiakki alkuperäinen valaisin. Lisäksi tämä varmasti tulee myös tapahtumaan Porvoonväylällä, jossa on harvinaisen paljon kaatuneita valaisimia. Siinä onkin sitten mantaa pitkälti. En osaa sanoa miksi näitä ei ole uusittu, koska jossain kohtaa jopa useampi valaisin puuttuu muutaman sadan metrin säteellä. Löytyy paljon myös muutaman vuoden ikäisiä ledejä pimeänä. Philips MileWide ilmeisesti eniten tästä kärsivä, kun vieri vierestä löytyy useampi valaisin joko killuvana himmeästi tai kokonaan pimeänä.
17.01.2022 20:19
<Make>
Kyllä, Lahdenväylällä on näyttely, ihan tuoretta tilannetta en tiedä:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8914
Onko tuo MileWide se vanhempi paksu malli? Niitä oli kai hajonnut äkkiä myös Hyvinkäällä. Täällä on muutama uudempi litteä malli 2017 vuodelta, vielä toimii. Jostain syystä pimenneitä ledejä ei ole Keravalla kauheasti näkynyt. Sen sijaan vanhemmissa valo alkaa vihertää/ kellertää kai kun linssit kellastuvat.
20.01.2022 14:27
<Froggy>
Kelikameroista voi tarkastella että mitä löytyy mistäkin. Näköjään Porvoossa on vielä Siteco SR:t ja Koskenkylässä Salmiakit ja vissiin myös Shréder Sintrat. Näköjään Hämeenlinnan Mantat ovat vaihtuneet Lumistreeteihin... Sen sijaan Tampereella on vieläkin 8511:t. Kuopion motarilla on Lumistreetit keskustan kohdalla, mutta muualla on 8512:a AEC Kaosta ja kai Siemens SL 2000:a.
21.01.2022 22:07
<Make>
Vai kelikameroista näkee kaikenlaista... Jos Hämeenlinnan paikka on se, missä oli SOX. Taisi olla vähän hämärän oloista Mantojen kanssa, ehkä kaapelointi ei sallinut tarpeeksi tehokkaita lamppuja.
27.02.2022 19:43
<Froggy>
Kouvola - Siilinjärvi välillä oli suurimmaksi osaksi natikoita, Kaosta ja 8511:a. Mikkeli - Juva uudella motarilla oli Digistreetiä ja Schréder Amperaa. Kuopiossa oli tosin Lumistreetiä pitkä pätkä, mutta Siemenssiä ja Idmania oli vielä aika paljon.
03.03.2022 10:20
<RicuP. >
Tuli ajettua nelostietä Jyväskylästä tänne ja koko Heinolan osuus on vaihtunut Ledeiksi! Yllättäen oli ehkä pari kymmentä pimeänä. Valaisimen mallia ei pimeässä erottanut. Myös Vaajakosken ja Hartolan välissä oli muutama osuus ledejä, sekä muutama Iridiumin tai Safirin näköinen joissa valkoinen valo.
Hyvinkäällä kyllä riittää noita pimeitä Led valaisimia. Olen huomannut että osa niistä palaa aina välillä. Vaihdettavalla lampulla on ihan muutama vain pimeä.
03.03.2022 12:14
<Froggy>
Heinolan malli on myös LumiStreet gen2. Vissiin perus Philipsiä jos kymmeniä oli jo pimeänä... Leivonmäen kohdalla on DigiStreetit.
03.03.2022 14:38
<RicuP. >
Juu kyllä pimeitä oli varmaan se 20. Leivonmäen kohdalla kaikki paloi. Jyväskylässäkin oli ledejä ilmestynyt aika runsaasti, en tosin päässyt niitä pimeällä näkemään. Lahden kohdalla oli vissiin Lumat. Niistä oli vain pari pimeänä.
03.03.2022 22:53
<Froggy>
Tuossa on varsin tuoreen näköinen:
https://goo.gl/maps/mywHgXRXVS2oRSAZ9 Muistaakseni joskus 2014-2016 aikana tuo kolaroitiin ja tilalle tuli uusi samanlainen.
04.03.2022 22:10
<Make>
Nuo salmiakit olivat vieläpä hyvin huolletut...
Vai tuokin on törmäysturvallinen pylväs. Onkohan tuokin kokeilu, kun niitä on vain vähän matkaa. Ajattelin, että syynä olisi todella paksut kaapelit. Yhden kolaroidun tilalle tuollakin kai tuli samanlainen, mutta toisen kerran taas normaalin näköinen.
Jossain onko Hartolan suunnilla, missä on kallioleikkaus, ainakin oli siinä kohti Mantoissa monimetallit. En tiedä, jos muutakin on ilmestynyt.
10.03.2022 19:34
<Make>
Nyt Vantaalla näkyi jotakin pyöreitä kahdella isolla Led-lätkällä olevia valaisimia. Ainakin parissa oli toinen lätkä pimeä. Valaisimen mallia ei oikein pimeässä nähnyt.
20.03.2022 21:09
<Make>
...vähemmän yllättäen se on Philips CitySoul LEDGINE, eli vanha paksu malli:
https://www.specifiedby.com/philips-lighting/citysoul-ledgine
Tuli myös ajettua Jyväskylä-Kerava-väli. Niin on joka ikinen salmiakki häipynyt Heinolasta. Ledit vaan tuntuivat olevan kaikki samaa kokoa, vaikka ennen oli 250W ja 400W. Sillan heittimet olivat vielä natikalla.
Leivomäessä oli vielä eh-salmiakkia:
https://www.google.fi/maps/@61.9178928,26.1169426,3a,75y,79.63h,101.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sftUmk94UMEoD5hocrG75Gg!2e0!7i13312!8i6656
Hartolassa oli kai natikka-Seleniumeissa jotakin korvaavia lamppuja:
https://www.google.fi/maps/@61.5780778,26.0069779,3a,37.5y,93.25h,88.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1swH0Eh7JS32JfdJUYkKlRrA!2e0!7i13312!8i6656
Kallioleikkauksen heittimissä taisi olla jotkut korvaavat lamput valon määrästä ja väristä päätellen. Nyt Mantat olivat natikalla.
Lahdessa on SQ:t edelleen, jatkona olevat leditkin toimivat suunnilleen.
23.03.2022 09:27
<Froggy>
No oliko Heinolassa myös tuolloin niin monta pimeänä?
Oliko niissä heittimissä mahdollisesti jotkut värilliset ledit?
SQ:den jatkona on vissiin Lumat.
23.03.2022 21:26
<Make>
Jotain 15 taisin laskea pimeitä.
Ei nyt ihan värilliset, mutta vaikutti joltain 4000K maissilampulta. Ennen ne tuntuivat paljon kirkkaammilta, nyt oli ihan riittävät myös.
Saattaa olla Luma gen2. Oli kai vaihe kateissa tai jotain, kun vähän matkaa oli aina vuorotellen toisen puolen valo pimeä.
23.03.2022 22:32
<RicuP. >
Itse kävin myös nyt viikonloppuna Jyväskylässä, Saarijärvellä, Kannonkoskella ja Muuramessa.
Koitin katsella myös että mitä lamppua käyttävät Seleniumeissa, mutta en saanut ohimennen selvää. Sillan valoista oli toinen puoli kokonaan pimeä.
Sen sijaan Jyväskylässä ei juuri mikään ollut muuttunut sitten viime kesän. Rautatieaseman vaijeriphilipsit oli vaihtuneet ufoihin ja Keljonkankaalle oli tullut ledejä. Siellä oli alunperin natikka Siemenssit jotka vaihdettiin muutama vuosi sitten Mistralleihin ja nyt kiinteiksi ledeiksi..
Kannonkoskella on myös vielä vanhat valaisimet, eikä yhtään led valaisinta näkynyt. Keski-Suomessa on käytetty todella paljon Järnkonstia maanteillä ja niin on edelleenkin.
24.03.2022 21:46
<Make>
Juuri huomasin, että Keravalla on parissa SGS203:ssa jotkin vaaleat lamput. Keltaisten kupujen läpi on vaikea nähdä...
Niin taisi olla toinen puoli pimeä. Heittimet ovat kai Idman P3-29 ja P3-30. Ensimmäisissä on kai sytytin heittimen juuren kotelossa.
Joskus vuosituhannen vaihteessa Jyväskylän suunnille tuli paljon uusia pitkiäkin valaistuja osuuksia. Niihin juuri tuli Järnkonstit. Jossakin vaan taisi olla vaihdettu Mantoihin...
Se on jo erikoista, ettei kiinteitä ledejä nykynyt, oliko sitten korvaavia?
25.03.2022 16:13
<RicuP. >
Vähän näytti erikoiselta torviheittimien kotelot. Vanhoissa SLO-Idman 80W alasvaloissa oli kuristinkotelo tehty siihen alurunkoisen pitkulanmuotoisen prismakupuvalaisimen runkoon. Kuvun tilalla oli peltikansi.
Hyvinkäällä ei enää ole niitä Järnkonsteja vissiin enää kuin pari ja nekin Eh erään kujan päässä.
Ei näkynyt autosta niin hyvin, mutta valaisimet oli 8512, minicompact, Victoria, HKB4, fresta ja uusin kauha. Varmaan korvaavia lamppuja käyttävät. Muutamasta Minicompactista puuttui päällinen niin että heijastimet oli taipuneet ylös. Osassa oli myös päällinen kuvun kanssa yläviistossa. Mitä lie käynyt..
25.03.2022 19:15
<Froggy>
Täällä ei ole ollut koskaan ainuttakaan isoa Järnkonstia, pelkkiä Minicompacteja vaan.
Mitä olen suht. tuoreista Kannonkosken kuvista nähnyt, niin päätielläkin saattoi olla 125 W kauhat.
Mikä lie korkea härveli iskenyt Minicompacteihin jos on noin...
25.03.2022 19:55
<RicuP. >
Siinä vähän ennen kylää on kauhoja mut keskustassa on 8512 ja mini varmaan jostain 1980-90 vaihteesta. 8512 on natikalla vieläpä. Kirkon suunnilla on Victoria valaisimia, eli sitä hattuversiota, en tiedä millä lampulla. Muuten näytti olevan kauhoja
25.03.2022 19:59
<RicuP. >
Yleensä jos auran hytti vaikka kolahtaa niin valaisin yleensä kääntyy sivulle. Nämä oli kuitenkin vääntyneet pystysuoraan. Liekö ilkivaltaa, alhaalta työnnetty jollain pitkällä kepillä, niinkuin oli tehty Hyvinkään Sveitsissä luontopolulla. Oli joskus lehdessä juttua.
08.04.2022 14:30
<Froggy>
Tampere-Kouvola välillä oli suurimmaksi osaksi natikoita, mutta jotain Lumi- ja DigiStreetejä näkyi.
Tampereella oli keskustassa jonkin verran kauhoja, lähinnä HKB 10:ä ilman kupua. Näkyi myös puoliksi alumiinisia PSO:n ufoja ja AEG:n ripustusvalaisimia:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-117751 Broadwaytä näkyi vain vähäsen, eikä Siteconkaan natikoita ollut paljoa... Tosi paljon oli Fagerhultin, AEC:n ja etenkin Philipsin kiinteitä ledejä.
08.04.2022 15:58
<RicuP. >
Sama havainto, paitsi ufoja en ole löytänyt. On kuviakin sieltä, kun jokin aika sitten kävin. Löytyi myös ne AEG:t.
08.04.2022 17:46
<Froggy>
Ufoja oli tuolla:
https://www.google.fi/maps/@61.5028604,23.8128904,3a,25.1y,191.74h,88.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHm9PqFmT_ZppMscuHokLeA!2e0!7i13312!8i6656
Rautatieasemalla taisi olla pari HKP 5:ä PC-kuvuilla:
https://www.google.fi/maps/@61.4977562,23.7721054,3a,58.1y,116.59h,109.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRhT4n9bhbcVLV8SWjLTRDQ!2e0!7i13312!8i6656
08.04.2022 19:32
<RicuP. >
Aa, tuolla.
Luulin noita HKP5 valaisimia AEG valaisimiksi kaukaa katsottuna kun oli valot päällä. Molemmissa palaa yksi himmeä Eh.
08.04.2022 22:00
<Make>
Siellähän nyt kaikkea on... HKB 10:ä näin joskus paljon myös. Tuo AEG on todella harvinainen. Nyt on sitten alumiini-ufoja alkanut löytyä, itse löysin syksyllä. Tuolla on vielä outo, paksu pylväs.
HKP 5 PC-kuvulla on myös uutuus.
21.04.2022 20:23
<Make>
Oho, niin onkin. Sieltä vasemmalta on Sistellar häipynyt sellaisesta jo aikaisemmin. Mikä lienee ollut alkuperäinen valaisin...
Lieneekö ne teräsristikkopylväät myös johdinautojen perua, varmaan.
21.04.2022 23:01
<Froggy>
Ihan varmaan alun perin on ollut jotkut DDR-valaisimet noissa.
Lienevät varmaan kuten tuollakin:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12322
Tuolla näkyy olleen Stradavarejakin:
https://www.raitio.org/vanhasivusto/trolley/tampere/tkl7/tkl7.htm
Tuota Tampereen varsimallia näkyi vieläkin jossain käytettävän. En muista oliko myös ihan ledivalaisimilla varustettuina, mutta ainakin joillain eh-kauhavalaisimilla näkyi jossakin. Samaa varsimallia on kai käytetty joskus Turussa ja ehkä Helsingissä.
22.04.2022 22:33
<Make>
On oikein kaksipuoleinen varsi Stradavareilla. Olen nähnyt noita yksipuoleisia varsia myös Ylöjärven suunnilla.
03.05.2022 20:05
<RicuP. >
Hienoja on nuo vanhat varret.
Täällä tapahtuu jänniä. Pari vuotta sitten Led valaisimille muutetulla kadulla oli muutama valaisin pimeä. Nyt kahden vierekkäisen pimeän tilalle oli tullu Mantat Led lampuilla!
04.05.2022 19:56
<Make>
Siinä on jo asiallisen ja erikoisen kuuloinen asennus.
04.05.2022 22:26
<Froggy>
Ilmeisesti siellä on otettu Mantaa talteen ja laitettu jopa uusiokäyttöön. Hyvä juttu
05.05.2022 18:34
<RicuP. >
Juu, itsekin vähän hämmästyin. Vanha Led oli Philips Lumistreet. Niitä näkyy pimeinä vähän siellä täällä.
Liekö joissain Led valaisimissa jotain saatavuusongelmia, kun täällä on muutettu parin kadun valaistusta ledeiksi jo varmaan vuoden ja on vieläkin kesken. Noin kuukausi sitten oli tullut taas lisää saman mallisia valaisimia mutta ledien heijastimet oli eri kohdissa niissä. Toiselle kadulle oli aloitettu asentamaan Schrederin jotain pyöreää mallia mutta sitäkin on tehty kuin Iisakin kirkkoa..
05.05.2022 19:52
<Make>
Eräältä asiakkaalta kuultua. Oli asentanut jotakin himmennettäviä Airamin valoja, jotka oikeasti tulivat himmentimien perään. Myöhemmin tulleet yksilöt kai rikkoivat himmentimen. Osoittautui, että niiden liitäntälaite ei olekaan himmennettävä! Oli kai ollut oikeanlaisissa saatavuusongelmia.
05.05.2022 20:56
<RicuP. >
Noniin... Monessa asiassa tuntuu olevan nyt komponenttipulaa ja vielä kun tämä turha Led vouhotus oikein ruokkii kulutusta kun tehdään kaikista valaisimista kertakäyttöisiä.
Tänään muuten taas tuli käytävillä vastaan risoja kiinteitä Led valaisimia. Parista paloi vain puolikas ja yksi vilkkui tasaisesti hitaasti. Ajattelin, että siinäpähän ovat. Ei huvita lähteä koko käytävää pimentämään vaihdon takia. Siinäpähän näkevät mitä tuli hankittua.
13.07.2022 20:29
<Froggy>
Ainakin Kotkan motarilla on vielä salmiakit Otsolan eritasoliittymästä Haminaan päin. Jostain syystä Otsolasta Marttilaan on Iridiumit ja Marttilasta Karhulan keskukseen on Mantat. Siitä Kotkaan päin onkin sitten jotkut isot mastot ja natikkaheittimet, jotka valaisevat päätielle, ramppeihin ja oletettavasti myös vähän mihin sattuu...
Yllättäen valtatie 18:lla Seinäjoen Veneskoskella oli Mantoissa korvaavat ledit! Taisi olla ensimmäinen kerta kun näin ELY:n käyttävän niitä. Kuitenkin Järnkonstin laatikot oltiin vaihdettu Sitecon räpylöihin tuossa:
https://www.google.com/maps/@62.7739963,22.9985804,3a,38.5y,103.03h,97.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMC1AOEx-qwXnp5qxAKYFNA!2e0!7i13312!8i6656
14.07.2022 20:38
<Make>
Tietysti Järnkonstit häipyneet... Eräällä teollisuusalueella on kai kiertänyt kiinteiden ledien kauppias. Erään pihan Järnkonst ja viereisen pihan Mantat kun ovat vaihtuneet johonkin samoihin mustiin.
Hyvä, jos ELY käyttää vihdoin myös korvaavia.
14.07.2022 21:00
<RicuP. >
Järnkonst on kyllä hyvä valaisin varsinkin akryylikuvulla Led lampulle, kun tilaa riittää sisällä, eikä vuoda ja salvat kestää.
05.11.2022 17:34
<Froggy>
03.01.2022 liittyen: Nyt on lähteneet myös tuon Lahdentien 8511:t ja HKB 13:t... Tilalla onkin taas Lumistreetit, vaikka ST:t korvattiin Proflowilla. Helsingistä itään menevien rampissa Keltin kohdalla on vielä alkuperäiset natikat. Myös kaikki Mantat on entisellään vielä.
05.11.2022 19:35
<Make>
Vai sillä lailla. 8511 vaihdon ymmärrän, mutta HKB 13 ei. Vai onko niissä taas se StE 501...
05.11.2022 21:08
<Froggy>
Varmaan vaihdettiin siinä samalla vaan, koska niitä oli vaan aika vähän ja niiden jälkeen Iittiin päin mentäessä tulee digistreetit vastaan. Saattoi toki olla myös "vanhentuneet" sytkät...
27.12.2022 06:46
<Froggy>
Nyt oli näköjään uusittu kaikki Kouvola–Heinola -välin lasikuituiset kauhistukset Lumistreeteihin jostain Harjun liittymän kohdalta ylöspäin. Siitä alaspäin on vielä SGS203:a ja 8511:a varmaan vielä Kotkaan asti.
Lumisteetiä on näkynyt periteisten lasikuitujen korvaajana myös 4-tiellä Pohjois-Pohjanmaalla ja jopa Oculuksen, argh...
28.12.2022 20:40
<Froggy>
Kärsämäellä oltiin vaihdettu Oculukset Lumistreeteihin sahaamalla varret... Mutta sitten yhdessä liikenneympyrän liittymään jääneessä natikka 8512:ssa oli kuitenkin joku ledi- tai monimetallilamppu!
Ii–Kemi väli on Simoa lukuunottamatta 100% led. Lähinnä Sitecoa ja Lumaa, osa Lumista oli risoja ja Sitecoista aika monta oltiin korvattu LumiStreeteillä. Kemin Mantat entisellään, Kemi–Tornio -motarin salmiakit ja 8511:t vaihdettu LS:hin, Tornion kohdalla HKB 13:t silti vielä. Aavasaksa–Palojoensuu oli Kolaria lukuunottamatta pelkkää natikkaa, oli jopa hyväkuntoisia HKB 10 ja 13 -malleja ja huonommassa hapessa Ruotsin mallin BW:tä. Kolarissa oli LS:t jo viime vuonna.
28.12.2022 21:40
<Make>
Kaikenlaista tuntuu tapahtuvan...
25.02.2024 18:31
<Froggy>
Nyt näytti olevan tuo Kouvola–Oulu -väli vieläkin entisellään, vaan Limingasta Kaakkuriin oli nyt vaihdettu mustat LS:t 8511:n tilalle. Keski-Suomessa ei selvästikään olla vielä ryhdytty mihinkään suurempiin natikoiden poisvaihto-urakoihin, toisin kuin Kymenlaaksossa ja Pohjois-Pohjanmaalla...
25.02.2024 20:53
<Make>
Vai mustat LS:t...
26.02.2024 07:29
<Froggy>
P.-Pohjanmaalla tunnutaan harrastettavan musita. Nuo tuossa motarilla ovat taas sitä pitkulaisen muotoista keskikokoista 100-150W:n korvaavaa versiota ja entiset natikat taas 250W...
27.02.2024 10:00
<Froggy>
Oulu–Hetta -väli oli entisellään, paitsi että Kemin kaikki Mantat ja Pellon 8512:t on nyt vaihdettu. 21-tiellä on vielä kaikkea kivaa kuten HKB 10 ja 13, Broadwaytä ja Indal Arcia.
28.02.2024 21:33
<Make>
Siellähän nyt kaikkea on.
01.03.2024 08:49
<Froggy>
Ennen Kemi–Rovaniemi väli oli samanlainen, vähän epäilen, ettei olisi enää...
02.03.2024 09:35
<Froggy>
...suurena yllätyksenä sekin on ihan entisellään! HKB 10 ja 13:a on pitkät pätkät, vaikka 8512:a on eniten. Yksi Broadway-osuuskin löytyy.
02.03.2024 21:15
<Make>
Johan nyt.
7.1.2022 mainitusta viasta tulee mieleen Philips Fortimo. Vantaalla Tikkurilassa on sellaisia kiinteissä Copenhageneissa. Aina jostakin valaisimesta on puolet pimeänä tai kaikki kiiluvat.
07.03.2024 23:25
<Froggy>
Kouvolassa on taas sillä välin tapahtunut... Nyt on melko paljon 8511:a ja Mantoja vaihdettu ainakin Valkealasta ja Elimäeltä... Uusi malli onkin yllättäen Strihl Hercules, ilmeisesti hilirimpsis on todettu huonommaksi. Ely onkin käyttänyt Strihliä tosi harvoin missään päin Suomea.
08.03.2024 19:56
<Make>
Aina tapahtuu kun on itse poissa...
On ainakin joku muu malli kuin se vakio...
09.03.2024 21:47
<Make>
Niin, siinähän olikin alunperin HKB 10:t puupylväissä. Minkä takia ne on pitänyt tuollaisiin vaihtaa ja vain hetkeksi.
Jos ne valot eivät kuulukaan ELY:lle...
14.03.2024 14:05
<Froggy>
Jaa, siellä näkyy taustalla myös jotain kauhoja pystyssä. Tuosta lasikuidusta saa hirveän kutinan käsiin, jos käsittelee sitä ilman hanskoja.
14.03.2024 20:55
<Make>
On ainakin ehjänä laskettu maahan.
14.06.2024 17:49
<Froggy>
Herculesta havaittu nyt yllättäen myös Elyn teiltä Pohjois-Savosta. Sielläkin on siis lopetettu Philipsin käyttö lasikuituisten korvaajina...
14.06.2024 21:09
<Make>
Oli aikakin vaihtaa edes merkkiä. Korvaavia lamppuja edelleen odotellessa...
26.06.2024 17:44
<RicuP.>
Lumistreeteissä vesiongelmat jatkuu. Signifyn ukko myös myönsi, että on suunniteltu huonosti.
26.06.2024 19:47
<Froggy>
Enpä ole nähnyt sitä enää asennettavan yhtään tänä vuonna enää. Hercules lienee tullut tilalle, nyt oli vaihdettu moottoritien rampeista Porvoon ja Koskenkylän väliltä Seleniumit ja Sintrat niihin.
01.09.2024 21:21
<Froggy>
Nytpä olikin menneellä viikolla asennettu pitkästä aikaa LS:ä Tykkimäkeen valtatie 15:lle! Siinä olikin varmaan koko Kouvolan huonokuntoisimmat valaisimet, miksiköhän ne vasta nyt sitten vaihdettiin...
03.09.2024 21:51
<Make>
Vai sillä lailla... Eipä noista töistä taida ottaa selvää.
06.09.2024 22:23
<Froggy>
Suuri osa Kouvolan ELY:n SGS203:sta vaihdettiin jo joskus 2013 paikkeilla natikka Iridiumeihin, tuollakin muutama ylikulkusillalta. Vielä on rampeista vaihtamatta... Alkuperäiset oli tietysti 250W, Iridiumit 150W ja Lumit sitä pitkulaista, kai 150W natikkaa vastaavia...
07.09.2024 22:57
<Make>
Juuri noita SGS 203:a.
Sen sijaan vasemmalta pihasta on häipynyt Idman P2-55:t... Ovat outoa mallia, kun varsi menee valaisimen päälle ja kuristin on kai pylväässä. Pylväätkin on vaihdettu mataliin ja tietysti on LumiStreeteillä.