![]() |
01.09.2016 21:45 <Make> Ompa siinä keksintö... Käsivaloista tuntuu olevan kokemusta. Olli lienee kestävämpi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8162 |
|
01.09.2016 21:41
<Make>
Miten lienee tarkoitus vaihtaa... Ei taida autolla päästä, menee tikashommiksi. Keravalla käytetään Began pyöreitä maavalaisimia, vanhemmat 90-lukuiset eh- versiona ja 2000-lukuiset monimetallilla. http://www.bega.de/en/products/in-ground-luminaires/circular-in-ground-luminaires/ Muuta vikaa en ole niissä huomannut, kuin että välillä on joku saanut lasin rikki. |
![]() |
01.09.2016 21:37 <RicuP.> Ainakin vanhoissa katuvaloissa on käytetty Evox häiriökonkkia, joissa on kiinteä kumikaapelin pätkä, mutta vain 2 karvaa. Florasetissä on kummallinen 5 johtiminen pieni konkka. Kuristin on kyllä tuntematonta merkkiä, minkä valmistajan valaisin mahtaa olla? |
![]() |
01.09.2016 21:29 <RicuP.> On se. Silumiiniversiossa se pitää kytkeä tuohon keskelle, että rasia maadoittuu myös. Tuossa ei niin väliä. On päästy vähemmällä ruuvaamisella.. |
![]() |
01.09.2016 21:29 <Make> Kerran oli laitettavana USA:ssa tehty otsonaattori, jossa oli loistelamppu, jonka kaikki piikit olivat toisessa päässä. |
![]() |
01.09.2016 21:26 <Make> Näyttäisi olevan samanlainen, kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9161 En muista, olenko nähnyt kiskokiinnitteistä versiota. Ryhmäjohdon jatkaminen näköjään tarkoittaa ihan normaalia kytkentärimaa. |
|
01.09.2016 21:20 <Make> On varmaan asennettavuutta mietitty. Ei tarvitse avata kuin lasi, joka taitaa sekin olla saranoitu. |
![]() |
01.09.2016 21:13 <Make> Mielenkiintoista, että käyvät ristiin. Ovatko valot saman merkkisiä? |
![]() |
01.09.2016 21:11
<Make>
Jossain olen nähnyt sellaisia pyöreitä metallisia, joissa on kai kolme johdinta vanhoilla väreillä. Kuristin on joku oudompi, KNO BEL? |
![]() |
01.09.2016 21:07 <Make> Siististi on ainakin laitettu. Vaan onko tuo keskiliitin enemmän tarkoitettu PE:lle? Ainakin lyijyvaippajohdon kuoren maadoituksia siinä on joskus kytkettynä. |
![]() |
01.09.2016 21:04 <Make> Ompa kyllä erikoinen merkintä. Tuossa uudemmassa(?) yksilössä on "pisara kolmiossa": http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1105&pos=37&pid=90059 |
|
01.09.2016 20:48
<RicuP.>
Jaaha, on näköjään normaaleihin pylväisiin asennettu. On varmaan hankala mennä lamppuja vaihtamaan, niin voivat olla pimeitä.. Hyvinkäällä alettiin aikoinaan harrastaa maavalaisimia puiden ym. valaisuun. Ne olivat aika ongelmallisia, kun ainakin vanhat mallit olivat usein täynnä vettä. Lopulta ne uusittiin ainakin joissain paikoissa ja keksittiin laittaa salaojaputket niiden alle, jotka johdettiin sadevesiviemäriin. Nyt ongelmia ei taida olla ollut. Valaisimet on semmoista mallia, että maahan kaivetaan pienemmän viemärin näköinen laipallinen lyhyt putki, jonka alla salaoja kulkee. Valaisimessa on kumikaapelin pätkä, joka kytketään silurasiassa, joka valetaan. Valaisin vain lasketaan paikoilleen kuin viemärin kansi ja lamppu vaihdetaan nostamalla se ylös ja avataan takaosa. Vanhoissa malleissa valaisinrunko oli kulmikas, joka kaivettiin suoraan maahan ja avattiin lasin kehyksen ruuveista, joihin jumittui aina kiven miruja ja hiekkaa.. |
![]() |
01.09.2016 20:14
<RicuP.>
Noniin, ovat luottaneet tuollakin sitikkaan.. :D Onni on, etteivät ole sähköjärjestelmää sitikalta sentään hankkineet :) Punaviinipäissä on ainakin autojen sähköt suunniteltu. On normaali järjelle käsittämättömiä ratkaisuja, jolloin vikatapauksessa voi odottaa mitä vaan. Lopulta joutuu itsekin 'ottamaan', että jaksaa :) Ajotietokone taas ei huomaa mitään, eikä ainakaan varoita mistään viasta vaikka koko laatikko putoaisi maantielle. Muuten todella upea kuva! |
|
01.09.2016 19:44 <Jouko> Siinä vieressä on valaistuja lehtikuusia osana 5-tien maisemagalleriaa jo vuosien takaa. Ainakaan parisen vuotta sitten niissä ei valoja näkynyt koko talvena. Kuopiossakin oli yhdessä kallioleikkauksessa valaisimia viritelty, vaan en muista paloivatko ne.. https://goo.gl/maps/BUUvkMVV4Ly |
![]() |
01.09.2016 17:00 <muhentaja> Intissä tuli 24V akkupaketista savut ulos oikein kunnolla kun pojilla meni lämpöanturien kytkennät ristiin latauskaapeleiden kanssa. Ko. vehkeissä lämpöanturi oli akun kylkeen remmillä kiinnitettävä lätkä jossa ei ollut mitään sähköistä yhteyttä akkuun, joten eipä ollut virhekytkennällekään valvontaa. |
![]() |
01.09.2016 15:00 <tolppa-apina> ja hyvän hitsarin taudin silmiin |
![]() |
01.09.2016 14:36 <Hartsa> kyllä fiiju tarttaa kun on lämpimät öljyt =) |
![]() |
01.09.2016 14:34 <Hartsa> No joo tää lamppu sihis kun menin aamulla töihen suorastaan kiehui ja kauhee käry..... Ihme kun ei oo pahemmin räjähtänyt. |
![]() |
01.09.2016 14:33 <Hartsa> Tippuvedeltä suojattu malli |
![]() |
01.09.2016 14:32 <Hartsa> Teholisuushallin valastuksessa kaiteki ei trkempaa tietoa ole.. Vois olla vanhoista varavaloista tämä en muista enään mistä tuli purettua tarkalleen pois. |
![]() |
01.09.2016 14:31 <-"-> Vanhoissa lampuissa ne oli vielä isompia savut sen mukkaan.... |
![]() |
01.09.2016 14:30 <Hartsa> On tullu "juostua" just noitten käryjen takia ;) |
![]() |
01.09.2016 13:21
<RicuP.>
Niin taitaa saada. Olen ollut aikoinaan tehtaalla töissä, jossa tehtiin Bonair otsonaattoreita. Niissä käytettiin kirkkaita yksikantaputkia keraamisilla kannoilla tai -T5 putkia. Johonkin peltikoteloon vain ja tietokoneen puhallin kylkeen, että ilma pääsee läpi. |
|
01.09.2016 11:44 <Koomikko> Leppävirran Paukarlahdella. |
![]() |
01.09.2016 10:11 <Jukkis> Tuosta saakin näppärän otsonintekokoneen vaikka paskahuusiin. |
![]() |
01.09.2016 00:24 <RicuP.> Siltä vähän vaikutti, kun kaikki valaisimet olivat entisensä näköisiä, tai sitten on käytetty korvaavia lamppuja. S ryhmän kohteissa näkee usein Oculuksia, malli on muuten täälläpäin melko vähällä käytöllä ollut. Usein kaupungin toimesta vanhan Eh erikoisvalaisimen tilalle näkyy nyt ilmestyvän tylsä perusvalaisin. Uusiin kohteisiin laittavat sitten erikoisia Led valoja. |
|
01.09.2016 00:10 <RicuP.> Ei noitten kilpiä ole vissiin edes bongattu. On ihan hatusta heitetty. PSO:n tiesivät, kun se löytyi mun kuvista. |
|
01.09.2016 00:06 <RicuP.> Missä tuo "her" on? Kyllä tuontyyppisiä valaisimia näköjään näkee vielä hylättyinä. |
|
01.09.2016 00:02 <RicuP.> Niin voi olla. On voinut olla myös varastossa jonkinaikaa ennen käyttöönottoa. Aika erikoista, että johdon sisäänvienti on lamppukotelon puolella. |
![]() |
31.08.2016 23:53 <RicuP.> Vanha kunnon Rifan "savukone" konkka.. Monesti kouluista ja virastoista tulee palohälytyksiä, kun tuommoinen kypsyy.. Kannattaa repiä pois, kun putkia vaihtaa. |
![]() |
31.08.2016 23:47 <RicuP.> Vähän liikaa lataustehoa... |
![]() |
31.08.2016 23:45 <RicuP.> Mitähän tuo pisara ympyrässä tarkoittaa? |
![]() |
31.08.2016 23:42 <RicuP.> Tuossa on näköjään tuommoinen pelti tukevoittamassa lampun kannan kiinnitystä. Kiinnitysruuvit onkin sisäpuolelta, kun mun mallissa on valaisimen ulkopuolella pohjassa kisko, jolla tulee kiinni. |
![]() |
31.08.2016 23:25 <RicuP.> Missähän käytössä on ollut, kun kaksi vaihetta on haaroitettu kahteen? On ilmeisesti 70- 80 -lukujen nurkilta. |
![]() |
31.08.2016 21:36 <Make> Tuollainen sisäkalu on minullakin olevassa rasiassa. |
|
31.08.2016 21:34 <Make> Nyt tuntuu toimivan, kiitoksia. |
|
31.08.2016 21:33 <Make> Olisiko ehkä 80-luvun lopulta, kun malli on 8xxx eikä 9xxx: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8741 |
|
31.08.2016 07:29 <calm> Kuvan siirrossa kuvapalvelimelle oli tapahtunut jotain Jännää. |
![]() |
30.08.2016 09:44
<Hartsa>
http://yle.fi/uutiset/jere_neijosen_kassakone_ei_toimi_myrskyn_jalkeen_mutta_kauppa_kay_manuaalisesti_vanhan_ajan_tyyliin/9125359 No olisiko hyvä investoida pieneen varavoimakoneeseen niin kauppa kävisi ja kahvi keittyisi jopa soppa lämpiäisi ;) |
|
29.08.2016 21:32
<Make>
Niimpä on! On myös Nesteen D-piste ja noita on taas sisääntulon molemmin puolin... Onkohan tuo joku Nesteen käyttämä malli? Eivät liene käytössä, kun pylväistä puuttuu luukut. Myös Orno Jodiska- halogeeniheittimet löytyy, kuten kuvan paikassakin. Outo paikka tuo "her". |
![]() |
29.08.2016 21:26 <Make> Jokohan sitä on pitänyt alkaa kierroksia rajoittamaan... |
|
29.08.2016 21:22
<Make>
Vähän nuo muovit ovat rapean oloisia tuossa yläpuolella, varmaan aurinkokin on vaikuttanut asiaan. Kieltämättä ulkonäkö on aika 80-lukuinen, tulee Lival mieleen. Ehkä nuo on saatu käytettynä jostain. Valonjako on kai symmetrinen tai jotain, kun lamppu näytti olevan "kourun" pohjalla ihan keskellä. Vähän tuo musta osa halogeenivaloa muistuttaa, mutta ei ihan suoraan taida olla sellaisesta. |
|
29.08.2016 21:08 <Make> Niin siinä täytyy olla. Ei sille mitään ihmeellistä pitäisi olla tehty. |
![]() |
29.08.2016 19:31 <RicuP.> Ovat vielä toistaiseksi pystyssä pysyneet. Tyvet ovat aikalailla aurojen kolhimat ja ihan ruosteessa, samoin kuin itse pylväätkin osittain. Sinkityt versiot ovat hieman kaarella valaisimen painosta. Kunhan lumi ja suola niitä muutaman vuoden vielä nakertaa, niin pahalta näyttää.. Kummallisissa paikoissa tosiaan säästetään. |
|
29.08.2016 19:21 <muhentaja> Firefox ei näytä mitään, IE näyttää tyhjän laatikon, Chromella kuva näkyy. Jos kuvan lataa koneelle IrfanView aukaisee ongelmitta, GIMP herjaa "Unsupported marker type 0xf7". Joku käpy taitaa olla kuvatiedostossa. |
![]() |
29.08.2016 18:38
<Jouko>
Vanha väistyy hiljalleen... http://yle.fi/uutiset/sydan_sykkii_betonikuoren_sisalla__vanha_kantaverkon_sahkoasema_vaistyi_uuden_tielta/9088340 11.8.2016 "Petäjäveden 50-luvulla rakennettu kantaverkon sähköasema oli tullut käyttöikänsä päähän. Se sai väistyä uuden tieltä. Tilalle on rakennettu moderni sähköasema, joka mahdollistaa 400 kilovoltin voimajohdon rakentamisen tulevaisuudessa. Uhkaavan näköisen betonibunkkerin sisällä sijaitsee sähköaseman sydän, kolmen miljoonan euron arvoinen muuntaja. – Betonikuoren tarkoituksena on suojata muuntajaa ja estää esimerkiksi tulipalon leviäminen. Ja kestäisi se pienen tykinkin iskun, myhäilee projektipäällikkö Hannu Heikkinen, Fingrid Oyj:stä. Muuntajan läpi virtaava sähkö virtasi aiemmin Petäjäveden vanhalla sähköasemalla. Nyt tuo 50-luvulla rakennettu asema on tullut tiensä päähän. Laitteet alkavat olla jo niin vanhoja, että vaatii uskallusta käyttää niitä. Petäjäveden sähköasema on osa Fingridin kantaverkkoa, joka siirtää sähköä joka puolelle Suomea ja naapurimaihinkin. Findgridin kantaverkon kautta kulkee noin 75 prosenttia kaikesta Suomessa kulkevasta sähköstä. – Puhutaan tämmöisestä sähkön valtatiestä. Moottoriteistä. Me huolehdimme koko Suomen sähkönsiirrosta. Me pidämme sähkön tasapainoa yllä, se kuuluu meidän velvoitteisiin, Heikkinen kertoo. Fingridin aluepäällikkö Ari Levula uskoo, että uusi sähköasema kiinnostaa paikallisia petäjävetisiä. – Petäjävedellä on pitkä historia sähkönsiirrossa ja täällä on asukkaita, jotka ovat olleet siinä historiassa mukana. Uusi tekniikka varmaan kiinnostaa. Asukkaat ovat nähneet kaukaa työmaan ja pääsevät nyt käymään täällä paikan päällä. Sähköaseman mittasuhteet paljastuvat vasta paikalla, miettii Levula. Asema on tärkeä myös Keski-Suomen maakunnan kannalta. – Tätä kautta syötetään Keski-Suomeen sähköä. Koska Keski-Suomessa ei ole sähköntuotantoa, se on tuotava tänne Keski-Suomeen, projektipäällikkö Heikkinen toteaa. Petäjäveden uudella asemalla on merkityksensä myös tulevassa. Sen avulla varaudutaan tulevan, entistä tehokkaamman voimalinjan rakentamiseen. Suunnitteilla on uusi, 400 kilovoltin jännitteillä toimiva siirtoyhteys Petäjävedeltä aina Oulunjoelle asti. – Ympäristövaikutusten arviointi on tehty, reitti on valittu ja rakentaminen sijoittuu vuoden 2020 jälkeen. Aikataulu täsmentyy sen mukaan, mikä on todellinen siirtotarve eli milloin sitä johtoa tarvitaan. Uutta maiden lunastusta ei Keski-Suomen alueella tarvita lainkaan, vaan uusi johto sijoittuu vanhan 220 kilovoltin voimajohdon paikalle, kertoo aluepäällikkö Levula." |
|
29.08.2016 16:29
<RicuP.>
Tuo 1m etäisyys on vähän tilanteesta kiinni.. Ulkonahan se pääsee jäähtymään paremmin, mutta kyllä se aikalailla silti kuumenee, varsinkin kahdella valaisimella. En ole varma, onko tuo AEG:n malli, mutta ainakin yhteistyötä on ollut. Lisäksi vaikuttaa, että valaisin olisi kuitenkin vanhempi, kuin -95, koska jännite on 220V, eikä CE merkkiä vielä ole.. Näyttää, kuin valaisimen musta kuristin osa olisi sama, kuin 1000W halogeenin runko? Noita tuon tyyppisiä italian valaisimia on näkynyt Suomessa vissiin 70 -luvulta asti. |
![]() |
28.08.2016 22:50 <Jouko> http://yle.fi/uutiset/rauli-myrsky_nosti_tuulivoimaloiden_tehon_uuteen_ennatykseen/9125630 |
|
28.08.2016 22:25 <Koomikko> Samaa näköä tuollakin https://goo.gl/maps/Qu1FmHQqQYU2 |
![]() |
28.08.2016 21:36 <Make> Vaikea uskoa, että sitä vain ulkonäön takia olisi laitettu. |
© Janne Määttä 2004-2017