![]() |
15.04.2017 22:11 <Koomikko> Dec 1983. Joulukuu 1983 ilmeisesti, ei kovin vanha. |
![]() |
15.04.2017 22:03
<Make>
Aika modernilta näyttää. Konkassa pystyssä vastuksen kuvan kohdalla taitaa lukea valmistuspäivä, ei ihan saa selvää. Arvokilpi on kai ollut liimajäljen kohdalla? Kuvan päiväys on huomisessa... |
![]() |
15.04.2017 21:56 <Make> Vähän on kiillotuksen tarvetta. |
![]() |
15.04.2017 21:54 <Make> ... taitaa muuten keskuksesta puuttua vikavirran testilappu. Tarkastuksessa tulee taatusti huomautus. Ja arvokilpi? |
![]() |
15.04.2017 21:50
<Make>
Olen huomannut myös, että messinkikisko on parempaa. Tunneliliittimessä varsinkin monen johtimen kanssa joku tahtoo jäädä löysälle. Tunneliliittimiä käytetään lähinnä, jos tarvitaan järeämpää kiskoa tai isompia liittimiä. Ouneva kuulemma lopetti niiden valmistuksen, pitää kai siirtyä Enstoon, kun loppuvat. Näköjään Chintillä on joku eB- sarja. Se näyttäisi olevan tappikiskolle? http://www.otece.com.ec/product-item/breaker-riel-din-chint-e-b-3ka-2-polos/ Meillä on hyllyssä vain NB1- sarjaa, joka on haarukkakiskolle. Meille Chint on kai nykyään kalliimpi kuin GE tai Schneider. Ero ei ole iso, mutta kuitenkin. |
![]() |
15.04.2017 21:31
<Make>
Ainakin yleensä perään tulee se SLY-kytkentä kontaktoreineen. Tuskin mittarin releillä päävirtaa on tarkoitus kytkeä. Mittarimiehet varmaan tietävät käyttöönotosta lisää. Silloin kuka vaan ei saisi mennä noita kuittaamaan... Ei ole ainakaan meillä tapana automaatteja niin asentaa. |
![]() |
15.04.2017 21:09
<RicuP.>
Onkohan tuosta sitten mitään iloa, kun helpolla kytkennällä tuolla saa ohjattua vain 1~ varaajaa. Toinen kysymys, että onkohan tuo käytössä heti, vai vaatiiko jotain käyttöönottoa? Muuten ainakin Carunan mukaan kosketus suojaksi riittää, että on kolmioavaimella avattava kansi, eli sillä logiikalla tuo kelpaa.. |
![]() |
15.04.2017 21:04 <Koomikko> Kuvatuksia lisää http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9694 |
|
15.04.2017 21:02
<RicuP.>
Täällä pelkkiä katuvalaistuksen kaapelivikoja on kuulemma nyt melko paljon. Onneksi eri keskusten väliset pylväät on yleensä kaapeloitu yhteen aina jostain sopivasta kohtaa ja jätetty varayhteydeksi. Selvisi myös, että länsi-Hyvinkään valaistuksen kunnossapito on ulkoistettu kaupungilta porvoolaiselle yritykselle. Tästä varmaan johtui tietokatkos/ epäselvyys V-kehän ja Pohjoisen kehätien välisen osuuden kunnossapidosta, jonka takia valaistus oli seututiellä surkealla tolalla. Muuten yritys on näkynyt hoitaneen hommansa hyvin. Itsekin muutaman vikailmoituksen tehneenä voin sanoa, että korjaus on hoidettu jo muutamassa päivässä! |
|
15.04.2017 20:50 <RicuP.> Tuon voimalaitoksen betonit ja teräkset tuodaan tänne Fortumin laitokselle kierrätettäväksi. Matkaa kertyy reilut 100km suuntaansa.. |
![]() |
15.04.2017 18:55 <Koomikko> Parit lisäkuvat http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2017-03-30 ja http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2017-04-15 |
![]() |
15.04.2017 18:12 <Make> Ei ole vissiin ollut uusia koukkuja hyllyssä... |
|
15.04.2017 03:10 <Mikko Koho> Niin joo, juuri se.. :) Toinen versio laitteesta, jota en itse ole nähnyt, on suurjännitelähde. Ideana on se että jos pulssitutkauksella ei mitään jatkoa tai päätettä saada paukkumaan niin sitten annetaan kaapelille hallitusti muutaman kilovoltin jännite jonka aiheuttama virta polttaa vikapaikan entistä pahemmaksi ja sen jälkeen kokeillaan että tuleeko vikapaikka suurjännitepulsseilla esiin. |
![]() |
14.04.2017 22:31
<Make>
Liitin näyttäisi olevan Ensto KR8041: https://www.ensto.com/fi/tuotteet/teollisuuskomponentit/liittimet/riviliittimet/riviliittimet-6-mm-cu-johtimille/ Numerot ovat 22, 23, 32, 33. 22 ja 32 ovat syöttö ohjaussulakkeelta, 23 yöohjaus ja 33 tehonrajoitus. Aika harvoin nykyään tehdään lämmitysohjauksia keskuksiin. |
![]() |
14.04.2017 22:14
<Make>
Meillä oli aika heti asennusharjoitus, pistorasia ja jakorasia harjoituskopin seinille ja kaapeli välille. Ymmärrettävästi tuli hyvin monenlaisia versioita. Minulla oli melkein virheetön... Siitä tulee äkkiä palautetta, jos on kuoren päältä kiristetty. |
![]() |
14.04.2017 21:04 <Tuomo Y> ...kuva näkyy kyljellään.. pystyykö ylläpito/Janne auttamaan? |
|
14.04.2017 20:21 <Jouko> Se on syöksyaaltogeneraattori :) |
![]() |
14.04.2017 19:10 <Miika> Mahtaako sulla olla muita kuvia tolta alueelta ? Muita kuin tämä |
![]() |
14.04.2017 16:50 <Koomikko> Lisää kuvia tulossa. |
![]() |
14.04.2017 01:17
<RicuP.>
Niinhän se on. Oppimaanhan tuonne on tultu ja tekemällä parhaiten oppii, teki sitten virheitä tai ei. Opettajienkin pitäisi muistaa, että nuo ykköset ei ole välttämättä koskaan edes nähneet mitään noita kamoja. Kokeneelle kaikki on niin itsestään selvää, että ei tule ajatelleeksi, että joku ei välttämättä toimi oletetulla tavalla. Ite olin kiinnostuksesta perehtynyt ja tehnyt noita hommia jo ennen amista. Eihän meillä opetettu teorian lisäksi oikeastaan mitään, vaan vanhimmat opetti ykkösiä oikeissa hommissa. |
![]() |
14.04.2017 01:02 <RicuP.> Vissiin jotain 70-80 -lukua, enemmän ehkä 80 -luvun alkupuolta veikkaisin, kun on kuusiokolo kiinnityskin. Sisälle jos näkisi, olisi ikä helpommin pääteltävissä. Tuo kanta on kuitenkin tyypillinen Sähkövaruste tai Ensto, jota SLO on käyttänyt monissa valaisimissa. |
![]() |
14.04.2017 00:50
<RicuP.>
Jotenkin eri kohdassa tuo taite pitää olla. On nuo varmaan aina olleet tuossa. On joka vaiheelle oma rivi ja noista OTL liittimistä lähtee ryhmikselle syöttö, tosin nyt haaroituskotelolle, josta myös kellarin ja vintin alakeskuksille. Ei haluttu kaikkea samaan ryhmikseen, vaan joka tasolle oma, mikä on ihan käytännöllistä, vaikka ei mikään iso talo olekaan. Tuossa pienessä Enston riviliittimessä on yösähkö, ym. koskettimet. Mittarimiehet muistaa, mitä nuo numerot oli ja kuinka paljon kärjet kestää, kun on iteltä ainakin päässyt unohtumaan. Voisihan noita hyödyntää, kun on sähkölämmitys. |
![]() |
14.04.2017 00:36
<RicuP.>
Paras kisko on semmoinen paljas, joka on nelikulmaisesta tangosta tehty ja molemmista päistä kiinni. Tuppiloliitinkisko on turhan tilaavievä. Lisäksi siinä jää ruuvin ja liittimen sisäseinämän väliin rakoa, jonne johdin voi lipsahtaa ja jää löysälle, vaikka ruuvi olisi kireällä. Tankokiskossa on pyöreät reiät, joten johdin menee väkisinkin pohjalle ruuvin alle. Paksummat ruuvit ei myöskään katkaise johdinta niin helposti. Nuo Chintin stotsit taitavat olla eri sarjaa nyt tuon vikiksen kanssa.. Niihin taitaa mennä kampakisko suoraan liittimen reikään, tms. Ei muita semmoisia reikiä ollut. Ihme vaan, kun samasta hyllystä otettiin, eikä ollut mitään vaihtoehtoja. En edes silloin huomannut tuota juttua. Vähän on mennyt jokin pieleen ruuvien mitoituksessa. En ole tuommoista ajatellutkaan, pitääkin olla tarkka. En oikein tiedä, mikä noille on "hyvä hinta" niin harvoin tulee irrallisena hankittua. |
|
14.04.2017 00:11
<RicuP.>
Hyvinkään Hämeenkatu on ehkä kaupungin pahin kaapelirysä. Olen kuullut, että sen alla kulkee muutamia tuhansia pareja vanhoja puhelinjohtoja, joista osa vielä käytössä. Sitten niitäkin on uusittu ja vanhat tietenkin jätetty maahan. Kuulin myös samalta kaverilta, että hän on joskus joutunut jatkamaan 2000 parisen puhelinkaapelin ja on kuulemma sen ajan tekniikalla koko päivän homma, jos riittääkään. Joka ikisen paperijohtimen pää piti nimittäin solmia langalla kiinni. Lisäksi homma on vähän sen luontoista, että pitää saada pois alta äkkiä ilman virheitä. Hämeenkadun varrella sijaitsevan Ykköskorttelin vieressä on ainakin kaksi kertaa kaivettu 110kV kaapeli poikki. Viimeksi 2010 kieppeillä. Asun itse toisella puolella kaupunkia ja jännitteen notkahdus sai osan vehkeistä sammumaan ja valot välähti. Tästä parin sadan metrin päässä kaivettiin vesijohtoja ja tietenkin kuidut, ym. poikki ja yksi kortteli liikkeineen pari-kolme päivää ilman tietoliikennettä.. |
![]() |
13.04.2017 22:26 <Make> Niin se on, että ei osaa ajatella, mikä asia ei ole kaikille itsestään selvä. |
![]() |
13.04.2017 22:20 <Make> On se jonkinverran samanoloinen. Tämä ei liene kauhean vanha kuitenkaan. |
![]() |
13.04.2017 22:18 <Make> Noin se on varmaan mennyt. Taaempana on ihan perus kauhavalaisin? |
![]() |
13.04.2017 22:15
<Make>
Alareunan pokkaus on kai erilainen kuin viereisessä kannessa, kun automaatit näyttävät olevan noin alhaalla. Vai onko siinä ollut alunperin jotain muuta. Neljän liittimen valkoinen pala viittaa lämmityksen ohjaukseen? Pistorasia varmaan on myös peittynyt tuolla. Aina välillä kysytään varaosia juuri tällaisilla kuvilla tai käsin tehdyillä piirustuksilla. |
![]() |
13.04.2017 22:01
<Make>
Heppoisen oloisia N/PE- kiskoja on muissakin merkeissä... Onkohan Chintin malli muuttunut, kyllä niihin ennen harukkakisko sopi. Chintin yhdistelmissä oli mielenkiintoiset ruuvit. Olivat hieman liian pitkät, jolloin kisko ei kiristynyt kovin hyvin! Kojeiden hinnat riippuvat erittäin paljon ostajasta ja myyjästä... |
|
13.04.2017 19:17 <Hartsa> Joo se on totta että kaupungeissa kun kaivaa niin siellä kyllä on kaapeli vanhaa puhelin liikennevalo katuvalokaapeleita sekä joitain vanhoja salaisiakin kaapeleita..... |
|
13.04.2017 16:01
<Mikko Koho>
Kiva ruljanssi kun joskus pimeänä Lauantai-Sunnuntai-yönä tulee vettä kuin saavista kaatamalla ja joku tärkeä kaapelin haara pettää. Varmaan kiva ruveta "ampumaan" suurjännitegeneraattorilla vikapaikkaa esiin ja etsiä kaivuria että saa sen vikaantuneen johtojatkoksen esiin. Vieläköhän pätee sääntö että maakaapeli on viisi kertaa toimintavarmempi mutta viisi kertaa hitaampi korjata? |
|
13.04.2017 13:44
<RicuP.>
On tuo säävarmuus vähän liioittelua.. Pari vuotta vanhaakin tienvarsi PASsiakin kaivetaan kovaa kyytiä maahan. Tienvarsilinjoilla harvennukset olisi jo näkyvyydenkin kannalta hyvä asia. Tuon turhan kaapeloinnin kanssa joudutaan vielä ongelmiin. Hyvinkäälläkin on jatkuvasti kaapelivikoja, milloin valaistuksessa ja milloin muissa. Ilmäjohtojen viat ja riskipaikat näkee kuka vaan, mutta maakaapeleilla juttu on ihan toinen. Ilmajohtovikoja ja jälleenkytkentöjä aiheuttaa lumi ja myrskyt. Maakaapeleissa routa tärinä ja kuluminen, joita ei voi mitenkään nähdä päälepäin.. Kaupungeissa vanhat käytöstä poistetut kaapelit aiheuttaa ongelmia ja turhaa selvittelyä. Voisivat mennä jonkintyyppisissä ränneissä jalkakäytävän alla, joissa kansi ja kivetys päällä. Näin käytöstä poistetut kaapelit olisi helppo poistaa, vikaantuneet korjata ja loppuisi se älytön kaivaminen ja vikapaikkojen metsästys.. |
![]() |
13.04.2017 13:08 <RicuP.> Aikamoinen jysäys! Betoniahan tuo näkyi olevan. Eikös ne usein ole terästä? Teräksistä ei varmaan käy purkaminen noin. |
![]() |
13.04.2017 12:44
<RicuP.>
Ai tuolla on se systeemi ollut käytössä. Hyvinkäällä on pääasiassa GSM ja verkko ohjattuja keskuksia, toki monta muutakin järjestelmää löytyy. Vanhimmasta päästä on edelleen keskuskohtaisilla hämäräkytkimillä ja kelloilla, joissa ei tietääkseni ole edes etäohjausta. Uusimpana lienee 2011 osassa keskustaa käyttöönotettu väyläsignaali, joka hoitaa pylväskohtaisen "domino" sytytyksen ja vikatiedot. Lisäksi on muita vastaavia ja analogiohjauksia, ym. Näiden lukuisten eri järjestelmien yhteensovitus on ongelma, jota nyt on alettu hoitamaan. Soppaa sotkee vielä nyt voimakkaasti yleistyneet Led valaisimet, joiden myötä ohjausmahdollisuudet on laajentuneet ja käytöt pitää olla yhteensopivat. |
![]() |
13.04.2017 09:52 <Anzelma> Taitaa olla päällä 24/7 ja syynä 2015 tehty VK:n (verkkokäskysn)signalin purku? Helenihän ei enää pulssia lähetä, joten viimeiseksi jäänyt ohjaus näkyy monissa paikoissa...kunnes lamppu lopettaa toimimisen. |
![]() |
13.04.2017 09:44 <calm> http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/04/12/Näin%20kaatuu%20100-metrinen%20torni%20-%20katso%20video%20tuulivoimalan%20räjäyttämisestä/2017828/4 |
|
13.04.2017 09:17 <Hartsa> Eikö vierimetsien harvennusta voisi käyttää tuon kaapeloinin sijasta niin ei tulisi asiakkaille niin paljon maksettavaa. |
|
13.04.2017 09:16 <Hartsa> Ei liity mitenkään kuvaan mutta kaapelointiin kyllä....... http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/s%C3%A4hk%C3%B6nsiirto-maaseudulla-kaupunkeja-kalliimpaa-ja-tilanne-pahenee-1.185006 |
![]() |
13.04.2017 00:06 <RicuP.> Jep, kunnon puuhanurkka :) |
![]() |
13.04.2017 00:02 <RicuP.> Ei vaan ole hajuakaan, minkä näköinen se on ollut.. Kai tuon kyljessä olevan 3~ pistorasian takamuskin pitää sillä peittää ja tuo alaosa vääntää viistoon. Monimutkainen lätyskä tulee. |
![]() |
12.04.2017 23:49
<RicuP.>
Kieltämättä hintoja on vertailtu tässä projektissa. Ei kuitenkaan Bilteemaan ole sorruttu, vaan käytetty ammattilaisten "pirkka" kamoja :) Kotelo on oikeasti Tehnoplastin tekemä, jota saa myös valkoisella kannella ja lukolla. Ihan hyvä ja pätevä kotelo muuten, mutta en tykkää, kun PE ja N kiskot on muovisessa poikittais rimassa. Tästä johtuu, että riman takaa saa pitää kiinni, ettei muovinen rima katkea ruuveja kiristäessä. Muutenkin koko rima on huono, kun kiskot on ruuveineen koteloitu sen sisään, ettei näe että onko se johdin nyt oikeasti siinä ruuvin alla vai vaan puoliksi.. Läpivientiaihioita on vain kaksi isoa. Läpivientikolot on tehty nyt ilman aihioita. Muuten kotelo on hyvä, tukeva, tilava ja ihan hyvän näköinen. Chinttejä tosiaan on nuo stotsit. Pskoja siitä, ettei niihin mene haarukkakisko, mutta tuohon Chintin vikikseen taas menee.. Mutta tuohon hintaan se olisi jo liikaa pyydetty. Euron kappaleelta halvempia, kuin GE. |
![]() |
12.04.2017 23:10 <RicuP.> Tosiaan, ovatkin sinkittyjä, mikä ei ole ihan tuon ajan mukaista.. Olisiko nuo valaisimet olleet joskus noissa puupylväissä? Eristimestä ja sidonnasta näkee, että johto olisi joskus jatkunut kuvaajan suuntaan. Eikä tuo avojohto ole oikein voinut mennä noin läheltä noita teräspylväitä kuvaajan suuntaan.. Tuli mieleen vaihtoehto, että on taas tehty niin, että on vaihdettu valaisimet uusiin pylväisiin ehkä joskus 60 -luvulla. On laitettu teräspylväät ja samalla kaapeloitu talot. Homman olisi kai pitänyt jatkua tuosta eteenpäin? |
|
12.04.2017 22:58 <RicuP.> Laita vaan kuva. |
![]() |
12.04.2017 22:53
<RicuP.>
Aina välillä niitä hajoilee ja se panta lähtee, niin koko nippu levähtää.. Amiksessa ykkösluokkalaiset oli kerran niin ahkeria kun piti alkaa johdottamaan katuvalaisimia, että meni 50m MPLM:ää siinä samalla liitosjohdoksi. Nootti tuli ja uusiksi meni ja me viimeisellä vuodella olleet jouduttiin sitten töihin.. Vähän sama kävi, kun erään toisen vuoden ykköset saneerasivat vanhoja koululle toimitettuja katuvalaisimia. Ohje oli, että vanhat osat ja johdot pois niin, että lämmönkestävät lampunpitimen johdot vaan jää. Kyllähän ne jäikin, mutta osassa vaan puolet lyhyempinä.. Valaisimet oli niitä PSO HKP 5 laatikoita ja ensimmäinen saneerauserä joskus 10 vuotta sitten. Valojen kanssa sähläsivät myös kerran, kun oli taas johdotusta ja piti lamput ruuvata myös kiinni. Kävipähän niin, että kun tarkoitus oli tehdä nopea kenttäasennus niin, että valaisin heitetään avaamatta pylvään nokkaan ja kytketään alapäästä oli tietenkin osasta valaisimia jäänyt huoltokytkin auki, tai lamppu löysälle ja muutamassa liittimessä "paita välissä".. |
![]() |
12.04.2017 22:31 <RicuP.> En minäkään ole. Onkohan tämä sama, mitä Turussa oli sen sillan pielessä joen puolella? |
![]() |
12.04.2017 21:35 <Make> Aika tiivis tunnelma. |
![]() |
12.04.2017 21:34 <Make> Jos ei alkuperäisosia löydy niin mittoja mukaan ja jonkun keskusvalmistajan luo. Ainakin meillä tehdään sormisuojia myös varaosiksi. |
![]() |
12.04.2017 21:31 <Make> Laadukkaan vaikutelman antaa, kun on Onnline kotelo ja varmaan Chintin kojeet... Onhan osassa Chinteissä tosin FI-merkki. |
![]() |
12.04.2017 21:28 <Make> Valopylväät eivät näytä kovin vanhoilta. |
|
12.04.2017 21:27 <Make> Lumien sulettua huomasinkin, että pylväs on katkennut juuresta ja nojasi puihin. En tiedä, onko tuuli vai ihan henkilö kaatanut sen maahan. Kuviakin olisi... |
© Janne Määttä 2004-2017