<< ^ >>

3Herunen.jpg

400/230 V Sarjassamme kunnossapito. Tämä on kaiken huippu: Ainoastaan Yksi valaisin toimii tämän Herusten liittymän kohdalla! Vuodelta 1978. Hyvinkää, Noppo 06.09.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

06.09.2016 21:09 <Make> "Vähän" on unohtunut tai jotakin... Valaisin on ilmeisesti Järnkonst.
06.09.2016 21:44 <RicuP.> On kyllä vähän unohtunut kieltämättä. Voiko oikeasti näin käydä..? Muualla kyllä valot toimii ihan normaalisti, mitä nyt sieltä täältä yksi on pimeä, mutta kun käytännössä koko maantie on pimeä Nurmijärveltä riihimäelle..

Joo, Järnkonst on. Se on varmaan vanhimpia alkuperäisiä valaisimia tällä tiellä. Täällä juuri oli myös niitä PSO HKB 13 LU 400W valaisimia pätkä ja muutama SLO HKB 10 LUC juuri keskustan liittymän kohdilla. Uusinta mallia on SLO:n lasikuituiset, jotka tuli 80- 90 -vaihteessa.
07.09.2016 07:42 <calm> Siinähän vaan syntyy moninkertainen säästö. Ensin säästyy sähkökustannukset, kun valot ei pala ja sitten säästyy työvoima- ja materiaalikustannukset, kun ei vaihdeta.
07.09.2016 13:58 <RicuP.> On kyllä todella vastuutonta touhua, vielä kun kyseessä on yleinen väylä, jossa liikkuu yleisesti muutakin läpiajoliikennettä, kuin vain Hyvinkään sisäistä. Tuskin sentään ovat oikeasti unohtaneet nämä. On pikemminkin tahallaan unohdettu.. Mikähän siinäkin oli syynä, että kaupunki otti vastuun valoista, kun eivät niitä sitten hoida? Muilla vastaavilla väylillä valot ovat valtion ja kaikki palaa.
28.02.2017 15:29 <RicuP.> Noniin, nyt palaa. Pieni huomautus asiasta, niin alkoi tapahtua ja äkkiä tapahtuikin, tosin muutamia ei ole näköjään yrityksistä huolimatta saatu tulille. Yrittäminen näkyy, että osasta puuttuu kannet ja joistakin kuvut. Kuitenkin kaikki ilman kupuakin olevat palaa.
Tässä on vissiin ihan oikeasti käynyt niin, että nämä oli unohtuneet ja ei ole kuulunut minkään alueen vaihtotöihin. Koko osuus palaa V kehän liittymästä Veikkariin asti, mutta siitä eteenpäin onkin nyt taas pimeinä, eli keskustan liittymä on edelleen kylmänä ilman valoja. Ne ovat tosin jo eri keskuksen perässä, että voi mättää sieltäkin. Näin viime sunnuntaina.
28.02.2017 20:27 <Make> Eikö lampunvaihtajat koskaan ole ajaneet tätä tietä...
Noissakin varmaan on StE501, ehkä se on vialla. Ihankohan ne korjataan, vai aloitetaan uusi valaisinnäyttely.
28.02.2017 23:05 <RicuP.> En tiedä sitten, kuinka nämä on päässyt välistä jäämään, kun kuitenkin yksi keskeisempiä maanteitä täällä. Vaihtajat varmaan kuvitelleet näiden olevan valtion, kun olivat muutama vuosi sitten vielä..

En kyllä tiedä, mikä sytytin systeemi näissä on. Voi hyvinkin olla vaihdettava, kun ovat sen ikäisiä. Varoitus tarrat ainakin löytyy. Keskustassa näitä oli aikoinaan, mutta Eh versioina ja niissä tuo luukku aukesi vain pidikettä kääntämällä. Voi olla, että jos joku mättää, mikä vaatisi osien vaihtoa, niin saa vissiin jäädä odottamaan, että tullaan taas vaihtovalaisimien kanssa, jos muistetaan..
05.11.2017 02:31 <RicuP > Tilanne on nyt se, että keskustan liittymässä palaa tasan yksi valaisin pohjoisen puolen rampin kohdalla, eli Veikkarin ja Talvisillan liittymien välissä. Ramppien valot kyllä palavat, mutta niitäkin pimeinä. Veikkarin ryhmästä on lisäksi yksi vaihe kylmänä.
Noihin avattuihin Järnkonsteihin oli tullut luukut ja kuvut takaisin, SLO/Idman 8512 avatuista puuttuu edelleen kuvut.
05.11.2017 20:21 <Make> Lieneekö Exsane taas töissä, vähän siltä vaikuttaa. Hienoa, että ei ole aloitettu uutta valaisinnäyttelyä vaan ilmeisesti korjattu entiset. olisiko 8512:sta mennyt kuvun kiinnikkeitä rikki.
08.11.2017 20:30 <RicuP > Ihan hyvin on hommat hoidettu. Luulen vähän, että ne 8512 alkaa tulla tiensä päähän runkojensa osalta. Yhdestä näin puuttuvan palan reunasta ja ainakin pari runkoa nuokkuu jo hieman irti kiinnitysosan yläreunasta. Vanhimmat ovat muutenkin melko huonossa kunnossa. Myös motarin 400W salmiakit alkaa olla melko resuisia ja monet jo korvattu. Nuo Järnkonstit taas kuin uusia.
09.11.2017 20:50 <Make> 8512:ssa näkee usein vettä sisällä, ihan kuin aina vaan useammin. Vedenpoistoreikä korjaisi oireen... Sensijaan heijastimet lienevät kunnossa. Noita käyttävillä teillä on kirkasta, lieneekö syynä myös nykyistä reilumpi mitoitus. Jotenkin kauhavalaisin tuntuu edelleen kaikinpuolin varmalta vaihtoehdolta...

Ruotsin merkit taitavat olla kestäviä. Myös Minicompactit eivät taida mennä miksikään, harvoissa vaan kupu kellastuu.
06.04.2019 22:27 <RicuP. > Kävipä tuossa vieressä VT3:lla Noppo - Veikkari - välillä huonosti, kun olivat lamppuja vaihtamassa. Yksi auto oli ohittamassa vasemman puolista kaistaa ja ajoi sulkumerkkien läpi törmäten huoltoautoon, henkilönostinautoon ja ohittamaansa keskikaistalla ajaneeseen yhdistelmäajoneuvoon. Kuljettajalta heti henki pois.. https://yle.fi/uutiset/3-10713666
13.08.2019 19:23 <Froggy> Nyt täällä Kiehuvassa on palanut Mistralit kellon ympäri, eilisestä lähtien... Ja vielä vaan joka toinen! Samalla alueella on neljä GE Odysseyä jotka olivat kaikki pimeinä.
13.08.2019 21:20 <Make> Lampun vaihto liikenteen seassa ei varmasti ole kovin helppoa.

Onkohan kontaktori ehkä jäänyt jumiin? Sitä on ollut viime aikoina sisävalojen kanssa keskuksissa. Ilmeisesti monenlaisissa valoissa on kovat käynnistysvirrat ja pitäisi laittaa isommat kontaktorit. Vaan mistä sitä keskusvalmistaja voi tietää...
13.08.2019 23:14 <Joku> Isojen valaisinryhmien kanssa on nykyään tosiaan ongelmia noiden kontaktorien kanssa, kun uudet hakkurivirtalähteisiin perustuvat valaisimet ottavat tosiaan aika muhkean virtapiikin, kun pääkondensaattori varautuu. Riippuen toki missä kohtaa virta kytketään. Jossakin käytettiin vaihtovirran nollakohdassa sulkeutuvaa erikoiskontaktoria ongelman ratkaisemiseksi.
14.08.2019 18:27 <Froggy> Näin on varmaan sitten käynyt, paloivat vielä iltapäivällä.
15.08.2019 20:32 <Make> Kerran laitettiin nollapistekytkevät kontaktorit, kun oikein kuviin oli merkitty sellaiset. Joku Eltako taisi olla, joka toimii myös sysärinä.
23.08.2019 20:57 <Froggy> Tuo oli olikin korjattu jo noin viikko sitten.

© Janne Määttä 2004-2017