<< ^ >>

Tai_3424.jpg

Sisäpuolisia asennuksia. Samalla selviää syy lattian tilaan. Taipalsaari 01.11.2015
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 61.16011° E 28.23098° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

06.11.2017 20:55 <Make> On ilmeisesti putkittamalla tehdyt asennukset. Itse lamppukin voi olla melkoisen vanha.
08.11.2017 19:57 <RicuP > Putkitettu on, mutta ei ole putkinysiä käytetty, vaan putki työnnetty pelkästään juntturin reikään..
Lamppu voi tosiaan olla hyvinkin vanha. Valaisin on taas sitä mallia, jossa heijastimen kiinnitykselle ura. Uudemmissa sitä ei ole.
08.11.2017 23:14 <Sähkäri65> Ei ole kuitenkaan ns. navettavalaisin. Siitä voisi joku laittaa kuvan. Tästä asennuksesta nysät ovat jääneet pakin pohjalle. Putken jatko näyttää sen sijaan oikealta. Noita valaisimen posliinipohjia ja laseja on minulla kymmenittäin. Jostain ihmeen syystä on tullut keräiltyä.
09.11.2017 20:10 <Make> Millainen navettavalaisin lienee? Itse olen nähnyt vain noita posliinivalaisimia. Minulla on tuollainen heijastimen urallinen, joka on Sähkövaruste OY.

Onkohan ajateltu olevan kuiva tila... Käyttötunteja ei valolle varmaan paljoa tule, mutta jännite lienee aika korkea.
10.11.2017 18:41 <kipinä> Tuo putki taitaa olla eristysputkea eli ohuella metallivaipalla päällystettyä paperiputkea. Saksassa taidettiin kutsua bergmann-putkeksi, suomessa tuota putkea käytettiin 60-luvun alulle asti väliseinissä upotettuna ja pinta-asennuksena. Yleensä tuota ei asennettu ulko- tai kosteisiin tiloihin, koska ohut lyijytty peltivaippa (paksuus n. 0,2mm) ruostui nopeasti puhki. Putki taivutettiin taivutuspihdeillä rypyttämällä, kuvassa näkyy taivutuspihtien aiheuttamat rypyt.
10.11.2017 23:16 <Make> Sitä se taitaa olla. Ehkä lyijyvaippakaapelia ei ole jostain syystä saanut.
11.11.2017 11:27 <RicuP > Ehkä tuohon eristysputkeen ei ole saanut nysiä, jotka kävisivät juntturien kierteisiin, koska jos putki on tarkoitettu kuivaan tilaan..
Aika ruosteessa se kyllä on. Rasia on kai Sähkövarusteen. Kannessa näyttäisi olevan melko iso logo.

Strömforsin 1959 luettelossa on erilaisia nysiä. Ovat valmistettu vaaleasta läpikuultavasta polypropeenista. Erikoinen nysä on tarkoitettu "nauhajohdolle"!? Siinä on pyöreäkärkisen kolmion muotoinen aukko.
11.11.2017 13:00 <kipinä> Nauhajohto oli litteää, vähän samantapaista kuin kaiutinkaapeli tai "lapamato" puhelinkaapeli. Nauhajohdossa peruseristetyt johtimet ovat rinnakkain yhtenäisen muovivaipan ympäröimänä. Nauhajohtoa asennettiin rappauksen alle tehtyyn uraan esim. tiiliseinään roilottuun uraan ja nauhajohto peitettiin laastilla tuohon uran pohjalle. Ei tietääkseni ollut Suomessa kovinkaan yleinen kaapelityyppi, yhden kerran asennuskeikalla olen tuohon törmännyt. Tuossa vielä kuva nauhajohdosta: http://2.bp.blogspot.com/-LAHxrKc9Ugg/VJaxBwlwsqI/AAAAAAAAAF0/YP-unM9Tj9Q/s1600/20141215_122517.jpg
11.11.2017 19:22 <Make> Tosiaan nauhajohdossa näkyy olevan johtimilla vielä omat eristeet. Ja johtimet kai yksilankaiset. Saman näköisessä vanhassa taipuisassa kaapelissa ei taida olla kuin pelkkä ulkokuori. Lapamadoksi sanotaan kai myös samannäköistä antennikaapelia.
11.11.2017 21:25 <RicuP > En ole tosiaan tuota nauhajohtoa nähnyt.
Siinä on "kaksoiseristys" tai "suojaeristys" kuten on jo silloin varmaan vaadittu. Tavallinen löysä lapamato on vain peruseristettyä, eli ns. 0-luokan johtoa. 230V jouluvalojen johdot taas on myös kaksoiseristettyjä, vaikka ei päällepäin siltä näytäkään.
12.11.2017 18:44 <Make> Niin on 230V jouluvaloissa kaksoiseristetty johto, mutta kovin ohutta on... http://www.mattikaki.fi/sahkoturvallisuus/revontulivalo.htm
07.12.2017 22:02 <RicuP. > Suomen ainoa hehkulampputehdas lopettaa - uutisoi Hyvinkään Viikkouutiset.

Airamin Helsingin Suutarilassa sijaitsevan Suomen ainoan hehkulampputehtaan valot sammuvat ja toiminta päättyy kuukauden kuluttua.

Ledit ovat syrjäyttäneet perinteiset valonlähteet ja viimevuosina tehdas onkin valmistanut yksinomaan erikoislamppuja mm. VR:lle. Airamin hehkulamppuja on edelleen käytössä myös Lontoon metron opastimissa.

Lampputehtaan kulta-aika oli 1970 - luvulla, jolloin tehtaalla oli työntekijöitä toista tuhatta, - nyt enää kolme. Hehkulampputekniikka on auttamattomasti vanhentunutta tekniikkaa ja lampun tekninen toteutus poikkeaa täysin led-lampputekniikasta, joten tehtaan sulkeminen on ollut selvää jo pidemmän aikaa.

Päätös tehtaan sulkemisesta vahvistui lamppukonkari Timo Haataisen jäädessä eläkkeelle, sillä hän on Suomen ainoa, joka hallitsee kokonaisuudessaan tämän vaativan alan.

Lamppujen valmistus on ollut pitkälti käsityötä. - Hehkulangat asetetaan tarkasti paikoilleen ja sulatetaan kaasuliekillä kiinni. Tämä on valmistuksen vaativin työnvaihe kupulasin tekemisen ohella. Lasin paksuus on tarkka ja sen pitää pysyä tietyssä toleranssissa. Täten lampunvalmistus on kokonaan oma erityisalansa, jota tekee työkseen Suomessa 3 henkilöä. Myös koneet ovat erityisiä. Esimerkiksi lampun lasin ominaisuuksia kontrolloiva mittalaite on niin erityislaatuinen, että vastaavia ei montaa maailmalla ole ja niiden valmistuskin on loppunut jo vuosikausia sitten.

Työkseen hehkulamppuihin liittyvien koneiden käytön hallitseekin Suomessa vain Haatainen. Hänen eläköidyttyään 43 - vuotiselta lamppumestarin uraltaan tehdas lopetetaan.
08.12.2017 21:34 <Make> Onkohan ne opastimetkin vaihdettu ledimalleihin. Myös uusimmassa Kuluttajassa on tehtaasta juttua.
08.12.2017 21:57 <RicuP. > Lontoossa on vanhaa tekniikkaa käytössä. Rautateiden syötössäkin 1940 -
luvun elohopeatasasuuntaaja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Elohopeatasasuuntaaja
Opastimet kai vaihtumassa, tai lamput tilataan muualta. VR ainakin käyttää vielä opastimissa hehkulamppuja, joissa vielä tupla langat jos toinen katkeaa.

Mulla on Airam kuusenkynttiläsarja Jks 16 p de Luxe vuodelta 1964. Hinta 28mk. Valmistaja Oy Airam Ab Kesälahden tehdas. On 0-lk pistokkeella, jonka toisessa koskettimessa irroitettava liitin, että valoketjun lenkin saa avattua. On myös uudempi samanlainen, mutta kynttilät hieman erilaisia, eikä enää tuota pistotulppaa, vaan normaali euro tulppa ja hinta 125mk. Kaikki lamput vissiin alkuperäisiä ja toimii. Uudemmat PiKyp lamput on pidemmällä kaulalla. Kun kytkee, niin välähtävät kirkkaasti, jonka jälkeen palavat normaalisti. Mistä lie johtuu.
Viimevuonna oli himmentimen perässä, jolla saa himmennettyä sopivaksi ja polttoikää jatkettua. Alkuperäinen pakkaus on molemmissa samanlainen styroksipohjainen ikkunallisella pahvikannella.
09.12.2017 01:41 <Hartsa> Tuo tehdashan kannattaisi museoida ihmeessä kun koneetkin ovat erityisen harvinaisia jo !!
09.12.2017 20:53 <Make> Elohopeatasasuuntaaja on ainakin erikoisen näköinen.

Tuollaiset kuusenkynttilät on täälläkin perinnöksi saatuna, tosin 10 lamppua. Töpseli on kai bakeliittia tai jotain kovan oloista. Kauan sitten, kun niihin tarvitsi varalamppua, ei tietenkään ihan sopivaa löytynyt. Ovat juuri pidemmällä kaulalla ja palavat himmeämpinä.

Kieltämättä hehkulampputehtaat lienevät nyt hyvin harvinaisia...
10.12.2017 09:26 <Late> Rautateille on tulossa ihka uusi opastinjärjestelmä, jonka opastimet toteutetaan LEDeillä eli sinnekään ei hehkuttimia tarvita pitkään
10.12.2017 21:13 <Make> Kävin katsomassa noita opastimia. Kovin kirkkaita eivät ole, ei kai sitten tarvitsekaan.
10.12.2017 22:54 <Hartsa> Niissä on päivä ajalle himmennys...Pimeällä sitten palaat 100%
11.12.2017 00:38 <Koomikko> Led opastimia esimerkiksi http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=1787 http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=91 Tuntuisi järkevämmälle himmentää pimeällä, tiedä noista...
11.12.2017 09:03 <Hartsa> Kirjoitus härö tuli siis päivällä palaa täysillä ja yöksi on himmennys
11.12.2017 20:04 <Make> Varmaan niissä oli silloin himmennys päällä. Ledimallit näyttävät kovin kirkkailta.
29.12.2017 18:49 <RicuP. > Minkähän valmistajan rautateiden opastevalot mahtaa olla?
Kaupungin liikennevalot on Swarcon ja Peekin yleensä, vanhimmasta päästä Fiskars, Ericsson, AEG ja Siemens.

Kuusen kynttilöistä vielä, että kirpparilta löytyi wanhat saksalaiset kynttilät, joissa myös valkoinen kynttiläosa on lamppua. Niitä lamppuja olen joskus nähnyt myytävän, mutta eipä enää löydy.. Valmistaja on VEB Elektroinstallation Oberlind DDR 64 Sonneberg (Thyr) Made in DDR. Sig 1/72 (Finn.)
29.12.2017 22:23 <Make> Aeg ja Siemens liikennevaloja en kai ole nähnyt.

Konstsmidellä on noita varrellisia lamppuja montakin mallia, jos ymmärsin mallin oikein. On vaan inhottavaa löytää kauppiasta...
30.12.2017 19:56 <Make> Onhan noita valkovarrellisia lamppuja vaikka millä jännitteillä ja tehoilla: http://www.konstsmide.se/EN/products.asp?vg=2&pg=270&lang=36
Hong Kongissa on näköjään kahta mallia: https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/sahko-ja-lvi-tarvikkeet/sisustusvalot-ja-valosarjat/varapolttimot/c/101706/
20.06.2020 22:41 <Make> Keravalla rautateiden opastevalot ovat DSI A/S- merkkisiä: https://www.lauritz.com/da/auktion/dsi-a-s-dansk-signal-industri-vintage-lyssignal/i4002825/
21.06.2020 22:33 <Joni> Opastinvalmistaja DSI, Dansk Signal Industri oli tanskalainen valmistaja, katosi joskus 80-luvulla. Esim. Ruotsissa tasoristeysten puominkääntölaitteet on etupäässä DSI tuotantoa. Jonkun verran on heidän soittokellojaan myös. Vanhan järjestelmän opastimet ovat L.M.Ericssonin


Noista DDR-kynttilöistä sen verran, että alkuperäisiä varalamppuja tehdään edelleen ja Suomessa niitä myy Suomen lamppupalvelu
21.06.2020 22:47 <Froggy> Kouvola - Kotka radalla, jonka varrella asun, on käynnissä joku opastevalojen uudistusprojekti. Destia urakoi aina keskellä yötä ja pitää meteliä elokuuhun asti, jolloin kait pitäisi olla valmista.

Tiedän yhden wanhan tasoristeysvalon täälläpäin. On Tanttarissa Kuusaalle vievän radan tasoristeyksessä. Kuvakin on kännykällä, mutta kännykkä risana.
21.06.2020 23:12 <Joni> Tanttarissa on vanha varoituslaitos L.M.Ericssonin tauluilla ja kellolla
21.06.2020 23:19 <Froggy> Täytyypä mennä joku päivä paikalle katsomaan sitä toiminnassa.
22.06.2020 11:56 <Joni> Mene ihmeessä. Olen tuota joskus kuvannutkin
22.06.2020 21:05 <Make> En tiedä, millä lampuilla ovat, liekö hehkuilla vielä. Päällepäin ovat uutta vastaavassa kunnossa.

Tasoristeysten varoitusvalot taitavat olla vielä hehkuilla.
05.07.2020 14:00 <Joni> Vanhat laitokset ovat hehkuilla. Uusia ei enää asenneta, vaan ovat ledeillä
05.07.2020 20:44 <Make> Vielä kun vanhoihin runkoihin joku tekisi ledipäivityksen... Tasoristeysten varoitusvalot ovat tosiaan myös hehkuilla, normaalit liikennevalot. Alunperin kai Fiskars, mutta yksi valo on joskus vaihdettu Swarcoksi. On vaan kovin vilkas paikka tutkia tarkemmin...
06.07.2020 23:18 <Hartsa> Iisalmen kaupungissa on osa liikennevaloista vielä vanhoilla hehku polttimoilla sen kyllä erottaa. Ei kaupunki ole vielä investoina uusiin liikennevaloihin. Harvinaista kyllä.
07.07.2020 15:23 <Make> Kyllä niitä vielä on, mutta Keravalla kaikki ovat ledimallia.
Aikoinaan Keravan asemalla oli kevyen liikenteen tasoristeys. Siinä oli pyöreät punaiset vilkkuvalot 1 metrin pylväissä ja kello myös yhdessä. En tiedä niiden valmistajaa, aika vanhan oloiset olivat.

© Janne Määttä 2004-2017