<< ^ >>

P4090006_publ.jpg

- Saimaan Kanavan Kansolan läppäsillan alapuolen odotuslaiturin valotolppa. Pimeällä katsoen lamppuna on valon väristä päätellen joku natikka ja kuulutusjärjestelmän kaiutinkin näyttää päässeen korkeampaan asemaan. Lappeenranta 09.04.2012
Kuvaaja: Mikko Koho

20.04.2012 21:39 <Hartsa> Natriumia kanavilla pääsääntösesti käyttävät.
20.04.2012 22:57 <Marko> Tarkemmin sanottuna pienpainenatriumlamppu on tuossa. Valo on monokromaattista, eli värintoisto on nolla. Valotehokkuus on lampputyypeistä paras, sillä näköaisti on herkimmillään keltaiselle valolle. Ei noita uusia ole kai asennettu aikoihin, suurpainenatrium on halvempi ja värintoistoltaan ei täysi nolla.
20.04.2012 23:01 <Hartsa> jees ! Motareilla vissiin sitten suurpaine lamppuja?
20.04.2012 23:40 <Marko> Pienpainenatriumeja on perinteisesti käytetty moottoriteillä ja on niitä vieläkin käytössä esim. jossain kohtaa Helsingistä Turkuun päin ajeltaessa ja Hämeenlinnassa. Tunnistaa oranssista valosta ja lampun pitkästä muodosta. Uusissa asennuksissa käytetään suurpainenatriumeja pihakaduista moottoriteihin, ellei sitten käytetä valkoista valoa antavia monimetallilamppuja tai ledejä.
20.04.2012 23:55 <Hartsa> monimetalli lamput on taajamissa kun tuota oranssia tuntuu joka paikkaan ovat kylvämässä. Loppuukos monimetallilamppujen tuonti myös 2013 kuin ehoitten käyttö?
21.04.2012 00:03 <Marko> Siis monimetallilamppujen valo ei ole oranssia, vaan valkoista (lämpimän valkoisesta päivänvalon sävyiseen). Oranssit ovat siis suurpainenatriumlamppuja (paitsi jossain motareilla ja kanavissa pienpaine-). Elohopeahöyrylamppujen markkinoille saattaminen tulee kielletyksi 2015. Monimetallilamppuja tulee saamaan jatkossakin, tosin joitain tehokkuusvaatimuksia tulee 2017.

Alunperin elohopeahöyrylamppujen kieltoa suunniteltiin vain vuoden siirtymäajalla, jolloin ne olisivat tulleet kielletyksi jo 2010.
21.04.2012 04:27 <Mikko Koho> LUTin (Lappeenrannan yliopisto) ympäristönsuojeluohjelman satoa: ympäri koulua teesejä "jos jokainen kiipeäisi joka päivä neljä kerrosta ylöspäin niin säästäisimme niin ja niin paljon hissien sähköä" jne.. Eräänä aamuna iso kyltti pääovella: "Jos kaikki opiskelijat vetäisivät illalla perseet olalle niin aamulla olisi jumalaton krapula!"
24.04.2012 18:09 <RicuP.> Valaisin on mallia Philips SRS201, pienpainenatrium eli SOX 55W
24.04.2012 22:50 <Mikko Koho> Unohtui sanoa että tuolla kanavalla on kyllä suluilla sitten ihan jotkut kunnon valkoista valoa antavat heittimet. En yhtään tiedä mallia mutta ovat kuulemma sitä varten että laivat näkevät ajamaan sulkuun ja eivät ole jatkuvasti päällä vaan tarvittaessa. Täysikokoista 12,6m leveää ja 82,5m pitkää alusta lienee aika vaikea ajaa 85m pitkään ja 13,8m leveään sulkuun (ts. kummallekin puolelle jää 60cm tilaa) ja kun alhaalta tultaessa sallittu syväys on 4,35m ja sulun syväys 5,2m niin voi kuvitella millainen sylinteri/mäntä-yhdistelmä sulku/laiva on.. Kuulemma 30-35% enempää ei voi sulkuun ajaessa koneilta pyytää, muuten rupeaa laiva tärisemään ja polttoaineen kulutus kasvaa ilman että vauhtia saa vastaavasti lisää.
19.10.2013 09:20 <Mikko Koho> Paljonkos muuten katuvalaistuksen natikoilla on jännitekuopan sietoisuus, eli kuinka alas jännite saa pudota nimellisestä ennenkuin lamppu sammuu? Tuo on pohdituttanut kun Mustolassa on seurannut sulun toimintaa. Siinä vaiheessa kun alaportteja aletaan avaamaan niin, sulkukopeista tulevista äänistä päätellen (kaikki sulut on tehty perusratkaisuiltaan samalla tavalla), lähtee kaksi sähkömoottoria pyörittämään hydraulipumppuja jotka taas antavat voiman porttia liikuttavalle sylinterille. Joskus lähtee kolmekin moottoria ajoon, se kolmas on ilmeisesti joku pieni pumppu millä ajetaan vedenlaskuportit auki ja kiinni, niissäkin on hydraulikäyttö. Mälkiällä ja Soskualla tuo startti ei aiheuta muuta kuin valojen välähdyksen mutta Mustolassa, käytännössä järjestään, maantiesillan valaisimet sammuvat ja jos ne eivät syty jo portin ajon aikana uudelleen palamaan niin ainakin vähän sen jälkeen. Ja senkin on ollut huomaavinaan että jos ko. sululla ei ole ollut liikennettä vähään aikaan niin on suuri mahdollisuus että kaikki lamput palavat, sitten kun joku laiva on mennyt sulusta niin voi olla että parikin lamppua on pimeänä loppuyön.
20.10.2013 20:57 <Make> Sellainen tuli juuri huomattua, että loistelampun elektroninen pikasytytin ei "käynnisty uudelleen",jos tulee "välähdys" tyylinen sähkökatko. Valo ehti sammua mutta ei syttynyt uudelleen ennen pidempää sähköittä oloa. Lieneekö suurpainenatriumin sytytinlaitteessa sitten samanlainen ominaisuus.
21.10.2013 16:43 <Mikko Koho> Se on tullut nähtyä kun ATEX-tilan (räjähdysvaarallinen tila) natikka syttyy, palaa jokusen minuutin, sammuu, on jokusen minuutin sammuksissa ja taas sama alkaa alusta. Kuulemma valaisin oli niin lämpöä eristävä että lamppu ylikuumeni ja sammui sen takia.
15.11.2015 19:42 <Make> Tuollainen vilkkuva natikka tarkoittaa kai yleensä, että lamppu on loppuunpalanut ja valaisimen sytyttimessä ei ole poiskytkentäautomatiikkaa.
Juuri kuvan versio Philipsin valaisimesta erillisellä kuristinkotelolla on/oli minun mielestä hienoin. Tuossa alinna: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2542&pos=11&pid=71233
19.04.2018 21:27 <Make> Oho! Ovat noita valkoisia peltilaatikoita varmaan SO- lampuilla. Siellä vaan on myös harvinaista isompaa versiota.
19.04.2018 22:02 <Koomikko> Lisää kuvia https://www.doria.fi/handle/10024/120884 alareunasta lisää niin löytyy n. 10000 kuvaa.
20.04.2018 08:55 <Koomikko> 1930-luvun valaistusta https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/154602/LIVI_SK_16068.jpg?sequence=1&isAllowed=y Valaistukseen ja sähköön liittyvät kuvat ovat sekoittuneet koko massaan, ei kun tutkimaan.
20.04.2018 21:42 <RicuP. > Oho, niinpä näkyy. Pitkin Saimaan kanavaa näkyy olevan rannoilla ja kallioilla jotain valkoisia pp natikoita, kun katselin paatilla ajeluvideoita tubesta.

Onko noissa 30 - luvun valaisimissa tosiaan vaijeri kiinnitys noin, että ne saa laskettua alas! Ompas kätevää. Valaisimen yläpäässä täytyy olla jonkinlainen liitin. En ole kyllä missään vanhassa kuvassa nähnyt vastaavaa. Vanhoissa Hyvinkää - kuvissa näkyy noita samoja valaisimia suoralla lasilla. Taitavat olla Taito Oy:n tekeleitä.
Tuli mieleen, että olisiko tuo valaisinmalli alunperin ollut kaasuvalo? Joissain kuvissa nimittäin näyttäisi kovasti siltä..
20.04.2018 22:50 <Make> Isompi peltilaatikko on ainakin minulle täysin uusi malli...

Näyttäisi olevan tosiaan vaijeri. Vai onko johto viikattuna valaisimen päällä, kun siinä on joku musta osa. Johto suoristuu, kun valaisin lasketaan.
09.12.2018 19:06 <Koomikko> Vanha valaisin Kotkan satamasta https://www.flickr.com/photos/141473267@N05/43179809715/in/album-72157699947793494/ lisää vanhoja kuvia https://www.flickr.com/photos/141473267%40N05/albums/with/72157699287705752 joku pylväs ja valaisinkin eksynyt kuviin.
27.03.2019 07:11 <Koomikko> Historiapätkä kanavan rakentamisesta, varavoimaa ja linjan rakentamistakin vilahtaa myös, https://www.elavamuisti.fi/aikajana/nain-syntyi-saimaan-kanava
21.07.2019 11:36 <Froggy> Oli tuolla vielä ainakin yksi peltilaatikkovalaisin jätetty!
21.07.2019 22:23 <Make> Tuskin sentään tuo isompi malli...
22.07.2019 12:34 <Froggy> Pienempää mallia taisi olla.

© Janne Määttä 2004-2017