Kommentit

25051 - 25100 / 48590
<< >>

Lpr_6820.jpg 06.07.2018 21:10 <RicuP.> Noissa poistetuissa pylväissä oli ihan perus U - malliset kaarivarret.
Lpr_6820.jpg 06.07.2018 21:08 <RicuP. > Joo, tuo rakenne ei tunnu kovin hyvältä. Ei myöskään se rakenne, jossa myös puu on betonijalustassa. Tosin se on väljempi, mutta kosteutta sinnekin pääsee ja kun on juurikumi päällä, niin ei heti haihdukaan. Eikö noita voisi tehdä teräksestä ja tuo halkaistu puupinta vain päälle kuoreksi..
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 06.07.2018 21:04 <RicuP. > On joo vähän tärskähtänyt. Ilmeisesti kansi ei niin hyvin ole johtanut. Itse vene on kai 100% maissa.
Joskushan oli joku saanut tällit, kun oli noussut alumiiniveneestä ja ottanut kiinni laiturin sähkötolpasta, jossa oli ollut jännät rungossa jostain syystä.

Onkohan muuten noiden laitureiden pistorasoioille mitään muuta suojaa, kuin perus vikavirta? Vene kun on niin hyvin maissa, niin vähän heikko elektrodi maissa voi aiheuttaa jonkinlaista potentiaalieroa pistorasian PE:n ja veneen välillä..?
Porvootorvi.jpg 06.07.2018 20:52 <RicuP. > Tietenkin 860lm/m, eikä 86:)
Porvootorvi.jpg 06.07.2018 20:43 <RicuP. > Nyt tulikin mielenkiintoinen Led nauha keikka. Hankin erään mökin tuvassa olevien parrujen päälle led nauhat, jotka valaisevat epäsuorasti vaalean katon kautta. No nauhat ja muuntajat sitten tuli, mutta mutta.. Nauha olikin semmoista, joka oli sekä päältä, että alta silikonissa ja ilman mitään liimapintaa. Kiire tuli keksiä, että miten kiinnitetään. Ei käynyt mikään liimaaminen alumiinilistaan, niin keksinpäs sitten viikon vinkin: Laitetaan nauhan alle alumiiniteippi jäähdytyspinnaksi ja paukutetaan nauha hakaniiteillä kiinni. Tämähän tuntui toimivan ja hyvin pysyy.
Speksit on nauhalle: Led 2835 14,4W/m 86lm/m yht. 9,30m, 4,65m per muuntaja. Muuntajina 2x Hytronik HE2075-A painikesäädöllä synkronoituna yhteen.
280707 005.jpg 06.07.2018 19:36 <Koomikko> Kertauksena opinnäytetyö löytyy kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2836 kommenteista. Kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10213 oikea johto purettu. Vasemmassa johdossa on entinen varavoima yhteys 3 kV:lla alhaalla. Varsinainen voimansiirto on 20 kV.
280707 005.jpg 06.07.2018 13:13 <Hartsa> No niimpä muuten olikin,
280707 005.jpg 06.07.2018 11:02 <Mikko Herpman> Mitenkähän ne ovat olleet, varavoima-asema eli se vanha Dieselihän on siellä Varassaaressa. Ja oliko niin että nämä Vaajakosken ja saarien/tehtaiden väliset linjat oli 6kv. Joku opinnäytetyö, varmaan tännekin linkattuna taisi käsitellä niiden poistoa/korvaamista.
2018-07-03-12.58.13-Medium.jpg 05.07.2018 01:03 <Hartsa> Huppista vähän on mastoon räpännyt onneks ei kukaan istunut tuossa vieressä.....
Lpr_6820.jpg 04.07.2018 22:40 <Make> Väitetään ainakin monenlaista ainetta laitettavan. Ja takuu yksi vuosi. Kerran tuli pellin ympäröimästä puusta kokemusta, kun aitatolppa piti irrottaa kengästä. Se oli ollut jo pitkään ylhäällä ja ilmakin oli ollut kuiva. Kuitenkin puu kengän sisällä oli ihan vettä valuvaa ja muualta aika kuivan tuntuista.

Kuvan valaisinvarsi on Pääsky- niminen.
2018-07-03-12.58.51-Medium.jpg 04.07.2018 22:28 <Make> Onhan siinä räpsähtänyt, vähän kuin ukkosen jälkiä.
a11.jpg 04.07.2018 20:40 <Hartsa> Ja kaikki sankari tekee hampailla ja jonkun moisilla linjapihdeillä siinäpä sen varusteet. Jännitekatkon sähköukot vaan pyytää ja hyökkäävät muuntajan kimppuun mitään työmaadoituksia yms..räpeltäät aikansa ja lamput taas syttyy,.
a11.jpg 04.07.2018 20:38 <Hartsa> No kyllä ja sähköstä selviää kun muistaa olla hengittämättä ja virta etsii verta vai miten se selitti mutta tohon tapaan kuiteskii, Yhessä kohtaa tyttö laittaa valot päälle rakenukseen ottaa puu jakkaran ja sen päällä kytkee heiveröisen johdon että saa lamput palamaan. Jännä kun kytkimet on jo nykyään keksitty.
280707 005.jpg 04.07.2018 20:35 <Hartsa> Oisko tuossa jo puretussa ollut voimalaitoksen varavoima-aseman syöttö....
IMG_7353.jpg 04.07.2018 19:24 <muhentaja> Pallomittariees oli myös sähkömekaanisia näyttöjä, eli peltiläpyskät eri segmenteille ja sähkömagneetit takana. RCA Numitronit oli sitten eri asia, kun niissä oli hehkulangat erikseen joka segmentille. Pallomittareissa Numitroneja ei enää tainnut olla, vaan olivat edeltävissä kantikkaissa mittareissa. Nixie-putket oli sitten vielä ihan oma juttunsa, niissä oli joka numerolle erikseen oma "hehkulanka", mutta tekniikka perustui hohtolamppuun.
SLO_HKB4-1.JPG 04.07.2018 16:42 <Make> Tuo talo näköjään puretaan pian. On vuodelta 1978, kuten varmaan valaisinkin.
IMG_7353.jpg 04.07.2018 15:42 <Mikko Herpman> Pallomittareita oli myös LCD-näytöillä, ehkä oli modernisoituja.. Mutta Esson palloissa oli mitä ne nyt oli puolimekaanisia läpyttimiä. Segmentit muttei LCD, olikohan ne magneeteilla käänneltäviä ja sitten kaiketi eniten välkkyvät osittain jäi päälle.. Valkoiset numerot mustalla pohjalla.
280707 005.jpg 04.07.2018 08:28 <Koomikko> Vähentynyt yhteen, toinen linja purettu.
IMG_9336.jpg 04.07.2018 00:46 <Jouko> Alueella oli melkoinen mylläys ja rakentaminen käynnissä uuden Keski-Suomen keskussairaalan muodossa, liekö koko sähköasema uudistumassa samalla?
Vaijeriohjain-3.JPG 03.07.2018 23:57 <Jouko> Strömbälle ääni. Frestan kilpi oli jo karannut, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9224
IMG_6417.jpg 03.07.2018 23:53 <Jouko> 20 kV johtolähtöjen kaapelointivimma tännekin tiensä löytänyt.
Lpr_6820.jpg 03.07.2018 23:33 <Jouko> Kyllä käsittelemätön puupylväs kestää ulkona sellaisenaan pitkään kunhan maakosteus ei pääse lahottamaan sitä. Tässä lienee juuri tuo puun ja jalan/jalustan väliin jäänyt kosteus syynä, toki puuttuva hattukin auttaa lahoamisessa, kun liimapuun saumat alkaa ajanmyötä rakoilla ja kelottuva pinta halkeilla. Joissakin pylväsmalleissa on liitosjohdolle kaiverrettu ura ulkopintaan ja peitetty puurimalla tms.

Tehometin sivuilta puunkäsittelystä enemmän, http://www.tehomet.com/index.php/fi/tuotteet/puupylvaat/suojaus-ja-pintakasittely
IMG_7353.jpg 03.07.2018 22:52 <Make> Esson pallomittareissa ei kai sitten ollut noita. Harvoin siellä tosin tankattiin, kai oli mekaaniset numerot.
a11.jpg 03.07.2018 17:57 <Keijo> Melkoisen näköistä menoa oli, kun muuntajat on kosketussuojaamattomina ja ilman mitään suoja-aitoja kadulla. Sitten vielä elokuvan sankari tekee muuntajan jälkeiseen virtakiskoon liitoksia pyörittämällä kuoritut johtimet kiskon ympärille ilman mitään liittimiä :D Hieman erilainen asenne sähköä kohtaan kuin suomessa.
a11.jpg 03.07.2018 14:08 <Hartsa> Kannattaa katsoa...Kyllä turvalisuus on toisijaista muuntajalla korjaamaan ei työmaadoituksia yms...

https://areena.yle.fi/1-2050030?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&utm_campaign=areena-web-share
IMG_7353.jpg 03.07.2018 09:47 <Hartsa> JOO Sellaiset shellin pallo-mittarit missä oli just tuolla tekniikalla mittarit....
IMG_7353.jpg 02.07.2018 23:30 <Koomikko> Lisäksi oli putkia missä oli kaikille numeroilla omat hehkulangat, näitä oli joissain bensamittareissa ja kassakoneissa.
IMG_7353.jpg 02.07.2018 20:52 <Make> Vai on oikein yhden numeron seitsensegmenttinäyttö radioputkessa. En ole ikinä kuullut saati nähnyt. RCA on kai ollut ainoa valmistaja moisille.
Kerava4.JPG 02.07.2018 20:30 <Make> Nyt on tästä loput La Stradat ja muut lähteneet... Tilalla on LumiStreetit vanhoissa pylväissä uusilla pitkillä paksuilla varsilla. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10112
La-Strada-v.1966.jpg 02.07.2018 20:23 <Make> ... eipäs ole enää vanhalla Lahdentiellä... Nyt onkin Philips LumiStreet- ledivalot. Erään talon seinässä on vielä pari isompaa.
IMG_3420.jpg 02.07.2018 19:10 <TA> Tietääkseni tämä oli IVO:n johto, paitsi Melon päässä osuus Melo-Pinsiö lienee ollut Nokia Oy:n.
IMG_3420.jpg 02.07.2018 18:22 < > Olikos tämä alunperin IVO:n vai PVO:n vai kenen omistuksessa ennen Fingridiä?
IMG_7353.jpg 02.07.2018 17:39 <muhentaja> Ehta 99 oli kyllä lyijyllistä ,mitä tavaraa lie sitten tuo Shelin V-Power kun väittävät että olisi peräti 99+. Mekaanisia näyttöjä oli myös, mutta kotopuolessa oli Shellin pihassa näihin hehkulampun periaatteella toimiviin putkiin https://tinyurl.com/yd7a23wg perustuvat näytöt. Viimeinen desimaali meni aika nopeasti pimeäksi..
Kaleva15.JPG 01.07.2018 22:12 <Make> ... pallot vaan ovat pesemättä, aagh.
IMG_7353.jpg 01.07.2018 22:10 <Make> Taisi olla vielä lyijyllistä silloin... Hintanäytöt taisivat olla silloin vielä mekaanisia. Väärää ainetta voi mennä tankkiin monesta syystä...
SLO_HKB10C-1.JPG 01.07.2018 21:58 <Make> Venäjän esitteessä onkin myös /V- päätteisiä versioita. En ymmärrä, mitä siellä lukee, mutta voisiko tarkoittaa valkoista?
Noissa vanhoissa kupu irtoaa tosiaan aika kevyesti ja on sisältä uritettu. Sisään kai muuten mahtuisi normaali kuristin, mutta kuvun reunojen urien takia heijastin on kapeampi.
Asennusohje on päivätty 16.02.1994, parempaa tietoa ei ole.
pitlah4.jpg 01.07.2018 20:36 <Timppa> Suostutko vilkaisemaan jos laitan kuvia Driven kansioon tai laitan spostilla?
SLO_HKB10C-1.JPG 01.07.2018 17:00 <RicuP. > Luulen kyllä, että olisivat alkuperäisiä. Jonoja on siellä nimittäin vähän joka paikassa, kuten varastoissa, WC:issä ja eteisissä. En tosin mene vannomaan, että olisivat viistetyillä rungoilla, mutta semmoinen muistikuva on jäänyt. Ainakin ovat valkoisia. Jono taitaa olla muutenkin vähän muuttunut aikojen saatossa, sillä muistan, että vanhemmissa Jonoissa kupu oli löysähkö ja lähti kevyesti vetämällä. Uusissa, mitä pari vuotta sitten asentelin, kupu oli aika tiukka ja se on vähän hankala saada paikalleen. Lisäksi se on uritettu sisältä, kun aikaisemmin taisivat olla sileitä. En tiedä, olisiko mitat myös muuttuneet, kun ainakin uusissa on ihan tavalliset Helvarin kuristimet.

Kuinkahan kauan noita Jonoja on tehty, kun ainakin vuoden 1986 kauppakeskuksessa on eräässä paikassa Jonoja alaslaskettuun U - profiilikattoon integroituna. Voi olla, ettei katto ole alkuperäinen, mutta on varmasti silti ainakin 25 vuotta ollut. Kuvut niistä on kellettyneinä poistettu.
Willan vanhemmalla puolella on noita AVR 67 Jonoja vähän siellä sun täällä. On myös asennettu seinälle pystyyn muutaman oven molemmin puolin, sekä porraskäytäviin. Muualla en taida olla AVR 67 nähnyt.
pitlah4.jpg 01.07.2018 16:15 <RicuP. > Jos valaisimissa on vaikka alkuperäiset johdot, tai lampunkannat, niin niiden tyypistä voi jotain päätellä. Muuten valmistusvuotta on vaikea sanoa edes kymmenen vuoden tarkkuudella, koska tuon tyyppisiä valaisimia on valmistettu kymmeniä vuosia aina 1960 - luvulle asti.
Valaisimien alkuperäisestä asennuspaikasta valmistusvuoden saisi tarkemmin pääteltyä.
pitlah4.jpg 01.07.2018 13:46 <Timppa> Kiitos tuhannesti! Laitan maanantaina verkot veteen jos vihdoin löytäisin nuo avokuvut molempiin lamppuihin.

Osaako joku kertoa selviääkö valmistusvuosi mitenkään? Tyyppikilvessä sitä ei taideta mainita.
IMG_7353.jpg 01.07.2018 10:39 <muhentaja> Make, olisiko se 99 ollut Shellin V-Power? Lyijyllistä 99 oktaanin bensaahan ei pitäisi olla enää missään satavilla. Siinähän oli loppuun saakka dieseliä vastaava paksumpi pistoolin kärki, jotta ei saa vahingossa tankattua katalysaattoriautoon.
Nykyiselläänhän ongelma on toisin päin, eli bensapistooli mahtuu dieselin tankkausaukkoon, mutta polttoaineen voitelevuuden aleneminen tekee häverikkiä luokkaa 1000bar paineilla toimivissa common rail vehkeissä.
IMG_7353.jpg 30.06.2018 23:01 <Make> Myös Keravan Essolla oli pallonmuotoiset mittarit. Olivat vihreitä.
SLO_HKB10C-1.JPG 30.06.2018 22:56 <Make> AVR 23 on eloksoitua alumiiniprofiilia ja AVR 66 taas maalattu valkoiseksi? Venäjän AVR 23 esitteessä lukee myös Jono, ainoa ymmärrettävä sana... Olisiko koulun valaisimet lisätty/ vaihdettu myöhemmin?

Uppomallia tai AVR 67:a en ole ennen tiennyt/ nähnyt.

Vanhassa mallissa on lampun takana päädyissä pienet meissellillä auki käännettävät luukut, joiden takana on kytkentärimat ja ruuvinreiät. Koko valaisimen purun vaikka kuristimen vaihtamiseksi totesin aika hankalaksi. Päädyt pitää irrottaa ja ruuvit avata, jolloin heijastin vähän irtoaa. Kytkentätilojen pesät pitäisi vielä jotenkin irrottaa, että saisi kunnolla auki. Kuristin on joku May&Christe Magnetek, näytti normaalia kapeammalta, mahtaako löytyä helposti. Lisäksi on niitattu kiinni.
pitlah4.jpg 30.06.2018 22:36 <RicuP. > Täältä.
Noita kauluskupuja on uusia asennettu Helsinkiin ja ovat muovisia. Täältä löytyy yksi kellettynyt versio paikallisesta vanhasta valaisimesta. Uusien kupujen valmistaja on kai Luminum Oy, niin sieltä voi löytyä. Jos alkuperäisen haluaa, niin kannattaa varmaan kysyä Helsingin kaupunkitekniikalta, siellä kun on purettu noita valaisimia, niin luulisi muutama osa joutavan. Kannattaa toki mitata kuvunpaikan halkaisija, kun niitäkin on eri kokoisia.
IMG_7353.jpg 30.06.2018 22:29 <RicuP. > Täälläpäin 99:ä on yhdellä Shellillä ja Teboililla. Ite käytän 98:a. Kerran tankkasin koemielessä parilla kympillä RE85 citikkaan ja kyllähän se silläkin kulki normaalisti. En ole sen kummemmin tutkinut, että mitä menisi vähiten.

Täälläpäin on aikalailla vanhat mittarit kadonneet ja siinä sivussa vissiin lisäainepumputkin. Jotkin mittarit tosiaan pitävät melkoista mekkalaa. ABC:t ja ST1:set käyttävät jotain normaalista poikkeavaa mittarimallia perinteisten Wayne ja Gilbarco mittareiden sijaan. Joskus oli Essoilla semmoiset hienot pallon muotoiset mittarit.
pitlah4.jpg 30.06.2018 22:28 <Timppa> Mites mä saisin RicuP:hen yhteyden?
IMG_1884.jpg 30.06.2018 22:26 <Koomikko> Kuvan asemalla ei ole mitään 45 kV:n laitteita jäljellä. Asema on kytkinasemana, linja on muutettu 20 kV:lle.
IMG_7353.jpg 30.06.2018 22:00 <Make> Melkoinen pärinä tosiaan kuuluu joskus, ei oikein anna hyvää vaikutelmaa. Ihan kuin kauan sitten olisin nähnyt vielä 99:n hintanäytöissä, olikohan väri punainen.
pitlah4.jpg 30.06.2018 21:55 <Make> RicuP on jossain kertonut, että ainakin johonkin malliin kauluksia saisi.
Kaleva15.JPG 30.06.2018 21:50 <Make> Tuo StreetSaver on vieläpä mk2- versio.

Sen sijaan noihin savunvärisiin Ornoihin on vaihdettu nyt kai Osram/ Ledvance- led-lamput. Ainakin sen näköisiä ovat: https://www.ledvance.fi/tuotteet/lamput/led-lamput/ammattimaiset-led-erikoislamput/hql-led/index.jsp Valaisimen kantaosassa on myös tarra, että kuristin poistettu, vain led-lampuille.
Millainen lienee valaistustulos, noihin sopisi hyvin tuollaiset kävyn malliset lamput: https://www.sanpek.fi/led-lamput-ja-valaisimet/led-360-ke-corn-e27/

25051 - 25100 / 48590
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017