![]() |
09.07.2018 23:12 <Hartsa > Kylläpä vain =D Hyvä jos jotain käyttöä löytyisi ja jättäisi muistoksi vanhoja avokojeisto laitteita paikoileen vanhalle ulkokentälle. Vanhalla ivon konttorilla ovelasti törröttää betoninen VSS-suojan varauloskäytävän suojarakennelma, Yleensä se on maan alla ja luukku vain näkyvissä' siitä. Kestävä perustus postilaatikolle :D Voihan tuolla olla jykevä ja iso suoja poikkeusoloja varten. |
![]() |
09.07.2018 23:07
<Olli>
Tosiaan tuo hyvin säilynyt kaunis vanha-asemarakennus on pystyssä, ja sen soisi mielellään säilyvän muistona kantaverkon alkuajoista. Nähtäväksi jää, miten sen käy kun avokytkinlaitoksen purku koittaa. Tuolla kivenheiton päässä Savonmäen rinteessä on jos 70/80-luvulla valmistunut IVO:n vanha konttori keskellä korpea, joka ei enää ole nykyisin Päiviönsaaressa majailevan Fingridin käytössä. https://www.google.fi/maps/@62.3405152,27.8575583,3a,75y,154.35h,90.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sh7UFAJHKjL94RT7DDlBX4A!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
09.07.2018 23:05 <Hartsa> Hyvin näkyy takana vasemalla muuntajankorjaus halli varmaan kiskotus menee maassa hallin sisälle ? Samanmoinen halli oli myös viinijärvellä et samoilla ivon piirustuksilla tehty varmasti. |
![]() |
09.07.2018 23:01 <Hartsa> Ja varmaan päässy "voimapuheluna" petäjävedelle asti ja kaikkii ivon paikkoihin... |
![]() |
09.07.2018 23:00 <Hartsa> Tekniikka kutistuu ;) Mitehän käy tuon vanhan aseman kanssa ? Purkaavatkohan niinkun viinijärven vanha 110kV samanmoinen tiilinen muuntoasema laitettiin kasaan... Hyvässä kunnossahan tuo näyttää olevan. Täältähän oltiin aikoinaan radiopuhelin yhteydessä palokinvesivoimalaitokselle ja outokumpu oy keretin kaivokselle sekä viinijärven ivon muuntoasemalle. |
![]() |
09.07.2018 22:52 <Koomikko> Ilman mitään tieteellistä pohjaa niin, metallisissa holkkitiivisteissä on suunnilleen sen kokoinen reikä mikä on nimellinen koko. |
|
09.07.2018 22:49 <RicuP. > Onkos Makelle tai muille tuttu semmoinen keskusvalmistaja, kuin Keravan Teräsmiehet Oy? |
![]() |
09.07.2018 22:39 <RicuP. > Niin, kierteistä puheen ollen, onko tietoa, mikä kierre on PK16? Onko se sama, kuin PG16 ja onko sille mitään oikeaa mittaa, esim tuumissa, tai milleissä? On kuitenkin isompi, kuin 1/2" ja pienempi kuin 3/4"... |
![]() |
09.07.2018 22:33 <RicuP. > Ruostetta veikkaisin. Tuohan on sisältä semmoinen, että kohdasta, mihin putki loppuu heti tuon kupin yläpuolella, lähtee kaksi lattarautaa V muodossa ylös. Kuristin on rautojen välissä keskellä poikittain ja lamppu heti kuristimen alapuolella alaviistosti. Kuristimen yläpuolella on ruuvi, jolla hattu on kiinni ja kun tämä vähän vuotaa, niin näissä on aina kuristimet ruosteessa. Sitä on sitten valunut tuota pylvästä pitkin. Lisäksi kaikki vesi kuvun pinnalta valuu tuon kupin kautta pylvälle, mikä kerää tuohon kaikki, mikä veden mukana tulee. |
![]() |
09.07.2018 22:18 <RicuP. > Tämä on varmaan ollut edullisin ja kevein malli. Tuossahan ei irtoa tuo kauha, vaan on kiinni laipassa, joka hitsattu varteen. Ei myöskään mitään kytkentärasiaa, vaan juurikin kiinteä valmis johto ja maadoitusruuvi kiinnikeraudassa, jonka läpi on voinut kiepauttaa nollan, jos on siltä tuntunut. Täällä olen noita nähnyt kaikkiaan 9kpl, joista 6 Hiiltomon teollisuusalueella hylättynä. Nyt tosin viimeisetkin kolme ovat häipyneet. Noita on tosin pari Hyrian Sahanmäen sähköosastolla museoituna. Ihan hauskan näköinen tuo varsi. |
|
09.07.2018 22:02 <RicuP. > Logo on tuttu, mutta en osaa kyllä sanoa, kenen on. Sulakkeissa olen monesti nähnyt. Siitä voisi saada bf kirjainyhdistelmän.. |
|
09.07.2018 21:53 <RicuP. > Melkoinen rakenne on kyllä. Tuossa reikien edessä on kai ollut joku liuska, joka väistää kytkintä käännettäessä. Siksi kai nuo reijätkin on noin päällekkäin. Liekö ollut naula sulakkeena sitten. PE kontaktit on lämmenneen näköisiä. Kytkin on eri ainakin niissä BJ:n vehkeissä, mitä olen nähnyt. On tuo pyöreä etuosa kokonaan metallinen ja tuo akseli on pyöreä, joka tehty litteäksi vain nupin kohdalta. Lisäksi päässä on n. 5mm kierre osa. |
|
09.07.2018 21:43 <RicuP. > Keskimmäistä en kyllä muista nähneeni. On varmaan joku Ilto Iluri vanhempi versio, tms. Aika kivan näköinen. Onkohan tuolla asunnossa käynyt joku käry, tai muu vahinko..? |
![]() |
09.07.2018 20:30 <Make> Tuossa on 14.6. mainittu huippuimuri ja pari muutakin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10504 |
![]() |
09.07.2018 20:26 <Make> Tuossa nyt olisi kuvan koje sisältä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?lisatty=2018-07-09 |
![]() |
09.07.2018 18:19
<Make>
"Soikea, eloksoitu Al-peiliheijastin, 1,2 m johto, huippupääte, paino 2 kg, 150W, 49.00 mk" https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 (seuraava sivu) Onkohan tuo 17-050 joku hinnat alkaen- malli, kun aika vastaava 17-106/ 15-110 on kai säädettävällä valonjaolla ja max 300W. |
![]() |
09.07.2018 15:57 <Mikko Herpman> Niin pitkään kuin muistan näkyi myyjällä tiskillä pieni näyttö, mihin tuli mittareista tiedot.. Vihermustaa.. Olikohan niille jotkin painikkeetkin nollausta varten ja jos kaksi tankkasi samasta mittarista peräkkäin, tuli lukemat allekkain ruutuun.. |
![]() |
08.07.2018 23:14 <_"_ > Ja muistan penskana oli jotain esso tiikeri arpoja niitä sai kun tankkasi siellä vai saikohan myös ostettua en enään muista monena kesänä oli se tiikeri arvat myynissä Siitä väännettii serkun kanssa ihan muuta mutta jääkään se kertomatta mikä arpa siitä tuli.... =D =D |
![]() |
08.07.2018 23:13 <Hartsa> Joo st1 osti essot pois suomen viimeinen virallinen ESSO oli laukaassa. |
![]() |
08.07.2018 23:12 <Hartsa > Tuollainen esson kyltti löytynee vieläkin rantatoivalan ST1 kuopiossa, Pitääpä joskus muistaa kuvata olivain pysäköinti kielletty vai miten se oli... |
![]() |
08.07.2018 23:10
<Hartsa>
Eikös se paikka just ysi5 myy kaikkea vanhaa roinaa traktoria pääasiasssa yms.... |
![]() |
08.07.2018 23:09
<Hartsa>
Varmaan joku 150 - 200W hehkulamppu tuossa |
![]() |
08.07.2018 22:33 <Make> Ihan kuin sisältä olisi valunut jotakin pylväälle. |
![]() |
08.07.2018 22:32 <Koomikko> Luumäellä Uron sähköaseman viereisessä vanha ja uusi johto on liitetty yhteen ja Yllikkälä syöttää Kaipiasiin saakka. Kaipiainen - Utti väli on työn alla. |
![]() |
08.07.2018 22:28
<Make>
Myös täälläpäin ainakin oli joskus Ysi5, keltainen logo. Tuolla on noista putkinäytöistä ja vielä pari muutakin tyyppiä: http://www.vintagecalculators.com/html/calculator_displays.html |
![]() |
08.07.2018 22:16 <Make> Olisiko nuo olleet jotakin rakennussarjoja tai mallinumero on vain luettelossa. Seinäkiinnitys näyttää vähän heikolta... Nuo holkkitiivisteet ovat mukavia, kun on useita eri kierteitä ja muita muuttujia. |
![]() |
08.07.2018 22:12 <Koomikko> Vuorottelu siitä tuli ja on käytössä. |
![]() |
08.07.2018 22:10 <Koomikko> Imatra-Pulp johto on siirretty uusiin pylväisiin ja Imatra-Luukkala johdosta on muotoutunut Imatra-Vuoksi ja Vuoksi-Luukkaala johdot. |
![]() |
08.07.2018 22:10 <Make> Ornolla kun oli myös 15-110, samantyylinen malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9516 Olisiko ulkonäkö mennyt varressa edelle, onkohan mutkassa vedenpoistoreikää... |
![]() |
07.07.2018 22:24 <RicuP. > On ilmeisesti vähän kuin kaapelipääte. Miksiköhän tuo varsi pitää ollä pää ylöspäin? Tuohan taisi löytyä siitä - 64 luettelosta. |
![]() |
07.07.2018 22:20 <RicuP. > Kauhakin näyttää Sähköliikkeiden Oy:n 8153/250 tyyppiseltä. Noiden kauhoista en ole mitään tyyppikilpeä löytänyt. On ilmeisesti ollut roikkuva versio, joka on modattu seinämalliksi. Ei ole ilmeisesti löytynyt sulkutulppaa tuohon juntturiin, niin on johto vedetty yläkautta sisään ja jätetty alhaalta auki. |
![]() |
07.07.2018 22:15 <RicuP. > On tuossa yhä huoltamo. En vaan muista, että mikä oli. Täälläpäin on semmoinen pieni asema kuin Ysi5. |
![]() |
07.07.2018 20:12 <Make> Näköjään GT on lopettanut 2016, mikä lienee tuossa sitten nykytilanne. |
![]() |
07.07.2018 20:07 <Make> Aika täyttä alkaa olla... |
![]() |
07.07.2018 20:04 <Make> Siinä vasta versio... Lienee joku Sähköliikkeiden OY, saman sukuinen kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9099 |
![]() |
07.07.2018 20:01 <Make> Kyllä, Orno 17-050, jossain on vielä ihan käyttökunnossa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6588 Harmaa osa varren päässä on kai joku suojatulppa? |
![]() |
07.07.2018 19:55 <Make> Olen tainnut nähdä samantyylisen asennuksen jossain. Ettei kotelo olisi tarkoitettu juuri tuohon, kun on noin isokin. |
![]() |
07.07.2018 19:32
<Make>
Hellesens- pattereissa oli vielä outo musta kuopallinen pluspää. Start Oil oli Nelostien ja 610- tien risteyksessä, on nyt GT- niminen: https://www.google.fi/maps/@61.7882768,26.095123,3a,75y,81.34h,93.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6QcYkLo_ct6opbCBLckTRw!2e0!7i13312!8i6656 Sen mittareissa letkut kai nousivat ylös kaarevan putken sisällä, ja tulivat päästä ulos. Pistoolien paikat taas olivat mittareiden päädyssä. Näkyy olevan nyt vaihdettu, tosin vähän samalla periaatteella oleviin. |
![]() |
07.07.2018 16:24 <RicuP. > Ornon vanha hehkulamppukatuvalo taitaa olla: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=34&pid=76250 |
![]() |
07.07.2018 16:22 <RicuP. > On vissiin sulakkeet tuossa kotelossa, eikä ole viitsitty pistää MMJ pätkää kotelolta Amkalle. Amkaa on kylläkin jouduttu jatkamaan. Olisihan tuohon voinut laittaa jotkin vedonpoistot kotelon ulkopuolelle. |
![]() |
07.07.2018 16:18 <RicuP. > Vielä noin 10v sitten oli eräässä paikallisessa sähköliikkeessä 9V Hellesens pattereita. En tiedä, että onko koko firmaa enää olemassakaan. |
![]() |
07.07.2018 13:19 <JPD> Linjaliittimet ois ihan jees ollu ynnä kaapelinpääte. |
![]() |
07.07.2018 12:25 <muhentaja> Taskulamppuunahan pystyi myös aikoinaan tankkaamaan tiikeriä, pariston merkki oli Hellesens. Nykyisin niitä ei enää taida saada. |
![]() |
06.07.2018 23:13
<RicuP. >
Ite muistaisin, että olisivat olleet Essolla. Olivat valkoisia. Huoltamon seinässä lukee vieläkin, että "Pysäköinti sallittu vain Esson asiakkaille". Tilalla on nyt ST1. Tuo ST1 vissiin osti Essot ja muutti ne ST1:siksi. Esso olisi kyllä ollut säilyttämisen arvoinen brändi. "Tiikeriä tankkiin" - tarra löytyy erään Essolta ostetun CD levyn kannesta. Muistaako Make yhtään, missä Start Oil oli? Lohjalla on SSO - nimisiä entisiä Essoja samanlaisilla soikio logiolla, kuin Essolla oli. |
![]() |
06.07.2018 22:53 <Make> Ehkä pienempikin rako auttaa kuivumisessa. |
![]() |
06.07.2018 22:49 <Make> Ja ainakin minun muistamat Keravan pallomittarit olivat siis Shellillä, ei Essolla. Oli kai kallista, siksi siellä ei yleensä tankattu. Nelostiellä oli joku yksityinen asema Start Oil, jossain Keravan ja Jyväskylän välillä. Oli aika manuaalisen oloiset tienvarren hintanäytöt. Aika kallistakin oli, mutta kerran tankattiin kokeilumielessä. En muista, millainen mittari oli, vanhempi varmaan. Nyt se on joku ihan muun niminen ja modernisoitu. |
|
06.07.2018 22:36 <Make> Yllättävän kauan pysyivätkin. Pitää käydä katsomassa vielä tarkemmin. Ely ei taida kauheasti harrastaa korvaavia lamppuja... |
![]() |
06.07.2018 22:01
<muhentaja>
Noissa vanhimman mallisissa mittareissahan polttoainevirran käyttämä "mäntämoottori" pyöritti suoraan täysin mekaanista laskuria. Jonkinlainen pulssitieto jo silloin omassa nuoruudessa niistä lähti kassalle, koska myyjä ei käynyt erikseen katsomassa mittarin lukemaa. Joskus kauan aikaa sittenhän noita wanhan koulukunnan mittareita oli jopa kaksitahtibensalle erikseen, mittarin kyljessä olevaa nuppia pyörittämällä laitettiin öljyprosentit sopivaksi omaan ajoneuvoon. "Pallomittareiden" valmistajaa en muista, kun niitä ei kotipaikkakunnalla kerennyt olla. RCA Numitroneja käyttävistä Gilbarcoista taisi paikallinen huoltoasema siirtyä suoraan uudempaan LCD-näyttöä käyttävään tekniikkaan. Muistan kyllä nuo oktaanin valintanapit. |
|
06.07.2018 21:27 <RicuP. > Niinpä tietenkin. Saanähdä, koska ely tännekin iskee, että lähtee loputkin vanhan liiton mallit. |
![]() |
06.07.2018 21:23
<RicuP. >
Noista pallomittareista en ole koskaan ehtinyt tankata. Minkähän valmistajan olivat? Sen sijaan vanhimmasta päästä oli täällä mittarit, joissa oli ylöspäin levenevä jalusta ja sitä leveämpi mittariosa oli taas ylöspäin kapeneva. Letkut lojui maassa ja pistoolit mittarin kyljessä. Vähän uudempi oli semmoinen, missä piti valita napeista, että mitä vihreästä letkusta tuli. Olikohan 92,95 ja 98 eräällä Jet asemalla. Muistan myös, että Essolla oli 92 ja 96 bensaakin. Nixie putkia olen nähnyt joissain aikataulunäytöissä, olikohan AEG. Numerot näyttää ihan oikeilta ilman segmemttejä. Mekaanisia en ole koskaan nähnyt sisältä. Vanhoilla huoltamoilla kadun hintanäytöt vaihdettiin ihan käsin pleksejä vaihtamalla. |
© Janne Määttä 2004-2017