<< ^ >>

Kuva-8520.jpg

20 kV SAX-johtoa, seuraavalla pylväsvälillä 5-tien ylitys. Lainaus SSS Oy:n 50-v. historiikistä: "Vuonna 1987 SAX-johdon ominaisuuksia ja toimintavarmuutta testattiin R10:n toimeksiannosta koetilanteessa Hirvensalmen Lahnaniemessä olevalla soramontulla." Ko. johto kuvassa, lie ensimmäisiä SAX-johtoja JSEn alueella. Vuodelta 1987. Hirvensalmi 01.05.2013
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.56094° E 26.95263° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

28.04.2019 11:28 <Vierailija vain> Täälläkin on tuollaista SAX:ia https://goo.gl/maps/hb9QDsdoCpUn9gdH8 . Valaisimia on muinoin laitettu molemmille puolille mahdollisen kevytväylän varalle, mutta ei sitä koskaan tuonne tullut. Nyt kyseistä johtoa kaapeloidaan ja uusille valaisinpylväille on jo laitettu jalustat maahan.
28.04.2019 12:59 <Hartsa> Ja täällä päin purkivat joskus -90 luvulla tehdyn PAS--linjan pois ja maakaapeloivat... välillä tuntuu niin hullulle touhulle ja siirtohinnat vaan nousee....
28.04.2019 21:09 <Make> Olikohan "kevytväylän" valot edes käytössä? Näkyy olevan SLO HKB 9 molemmin puolin. Eipä ko. linjassa päällepäin mitään vikaa näy.
28.04.2019 21:20 <Vierailija vain> Ei ole ollut valoja niin pitkään kuin muistan. Tien puolelle tuli Mistralit viitisen vuotta sitten. Ihan hyväkuntoiselta vaikuttaakin. Joku villitys tämä kaapelointi taitaa olla...
08.07.2019 02:04 <Mikko Koho> Jostain vasta luin että osasyy järjettömälle kaapeloinnille piilee yhtiöiden omistusrakenteessa ja sallitun voiton laskentatavassa. Kun on sijoittajien omistama yhtiö niin ainoa kiinnostuksenaihe on maksimaalinen voitto ja se saadaan, kiinteästä voittoprosentista johtuen, tekemällä kaikki kalleimman kautta. Joillakin yhtiöillä omistajina ovat pääasiassa asiakkaat ja tällöin syntyy kannustin hakea kustannustehokkaampia tapoja.
10.08.2019 23:33 <Froggy> Tuli joskus auton takapenkiltä otettua kuva kun johdot oli katkaistu ja uusi teräksinen valopylväs nousi paikoilleen Strihl Revolution -valaisimineen.
05.07.2023 00:52 <Jouko> Nyt on tuo takavuosien SAX-testijohto poistunut mitä 5-tieltä näki keskikaidetyömaan ohella jonossa ajaen. Metsän puolella kulkeva runkoverkon PAS-johto välillä Otava-Mynttilä näytti olleen vielä käytössä, joskin Otavan päästä maakaapeloitu jonnekin Lahnaniemen laitamille parin vuoden sisällä.
05.07.2023 20:19 <RicuP. > Tuolla takana näkyy tuo riippuva SAX rakenne. Vastaava orsiviritelmä on melko haastava asennettava, kun pylvääseen poratut reiät pitää saada osumaan molemmilta puolilta täsmälleen oikeaan paikkaan, kun molempien puolien orret on samoilla pulteilla kiinni.
Kuvan malli vielä on helpompi, kun poraa ensin tuon keskimmäisen kannattimen ja sen jälkeen ylemmän ja alemman siihen mihin nyt osui, mutta se tupla PAS yläviisto rakenne on toinen juttu.
Siksi varmaan ei asenneta/ valmisteta enää sitä yläviisto PAS ortta, tai ainakaan ei ole uusissa linjoissa käytetty.

Kuvan etualan rakenteessa on se ongelma, että ei ole kipinävälejä ja eristin on muovia. Taaimmaisessa rakenteessa taas johtimen kannake tekee automaattisesti kipinävälin ilman mitään aikaa vievää sitomista, mittailua ja muuta pyörittelyä, vain yhden pultin kiristämisellä. Tuo rakenne periytyi Nokialta Enstolle jonka jälkeen siitä luovuttiin, koska oli halvempaa käyttää samoja vanhoja tappieristimiä kaikissa rakenteissa. Nyt ensto on muuttanut/ muuttamassa tappieristimensä taas muovisiksi, mutta vielä vaan ei kipinävälien rakentelusta ja sitomisista siinäkään päästy eroon...
11.07.2023 22:02 <Lars> En usko että tarvikkeiden asenettavuudella on ollut mitään merkintä siihen että näistä orsityypeistä on luovutettu. Kyllä asentajat ovat sen verran fiksuja että ne ottavat oikarit poraamalla 16 mm pulteille 20 tai 22 mm reiät jotta orsien asennus onnistuu helpommin.
Uskon enemmän sitä että tarvikkeiden hinta ja saatavuus oli ratkaiseva orsityypin valinnassa. Ainakin täälläpäin on ollut joskus vikoja jääkuormatilanteessä noilla taaimaisilla orsilla kun vaihevälit ei enää pysyy hallussa. Taaimaisissa orsityypissa sitominen on sekin aika aikaa vievä, ensiksi on lanka nostettava rissusta ja ripustin asennettava. Johdin on kuorittsvs jos sen haluaa toimivan kipinäväleinä.

© Janne Määttä 2004-2017