<< ^ >>

Kou_7230.jpg

2x110 kV Rautarouvan uusimisen johdosta kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3535 korkea kannatinpylväs on muuttunut päätepylvääksi. Kouvola,Vahteronmäki 25.06.2017
Kuvaaja: Mikko Kärnä
Sijainti: N 60.85528° E 26.73274° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

27.06.2017 11:22 <Jouko> Onko alkuperäistä Rautarouva-linjaa enää Kouvola/Kymenlaakson seudulla jäljellä? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2452
27.06.2017 19:40 <Koomikko> Tällä hetkellä on tästä Vahteronmäeltä Yllikkälän suuntaan. Hikiä Orimattila väli taitaa olla vielä jäljellä, vai onko sekin jo työnalla.
03.05.2018 13:35 <Mikko Herpman> Eilen ajelin junalla Lahti-Kouvola väliä.. Epämääräisinä havaintoina ikkunasta niin tuolla välillä näytti olevan vielä Rautarouvaa ajoittain vielä pystyssä. uusia kiiltäviä pylväitä oli niiden vieressä maassa pitkällään pitkin matkaa.
03.05.2018 17:46 <Jouko> https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/voimajohdot/koria---yllikkala/
Tekstikopio sivulta:

Koria - Yllikkälä -voimajohto

1920-luvulla rakennettu voimajohto uusitaan vastaamaan nykyisiä sähkönsiirtotarpeita ja teknisiä vaatimuksia. Uusittavan johtoreitin pituus on noin 82 kilometriä ja se sijoittuu Kouvolan, Luumäen ja Lappeenrannan kuntien alueille. Rakennustyöt ajoittuvat vuosille 2017 - 2018.

Kouvolan Korian ja Lappeenrannan Yllikkälän välille sijoittuva nykyinen Koria - Yllikkälä 110 kilovoltin voimajohto puretaan ja sen paikalle rakennetaan uusi johto. Rakennustyöt käynnistyivät maaliskuussa 2017 ja valmistuvat loppuvuodesta 2018.

Voimajohdon rakentamisessa on useita eri työvaiheita esimerkiksi pylväsperustusten tekeminen, pylväiden kasaaminen ja pystyttäminen, vanhan voimajohdon purkutyöt ja johdinten asentaminen. Työvaiheiden välissä on usein taukoja. Rakentamissuunta on Korialta Yllikkälään.

Uusittavan voimajohdon pituus on noin 82 kilometriä ja se on osa historiallista Rautarouva-voimajohtoa. 1920-luvulla rakennettu Rautarouva on Suomen kantaverkon vanhin osa ja se oli ensimmäinen Suomen valtion rakennuttama voimajohto. Rautarouva siirsi sähköä Imatran vesivoimalaitokselta Viipuriin sekä Hikiän kautta Turkuun ja Hikiältä Helsinkiin.

Fingrid on tähän mennessä uusinut lähes 90-vuotiaasta Rautarouvasta noin 300 kilometriä ja loput 120 kilometriä uusitaan vuoteen 2020 mennessä. Uusimistöiden kokonaiskustannukset ovat noin 135 miljoonaa euroa.
03.05.2018 18:41 <Tuomo Y> Tässä löytyy videota Rautarouvan rakentamisesta

https://www.youtube.com/watch?v=_73VlRJ-9aM
07.05.2018 21:59 <RicuP. > On siinä melkoinen työmaa ollut!
20.05.2018 22:52 <Koomikko> Koria - Yllikkälä välillä vanhat pylväät vähenevät, jäljellä on vielä Utti - Kaipiainen väli ja Taavetista Yllikkälään.
21.05.2018 00:10 <Hartsa> ei liity tähän linjaan mutta onkohan kysessä ulkolaisfirma hommissa....Näppärää !!! https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.235572
21.05.2018 00:13 <Hartsa> "Saimme sähkökatkosta tietää vasta edellisenä iltana katsoessamme postilaatikkoomme, jossa ilmoitus oli. Lehmät olivat navetassa ja ne piti päästää ulos, etteivät läkähdy, koska ilmanvaihto ei toiminut. Jos Fingrid tiedottaisi tilallisia asianmukaisesti, niin olisimme voineet ennakoida tilanteen hankkimalla aggrekaatin."
Jännä että ei fingrid tarjoo varavoimaa luonnolisesti kun jotuut sähköt katkomaan.....
21.05.2018 09:33 <Jouko> Hikiä-Orimattila osuus oli ainakin vielä viime kesänä pystyssä, kummatkin virtapiirit rinnankytketty Hikiän ja Tönnön asemilta. Samoin Liedossa oli lyhyehkö osuus, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4071

Ei yllätä tuo MT:n uutinen, reissuilla mitä joskus tullut maanomistajien ja paikallisten kanssa juteltua alueen voimajohdoista, harvalla ollut positiivista mainintaa ko. firman toimintaa kohtaan...
22.05.2018 08:57 <Jouko> Muhoksella Pyhäkosken ja Pällin vesivoimalaitosten välilläkin oma Rautarouva-linjansa; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2035 Toivottavasti käyttöikää vielä riittää.
27.05.2018 22:19 <Koomikko> Luumäellä Taavetin sähköasema on kytketty linjan uuteen osaan, joka on Korian perässä ja vuorostaan Uro on kylmänä. Purkutyöt ovat kohta Jurvalan kohdalla.
08.07.2018 22:32 <Koomikko> Luumäellä Uron sähköaseman viereisessä vanha ja uusi johto on liitetty yhteen ja Yllikkälä syöttää Kaipiasiin saakka. Kaipiainen - Utti väli on työn alla.
22.09.2018 15:28 <Koomikko> Kaipiainen - Utti välin valmistuttua työt ovat käynnissä Luumäellä Uron sähköaseman ja Luumäen syöttöaseman haaran välillä.
28.10.2018 21:04 <Koomikko> Rautarouvista Etelä-Karjalassa viimeistä viedään. Yllikkälän aidan sisäpuolella on yksi kokonainen pystyssä, muista on vähintään eristimet purettu pois. https://www.google.com/maps/place/6,+54530+Luumäki/@60.9691024,27.8639397,16z/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4690ee9efffd7c53:0x956258827ea4ef34 tuohon asti Korialta on uutta linjaa loppupää vielä vetopyörillä.
04.11.2018 10:59 <Keijo> Ilta-Sanomat tehnyt jutun rautarouvasta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005882523.html
04.11.2018 20:54 <Make> Senkin uudet pylväät tulevat sitten Kiinasta...
02.12.2018 17:51 <Koomikko> Rautarouvat poistuneet Etelä-Karjalasta ja Kymenlaaksosta.
05.12.2018 17:16 <Jouko> Vieläkö lienee Rautarouvia Hikiän ja Orimattilan välillä pystyssä? Korvaava 400/110kV kaksoisjohto kääntyy Hikiältä tullessa uudelle linjaukselle tien E75 (nelostien) varteen ja vanha 110kV linja jatkunee siitä (Iso-Hennasta) Orimattilan Tönnön asemalle. Jälkimmäisen osuuden tila kiinnostaisi, että uusitaanko sekin vai jääkö vielä Rautarouvien varaan.

https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/voimajohdot/hikia---orimattila/
05.12.2018 17:26 <Jouko> Tuossa kuva Iso-Hennan nurkilta, http://vaunut.org/kuva/106371?s=1
29.06.2019 14:10 <Froggy> Täältä Nelostieltä nähtynä meni tien yli alkuperäistä Rautarouvaa.

© Janne Määttä 2004-2017