![]() |
24.07.2018 13:26 <Hartsa> Pks sähkönsiirto Oy suunitelee rakentavansa uuden 110kv johdon pamilo-ilomanstisn sähköasema koska vanha linja on tekninsesti käyttöiän päässä jotta saadaan ilon ja kaivoksen sähkönsaanti turvattua. rakentaminen tapahtuisi 2019-2020 aikana. kokonais pituus on 32km uusi johto rakennetaan vanhan viereen. |
![]() |
24.07.2018 09:23 <RicuP. > Voisin maksaa siitä max satasen. Tuosta 30e. Täällä on nyt aito HKB 13 /400W vuodelta 1973, hankittu paketillisella Juhlamokkaa. Siinä on kummasti sulake luukun läpi, mitä en ole ennen nähnyt. |
![]() |
24.07.2018 08:16 <Koomikko> Aseman uusiminen käynnissä, laitteiston paikalla on lähinnä suuri kuoppa. |
![]() |
24.07.2018 07:40
<Koomikko>
http://www.serlachius.fi/vn/pienoismallit/1986fi/index.html kohde 32 Telineistö toimi tehtaan pääjako- sekä vastaanottoasemana. Sieltä oli yhteys mm. paperitehtaan käyttömuuntajille, omalle voimalaitokselle sekä Imatran Voimaan, Kankaan tehtaille, Vilppulan Huutoniemeen, Syvingin ja Loilan muuntoasemille. Telineistön kautta hoidettiin myös Mäntän kaupungin sähkönjakelu ja siirtoyhteys Kuoreveden Sähköön. Muuntoaseman telineistö on edelleen toiminnassa. Siitä on tehtaan muuntoasemien lisäksi yhteys Mäntän Energia Oy:n voimalaitokselle ja kantaverkkoon. |
![]() |
23.07.2018 23:31
<hartsa>
No joo sitä lorahti sitten ihan kunnolla... |
![]() |
23.07.2018 22:34
<Make>
Vähän kaikki näytti osuvan kaikkialle. Bensan karkaaminen säiliöautosta on mielenkiintoisen oloinen tapaus. Auton päässä ei sitten ole mitään automatiikkaa letkun irtoamisen varalle. Voihan jotain olla oikeasti rikki, sähköjen katkaisu vaan tekee välillä ihmeitä. |
![]() |
23.07.2018 22:27 <Make> 900 kuulostaa jo vähän liioittelulta. |
![]() |
23.07.2018 22:24 <Make> Kyllä noita vielä löytyy... Toisen Amkan perästä lähtee kai kaksi kaapelia seinälle. |
![]() |
23.07.2018 14:10 <Koomikko> Kipatessa lava osuu johtoon https://youtu.be/96HulZyjz4M 2.30 eteenpäin. Takavuosina naapurikylässä auto osui salaman reitille, tämäkään ei sen jälkeen käynnistynyt eikä siinä ollut jarruja, auto oli ajalta ennen näitä känni-väyliä. Tuolla salama iski puuhun ja siitä maankautta autoon ja takaisin maahan ja siitä sisälle ja kämppä remonttiin. |
![]() |
23.07.2018 13:01 <muhentaja> Saatoin ehkä antaa vähän huonon selityksen Merisillasta. Kyseisessä aluksessa on dieselsähköinen voimansiirto, eli pääkone tuottaa pelkästään sähköä, potkureille ei ole mekaanista tai edes hydrodynaamista yhteyttä. Tältä se kuulostaa: https://www.youtube.com/watch?v=fSUOkajno14 |
![]() |
23.07.2018 12:37 <muhentaja> Noissa kompensointireaktoreissa ideana on se, että ne pykivät kumoamaan aliluonnollisella teholla käyvän linjan loistehon, ei niinkään muuttamaan sitä lämmöksi. Jonkintasoinen lämmöntuotto on toki väistämätöntä, koska kompensointikelat ovat kuparia/alumiinia eikä suprajohdetta. Nuo reaktorit toimivat oikeastaan vähän samaan tapaan kuin antenniviritin radiolähettimessä, mutta sähköverkon tapauksessa toimitaan vain paljon matalammilla taajuuksilla ja suuremmilla mekaanisilla mittasuhteilla. |
![]() |
23.07.2018 08:03 <Mikko Koho> Saimaan kanavalla kuulee joidenkin laivojen ahterista milloin keulapotkuri on päällä. Joko apukoneet muuttavat tehoa tai sitten pääkoneen teho nousee ja laskee akseligeneraattorin mukana. Joissain aluksissa voi olla niin, että merellä pääkone käy vakiokierroksilla, ja pyörittää samalla akseligeneraattoria tuottaen koko aluksen sähkövirran. Satamissa, kanavissa tms. paikoissa, joissa kuorma vaihtelee enemmän, laitetaan apukone/koneet ajamaan muuta kuormaa ja akseligeneraattori syöttämään keulapotkuria. Kuorma voi pahimmillaan vaihdella niin paljon, että pelkän akseligeneraattorin varassa toimittaessa, kierrosluvunsäätäjä ei välttämättä pysy perässä ja seurauksena on "black out", eli sähkökatko, jolloin seuraukset ovat tuurista kiinni. |
![]() |
23.07.2018 00:08
<muhentaja>
Joku on saattanutkin ihmetellä, että miksi isomman Merisilta-lautan kyydissä moottori käy koko ajan tasan samoilla kierroksilla, mutta jyrinän syvyys vaihtelee tilanteen mukaan. Tämä johtuu siitä, että pääkone tuottaa sähköä, jolla käytetään potkuria pyörittäviä sähkömoottoreita. Tyristoripankit on toisinaan porsineetkin. Meriluodossa on sitten taas erilainen voimansiirtoratkaisu, ja pääkoneen kierrokset vaihtelevat tarvittavan tehon mukaan. |
![]() |
23.07.2018 00:01 <Mikko Koho> Lyhyesti: Teho = Virta potenssiin kaksi kertaa resistanssi. Loisteho aiheuttaa virtaa joka aiheuttaa häviöitä. Puhdasta resistanssia, induktanssia tai kapasitanssia lienee luonnosta melko vaikeaa/mahdotonta löytää. Sekä kondensaattorit että kelat sisältävät jossain muodossa myös resistanssia joka kuluttaa pätötehoa. Vastaavasti kaapelit ja avojohdot sisältävät myös loistehoa aiheuttavaa komponenttia. Joissain tapauksissa sen merkitys on niin pieni että sitä ei tarvitse huomioida. |
![]() |
22.07.2018 22:38 <Olli> Loisteho lämmöksi? Vasta toisaalla sanottiin ettei loisteho kuluta polttoainetta voimalaitoksella, ei valaise, eikä lämmitä pattereita, joten miten siitä lämpöä saadaan aikaan? Jos reaktori lämpenee, niin eikö se ole silloin pätötehon ts. häviöiden aikaansaamaa? |
![]() |
22.07.2018 19:48 <RST> Amka johto, tuskinpa vaan -30 luvulta. Eikä ne nyt niin harvassa ole ;-) |
![]() |
22.07.2018 14:11 <muhentaja> Priimakuntoon entisöidyistä kuparirunkoisista (kuparipinta, ei maalia päällä) Idmaneista saatetaan pyytää jopa lähemmäs 900 euroa netin antiikkikaupoissa. Eri asia on sitten tieten se, että suostuuko kukaan niin paljon maksamaan. |
![]() |
22.07.2018 12:50 <Hartsa> Hotelli vähän tulvi...https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807212201088812_u0.shtml |
![]() |
22.07.2018 11:16
<muhentaja>
Nykyisissä autoissahan on koko auton läpi kulkeva CAN-väylä jossa enemmän tai vähemmän kaikki ohjausyksiköt ovat kiinni. Sinne kun indusoituu kunnon EMP niin auto ei enää ihan pienellä rahalla kuntoon tule. Kaapeloinnit kulkevat korin ulkoseiniä pitkin, joten korissa kulkevat suuret ja suuren nousunopeuden omaavat virrat vaikuttavat myös niihin. Oulussahan muutama vuosi sitten hajosi Kuusisaaressa kaksi autoa, kun sattuivat olemaan puuhun iskeneen salaman purkuvirtojen reitillä. Softan ja raudan suhteen sinänsä ohjausyksiköiden pitäisi olla melko kaatumavarmoja jo turvallisuussyistä, eli jos tällin seurauksena softa kippaa niin melko nopeasti siihen joku rautaan tehty vahtikoira havahtuu. |
![]() |
22.07.2018 10:19 <Make> Olikohan ”töpselituuletusta” eli akun irrotusta kokeiltu? Tiedä sitten, mitä se puolestaan aiheuttaisi. |
![]() |
22.07.2018 07:25 <Koomikko> Videossakin napsahteli mutta Hartolassa pamahti https://www.itahame.fi/Uutiset/art2472776#cxrecs_s autot nykyään liian herkkiä? |
![]() |
22.07.2018 02:57 <muhentaja> Tuo video on kyllä melkoinen nostalgiatrippi 80/90-lukujen aikana nuoruutensa eläneille. Siinä taitaa vilahtaa jopa se isommille kaksitahtivehkeille suunnattu mittari suunnilleen kohdasta 1:41 eteenpäin. Toki näkyy myös se perinteinen "mopotorni" kohdassa 1:50. Toinen pitkään vaivannut mysteeri tuolta aikakaudelta selvisi myös, eli se alin oktaani oli sitenkin 92 eikä 87. Välissä 95/96 ja sitten sportteja varten 99. |
![]() |
22.07.2018 02:18 <muhentaja> Ei kun kumossa oli sittenkin jo tuossa Googlen kuvassa. Mittarit teipattuna ja sisätilat pimeänä. Enpä heti kuvasta hoksannut. |
![]() |
22.07.2018 02:11
<muhentaja>
Tuokin paikka näyttäisi jo nykyisin toimivan konseptilla, jossa Neste pyörittää bensa- ja ruoka/kaljakauppaa, ja AUTOASI sitten korjaamopuolta. Tosin en ole tuolla käynyt, niin en tiedä onko varaosia myynnissä korjaamon ollessa kiinni. Kotipaikkakunnalla toimi aikoinaan TB, jota eläköitymiseensä asti piti tuolla Mikon linkittämällä videolla https://vimeo.com/84019153 kohdassa 1:47 vastaavaa virkapukua käyttävä herrasmies. Siinä oli todellakin täyden palvelun paikka, muistaakseni sieltä ostettiin kerran jopa moottorisahan teräketju. Koko liiketila oli kahviota lukuun ottamatta kattoa myöten täynnä pelkästään matkalaista hyödyttävää kampetta, ja toki korjaamopalvelut siihen vielä päälle. Omistajan vaihduttua konsepti muuttuikin sitten heti paljon kaljabaarimaisempaan suuntaan. Viimeinen paikka jonka itse muistan josta olisi saanut keskioluen lisäksi myös suppilon öljyntäyttöä varten tai "kurkkuletkun" jäähdyttimen putkiston paikkausta varten, oli juuri ennen Sotkamon keskustaa Vuokatin suunnasta tullessa. Sekin meni lopulta konseptiin kaljabaari + korjaamo, kunnes lopulta kaatui kokonaan. Googlen kamera-auto näyttää vielä paikan hengissä, mutta kun siitä viimeksi tuli ohi ajettua niin eipä ollut enää muuta kuin ruohokenttä jäljellä. |
![]() |
22.07.2018 00:34 <Joni> Tuossa haruksessa on tuollainen verkkoviritys, ettei sitä pitkin pääse kiipeilemään |
![]() |
22.07.2018 00:25 <Hartsa> sähköasentajt vauhdissa...https://www.youtube.com/watch?v=NY-tgbji7Sk |
![]() |
21.07.2018 23:34 <Hartsa> -Ois kaasureleen läpän alle kurkistanut =D |
![]() |
21.07.2018 21:18
<Make>
30.5.2015 kommenttiin, Siteco SC:t lienevät käyneet kuumina viime päivinä... Keravalle on nyt tullut Cupolan tilalle myös joku perus ledivalo. |
![]() |
21.07.2018 21:10
<Make>
Aika erikoinen asennus on, kun ehkä joka kolmannessa pylväässä on valaisin. Lienevät vanhempia kuin 80-lukua. Hotellin pihassa taas näkyy olevan ainakin Idman P2-80:ä, Ornon lasikuitupalloja ja jotain muita palloja. |
![]() |
21.07.2018 20:47 <Make> Telia ostaa Bonnierin TV-liiketoiminnan ja sitä kautta MTV:n https://www.hs.fi/talous/art-2000005763330.html |
![]() |
21.07.2018 19:58 <Koomikko> https://youtu.be/nYekevJ9qJE ei taida olla tässäkään työmaadoituksia, itäistä teknologiaa. |
![]() |
21.07.2018 01:42 <Hartsa> Se on sitä oikeaa PALVELUA joka alkaa olla pikku hiljaa katoava luonnon vara.. |
![]() |
21.07.2018 00:53 <RicuP. > On siinä tosissaan nähty ulkonäönkin kanssa vaivaa. Hieno on. |
![]() |
21.07.2018 00:47 <RicuP. > Kuvulliset hyväkuntoiset kupariset maksaa parisen sataa, esim tuo: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pid=74695&fullsize=1 |
![]() |
20.07.2018 22:01
<RicuP. >
Ei ole, kuin pari kolme vuotta, kun HL:n kaupunkiliikenteen busseissa oli jotkin vihreät näytöt, jotka koostuivat parin sentin kokoisista pixeleistä. Niitä ei meinannut kaukaa auringonpaisteessa nähdä ollenkaan. Nykyään on kaikissa keltaisista ledeistä tehty näyttö, paitsi joissakin seutuliikenteen autoissa on vielä vihreä näyttö. Huoltoasemien palvelusta, että todellinen palveluasema on Rantasalmen Neste. Siellä on jopa varaosaosasto korjaamon lisäksi. Lisäksi, kun eräästä autosta oli akku tyhjentynyt, niin soitto asemalle, niin tulivat 8 km mökkitien varteen starttivehkeen kamssa ja täräyttivät käyntiin! |
![]() |
20.07.2018 11:51 <muhentaja> Vähän samannäköinen valaisin kuparirungolla on Idmanin valmistamana. Jos sellainen jostain vielä löytyy ehjän lasin kanssa, ei välttämättä irtoa ihan pienellä rahalla. |
![]() |
19.07.2018 22:35 <Koomikko> Jospa tuo linkki voimalaitoksen historiaan nyt toimisi. |
![]() |
19.07.2018 22:08 <Make> Myös Valopää Iida VP1701 on kovin samanlainen kuin ScandiDelux Auris: https://lumous.fi/tuote/iida-puistovalaisin/ |
![]() |
19.07.2018 21:58
<Make>
Tuossakin on Broadway päävalaisimena, ovat sitten tulleet samasta paikasta. Malli on kai nykyään ScandiDelux Klotet. Tuolla tuli vastaan: https://lumous.fi/project/pieksamaen-alykas-led-katuvalaistus/ Varmasti oli pimeää, kun suuressa osassa Broadwayta on tummanruskeat kuvut ja varmaan loppuunkuluneet lamput. Pallot eivät kai ole kellastuneet. Kauhoissa näytti äkkiseltään olevan kirkkaat kuvut. |
![]() |
19.07.2018 21:32 <Koomikko> Tuskin ovat olleet käytössä ainakaan hotellin konkurssin jälkeen, nyt paikka on vaihtamassa omistajaa https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/b656d571-c36e-45a0-b095-2604b630479d |
![]() |
19.07.2018 21:20 <RicuP. > Taitaa pallo olla Siemens. Nykyään Scandideluxe. Varkaudessa oli aikoinaan vastaava asennus, mutta tupla varsilla ja soikeilla kuvuilla. Päävalaisimena oli Siemens Broadway tasolasilla. |
![]() |
19.07.2018 21:03
<Hartsa>
tuotanto on nyt tällähetkellä tuotanto 5 372MW. kulutus 8153MW vesivoima 1 475 MW Ydinvoima 838 MW |
![]() |
19.07.2018 20:59 <RicuP. > Noissa muissakin on pientä sanomista pinnassa tuossakohtaa. Lampuista en tiedä, en ole nähnyt näissä valoja. |
![]() |
19.07.2018 20:56 <RicuP. > Oho, vai tämmöinenkin on. On varmaan harvinainen. Rasiankin kannessa lukee PSO. |
![]() |
19.07.2018 20:53 <RicuP. > Joo, vanha PSO HKB 4 on ja on kyllä harvinainen. Tuolla eivät taida olla käytössä. |
|
19.07.2018 17:17 <Olli> Lieköhän Meri-Pori päässyt töihin kun "muun tuotannon" osuus nousi 200 MW:sta 450 megawattiin? |
|
19.07.2018 17:03 <Late> Tarkoitetaankohan nyt uutta sähköasemaa, joka on valmistunut tuonne taustalla näkyvän pylvään luokse. Samalla Naarajärvi onkin sitten kaapeloitu kokonaan. |
![]() |
19.07.2018 14:28 <Koomikko> http://www.tohmajarviseura.fi/museot/aukioloajat/ 2018 aukioloajat, sisällä on käyty ja omasta mielestä kannattaa maksaa se 2 e:n pääsylippu. |
![]() |
19.07.2018 13:52 <Mikko Herpman> Onko tietoa miten tämä on auki, joskus kattelin mutta en löytänyt tietoa. Onko kaima käynyt sisällä, oliko aukiolosta lappuja? |
|
19.07.2018 13:50 <Mikko Herpman> Täällä olikin jo pojat hereillä.. pistin uutisen toisenkin kuvan yhteyteen.. näkyy olevan reilusti tuotantoa vesivoimaloilla, ajavatten varmaan nyt kaikkia niin paljon kuin voi.. |
© Janne Määttä 2004-2017