![]() |
19.07.2018 20:56 <RicuP. > Oho, vai tämmöinenkin on. On varmaan harvinainen. Rasiankin kannessa lukee PSO. |
![]() |
19.07.2018 20:53 <RicuP. > Joo, vanha PSO HKB 4 on ja on kyllä harvinainen. Tuolla eivät taida olla käytössä. |
|
19.07.2018 17:17 <Olli> Lieköhän Meri-Pori päässyt töihin kun "muun tuotannon" osuus nousi 200 MW:sta 450 megawattiin? |
|
19.07.2018 17:03 <Late> Tarkoitetaankohan nyt uutta sähköasemaa, joka on valmistunut tuonne taustalla näkyvän pylvään luokse. Samalla Naarajärvi onkin sitten kaapeloitu kokonaan. |
![]() |
19.07.2018 14:28 <Koomikko> http://www.tohmajarviseura.fi/museot/aukioloajat/ 2018 aukioloajat, sisällä on käyty ja omasta mielestä kannattaa maksaa se 2 e:n pääsylippu. |
![]() |
19.07.2018 13:52 <Mikko Herpman> Onko tietoa miten tämä on auki, joskus kattelin mutta en löytänyt tietoa. Onko kaima käynyt sisällä, oliko aukiolosta lappuja? |
|
19.07.2018 13:50 <Mikko Herpman> Täällä olikin jo pojat hereillä.. pistin uutisen toisenkin kuvan yhteyteen.. näkyy olevan reilusti tuotantoa vesivoimaloilla, ajavatten varmaan nyt kaikkia niin paljon kuin voi.. |
![]() |
19.07.2018 12:51
<Mikko Herpman>
https://yle.fi/uutiset/3-10312198 Näköjään Olkiluodon molemmat miilut irti verkosta.. Onneksi ei ole Keskitalvi ja saman verran pakkasta kuin nyt hellettä.. |
|
19.07.2018 12:24 <calm> Kaupanpäällisiksi sitten vielä vika Loviisassakin samaan aikaan. https://www.fortum.fi/media/2018/07/loviisan-voimalaitoksen-ykkosyksikon-tehoa-alennettu-paamerivesipumpun-korjauksen |
|
19.07.2018 10:26
<Hartsa>
https://yle.fi/uutiset/3-10310435 |
|
19.07.2018 10:21 <Hartsa> https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.271755 Niimpä ja entäs jos olikin talvi ja -30 pakkasta !! ! Kun sitä varavoimaa ei kannata nykyisin olla...kaikki pitää tuua muualta omavaraisuus on lopetettu kannattamattomana. Vielä se joskus sekin tilanne tulee oikea vakava tehopula... |
|
19.07.2018 10:19
<Mikko Koho>
Nyt on sitten molemmat Olkiluodon yksiköt irti verkosta ja tänään vaarana sähköpula jos tulee vielä lisää vikoja. Tärkeä muistutus siitä että mikään ei ole itsestäänselvää. https://yle.fi/uutiset/3-10312198 |
![]() |
19.07.2018 02:02 <Hartsa> Hyvä kuva !! parempi kun paikaillisessa pks lehessä.. Ylhällä keskellä koristeesa on varmasti ollut Ns laivakello mikä oli monella vesivoimalaitoksella seinällä en tiedä miksi juuri se malli piti olla mutta se vain oli olisiko ollut silloin yleinen kello malli. |
![]() |
19.07.2018 02:02 <Hartsa> Hyvä kuva !! parempi kun paikaillisessa pks lehessä.. Ylhällä keskellä koristeesa on varmasti ollut Ns laivakello mikä oli monella vesivoimalaitoksella seinällä en tiedä miksi juuri se malli piti olla mutta se vain oli olisiko ollut silloin yleinen kello malli. |
![]() |
18.07.2018 22:42 <Koomikko> Mittarien valot ovat varmasti tarpeen kun koko konesalissa taisi olla vain kolme kattovalaisinta. |
![]() |
18.07.2018 22:26 <Make> Myös ulkonäkö on huomioitu. On kai simpukan malliset mittarien lukuvalot. |
![]() |
18.07.2018 22:23
<Make>
Ei ollut kovin monessa pylväässä valaisinta ollenkaan, kaikki kai kuitenkin samoja. Taitaa olla samanlainen PSO HKB 4, jollaisen RicuP oli bongannut jostakin. Nippusiteestä päätellen on myös huollettu. |
![]() |
18.07.2018 22:10 <Make> Tuossakin on oikein irtokilpi eikä stanssatut merkinnät. Hehkulampuille teho varsinaisesti lienee, kuristin lisäämällä myös elohopea käy. |
![]() |
18.07.2018 22:06 <Make> Lasi ilmeisesti kiinnitetään kääntämällä kehys noihin koukkuihin ja kiristämällä ruuvit. |
![]() |
18.07.2018 22:03 <Make> Vai PSO:lla on ollut tuollainen myös. Jossain olikin kuva Idmanin vastaavasta. On vaihteeksi eristinkoukkuun kiinnitettävä. |
![]() |
18.07.2018 21:09 <Make> Ainakin huomasin juuri, että kotiympäristössä 63 cm keittiöjakkaralla ylettää yllättävän hyvin jopa ulkona. |
![]() |
18.07.2018 21:03 <Make> Kokonaisuutena outo tapaus. Hyvä, että tilalle ei ole laitettu ensimmäistä käteen sattuvaa mallia. |
![]() |
18.07.2018 20:50
<Make>
Tuolla ei ainakaan hätäillä. Jos tuo varaosavinkki on luettu. Onkohan lamppuja mahdettu päivittää... Kenen pallo mahtaa olla mustalla torven mallisella kantaosalla, joka on vieläpä ylhäältä tulevaan varteen: https://www.google.fi/maps/@62.2955781,27.1360447,3a,75y,277.13h,95.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIuQNyiUznkL9dotg-5YB7g!2e0!7i13312!8i6656 Pieksamäellä näkyy olleen. |
![]() |
18.07.2018 20:14 <Make> Puupylväille on oma jalustansa: https://www.sahkojokinen.fi/fi/jalustat/sjp Mikä lienee käytännön ero normaaliin. |
|
18.07.2018 20:07 <Make> Ja Nelostien valaisinnäyttely laajenee... Nyt sinne on tullut myös AEC Kaos 2: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=2&pid=121899 On melkoisen pienen näköinen ainakin salmiakkiin verrattuna. |
![]() |
18.07.2018 19:59
<Make>
Ko. jalustan tuon ajan sähkönumero näkyy olevan 45 819 61-2 ja tyyppi SJ 0, kuva 21: https://www.sahkojokinen.fi/fi/yritys/historia#&gid=1&pid=21 Ja SLO:n tyyppi !? sille on 8960. Tuossa on säätöruuvien kierteet reikien koko matkalla. Toisen merkkisessä/ mallisessa jalustassa on näköjään mutteri jalustan sisäpuolella ja muuten sileä putki. |
|
18.07.2018 19:29 <Make> Ompas erikoista. Ei näy jälkeäkään mistään tiestä kovin lähellä. On vielä viisi eristintä. Valaisin taitaa olla Idman P2-47 tai Sähköliikkeiden 8151. |
![]() |
18.07.2018 19:26 <RicuP. > On korjattu kai uudella kuvulla. Ei siinä onneksi kauaa mennyt.. :D |
![]() |
18.07.2018 19:24 <RicuP. > Eilen nähtynä yhdestä puuttuu kokonaan kuoret, yksi vääntynyt on edelleen vääntynyt, mutta tämän pahemmin vääntyneen tilalle on tullut uusi kulho, että ihan kiiltää. |
|
18.07.2018 19:15
<RicuP. >
Tuli olo, että olenko nähnyt unta, että keskellä peltoa seisoo yksinäinen pylväs eristimineen ja kauhavalaisimineen, mutta niin tosiaan on: 788 140 https://goo.gl/maps/Pb574giEt6C2 |
|
18.07.2018 18:48 <RicuP. > Luultavasti ennen vuotta 1977 valmistettu. Minkähän näköinen on? |
|
18.07.2018 18:14 <Koomikko> Miltä vuosikymmeneltä mahtaa olla PSO HVA1 valonheitin. |
|
18.07.2018 17:26 <Voemaukko> Voimalaitos? |
|
18.07.2018 17:04 <RicuP. > Aika kuumaksi menee vielä, kun aurinko vielä siihen paistaa. |
![]() |
18.07.2018 17:00 <RicuP. > Mekään ei saada käyttää yli metrin korkeita A - tikkaita ilman sivutukia edes sisällä. Siksi käytetään tikkaita, jotka on 99cm korkeat. Ne sivutuelliset on semmoiset rohjot, kun tuet on aina tiellä. Niitten takia joutuu kurkottelemaan, kun ei niitä saa esim. seinän viereen. Telineetkin on sisällä semmoiset rotiskot ja hankala siirrellä. Korkealle pääsee hyvin ajettavilla saksinostimilla, joista ite eniten tykkään. |
![]() |
18.07.2018 15:05 <RicuP. > Tuossa 24V porrasvaloautomaatissahan on pakko olla potentiaalivapaa kosketin tai vaihtokosketin, niin saisi sitä kautta kytkettyä 230V kontit perään. |
![]() |
18.07.2018 14:59
<RicuP. >
Meinaako tuo, että PE kytketään toision tähtipisteeseen, vai jompaan kumpaan toision vaiheeseen? Useammalle veneelle tarvitaankin oma muuntaja, että veneet ovat myös keskenään eri piiriä. Tämä on nyt vähän sekavaa, kun eräs veneilijä sanoi, että muuntaja olisi vasta veneessä. No tämä järjestely ei sitten estä korroosiota, sillä jos maasähkö ei ole erotettu, niin onhan se PE silloin kytkettävä veneen runkoon ja näin lisäksi käytettävä tuota galvaanista erotinta.. Näistä ei ainakaan mun tutut asentajatkaan oikein tunnu tietävän, että mikä on se oikeaoppinen ratkaisu.. Nyt kun ollaan näitä punnittu, niin olen tullut siihen tulokseen, että erotusmuuntaja pitäisi olla nimenomaan jo rannalla, mutta se PE kontakti mietityttää, kun ei kaikissa muuntajissa ole mitään tähtipistettä. Jos toisiosta löytyy tähtipiste, tai tupla 115V käämit sarjaan kytkettynä, niin vikavirtasuoja toision jälkeenkin toimisi. |
|
18.07.2018 02:05 <hartsa> Voihan OL3 https://www.paivanlehti.fi/olkiluoto-3-sai-jalleen-uuden-aikataulun-sahkontuotanto-alkaa-syyskuussa-2019/ |
|
18.07.2018 00:03 <Janihanix> Uusi päivitys nämä pylväät ovat kadonneet maisemista kokonaan ja ne on maadoitettu maan alle. Viime syksynä on Valmistunut Pieksämäen uusi voimalaitos Naarajärvelle. |
![]() |
17.07.2018 22:09 <Make> Ikivanhassa standardikirjassa sanotaan erotusmuuntajasta, että joka veneelle pitää olla oma toisio. Tällöin pistorasian PE liitetään muuntajan toisioon. Jos muuntajaa ei ole, korroosio voi aiheuttaa vahinkoja. Erityisempää potentiaalintasausta ei vaadita. |
![]() |
17.07.2018 21:46
<Make>
Jotain virranvalvontareleitä ollaan joskus laitettu. Tarkoitus taisi olla kertoa VAKille kuorman olevan normaali. Tuollaista avautuvilla koskettimilla olevaa kontaktoria ei vaan taida olla 24 V kelalla. Kyllä ohjauskeskukseen äkkiä tavaraa kertyy... |
![]() |
17.07.2018 18:40 <Make> Onhan se nykyään tarkkaa tikkaiden kanssa: https://yle.fi/uutiset/3-10295533 Miten lienee aina käytännössä... |
![]() |
17.07.2018 12:08 <RicuP. > Tuo virranvalvontarele on muuten hyvä, mutta, jos kiuas on päällä ja suihku kytketään päälle, teho ehtii nousta jo ennen releen toimintaa. Eli kiuas tulisi saada pimeäksi jo ennen suihkun kytkemistä. Tuo aikarele sen takia, että ei jää lämmitin vahingossa päälle, eikä kiuas toimisikaan. Nappiin merkkivalo, milloin päällä ja milloin ei. Tuohon kävisi myös porrasvaloautomaatti, kun siinä merkkivalo syttyy jo ennen, kuin sähköt katkeavat. Avautuva kontaktori olisi kiukaalle täydellinen. |
![]() |
17.07.2018 11:59
<RicuP. >
Niinpäs näkyy. Otinkin selvää tuosta, että sisällä on kaksi eri suuntiin kytkettyä diodia rinnan. Eli maadoitus on poikki, kunnes 0.7V kynnysjännite ylittyy. Mutta entä jos maissa veneen sähkönsyötössä oleva elektrodi ei ole yhtä hyvin maissa, kuin vene. Tällöin, kun potentiaalieroa on maasähkön PE:n ja veneen välillä, niin voisi kuvitellä jännitteen voivan nousta yli tuon 0,7V:n. Tästä seuraa, että osa maissa käytettävän sähkön nollavirroista kulkisi veneen kautta, varsinkin, jos PEN johtimessa on vastusta ja siihen vaikuttava kuorma suuri. Olisiko erotusmuuntaja sittenkin tähän ratkaisu, eli erotetaan laiturin sähköt kokonaan kelluvaan potentiaaliin? Tällöinhän pistorasian PE jätetään irti maista, tai kytkettäisiin suojareleeseen. |
![]() |
16.07.2018 22:52 <Make> Ainakin juttujen mukaan oli vaikka millaisia liikkumisrajoituksia. |
![]() |
16.07.2018 22:50 <Make> Biltemassa on "galvaaninen erotin" 25-231, joka tulee veneeseen syöttävän PE:n väliin. Pitäisi vähentää ainakin korroosiota. https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/asennustarvikkeet/galvaaninen-eriste-zink-saver-2000024139 Ei ole tarvinnut vielä veneiden sähköihin perehtyä. |
![]() |
16.07.2018 22:49 <Jouko> Syy lienee ennemmin sijainnissa, taajamassa olevat asemat ovat usein valaistuja, valoisa kenttä ei houkuttele niin paljoa kutsumattomia vieraita ja toki voi vanhempi kameratekniikkakin sen vielä vaatia. |
|
16.07.2018 22:39 <Make> Ei taida kuiva multa johtaa lämpöä. Näillä ilmoilla tulee taas hyvä kestotesti... |
![]() |
16.07.2018 22:36
<Make>
Jossain bensamittarissa olen kai nähnyt mekaaniset segmentit, oliko harmaa mustalla pohjalla. Ainakin rautateiden keltavihreät aikataulunäytöt kai olivat elektroluminenssinäyttöjä. Nyt on jotkin ihan värinäytöt. Niissä kuuluu olevan tuuletinkin. Keravalla ainoa korjaamollinen huoltoasema taitaa olla Teboil. Muuten taitaa olla lähinnä kahvio ja pesu. Lisäksi on muutama kylmäasema ja dieselpiste. |
![]() |
16.07.2018 22:17
<Make>
Varmaan tuo aikarelejuttu on hyvä, kun käyttäjä varmaan haluaa valita, milloin lämmitin on käytössä. Indikoinnin puutteeseen taas auttaa tuontyylinen virranvalvontarele: https://www.utu.eu/komponentit/vikavirta-ja-valvontareleet/valvontareleet/virranvalvontareleet On myös kontaktoreita avautuvilla koskettimilla: https://www.utu.eu/t/ERC426 |
© Janne Määttä 2004-2017