![]() |
04.07.2024 08:57 <Froggy> Ennen oli jotain vaijerikauhoja ja Järnkonsteja... Koko keskusta on pitänyt laittaa Philipsin kiinteille, mutta muilla alueilla on pääsääntöisesti eh-kauhoja ja natikka Mistraleita. |
![]() |
04.07.2024 08:43 <Froggy> FSL on nykyään ilmeisesti Ledvance... |
![]() |
03.07.2024 23:06 <Make> Taitaa olla joku jäljitelmä siitä mallista. Ei tuo kovin samanlainen ole. |
![]() |
03.07.2024 23:00 <Make> Mikä ihme Ornon downlight tuo mahtaa olla. Luettelossa ei ole elektronista liitäntälaitetta eikä tuollaista kolmella ruuvilla olevaa kehystä. https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/orno_thorn_1990/15 |
|
03.07.2024 22:51 <Arho Flyktman> Nuo eristimet kuuluvat ilmeisesti PSO Spirelec sarjaan. Niitä on ollut tai on vieläkin Vaajakosken Haapaniemessä ja Niitynpäässä niitä oli jo puretussa linjassa. Spireleciin kuului myös vetoeristin joka ei oikein kestänyt ja tunnettiin oikein siitä. |
![]() |
03.07.2024 22:49 <Make> Vai sillä lailla... |
![]() |
03.07.2024 22:47
<Make>
Jaa, sellainen tapaus. 3.12.2019 mainittu lamppu toimii edelleen Quick Striken kanssa. Valon laatu on kyllä mennyt huonoksi 15 vuodessa. Huomaa selvästi, kun lamppuja on pitänyt vähän enemmän vaihdella. Ainakin värintoisto on karannut suurelta osin. |
![]() |
03.07.2024 21:52 <Arho Flyktman> Tuo valaisin on joko Ornon tai Innoluxin valmistama Yki Nummen suunnittelema Triple |
![]() |
03.07.2024 12:47
<MrLamp>
Paikka, joka nyt pian puretaan, on minun entinen yläasteeni. Siellä oli myös tuollaisia Ornoja: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=13463&pos=0&pid=246394 Myös Idmania oli. Pointia ja Officea. Sitten oli myös Lumiance Giottoja. Kaikesta valoista on jonkinlaisia kuvia otettu, osa on kyllä vähän huonolaatuisempia... |
![]() |
03.07.2024 11:58 <Froggy> Loviisassa on tuota Kööpenhaminan vaijeri Philipsiä kiinteällä ledillä, ovatpa jopa tuon värisiä. |
![]() |
03.07.2024 09:04 <Froggy> On mikä lie kiinteistönhuollon varasto/paja. Joku oli varmaan yrittänyt ottaa roikkuvaa lamppua irti, ettei vahingossa osuisi siihen... |
![]() |
02.07.2024 23:44 <Arho Flyktman> Valaisin on suunniteltu Philipsin HRP SRP 12 mallin pohjalta tuon hitsaajannaaari kuvun ja irrotettavan sähköblokin kannalta. Vastaavanlainen oli myös Holophane VM 2. Tuon tyylinen on myös Amerikan ikoni General Electricin M 400 eli Cobranpää tievalaisin. Vastaavanlaisia valmistaa nykyään italialaiset Gewiss 87412 AEC Italo sekä Iguzzini WOW ja Archilede Enelsole valaisimillaan joita on esimerkiksi Jyväskylässä ja Venään tullissa Vaalimaalla. |
![]() |
02.07.2024 23:07 <Make> En sitten tiedä. Toisaalta toimiva lamppu rajoittaa virtaa verrattuna yksittäiskytkentään rikkinäisellä sytyttimellä. Ja jos vain sytyttimen konkka on oikosulussa, sekin voi rajoittaa virtaa. |
![]() |
02.07.2024 22:56 <Make> Nyt on tapahtunut. Suuri osa pylväistä on sahattu metrin mittaisiksi ja kiilakumit nostettu irti. |
![]() |
02.07.2024 22:52 <Make> Sehän nyt kummallinen paikka on... |
![]() |
02.07.2024 22:51 <Make> Vai sillä lailla. Toivotaan, että onnistuu. Mikä paikka lienee? |
![]() |
02.07.2024 16:32 <MrLamp> Tuo rakennus, josta tuo minun ottama kuva on linkattu 5.8.2021, puretaan piakkoin. Siellä taitaa olla yhä nuo muutamat L&P:t paikallaan, ainakin talonmiehen mukaan. Hän myös lupasi irroittaa minulle sellaisen. |
![]() |
02.07.2024 11:59 <Froggy> Tänään siitä toisestakin oli kannat lähteneet irti, saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu... |
![]() |
02.07.2024 07:20 <Froggy> Mega tuntuu olevan täällä päin yleisempi kuin Twigi. |
|
01.07.2024 21:49 <Make> Tuo lienee ihan viimeinen mahdollisuus yrittää bongata kuvan mallin kilpiä... https://www.purkutaide.com/ihmemaa-x/ |
![]() |
01.07.2024 21:40 <Make> Olen nähnyt myös ruskettuneita. Varmaan tuostakin on ollut PC ja PMMA- kupuvaihtoehdot. |
![]() |
01.07.2024 21:37 <Make> Vai eh-Idman 8512:a löytyy vielä hetken. |
|
01.07.2024 21:34 <Make> Tietysti oli eri kohdassa... |
![]() |
01.07.2024 21:29
<MrLamp>
Minä olen aina luullut, että kun toinen sytytin on rikki, niin sen putken päät hehkuisivat kyllä... Tuossa videossa on loppuunpalanut 18w loisteputki sarjakytkennässä: https://youtu.be/03Xf5Oc_wx8 Päät mielestäni hehkuvat mutta aika himmeinä kyllä. Sytytin ei ole rikki tuossa kylläkään... Tuolta kanavalta löytyy tosi paljon 4x18w (ja muitakin) valoja loppuunpalaneilla putkilla... |
![]() |
01.07.2024 21:21
<Make>
Vai kolaroitu on korjattu niin hienosti joskus. Oho, luettelosta löytyy... |
![]() |
01.07.2024 21:17 <Make> Varmaan on tosiaan ollut ppNa:t. |
![]() |
01.07.2024 21:14 <Make> Vai Megaa on löytynyt... Kyllä, Twigissä on myös Office-kannat, mutta en ole tuota vikaa siinä kuitenkaan nähnyt. Eipä ko. mallia ole kauheasti vastaan edes tullut. |
![]() |
01.07.2024 21:09
<Make>
Ala-asteella oli Ornon 2x18W käytävävaloissa joskus toinen sytytin rikki. Silloin en ihan ymmärtänyt, miten vain toinen lamppu voi palaa sarjakytkennässä. Kohta on useammmalla Anttilan talolla varmaan sama kohtalo: https://www.purkutaide.com/ihmemaa-x/ |
![]() |
01.07.2024 16:33 <Froggy> Tuli nähtyä Idman Megaa vähän huonossa hapessa. Yhdessä roikkui toinen lamppu, ja toisessa oli kaikki kannat repeytyneet irti, eli vähän samaa ongelmaa kuin Officessa... Twigissä on varmaan myös samaa. |
![]() |
01.07.2024 15:31 <Froggy> On varmaan joskus kuvut vaihdettu, yleensä nuo ovat ihan ruskeita Eh:lla. |
![]() |
01.07.2024 14:39 <Froggy> Eikä varretkaan sitten. Voi olla ollut ppNa:t ennen vanhaan kun tuo oli valtatie. |
![]() |
01.07.2024 14:35
<Froggy>
Niin on, jos vain toinen sytkä on rikki: https://youtu.be/nDht-lDYtPM?si=TNfGBqfjDzERWQw2 Päiden hehkuminen kai vaatii molempien sytkien olemista oikosulussa. Eipä Kouvolassakaan ole samoissa tiloissa ilmeisesti mitään. Saman rakennuksen alakerrassa oli K-supermarket, joka muutti, siellä taisi olla näitä valaisimia 2x 36W:na. |
|
01.07.2024 14:16 <Froggy> Ei se Idman olekaan P2-29, vaan P2-90. On luettelossa puistovalaisinten kanssa samassa kohdassa, niin ei heti löytynyt... On kuitenkin montaa erilaista tuonkaltaista mallia, P2-2x mallit lienevät kuitenkin enemmän teollisuuteen, ja tuo pleksillä oleva paikkoihin, joissa vaaditaan parempaa kestävyyttä ilkivallan takia. |
![]() |
30.06.2024 22:55
<Froggy>
En tiedä, näyttävät olevan jotain perus turvapylväitä maalattuna. Yksi oli kolaroitu, ja tilalle tuli uusi samaan väriin maalattuna. Varsi oli kai säilynyt ehjänä, ja samanlainen valaisin löytynyt jostain... Tuo Idmanin tunnelivalaisin löytyykin luettelosta, oli vaan eri kohdassa kuin muut vastaavat... Eli on P2-90, sulkumuovi 6mm paksuista kirkasta polykarbonaattia. Oli saatavilla myös erillisellä upotuskehyksellä. Lamppuvaihtoehtoina 125W Hg sekä 250W Hg ja Na-E. |
![]() |
30.06.2024 22:17
<Make>
Sarjakytkennässä ei taida päät hehkua vaikka ko. lampun sytytin on rikki. Sielläkin on edelleen sama tilanne kuin Keravan Anttilan tilan kanssa. |
![]() |
30.06.2024 12:12
<MrLamp>
Tiedän kyllä, että jos vaan toinen sytytin on rikki, niin toinen putki kyllä palaa. Joko olen sokea, tai sitten noissa pimeissä ei vaan hehku päät ollenkaan... Oli muistaakseni myös elektronisilla sytyttimillä pimeitä putkia. Voin olla kyllä väärässäkin... Joo entinen Anttila oli yhä tyhjillään. Siellä noita valoja vasta paljon onkin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=246272 |
![]() |
29.06.2024 20:23
<Make>
Jos sytytin tai sen konkka on oikosulussa, käy sarjakytkennässä juuri noin. Hieman on lampunvaihdon tarvetta... Uhkaa vaan olla paljon tyhjiä liiketiloja: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009440961.html |
![]() |
29.06.2024 20:16
<Make>
Niin on luukussa paksu rautalankatappi ja pylväässä sille pieni kolo. Yksi luukku oli vaihteeksi irronnut... Kolmioruuvissa ei näytä olevan mitään lukituspykälää, eli luukku pysyy vain kitkalla paikoillaan. Samoja on kai tehty myöhemminkin kun yksi on samannäköinen, mutta maalaamaton. Taksiaseman viereen on jossain välissä ilmestynyt kai alkuperäinen, välillä siinä oli ihan muu luukku. Jossain pylväässä taisi olla kaluste paikoillaan, mutta johdot irti. Vai pienikokoinen kuristin. Yhtä on jotenkin rakenneltu, kun lampunkanta on hatussa pellinpalalla kiinni, eikä kupin sisällä, kuten pitäisi. Periatteessa yksinkertainen rakenne, mutta vähän mysteerinen kuitenkin... |
![]() |
29.06.2024 19:57 <Make> Vai ovat ELY:n... Miten lienee puupylväiden kunto, noissa ei ole sentään peltiä alapäässä. |
![]() |
29.06.2024 19:51 <Make> Vähän tuollainen urallinen ainakin on. |
![]() |
29.06.2024 19:37 <Make> Niin näkyy. Ennen SC:tä on ollut SLO:n laatikot, nekään tuskin ovat alkuperäiset... |
![]() |
29.06.2024 19:31
<Make>
Hiljattain sinne on vaihdettu toinenkin "oikea" latausasema. Sen sijaan kuvan valopylväässä ei liene pylväskalustetta, kun toisessa ainakaan ei ole. On vain Ensiö Miettinen AP4 jakorasia. Jostain syystä sen kansi on kellastunut. Siitä on vedetty myös ML 2,5 kevi pylvään maadoitusruuviin. Näkyy olevan myös päättyvä, vaikka luulisi olevan ketjutettu kuvan pylväälle. Ilmankos kiinteistökeskuksesta lähtee aika paljon ohuita maakaapeleita. |
![]() |
29.06.2024 18:30 <Froggy> Entisessä Kouvolan Anttilassa oli varmaan samoja. Vaikea sanoa valmistajasta mitään... |
![]() |
29.06.2024 13:44 <Froggy> Tuossa on joku kaksivaiheinen avojohto melko ison tien valoilla: https://maps.app.goo.gl/6y4BSUTJ77uXnPQS6 |
![]() |
29.06.2024 13:33
<Froggy>
Ei kai tuollakin ole T-Pot: https://maps.app.goo.gl/BwosW4HRFffZpCL28 |
![]() |
29.06.2024 13:00
<Froggy>
Nuo valot kuuluvat kaiken lisäksi Elylle. Pyörätielläkin oli samanlaiset pylväät ja varret Eh Cupoloilla. Sitten joskus 2010 paikkeilla, kun Ely alkoi vaihtamaan kaikki Eh valaisimet natikoiksi, niin ne piti purkaa kokonaan, ja tilalle tuli normaalit kartiopylväät Koffer2:lla... Mitenkähän nyt taas käy, kun on pakko vaihtaa ledeiksi. Periaatteessahan tuon varren pään voisi sahata poikki valaisimen edestä ja Cupolan tilalle laittaa Herculeksen... Ilmeisesti linssiledit tekee varjoista terävämpiä? |
![]() |
28.06.2024 23:03
<RicuP.>
Juu, täytyy sanoa, että on erikoinen ja hieno varsi. Valaisin vaan pitää avata yläkautta, mikä hankaloittaa lampun vaihtoa, kun heijastin on melkein kuvussa kiinni. En nyt muista, onko tuo malli pylvään päästä umpinainen. Varsi voi kyllä pienen varjon tehdä. Jos olisi linssiräpylä niin varjo olisi todella jyrkkä. Tuli kerran palautetta, että joku henkilö meinasi menettää tasapainon ja kaatua, kun puun oksat heilui valokeilan edessä ja loi jonkinlaisen illuusion maahan. Kävin katsomassa ja todellakin varjot oli todella terävät. |
![]() |
28.06.2024 22:51
<RicuP.>
Luukut oli kyllä millon mitenkin kiinni. Kaikissa kuitenkin toimi kolmioruuvi systeemi. Luukku pitää olla juuri tietyssä kohdassa. Kolmioruuvin puoli työnnetään ensin ylös ja luukun alaosan tappi pitäisi osua aukon reunassa olevaan koloon kun luukku painetaan alas. Avasin valaisimen ja sisällä oli Schwabe pienikokoinen kuristin ja häiriökonkka. Kuristin on vaan niin päin, että kiinnitysruuvit on kupin seinään päin. Kuristin on levyssä, joka on jotenkin kiinni kupin yläosassa. Mitään näkyviä ruuveja siinä ei näkynyt. Voi olla aika temppu vaihtaa kuristin. Kupin läpi menee kierretangot joilla valaisin ja hattu on kiinni. Rakenne on hyvin yksinkertainen. |
![]() |
28.06.2024 22:15
<Make>
Kyllä, porakärkiruuveja on näkynyt viime aikoina aika paljon. Varmasti kautta aikojen luukkuja ei ole osattu laittaa paikoilleen. Vai osassa oli näppisuoja, itse en muista nähneeni. Että vaihteeksi kuvat eivät pidä paikkaansa. Hattu on ainakin siipimuttereilla kupissa kiinni. Olen myös arvannut kuvun kiinnityksen olevan hankala. Niitäkin puuttuu aika paljon. |
![]() |
28.06.2024 22:06 <Make> Oho, siinä onkin hienot varret. Vähän se varsi ehkä tulee eteen, mutta ainakin heijastimien valokeila kai pääsee ohi. |
© Janne Määttä 2004-2017