<< ^ >>

lent est valot toimii.jpg

230v lentoestevalot loistaa 80W Eh-lampulla Keretti outokumpu 22.09.2012
Kuvaaja: Harri Pesonen

02.02.2015 23:27 <Jouko> Parista näköalatornista on tullut bongattua lentoestevaloina tavalliset energiansäästölamput, jotka paloivat päiväsaikaan ja yötä vasten sitten vaihtuivat elohopealampuille.
03.02.2015 09:37 <Hartsa> Ai jaa oisko sähkönsäästöä ;) Ehken lähempi selitys että säästää EH-polttimoita kun ei tarvitse päivällä polttaa tai olisiko joku valoisuus juttu siinä no tiedä tarkemmaksi.
03.02.2015 20:58 <Jouko> Jokin lain vaatimus kaiketi että lentoestevalojen olisi oltava päällä kellon ympäri, joten päiväksi vähemmän virtaa vievät säästölamput hämäräkytkimellä. Tietävämmät voi tarkentaa tuota 24/7 asetusta..
04.02.2015 09:05 <Topiax> Aika nurinkurista, että päiväksi sytytetään himmeämmät valot ja yöksi kirkkaammat. Senhän pitäisi olla juuri päinvastoin, yöllä näkyisi himmeämmätkin valot ja päivällä tarvittaisiin kirkkaammat. Vähän kummallista...
04.02.2015 09:31 <calm> Digitan Kiimingin mastosta on tainnut olla koko talven alimpien välähtäjien tehonsäätö rikki tai muuten vaan pois pelistä. Mahtaa pimeään aikaan olla melkoinen välähdys siellä maston juurella, kun se 30 kilometrin päähänkin kovasti loimottaa.
04.02.2015 21:13 <Make> "Jotta vältettäisiin lampun epänormaali vikaantuminen polttoiän loppupuolella, on elohopea- ja monimetallilamppujen jatkuvaa polttamista vältettävä ja virta on katkaistava lampuista vähintään 24 tunnin välein."
Näin kertoo GE Lighting 1994 Spectrum- nimisessä lamppuluettelossaan.
04.02.2015 23:34 <Marko> Kyllä ainakin kännykkämastoissa yms lentoestevalot palavat vain pimeällä. Jossain tuulivoimaloissa tai muissa korkeammissa voi tilanne olla toinen. Monesta on valot sammuneet, kun nykyään niitä vaaditaan vain yli 70 m korkeissa aikaisemman 30 m sijaan.
05.02.2015 21:57 <Jouko> Tiedän yhden kännykkämaston joka on ollut pimeänä varmaan jo pari-kolme vuotta putkeen. Ainakaan horisontissa siinä ei lentoestevalot pala vaikka sitä kauempana olevan maston valot näkyy vielä hyvin. Minneköhän asiasta voisi ilmoittaa saati mikä taho noita valvoo? Omistaja/operaattorista ei tietoa. Ko. masto kuvassa taustalla, olisiko ollut jo tuolloin kuvausajankohtana pimeänä, eos. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5453
06.02.2015 22:26 <Marko> Jouko: Kuvasta on vaikea arvioida, mutta kaipa se on sitten alle 70 m korkea, jolloin valoja ei enää vaadita (paitsi lentokenttien läheisyydessä).
07.02.2015 10:38 <Hartsa> Juu lentokenttienlähellä se on tarkempaa et pitää melkein joka tolpassa olla punainen valo.
07.02.2015 22:16 <KMW> Lentoesteistä ja niitä koskevista määräyksistä tarkemmin: http://www.trafi.fi/ilmailu/lentoesteet_%282%29_2
07.02.2015 22:56 <Mikko Koho> Tuonkin voimalan piippu ei seiso ihan voimalan vieressä vaan on viety 200m päähän Kaukaan toisen piipun luokse. Syynä on puhtaasti se että Kaukaan tehdasalue on melko linjassa 7km päässä olevan Lappeenrannan lentoaseman kiitotien kanssa ja jos koneelle tulee ylösveto niin kone suuntautuu melko suoraan tuota kohti..
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4895
15.12.2020 21:30 <Arho Flyktman> Valkoinen päivävilkku tyyppi C vaaditaan vain yli 150 metrisissä mastoissa. Tyyppi A punainen jatkuvasti palava on valoteholtaan joko 10 tai 35 candelaa ja saa toimia hämäräkytkimellä. LEDlentoestevalossa on lisäksi oltava infrapunalähetin pimeänäkölaitetta varten sillä se ei tuota lämpöä.
09.01.2021 00:26 <Mikko Koho> Helsinki-Vantaalla valmistunut jättimäinen urakka ja muun muassa uusittu valaisimia LEDeiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11721472
09.01.2021 19:04 <Make> Tuosta ei oikein tiedä, että vaihdettiinko vain lamppuja vai valaisimia. Molemmista kun puhutaan? Pelkkien lamppujen vaihto kuulostaa kyllä hyvältä idealta.
09.01.2021 22:15 <Volttiampeeri> Kaipa siinä sentään valaisimien vaihtoa tarkoitetaan.
10.01.2021 02:53 <Mikko Koho> Kohdasta 5:50 alkaen näkyy vaihto-operaatio käytännössä.
(Sisältää maksettua mainossisältöä.)

https://youtu.be/tbSKKWHKKQk
10.01.2021 12:18 <Hartsa> sähköverkosta juttua.....https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/171756/Kimmo_Marko.pdf?sequence=2
10.01.2021 21:34 <calm> Uh-oh tuota opinnäytetyötä. Eikö noita nykyään kielenhuolleta lainkaan, kun kaikki oma teksti on ihan täynnä yhdyssanavirheitä.

No, myös sisällön puolesta uh-oh. Helsinki-Vantaan lentoaseman sähköverkko on päässyt laitteiston puolesta ihan yli-ikäiseksi ja muuntajia ajetaan 100% kuormilla eikä minkäänlaisia laajennusvaroja enää ole keskuksissa. Myös kaikki kojeistojen testaukset on laiminlyöty, kun varayhteyksiä ei ole ja 20 kV syöttö saadaan vain jakeluverkkoyhtiön puolelta jännitteettömäksi ja sitten meneekin kaikki kerralla. Vissiin aita on ollut matalin siellä 'älä koske kun se vielä toimii'-osastolla ja sitten tulee kalliiksi, kun pitää kaikki uusia noin kerralla.
11.01.2021 00:03 <Mikko Koho> Eräälle lähiseudun sairaalalle tulee kuulemma kolme eri keskijännitesyöttöä kahdelta eri sähköasemalta ja niiden lisäksi on vielä normaali dieselgeneraattori- ja akusto/UPS-varmennus. Siinä on vertailukohtaa miten kriittinen syötettävä kohde tulisi varmentaa. Tuota varmennusta on myös jouduttu käyttämään kun muistaakseni kaivinkone veti kaapelin poikki.
11.01.2021 00:07 <Mikko Koho> Monet sellaiset kohteet, joiden pitäisi oikeasti toimia ja olla varmennettuja, ovat ilmeisesti sitten kuitenkin käytännössä yllättävän heikosti toteutettuja ja/tai ylläpidettyjä. Rahansäästö, välinpitämättömyys ja vastaavat sopivat tähän aihepiiriin aika huonosti.
11.01.2021 21:25 <Make> Joskus on tehty, oliko juuri tuonne lentoasemalle vai Finnairille, keskuksia. Kansien väri piti olla vaalean vihreä, ilmeisesti joku vanha Strömbergin sävy.
12.01.2021 00:32 <Hartsa> Römperi kalustoa vissiin on paljonkin lentoasemien sähköverkon osina vieläkin.ilmailuhallitus on ottanut sillä että varaosien saanti on varmistettu pitkäksi aikaa aikoinaan...ja osia on voitu tarvittaessa käyttää muillakin lentokentillä.

© Janne Määttä 2004-2017