|
09.05.2021 20:26 <Make> Vaikea sanoa. Tämäkin oli ainakin vielä paikoillaan. Kerran näin, että tuossa päädyssä on katuvalokeskus. |
![]() |
09.05.2021 20:22 <Make> Vai Intiaan asti on mennyt... Töissä on käyttämätön Valmetin vesimittari kai 1977 vuodelta. |
![]() |
09.05.2021 20:20
<Make>
Kai juuri tuon mallin pohjassa on sellainen käännettävä vipu, josta valaisin avautuu. Ehkä tuosta pudotetusta kohdasta on mennyt joskus 20 kV. |
![]() |
09.05.2021 20:12 <Make> Ornohan se on. Mutta niiden päätyminen Fagerhultin tehtaan eteen voi johtua tuosta Felles-sopimuksesta. |
![]() |
09.05.2021 20:08 <Make> Oho, Fresta varmaan piti kirjoittaa... Eli viimeinen numero on yhden isompi verrattuna normaaliin kauhaan. Ilmeisesti on vielä paikoillaan, onko lamppu vaihdettu? |
![]() |
09.05.2021 19:56 <Make> Jaa, taitaa olla tuo Orca: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9062 |
![]() |
09.05.2021 19:48 <Koomikko> Se on Cresta F-962/250, hyvissä olosuhteissa haalistuneesta kilvestä sai lukukelpoisen kuvan. |
![]() |
09.05.2021 17:21 <Froggy> Se on joku Strihlin lopetettu malli. |
|
09.05.2021 14:02 <Arho Flyktman> Olen asunut tuolla ja kulkenut tuon ohi monta kertaa. Maaperä on kallioinen ja kaapelia vaikea kaivaa. Valtatien kahden puolen valittiin teräspylväät koska pylväiden vaihto vilkkaan liikenteen seassa on vaikeaa. Vaajakosken sahan sähköasemalla on samanlainen rautapylväs ilmeisesti ukkosjohdoilla varustettuna josta linja meni saharakennuksen yli. Sitten on ollut maalattuja rautapylväitä Vaajavirran ylityksen kohdalla. |
![]() |
09.05.2021 13:50 <Arho Flyktman> Tuo 45kv linja meni Jämsään tai Mänttään ja ylitti valtatie 23n Keltinmäen kohdalla. Se on purettu pois ja siinä oli muualla kolmio-orret. ja tupla tukieristimet. Tuollaiset erikoispylväät on hyvin kalliita maakaapelointiin verrattuna mutta Savelassa Keskussairaalantien kohdalla on hyvin kallioinen maaperä. Siihen on louhittu kuilu Valmetille menevää rautatietä varten. |
![]() |
09.05.2021 13:26 <Arho Flyktman> Tuossapa vasta omituinen tievalaisin Onkohan Philips ARC 80. |
![]() |
09.05.2021 13:15 <Arho Flyktman> Keskijännitteellä on tuossa vetoeristimet. Vetoeristimet kestävät 300kg vetoa joten ne sallivat pidemmät pylväsvälit kun tiukieristimet jotka kestävät 100kg. Jyväskylän Savelassa ja Kukkumäessä on varsin erikoiset kaksi 20kv ja yksi 45kv yhdistelmälinjan rautapylväät. |
![]() |
09.05.2021 12:41 <Arho Flyktman> La Strada ei ole Fagerhultin valaisin vaan Ornon. Vastaavanlaisia kauhoja ei voi valmistaa sillä nykyisten valaisimien pitää olla suljettuja ja pölytiiviitä. Vastaava suippovalaisin on kuitenkin Eclatec Murena ja Eclatec Moana. Sitten on Idman Gaze Roadia muistuttava Eclatec Cytise. |
![]() |
08.05.2021 20:01 <Make> ...eikä ole, vaan Siriukset isolla rungolla ja aika vähillä ledeillä. |
|
08.05.2021 19:59 <Make> Näköjään tuohon saa myös jalan. Joku tuolla valittaa, että on hankala asentaa... https://www.ikea.com/fi/fi/p/mesosfaer-plafondi-10381570/ |
![]() |
08.05.2021 19:53 <Make> Tuolla juuri pohdittiin mahdollista Ornon mallia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12733 |
![]() |
08.05.2021 19:50
<Make>
Myös Idmanilla oli vastaava reikäkupu. Joku tarkoitus sillä täytyy olla. Juuri luin, että ensimmäiset Ornon kauhat tulivat 1957. |
![]() |
08.05.2021 13:54 <Arho Flyktman> Valaisin muistuttaa jotain Thungsramia. Kaksilamppuisessa Thungsram Ravillissa on tuommoinen reikäkupu. Tämä ei kuitenkaan ole se vaan tässä on perinteinen peräkuristin ja yksi lamppu. |
![]() |
08.05.2021 04:44
<Mikko Koho>
Valssiluukusta ja "valssi"-sanan monimerkityksisyydestä tuli mieleen, että mikä on Suomen huonoin tanssikoulu? -Ovakon Imatran terästehdas. Siellä valssataan tangotkin. |
![]() |
08.05.2021 04:26 <Mikko Koho> Vielä yksi ajatelma tälle yölle: "taloudenpito on kuin housujen jalassa pitäminen: vyön ja/tai vyötärön kiristysnarun pitää olla niin tiukalla, etteivät housut tipu nilkkoihin, mutta niin löysällä, ettei kiristä, ahdista, hierrä ja tule muita ongelmia. Joskus tarvitaan myös henkseleitä kun muu ei riitä." |
![]() |
08.05.2021 03:39 <Mikko Koho> Sulutukset saivat tehtyä ja portti toimi jumin jälkeen ihan hyvin, mutta jotenkin ei yllätä, jos taas jossain vaiheessa tulee tieto, että liikenne on seis. Useammaltakin, tiettävästi toisistaan riippumattomalta, suunnalta on kuulunut, että alaporttien uusimisessa ei mennyt kaikki putkeen. Toisaalta, missäpä nykyaikana menisi.. |
![]() |
08.05.2021 00:57 <Mikko Koho> Nyt on portti auki. Saa nähdä mitä tulee. |
![]() |
08.05.2021 00:40
<Mikko Koho>
Perjantai-Lauantai-yön kunniaksi olisi tulossa kolme alusta parin-kolmen tunnin sisään mutta toinen alaportti, josta hajosi jalkalaakeri toissa kesänä, näyttää jumiutuneen täysin aukiajon aikana. Vastahan nämä korjausvelkamäärärahoilla uusittiin.. Miksi kirjoitan tänne, saattaa joku ajatella. Siksi, että Imatran Voiman vanhaa periaatetta mukaellen, nämä ovat veronmaksajien rahoilla tehtyjä, ja heillä on oikeus nähdä, että mihin heidän rahoja käytetään. |
![]() |
07.05.2021 23:03 <Arho Flyktman> Pienpainenatikassa on punainen valo syttyessä noin 15min koska putkessa hehkuu ensin neon. Sitten valo muuttuu hieman lime vihertävän keltaiseksi. Pienpainenatriumlampulla on rajoitettu polttoasento. Valaisimet olivat Philips SRS 201 ja Idman P2 170. Oli myös esimerkiksi Orno. Suurpainenatikan valo on noin 5 min harmaata koska siinä vaikuttaa ensin xenon. |
|
07.05.2021 22:16 <Arho Flyktman> Ikean Mesosfär valaisin poistuu mallistosta. Vastaava on Yki nummen Yki plafondi jollaisia on Jyväskylän keskusseurakuntatalon juhlasalissa valmistaja Innolux alumperin Orno. Toinen on Jukka Korpiheteen suunnittelema kangasvarjostimella varustettu Lundia plafondi. |
![]() |
07.05.2021 21:57
<Arho Flyktman>
Eclatec Clip isommassa koossa ja Eclatec Paleossa on tuo PSO kirsuoptiikka väärin päin eli ovat tavallaan suiponmuotoisia. PSO kirsu löytyi myös Thorn Alphasta ja samantapainen oli myös Thorn Oracle kakkonen. Idman tyylinen kirsu oli Gewiss Avenue kakkosessa. Nykyisin taitaa olla vain suorakaiteenmuotoinen Avenue ykkönen sekä Gewiss O3 sekä uusi hieman Philips Clearwayta muistuttava LED Gewiss Road 5. Tuo kirsu väärinpäin oleva Eclatec Paleo on varmaan Mistral Flexiä parempi ja löytyy myös LED moduuli. Mistralissa on Iridiumin ja Mantan optiikka ja suppea valo. Classic lusikkamallia muistuttava Eclatec Enza on kupu Led moduulilla saatavana. |
![]() |
07.05.2021 20:03 <Arho Flyktman.> Outo 45kv 20kv ristikkopylväslinja on myös Jyväskylän Savelassa. Vaajakoskella on myös 20kv ristikkopylväitä sinkittynä nelostien ylityksessä voimalan kohdalla ja maalattuna Vaajavirran ylityksessä. Verkkoa jonkin verran kaapeloitiin ja saneerattiin tuolla alueella 2017. |
![]() |
07.05.2021 20:00 <Arho Flyktman> Tuo valmistaja on Rautapaja Oy Keuruu. Valmistivat myös liikennemerkkejä. Firma meni konkurssiin 1988. Sen jälkeen merkkejä valmisti Haapamäellä Elfvin ja nykyisin Yliahontiellä Merkkimiehet Oy. Pylväitä valmistaa linjoihin Aurajoki Oy joka valmistaa muitakin infratuotteita. |
![]() |
07.05.2021 19:52 <Arho Flyktman> Tuo valaisin on Siteco ST 100. Mustunut peräosa saa sen näyttämään vähän SBP Myralta. Siinä on kuristimelle erillinen kahva ja valaisinpesä on kirsunmuotoinen ja kärkeen päin madaltuva. Niitä on jonkin verran Virossa ja pari Vaajakosken Puttipajan räystäällä. Maahantuoja Elektroskandia. |
![]() |
07.05.2021 14:39 <Hartsa> Valmetin jyskän juhla-aikaa https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/1960-luku-oli-valmetin-kulta-aikaa-intialaisetkin-tulivat-suomeen-oppimaan-kwh-mittareiden-valmistusta/bf918a08-3f3d-43f3-b6ab-7f0afb1f8047 |
|
07.05.2021 12:20 <Hartsa> Luopuisivatko öljytäytteisestä römperistä ja tilalle uusi kuivamuuntaja ? |
![]() |
07.05.2021 07:48 <Hartsa> Juu voi olla niinkin että kaikki roippeet on purettu pois kun asema on purettu. |
![]() |
06.05.2021 21:08 <Make> Tällä viikolla on sitten häipynyt eräs La Strada ja SLO HKB 9, joita olen katsellut jo pienestä asti... Tilalla on kai Greenled Vega S:t. |
|
06.05.2021 20:53 <Make> Tässä on jotain tekeillä, kun etuoikealle on tullu Harju Elekter- muuntajakoppi. Myös jotain uusia kaapeleita on kaivettu sinne tänne. |
![]() |
06.05.2021 20:39 <Make> Tällä viikolla tuo radan valo on ruuvattu vihdoin takaisin kiinni. Lieneekö tehty jonkin muun työn yhteydessä, jos on tarvinnut sähkökatko tehdä radalle. |
![]() |
06.05.2021 16:53 <Late> Lisäksi saadaan verkko jaettua pienempiin suojausalueisiin kun jokaiselle 20/1 kV muuntamolle tulee 1 kV n katkaisija. Näin ennen haaroilla olleet viat eivät enää näy 20 kV n runkojohdolla. Edut vain korostuvat mikäli 20 kV runko on rakennettu säävarmaksi saneerauksen yhteydessä. Näinä aikoina kun vakiokorvauksilla alkaa olla oikeasti merkitystä suurhäiriöissä, tällä seikalla on hyvin suuri merkitys suunnittelussa |
![]() |
06.05.2021 16:36 <Late> Uusi puistomuuntamo näkyy ilmaantuneen lähistölle, joten tuskin rakennuksessa on enää mitään sähkönjakelun toimintoja |
![]() |
06.05.2021 15:36 <Hartsa> Oikean puoleinen linja on varasyöttö erääseen paikkaan...Oli joskus aikoinaan varauduttu että saa sähköä syötettyä mutta nykyisestä tilanteesta en tiedä. |
![]() |
06.05.2021 13:11 <Hartsa> Vasemmanpuoleisesta ikkunasta tuli kuvattua joskus kun oli ikkunat http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/960 |
![]() |
06.05.2021 13:06 <Hartsa> Se on varmasti tehty tila sille tuonne sisälle alakerrassa oli ennen 3 paikkaa 45kV kahdelle muuntajalla ja omakäyttömuuntaja oli myös. kuivamuuntajaksi muutettu niin mahtuu helpostikkin tuonne. |
![]() |
05.05.2021 19:19
<Hartsa>
Näin taas ylellä....https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/virheellinen-sahkonsyoton-katkaisu-pimensi-c-moren-liiga-lahetyksen-maanantaina/8133598?fbclid=IwAR11N-WRNMBRIDretMfBTFNFWB7YMSZC2a-pFm45qvyf9RCXh93EQhEsjXY#gs.038r46 ei taida kovin luotettava varavoima olla.... |
![]() |
05.05.2021 14:47 <Hartsa> 1 kV tekniikka toimii erinomaisesti alueilla, joissa käyttökohteita on harvakseltaan, ja näin ollen tehontarve ei ole suuri. Sen käyttö on huomattavasti edullisempaa kuin muuntajalta toiselle menevä 20 kV runkoverkko, kilometrikustannuksissa laskettuna lähes kolmasosa 20 kV maakaapelin kustannuksista, sekä hieman edullisempi kuin 20 kV ilmajohto. rakennetaan maakaapelina, jos maasto ei ole liian kivinen. |
![]() |
04.05.2021 21:52 <Make> Kaikenlaista voi näköjään sattua... |
![]() |
04.05.2021 21:31
<Mikko Koho>
Kummittelevia väestöhälyttimiä on ollut useammassakin paikassa ja vähän aikaa sitten kummittelivat Turun kirkonkellot. Lappeenranta laittoi kuitenkin paremmaksi ja Vappuyönä kummitteli Karjalaisten laulu.. https://yle.fi/uutiset/3-11911889 |
![]() |
04.05.2021 09:34 <Hartsa> Varmaan 20/0,4kV muuntamo on ehkä jäänyt vielä toimimaan tuonne rakennuksen sisälle ? |
![]() |
04.05.2021 09:33 <Hartsa> Jees näin arvelinkin, pitäs joskus käydä kuvaamassa uusi asema. |
![]() |
03.05.2021 20:57 <Late> Tämän aseman on korvannut uusi Paloisvirran sähköasema jonkin matkan päässä. Keskusta-alueella kun on kaikki syötöt asemalle tapahtuvat kaapeleiden kautta. |
![]() |
03.05.2021 18:15 <Hartsa> Tuli eilen ajeltua tuolla niin ei ole enään simonniemen sähköaseman ulkokenttää kaikki on purettu pois. |
![]() |
02.05.2021 11:46 <Hartsa> =D =D kuvattu hanasaarenvoimalaitoksen valvomossa.... |
![]() |
01.05.2021 22:50
<Mikko Koho>
Tämän myötä hyvää Vappua! (Vaikkakin vähän myöhässä..) https://youtu.be/99HoHQeVBpI |
© Janne Määttä 2004-2017