01.01.2016 18:49
<RicuP.>
Nuo puut on kivan näköisiä, liekkö Soonin valot niinkuin Hyvinkäällä. Yksi pallo on säpäleinä.
01.01.2016 20:31
<Make>
Onhan puu tuossa vielä hieno, nyt se vain on keskivaiheilta pimeänä...
Ensin näytti, että lamppu olisi räjähtänyt ja rikkonut pallon, vaan ei kai nyt sentään. Nuo akryylipallot eivät kellastu, mutta tuntuvat melkoisen heikoilta. Vanhat polykarbonaattiset olivat varmaan melkein alkuperäisiä, niin keltaisia olivat.
02.01.2016 23:19
<RicuP.>
Mulla on muuten joskus -07 Soonilta hankitut jouluvalot parvekkeella ja niissä on ihan samanlainen tasasuuntausjohto kuin tuossa Matti Käen kuvassa! Toinen tasasuuntaaja kärähti silloin jo parin viikon käytön jälkeen kun sen sisään oli päässyt vettä. Vähän ennen joulua jouduin hankkimaan uudet diodit, jotka laitoin sähköputken sisään ja silikoonia täyteen ja kutistesukat päihin. Vielä on toiminut, mutta on kyllä ruman näköinen :D Hyvät valot on muuten olleet kyllä. Nyt on muutama ledi pimennyt, mitta ei koko sarja sentään. Sarjoja on 4 tavallista ja 2 ns jääpuikkosarjaa. En kyllä sillon noin paljoa niistä maksanut, olisiko ollut 50-60e koko hoito. Tasasuuntausjohtokin taisi olla 4e/kpl.
03.01.2016 20:35
<Make>
Vähemmän yllättäen lienevät saman valmistajan... Puuttuuko merkinnät myös?
05.01.2016 11:02
<RicuP.>
On niissä muovinen lätkä johdon ympäri jossa on tyyppi joskus lukenut punaisella. Nyt äkkiseltään ei paljoa muuta näy, kuin pyöreä MK -logo, mutta muistelisin, että yksi pätkä ei paljoa 7W enempää vienyt. Pitää varmaan koittaa otta kuva jos jostain lätkästä saisi selvää.
25.04.2016 20:01
<Joni>
Eikös nämä olleet jo 70-luvulta? Ainakin muistelisin niin. Itse olen vaikuttanut tuolla suunnalla jo 80-luvun alussa ja silloin nuo lamput tuolla jo oli...
24.05.2016 20:39
<Make>
KuPe varmasti tietää, milloin rypälevalot tulivat?
22.07.2016 01:32
<RicuP.>
Muuten tuo pöydällä oleva valaisin on sama, kuin Rantasalmen kunnan kirjaston seinillä on käytössä sisällä. Valaisee ylöspäin. Vissiin 70W monimetalli ja vielä vetonaru kytkin.
Pienoismalli on ehkä hieman erilainen. Onkohan se säilynyt...
22.07.2016 16:12
<Make>
Olihan se -86 paikkeilla, kuten ajattelin. Kiitoksia.
Pöydällä oleva malli näyttää halogeenivalolta, paha sanoa, ei ole tuttu.
Noita on myös 6-palloista versiota. Se ehkä näyttää enemmän pienoismallilta.
22.07.2016 18:19
<RicuP.>
Eli niitä bajonetti kupuja on käytetty jo silloin. Hyvinkäällä ei taida niitä olla.
Linkin kuvassa näkyy se kuristinkotelo osa valaisimen vieressä vielä irtonaisena. Valmiissa valaisimessa se on hieman irti itse valaisimesta. Lamppu on kai kaksipäinen monimetalli. Sekin vissiin on sitten Turusen suunnittelua. Suomessa ei taida enään oikein kukaan nimekäs muotoilija suunnitella valaisimia, jotka pärjäisivät maailmallakin, mikä on surullista..
22.07.2016 20:11
<Make>
Varmaan noihin on laitettu bajonettiversio, kun altapäin voi olla hankala ruuvata.
Nyt kun ajattelee, olisiko noita pöydällä olevia ollut erään, itseasiassa taustan, kaupan tuulikaapissa. On ollut todella moderni tuolloin monimetallilla.
Kohta noita entisten nimekkäiden mallejakaan ei ole missään, ainakaan ulkovaloja...
22.07.2016 20:51
<RicuP.>
80 -luvulla monimetallit on vissiin olleet moderneja. Ainakin GE:llä on ollut jopa kotikäyttöön monimetalli, joka käy suoraan hehkulampun tilalle. Myös luultavasti Sylvanialla oli/ on normaalin kohde halogeenilampun näköisiä monimetalleja, joita oli käytössä Hyvinkään vanhassa Citymarketissa. Valaisin on normaalin näköinen uppomallinen. Valo oli melko valkoinen. Samassa rakennuksessa on monenlaisia valaisimia, myös upotettavia pyöreitä ja roikkuvia elohopeavalaisimia ja kattoikkunoiden alla seinällä monta Orno/ Idman mallista 250W heitintä.
Tiedän erään paikan, mistä voisi saada Ornon vanhanmallisen 17-039 valaisimen. Paikalta on purettu talot jo joskus 80 -luvulla, mutta pari pylvästä ko. valaisimilla on jäänyt metikköön pystyyn. Ovat sillä vanhalla kupilla ja vissiin lasikuitu kuvulla.
23.07.2016 21:47
<Make>
Sylvanialla näkyy olevan GX10-kantaisia Britespot- nimisiä halogeenispotin näköisiä monimetalleja:
http://www.havells-sylvania.com/product/en-gb/products/0020271
Philipsillä oli 1993 ainoa 70 watin monimetalli juuri tuo kaksikantainen.
Keravan Prismassa, entisessä Maxissa, vm. -90, on myös pyöreitä valkoisia eh-valaisimia pinnallisena katoksissa ja sisällä lyhyen langan päässä. Kilvet niissä näkyvät, ei ole tullut vielä tilaisuutta kuvata.
Orno 17-039:ä olen nähnyt myös kellertävällä kuvulla, tarkemmin ei ole tullut tutkittua.
http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16851&view=lres&prms=
23.07.2016 23:10
<RicuP.>
Jotain tuommoisia olivat.
Täällä ainakin ko. talon valaisimista on selvästi Began tekemiä. Niistä uppo/ pinta valoista en tiedä.
Näissä Ornoissa kuvut on ihan tumman ruskeat. Liekö suurinosa vain likaa, kun ovat seisseet 30v hylättyinä. Ihan ehjiä ovat kyllä.
24.07.2016 20:31
<Make>
Kävin katsomassa kellertäväkupuista versiota. Vähän se lasikuituiselta vaikuttaa. Mikä lienee moisen version mallinumero ja syy...
24.07.2016 22:16
<RicuP.>
Mallinumero on kai sama. On ehkä vain hyvin varhaista mallia. Ainakin ne näkemäni ovat kai ihan 70 -luvun alkua.
29.07.2016 19:36
<KuPe>
Tuo kupujen keltaisuus johtui, kun on herkkä UV-säteilylle erityisesti ilman UV stabilointiainetta, joskus oli unohtunut laitta prosessiin, siitä keltaisuus ainakin osin johtui.
29.07.2016 22:17
<Make>
Jaahas. Vaikea sanoa mitään, en ole ollut tuolloin maisemissa.
30.10.2016 21:45
<Make>
Nyt noissa palloissa on kävelykadun toisessa päässä jotkut kylmänsävyiset "normaalin näköiset" ledit. Näkyvät valaisevan lähinnä ylöspäin, mutta pallo hajottaa valon ihan hyvin kuitenkin.
03.04.2020 22:27
<Make>
Tässä kuvan kohdassa on myös nyt kylmänsävyiset ledit. Airamin taitavat olla. Mutta tässä myös kummittelee. Eilen näin, että koko alueen pallot vilkkuivat kuin missäkin diskossa! Jopa samassa pylväässä olevat vilkkuivat eri tahdissa. Onkohan noita kytketty kaikkiin vaiheisiin samassa pylväässä ja on tullut nollavika tai jotakin... Melkoinen näky ainakin oli.
29.11.2020 21:08
<Make>
Nyt tuollainen pylvään pistorasiakeskuksen kansi oli auki. Siellä on 4 sukoa ja yksi 16A voimapistorasia. Kilvessä lukee Teollisuuskojeistot, onko se sitten Oulun Teollisuuskojeistot Oy. Lisänä näkyi yksi pylvässulake valoille.
15.01.2022 20:53
<Make>
Monenlaisia jouluvaloja on ollut kaupungilla käytössä. Merkki on ilmeisesti Adamlights/ Suomen Jouluvalo Oy:
https://adam.ee/fi/catalogues/2021-2022/ ADAM lukee eräässä tarrassa ja tuolla luettelossa on muutama tuttu malli. On myös jääpuikkoja, joissa valo liikkuu alaspäin. Niissä lukee jotain Snowfall light 26631.02, AC/DC 30V. Niiden teholähde on LPV-120-30, eipä löydy äkkiseltään tuollaista jännitettä.
29.04.2022 22:42
<Make>
22.7.2016 mainittu valaisin Thorn-Orno 5300 oli saatavana 70, 150 ja 250 watin kaksipäisellä monimetallilla:
https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/orno_thorn_1990/81 Kyllä, sekin on Heikki Turusen muotoilua. En vaan tiedä, mikä tuo lisävaruste sytytysapulamppu mahtaa olla?
30.04.2022 11:51
<Jouko>
Tulisi mieleen jokin pieni ja tehokas hehkulamppu varsinaisen monimetallin kyljessä, jotta ko. lamppu lähtisi kylmällä säällä nopeasti palamaan. Mutta että sisävalaisin...
Takavuosina suunnittelin pihavalotolppaan vastaavaa, jossa yleisvalona oli tehokas mutta hitaasti lämpenevä energiansäästölamppu. Kuvun sisällä olisi kaksi lampun kantaa ja toisessa noin 100 W hehkulamppu antamassa samalla "starttiapua" että välitöntä valoa pihalle, ja jokin aikarele tms.. Ei edennyt tuotantoon asti.
30.04.2022 12:20
<Froggy>
Jos juuri niin kui Jouko mainitsi, mutta sitä varten juuri pikemminkin, että saataisiin jonkinlainen kirkas valo välittömästi ja sitten kun monimetalli on kirkastunut tarpeeksi, niin apulamppu sammuu.
01.05.2022 21:08
<Make>
Vaikea sanoa. Joskus monimetallikin syttyy vähän välkkyen.
02.05.2022 13:21
<Froggy>
Täytyy kokeilla.
03.05.2022 19:29
<RicuP. >
Voisi kyllä olla juuri tuo systeemi, että hätäset valot syttyy ensin, esim. 150W halogeeni. Täällä eräässä hallissa on vähän sama, mutta erillisillä valaisimilla tehty.
25.07.2022 22:53
<Make>
Olikin rypälevaloista juuri lehdessä juttu. Kaupungin arkkitehti moittii huonosta kunnossapidosta. Nuokin pallot ovat liian haperoita tuohon käyttöön. Pitäisi etsiä lujempi materiaali. Kuulemma vain yksi firma tekee kupuja, kyseessä varmaan Luminum.
Myös nuo Tellusten kantaosat ovat ihan leluja tuonne.
Kuulemma ne on kuitenkin tarkoitus pitää käytössä "ainakin toistaiseksi".
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/4743575
25.07.2022 23:41
<RicuP.>
Juu, kyllä noiden pitäisi olla paljon järeämpää tekoa. Oli virhe vaihtaa Ornot Alppiluxiin. Eipä Karlux sen parempi taida olla, kun kupu on vissiin kiinni vain kolmen pienen ruuvinpään varassa, joiden kohdalta kupu varmasti halkeaa. Paras kiinnitys olisi vähän joku PSO:n tyylinen, että kupu on vastapäätä kiinni niin, ettei se pääse heilahtamaan ja on periaatteessa mahdoton irrota ilman mutterin avaamista.
26.07.2022 19:50
<Make>
Noissa Ornoissa kupu taisi olla samoin kolmella ruuvilla. Toki metallinen, varsinkin Ornon kantaosa kestää ihan eri tavalla. Ongelma kai on, että varren suunnasta on vaikea ruuvata mitään. Siinä mielessä PSO:n tyylinen pallo olisi täydellinen. Muutama Karlux on nyt seassa. Niiden kupu on kai eri ainetta, kun se värjää valon aavistuksen vihertäväksi.
Ketonen Puistohelmi oli ilkivaltaluokiteltu, mutta ei taida enää saada.
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/1260905
26.07.2022 21:38
<RicuP. >
Periaatteessa ei olisi kovinkaan kummoinen temppu suunnitella vastaavaa valaisinta rakenteella joka kestäisi ihan oikeasti vaikka kunnon törmäyksen. Nuo kaikki nykyiset on vaan halvalla ja nopealla suunnittelulla toteutettu. Tuo kuvun kaulasta kiinnittäminen ei kyllä ole kestävä rakenne, koska heilahduksessa kupuun ja kantaosaan kohdistuu valtavat voimat kun keskipakoisvoimaa ei ole mikään muu kohta ottamassa vastaan.
Ketosen valaisimessa tuo luokitus perustuu vain polykarbonaattiseen kupuun testillä, jossa paino pudotetaan suoraan pystyasennossa kuvun päälle. Eri asia olisi täysin, jos valaisimeen kohdistuva isku tulisi vaikka suoraan sivulta. Lisäksi tuo ilkivaltaluokittelu on harhaanjohtava termi muutenkin. Sama luokitus on vaikka Delia valaisimella, vaikka valaisimen saa auki ja pimeäksi täysin ilman mitään työkaluja. Kyse onkin siitä, minkälainen voima valaisimeen kohdistuu ja päästäänkö valaisimeen käsiksi.
28.07.2022 20:44
<Make>
Taitaa olla kaikki pallot nykyään tarkoitettu vain pihavaloiksi.
PSO:n tyylistä kiinnitystä en ole tainnut nähdä muualla.
Vai ilkivaltaluokitus on tuollainen. Ketosen kantaosa on sentään metallia, en tiedä pallon kiinnityksen hyvyydestä siinä.
29.07.2022 20:14
<RicuP. >
Ketosta en ole koskaan avannut tai nähnyt miten kupu on kiinni siinä. Myös Karlux Tapiossa on IK10, samoin myös monessa lasikupuvalaisimessa, että siitä voi arvella luokituksen pätevyyttä...
29.07.2022 20:51
<Make>
Vai tuollainen luokitus se on...
Nyt huomasin, että osaan Telluksista on kai lisätty joskus ruuvi kantaosan reunaan. Ihan kuin siinä olisi jopa aihio valmiina sellaiselle. Käytännön hyötyä on vaikea sanoa...
Yhteen pylvääseen on kai kevyesti törmätty. Seurauksena kaikkien kolmen ylimmän pallon kantaosat ovat hajonneet...
06.03.2023 18:58
<RicuP. >
Tullaan pistämään kuntoon kaikki lähiaikoina.
06.03.2023 21:38
<Make>
Jaa… Töitä ainakin riittää. Huoltofirma onkin vaihtumassa lähiaikoina. Tarjousta oli kysytty monesta paikasta ja halvin tietysti voitti, Uudenmaan Verkonrakennus. Juuri oli lehdessä juttu. Muita oli ainakin SEU, Normivalaistus, Exsane ja kai nykyinen Eltel.
06.03.2023 22:36
<RicuP. >
Riittää töitä kun päälle 900kpl on ei ihan hetkessä valmis...
08.03.2023 20:57
<Make>
Tuossa yleisimmässä mallissa kun on 9 palloa per pylväs… Lisäksi on muutama 3 ja 6 pallon malli…
16.03.2023 20:00
<Make>
Eilen näkyi asentajat töissä juuri kuvan kohdassa. Tekivät jotakin ilmeisesti kaikille eikä valot olleet edes päällä. Kävin katsomassa vielä tarkemmin, mutta olivat jo lähteneet.
Aika monta rikkinäistä palloa ovat vaihtaneet. Muutama kuitenkin puuttui, liekö varaosat loppuneet... Niistä huomasin, että lampunkannat onkin nyt laitettu poraruuveillla kiinni! Liekö ruuvinreiät valmiina pellissä. Kannat ovat ainakin samaa mallia kuin alkuperäiset jousikiinnitteiset. Myös kantaosat ovat vanhat.
Em. kuuden pallon malleja ei taidakaan enää olla, ennen oli.
17.03.2023 17:44
<RicuP. >
Kaikkiin vaihdetaan uudet ledit ja kuvut pestään ja rikkinäiset vaihdetaan uusiin.
Kannat vaihdettiin ehjiin, mutta pallot loppui kesken siltä päivältä, mutta nyt sekin pylväs on hoideltu ja kiilattu kiinni.
Karusellin puoli ja tori valmistui tänään terassin pylvästä lukuun ottamatta. Ensi viikolla Ti eteenpäin aletaan hoitelemaan prismalle päin. Vauhti on n. 8-10 tolppaa päivässä kupujen likaisuudesta riippuen. Sisälläkin on sammalta ja löytyi jopa ampiaispesä. Osa kuvuista on todella löysiä ja pyörivät kiinnityskorvien ohi aika helposti. Lisäksi kupujen bajonetti liuskat katkeaa helposti.
Urakan jälkeen asennetaan vielä uusi puuttuva pylväs johon tulee Pallo valaisimet. Nekään ei ole hyviä, kun keräävät vettä viistoon asennettuna ja ruuveja kiristämällä kaulus työntää kupua ulos..
Keskus on jossain kellarissa monen oven takana että käytetään päällä vasta viimeisenä.
17.03.2023 21:53
<Make>
Huomasin, että pallot olivat ilmestyneet tänään. Nyt valo äkkiseltään vaikutti aika tasaiselta eikä enemmän ylöspäin paistavalta. Onko kaikki kannat nyt ruuvattu kiinni? Se olisi asiaa...
Vai pallot pitäisi olla pesty. Ihan kuin kuvassa alhaalla taustalla olevia ei olisi, en nyt ihan varma ole.
Prisman edessä töitä riittää. Yhdestä pylväästä taitaa puuttua kolme valaisinta nyt kokonaan ym.
Pari taitaa olla tosiaan terassin keskellä. Toisessa olikin pitkään ne Philipsin Endura ledit.
18.03.2023 09:14
<RicuP. >
Vain rikkinäiset kannat on vaihdettu ja ruuvattu kiinni. En tiedä tarkemmin miten kannat oli rikki. Irtonaisia oli paljon ja klipsu on nyt väännetty niissä niin, ettei pitäisi irrota.
Kyllä tuo alinkin pitäisi olla nyt pesty. Joissakin lika on vaan niin pinttynyt, ettei irtoa, vaikka aika tehokasta ainetta on.
En tiedä minkälainen lopputulos on, kun en ole nähnyt valot päällä edes että toimiiko kaikki. Luminumin pallot on uudet, joissa bajonettiosa on liimattu kupuun ja lamppuina Airam 14W 1921lm. Osassa vanhoista lampuista oli pallo irronnut jostain syystä ja valaisi varmaan vain ylöspäin.
Terassille ei pääse oikein vekottimella, että pitää hoidella se jotenkin muuten.
Tämä on vissiin viimeinen huolto noihin jonka jälkeen valaisimet menee vaihtoon. Niin paljon niitä on rikki ja korjailtu millon minkäkinlaisilla patenteilla ja kuvun kiinnitys on heikko.
Onko niitä ollut paljon pimeinä ei uusitulla ja uusitulla puolella?
18.03.2023 21:39
<Make>
Hyvä, että klipsut on väännetty. Välillä kanta on lähtenyt kokonaan, vain johtimet sojottaneet.
Onhan ne pesty, muistin näköjään alkutilanteen, kun olivat tosi likaisia. Varmaan puista tippuva pihka tai mitä lienee, tarttuu tiukasti. Vaan liekö siitä tolpasta, missä pallot loppui kesken, yksi jäänyt pesemättä...
Muutama pimeä jo huolletuissa on. Kuvasta oikealle on yksi ja vielä pari muualla. Lisäksi Nordean edessä on neljä kai kiinteää pimeänä. Muualla pimeitä riittää, varsinkin Prisman edessä.
Alkuperäisissä kuvuissa valo on melkoisen tasainen. Uusissa yläosa näyttää kirkkaammalta.
Outoa, että lampun pallo on irronnut. Lujaa ne yleensä tuntuvat olevan kiinni. Kuumana ne taitavat käydä, kun ovat kellastuneet.
Onko puuttuva pylväs myös Nordean eteen? Kuvasta takavasemmalle on ollut pari tyhjää jalustaa jo monta vuotta. Karusellin rakentamisen yhteydessä on pylväät varmaan viety johonkin. Liekö sen takia tuossa myös rosterisen taideteoksen maavalot pimeänä.
Vai tuo asennuskulma aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Olikohan Ornoissa asia huomioitu. Erikoismallia varmaan olivat, kun sopivat tuohon, onko joku 50mm, varteen.
Olisiko silloin RicuP pallot jo markkinoilla...
18.03.2023 23:06
<RicuP. >
Palloja on vissiin aikaisemmin pesty jollain kovemmalla kamalla, kun osassa pinta on ihan samea eikä lika enää lähde. Niin oliko tuo pesemätön torilla vai nordean edessä? Uudet kuvut on läpikuultavampia kuin vanhat.
Vai on kiinteitäkin pimeinä.. Iso pomo sanoi että ne ei hajoa.. Nordean eteen uusi pylväs tulee, samaa mallia mitä on pari jo asennettu, että on paksu alaosa.
Karusellin vieressä on käynyt joku kumma juttu, nimittäin kyselin monestakin paikasta missä pylväät on, mutta kukaan ei tunnustanut, ei myöskään rakentaja tiennyt... Lisäksi jalustoista tuntuu puuttuvan myös kaapelit.
Varret on varmaan 40-50mm, mutta niissä on 70mm pituinen paksumpi 60mm levennös johon käy normaali kiinnitys.
19.03.2023 18:30
<Make>
Joskus ennenkin olen havainnut pesukierroksen olleen. Varmaan juuri pihkan takia ollut sitten kovat aineet... Pesemättömän oloinen on torilla Aavan kulmalla.
Vai kiinteät eivät voi hajota... Siinä kolaroidussa pylväässä oli myös kiinteät, liekö tallessa. Mitään niissä ei lue päälläpäin.
Olen huomannut myös, että jalustoissa ei näy kaapeleita. Kaupungin varikolla näkyy välillä jotain pylväitä, lienee jo kysytty sieltä.
Varren paksunnokset laitettiin Tellusten asennuksen yhteydessä. Minun mielestä niitä ei ollut alunperin. Ei oikein muista.
21.03.2023 17:23
<RicuP. >
3v välein noita pitäisi suunnitelman mukaan pestä. Nyt on hoideltu tunnelin suulle asti ja muutama prisman edestä.
Juu, ei kiinteät hajoa:D Koko pylväs on pistetty poistoon kiinteine ledeineen ja varmaan lähtee loputkin kiinteät jos niitä nyt paljon on rikki.
Saavat nyt muut selvitellä muiden pylväiden kohtaloa.
Joku holkki osassa varmaan on, kun valitettiin että on hankala avata kupua kun koko systeemi pyörii. Ettei alkuperäinen valaisin ollut Acrilux?
22.03.2023 18:47
<RicuP. >
Ovat vaan unohtaneet pestä sisältä, kun semmoinen kasvihuone on välillä ollut ja pölystä harmaat..
Kiinteitä taisi olla yhteensä 6 (5) pylvästä siinä Nordean nurkalla molemmin puolin. Vaihtuvat vissiin Palloihin.
Ai kaikki on purettu joskus? No ilmankos kuvat ei pitäneetkään ihan paikkaansa. Ihmettelin myös, kun osassa oli uudemmat jalustat kuin toisissa. Pylväät oli vissiin viety muokattaviksi ja maalattaviksi. Vanhat 3- os pylväät on sitten siirretty 1-os tilalle ja teetetty vain uusia 3- ja 9-os pylväitä.
Uusissa on ihan selkeä laajennusosa varren päässä ja vanhoissa joku muu systeemi.
22.03.2023 21:43
<Make>
Joku likaläiskä kaikissa oli sisälläkin. Pestyt näyttävät taas selvästi valkoisilta...
Vai kiinteät ovat häipymässä. Se yksi kellastunut kupu ainakin pistää silmään.
2012 paikkeilla kaikki pylväät vietiin ja tulivat takaisin maalattuna ja Telluksilla. Tosiaan alkuperäisetkin ovat yhä käytössä tori-tunneli välillä. 9-os pylväitä tuli melkoisesti lisää ja 1-os häipyivät.
Vanhoissa näkyy olevan joku muoviholkki välissä, varmasti pyörii... Liekö kantaosan ruuvit vaan löystyneet.
24.03.2023 17:11
<RicuP. >
Ainakin rikkinäiset kiinteät pitäisi vaihtaa. Niistä saa varakupuja ja voi vaihtaa keltaisen tilalle. En tiedä mistä semmoinen on sinne joutunut. K-Pallot on vettä täynnä ja kaikkea kuraa ja sammalta kasvaa. Lisäksi tuo lämpökilpi tekee ruman varjon. Olisi pitänyt vaan ottaa ne pois.
Pylväitä on ainakin korjattu Tehometillä, liekö sitten maalattukin vanhat siellä uudestaan. Holkki luistaa, ruuvit on kantaa myöten kiinni ja puristavat holkkia joka on tietysti alkanut antaa periksi.
25.03.2023 21:14
<Make>
On se keltainen jonkun vuoden ollut. On tietysti jostain jäänyt sopiva ja laitettu siihen... Vai K-Palloihin menee vesi noin pahasti.
Ehkä ovat Tehometillä käyneet. Ei vaan ole kunnollisia varren sovittimia silloin laitettu. On varmasti kallis tuollainen pylväs teettää.
28.03.2023 15:01
<RicuP. >
Useamman tonnin on yksi tavallinen 9-pylväs, oliko jotain 3-4.
28.03.2023 20:15
<Make>
Luulisi, että se kolaroitu olisi kannattanut korjata. Muistaakseni oli vain vääntynyt juuresta.
Nuo alimmat varret näyttävät mukavilta johdottaa...
01.04.2023 20:51
<Make>
Nyt on ensimmäinen pallo rikki, Karusellin oven edestä. Joku pala oli pallosta jäljellä ja lampunkanta oli kuitenkin irronnut.
07.04.2023 14:38
<RicuP. >
Aika turhauttavaa noita on korjata... Tuo muovikanta ja akryylikupu on tuhoon tuomittu yhdistelmä.
Tässä lähiviikkoina kokeillaan uutta kupumateriaalia käytännön oloissa.
07.04.2023 22:54
<Make>
Vai uutuus tulossa testiin...
09.04.2023 21:05
<Make>
Puuttuva pylväs olikin ilmestynyt. Ja sinisiä teippejä viereen kiinteiden pylväisiin.
15.04.2023 21:13
<RicuP. >
Jaaha, pojat on saaneet sen vihdoin paikalleen.
16.04.2023 20:20
<Make>
Hienolta näyttää. Ja kun pistorasiakotelolla olevat ovat korkeampia kuin normaalit.
18.04.2023 18:21
<RicuP. >
En tiedä miksi on tilattu tuommoinen kamina pylväs, vaikkei sisällä ole mitään ja miksi ovat vähän eri mittaisia. Hämää turhaan vaan. Juomapöytänä näköjään menee myös.
Meidän hommat loppui tuolla, en tiedä mitä siellä nyt on tehty.
19.04.2023 21:07
<Make>
Ai se on tyhjä, outoa. Sellainen siinä ennenkin taisi olla.
Niin oli lehdessä, että huoltofirma vaihtuu...
19.05.2023 21:36
<Make>
Uusi huoltofirma on jo käynyt, kun Prisman edestä puuttuneet pallot on nyt asennettu. Karluxit tuli.
19.05.2023 21:43
<RicuP. >
Oikeastaan se oli meidän rästi keikka vielä, niinkuin maavalo hommat kirjastolla. Vielä on rästissä hommia, jotain puupylväs hommia mm. vielä tehdään ens viikolla. Varmaan itse menen sinne.
19.05.2023 22:49
<Make>
Jaa... Huomasinkin, että Sibeliuksentien risteyksen kulmalle on ilmestynyt kiinteät maavalot mm-Begojen tilalle. Mitään niissä ei lue. Samoja tuli aiemmin kuvan kulmalle, mutta sähkö kai puuttuu...
Kirjaston edessä on myös Poulsen-merkkisiä, jostain lasikin rikki.
19.05.2023 22:57
<RicuP. >
Uudet on Sylvania Interrata 2900lm 4000K 50 000h... Miten lie kannattava investointi..
Sähkö puuttuu vissiin vielä rypälepylväiden ja kaapeleiden puuttumisen takia edelleen..
Poulsenit ja begat pitäisi olla vaihdettu nyt.
20.05.2023 18:24
<Make>
Niin näkyy olevan Sylvania. Mutta L70B50 50000h... Kirjaston seinän viereen onkin pari vaihdettu, muita ei vielä. Niissä vanhemmissa on jo kosteutta sisällä. Äkkiä on pilalla ennen kuin edes käytetty.
Ei noissa taida paljoa optiikkaa olla, vaikka kehutaan olevan suunnattava. Begoissa oli monenlaista heijastinta ja häikäisysuojaa. Vähän vaikuttaisi monimetallissa pysyminen paremmalta... Ei taida korvaavat sopia, kun ovat G12 kannalla ja jämptin näköisiä.
23.05.2023 21:30
<RicuP. >
Tuo Sylvania tuntuu olevan semmoinen kotipihan malli vähän. Siinä ei ole mitään mikä ottaa painon vastaan, vaan koko pönttö on suoran muoviholkin sisällä, joka kyllä uppoaa maahan. Vastaavalla rakenteella on kyllä muitakin, mutta niissä on laipat estämässä painumista. Osa on asennettu jopa pylväsjalustan sisään.
Säätävät kulman sitten pimeällä oikeaan suuntaan. Noissa kun on täysin symmetrinen valonjako niin ei sitä pysty niin tarkkaan ilman valoja suuntaamaan.
Voi olla, että lasi on väärinpäin. Began lasi on kyllä yli sentin paksu, että luulisi kestävän. Niissä oli joku lasikanta monimetalli ja ruuvit taas jumissa tai kannat korkanneet.
Begoissa kaapeli tuotiin suoraan sisään ja läpiviennissä oli ulko ja sisäpuolella tiivistejuntturi + kutistesukka vielä päällä. Kosteus kuitenkin pääsee sisään väkisin ajanmyötä kun sisäinen paine vaihtelee lämpötilanvaihteluista. Niissä ei ollut mitään paineentasaus mutikkaa, niinkuin joissain on.
Ei kaikki valot vaihtuneetkaan. Oli laskettu määrä väärin.
24.05.2023 21:40
<Make>
Kotipihan valolta vaikuttaa, kun lasissa on vain kaksi ruuvia, kun muissa on 6. Niiden kohdilla ei pitäisi kauheasti olla ajoneuvoliikennettä.
Hyvä, jos suunnataan vielä myöhemmin.
Lasi on väärinpäin, Poulsen-tekstikin näkyy olevan ylösalaisin... Se taisi mennä, kun niitä on viimeksi huollettu. Tyyppi on kai Radiis:
https://www.louispoulsen.com/fi-fi/catalog/professional/ulkovalaistus/tehoste/radiis-210?v=91633-5747828579-01&t=data&t=spareparts&t=about
Ehkä osassa on G8.5-kanta, lamput näyttävät melko pieniltä. Ilmeisesti jotain sisäisiä ruuveja on sitten jumissa, kehyksessä näyttävät ruostumattomilta. Sisällä on kai joku toinen linssi.
Kosteuden hallinta on maavaloissa varmasti melkoinen haaste...
Tuossa on taidettu käydä puupylväshommissa:
https://www.google.fi/maps/@60.3752043,25.0947411,3a,75y,219.63h,102.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf-7V2ZIxzi0OlFhigAppng!2e0!7i16384!8i8192 Pylväs oli vanhan näköinen ja aika vinossa, eilen se olikin vaihdettu.
25.05.2023 19:12
<RicuP. >
Begassa on lasinen heijastin, vähän kuin halogeeneissa. Lasit on varmaan monta kertaa vedetty koneella kiinni. Kehyksen alla on vielä toiset ruuvit, joilla sisäosan saa ulos.
Sylvaniassa ne kaksi ruuvia pitää valaisimen siinä tuubissa kiinni. Valaisin nostetaan ylös ja avataan pohjasta.
Juu, tuo pylväs vaihdettiin maanantaina ja yläpää on allekirjottajan tekele. Amka meinasi jäädä lyhyeksi siinä, mutta onneksi häntää oli sen verran, että onnistui. Samalle tielle vaihdettiin myös toinen pylväs ja tuosta seuraavaan harus, jolla ei kyllä tee mitään, mutta tilattu oli..
Jotain 10 ollaan tehty siellä nyt ympäriinsä, lähinnä kulmapylväitä. Hankalaa välillä on, kun johdot on vedetty vinoihin pylväisiin, niin joutuu kikkailemaan että saa ne uuteen pylvääseen. Uusi asennetaan kuitenkin vanhan reikään pienellä kaivamisella.
26.05.2023 21:28
<Make>
Vai lasinen heijastin, kuulostaa hienolta. On huomattu, että koneella tulee herkästi aivan liikaa momenttia. Sen takia meillä ei sitä käytetä joka asiaan.
Vai sellainen harus on vielä vaihdettukin. Tuosta Vantaan suuntaan onkin myös haruksia laiteltu hiljattain. Varmasti pylvään vaihdossa on monenlaisia haasteita.
28.05.2023 20:04
<Make>
Näköjään Sampolasta olikin Began eh-maavalot häipyneet, vaikka ne jopa toimivat ja yhdessä oli korvaava lamppukin.
04.06.2023 19:01
<Make>
Yhdessä tunnelissa on jotain oudompia maavaloja monimetallilla ja muutama jopa toimii. Niissä on paksu säleikkö lasin päällä, eli on hieman hankala puhdistaa... Onko se lasin kanssa samoilla ruuveilla kiinni, kolme näkyy olevan.
19.07.2023 18:42
<RicuP. >
Taitavat olla jotain tilauksesta teetettyjä.
Sen sijaan erään kävelykadun epäsuorien valaisinten valmistaja olikin semmoinen yllätys, että sitä ei moni arvaa, kun en itsekään meinannut uskoa.. Firma tekee kyllä Suomessa valaistuksia, mutta ne ei ihan ole sitä kategoriaa sinnepäinkään..
19.07.2023 21:48
<Make>
Säleiköt ehkä sitten ovat teetettyjä, ei tuo oikein käytännöllinen rakenne ole. Säleiköt on vielä tietysti laitettu miten sattuu päin.
Vähän kuulostaa Järvenpään kävelykadun valoilta. Joku spotti ja vähän lehden tyylinen heijastin on. Merkistä ei ole aavistustakaan.
22.07.2023 10:27
<RicuP. >
Juu, niiden tyyppikilpi on aika murentunut, että hyvä jos jotain selvää sai. Piti avata kolme valaisinta, että alkoi saada selvää. Valaisin on nimittäin Cariitti 1452 HIT-DE 250W! Yksi semmoinen pitäisi löytää, kun valaisinosa on hävinnyt..
23.07.2023 18:43
<Make>
Mitä ihmettä! Vielä noin järeä, että 250W. Nyt kun löytyy vain kiinteitä, sekin saa olla jo aika iso.
25.07.2023 12:31
<RicuP. >
Joo, siinä saa jo alkaa sopivaa etsimään, että on ensinnäkin n. 25cm halk, pyöreä ja vielä tehokaskin. Lediä kun ei saa lähellekään noi pienenä. Valaisin on kuin linnun pesä. Vastaavat ledit on semmosia lankkuja että on täysin erilainen ja eri kokoinen. Semmoinen Bega kuppipäinen malli on vissiin kaikkein lähinnä edes jotenkin sinnepäin.
25.07.2023 22:21
<Make>
Joku on tainnut tarvita tuollaista valaisinta... Liitäntälaite on kai pylväässä? Ei varmasti ole Cariitille jäänyt sellaista nurkkiin.
21.08.2023 21:42
<Make>
18.3.2023 mainituille tyhjille jalustoille on tapahtunut. Niihin on ilmestynyt keltaiset putket. En tiedä, onko nyt kaapeleita. Kaivamisen jälkiä ei näy, voiko kaapelit saada tuurilla jotenkin muuten vedettyä, jos putkitus valmiina?
25.08.2023 20:15
<RicuP. >
Kyllähän siellä varmaan putket menee. Saa ne vedettyä jäykällä vetonarulla, mutta ei ole ensimmäinen vaihtoehto. Varmaan ollut mukava kaivaa jalustat auki kaikista pulloista ja terävistä sun muusta mitä niissä silloin minun tutkimuksissa oli... Löytyi aika yllättävää..
25.08.2023 22:58
<Make>
Vai yllätyksiä löytyi jalustoista... Onneksi tuossa on kivetys, ettei tarvitse ainakaan asfalttia avata.
26.08.2023 13:02
<RicuP. >
Näin on. Toivotaan, ettei putket ole kovin tukossa. Kukaan ei vieläkään tiedä missä pylväät ja valaisimet on. Varmaan menneet jonkun pihalle. Pelkkä pylväs maksoi useamman tonnin.
26.08.2023 13:11
<RicuP. >
03.04.2020 juttu taisi johtua nollaviasta. Samoihin aikoihin on tullut ilmoitus, että yhdestä pylväästä tulee savua. Se pylväs oli jossain sen keltakupuisen kohdalla.
26.08.2023 20:07
<Make>
Toivottavasti myös maavalojen kaapeli on löytynyt. Varmaan on joku vienyt pylväät...
Nollavika on hyvin todennäköinen. Vai oikein savua tullut, sitten on ollut löysällä.
Saman pylvään pallot ovat kai saman sulakkeen perässä. Outoa, että vilkkuivat eri tahdissa, vai oliko monen merkkisiä lamppuja.
01.09.2023 19:25
<RicuP. >
Lamput vissiin vilkkuu satunnaisessa tahdissa ali- tai ylijännitteen takia.
Maavalojen kaapelin kohtalosta ei tiedä. Luulisi sen olevan paikallaan.
Sen sijaan Enko A/s:n alihankintasivuilla on kuvia tuosta alppilux kantaosasta, pohjalevystä, Standard, Aluno ja Averia valaisimien osista ja kuvuista.
02.09.2023 21:52
<Make>
Niin onkin kuvia:
https://enko.ee/portfolio/plastic-injection-molding-done-by-enko-as/ On myös Lampukkaan spottivalon osia. Ja Alppiluxin lämmitystolpan runko. Onko Luminumin myymät osat kuitenkin tarvikkeita vai tulevatko tuolta?
Muuten, juuri sen keltaisen pallon viereinen pallo näkyy hävinneen... Ei kai muuta rikki.
05.09.2023 20:34
<RicuP. >
Taitaa olla joku varaston tyhjennys jämät luminumilla. Tai mistä sitä tietää, kun näkyy olevan osa kuvuista akryylia. Noissa Alppiluxeissa kuitenkin Avainlippu komeili..
Pallojen tapahtumat vaan jatkuu..
05.09.2023 21:50
<Make>
Ainakaan kantaosia ei kai ole ollut kauhean kauan myynnissä.
Tuntuvat olevat kestoaihe...
15.10.2023 20:52
<Make>
... taas on yksi pallo hävinnyt ja sen lamppu pimeä, vaikka on paikoillaan. Toisesta muuten ehjästä on kanta irti.
19.2.2023 Sibeliuksentien risteyksen Interratat toimivat, mutta kirjaston seinän vieressä ei. Varmaan sähkö puuttuu rikkinäisen Poulsenin takia.