![]() |
23.01.2023 23:03 <Froggy> Tuon saman kuvaajan (Google julkaissut kuvat omissa nimissään) kuvia on muualtakin ja kaikki vähän etelämpänä kuin pitäisi... |
![]() |
23.01.2023 23:00 <Froggy> Varmasti on ollut, milloin lie ihan tarkalleen. |
|
23.01.2023 22:57
<Froggy>
Valopäällä onkin tuommoinen outo valaisimen pohjaan tuleva: https://lumous.fi/fi/tuote/ilma-katuvalaisin/ Minusta oli joskus olemassa sellainen ledivalaisin, jossa oli radioantennin kaltainen pieni antenni... Niin taisi. Siinä kohtaa ajoradat ovat kyllä etäämmällä toisistaan. |
![]() |
23.01.2023 07:27 <Froggy> Tuo kommenttien "lähetysmekanismi" on myös alkuajoilta, kun ei erikoismerkit saati eri kirjaisimet toimi... Nykyään luulisi saavan kirjoitettua melkein mitä tahansa, vaikka sivuston oma "fonttiperhe" ei tukisikaan jotain merkkejä. |
![]() |
23.01.2023 07:09 <Froggy> Näköjään vanhat sivut toimii vielä, ei kai ole tarkoitus kun uusimmat uutisetkin on vuodelta 2012... https://www.valopaa.com/ Ilma-valaisimen pohjassa taitaa lukea silti vieläkin valo paa... |
![]() |
22.01.2023 22:32 <Jouko> Tolppagallerian alkuaikoina (hmm, näköjään myös nykyään) saattoi kuvaajan nimeksi riittää etunimi tai käyttäjätunnus. Kukahan tämä slas oli? |
![]() |
22.01.2023 21:30 <Make> Nyt näyttää, että onkin sekä Valopää Oy että Lumous Lighting Oy!? Kuitenkin osoite on eri, riippuen mistä kohti katsoo. |
![]() |
22.01.2023 21:16 <Make> Selvästi väreissä on ollut joku siirtymäaika: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-160323 |
![]() |
22.01.2023 21:12 <Make> Fontti teki jonkin kepposen, ...jopa 1500 asukkaalle- energiayhtiön... |
|
22.01.2023 21:05
<Make>
Kyllä, Martineita ovat, Micro ja kai Mini. Eivät tietenkään kovin tehokkaita ole ja viistoissa varsissa olevia ei ole suunnattu vaan näyttävät lähinnä ojaan... Tuonne kauppaan onkin tullut aika paljon kiinteitä... Sinne on kai tehty alaslaskettu ristikko osaan tilasta. |
|
22.01.2023 20:43
<Make>
Se antenni on joku 2-3 cm pitkä musta, aika huomaamaton. Aika hyvin on Ilmat sitten kestäneet. Toki sillekin luvataan normaali L80B10C10Ta25C >100 000h. Heinolassa 400W taisi olla lähinnä niissä pitkävartisissa RELE-pylväissä. Muuten kai 250W. Kirkasta ainakin oli ajan tavan mukaisesti... |
![]() |
22.01.2023 20:31
<Make>
Että näin... https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/4532228 "Suunnitelma: Keravan Energialle uusi toimitalo Keravan aseman lähistölle, ympärille kerrostaloja jopa 1 500 asukkaalle – energiayhtiön nykyinen pääkonttori ja lämpökeskus tarkoitus purkaa" |
![]() |
22.01.2023 19:45 <Hartsa> Vieläkö on koneistot paikoillaan millon viimeksivon sähköä tuotettu ja paljonka on genun teho? |
|
22.01.2023 15:27
<Froggy>
Jaa. En ole enne antenneja nähnyt katuvaloissa. Joskus Valopäällä oli ehkä antennilla oleva malli. Nyt olen nähnyt ensimmäisen pimeän Valopää Ilman vuodelta 2015. Aika hyvin ovat kyllä kestäneet tai sitten en ole vaan ennen huomannut pimeitä. Heinolassa pylväät ovat matalampia ja varret pidempiä. Olikohan 400W taas vähän ylimitoitettu sinne. |
![]() |
22.01.2023 03:17 <RicuP. > Ei näköjään.. Kumma että on uudet värit kaapelissa, vaikka on 1972. Nollaus kuitenkin punainen. |
![]() |
22.01.2023 03:10 <RicuP. > Löytyy Stömberg 150A kontaktori joka ollut HKP5 valaisimien syötössä varaosana. Sisällä eristeenä valkoiset, vissiin asbestia olevat levyt.. |
![]() |
22.01.2023 00:42 <Hartsa> Joo varmaan on ollut esim Strömbergin PATAM releessä on asbestia sisällä, Samoin isoissa kahvasulakkeissa on asbestilevyt ylä ja alaosassa sulaketta. |
|
21.01.2023 21:18
<Make>
Ihan kuin nyt ei olisi niin moni räpsynyt. Mahtaako ilman lämpötila vaikuttaa. Tuon antennillisen vieressä on myös Sirius antennilla, varmaan liittyvät toisiinsa. Kuvan pylväissä on nyt -kuinkas olla- Philips LumiStreet Gen2, varmaan isoin malli neljällä ledilevyllä. Heinolassa ei ole niin isot, vaikka oli 400W salmiakit myös. |
![]() |
21.01.2023 21:01 <Make> Froggy oli kai jo aiemmin laittanut samasta paikasta. Vähän minäkin olin siellä eksyksissä. Jotenkin kartta ja kuvat eivät ole tahdissa siinä. |
![]() |
21.01.2023 20:48
<Make>
On sentään varoitettu asiasta... Kellettyminen on melkein ominaisuus nykyään. |
![]() |
21.01.2023 20:42
<Make>
Vähän on kyllä erikoista, jos tuo on Ledvancen virallinen video... Ehkä asennus on vielä kesken. En oikein tiedä, mitä firmoja siinä edes on. |
![]() |
21.01.2023 20:36 <Make> Onko tuo sitä jossain pohdittua sulavaa mallia? Mikä lienee merkki? |
![]() |
21.01.2023 20:33
<Make>
Johdon pätkissä määrät lienevät mitättömiä. Senkin takia vanhat asiat ovat niin kestäviä, kun on käytetty aineita, mitä nykyään ei voisi edes kuvitella... Varsinkin ulkona olevat esineet eivät ruostu kovin helposti uusiin verrattuna. Vaikka keltainen Rifa ei savuttaisi, voi sen kapasitanssi olla nolla, kuten täällä oli. Iskra-merkkinen vastaava vaikutti olevan täysin kunnossa. Tuollainen elko-tyyppinen konkka varmaan pitäisi ladata ihan pienellä virralla ensiksi... Millaisia lienee 91-vuoden kompensointikonkat Orno Royssa. Niitä on muovisia ja metallisia, merkkejä en nyt tiedä. Varmaan ovat jo "kuivaa" mallia. |
![]() |
21.01.2023 18:26
<Froggy>
Onkohan joissain kiinalais-halogeeniheittimissä myös asbestia johdoissa... Riski saada syöpä tuollaisten johtojen käsittelystä on varmaan aika pieni verrattuna sellaisten rapistuneiden asbestipaneeleiden ja isompien rakenteiden kanssa työskentelystä. Vanhoissa maaleissa saattaakin olla kaikkia kivoja aineita... |
![]() |
21.01.2023 10:41 <Froggy> Hienoa. Toivottavasti projekti menestyy. |
![]() |
20.01.2023 23:11
<RicuP. >
Onhan nuo vissiin sitä itseään, sama kuin aikalailla kaikissa kauhoissa olevat "kangasjohdot". Ei varmaan muukaan materiaali kestä noin kovaa lämpöä, paitsi kivivilla. Toisaalta asbestikin on eräänlaista kivestä pohjautuvaa ainetta. Ei pitäisi olla haittaa kunhan ei päästä pöllyämään kuituja, eli ei kuori niitä ainakaan niin että kuitu murenee, varmaan kannattaa kastella ensin ja pitää kumihanskat kädessä. Myös betonissa ja maaleissa voi olla asbestia. Kiva on joo kun noista saa tietää vasta kun on 10v niitten kanssa ollut... |
![]() |
20.01.2023 22:53
<RicuP. >
On semmoisiakin suunnitteilla. On oikeastaan ihan koko uusi firma suunnitteilla... On muutama tievalaisin myös tulossa. Nuo kuvan mallit oli vasta alkusoittoa ja ensimmäiset mitä suunnittelin. Niitäkin vielä parannellaan. Puistovalaisimia on nyt tulossa ja sekä ympärisäteileviä, että tievalaisin valonjaolla muutama malli. |
![]() |
20.01.2023 22:52
<Froggy>
Täällä oli 80-luvun työpistevaloissa Rifat, jotka olivat jäinnitteissä vaikka lamppu ei olisikaan ollut päällä. Ihan varmuuden vuoksi otin pois ne joskus... Onkohan juuri tuossa asbestikuiduilla vahvistetut lampulle menevät johtimet: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13477 Siinä minun löytämässä Stradavarissa oli ainakin... |
![]() |
20.01.2023 22:43 <Froggy> Hyvä, vaikka tuntuu, että varteen asennettavista vaihdettavan lampun valaisimista on enemmän pulaa. |
![]() |
20.01.2023 22:29
<RicuP. >
En tiedä, mutta on ehkä muutaman vuoden voinut olla käyttämättä. Käytön puutetta on, kun vehkeet on suunniteltu sähköt päällä oleviksi. On semmoisiakin Rifoja näkynyt vuoden 1974 jotka ei ole paukkuneet, kun ovat olleet kokoajan käytössä. Varmaan säätö on 250W mallille tarkoitettu. Kanta on taas bakeliitti kupilla. |
![]() |
20.01.2023 22:22 <RicuP. > On nimenomaan nyt pylvään päähän tulevia malleja. |
![]() |
20.01.2023 22:15 <Make> Hyvä, että kehittely jatkuu. Vielä kun olisi sellainen, jonka saa suoraan myös pylvään päähän… |
![]() |
20.01.2023 22:11 <Make> Ilmeisesti kilpien merkintöjen kanssa ei ole ollut niin justiinsa. |
![]() |
20.01.2023 22:07
<Make>
Vai perinteinen kävi, onko tuo ollut pitkään käyttämättä? Onneksi ei tarvitse noin vanhojen konkkien kanssa pelata. Sinällään töissä on varmasti asbestia joka paikassa. Lampunkannassa on kai valonjaon säätö. |
![]() |
20.01.2023 22:05 <RicuP. > On Kuapijjosta tälläkertaa:) |
![]() |
20.01.2023 21:59 <Make> Oho! Näyttää melkein uutta vastaavalta. Onko taas Lahdesta peräisin… |
![]() |
20.01.2023 21:23 <RicuP. > Kaapeli on näköjään taas tätä versiota jossa tahmeat sisäjohtimet. Kuitenkin kuorinta ei pistänyt hanttiin normaaleilla työkaluilla. Sama oli myös valaisimen sisällä aikoja sitten kuorituissa johtimissa. |
![]() |
20.01.2023 21:16
<RicuP. >
En tiedä, ainakaan haju ei ollut samanlainen. Rifoissa on ainakin semmoinen tietynlainen makean tuntuinen haju. Tässä enemmänkin muovin haju. On sitä PCB:tä tullut haistettua ja koskettua, kiitos edelliset työnantajat jotka ei mitään koskaan varotelleet... Vasta tällä sivuilla tuokin tieto aikoinaan tuli, samoin kuin se että vanhoissa johdoissa voi olla asbestia... |
![]() |
20.01.2023 21:06 <Froggy> No just. Onkohan PCB:tä... Itellä oli myös HKB 13 mallissa ITT konkka joka oli vuotanut haisevaa nestettä. En uskaltanut kytkeä kun näytti niin epäillyttävältä... |
![]() |
20.01.2023 20:43
<RicuP.>
Tai siis ainakin OLI.. Nyt se konkka nimittäin räjähti ja poltti sulakkeet.. >:( Ekaks kuului joku rasahdus ja sitten ku olisi raketilla ammuttu |
![]() |
20.01.2023 20:36 <Froggy> Ai kuristin ja konkka ovatkin tuolleen kiinni tuossa rungossa eikä kauhassa, aidossa BAG Turgissa on: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-204448 |
![]() |
20.01.2023 19:59 <RicuP.> Konkka onkin ITT SEL MP 10uF. |
![]() |
20.01.2023 19:04 <RicuP.> Sisälle ei vielä näe kun ruuvit niin pahasti jumissa. Tuossa päältäpäin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13559 |
![]() |
20.01.2023 18:19
<Froggy>
Vai niin, kulostaa asialliselta. Siinä ne ovat kylmäksi laitetussa pj-avolinjassa. Joku käytössä oleva amka siinä menee, joten ei olla vissiin sen takia jaksettu purkaa. Varmaan kyllä jossain vaiheessa lähtevät silti. |
![]() |
20.01.2023 18:14 <Froggy> Hieno juttu! Laitas kuvia, että selviäsi kunnolla minkälainen rakenne siinä on, tuosta ei ota selvää: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12781 |
![]() |
20.01.2023 16:33 <RicuP. > On taas tulossa muutama uusi valaisinmalli. Tälläkertaa kuvutkin on teetetty. |
![]() |
20.01.2023 16:26 <RicuP. > Nyt sattui löytymään tuommoinen ehjä Fresta! Olohuoneen lattialla makoilee. |
![]() |
20.01.2023 16:22
<RicuP. >
Niitä on hallin sisällä seinällä tallessa, ainakin ennen oli perus kauhoja ja pari ornoa. Vähän hankalaa on jos on vielä sähköissä kiinni. Pitäisi melkein odottaa purkamista ja sitten käydä kiinni |
![]() |
20.01.2023 16:18
<RicuP. >
Näin on, vähän itse tehdyn testikytkennän tyylinen, jota ei kannattaisi esitellä sen enempää:D Johdot olisi myös ollut hyvä laittaa kiinni niillä nippusideankkureilla jotka tuli mukana. Noiden Led putkien kanssa ei kannattaisi pihistellä. Voi tulla huono lopputulos jonka jälkeen koko hoito voi löytyä serristä. |
![]() |
20.01.2023 16:08
<RicuP. >
Joo, kiinalaista pahvia:D Mulla on kotona semmoinen samanlainen Firex/ Fidepro vikavirtasuojan laukova varotin. Kantaosa on aika paljon kellettynyt. |
© Janne Määttä 2004-2017