![]() |
24.03.2023 19:58 <RicuP. > On kyllä melkoiset pyykkitelineet viritelty. |
![]() |
24.03.2023 19:55 <RicuP. > Tuo on muuten aika petollinen kytkentä, jos jakeluverkko joudutaan katkomaan, mutta valaistuksen vaihe jää.. Vastaavia on näkynyt kyllä. Viimeksi näkyi taloamkassa, jossa oli pen poikki ja oli pelkkien vaiheiden varassa. Pen oli otettu valaistuksen amkasta ensiapuna jollaiseksi oli jäänyt aika pitkäksi aikaa... |
![]() |
24.03.2023 19:47 <RicuP. > Auttaako tuommoinen vuorottelu mitään, kun keskijohdin ei vaihda paikkaa? Kun ei tuossa muutu mikään, samat johdot toistensa vieressä koko ajan. Vai onko tuo jonkun kytkennän takia, että samantahtiset vaiheet saadaan toisessa päässä kytkettyä oikeinpäin? |
![]() |
24.03.2023 17:50 <RicuP. > Nätisti menee johdot ryhdissä |
![]() |
24.03.2023 17:44 <RicuP. > Tuon koukku/ päätehökötyksen tekemisessä on nähty kyllä vaivaa. On varmaan jollain kierreliitoksilla osat paikallaan. |
![]() |
24.03.2023 17:39 <RicuP. > On kyllä. Myös muuntajakopin muotoiluun on panostettu. |
![]() |
24.03.2023 17:37
<RicuP. >
Kyllä se pidemmän päälle alkaa vaikuttaa. Ärsyttää tuo Led valaisimien invaasio. Ihan turhaa työtä ja rahaa menee. Lopputulos on tylsän ja olemattoman näköinen räpylä, missä ei sivulta päin katsottuna ole muuta muotoa kuin ruma pylväsholkki ja parhaimmillaan vielä nivel. Siitä huomaa, ettei paljoa olla suunnitteluun panostettu, kun kiinnitysrakenteet on näkyvä osa muotoilua. Nivel on muutenkin huono, kun valaisimen asento voi pikku täräyksestä muuttua ja kaapelin, varsinkin lyhyen kaapelin tähtääminen pylväsholkin läpi läpivientiholkkiin on hankalaa varsinkin kun pitelet valaisinta toisella kädellä. Ennen valaisimen pystyi vaan heittämään pylvääseen ja vasta sitten viedä johto läpiviennin läpi... >:( |
|
24.03.2023 17:20
<RicuP. >
Endurat kyllä toimii kun kokeilin. Voi olla että olivat olleet irti. Osassa nimittäin kannat oli irronneet pallon sisällä niin että johdonpäät vaan törötti ja kanta lamppuineen makasi irrallisena kuvun pohjalla. Hehkulamppuja on saanut sitten vaihtaa aika hyvään tahtiin. Semmonen kevyet 0,9kW per pylväs... Se on tehty tänään. Nyt pitäisi urakka olla kokonaan valmis myös sampolan puolelta. |
|
24.03.2023 17:11
<RicuP. >
Ainakin rikkinäiset kiinteät pitäisi vaihtaa. Niistä saa varakupuja ja voi vaihtaa keltaisen tilalle. En tiedä mistä semmoinen on sinne joutunut. K-Pallot on vettä täynnä ja kaikkea kuraa ja sammalta kasvaa. Lisäksi tuo lämpökilpi tekee ruman varjon. Olisi pitänyt vaan ottaa ne pois. Pylväitä on ainakin korjattu Tehometillä, liekö sitten maalattukin vanhat siellä uudestaan. Holkki luistaa, ruuvit on kantaa myöten kiinni ja puristavat holkkia joka on tietysti alkanut antaa periksi. |
![]() |
24.03.2023 07:28 <Froggy> Hienot opaalikupuiset loistevalot. |
![]() |
23.03.2023 22:30 <Jouko> Kovin harvoin näkynyt 400 V avojohtoja samoissa pylväissä 20 kV kanssa. Olikohan jossain kerran 1-vaiheinen avojohto 20 kV alla.. |
![]() |
23.03.2023 21:52 <Jouko> Vihdoinkin paikka löytyi; Liseleje. |
|
23.03.2023 19:06 <Jouko> Piti kirjoittaa että spottien kuupat kierteellä kiinni, osassa ruuveilla. Ei kovinkaan vanhoja olleet, spekseissä 2008-2011 väliltä. |
![]() |
23.03.2023 09:42 <Hartsa> Tänään voimalaitos täyttää pyöreitä 100v on sähköä jauhettu koskesta..tänä päivänä uusi ja vanha tekevät rinnakkain sähköä. |
![]() |
22.03.2023 23:08 <Arho Flyktman> Tuossa pylväsratkaisussa on kapeapi johtokatu. Tonttimaan hinta ei ole tarpeeksi kallis 110KV maakaapelille utta sen verran kallista ettei moottoritien levyisille johtokaduille ole tilaa. Sama idea on niissä Tandem Bau tornipylväissä sekä Jyväskylän Seppälän Citymarketin vieressä olevissa pystylinjapylväissä. |
![]() |
22.03.2023 21:48
<Make>
Siinä vastaus varmaan tuli, eli halvempi... Muutama LumiStreetin lasi on rikottu, ei vielä vaikuta mitään. Kaikki design-mallit häipymässä... |
|
22.03.2023 21:43
<Make>
Joku likaläiskä kaikissa oli sisälläkin. Pestyt näyttävät taas selvästi valkoisilta... Vai kiinteät ovat häipymässä. Se yksi kellastunut kupu ainakin pistää silmään. 2012 paikkeilla kaikki pylväät vietiin ja tulivat takaisin maalattuna ja Telluksilla. Tosiaan alkuperäisetkin ovat yhä käytössä tori-tunneli välillä. 9-os pylväitä tuli melkoisesti lisää ja 1-os häipyivät. Vanhoissa näkyy olevan joku muoviholkki välissä, varmasti pyörii... Liekö kantaosan ruuvit vaan löystyneet. |
|
22.03.2023 21:27
<Make>
Endurat olivat kai sitten pimeitä, kun en muista yhtään lämminsävyistä valoa olleen enää. Ne alkavat olla keräilykappaleita... Kulutus tippuu aina vaan... Alunperin kun oli varmaan 100 watin hehkulamput. Ehkä olen Sylvanian nähnyt. Kupu oli tosiaan aika läpkuultava. Mitään merkintöjä ei kai näkynyt. Entisen Anttilan lipputankojen edessä on yksi vielä tekemättä, puolet kannoista irti. On taas melkoista suunnittelua... |
![]() |
22.03.2023 21:22 <Arho Flyktan> Vesistöylityksissä 110KV puupylväslinjoissa teräksisten erikoispylväiden järjestys on seuraava. Ensin kiristyspylväs sitten haarukka tornipylväs järvi haarukka tornipylväs sekä kiristyspylväs ja sitten tavallinen puupylväs. |
![]() |
22.03.2023 21:15 <Make> Vai Hyrylässä on vielä purkausvalaisinnäyttelyitä. Luulin, että Vizulot ovat valloittaneet. |
|
22.03.2023 21:11 <Make> Räjäytyskuva vähän viittaa, että kytketään suoraan kantaan. Liekö vedonpoistinta... 60cm on jo melkoinen. |
![]() |
22.03.2023 21:09 <Arho Flyktman> Tuo linja on entisellä kotipaikkakunnalla. Entinen sähkölaitoksen mies kertoi että valtatien ylitys on tehty teräspylväillä koska pylvään vaihto vilkkaan liikenteen seassa on vaikeaa. Myös Metsä Kosken sahan yli johdot oli vedetty tuollaisella pylväällä. Vaajavirran ylittävät pylväät on maalattuja rautapylväitä jotka on jo ruosteessa. Voimalaitoksen luona on kallio joten maakaapelointi ei liene mielekästä. |
|
22.03.2023 21:07 <Make> Missä kiskospotissa on kierrekantainen lamppu? Eikö ne yleensä ole G12? Ei-kiinteät spottivalot alkavat myös olla niin harvinaisia... |
|
22.03.2023 19:44 <Jouko> <16.10.2022> Jälleen kiskospotteja tuli liuta vastaan, näköjään hyötysuhderemppaa menossa muuallakin. Parit 35 & 70 W powertronikit lähti jemmaan, lamput oli ihan mustiksi poltettu ja osassa kierteet niin tiukassa ettei ehjänä auennut. Joukkoon oli yksi 35 W kiskoledikin eksynyt, vissiin alkuaikojen malli, hyvin silti toimi. |
|
22.03.2023 19:30 <RicuP. > Kantaosa on kovin yksinkertaisen oloinen. Liekö sisältää mitään liittimiä vai kytketäänkö suoraan kantaan.. Tuota kantaosaa saa näköjään jopa 60cm pallolle! |
|
22.03.2023 19:18
<RicuP.>
Enduroita oli muutama niissä heti kiinteiden jälkeisissä puiden viereisissä pylväissä ja olivat vielä puun rungon puoleisissa, eli voi olla että ei ole ollut helppo vaihtaa. Nytkin olisi jäänyt myöhemmäksi ellei olisi käyty tyhjentämässä lumia pois. Otin pari talteen ja tutkin, kun en ole ennen tuota mallia nähnyt sisältä. Sisällä oli kolme Led levyä pystyasennossa, joissa n. 16 pyöreää smd lediä. Koko lampun runko on alumiinia ja painaa aika paljon. Vanhat airamit oli 17W 1921lm ja uudet 14W 1921lm. Muutos 14W tuli juuri tämän homman aikana kun loppuerä olikin 14W. Sylvaniat oli pienempiä ja niissä kupu tasan puolet lampusta, eli taaksepäin ei juuri valoa varmaan tullut. Voisi kokeilla niitäkin miten välkkyvät. Niitä on myös radan toisella puolella mihin nyt on työ edennyt. Prisman edusta saattaa olla vielä vähän kesken. Niin näköjään saakin. On täysin sama kuin noissa. Tuo kantaosa on vaan se heikoin lenkki. Tuo kuvun kiinnitys ei myöskään toimi, kun kuvun reunan ulokkeiden pitäisi mennä noiden kahden vierekkäisen pykälän alle ja tuo muovilärpäke muka lukitsee sen. No eipä lukitse, kun se on juuri ulokkeen kohdalla, eli kupu pitäisi kääntää niin, että on vain yksien pykälien alla, mutta silloin se on paljon löysempi eikä lärpäke silti estä pyörimästä toiseen suuntaan.. |
|
22.03.2023 18:47
<RicuP. >
Ovat vaan unohtaneet pestä sisältä, kun semmoinen kasvihuone on välillä ollut ja pölystä harmaat.. Kiinteitä taisi olla yhteensä 6 (5) pylvästä siinä Nordean nurkalla molemmin puolin. Vaihtuvat vissiin Palloihin. Ai kaikki on purettu joskus? No ilmankos kuvat ei pitäneetkään ihan paikkaansa. Ihmettelin myös, kun osassa oli uudemmat jalustat kuin toisissa. Pylväät oli vissiin viety muokattaviksi ja maalattaviksi. Vanhat 3- os pylväät on sitten siirretty 1-os tilalle ja teetetty vain uusia 3- ja 9-os pylväitä. Uusissa on ihan selkeä laajennusosa varren päässä ja vanhoissa joku muu systeemi. |
![]() |
22.03.2023 09:54 <Froggy> Täällä noita on vaan yhdellä kai Elyn pyörätiellä. Oulussa sen sijaan noita on aika runsaasti... |
![]() |
21.03.2023 22:57 <RicuP. > Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ei tilaa mitään, niin saa mitä sattuu. Hyrylässä on siitä hyviä esimerkkejä, kun on samalla tiellä Galaxia, hattupalloa, SC, Manta, Lumistreet, Sirius, Talas.. |
![]() |
21.03.2023 22:51 <RicuP. > Noita sanotaan pistooleiksi. En tiennytkään että oli siteco. Tuommoisia tuli hyvinkään hämeenkadulle saneerauksen yhteydessä joku vuosi sitten. |
|
21.03.2023 22:48 <RicuP. > Pitää vähän selvittää. Perus kartassa ei näy kuin tehot ja lampun tyyppi värillä merkattu. Led on nyt sininen, kun ennen oli Eh. Varmaan löytyy jostain työsuunnitelmasta, ellei olla sitten ilman sen kummempia suunnitelmia tehty. |
![]() |
21.03.2023 22:40
<RicuP. >
Vegassa on taas se, samoin kun Clearwayssa, että on palattu kauhojen asennustapaan, kun pitää räpeltää niskat vinossa kun on alhaalta päin kytkettävä. Mikä pointti sillä siriuksella sitten enää on, jos Vega korvaa senkin. On tietysti halvempi valmistaa lasipohjainen valaisin, kun siinä säästää taas yhden valettavan alumiiniosan. Lasi kun on paljon halvempaa ja se pitää kuitenkin olla, niin samantien sitten koko pohja. Clearway on kyllä ruma alhaalta katsottuna, kun käyttämättömiä modulipaikkoja ei ole mitenkään peitetty vaan sisukset paistaa lasin läpi. Kiva jos lasi hajoaa, niin valaisimesta tulee samantien avomalli. Wokkeja ja tummaksi maalattuja mantoja on lähtenyt. Samoin on lähtenyt muutama Galax, jotka mantojen kanssa samanlaisissa pylväissä. Tuo Compass2 tuntuu nyt olevan se, mikä korvaa Wokit, Galaxit ja Mantat. Olisi nyt edes kahta vähän erilaista saaneet käyttää, kun kerran pylväätkin on erilaiset. |
![]() |
21.03.2023 22:24 <Froggy> Tai pikemminkin ClearWayn. Missähän isoimman version avainlippu taas on... |
![]() |
21.03.2023 21:51
<Make>
Vega on vähän LumiStreetin kopio. Vai Wokeja on lähtenyt... Joku tuollainen syy voi olla. |
|
21.03.2023 21:44
<Make>
Tuskin kovin paljon, kun WE-EF näkyy olevan Fagerhult-konsernia. Mahtaisiko kuvan mallin tyyppiä näkyä missään kartassa... https://www.google.fi/maps/@60.4002009,25.0871132,3a,75y,90.51h,107.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOB2BSCvbwzEWgHVBO568Sw!2e0!7i16384!8i8192 |
![]() |
21.03.2023 21:38 <Froggy> Valaisin on Siteco SL20. |
![]() |
21.03.2023 21:34
<Froggy>
Vegassa koko pohja on lasinen. Mikähän idea siinä on? Siriuksessa on vissiin vaan joku muovipleksi moduulin edessä. Vegaa saa myös useammassa koossa ja aika isotehoisena, jopa 259 W... Varmaan halutaan käyttää mahdollisimman tarkasti kaupungin antamat määrärahat ja siksi tuhlataan... |
![]() |
21.03.2023 21:33
<Make>
Kyllä, radiolaitteiden pitäisi olla 48V DC. Noita valaisimia on näkynyt myös Jyväskylässä, mitä lieneekään. |
![]() |
21.03.2023 20:13
<Make>
Edes jotain korvaavia on sentään hyllyssä. Vai tuolla tavalla tuotteet valitaan... |
|
21.03.2023 20:05
<Make>
Ehkä viime kerrasta on 3 vuoden luokkaa. Äkkiä likaantuvat puiden alla. Ihan Nordean edessä olevassa pylväässä oli kolme päällekkäistä pimeää ja toisessa vielä yksi. Varmaan samassa pylväässä kaikki ovat kiinteitä. Ehkä torin kohdalla onkin vanhat pylväät jollain holkeilla lisättynä. Ainakin niissä taitaa olla vanhan malliset luukut. Telluksien asennuksen aikaan kaikki pylväät vietiin pois. Minun mielestä alkuperäiset olivat metalliset, normaalin näköiset Ornot. Tuossa näkyy 2000-luvulla osaan laitetut mm-Tellukset: https://www.google.fi/maps/@60.4032151,25.1010628,3a,30y,302.47h,86.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sdLzFPfLjFG0RpZ6Y5PbJXA!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656 En tiedä, miten ne oli rakenneltu kiinni... |
|
21.03.2023 19:53
<Make>
Ai, missä ihmeessä Enduroita vielä oli, jos kaikki ovat 2700K? Minun mielestä ainoa on nyt vanhan kaupungintalon numerovalossa. Paljon siinä on ainakin watteja. Vai Airamit ovat tuollaisessa kunnossa mekaanisesti. Johan Tukes saisi kiinnostua... Ehkä em. nopeasti vilkkuvat ovat Sylvanian. Niitä oli paljon juuri tori-Prisma alueella, ei juuri muualla. Alkuperäislaatuisia Telluksen kantaosia tosiaan saa, eli oikein auta kestävyyden suhteen: https://www.luminum.fi/epages/luminum.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120109-11092-78506-1/Products/LUKA4400MU |
|
21.03.2023 19:29 <Make> Nyt Luminumilla on jäljitelmä tuosta lieriömallista: https://www.luminum.fi/epages/luminum.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120109-11092-78506-1/Products/LU200KI On ainakin vaihdettavalla lampulla, sen puoleen asiallisen oloinen. |
![]() |
21.03.2023 19:21
<RicuP. >
Nyt onkin joku Sirius Gen2.. Suunnittelussa otettu huomioon vaihtelevat sääolosuhteet. Mutta mikä on tämä Vega? On kyllä ihan melkein Siriuksen näköinen. Mikähän idea on ollut suunnitella uusi, mutta melkein saman näköinen valaisin. Ehkä runkojen uusimisella yritetään myös jotain yhtenäistä ilmettä saada tehtyä. Täältä on nyt Wokeja ja Schreder ledejä myös häipynyt ja vaihdettu AEC Compass2 malliin. Nyt on myös tosin Mantojakin lähtenyt, vaikka seassa ei mitään muita ollutkaan. On kyllä aikamoista tuhlausta.. |
![]() |
21.03.2023 18:04 <RicuP. > Vissiin Esmin tai Telesten nappuloita. Teleste käytti saman tyyppisiä keskiölevyjä. Luulen että on joku merkkivalo kun näyttää läpikuultavalta. Käyttötarkoitus on sitten arvoitus. Vähän joku ovisummeri tulee mieleen, mutta voi olla myös jonkinlainen hätäkutsun kuittaus. |
![]() |
21.03.2023 17:34 <RicuP. > En tiedä sitten kuka niitä on tilannut ja kuka asentanut. Aika hinnat alkaen Ledejä on kyllä hyllyt täynnä. Ehkä kaupungin etu on käyttää korkealaatuisia ledejä, mutta urakoitsijan etu voi olla toinen.. Käytettävät tuotteet kannattaisi aina määrittää, että ei laiteta mitä sattuu. Sama valaisimissa joita on nyt asennettu milloin kenenkin mieltymyksen/ auton perästä löytyvien mukaan. |
|
21.03.2023 17:23
<RicuP. >
3v välein noita pitäisi suunnitelman mukaan pestä. Nyt on hoideltu tunnelin suulle asti ja muutama prisman edestä. Juu, ei kiinteät hajoa:D Koko pylväs on pistetty poistoon kiinteine ledeineen ja varmaan lähtee loputkin kiinteät jos niitä nyt paljon on rikki. Saavat nyt muut selvitellä muiden pylväiden kohtaloa. Joku holkki osassa varmaan on, kun valitettiin että on hankala avata kupua kun koko systeemi pyörii. Ettei alkuperäinen valaisin ollut Acrilux? |
|
21.03.2023 17:01 <RicuP. > Noita Endura ledejä oli jonkun verran. Ne kyllä toimivat, mutta iskevät juuri silmää jostain syystä.. Lamppu on 18W 1521lm 2700K 25000h Dim. Hyvin on kestäneet. Päällepäin ei näy mitään käytön merkkejä toisin kuin Airameissa joista osasta on tuutti halki ja palloja irti. Lisäksi on torin puolella käytetty vissiin Sylvania Ledejä, joista on varmaan suurin osa pimeinä. Niissä on hieman läpikuultava kupu. No ei tuommoisilta koti ledeiltä nyt enempää viitsi odottaakaan. |
![]() |
20.03.2023 21:16 <Make> Tuota summeria varmaan olen nähnyt uudemmalla, kulmikkaalla kannella. Onkohan napin yllä merkkivalo vai peitetulppa? |
|
20.03.2023 20:35
<Make>
Olen myös ohiajaessa monesti nähnyt kauhoja tiloilla. Korvaavalla lampulla on taas varaa polttaa. Hyvä, että HKB 9 löytyy, Keravalta ovat melkein kadonneet. Missä tuollaista kaapelia on käytetty uudestaan? |
|
20.03.2023 20:28
<Make>
Joskus pakkasella ne ainakin menevät huuruun. On siellä vielä muutama Globus. Nuo kai ovat Siemensin: https://www.google.fi/maps/@65.0152723,25.4625163,3a,30y,332.44h,95.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sx7BF8qDJbTpoa6B4IMls0g!2e0!7i13312!8i6656 |
© Janne Määttä 2004-2017