![]() |
12.04.2023 18:12
<RicuP. >
Ei ollut ei. Kyllä ainakin edellytykset paremmalle hyötysuhteelle on, tosin heijastimen muotoiluun ei tässä kovin paljoa ole vaivaa nähty, kun on vain 90° taitettu pelti. |
![]() |
12.04.2023 18:08
<RicuP. >
Homma menee juuri näin kun muhentaja sanoi. Lisäksi akuilla varmennetaan 24V sähköverkkoa, joka on ajalta ennen upseja. 24V perässä on nykyään vain toimenpidevalot ja jotain valvontalaitteita. Akuista en tiedä sen enempää, mutta niitten mittaamiseen on jotain vehkeitä tuolla. |
![]() |
12.04.2023 12:29 <Froggy> Nämä on hävinneet tästä joskus. |
![]() |
12.04.2023 00:26
<muhentaja>
Nyt saapi ricu kertoa tarkemmin vielä, mutta oma muistikuva on että noissa tarkimman tason UPSeissa käy koko ajan invertteri verkon rinnalla akustoon kytkettynä (joka on myös latauksessa koko ajan), ja käytännössä hetkenkään katkoa ei tule tule verkkosyöton katketessa, vaan lähinnä osa jaksosta. Sitten kun havaitaan sähkökatkos startataan dieselit ja synkataan käynnissä oleviin inverttereihin, ja vaihdetaan lopulta hallitusti diesel varavoimalle. Jykevimmissä laitoksissa käy sitten myös diesel koko ajan verkkoon tahdistettuna. Noissa kuluttajatason UPSeissahan käy kyllä pieni useamman jakson mittainen "napsu" mutta se on niin lyhyt ettei PCn powerin suotokonkat ehdi purkautua. |
![]() |
12.04.2023 00:13
<muhentaja>
Jep sinisissä vaunuissa oli alkaliakustot 24V. Nuo alkaliakuthan taisi olla käytännössä jokainen kenno osastoituna omaan "purkkiinsa" myös isommilla jännitteillä. |
![]() |
11.04.2023 23:34 <Hartsa> Eikös ricu memnytkin niin että akusto syöttää hetken lääkintälaitteita kunnes Vvk saa syötön generaattorilta. Tuskin suoraan kytkeytyy genun perään ja tämä akusto olis viimeinen sähkölähde generaattorin sammuttua syyn X takia. Kuvaahan joskus varavoima jos onnistuu.. |
![]() |
11.04.2023 23:29 <Hartsa> Ainakin VR sinisussä vaunuissa oli alkaaliakustot ja dieselvetureissa mahtaa olla vieläkin käytössä. |
![]() |
11.04.2023 22:27
<muhentaja>
Joskus vuosia sitten olen ollut tekemisissä myös nikkeli-rauta alkaliakustojen kanssa. Lieköhän niitä enää missään käytössä? Ei saa merkinnöistä selvää, mutta olettaisin että jos on saneerattu niin on ainakin nyt lyijy-happoakut. Kennojen korkit oli myös eri näköiset niissä alkaliakuissa. Noissa lyijy-happoakuissakin on kennolevyjen rakenteessa ero starttiakun ja sitten noiden muiden käyttötarkoituksien (paikallisakku varavoima/mökkisähköt tai trukkiakku) välillä. Starttiakku on optimoitu antamaan lyhyen aikaa todella paljon virtaa, mutta kestää hyvin kehnosti mm. syväpurkautmista. Nuo muut happoakkutyypit on sitten optimoitu antamaan tasaisemmin virtaa pidemmän aikaa. Kismittää vain noissa kuluttajatason UPSeissa se kun ei niissä ole mitään akkujen välistä tasapainotusta, jos on esim. 2x12V akut, niin ei se oikein hyvää pidemmän päälle varaustasapainolle tee. Sitten alkaa tulla mitä ihmeellisimpiä vikakoodeja self testissä, ja varoaika noin 10s... No oli toisessa jo sen verran matala napajännite että ei muuta kuin uudet akut kehiin. Onneksi laite syö kaksi vakiomallin akkua eikä jotain poropietarimallin pakettia josta saisi maksaa ns. käsiä ja jalkoja. |
![]() |
11.04.2023 22:19 <Froggy> Kyllä niitä relumiinoja näkyi aika paljon, kuvan valaisimessa taitaa olla nyt kuitenkin normaali elohopealamppu, lienee joskus myöhemmin vaihdettu sellaiseen takaisin. |
![]() |
11.04.2023 21:36 <Make> Tuossa lienee parempi optinen hyötysuhde, kun lampuilla on omat heijastimet. Jos lamput ovat saman heijastimen sisällä, silloin valaisevat lähinnä toisiaan. |
![]() |
11.04.2023 21:32
<Make>
Kanta on Helvar OP31. Vai on vähän vaikea yksin huoltaa… |
![]() |
10.04.2023 23:58 <Hartsa> Kunnon happoakkuja. Taitavat olla vieläkin käytössä.. |
![]() |
10.04.2023 23:57 <Hartsa> Punainen taitaa olla varavoiman.. |
![]() |
10.04.2023 23:55 <Hartsa> Mistäs nuo hälyytelee jos on tarvis ?? |
![]() |
10.04.2023 21:02 <Koomikko > Viäntö. |
![]() |
10.04.2023 18:38 <Make> Tuli käytyä katsomassa kuvan mallin eh-versiota. Kilvet vaan olivat sellaista mallia, missä ei lue enää mitään... Kai tyyppi on 8510 HQL250W. Eroja on, että yläheijastimen etureunan kantattu osa puuttuu. Se on kai niiteillä kiinni, kun pienet rei'ät on. Lisäksi sytytinlaitteen kiinnityskorva puuttuu. |
![]() |
10.04.2023 10:50 <Tolppa-apina> Kaivopuistoon olen ainakin laittanut jokusen relumiinan, tiedä onko vielä vai vaihtunut johonkin muuhun |
|
10.04.2023 10:26
<Jouko>
Tuukkalan tiilikoppi hiljattain purettu, 2021 kesällä oli uusi puistomuuntamo viereen rakenteilla, viereisen mielisairaalakompleksin purkutyömaan aikana. Toinen 20 kV ilmajohdoista vielä pystyssä mutta kaiketi kylmillään, ESE harrastanut alueella ahkeraa maakaapelointia parin viime vuoden aikana. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10863 Oikeanpuoleinen 20 kV johto tullut suoraan Pursialan sähköasemalta, vasen syötti alueen jakeluverkkoa Porrassalmen museotien ja VT 13 välisellä alueella. |
![]() |
10.04.2023 10:10
<Jouko>
Hmm, mainitun peltoaukean valopylväät jotenkin muuttuneet, samat kauniit punaruosteiset pylväät oli edelleen mutta Ornot vaihdettu joihinkin kierrätyskauhoihin. Oliko korvaavat led-lamput kuitenkin liian vaivalloiset kiertää elohopealamppujen tilalle.. Alueelle on sinänsä suunniteltu uusia katulinjoja peltoaukean reunoille kaavamuutoksen myötä, vanhat pylväät palvelevat sitten sinne asti. Googleauto ei vissiin ole uskaltanut siellä ajella kun ei linkki nyt onnistu... |
![]() |
10.04.2023 01:05 <RicuP. > Heijastin on kyllä symmetrinen näissä, vaikka voisi olla epäsymmetrinen. Valaisimet on kyllä ihan hyvän näköisiä tuommoisella ulkonevalla ritilällä. Näitä on ollut alunperin jotain 800kpl. Nyt on Led putkilla ja osa on häipynyt remontin alta. |
![]() |
10.04.2023 01:00
<RicuP. >
Nämä kannat toimii todella hyvin, eikä ole vissiin yhtäkään rikki. En tiedä kenen tekemät on. Samat kannat on myös SLO teollisuusvaloissa. Ritilä aukeaa juuri noin. On kyllä v***umainen saada takaisin paikalleen yksin. Vaihdettiin Led putket noihin niin, että avattiin vain toinen pää. |
![]() |
09.04.2023 22:24
<Make>
Olisin odottanut olevan se vaakunanmuotoinen kanta. Ritilä kai irtoaa ruuvia löysäämällä ja kääntämällä? |
![]() |
09.04.2023 22:20 <Make> Ennen osattiin muotoilu ja valotekniikka yhdistää... |
|
09.04.2023 21:51
<Froggy>
Varmaan ajatellaan, että on helpompi kytkeä varikon kytkentäpisteellä kuin luonnossa, mutta eipä taida tuossa kohteessa pitää paikkaansa... Kallansilloilla on AEC Kaokset kuitenkin säästetty, vaikka ympäriltä on 8512:t vaihdettu. Sitten taas Ikean kohdalta etelään päin on taas kaikki natikoita, lähinnä T-pot 8511:a ja Scandideluxia. Paukarlahdella ja Oravikoskella on ainoat kiinteät sen jälkeen, taitaa olla myös ainoat paikat joissa on normaalit varret. Juvasta Mikkeliin on uudella ohitusväylällä Schreder Amperat ja Philips Digistreetit. |
![]() |
09.04.2023 21:39 <Froggy> Sillä 140 tiellä Heinolassa on kai vielä salmiakit. Muistaakseni oli jokunen yksittäinen ProFlow seassa. |
![]() |
09.04.2023 21:36 <Froggy> Outoa, että on laitettu tuo alapuolelta kiinnittyvä kanta. Hajotessahan voi laittaa sellaisen takaa kiinnittyvän, jos poraa reiät tuohon peltiin, ellei siinä ole niitä jo jopa valmiiksi. |
![]() |
09.04.2023 21:32 <Froggy> Näyttää hienoilta kun tulevat tuolleen pari senttiä katon alapuolelle. |
|
09.04.2023 21:05 <Make> Puuttuva pylväs olikin ilmestynyt. Ja sinisiä teippejä viereen kiinteiden pylväisiin. |
![]() |
09.04.2023 20:58 <Make> Mikäpä siinä, kun on kuitenkin kunnossa pidetty. |
![]() |
09.04.2023 20:56 <Make> Jotain merkkivaloja kai kolme? |
![]() |
09.04.2023 20:55 <Make> Seinä on tainnut olla raikkaan vihreä joskus. |
![]() |
09.04.2023 20:54 <Make> Ei tainnut olla turvasytyttimiä kaikilla... |
![]() |
09.04.2023 20:51 <Make> Vai tuon mallinen kanta. Rakenteluksi menee, jos hajoaa. |
![]() |
09.04.2023 20:50 <Make> Silloin yksi pimeä on prosentteina pieni määrä. |
|
09.04.2023 20:48 <Froggy> Se sellainen vähän saman oloinen pallo oli Vyrtych: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-147740 On vähän erilainen kantaosa kuitenkin. |
![]() |
09.04.2023 20:47 <Make> Onko nokkakytkimissä lukko? Töissä on sellainen yhdessä koneessa. |
![]() |
09.04.2023 20:45 <Make> Idea varmaan on, että kiskon voi vaihtaa. Sellainen "käry kävi" on ikävä, kun kisko palaa poikki. |
![]() |
09.04.2023 20:43 <Make> Ainakin perunoihin liittyviä. |
![]() |
09.04.2023 20:40 <Make> Ilmeisesti koaksiaalikaapeleita on tullut parikin. |
![]() |
09.04.2023 20:37 <Make> Taas Sähköliikkeiden Oy, MEV-2... |
![]() |
09.04.2023 20:35
<Make>
Sininen ja punainen ovat kohtuu yleisiä värejä. Kerran tehtiin pieniä vihreitä johonkin leikkaussaleihin. Oli vaan melkoisen huono maalipinta niissä. Juuri kysyttiin myös violettia keskusta. |
![]() |
09.04.2023 20:31 <Make> Ilmeisesti on käytössä vielä? |
![]() |
09.04.2023 20:30
<Make>
Nyt näyttää asialliselta. Tuokin on SLO, 1000 System. Töistä löytyi vanha, 1990, puhelinvastaaja, Code-A-Phone 930. Asiakas omistaa, HPY huoltaa. On siellä pari viestiä ja jopa entisten toimitusjohtajan ja sihteerin äänet. |
![]() |
09.04.2023 20:23 <Make> Näköjään myös bakeliittiin saa kaiverrettua. |
![]() |
09.04.2023 20:20 <Make> Hyvä, että valmistaja selvisi. Ei vaan ole enää: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1314542996 |
![]() |
09.04.2023 20:11 <Make> Varmaan kaiverrettu paikan päällä, ehkä jollain Gravograph-koneella. |
![]() |
09.04.2023 20:09 <Make> Aika järeän oloinen teholähde. Isot suotokonkat ja Noratelin muuntaja. |
![]() |
09.04.2023 20:06 <Make> Oho, ompa monenlaisia. Tuolla on vielä pari mallia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13623 Toinen normaali puhelinrasia on kyljellään. |
![]() |
09.04.2023 19:59
<Make>
On kyllä pienen näköinen. Valaistus MK Oy on edelleen olemassa, en ole ennen kuullut. Eipä tuo toiselta sivulta valaiseva lamppu oikein sovi... Pitäisi olla vaikka Sanpekin korvaavat lamput. Löytyi myös oudon merkkisiä PL-downlighteja. Ovat Hoffmeister GmbH-nimisiä: https://hoffmeister.de/produktuebersicht/ Ovat vieläpä pinnallisia ulos tarkoitettuja. |
|
09.04.2023 19:43 <Make> Vai oikein La Stradaa. Tuskin sentään korvaavia lamppuja oli? |
© Janne Määttä 2004-2017