![]() |
02.06.2023 20:41 <Hartsa> Olin varma et peukalo otti pahemminkin osumaa... |
![]() |
02.06.2023 19:04 <Froggy> Tuossa on jotain tšekkoslovakialaisia tehdasvaloja, ovat sentään kokonaan metallisia: https://www.tori.fi/uusimaa/Loft_Tehdas_Valaisimet_6kpl_113658290 Onkohan merkki Elektrosvit, on IP-luokkakin. Taas on 500W E27... |
|
02.06.2023 18:28
<RicuP. >
Eihän nuo lähteneet millään tempulla irti, vaan sahasin koko pylvään pätkiksi ja nostettiin nysä jalustoineen päivineen ylös. Huomasi, että pylväissä oli pieniä eroja keskenään, mm. luukun ja varren kiinnityksessä ja korossa, että olivat vähän eri vuosikertaa. Varren liittimessä oli jopa sähkönumero. Nyt on uudet pylväät ja jalustat asennettu. Varmaan on isompaa pylvästä mietitty, ehkä 10+2, kun nyt taitaa olla 8+1,5. |
|
02.06.2023 18:17
<RicuP. >
Luulen että suurin syy tuohon rakenteeseen on suunnittelussa. Liitinrunko on varmaan siksi kaksiosainen, että ollaan saatu nuo lautasruuvit pyöriteltyä sisäkautta kun lautaset on olleet jo ruuveissa kiinni. Tupla ruuveilla on haettu jotain luotettavuutta tai pienempää kiristysmomenttia tai että noiden osien liitoskohta kuormittuu tasaisemmin. Muusta rakenteesta en oikein osaa sanoa miksi on tuommoinen. Varmaan joku valmistustekninen juttu, kun kaikki osat näkyy menevän paikalleen samasta suunnasta. Mutta kyllä Katkot, Ounevat ja muut on paljon yksinkertaisempia ja sitä kautta luotettavampia ja edullisempia valmistaa. |
![]() |
02.06.2023 18:11 <Froggy> Hienoa. Hyvä, että löytyy myös parempia kuvia. |
![]() |
02.06.2023 16:51 <Kari Paavola> Tämä jykevä koppi näytti seisovan tukevasti paikallaan vieläkin ja toivottavasti pysyy pitkäänkin, tuoreiden kuvien kera https://bussikirjasto.fi/muuntamot/kortti.php?haku=560-16200-1 |
![]() |
01.06.2023 21:57 <Make> Vai niin kävi, hyvä ettei pahemmin käynyt. |
|
01.06.2023 21:52
<Make>
Onkohan materiaalit jotenkin muuttuneet, kun nykyliittimissä ei ole tuollaisia irto-osia. Ja liitinruuveja vain yksi per liitos. Sisäosakin on tosiaan parista osasta koottu, kun nykyiset ovat yhdestä. |
![]() |
01.06.2023 21:45
<Make>
Voisiko 412 olla tiivisterenkaallisilla kannoilla oleva versio? IP-luokkaan tuo eri numero tuntuisi liittyvän tällä kertaa. Kuvan yksilökin on tosiaan "tippa kolmiossa". |
|
01.06.2023 21:39
<Make>
Vai pylväsnäyttelykin tulossa... Alunperin Nokioilla on jalustana kuvan mallin isompi versio. Kaikissa isoissa Nokioissa + joissakin muissa vanhoissa luukku on noin ylhäällä. Onkohan Ja-Ko betoneihin ajateltu ensin isompia pylväitä. |
![]() |
01.06.2023 21:31
<Make>
Varmasti on iso ja kallis homma, kun 30.3 ensimmäinen havainto eikä vieläkään liene valmista. Alkuperäiset valot olisivat kuulemma vaatineet "perusteellista kunnostusta". Tiedä sitten, tuskin se noin kauaa olisi vienyt... Parkkihallin sähkönsäästöväitteeseen vastine oli, että "esim. kohdevalojen vaihdossa säästöt toteutuivat". Käyttötunteja kyllä kertyy, kun tuokin on auki jo reilun kellon ympäryksen joka päivä. Ainakin parkkihallissa näkyy olevan valot jo paljon aiemminkin. Luvattuihin käyttötunteihin ja kertakäyttöisyyteen ei otettu kantaa... Vai Monixia vielä löytyy jostain. TMS471 näkyy olevan Oiva-niminen. Kehutaan olevan helposti asennettava. |
|
01.06.2023 20:31 <RicuP. > Lautaset on siksi, että alumiiniruuvi ei osu suoraan kupariseen johtimeen. Suunnittelu näyttää hyvin monimutkaiselle. |
![]() |
01.06.2023 19:24 <RicuP. > Hienot on maisemat tuosta kuvakulmasta! |
![]() |
01.06.2023 19:20
<RicuP. >
Tänään juuri tein ensimmäisen kallioraudoilla kiinnitetyn pylvään. Kyllähän nuo osat pirusti painaa, että hyvä ettei isompaa vahinkoa sattunut. |
![]() |
01.06.2023 19:13
<RicuP. >
Enston koukussa vaan se prikka on kiinteä, niin koukkua ei voi työntää suoraan kannattimen läpi helposti ilman ylös vääntämistä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13720 Salomaan konepajan koukussa prikka on irtonainen ja koukussa on sille stoppari. |
![]() |
01.06.2023 15:37 <Hartsa> Tuolaisesta kallioraudasta on ikäviä kokemuksia..työauton takatilassa taljaa kaivelless pyörähti peukalon päälle noin 10-15cm korkeudesta niin mustui koko kynsi ja aikanaan lähti vekka mutta oli kipee !! onneks ei murtunut |
![]() |
01.06.2023 10:16 <Jouko> Yllätys, tolppamuuntajia puulaatikoineen olikin vielä useampia jäljellä tuolla seudulla. Runkolinjat vaikutti kuitenkin uusitun. Kuvan muuntajaa ei näkynyt. |
![]() |
01.06.2023 10:10 <Jouko> Haarajohto ei tainnut koskaan sähköjä saada, maakaapeloitu jo tämäkin tienoo. |
![]() |
01.06.2023 10:08 <Jouko> Maakaapeloitu nämäkin. |
![]() |
01.06.2023 08:31
<Froggy>
En ole ikinä itse nähnyt missään Sähkösepät-kuristimia, ellei tuo ole niiden tekemä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13194 Olisikohan Philipsit tehty samassa tehtaassa... |
![]() |
31.05.2023 23:54
<Jouko>
Nyt oli avojohto jo kadonnut, kopille metsässä lie maakaapeli sitten nykyään. Olisiko pari 400 V avojohtoa enää ollut 4-tien varrella pystyssä Jyväskylästä pohjoiseen, kuvaus aikaan löytyi kuitenkin vielä useita käytössä. Samoin 20 kV ilmajohdot kovasti vähentyneet. |
![]() |
31.05.2023 21:41
<Make>
Ne palavat jatkuvasti, että tunteja on kertynyt. Joku mestari oli saanut pari ritilää irti, niin valaisin näkyi paremmin... Kuvut ovat vielä huurrettu ja uritettu, ettei kovin hyvin normaalisti näe. Toinen ritilä oli paikalla ja asennettu nyt takaisin, mutta toista ei näkynyt... 2000lm ymmärtäisin, jos valo tulisi vain puoli kierrosta. Kuten ylhäällä on jo havaittu, ympärisäteilevässä se on aika huijausta. |
![]() |
31.05.2023 21:33
<Make>
Sähkösepät kävi myös mielessä. Pitää varmaan tutkia lisää sopivassa välissä... Vai oikein uusia natikan kuristimia on nähty. MST näkyy olevan puolalainen MST Sp. z o. o. Sp. k. ul. Chrobrego 8, 11-400 Kętrzyn Poland. En ole ennen kuullut. |
![]() |
31.05.2023 21:24
<Make>
La Stradaa sielläkin oli muutama seassa. Noita varsia ei kai ollut siellä enempää. Maali on sitten kestävää, kun vieläkin on... Ei tuossa muuta vikaa taida oikeastaan ollakaan, kuin sokka ja irronnut hitsaus. Ei yllätä, että varren ruuvit jumiutuvat äkkiä kiinteissä. Kierteet pitäisi öljytä, ei sellaista varmaan kukaan tee. Vastaava klassikko on halogeeniheittimien lasin ruuvi. |
![]() |
31.05.2023 21:13
<Make>
On tyypiksi kerrottu VV24E150G4-840. Sytyttimet näkyvät olevan niin käyttämättömät, ehkä se viittaa aitojen led-putkivalaisimien käyttöön. Partcossa on muutama Valtavalo listattuna, mutta eivät postita niitä. Myös Sanpekilla oli, mutta nyt ei näkynyt? |
![]() |
31.05.2023 20:53 <Make> Voimatöpseli näyttää kojevastakkeelta. Liekö joku varavoimasyöttö? |
![]() |
30.05.2023 23:19
<Jouko>
Suurin muutos uusien komponenttien lisäksi on ainakin voimajohdon vetorasitus joka siirretty erillisille pylväille. Toki liki parin tonnin muuntaja (jos kilven oikein luin) tuo jonkin verran vakautta mutta parempi kun ei pylväät niiaile jos harustus pettäisi. Voimatöpseli tullut sitten edellisten kuvien. Toisen kuvan uhkaava petäjäkin vielä pystyssä. |
![]() |
30.05.2023 23:17
<Froggy>
Kouvolan Cittarissa on edelleen Alppilux Monixit perinteisillä putkilla, saa nähdä tuleeko kiinteät vai lediputket... Kylmähuoneessa on kai Alppiluxin "Twigeissä" lediputkia, jos muistan oikein. Eipä oikein houkuttele nuo T5-valot... |
![]() |
30.05.2023 23:12
<Froggy>
Juuri pohdiskelin, että mistä noita saisi vähemmän kuin sata kappaletta tilattua, on tuo 70:kin liikaa tänne... Hyvä, että on tuollainen tunnistussysteemi. Lähinnä joissain Philipsin katuvaloissa on näkynyt QR-koodeja. |
![]() |
30.05.2023 21:16
<RicuP. >
Epäiltiin että tietä on vissiin joskus nostettu radan takia. Milloin lie sitten. Pylväät voivat olla kyllä vanhempiakin juuri noista pulteista päätellen. Joku L muotoinen sokka tuossa varmaan kuuluisi olla. Kansipultti näytti juuri ja juuri kestäneen tuossa. Juu, tuo rauta on ollut alunperin jollain maalattu. Nyt se sitten tapahtui, nimittäin nyt on jo parista valaisimesta nuo kiinnitysruuvit jumittuneet kun varsi piti vaihtaa. Vasaralla hakkaamalla ja vääntelemällä sitten irtosi. Onneksi toisesta valaisimesta sentään ensimmäinen ruuvi vielä aukesi. |
|
30.05.2023 21:03
<RicuP. >
Ei ne kyllä pitäisi mitään haitata. On kyllä aika turhaa työtä taas. Lisäksi vielä uudet pylväät näkyy olevan taas erilaiset mitä tuolla aikasemmin on käytetty, eikä edes koko riviä oltu merkitty, vain olikohan 5kpl. Uudet on 1,5m varrella, kun aiemmat taisi olla 2m ja nuo Nokiat vissiin 2,5m. Parempi on mielummin liian iso jalusta, kuin liian pieni. Noissa luukkukin on normaalia ylempänä, melkein 180cm korossa. Toisen linkin jalustat on kyllä turhan isot. Ovat Ja-Ko betoni vissiin KBRM-6 |
![]() |
30.05.2023 20:27 <RicuP. > Niin, tarkoitin sitä SZ24 "köyhän miehen" erotinta. |
![]() |
30.05.2023 20:17 <RicuP. > Tuolla missä nuo on kuvattu on kaikkien tyyppi 411 oli sitten heijastin tai ei. |
![]() |
30.05.2023 20:07
<RicuP. >
Tuossa HKB9:ssä ja E-D:ssä on ihan ne normaalit 1970 luvun kolminapaiset kuristimet. Kuvan malli voi olla Sähkösepät Oy. Tässä ei myöskään ollut edes häiriökonkkaa. Liekö lisävaruste, vai liittyyköhän kuristimen liittimet jotenkin siihen. Helvarin kuristimien malli on taas muuttunut. Nyt natikan kuristimet on taas Philipsin näköisiä, mutta vähän pitkuloita ja valkoisia. Philipsit taas on edelleen saman näköisiä, mutta niissä lukee valmistaja MST. |
![]() |
30.05.2023 19:51
<RicuP. >
Monesti kun kysyykin, miksi haluaa kiinteät ledit vaihdettavien sijasta, mennäänkin hiljaisiksi. Välillä tuntuu, etteivät itsekään tiedä mitä ovat haluamassa/ tilaamassa. Tuommoisen myymälän valaisimien uusiminen on sen verran älyttömän iso ja kallis homma, että luulisi panostettavan huollon helppouteen ja minimoimaan kaikki kiinteät osat, jotka on taas yksi hajoava osa lisää. Varsinkin kun nykyään monet myymälät on 24/7 auki ja valot päällä, niin tunteja tulee ja samassa suhteessa riski hajoamiselle moninkertaistuu. Ehkä voi tuntua huolettomalta muutaman vuoden, kun ei ole yhtäkään lamppua tarvinnut vaihtaa, mutta muutama valaisin kylläkin, mutta sitähän ei lasketa. |
![]() |
30.05.2023 19:36
<RicuP. >
On kyllä vähän outo ilmoitus, että vaan 8000h poltettu neljässä vuodessa.. Putket on varmaan vanhempaa mallia, joissa valkoiset päädyt, kun ainakin yli 3v on ollut tumman harmaat. Lisäksi mukaan tulevat sytyttimet on kuitenkin täysin uusia nykyistä mallia ja avaamattomissa tuubeissa. Liekö vanhat vaihdettu tehokkaampiin, jos nuo on sitä vanhaa G3 mallia. G4:kin alkaa olla vanha malli, minkä alkaa korvata G5. Kaikissa putkissa on päivämäärä, QR koodi mistä kaikki tiedot selviää, mutta siitä tai tyypistä ei ole kuitenkaan otettu kuvaa |
![]() |
30.05.2023 19:24
<RicuP. >
Ne sinisellä päädyllä olevat on kyllä hyvin vanhoja malleja. Tiedän yhden paikan missä niitä on ja ovat kyllä melko himmeitä nykyään, mutta vilkkuvia en ole koskaan nähnyt. Tuota 2000lm puolustellaan myös sillä, että putken valo tulee vain alaspäin, että vanhoissa ylös menevä valo meni hukkaan... Kyse taitaa kuitenkin olla vain jostain komponenttien säästöstä. Ja monesti kun päivitetään ledeihin, halutaan hieman tehokkaammat valot entisiin verrattuna. Usein vaan otetaan halvimmat putket ja lopputulos on sen mukainen. Led putkiin kannattaa panostaa jos haluaa oikeasti hyvän, toimivan ja pitkäikäisen ratkaisun. |
![]() |
30.05.2023 18:48
<Make>
Nyt keksin, mistä tuo Led putkien 2000lm/120cm vastaavuus tulee. Vanhat T12 Deluxe- putket olivat valoteholtaan sitä luokkaa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-229587 Keravan aseman tunnelissa onkin jo Led putket. Ovat kai vanhempia Philipsejä sinisillä päädyillä. Pidemmät välkkyvät suuri osa kuin loistelamput mutta 60cm:t tuntuvat kestäneen. |
![]() |
30.05.2023 18:10 <Make> Nyt olisi Valtavalon käytettyjä putkia myynnissä, miten lienevät turhiksi jääneet... https://huutokaupat.com/4185768/valtavalo-led-putkia-70kpl |
![]() |
30.05.2023 17:52
<Make>
Laitoimpas sinne vähän kommenttia asiasta. Vastaus tietysti oli normaalia ympäripyöreää selittelyä. Ilmeisesti liitäntälaitteita oli alkanut hajota enemmän. Noh, eihän korvaavat lamput niitä tarvitse... Nyt melkein löytyi Monix ritilällä: https://huutokaupat.com/4183027/loisteputkivalaisimia-24-kpl-149x18-cm Onkin vaan Philips 471TMS 2XTL5-49W HFP. Vielä ehtii huutaa, jos valoja tarvitsee... |
![]() |
29.05.2023 21:40 <Make> Joku sellainen juttu voi olla. Monenlaisia niitä on kyllä ollut... |
![]() |
29.05.2023 21:38 <Make> ...tuo RicuP:n on taas 411 "tippa kolmiossa"... Liekö joku ikäerokin vielä. |
![]() |
29.05.2023 21:35
<Make>
Olisiko ero IP-luokka, toinen tyyppi on "tippa" ja toinen "tippa neliössä". Vielä pitäisi tietää, kumpi on kyseessä... Hieno löytö! Sytyttimen vaihto kuvan yksilöön vaikuttaa sitten mielenkiintoiselta. |
![]() |
29.05.2023 21:26
<Make>
Varmasti on punertava, tuo Osramin 32 on myös suomeksi lämmin valkoinen de Luxe, muita speksejä ei ole. https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-229587 Itse asiassa käyttökohdesuosituksissa on monen muun lisäksi liha, leikkeleet. Sen pitäisi sopia melkein kaikkialle paitsi kouluihin, teollisuuteen ja katuvalaistukseen. |
![]() |
29.05.2023 18:21 <Late> Ilmeisesti juurikin se... Ei tule mieleen muita erottimia Enston valmistamana |
![]() |
29.05.2023 17:16 <Froggy> Kuvan linja on edelleen pystyssä. Tuolla on muutenkin aika paljon avojohtoja vielä, vaikka pylväsmuuntamoita on korvattu puistomuuntamoilla linjojen viereen. |
![]() |
29.05.2023 16:37 <Froggy> Niin on 3X Lämmin de Luxe aika punertava, niin on kyllä myös Osraminkin vastaava. Kiva sävy kuitenkin omasta mielestä. Punerva saattaa olla hyvinkin lihatiskeille suunniteltu, saattaa mennä myös tunnelmavalostakin kun on kerran "de Luxe". |
![]() |
29.05.2023 16:23
<Froggy>
Joku sellainen juttu on kai. Tuokin kuristin on oudon oloinen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7787 Onkohan ollut tuolloin joskus 70-luvun aikana Helvarilla joku uusien kuristinmallien kehitystyö ja on ollut kaikenlaisia erikoisia versioita, tuokin versio menee kai samaan sarjaan: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13242 |
![]() |
28.05.2023 23:04 <Froggy> Joo, oli vissiin Siriukset noissa uusissa pylväissä. En kyllä käynyt tuolla saaressa katsomassa, onko sieltäkin ne vanhat avojohdot nyt kaapeloitu tämän yhteydessä. Karhuvuoresta ja muualta löytyy kyllä tuota Ornon kauhaa vielä. |
![]() |
28.05.2023 22:57 <Froggy> Tuohon on merkitty myös 412-1/K, lienee heijastimen kanssa varustettu versio, noissa ei nyt ollut heijastimia: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-229584 Tuo on kuitenkin heijastimella ja 411: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12777 |
© Janne Määttä 2004-2017