![]() |
03.06.2023 13:58 <Arho Flyktman> Katosta riippuvat valaisimet on Fagerhult Teres sarjaa. Valaisimessa on ilmeisesti pienloistelamput tai ledit. Katossa on kattoilmahajottajia joista yksi on ilmeisesti jäähdyttävä. muut Fläktwodeja. Tuossa voi olla yksi upotettava kaiutin. |
![]() |
03.06.2023 13:53
<RicuP. >
Galaxia on tullut huollettua myös. Parempi rakenne olisi alas aukeava, että saa puhdistettua paremmin, eikä sade heti katsele. Myöskin jos valaisin on todella korkealla, niin alas aukeava on parempi. Galax on todella helppo avata ja huoltaa muuten. |
![]() |
03.06.2023 13:41 <Arho Flyktan> Tuon Philips HRP 11 valaisimen lisäksi 1971 ilmestyi toinen hieman samantapainen valaisin Holophane VM 2. Idman 8511 8512 ilmestyi 1987. Holophanessa ei ollut tuota luukkua selkäpuolella. Gewiss avenuessa ja O387411 87414 valaisimessa on tuon luukun kohdalla linkku jolla koko selkä aukeaa. Valaisimessa aukeaa vain selkä. Myos Järnkonst 8420 Galax valaisimessa aukeaa vain selkä. |
![]() |
03.06.2023 11:00 <Froggy> Täytyypä vielä käydä katsomassa mitkä kuristimet on noissa Metallivalmisteissa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-160286 |
![]() |
03.06.2023 10:10 <RicuP. > "Hopealle tuloksella"= HKP5 kiitos tekstin korjaus:D |
![]() |
03.06.2023 01:45
<RicuP.>
Olivat huomanneet että pylväs oli alkanut murtua osuman jälkeen. Tuo alumiini ei oikeasti kestä kovinkaan paljon. Näitä ei tarvinnut sahata kuin 2/3 niin katkesi ihan vähän kääntämällä. Ihmettelen vielä, että miten Hyvinkään muutama Hopealle tuloksella on pysynyt pystyssä, vaikka niihin oli kolaroitu pylväs lyttyyn niin että luukku irti, eikä ollut silloin vielä tuota mustaa suojaosaa edes.. |
![]() |
03.06.2023 01:29 <RicuP.> Ruuvit aukeaa, mutta itse kiila ei välttämättä aukea. Yleensä aukeaa kun lyö ruuvit sisään sekä hakkaa vartta ja pylvästä, mutta aina sekään ei auta. Yleensä kun alkaa puukkosahalla sahaamaan niin siitä tärinästä se sitten aukeaa.. |
![]() |
03.06.2023 01:22 <RicuP.> Aikakin HKB11 saisi jäädä. Nyt vanhat tiivisteet ei myöskään ole ongelma, sillä olen hankkinut myös tiivistenauhaa muutamaa eri kokoa vastaaviin ja muihinkin. |
![]() |
03.06.2023 00:02
<RicuP.>
Tuolta on, mutta vähän eri kohdasta. Vanha pylväs oli 6m, sahattiin uudet samaan mittaan. Oli tilattu taas uudet varret, mutta juuri tuo Nano on max 50mm varrelle, niin vanhat varret säästyi, eikä niissä mitään vikaa ollutkaan. Nyt varret on vaan kiristetty niin, ettei hevillä hetkahda. |
![]() |
02.06.2023 23:52
<RicuP.>
Juu, ruuvit näkyy lukevan A2. Kyllä näitä sai hakata että aukesi. On kyllä suunniteltu tätäkin osaa jonkun aikaa, kun vertaa nykyiseen, jossa vain kolme 10mm ruuvia suoraan puristamassa vartta. Uudet kuitenkin kääntyy kolauksesta, mutta nämä ei hievahda mihinkään. |
![]() |
02.06.2023 23:43 <RicuP.> Tuossa päätteessä, "housussa" lukee VP 2x30 |
![]() |
02.06.2023 23:40 <RicuP.> Tavallaan tuo päällimmäinen valurautainen tyvi on vain koriste. Itse pylväs menee sen läpi. On kuitenkin laitettu kunnon rasia, että ollaan saatu kaapeleiden päät tiiviiksi. Varmaan tunnin homma ollut kytkeä yksi. |
![]() |
02.06.2023 23:36 <RicuP.> Rajamäellä joo, mutta eivät lähde. Rinnalle on kyllä tehty uudet valot monta vuotta sitten, mutta nämä ovat jonkinlaisessa suojeluksessa. Olisi mielummin jättänyt nämä käyttöön jollain Ledicon lampuilla kun kerran kaapelit ja kaikki on ok... |
![]() |
02.06.2023 23:30 <RicuP.> Vai tuommoiset valmistajat löytyi. En ole tuosta Hellbergistä kuullutkaan |
![]() |
02.06.2023 23:28 <RicuP.> On Museopolulta. Vaihdettiin 3 viimeistä tolppaa. |
![]() |
02.06.2023 23:09 <Froggy> Niin varmaan. Oli myös useampi pylväs yhdessä paikkaa vaihdettu jonkun kaivuutyömaan takia. |
![]() |
02.06.2023 23:07
<Froggy>
Niin olikin. Vähän yllättää, että on Philipsit. Ehkä Puristustuote ei vielä valmistanut loistelampun kantoja tuohon aikaan. |
![]() |
02.06.2023 23:01 <Make> Vai tuotakin on löytynyt. Liekö jostain tuoltapäin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9595 |
![]() |
02.06.2023 22:52 <Make> Vai sillä lailla. Mikä noissa voi hajota, lampunkanta? |
![]() |
02.06.2023 22:47 <Make> Järvenpää oli sen toinen omistaja: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003401765.html |
![]() |
02.06.2023 22:38
<Make>
Aika samalta näyttää. Valmistaja on kuitenkin Oy Radio E. Hellberg. Töistä löytyy yksi... Sukkulakuvassa olikin jo pohdittu 4.6.2019: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 Lampunkannat taitavatkin olla tuossa Philipsit pyöreällä logolla. |
![]() |
02.06.2023 22:33 <Froggy> Onko tämä nyt sieltä Rajamäeltä? |
![]() |
02.06.2023 22:30 <Froggy> Näiden sekaan on tullut jotain Philips Coreline Malagoita tässä jossain välissä, muuten ovat suuremmaksi osaksi ennallaan. |
![]() |
02.06.2023 22:27 <Froggy> Niin on yllätten edelleen, vaikka työmaa on ilmeisesti vihdoin valmistunut. |
![]() |
02.06.2023 22:20 <Make> Jaa se on noin hieno systeemi. Ruuvit kai aukesivat, kun näyttävät ruostumattomilta. |
![]() |
02.06.2023 22:17 <Make> Ei siis auennut ja avain jumissa... Tuo pieni reikäkö oli vaihdon syy? https://www.google.fi/maps/@60.4053304,25.136338,3a,30y,26.09h,76.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s26207ZVlNvsksKQQMK2NRA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu |
![]() |
02.06.2023 22:10 <Make> Järeä ainakin on. Lähtivät tietysti... |
![]() |
02.06.2023 22:08
<Make>
Niin näyttää. Jos Keravalta on, voisi olla Saviontaival: https://www.google.fi/maps/@60.3906325,25.0939823,3a,37.5y,184.37h,88.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3HnTlXUQapcVIX2mEYZAxQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Vanha varsikin pysyi, niin on hyvän näköinenkin. |
![]() |
02.06.2023 22:08 <RicuP.> Jaaha, tämä on Järvenpäästä. Ei nyt heti löytynyt keskuksesta muuta merkkiä, pitää joku päivä käydä uudestaan. Kotelo on myös semmoista mallia mitä en ole nähnyt. On perus peltinen kennokeskus. |
![]() |
02.06.2023 22:06 <Froggy> Tuossa Metallivalmisteen sukkulassahan on samanlaiset kuristimet: https://www.bukowskis.com/en/lots/1107344-teollisuusvalaisin-metallivalmiste-oy-1900-luvun-puolivali?from_language=fi On varmaan Sähkösäppien tekemät. |
![]() |
02.06.2023 22:03 <RicuP.> Niin minustakin näyttää. Ei ehtinyt tutkia enempää. Kokoelmasta löytyy vain yksi 0-lk 1-os pinta pisrorasia jossa sama logo. Ei oikein voi olla PSO kaan ehkä.. On näkynyt myös suoralla korkealla vivulla olevia uppo kytkimiä, missä oli ihan PSO logo. Kannet jousilla kiinni. |
![]() |
02.06.2023 21:59 <RicuP.> Niinhän tuo muuten onkin. Pisrorasia on vähän samaan tyyliin, mutta pohjaosa on erilainen. |
![]() |
02.06.2023 21:57 <RicuP.> Nämä muuten taitaakin olla Sähköliikkeiden Metallivalmiste Oy. Semmoisia nimittäin oli Ohkolan sairaalassa kellarissa. Vuosimalli oli 1959. |
![]() |
02.06.2023 21:57
<Make>
Logo on ainakin Tuusulan Seudun Sähkölaitos. Vaikea sanoa keskuksesta tuon perusteella... |
![]() |
02.06.2023 21:53 <Make> Patti on vielä noin pienikin. |
![]() |
02.06.2023 21:52
<Make>
On ainakin Sähköliikkeiden Oy 420 oloinen, ehkä uudempi kuin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-224604 On varmaan alkuperäiset lamput... |
![]() |
02.06.2023 21:46 <Make> Eikös kytkin ole Strömfors/ Tapio Wirkkala hohtavilla napeilla? En ole nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:44 <Make> Logo on kai P ympyrän sisällä? Töissä on samalla logolla kuivan tilan malleja, en tiedä, kuka on. |
![]() |
02.06.2023 21:42 <Make> Koomikolla taisi olla kuva vastaavasta. |
![]() |
02.06.2023 21:38 <Froggy> Kaapeli tulee muistaakseni valaisimen mukana valmiiksi kykettynä, on aika järeän oloinen. Lienee Kiinasta omalla nimellä tilattu... |
![]() |
02.06.2023 21:32 <RicuP.> En ole kyllä Elektrosviittiä koskaan Suomessa nähnyt. |
![]() |
02.06.2023 21:31 <Froggy> Valaisin on yllättäen kai natikka Nano... |
![]() |
02.06.2023 21:29 <RicuP.> Juu, tämä koriauto on joku demo malli, Sprintterin avolavaan tehty + GSR 22m nostimella. Ite kyllä tykkään enemmän Sprinter+ Versalift versiosta. Siinä ei välttämättä tarvitse tukijalkoja käyttää ollenkaan ja ne sekä itse nostin on paljon nopeampi liikkeissään + eristetty ja tavaraa saa sisään. Tässä kun on vaan hytti ja kaikki tavarat ulkona koko ajan. Ainoa plussa tässä on iso nostokori, tosin sekin avonainen. |
![]() |
02.06.2023 21:14 <RicuP.> On vaan sisällä, tosin ikkunan vieressä |
![]() |
02.06.2023 21:11
<RicuP.>
Juu, tämä oli itsellekin uusi juttu. Eli on neljä eristettyä johdinta, R,S,T,N. Vaijeria ei ole mitenkään maadoitettu vissiin korroosion takia. Kaapelin tarkempi anatomia on kuten Amkassa, paitsi johdin, missä on vain yksi harjanne on PEN. Vaijeri on kiinnitetty johtimiin wanhan mallin nippusiteillä. Itse vaijeri on suora ja johtimet vaan on kierretty keskenään yhteen ja kiinnitetty vaijeriin. Tähän kannatusvaijeriin ei sitten mikään normaali sammakko pure, vaan luistaa. Pitää laittaa aina joku stoppari, liitin tai päätepidin sammakon eteen vedossa. Onneksi normaali Ouneva päätepidin puree tähän ja semmoinen tulikin. Tätä piti kuitenkin jatkaa, kun vaijeri yllättäen katkesi.. Jatkoksi tuli Amkan vaijeri joka kiinnitettiin 3kpl siirtymäliittimillä. Johtimet kuitenkin jatkettiin 4x ja PEN teipattiin pylvään ja liittimien kohdalta. Kuvan kannake oli kyllä umpi ruosteessa, mutta onneksi aukesi WD40 + pulttipyssyn kanssa aika hyvin. Se olisi muuten jäänyt linjaan roikkumaan kun pylvään paikka hieman vaihtui. |
![]() |
02.06.2023 20:52 <Keijo> Lähes vastaavanlainen tuli itselle vastaan pari vuotta sitten, pitääkin laittaa kuva siitä. |
![]() |
02.06.2023 20:49 <qwerty1> Onkos tämä ammk kaapeli sellainen, että kannatusvaijeria ei käytetä sähkön siirtämiseen vaan kaikki 4 johtoa (3L+PEN) on eristetyt? Onko kannatusvaijeri maadoitettu? |
![]() |
02.06.2023 20:46 <Hartsa> Vanha turvavalokeskus vissiin.. |
![]() |
02.06.2023 20:43 <Hartsa> Ikivanha hämäräkutkin.. |
![]() |
02.06.2023 20:42 <Hartsa> Vissiin olet korilla hommissa.. |
© Janne Määttä 2004-2017