|
13.04.2013 23:14 <Jani petteri nykänen 15v virtasalmelta> Ihana kuva |
|
13.04.2013 16:51 <M. Asentaja> Joku lainaa nimimerkkiäni, tosin ilman pistettä ja välilyöntiä. |
|
|
13.04.2013 03:41
<Mikko Koho>
Oiskohan VR-Track valmistautumassa Saimaan Kanavan Suomen puoleisten viheralueiden ylläpitoon ja unohtanut tällaiset pienet työmaat? Itse kanavan käyttö ja ylläpito säilyi pitkällä sopimuksella Meritaidolla joka on yhtiöitetty entisestä Merenkulkulaitoksen kunnossapidosta mutta viheraluiden hoidossa, joka on toki ulkoistettu ihan toiselle firmalle, entinen urakoitsija hoitaa tulevana kesänä vuokra-alueen mutta sen sijaan Suomen puoleiset viheralueet menivät VR:n hoitoon.. Mitä yhteistä tällä tiedolla on sähköaseman kanssa? Ei yhtään mitään mutta nykyään kun pitää kaikki myllätä sekaisin niin laitetaan firmat tekemään hommia jotka eivät kuulu alkuunkaan yrityksen alkuperäiseen ydintoimintaan, vaikka toki sivubisneksenä osaamista olisikin.. |
|
|
12.04.2013 22:06 <Rassari> VR-Track on tehnyt täällä nyt 2 vuotta remppaa ja edelleen vaiheessa. Välillä meni puolikin vuotta ettei ketään käynyt paikalla. |
|
12.04.2013 21:33 <MAsentaja> Tämähän on sitten jo haettu pois... |
|
12.04.2013 21:32 <MAsentaja> Vanha linja meni uuden PAS:n kanssa rinnakkain ja on lähes kokonaan purettu pois. Pylväät on osittain pystyssä vielä ja puretaan kun ehditään. |
|
|
12.04.2013 10:44
<Hartsa>
Älytöntä tuollainen sitten ne miehet jotka tietää ja tuntee laitoksesta yms....ovat saaneet kenkää niin uudet sitten opettelee ja ihmetttelee sormisuussa aa mitehän tämä pitikään toimia tietääkö kukaan=D Mikon juttu oli hyvä. Vähän sama on eräässä kiinteistö huollossa on iso lämpölaitos samassa ennen teki samoja hommia siellä samat huoltomiehet sitten myytiin lämppärinpuoli muile ja huoltomieh toiselle. Nyt jos härö tulee niin menee 30min-2h ennenkä on lämppärinvastaava paikalla... Entisillä ei käy avaimet sinne vaikka on taitoja/tietoja laitoksesta monelta vuodelta. Nykyaikaa !! |
|
12.04.2013 06:55 <Markku. D> Ei taatusti ole 20kv pylväs. 230/400vV katuvalopylväs |
|
|
12.04.2013 01:49
<Mikko Koho>
Täällä kuuluu teollisuudessa olevan sama homma. Esimerkkinä erään tehtaan vikatilanne jota en enää muista. Kuitenkin aikoinaan ko. osaston sähkäri oli puhelinsoiton päässä. Prosessimiesten soitettua että se ja se hälytys tulee valvomoon, menee tovi. Soittohetkestä riippuen eri pituinen. Sitten soi valvomossa puhelin: "häviskö?", "joo, kiitos paljon" ja homma jatkuu. Sillä välin prosessin läpikotaisin tunteva sähkömies oli käynyt oikeassa sähkötilassa kuittaamassa oikean häiriön ja todennut että ei edellytä jatkotoimia. Tänään sama. Oma kunnossapito ulkoistettu. Sama vikatilanne, valvomo soittaa. Menee 30min-2h. Jostain tupsahtaa pari sähkömiehiä jotka kysyy: "kumpikohan näistä koneista oli se mille meidät hälytettiin?" Sen jälkeen kun tiedetään että mikä kone on kyseessä ja mistä osasta häiriö tullut niin alkaakin sähkökuvien etsintä kun todennäköisesti kumpikaan ei ole edes aiemmin käynyt vikakeikalla ko. paikalla. Kestää. Ja raha palaa kun tuotanto seisoo. Yrityksellä joka on pörssiyhtiö ja jonka tulisi tehdä maksimaalisesti voittoa. Pääkonttoriin voitaisiin tietysti alkaa raportoida jokainen tuollainen turha seisokkitunti ja niiden kulut vähentää sitten kahvi- ja edustusmäärärahoista.. |
|
|
12.04.2013 00:41 <NH> Nythän kannattaisi perustaa OY Voimalaitoshuolto AB, ja voittaa superhalpana alihankintaurakkana homma itselleen. Sitten hoitaisi hommaa oikein surkeasti seuraavat vuodet ja lopulta konkurssin jälkeen olisi Oulujoella ja Imatralla nippu toimimattomia laitoksia joista ei oikein kukaan tiedä miten niitä käytetään ja korjataan. Kuulostaako tutulta, kun tarkastellaan monia nykyinfrastruktuurin ylläpitoon liittyviä ulkoistuksia? :) |
|
|
11.04.2013 12:23
<Mikko Koho>
Ensin ulkoistetaan organisaatio ja sitten ulkoistetaan duunarit myös fyysisesti lopputili antamalla? http://yle.fi/uutiset/fortum_suunnittelee_ulkoistuksia_imatralla_ja_oulujoella/6574512 |
|
|
11.04.2013 03:24 <Mikko Koho> Ei menny pahasti ylitöiksi, Protector kävi kääntymässä Mustolan satamassa, mihin jo Kaukaan tehtaiden hukkalämpö vaikuttaa, ja lähti ajamaan takaisin alas mihin pari muuta alusta jäi odottamaan. n.1,5-3km ennen Kansolan siltaa oli paikka mikä sai suurimman osan katsojista häipymään. Jää oli niin vaikea murtaa että vaikka oli kunnon vehje sitä rikkomassa niin 50m pitkä ja n.3600BHP laiva sai, lähempää seuranneiden mukaan, ottaa 2-3 laivanmittaa pakkia ja sitten pääsi laivanmitan jään sisään ja taas piti ottaa sama uusiksi. 500m kulkemiseen menikin sillä taktiikalla tunti.. Soskuan sulku toimi käsittääkseni ihan kelvollisesti, eli siinä ei ollut häikkää. |
|
|
10.04.2013 21:12 <calm> Jumisko-Kemijärvi on näköjään muutettu 20 kV:lle jo pari vuotta sitten. Koillis-Lapin Sähkön vuosikertomuksista löytyy. Jonkun alueen mökeille oli siten saatu sähköt tarjottua. |
|
10.04.2013 20:10 <Ouko> Tyyppikilven voi tulkita monella eri tavalla :) |
|
|
10.04.2013 17:47 <Mikko Koho> Täällä on talvella aina sulut täynnä vettä jos ei ole ihan kohta uusi sulutus tulossa. Jos ilmalla täytetty automaattipollari jäätyy alas veden alle niin seuraavassa täytössä on kuulemma jään sulaessa luvassa 20m korkuinen ilmalento kun jää sulaa ja ilma laittaa ko. metallikappaleelle nostetta. |
|
|
10.04.2013 15:12 <NH> Sulkujen talvehtiminen esimerkiksi Keiteleen kanavalla on hoidettu siten että yläportti on jätetty talveksi hieman raolleen, ja vuotovedet valuvat hiljalleen alaportista alas, jonne vasta jäätyvät. Melkoinen jääpylväs onkin kertynyt talven aikana monen sulun alapuolelle. Jos homma hoidettaisiin päinvastaisessa järjestyksessä siten että sulku olisi tyhjänä, saattaisivat vuotovedet kerryttää jäätä pohjia myöten ja käyttöönotto olisi keväällä vaikeaa. |
|
|
10.04.2013 14:22 <Mikko Koho> Nykyisin vaan ovat aidanneet sulut niin että katsojapaikoista on pulaa.. Nykyiset EU-määräykset kun kuulemma vaativat useammassakin kohtaa että sulut on aidattava, mm. koneturvallisuuden ja ISPS- (International Safety of Ports and Ships) koodin johdosta. Yksi syy oli myöskin ihmisten tyhmyys, aikoinaankin liikkumista oli rajattu köysillä ja kieltolapuilla mutta silti porukka meni sulun reunalle kävelemään vaikka veteen olisi ollut monen metrin pudotus. Lisäksi kuulemma vaarana on vielä se että kun laiva on kiinni sulussa niin jos kiinnitysköysi katkeaa niin se lähtee sellaisella voimalla että voi pahimmassa tapauksessa silpoa ihmisen.. |
|
|
10.04.2013 14:17 <Mikko Koho> Veikkaampa että ovat koeajaneet sulkuja jo etukäteen, ainakin ohiajaessa oli jo päiviä sitten käyttösähköt, vesiliikennevaloista päätellen, päällä ja paineilmapulputus pitämässä sulkua sulana. Mutta tässä seurailen parasta aikaa että milloin on aika lähteä. Mielenkiintoista nähdä että millaista on meno talven jälkeen, ei liene salaisuus että juuri ennen liikennekauden päätöstä oli kuulemma Kansolassa 2m jäätä kun laivojen sallittu syväys on 4,35m.. |
|
|
10.04.2013 11:22 <NH> Ilmeisesti tänään kannattaisi mennä kuvaamaan jos Protector nousee mereltä Saimaan kanavan jäätä murtamaan. Miltähän esimerkiksi näyttää kun sulku täyttyy/tyhjenee ensimmäistä kertaa talven jäljiltä, viekö virtaava vesi kuinka paljon jäätä mennessään? http://yle.fi/uutiset/saimaan_kanavan_avaaminen_viivastyy/6572480 |
|
10.04.2013 00:15 <fd> Nyt on kyllä kuvateksteissä kerrannaisyksiköiden kanssa häikkää. Melkoiset on jännitehet. |
|
10.04.2013 00:11 <dg> Tätä kun kattoo pikaisesti niin näyttää että 20 kV kaapelinpäätteestä piuhat tuohon 110 kV linjaan :D |
|
09.04.2013 20:08
<Jouko>
Johtosuunnat tästä kuvakulmasta katsoen; Suonsaari/Mikkelin sähköasema vasemmalle, oikealle Juva/Siikakosken SA sekä Rahulan tiilinen kytkinasema ja takaoikealle lyhyehkö haarajohto muistaakseni Aholan nimellä? Erotinaseman takaa vielä Kuvaalan/Vehmaskylän lähtö. Alunalkujaan tästä vaakasuuntaisesti kulkeva johto on ollut Mikkeli-Juva välinen 20 kV maaseutulinja, joka osittain lienee jo siirretty metsästä Viitostien laitaan tjsp.. |
|
|
09.04.2013 15:56
<Late>
Linja siirtyy kulkemaan hieman etelämmäs kerrostalojen tieltä tämän vuoden aikana. Linjaa ei kuitenkaan korvata kaapelilla. http://helen.fi/tiedotteet/tiedotteet.aspx?id=454 |
|
09.04.2013 15:40 <Late> Viikinmäen avokytkinlaitos korvataan sisäkytkinlaitoksella. Valmista pitäisi olla 2014 loppuun mennessä. |
|
09.04.2013 15:35 <Late> Todennäköisimmin 10 kV verkkoa. Lähiöissä sitten on 20 kV:n verkko. |
|
09.04.2013 15:27 <Late> Helsingissä on kantakaupungin alueella 10 kV:n jakelujännite, muualla 20 kV |
|
08.04.2013 22:44
<Mikko Koho>
Ja ei aikaakaan kun Facebookiin ilmestyi "kuolinilmoitus." http://goo.gl/DDpku |
|
08.04.2013 20:31 <Mikko Koho> Ei ole mainintaa ilokaasusta. Vain SF6:ta :D |
|
08.04.2013 15:51
<Mikko Koho>
Nyt kun tiedetään millaisissa käsissä Suomen kalakantojen hoito on niin voisiko samalla, voimaloiden kalatiekiukuttelun ohella, ihan oikeasti rauhoittaa ne kalat joiden on tarkoitus nousta kalaportaita ylös? Olisi ihan asiallinen ele kalastajilta voimayhtiöitä kohtaan, samalla kun oppisivat noudattamaan voimaloiden vieressä olevia kalastuskieltomääräyksiä. http://www.hs.fi/kotimaa/Maatalousministeri+torjuu+kalastuskritiikin++Ihmisill%C3%A4+on+liikaa+aikaa/a1365386092083 http://areena.yle.fi/tv/1849685 |
|
07.04.2013 20:32 <Jii> Ja käyttöönhän nuo uudet johdot on nyt otettu, vaikkakin vasta yksi (20/1/0,4kV) jakelumuuntaja oli kytkettynä muiden ollessa vielä kylminä. (Näyttäisi kaksi uutta kilovoltin konetta löytyvän tästä johdosta.) Aiemmin mainitun Hirvijärven kohdalle oli uusi kulmapylväs pystytetty alkuviikosta ja vanha 20 kV johto jompattu siihen muutostöiden valmistumiseen asti. Kuvan erotinasemalta lähtevässä 'Väisälänsaaren' johdossa oli langat katkottuna jo parista kohtaa... |
|
|
05.04.2013 21:21 <RicuP.> Kyllä, mutta sen hankinta oli niin monimutkanen juttu, että en luovu:D |
|
|
05.04.2013 21:17 <RicuP.> Saman malliset, mutta isommat. Tuo on ihan ensimmäisiä eristinmalleja mitä on käytetty. |
|
05.04.2013 21:13 <RicuP.> Valaisin on Thorn Galax: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2535&pos=0&pid=71527 |
|
05.04.2013 21:11 <HertziBoy> Voi olla tukevampi rakenne, jos maasto on pehmeä siitäkohtaa. |
|
05.04.2013 21:09 <HertziBoy> Jospa se on törmäysturvallisempi |
|
04.04.2013 22:36 <Hartsa> näppärää !! jollakin on ollut hyvä idea kun tuon on tehnyt. |
|
04.04.2013 22:03 <Jouko> Satunnaisella googletuksella tuli tuollainen juttu vastaan lintujen levähdysorsista: http://www.jenergia-lehti.fi/index2.php?id=12&selPage=1&type=4&articleId=4878 |
|
04.04.2013 21:38
<Jouko>
Selvisipä tämän kojeistorekin tarkoitus kun rakentaja itse sen tuossa taannoin kertoi, eli kyseessä on siirrettävissä oleva "kytkinasema" neljällä vähäöljykatkaisijalla mitta- ja omakäyttömuuntajineen. Esimerkiksi sähköaseman 20 kV kytkemön vikaantuessa kojeistorekki kuljetetaan kuorma-autolla paikalle, jolloin voidaan mm. kaapeleilla kytkeä kolme johtolähtöä kulkemaan tämän kautta, neljännen katkaisijan toimiessa päämuuntajalta tulevan sähkönsyötön 'kennona'. Toisena vaihtoehtona neljä johtolähtöä kytketään keskenään yhteen tämän kojeiston kautta. Tietävämmät kertokoon tarkemmin eri kytkentämahdollisuuksista... |
|
04.04.2013 21:17 <P. Ylväs> Tuota työmaata tuli ajeltua ihan asiakseen katsomaan viime tiistaina. Ei ollut ihan tasamaata tuon johdon reitti... |
|
04.04.2013 20:46 <Jouko> Kaatlammen vanhan mehtälinjauksen korvaava 20 kV johto oli pistetty aluille Anttolantien varteen, läheiseltä Häyryläntien erotinasemalta (ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4008 ) noin 2,5 km päähän Honkalahden EA:lle asti. Uusi linjaus kytkettäneen Tornimäen kevytsähköasemalta rakennettavaan yhdysjohtoon Metsä-Sairilantien varteen... |
|
03.04.2013 21:28 <Joni> Aika metka pylväs. Veikkaan, että ihan uniikki kyllä. |
|
03.04.2013 00:04 <Jouko> Tuossa valumiskuva ko. kyllästeestä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3978 |
|
02.04.2013 22:27
<Hartsa>
Ajoitteko CCA vai Kreosootti pylväitä lavalla ?? |
|
02.04.2013 14:17
<Mikko Koho>
Joskus aiemmin, kun uutisia enemmän seurasin, löytyi sellainen omanlaatuinen tapaus jossa firma tuomittiin yhteisösakkoon mutta kahdelle päällikölle tuli kyllä tuomiot muttei rangaistusta. En muista nimikkeitä mutta jokatapauksessa rikosrekistereissä lienee merkintä työsuojelurikoksesta tms. mutta sakot tai ehdolliset jätettiin pois. Kyse oli Messer Suomen Tuusulan täyttölaitoksen onnettomuudesta jossa happipullo hajosi täytössä ja täyttäjän vaatteet syttyivät palamaan niin että 50% ihon pinta-alasta sai eriasteisia palovammoja. Syynä erikoiselta kuulostavaan ratkaisuun oli se että yrityksen Suomen toiminnot olivat niin sekavasti johdettuja että vaikka mitään tietämättömyyttä tai laiminlyöntiä, jotka olivat osasyynä turmaan, ei olisi ollutkaan niin silti henkilöiden valtuudet ja mahdollisuudet suorittaa lakisääteisiä velvotteitaan katsottiin kyseenalaisiksi. |
|
02.04.2013 09:44 <Säkäri> Muistelen joskus itä Suomessa työkeikalla myrkytuhoja korjatessa pylväitä ajatettiin suoraa kyllästämöltä. Oli kuorma-auton lava ja vaatteet aika öljytty reissunjälkeen. |
|
02.04.2013 09:41 <Säkäri> Kylläpä se tuntuu olevan nykyään käytäntö että aina kun joku kuoleen niin jokun on saatava tuomio, tulee mieleen se rekka turma jossa kuski syytteet kun nuoriso ajoi kolmiontakaa eteen. Ei suoranaisesti liity tähän mutta kuvaa ajan henkeä. Noita työturvallisuus lakeja, standardeja jne. jonkinverran lukeneena niitä pystyy pyörittää niin että aina löytyy syyllinen ja vastuu henkilöt. |
|
01.04.2013 00:56
<Jouko>
Nyt olikin jo aika valmiin näköistä käyttöönottoa ajatellen. Närvälän risteykseen on hiljattain valmistunut uusi kaukokäyttöinen kytkinasema kaksilla verkkokatkaisijoilla kuten aiemmin arvelin. Katkaisijat vain on sijoitettu erilliseen peltikoppiin maakaapeleiden varaan. Syötön puolelle oli laitettu kammiollinen 'tehoerotin', lähdöille pelkät piiskaerottimet. Jännitekin näytti olleen jo kytkettynä Korpikosken puoleisesta päästä, vaikkakin kaikki muuntajaerottimet olivat aukiasennossa. Hirvijärven rannalla, jossa vanha ja uusi 20 kV johto kohtaavat, oli Raven-johtimet vielä nykyisen pylväsmuuntamon tyveen sidottuna. Taitanee vaatia keskeytyksen sähkönjakeluun jotta uusi kiristyspylväs saadaan pykättyä paikalle.. Kerkeäisiköhän ikuistaa metsän siimeksestä wanhaa koukkulinjaa ennen sen purkamista jahka lumet tuossa sulaa... |
|
31.03.2013 22:54 <Hartsa> Eikun kone tuottamaan =) |
|
31.03.2013 17:29 <Säkäri> Kyllä ne kalastajat aina puhuvat noista voimaloiden haitoista, vaikka eivät itse ota huomioon liika kalastusta. Helpompi on syyttää toisia kun ottaa omasta toiminnasta vastuun. Voimalaistos on kumminkin toiminut 100v joessa niin kannattaako sitä seisottaa turhanpanttina, energiaa kumminkin tarvitaan niin enemmin sitä tuotetaan vedellä kuin hiilellä. Enkä usko että tuollaisella pienemmällä voimalaitoksella on säästössä ylimääräisiä euroja niin voisivat kalastajat (ympäristön suojeliat) ja voimalaitos yhteistyössä ja "talkoo voimin rakentaa" kaloille kulkureitit. |
|
31.03.2013 17:12 <Säkäri> Kyllä itse aika usein tulee lyötyä tappi tilalle, jos ylipäätään lähtee toi koukku irti. Autossa yleensä pidän kyllästettyjä puuntappeja varalla, jos ei olisi valmiina niin tuskin tulisi paikanpäällä veisteltyä. En varmaan muuten tekisi mutta eräs vanhempi asentaja vaati että pitää laittaa, niin on sitten jäänyt päähän toi. |
© Janne Määttä 2004-2017