![]() |
06.08.2012 13:51
<Mikko Koho>
Välpistä: niistä löytyy ihan mitä tahansa. Hurjimmissa tapauksissa jopa kuolleita ihmisiä. Täällä niitä on ollut vaikka kuinka monta ja muistan joskus lukeneeni uutisen että joku aika aiemmin kadonnut ihminen olisi löytynyt huollon yhteydessä jonkun KEJOn omistaman voimalan välpistä. Surullista mutta totta. Itsekin meinasin liittyä tuohon joukkoon marraskuussa 2007 jos en olisi apua saanut. Täällä nyt naputtelen ja aika hyvillä vesillä. Oli tuossa menneenä kesänä, Karjalaisittain juttuihmisenä, "kiva" nolata eräs henkilö joka kävi kävelemässä Imatran laitoksen ympäristössä ja asiasta tuli puhetta. Tyyppi totesi että erään työkaverin sivistynein sanoin "ihminen on helvetin itsekäs p****ainen jos menee tappamaan itsensä." Tiet olivat siinä kohdassa jo muutenkin eroamassa mutta oli kiva huikata tyypille "niin, olinhan minäkin silloin vaarassa joutua tuonne." Kaverin vastaus oli vaan "aijaa" ja olisi ollut kiva tietää mitä mielessä kulki sillä hetkellä. Veden virtauksista: Ensimmäinen asia missä veden virtauksen hidastuvuuden lait pitää ottaa huomioon on heti juoksupyörän jälkeen imuputkessa. Turbiinin pikasulkuaikaa määrätessä pitää huomioida se paljonko tuloputkessa oleva virtaava vesi voi tehdä paineiskua ja se paljon imuputkessa virtaava vesi voi tehdä alipainetta. Mikäli hätäseis-tilanteessa virtaus ajetaan niin rajusti alas että "imurin" alipaine kasvaa turhan isoksi niin vaarana on että veden höyrynpaine alittuu, vedenhän saa kiehumaan jopa lähellä nollaa jos paineen laskee tarpeeksi alas. Mikäli tuo höyrynpaine alittuu, muodostuu ikäänkuin helkkarin iso kaviteettikupla mikä sitten paineen noustessa sortuu kasaan jolloin seurauksena on helkkarinmoinen paineisku. Siinä voisi hyvinkin olla että tavarat tulevat montusta ylös ja kone tarvitsee "pientä" ja "halpaa" fiksailua ennenkuin sähköntuotanto normalisoituu. Noiden paineiskujen hallinnassa vesilaitospuolen ihmiset voisivat olla fiksumpia vastailemaan. Nimenomaan sen puolen kaverit joiden konesaleissa on kymmenien tai satojen kilowattien verkostopumput jotka ajavat vähän räväkämpiä virtaamia verkostoon. Sen, mitä olen alaa lukenut huvikseni, mukaan sähkökatko on kaikista pahin mitä vedenottamolle voi käydä. Jollakin pysähtyy vain tuotanto ja pumppaus mutta toisilla tarvitaan venttiiliratkaisuja ym. estämään se ettei paineiskut ja alenemat mene liian rajuiksi. Joku aika sitten Porissa vesijohtovesi meni ruskeaksi sähkökatkon takia. Voisin hyvin kuvitella että syynä on ollut vesilaitoksen pumppujen hallitsematon alastulo joka on "potkinut" verkostosta putkien sakkaumat liikkeelle. |
![]() |
06.08.2012 10:24
<Jouko>
No tuo tunneliin syntyvä alipaine kuulostaa jo kunnolliselta syyltä aaltoilutilan hengittämisen tarpeellisuuteen.. Onkohan Kajaanin Koivukoski kolmosella vastaavaa? Siellähän on ptkä tunneli alakanavana... Tuosta välppä ja kala asiasta tuli mieleen, kun Kissakosken Francis-laitos jäi nyt kesällä kuiville ja betoniruuhesta kaikkosi vedet, niin välppään oli jäänyt isoja haukia tms. fisuja sätkimään.. Virta oli siihen tuonut kaislaa ja muuta roskaa, eikä fisut niistä ilmeisesti päässeet yli ruuhen perimmäiselle poistoaukolle. Lokkien raatojakin oli kuulemma tavattu lemahtavien "roskien" seasta. Tyhjennysluukut vrt.: http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat/IMG_0157.jpg |
![]() |
05.08.2012 22:35 <J.P> No tasolla ainakin selviää metriä lyhyemmällä pylväällä... ja joskus kuullut kolmiosovituksesta semmostakin moitetta että tykkyvioille herkempi silloin kun sitä vain keskilangassa jolloin kyllä mennäänkin aika pienillä vaiheväleillä. |
![]() |
05.08.2012 20:52 <muhentaja> Onhan Pirttikoskella myös aaltoilutila alakanavavassa ("Manalan virta"). Kuviteltavissa voisi olla, että jos alapuolella on pitkä putki/tunneli ilman aaltoilutilaa, voisi hätäseis-tilanteessa vauhdilla matkaava vesimassa ensin imaista imuputkeen alipaineen ja sen jälkeen aiheuttmansa alipaineen vaikutuksesta vaihtaa suuntaa ja jysäyttää koneistoa vastaan sellaisella voimalla että turbiinin ja generaattorin osat päätyvät yllättäviin paikkoihin. Asiantuntijat korjatkoon arveluitani tarpeen mukaan. |
![]() |
05.08.2012 20:08 <Mika Bister> Mikä muuten on mahtanut olla syy aikoinaan, kun on kolmio-orsista siirrytty taso-orsiin. Ainakin asentajan kannalta kolmio-orsi on paljon miellyttävämpi, kun kaikkiin lankoihin ylttää helpohkosti. Varsinkin SH63:ssa on sisimmäinen lanka hyvin kaukana pylväästä! |
![]() |
05.08.2012 19:27 <Mikko Koho> Sekin on mahdollista. Eräs esimerkki Saimaan Kanavan Soskuan sululta: puomit alas liian aikaisin, autosta tuli känniääliö joka heitti siideritölkin kanavaan. No, autosta hakemaan tulta savukkeeseen ja takaisin tullessa ja laivan tähdätessä sulkuun oikein reipas ja pitkäkestoinen 8-9m kusikaari kanavaan. Tajusi sentään lopettaa ennen kuin laiva tuli kohdalle. Sitten alkoikin sulun reunalla juoksentelu ja ohjeiden huutelu luotsille joka oli ajamassa.. |
![]() |
05.08.2012 18:57 <Jouko> Meinasin että tuon aidan yli olisi välinpitämättömät ihmiset mättäneet romua tms. alakanavan virtauksiin.. |
![]() |
05.08.2012 18:13
<Mikko Koho>
Veikkaampa että paikka on tuolta osin aika puhdas, löytö on ehkä rohkeita muikkuja (tai muuta kalaa..) Välpät kerää pahimmat ja virtaus siivoaa loput. Ja mitä ei välppä kerää niin se joko kolisee koneen läpi tai jää jumiin turbiiniin. Noita aaltoilutiloja tarvitaan aina jos on pitkä tuloputki ja/tai pitkä putki takaisin alaveteen. Käsittääkseni ensin tulee vastaan koneen säätödynamiikka, ts. miten kone pystyy reagoimaan kuorman vaihteluihin ja vedenpinnan liika aaltoilu haittaa tuota säätöä ja aiheuttanee ylimääräistä värähtelyä tehoon. En tiedä miten paljon nykyisellä digitekniikalla tuota voi ohjelmallisesti helpottaa. Toinen on sitten koneiston pikasulku jolloin vedet laitetaan äkkiä seis ja pitää olla joku reservi tasoittamaan aaltoilua. Isoon vesimassaan kun pätee samat Newtonin lait kuin vaikkapa liikkeellä olevaan junaan tai laivaan, eli vaikka vauhtia ei olisi paljon niin pysähtyminen vie aikaa. |
![]() |
05.08.2012 18:07
<Mikko Koho>
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20120803010054424_v0.shtml POKS jossain päin jenkkilää.. |
![]() |
05.08.2012 17:43
<Jouko>
Liekö kaatopaikan johtotöiden syynä ollut uusi Tornimäen kevyt sähköasema, joka on rakentumassa tuohon mutkan taakse.. http://www.sssoy.fi/Uutiset/506 Syöttö Pursialan SA:n ja Metsä-Sairilan linjaerotinaseman välisestä Visulahti-Ristiina -johdosta (http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1221). Käyttöönotto loppuvuodesta 2012, jahka Visulahti-Ristiina välinen 110 kV johto on saatu siirrettyä uusiin yhteispylväisiin YL-VT 400 kV voimajohdon kanssa. |
![]() |
05.08.2012 15:56 <Jouko> Että alapuolellakin tarvitaan aaltoilutilaa.. Mitähän kaikkea romua ja rompetta tuon kuopan pohjalta saati tunnelista löytyy, jos vesitiet pumpattaisiin kuiville... |
![]() |
05.08.2012 09:15
<calm>
Nyt kun eri käyttäjien kuvamääriä tulin vilkaisseeksi, niin osuutta asiaan löytyi semmoinen 19%. Oma osuus jäikin yllättävän alas, vain 35% kuvista on minun. Kolmatta sijaa pitää Tuomas Lähde vähän reilun 14% osuudella. No, tältä kesää olisi vielä joku 1200 raakakuvaa, sillä se oma osuus nousee. ;) Poistetuista kuvista ylivoimaisesti suurin osa on ollut tuplia, muutama teknisesti täysin kelvoton taitaa sekaan myös mahtua. Varsinaista häiriköintiä on ollut hyvinkin vähän, olisiko alle 10 kuvaa. Kommentteja on välillä poisteltu enemmäkin ja onpa ip-kieltojakin näköjään edelleen voimassa, voisikin siivota.. Kyllähän ne uudistukset joskus vielä tulevat ja tuovat mukanaan ties mitä. ;) Tätä tahtia saattaa kyllä käydä niin, että valittu framework jää wanhaksi ja pitää taas aloittaa alusta.. |
![]() |
04.08.2012 22:24
<Jii>
Kuvanumeroltaan jo 6047, mutta onkos nuo 46 muuta "kuvaa" piilotettuja esim. tuplana lähetettyinä jne. sivuille kuulumattomia kuvia olleet..? Jatkoa joskus ilmoille heitetyille feisbuukin like -nappuloille: saadaankohan käyttäjille joskus tänne kuvan vaihto-ominaisuus esim. epäonnistuneille otoksille..? :) :) |
![]() |
04.08.2012 22:14 <Jouko> Onkohan allekirj. jtn osuutta asiaan? ;-) |
![]() |
04.08.2012 16:34 <muhentaja> Näyttäisihän siinä olevan tarvettakin aaltoilutilalle kun on jonkin matkaa tunnelia ennen erillistä isompaa monttua. |
![]() |
04.08.2012 12:25 <calm> Tästä tuli sitten sivuston 6000. esillä oleva kuva. Onpas niitä kertynyt. |
![]() |
04.08.2012 10:56 <calm> Olisiko koteloituna ihan resistiivisiä vastuksia. Jossain sarjakondensaattorien kytkentäkaavioitakin oli, vaan eipä nyt ihan heti löytynyt. |
![]() |
04.08.2012 10:39 <Hartsa> Eikos ennemmin luulis olevan tuolla lasikuituisia-punaisia tikkaita noitten alujen tilaan =) |
![]() |
01.08.2012 21:13
<Mikko Koho>
Njoo, tuli eilen käytyä Skinnarilan vapaakaupungissa (lue: Lapppeenrannan yliopiston ja Saimaan AMK:n alue.) Sielt vois laittaa tuulimyllystä kuvan, iso näkyvä mylly mikä kuulemma joskus pyörii silloin kun ei tuule mutta tuulella taas ei pyöri. Jotkut olivat jo ehdotelleet että laittavat paksummat piuhat myllyyn että mylly saa riittävästi voimaa pyöriäkseen. Tuon tuuligeneraattorin pitäisi kuulemma antaa löylyt johonkin rantasaunaan mutta nykyisellä tuotolla kiuas ei hirveästi lämpenisi. Näin on parikin tahoa kertonut. Muutenkin ympäri aluetta on kuulemma levitelty lappuja tyyliin "jos jokainen kävelisi päivässä neljä kerrosta ylöspäin niin säästäisimme hissien sähkössä sen ja sen verran." Yhtenä aamuna sitten akateemisen jäykkään ilmapiiriin oli tullut pientä muutosta kun joku porukka oli keksinyt laittaa pääovelle tai lähelle sitä lapun "jos jokainen opiskelija vetäisi illalla kunnon perseet olalle niin aamulla olisi jumalaton krapula".. Lappu oli saanut olla paikallaan aika pitkään ennen poistamista. |
![]() |
01.08.2012 20:35 <calm> No mutta pieleenhä se paita meni, näinpäin olla pitää! http://sik.fi/images/haalarimerkit/kosketapieni.png |
![]() |
01.08.2012 17:24 <Mikko Koho> No, amiksen kolmannella luokalla (paksusähkö) tilattiin kimpassa kaikille paidat missä luki "Älä kosketa sähkömiestä kun olet märkä".. |
![]() |
01.08.2012 16:24
<Jouko>
Miksei.. Näitä "Hengenvaara" -kylttejä on tullut havaittua myös mm. peltoautoista, autotallien ym. varastojen ja jopa ulkohuussin ovesta. Taitanee myös joidenkin varhaisteinien oman huoneen ovelta moisen löytää... Tuossa yksi esimerkki "Päämuuntamosta": http://sarjishaku.fi/Fingerpori/05.10.2011 |
![]() |
01.08.2012 11:42 <TT> Eiköhän toi "joku muu varasto tms." ole OK-muuntamo. |
![]() |
31.07.2012 23:14 <Jouko> Vuonna 2004 otetun ilmakuvan perusteella on kuvan oikeassa laidassa, lumikasan paikalla, sijainnut vanha kytkinrakennus.. |
|
31.07.2012 22:40 <JOONAS> TÄTÄ TIETÄ AJETTIIN ROVANIEMELLE |
![]() |
30.07.2012 23:44 <Mikko Koho> Tästä päivästä alkaen sitten aloittivat ajamaan viikkokeskiarvona 900m3/s. Suomen puolelle tuo ei aiheuta vielä ohijuoksutuksia mutta rajan toisella puolella kyllä ja Suomi joutuu korvaamaan voimaloiden menetykset kun vettä menee teoriassa 100m3/s huti kummastakin laitoksesta jos kaikki koneet ovat pelissä. Vielä vuosi sitten valiteltiin että Saimaalla on liian vähän vettä ja nyt oli viranomaisten ennustekäppyröissä netissä että kaksi kuukautta menisi korotetulla virtaamalla. |
![]() |
30.07.2012 23:23 <Mikko Koho> Ja onkos tuo paikka syrjässä huoltoasemien tms. suhteen vai miksi o pitäny ryystää kahvit työpaikalla? Eikös se ole normi että kahvit juodaan näkyvällä paikalla työaikana kiirettä pitämättä silleen että firman logo näkyy oikein selkeästi ja sitten lueskellaan Suomi24:ltä tms. foorumilta miten firmassa x on laiskaa porukkaa? ;) |
![]() |
30.07.2012 23:17
<Jouko>
Eikös nuo ole itse Presidentin pahvimukeja :D |
![]() |
30.07.2012 22:51
<Jouko>
Kaaviokuva Fennoskaanista Suomen ja Ruotsin väliltä sekä talvinen yleiskuva Ruotsin puoleisen Finnbölen HVDC-sähköasemasta: http://www.energinyheter.se/sites/default/files/story/2009/nov/29897_fenno-skancrosssectionnysvk-logotypbeskuren.jpg http://www.energinyheter.se/sites/default/files/story/2012/jan/54403_fenno-skanabb.jpg Hetki kakkoskaapelin valmistumisesta kävikin merellä hassusti: http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/uutiset/ajankohtaista?bid=1452 |
![]() |
30.07.2012 22:23
<Jouko>
http://www.tvo.fi/www/page/3485/ "Fenno-Skan 2 parantaa pohjoismaisten sähkömarkkinoiden toimivuutta" ... "Viime vuoden lopulla vaihdettiin myös kaapeliyhteyteen kuuluva merielektrodi Pyhämaan Lautakarissa. Aikaisempi elektrodi koostui suuresta meren pohjaan sijoitetusta kuparijohdinsilmukasta. Uusi elektrodi muodostuu pienistä titaaniverkoista, joiden tarvitsema pinta-ala on vain murto-osa aikaisemmasta. Fenno-Skan 2:n valmistuttua molempia kaapeleita käytetään poikkeustilanteita lukuun ottamatta aina yhdessä, jolloin muodostuu virran suljettu kierto, ja meren kautta kulkeva virta tulee olemaan hyvin vähäinen." |
![]() |
30.07.2012 20:42
<Mikko Koho>
En tiedä miten pysyviä Facebookin linkit ovat mutta minulle tuntematon kuvaaja oli saanut taltioitua kunnon sähkömiehen painajaisen: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561435_334994033251292_1385841324_n.jpg En tunne kuvaajaa, Pasi Salmista, mutta tällä hetkellä on 1841 tykkäystä omani joukossa.. |
![]() |
30.07.2012 19:53 <Mikko Koho> Jotenkin silmiinpistävää että hankkeen perusteluissa käyttövarmuuden parantaminen oli mainittu vain viimeisenä, sen sijaan kaupallisista perusteluista oli pitkät litaniat. Ja jos kerta hanke alentaa esim. sähkönhankinnan hinnansuojauskustannuksia ym. niin milloinkas ne alennukset tulevat sähkölaskuun.. |
![]() |
30.07.2012 16:45 <muhentaja> Fenno-Skan 2 vaikuttaa tähänkin johtoon, fingridin sivuilta löytyy tietopaketti: http://tinyurl.com/cdmptok Virta kiertää normaalitilassa ilmeisesti pääosin "kehää" merkikaapeleissa yhteyksien toimiessa yhdessä bipolaarisena, ja tässä johdossa kulkevat virrat ovat normaalitilassa suhteellisen pieniä. Esitteissä mainittiin myös, että elektrodin on kyettävä toimimaan sekä katodina että anodina, joten kuparisilmukan korvaa titaaniverkko. |
![]() |
30.07.2012 15:58
<Mikko Koho>
Itseasiassa ihan tuon pylvään läheltä ne kumpikin putki kulkee ja maakaasun vastaanottoasema on näköetäisyydellä tuosta: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5842 Tuolla vastaanottoasemalla on kaasunmittaus mikä oli harjoitteluaikana laippamittaus ja juuri niihin aikoihin muuttumassa ultraäänimittaukseksi. Mittaus on sekä Suomen että Venäjän yhteinen, eli Venäjän puolella ei ole omia mittareita vaan Suomessa mitataan Suomalaisten ylläpitämällä systeemillä minkä Venäläiset ovat hyväksyneet. Samoin tuolla Räikkölässä on kaasuturbiinikäyttöiset keskipakokompurat 4kpl millä kaasunpainetta voi ajaa lisää jos tulopaine ei riitä Kouvolaan saakka missä on seuraavat kompurat (3kpl). Sitten vielä Mäntsälässä on pari konetta. Runkolinjasta haarautuu sitten haara Kotkan seuduille ja Mäntsälässä tulee jako PK-seudulle menevään haaraan ja Tampereen seudulle menevään. Maakaasu olisi "puhtain likaisista" mutta hinnoitellut itseään syystä tai toisesta pihalle. Esim. täällä Imatralla kaukolämmön tuotannossa halutaan eroon maakaasusta ihan vain hinnan vuoksi. |
![]() |
30.07.2012 14:09 <Jouko> Eikös siellä Lappeenrannan eteläpuolelta parikin maakaasulinjaa kulje, kun karttaan katkoviivalla merkitty jonnekin pääkaupunkiseudulle asti (minne lie tarkalleen)? |
![]() |
30.07.2012 13:15
<Mikko Koho>
En muista miten noissa homma ihan tarkkaan meni mutta ilmeisesti miinusnavan pitää olla maan puolella ja plussan itse piuhassa joka kuljettaa virran, korjatkaa jos meni väärinpäin. Noissa taisi olla se että jos kytket väärinpäin niin elektrodi syöpyy puhki ajanmyötä. Sen muistan että maakaasun pääsiirtoputket ovat katodisesti suojattuja, ts. eristettyjä muovipinnoitteella ja miinus putkeen ja plussa maihin. Joko niin että elektrodit hoitavat paristonomaisesti tuon jännite-eron tai niin että sähköä syötetään suoraan putkeen jännitelähteellä mitä ohjataan sen mukaan paljon vertailuelektrodi kertoo maan ja putken väliseksi potentiaalieroksi. Lisäksi putkien päissä ym. paikoissa oli mittapisteitä joista meni tieto kaukovalvontaan. Noita tuli amiksen harjoittelussa mittailtua. Jännite ei saanut olla liian pieni että joka paikassa varmasti riittää suojavirta jos putken eriste vaurioituu tai jos olisi mennyt liian suureksi niin pitkällä tähtäimellä olisi tullut vastaan ns. typpikorroosio mikä oli ilmiönä havaittu vasta ihan joku vuosi aiemmin. |
![]() |
29.07.2012 23:12 <Jouko> Tarkennetaas eli Merivesi toimii nollajohtimena. Merikaapelin kummassakin päässä, meren rantavesissä, on mittavat kupariköydet maadoituksena, jotta nollan voltin paluuvirrat "tarttuisivat" mahdollisimman hyvin suolaveteen.. Mahdollisille kuparivarkaille ei sitten tästä kerrota :) |
|
28.07.2012 01:04 <Jouko> Ehkäpä johtimien vaihdosta jäänyt, kun jatkosholkitkin ohessa? Työn ajaksi johdot kiristetty tähän.. |
|
27.07.2012 20:34
<Mikko Koho>
Kuulemma aikoinaan itänaapurin puolella, suomalaisten nähdessä, auto nykäisi piuhan alas. Kuskihan avuliaana miehenä pysähtyi, haki johdon päät, pyöritteli "skarvit" ja löysäsi piuhan takaisin yläilmoihin. Suomalaiset olivat sitten kysyneet että eikös tuo ole vaarallista. "Ei, tuolla on rele joka kytkee sähköt kahden minuutin päästä, ei miulla mitään vaaraa ollut" oli ollut venäläisen vastaus.. Kuulemma, kun ihmettelee tuota itänaapurin touhua, niin siellä ei koskaan ole ollut kulttuuria että toisen hengestä tai terveydestä välitettäisiin. Joku venäläissyntyinen naisopiskelija, joka ajoi kortin Suomessa, oli kertonut että esim. liikennevalistus on sellainen mikä on itärajan takaa muuttaneelle täysin uutta. Siellä ei ole mitään vastaavaa. |
|
27.07.2012 20:18 <mihael> Lahdessa Pekantien vierellä samanmoista. |
|
27.07.2012 15:18 <Jouko> Toisaalta kekseliäs 'kesäuuno' kytkee ohituserottimet kiinni ja antaa linjoille kaatuneen puun palaa poikki, kunnes katkaisija pysyy taas kiinni-asennossa :o) |
|
27.07.2012 15:17
<Jouko>
Luultavasti, tai sitten seurataan johtoverkon kuntoa pitämällä jännitteisenä. Puun kaatuessa johdolle huomataan katkaisijan aukeaminen, joten konkelo korjataan pian pois. Tarpeenvaatiessa kylmiltä lähtiessä (johto jännitteettömässä tilassa) varasyöttöön tuleekin yllätyksenä kaatuneet puut linjalla, eikä varasähköä saadakkaan kohteeseen kun johtolähdön katkaisija ei pysy kiinni. |
![]() |
27.07.2012 13:29
<Jouko>
Muuntajaerotin ei tarkemmin katsellessa kovinkaan uuden malliselta näytä, kun vertaa esim. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3958 Tuskin kytkinlaitoskopperon SF6 vaunu?katkaisijat tai tämä muuntamokaan kierrätyskamaa ovat... Olikos tuo silkka puistomuuntamo tai kondensaattorikoppi vai mitä ovissa lukee? |
|
27.07.2012 09:45 <calm> Tänne oltiin rakentamassa uutta 45 kV:n linjaa vitostien vartta Suomussalmen Kurimon sähköaseman kieppeiltä. Oletettavasti wanha linja Kurimon ja Vääkiön välistä jää sitten pois käytöstä ja sähkö suuntaakin nykyään tänne tulevaa linjaa sitten toiseen suuntaan. Olisiko lisäksi suunnitteilla myös uusi linja tienvarteen tästä kohti Näljänkää, jolloin Vääkiön mutka jäisi pois? |
|
27.07.2012 09:41 <calm> Erotin oli edelleen auki, mutta Taivalvaaran asemalta 45 kV syöttö oli käytössä kyllä. Missähän kohti tästä Taivalvaaralle nyt vielä on karttoihin merkitsemätön 45/20 kV:n asema, vaiko ihan varasyöttöä varten Taivalvaaran muuntajaa pidetään lämpimänä.. |
![]() |
27.07.2012 09:35 <calm> Kovin uuden näköisethän nuo muutkin osat olivat, mutku Yhtiön Lehdessä niin väitettiin, niin eikai sitä passaa kyseenalaistaa! ;) |
|
27.07.2012 09:34 <calm> Omakäyttömuuntaja oli orrelta kokonaan hävinnyt ja parin kennon seinässä oli mustumaa. Muutenpa ei muuntajan räjähdyksestä paikalla jälkiä näkynyt. |
![]() |
24.07.2012 23:01 <Jouko> Näitä 1960 luvun puuårsia näkyi tuolla olleen enemmältikin.. |
![]() |
23.07.2012 17:14 <Marko> Ei kai tuossa muuta vanhaa ole kuin päämuuntaja. |
|
23.07.2012 16:00 <anonyymi> Eipä tuotakaan enää ole tuossa. :) |
© Janne Määttä 2004-2017