Kommentit

40676 - 40725 / 48710
<< >>

IMG_4696_hlt.jpg 04.11.2012 14:35 <M. Asentaja> 10 kV;n aikaiset kaapelit ovat jääneet virattomiksi, 20 kV;n kaapelipäätteen telineessä venttiilisuojat minkä takia entiset (10 kV) poistettu.
puhelinorret.JPG 03.11.2012 17:47 <Tiiseli> Paljon on orsia sielläkin. Siistit orsipinot näkyvät ilmakuvassakin.
IMG_9417.jpg 02.11.2012 23:43 <Mikko Koho> Kunhan nyt saneeraavat kolmosen ja nelosen niin katellaan sitten. Kroatialaiset uusimaan ASEAn genut ja Tampellan turbiinit menevät Slovakkien ja Ranskalaisten yhteisfirman uusittavaksi. Jos nyt maksimissaan saa ruuvata 178MW ulos niin sitten tuon jälkeen pitäisi tulla 192MW muistaakseni. Eli 7MW/kone lisää 21,5MW myllyihin. Silloin tulisi Suomen ykkössija taas takaisin. Mutta ei noita koneita enää juuri lisää mahdu. Maksaisi hitosti rakentaa olemassa olevan laitoksen kylkeen uudet myllyt ja käyttöaika jäisi luvattoman alhaiseksi. Noissa kun takaisinmaksuajat ovat, esim. 50v kestoiälle laskettuna, 20-30v, riippuen tietenkin sähkön hinnasta.
Eri asia sitten on että pitääkö voimayhtiö. Megawattituntia tulee kiitettävästi mutta tyydyttääkö se voimayhtiötä? Nyt on säätökäyttö pois pelistä ja kun koneet ajavat 24/7 täysiä niin kun ei voi säätää niin ¤/MWh-hinta tippuu huonoilla tunneilla ajettaessa. Voi olla että talousihmiset eivät, vaikka se kuinka järjen vastaista olisikin, tykkää. Sehän ei nykyfirmoille ole enää pääasia että sähköä tulee, pääasia on se että "money walks but shit talks.."
katto nostin.jpg 02.11.2012 23:41 <Hartsa> korjataan korjataan =)
katto nostin.jpg 02.11.2012 23:39 <Jouko> Ja ketjutaljassako sitten 2x20 kV moottori?!! Ko. jännitteen 'hakuehdolla' löytää jatkossa mitä ihmeellisempiä kuvia...
IMG_9417.jpg 02.11.2012 23:33 <Jouko> Saavatpahan Imatrankoskessa ajaa koneikkoja täysillä, tuskinpa se voimayhtiötä harmittaa kun vettä kerran riittää.. Mahtuisiko nykyisen voimalan kupeeseen pari lisä Kaplania tulvahuippuja laskemaan, jos uutta voimalaa suunnittelemaan lähdettäisiin?
IMG_9417.jpg 02.11.2012 22:58 <Mikko Koho> Täällä(kin) koskinäytös jatkuu. Vuoden vaihteessa taitavat laittaa Imatrankosken valssiluukun kiinni kun Vuoksen virtaama tippuu niin paljon että koneet jaksavat taas hörppiä kaiken tulevan veden. Sitten maaliskuussa ajavat ennusteen mukaan taas isommat virtaukset. Tuo 3kk tauko johtuu Saimaan norpista, ne kun ovat uhanalaisia ja olisi ilmeisesti liian riskiä niiden pesille ajaa isoa virtaamaa ja pudottaa äkkiä pintaa niin että pesät sortuvat. Tosin mitäs sitten tehdään jos tulee runsasluminen talvi, Saimaa kun on vieläkin aivan liian korkealla. Ei mene niinkuin Strömsössä..
20101114_011.jpg 02.11.2012 22:52 <Mikko Koho> Jokos tuosta tapauksesta on "pikavoitot" (lue: tuomiot) jaettu vai vieläkö on juttu kesken. Vaikka itse tapahtuma olisi täysi vahinko niin tuntuu siltä että joka tapauksessa joku tai, 400kV:n tapauksessa jotkut, tuomitaan. Aina löytyy sen verran puutteita jostakin asiasta. Sekä verkon haltijan että myöskin urakoitsijan puolelta.
IMG_9417.jpg 02.11.2012 22:43 <Harri pesonen> kyllähän tänäänkin meni ison/pienen valssin läpi vettä mukavasti...valot paloi patosilalla muuten laitoksella näytti olevan konesalipimeänä.
IMG_4736_hlt.jpg 02.11.2012 19:12 <Jouko> Tumman harmaa muuntokoppi lienee 500 kW tehoisen tuulivoimala Marja 3:n myötä tullut v. 1995 (?)
- 300 kilowatin Marja 1 ja Marja 2 tulivat vuosien 1991-93 paikkeilla..
IMG_4724_hlt.jpg 02.11.2012 18:55 <M. Asentaja> Alkuperäiset varavoimakoneiden muuntajat ennen koppimuuntamoa.
IMG_4696_hlt.jpg 02.11.2012 18:53 <Jouko> Vuoden 2009 kuvissa nämä kaksi alempaa kaapelia on saman tehoerottimen (kuvassa keskellä) kautta kytkettyinä ylös ilmajohtoon Vrt. http://goo.gl/maps/vXDOK Sittemmin jompit purettu sekä yhdet venttiilisuojat latvan tuntumasta. "Saarekeraportin" verkostokartan mukaan nämä johdot on olleet aiemmin 10 kV käytössä.

Mantereelta tulevan johdon päätepylväikkö sähköaseman vastakkaisella puolella Vrt. http://goo.gl/maps/Zc4d7
IMG_4668_hlt.jpg 02.11.2012 18:52 <M. Asentaja> Jännitemuuntaja tuo lienee, nostettu orrelta pylvään päähän.
IMG_4668_hlt.jpg 02.11.2012 18:37 <Jouko> Tarkemmin kun sihtailee niin pylväshän on lisätty jälkeen päin, vrt. http://goo.gl/maps/BIfpe
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 14:41 <Jouko> Asiasta aiemminkin: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4507
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 13:18 <Mikko Koho> Juuripa tuo.
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 12:32 <Topiax> Alajärvellä melkein päivälleen kaksi vuotta sitten?
http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/Alajarvi_raportti.pdf
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 11:51 <Mikko Koho> En ole nyt koneen äärellä mutta olisiko se ollut kuitenkin Kangasalla? Se tapaus missä minua vuotta nuoremman asentajan piti mitata ettei työmaatot ole enää kiinni. Induktion tulokset voi lukea TUKESin sivulla olevasta raportista..
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 10:19 <P. Ylväs> 110 kV linjoihin ukkosia perimätiedon mukaan olisi ainakin ennenmuinoin virta päällä vedetty.
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 09:16 <calm> Kyllähän ainakin etelämpänä nämä hommat tehtiin kylmien linjojen kanssa. Ruumishan siitäkin hommasta sitten tosin tuli koestamisvaiheessa Alajärvellä, viime keväänäkö se oli?
IMG_8601-1.JPG 02.11.2012 07:59 <Topiax> Sitä samaa minäkin arvelin. Toisaalta liinojen välillä oleva johdinköysi ihmetyttää: jos ukkosköysi putoaa sen päälle, niin tulee tukalat paikat asentajille. Ei kai kuumaan 400 kV linjaan ukkosköysiä voi vaihtaa? Olisiko niin että työn ajaksi johdolle olisi haettu keskeytys, ja että tuo viritelmä olisi paikalla vaihejohtimien oikosulkemiseksi työn ajaksi? Jossain on varmaan tehty myös työmaadoitus? Mikä lienee totuus?
IMG_4326.jpg 01.11.2012 13:55 <Öötsi> Toinen eli vasemmanpuoleinen ukkosjohdin päättyy tälle pylväälle. Ukkospukki on harustettu toisella puolen pylvästä.
IMG_5213_Yl-Vt.jpg 01.11.2012 13:49 <Öötsi> Ennen vanhaan kaikki voimajohtoasentajat tiesivät, että tuollaisessa tapauksessa johtimia ei mennä liittämään noin vain yhdistämättä ensin johdinpäitä toisiinsa työmaadoitusvälineillä. Ehkäpä nykyään se ei enää ole niin nokonuukaa.
IMG_8601-1.JPG 01.11.2012 13:40 <Öötsi> Kun ukkosjohtimia ollaan vaihtamassa, niin köysi lienee viritetty estämään johtimen mahdollinen putoaminen alla olevan tien tms. päälle.

Eiköhän ensin ole heitetty ihan käsivoimin pieneen painoon kiinnitetty muovisiima, jonka avulla on sitten vedetty paksumpi köysi.
IMG_8601-1.JPG 01.11.2012 09:45 <Topiax> Ja mikä on köyden tehtävä? Siinä on johdinköyttä keskiosassa, mutta se ei yletä äärijohtimilta toisille. Olisi ihan hauska tietää sekin. Ukkosköysiähän tähän linjaan ollaan tietenkin uusimassa.
IMG_8601-1.JPG 31.10.2012 21:25 <Joni> Tyhmä kysymys, mutta mites tuo köysi on tuonne saatu?
IMG_5277.jpg 29.10.2012 17:23 <MIkko Koho> Etusivun mastokuvaan on eksynyt alimmaiseksi astetta "oleellisempi" lautanen. Mistä lienee kuva ja mikä kanavapaketti on asennettuna :)
http://www.netcontrol.fi/index.php/download_file/view/175/692/
Kuva39 008.jpg 29.10.2012 17:15 <Mikko Koho> Onkos kellään tietoa että onko jossain päin Suomea jo laajemminkin otettu käyttöön automaattista vikapaikanrajausta? Eli kun PJK ja AJK epäonnistuu niin siinä ajassa kun vikapäivystäjä ehtii yöllä herätä ja käydä kusella niin tulee ilmoitus että vika rajattu erotinvälille se ja se? Jossakin opinnäytteessa oli aikoinaan kerrottu että joku verkkoyhtiö olisi jonkun tuollaisen ratkaisun tehnyt ja joskus, kun noita tuli enempi lueskeltua, tuli jossain tutkimuksessa vastaan että Japanissa jollakin verkkoyhtiöllä olisi ratkaisu jossa katkaisija menee 1min päästä häiriöstä kiinni ja sen jälkeen lähdön erottimet alkavat mennä yksi kerrallaan kiinni ja jos linja laukeaa irti niin viimeeksi kiinni mennyt erotin aukeaa ja jää auki. Luulisi että tuo olisi aika helppoa toteuttaa, jos ei ihan loppuun saakka (varasyöttöjen laittoon) niin ainakin siihen saakka että viallinen väli tulee automaattisesti esiin. Voisi ehkä olla suurikin apu isossa verkkohäiriössä.
Kuva39 017.jpg 29.10.2012 11:40 <Kaima> Luodelahti ja Kolmikappanen edelleen asuttu
IMG_4326.jpg 29.10.2012 07:45 <Jgmg.mdgj> Miksi tuossa tolpassa on vain yksi ukkossarvi siis yksi johdon pidike mutta ei kahta johdon pidikettä
Kuva41 013.jpg 27.10.2012 19:08 <RST> Nimimerkkivaras :-) terv. nimim. vuodesta 06
Kuva41 013.jpg 26.10.2012 22:28 <RST> Eipä nää Jerolin "sähkölaitospylväät" ole törmäysturvallisia. Lujuudet tosiaan vähintääkin puupylväiden luokkaa. Turvapylväät katu ja tie valaistuksessa ovat erikseen.
Picture 1025_publ.jpg 25.10.2012 22:22 <Mikko Koho> Dodii, kunhan ei järistykset iskis voimaloita pimeeks..
http://www.hs.fi/ulkomaat/Islanti+varoittaa+ison+maanj%C3%A4ristyksen+uhkasta/a1305609913665
IMG_5213_Yl-Vt.jpg 25.10.2012 21:08 <Mikko Koho> Ja sitten jännittämään että selviääkö asentaja hengissä ja ketkä käyvät oikeudessa hakemassa "pikavoiton." Noissa suurjänniteiskuissahan monesti, käsittääkseni, ihminen kuolee siihen että ihon alle kehittyy niin rajut palovammat että niistä tulee verenmyrkytys ja kuolema muutaman päivän päästä. Pienjännitteellä yleensä tappaa sydänkammiovärinä, noissa isommissa tärskyissä käsittääkseni sähkö ei niin hanakasti lähde sydämeen vaan menee ihon alaisissa kudoksissa siten että pinnalle näkyvät jäljet eivät välttämättä ole pahat.
IMG_5213_Yl-Vt.jpg 25.10.2012 17:51 <Jouko> Viereisestä 400 kV johdosta induktoitunut jännitepiikki pudotti verkkoasentajan Ristiinassa kyseisellä johtotyömaalla: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/asentaja-loukkaantui-sahkoiskusta/1263448
300510 pursialan s.as..jpg 25.10.2012 17:39 <Jouko> Kuvan Ristiinan johdon erotin on saanut verytellä kunnolla jäseniään viime viikot (kohta kuukaudet) Metsä-Sairilan voimajohtotyömaan ajan. Myös kuvan ulkopuolinen työerotin on aukiasennossa. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6122
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 17:07 <Mikko Koho> Eipä olekaan kuin tämä! Eipäs hätäillä/etuilla ;)
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 01:07 <Jouko> Onnittelut kahdeksannesta tuhannesta kommentista, näin seitsemännen tuhannennen kirjoittajalta. (katoinkohan oikein...) Tämäpä onkin sitten jo 8003:s!
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 00:02 <Hartsa> Hyvin harvoin mahtaa pimeällä nuo valot palaa... Kuhän vähän tuota tasoa valaisee jotenkin taisi valaista kun kokeilin noita valoja =) Toki uusi lasi niin paremmin ois valotehoa.
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 24.10.2012 23:39 <Marko> Voi toki olla mainitsemasi 8000 W lamppu sisällä, mutta kuinka hyvin lampun teho näkyy ruskettuneen lamppua lihavoittavan prismakuvun läpi? Kääntämällä kupua 180 astetta saisi joksikin aikaa kirkasta muovia lampun eteen.
orsi ja sarvet.JPG 24.10.2012 20:05 <J.P> Hmm, mistäs tuo veto taas sitten tulee...
orsi ja sarvet.JPG 24.10.2012 19:49 < > Hmm, harus alatuessa... Alempi lanka näyttäisi hieman löysemmältä jolloin veto kohdistuu orren kiinnityksiin, mut eipä tuo kulmakaan paha ole.
IMG_2976.JPG 24.10.2012 18:09 <Mg.majmgjd.gm> Heinot linjat
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 21:56 <Mikko Koho> Siihen aikaan kätkettiin pirtua, mutta nyt kätketään.. puuta! Ainakin Venäjän tullin mukaan.
Venäjällä kun vientipuun tullit määräytyvät ympärysmitan mukaan niin viime kesänä tulli sitten keksi ottaa yhden venäläisen puulaivan erityistarkastukseen. Juustilassa laiva seisomaan ja 3-4vko siinä meni kun tulli otti jokaisen puun yksitellen laivasta, mittasi puun ympärysmitan molemmista päistä ja keskeltä. "Epäilivät" (todennäköisimmin: lahjukset maksamatta) että laivassa kuljetetaan päällimmäisenä pienempiläpimittaista tavaraa ja alle on piilotettu paksummat pöllit. En tiedä puiden kohtaloa ja sitä että mitä ko. alus kävi Pietarissa sen jälkeen, kävikö hakemassa sakkolapun ja/tai uuden kuorman.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 18:14 <Jouko> Pirtupylväitäkin käytetään yleisesti eli pylvään tyvipäästä kairattu pari metriä ontoksi. Aikanaan salakuljetettiin pirtua tai vastaavaa törpöttelyjuomaa rajan yli ontoksi kairatuissa tukeissa. Nämä "tukit" sitten kätkettiin muiden sahatukkien joukkoon ja reikä peitettiin lyömällä siihen sydänpuusta sorvattu korkki.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 17:50 <STP> Toinen oli sellainen, että pystyssä oleva pylväs katkaistiin läheltä maanpintaa ja katkaisukohtaan laitetiin sellainen "laippaliitos", eli pylväs oli muutamalla pultilla pystyssä tuon laipan kohdalta. Vähän niinkuin omakotitalon lipputangon kiinnitys.
Törmäyksessä laippa oli sitten paljon joustavampaa tavaraa kuin umpipuupylväs.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 16:17 <Mikko Koho> Eli ikäänkuin pitkiä puuviiluja liimattu toisiinsa pituussuunnassa? Todella hämärä muistini kertoo että olisin nähnyt tuollaisen täällä eräässä kohdassa jossa hyvinkin joku teini voisi vetää sen legendaarisen Amis-Corollan (tai BMW:n) joku viikonloppuilta tolppaan hormonihuumassaan kun on sitä ennen ns. "käynyt pesällä" (tai sitten on tyttö takapenkillä valmiina ja takalasissa lappu: "Älä naura, tyttäresi voi istua takapenkillä"..)
Täällä kun tuo liikennesuunnittelu ei ole ihan joka kaupunginosassa niin onnistunut kuin pitäisi, onneksi sentään kuoppaiset tiet tekevät pikkuhiljaa luonnollisia hidasteita niin että pahimmat ylinopeudet karsiutuvat pois.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 15:41 <M. Asentaja> Onhan niitä ollut kokeiluja, yksi malli oli koverrettu kuin "jätkänkynttilä" pitkittäisillä urilla oletetusta törmäyskohdasta.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 13:11 <Mikko Koho> Muistanko oikein että myös puupylväitä olisi tehty törmäysturvallisina, ts. rakennetta on jonkinnäköisellä käsittelyllä heikennetty siitä kohdasta, mihin törmäys todennäköisimmin osuu, niin että pylväs menee poikki sen sijaan että auto ja mahdolliset matkustajat menisivät ruttuun?
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 12:32 <timo> jerolin sivuja kateltuani tuli mulle semmonen käsitys, että nää rörmäysturballiset valotolpat yms. on vähäsen erilailla rakenteeltaan kuin nää sähköverkon rakenteluun tarkotetut pylväät ts sieltä löytyy lujuuksia vastaamaan 5-luokan puupylvätä yms.

40676 - 40725 / 48710
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017