|
15.01.2013 16:26
<Late>
Sähköasemet toimivat verkon solmupisteinä, joihin liittyy kulutus ja tuotanto. Kuvan asema on kantaverkon solmupiste, jollaisissa on 110 kV:n verkkoa syöttäviä päämuuntajia sekä merkittävimmät tuotantolaitokset. (Esim. ydinvoimalat) Kantaverkon johdot yhdistävät solmupisteitä ja siirtävät energiaa pisteestä toiseen. Aseman "ydin" on kokoomakisko (kuvassa vasemmassa laidassa), johon kaikki solmupisteiden väliset johdot, päämuuntajat sekä mahdollinen tuotanto liitetään. Vähän niin kuin vesitorni vesijohtoverkossa. Kiskon oikealla puolella näkyvät katkaisijat, virtamuuntajat ja erottimet kussakin kiskoon liittyvässä johdossa erikseen. Näiden avulla valvotaan linjojen tilaa ja tarvittaessa erotetaan johto verkosta esim. vikaantumisen vuoksi. Tässä kentän olemassaolon tarkoitus pähkinänkuoressa. Toivottavasti oli apua. Asiavirheet voi korjata vapaasti. |
|
15.01.2013 00:19 <Mikko Koho> Ideana on lisätä johdon siirtokapasiteettia ja vaikuttaa samalla moneen muuhun sähköiseen ilmiöön joilla viime kädessä parannetaan myös sähköjärjestelmän käyttövarmuutta. En nyt äkkiseltään keksi miten tuon helpommin ja kansantajuisesti selittäisi, näillä tasoilla vaaditaan jo muutakin kuin pelkän Ohmin lain tuntemista. |
![]() |
15.01.2013 00:14
<Mikko Koho>
Joskus netissä oli kuva jonkun pinnoitusfirman referenssistä missä oli Kaplan-pyörä kuvattu imuputken puolelta, eli siis putkea ylöspäin. Nyt en onnistunut ko. kuvaa enää löytämään. Ko. pyörä on todennäköisesti ollut Kouvolan (ent. Kuusankoski) Keltin voimalaitoksella. Mutta se pistää silmään että 1950-luvun kirjat neuvoivat hiomaan pyörän niin sileäksi kuin olla ja voi ja kiillottamaan, nykyisin pyörät ovat aika ryppyisen näköisiä. Lieneekö vähän sama kuin autoissa: Myytinmurtajat-ohjelmassa testattiin joskus että golfpallon kuoppaisella pinnalla varustettu auto olisi huomattavastikin energiatehokkaampi kuin nykyiset sileällä korilla varustetut autot. Ongelma on vain siinä että golfpallon näköinen auto olisi nykyisille ihmisille niin härskin näköinen että sitä tuskin kukaan ostaisi. Sama homma kuin auton värissä, en muista, autokoulusta on jo sen verran aikaa, että mitkä värit olisivat liikenneturvallisuuden kannalta parhaat näkyvyyden kannalta mutta nekin olisivat niin härskit että auto tuskin menisi kaupaksi. Siksi ajellaan mustilla ja harmailla autoilla mitkä häviävät muuhun maisemaan. |
|
14.01.2013 20:02
<Joni>
Mikäs on kentän periaate? Pelkästään jakauttaa linjat eri suuntiin vai miten? Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, kun on värisokeutta, punaviher tarkkaan ottaen. |
|
14.01.2013 20:00
<Joni>
Ja mikäs on käyttötarkoitus näillä kondensaattoriasemilla? Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, nääs on värisokeutta |
![]() |
14.01.2013 19:24 <Hartsa> Jari !! Näyttäisi olevan Turbiinin etupuoli välppärautojen takana on imuputki mutta pohjallahan nuo ukot seisoskelee ;) |
![]() |
14.01.2013 19:22
<Hartsa>
http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216488/ Liekkö nykyisin jo poistunut tuo pöytä käytöstä ?? |
![]() |
14.01.2013 16:54
<jari>
http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216491/ Eikös tuo ole imuputkI joka tuossa alhaalla |
|
14.01.2013 16:14 <RicuP.> Löytyispä vaan pylväs:) |
![]() |
13.01.2013 18:26 <OH8EFI> Mikäköhän mahtaa olla kaukokäytön taajuus? |
|
12.01.2013 00:24 <Hartsa> Eikun valo pylvääseen =D |
![]() |
11.01.2013 22:56 <Hartsa> Joo niin oli =) Tv 2 |
![]() |
11.01.2013 21:57 <Jouko> Ypäjä on muuten päässyt hiljattain maailmankartalle muuan tv-ohjelman kautta ;) |
![]() |
11.01.2013 21:52 <Jouko> Samanlainen haaroitus kuin tässäkin kuvassa: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=312 |
![]() |
11.01.2013 21:34 <Jouko> Kaivelin karttalinkin tähän jatkoksi.: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=679085&n=6921467&scale=8000&width=600&height=600&lang=fi |
![]() |
11.01.2013 12:44 <Hartsa> Pohjois-karjalan sähköllä on käyttökeskus Joensuussa josta ohjataan kaukokäytöllä Jänisjoen voimalaitoksia Vihtakoskea ja Ruskeakoskea.Näitten voimalaitosten väli on joella noin 5Km Vettä varmasti on nytkin joten ajavat näitä jatkuvasti tuskin yöllä ovat pysäyksissä. En ole itse nyt ihan äsken jänisjoella käynyt. On muuten hyvä virallinen kalastuspaikka kannattaa käydä =) |
|
11.01.2013 09:26 <Topiax> Tuon tehokertoimen (0,55) ymmärtää, jos valaisimeen kuuluu kuristin. Muussa tapauksessa tilanne on toinen. Itselläni on vielä käytössä yksi ulkovalisin, jossa on sekavalolamppu. Millainenkohan on sen tehokerroin? |
![]() |
11.01.2013 06:06 <Mikko Koho> Joukon kommenttiin viitaten, puhumattakaan siitä että yhtäkkiä virtaamaa pitäisi lisätä esim. konehäiriön takia. En tiedä kuinka paljon noissa luukuissa ajoajat ovat mutta nykyisin puhuttaneen muutamasta minuutista kun luukku ajetaan täysin suljetusta tilasta vapaavirtaukselle jolloin luukku ei edes kosketa vettä. |
![]() |
11.01.2013 06:04 <Mikko Koho> Olenko ainoa jonka mielestä Hartsan kommentit, kaikella kunnioituksella, ovat sen verran hyvin kryptattuja että vieläkään ei tullut ihan täyttä selkoa? |
![]() |
10.01.2013 20:26 <Hartsa> Sori jos tuo nyt tuli vähän vaikeaselkoisesti siis Pks on käyttökeskus Joensuussa. Joukolle oli tuo kommentti "pyöriin.. En nyt ole ihan äsken siellä käynyt PKS laitoksen omistaja" |
|
10.01.2013 19:44 <muhentaja> Liekö sitten vain käytetty härskisti samaa tyyppikilpeä kummallekin mallille ja ruuvattu valaisinosa tarpeen mukaan kiinni jakorasiaan tai kuristinkoteloon. |
![]() |
10.01.2013 19:22 <NH> ("Kyllä se Joke pyöriin en nyt oo ihan äsken siellä käynyt PKS laitoksen omista ja "kaukolla" nykyään laitos on pks valvomosta kaupungista tätä ajetaan") Olen pahoillani jos kysyn tarkennusta mutta teksti on hieman vaikeaselkoista. Missäpäin sijaitsee Vihtakosken valvomo? |
|
10.01.2013 18:04 <RicuP.> Tämän valaisimen kuristimen cosφ olisi~ 0.55 |
![]() |
10.01.2013 17:53 <Late> Kyllähän tuonne lähemmäskin pääsee tuota siltaa pitkin. Onhan siellä museokin padon toisella puolella. (Tosin taitaa olla auki vain tilauksesta) Tässä tapauksessa tilanne oli vain sellainen, että muistelin että olin ottanut kuvia paikalta aikaisemminkin enkä katsonut tarpeelliseksi mennä padolle asti. Aikaisemman reissun kuvat ovat edelleen kateissa, sikäli sääli että joukossa oli edustava joukko sisäkuvia museosta sen avointen ovien päivältä... |
|
10.01.2013 17:51 <RicuP.> Nyt kun katsoin yhden vanhan kuristimen tietoja, niin kyllä se otta 2,2A virtaa ja kuluttaa 265W lampun kanssa. Siihen aikaan kun näitä valaisimia käytettiin niin kuristin ja valaisin myytiin erikseen, niin ei ollut pakko laittaa kuristinta. |
|
10.01.2013 17:38
<Mikko Koho>
Vain Venäjällä? http://www.youtube.com/watch?v=ADZiPOUfzns |
|
10.01.2013 17:36 <RicuP.> Ei sinne kuristinta mahdu. Rasian sisällä on vain posliininen kytkentälaatta. Kuristinmallissa on liitäntärasian tilalla iso laatikko, jonka sisällä on romppeet. Kts: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6216 Joissain malleissa olen nähnyt kuristimen soikeassa kotelossa valaisinosan yläpuolella. |
|
10.01.2013 17:32 <M.Asentaja> W/V*A |
![]() |
10.01.2013 17:22 <Late> Vitostien yli tulee yhä 2*20 kV:n johto Siilinjärven sähköasemalta, joka sijaitsee samalla johtoaukolla kuin kuvan johto. Tämä kuva tosin on ilmeisesti jostain Varpaisjärventien varresta. |
![]() |
10.01.2013 16:48
<Jouko>
Tämän lähemmäksikö eivät kulkuväylät päästäneet vai olisiko vaatinut metsätaivalluksen? Kamera vahtineekin tuolla tiukasti lähestyjiä. Vaikutusalueen reunalla varmaankin lienee uhkaavan sävyinen "tallentava kameravalvonta" kyltti, josta huolimatta tallennetta tuskin kukaan koskaan katselisi ellei tuolla mitään näkyvää tapahdu... Sinänsä mm. joissain kaupoissa tai rakennusten nurkilla näkee valekameroita, jotka saattaisi riittää hyvinkin esim. kuvan patosillalle tai jollekin yksityistien puomille. |
|
10.01.2013 10:30 <Topiax> Mikä tuon valaisimen tehokerroin sitten on? Missä sinä sen näet? |
![]() |
10.01.2013 09:09 <jari> Jouko mistä tahansa voimalasta |
|
10.01.2013 00:18 <muhentaja> Sekavalolampussahan on kuristimen tilalla hehkulanka (eli resistiivinen komponentti) rajoittamassa virtaa, joten ei tehokertoimen pitäisi noin huono olla. Vai voiko hehkulangan kanssa sarjassa oleva purkausputki muuttaa tehokerrointa noin paljon? Edellisessä kuvassa näkyvä jakorasia on turhan ahtaan oloinen, mutta voisiko tämän osan sisälle mahtua kuristin, joka olisi sittemmin poistettu? |
|
10.01.2013 00:07 <RicuP.> Ne on varmaan maksimi arvot lampulle. Alumperin on ollut hehkulampulla tai sekavalolampulla. |
|
09.01.2013 23:17 <RicuP.> Täällä viimeset hehkulamppuvalot otettiin pois käytöstä 1995. |
|
09.01.2013 22:35 <Hartsa> 2,2 A ja 265W millähän lampulla alunperin on varutettu ? |
|
09.01.2013 22:33 <Hartsa> Valoja noissa ei varmaan ole ollut vuosiin =) |
![]() |
09.01.2013 20:39 <Jouko> Eikös tuosta ensimmäisestä Uuno Laukan linkkikuvasta nuo aika hyvin näy? Vai meinasitko ihan mistä tahansa muusta voimalasta Suomessa? Kyllähän niitä muutama kuva taitanee ainakin kertyä, onko sitten kuvattu kuivilla ollessa siitä en tiedä sanoa.. |
|
09.01.2013 20:28 <Jouko> Olisiko 'ihmemaali' ruosteensuojamassaa jota ennen vanhaan sai (ja kai vieläkin) purkissa, jota muistaakseni lämmitettynä siveltiin korroosiolta suojattavaan kohteeseen esim. polkupyörän peltikuorinen etuvalo. Näin vuosien jälkeen polkupyörän valaisin on kuin ohuehkolla vulkaaniteipillä olisi päällystetty ja hieman tahmeahkokin. Liekö ollut joku 1950-60 -luvun malli kenties... |
![]() |
09.01.2013 19:45 <RicuP.> Olen nähnyt jossain tuontyyppisen valaisimen mut en kyllä osaa sanoo kenen se on:( niitä kun pitää etsimällä etsiä että löytää:) |
|
09.01.2013 19:31 <RicuP.> Voi olla että se kuitenkin on jostain -50 luvulta, mutta se on kyllä sitten kunnostettu. |
![]() |
09.01.2013 16:04 <Hartsa> Täähän oli pitkään ja ton rinnalla kulki 20kV johto joka vissiin jäi siihen kun 45 purettiin pois. |
![]() |
09.01.2013 16:02 <Hartsa> En muista oli tuossa yhessä kohtaa asteikko...luukun auki ololle. |
![]() |
09.01.2013 16:00 <jari> Ilmeisesti joku jättänyt luukut auki |
![]() |
09.01.2013 15:27
<Jari>
Onkohan kellään kuvia vesivoimalan imuputkista |
![]() |
09.01.2013 09:24 <Mathias Wilson> Siellä ennen kalasatama vasemmalle löytyy se vanha Silvan Voimalaitos |
|
09.01.2013 07:23
<Mikko Koho>
Nyt on tämänkin kuvan ottopaikka säpäleinä. Digilehti säilyy luettavissa pari viikkoa ja juttu löytyy sivulta kolme. http://www.uutisvuoksi.fi/digilehti/2013/01/09/ |
![]() |
09.01.2013 07:21 <Mikko Koho> On tuo ollut jo pitkään ja itseasiassa nuo PDF:t on minullakin varmuuskopiossa, ihan siltä varalta että häviävät netistä. Tuo on niin mainio opus kuin olla ja voi. Tuonkin opuksen eräässä PDF:ssä on juttua Imatrasta sen alkuperäisessä asussaan, laitoshan oli silloin n. vuoden vanha. |
![]() |
08.01.2013 22:53 <Hulk> Täällä virtasalmen siltojen lähellä on tuollainen tolppa mutta se on 20kv:n linja |
![]() |
08.01.2013 21:35 <Jouko> 1930-luvun vesivoimasta asiaa sekä niskat kipeiksi :) Linkki ei ehkä kauaa enää elä eos.: http://www.elisanet.fi/saukkolan.voima.oy/Vesivoimat%200-61%20index.pdf |
© Janne Määttä 2004-2017