Kommentit

40423 - 40472 / 48914
<< >>

muuntajien_hautausmaa.JPG 26.01.2013 21:39 <Topiax> Pahoin pelkään että ei ole kuin ajan kysymys ennenkuin kuparille persot pitkäkyntiset tormaavat paikalle "hankintoja tekemään"...
muuntajien_hautausmaa.JPG 26.01.2013 20:38 <Jouko> Ohhoh! Melkoinen hiljaisuuden tyyssija, ilman 50 Hz hurinoita... Uudet muuntajakoneet varmaankin korvanneet nämä ja näkyy tuolla joukossa tuoreempiakin malleja olevan. Suurin osa kenties vanhoja pylväsmuuntajia ja jokunen ukkosen pudottama. Etualan römperit siitä hienoimmasta päästä sekä hivenen uudempaakin mallia edustava hermeettinen muuntaja siinä keskellä. Tuollaista vanhaa Strömbergin jakelumuuntajaa olen hieman katsellutkin, josko jostain saisi itselleen ns. museoesineeksi. Pelkkä 'ulkokuorikin' riittäisi ilman käämipakettia ja eristeöljyjä.
muuntajien_hautausmaa.JPG 26.01.2013 19:49 <calm> Kuvien lisäyskin nähtävästi toimii. Jospas tähän uudistusprojektiin nyt voisi oikeasti panostaa seuraavaksi koodin puolestakin.
IMG_8744.JPG 26.01.2013 02:12 <Jouko> Siinäpä valmis runkorakenne tilavalle varastohallille jahka nykyinen käyttö loppuu!
040807 046.jpg 25.01.2013 18:42 <Jouko> Huomattavan paksurunkoinen muuntajaksi sivuprofiiliin katsoen. Betoniseinän takana on muuten toinen vastaavanlainen 10-20 kV reaktori. Potrettikuvasta tihrustaen sen öljynkorkeus-/lämpömittari oli tähän römperiin verraten alemmalla asteikolla. Kenties irti verkosta, eos..
IMG_7125.jpg 25.01.2013 18:30 <Jii> Mahdollisesti. Karttapaikan ilmakuvista erottaa paikka paikoin leveähkön maastolinjauksen aivan Ala-Keiteleen rantaviivan tuntumasta kohti Konginkangasta.. KKP:n ilmakuvat on päivittyneet laadukkaammaksi vajaan parin vuoden takaisista, jolloin maastolinjat eivät kovin hyvin erottuneet osin mustavalkoisina.
040807 045.jpg 25.01.2013 17:38 <Jouko> Ainakin kuvausajankohdan jälkeen noiden ympärille on rakennettu uusi aita, eli lähemmäs kuin kuvassa nyt näkyvä. Tiedä vaikka historiallisista syistä, jos tuota mallia ei muualta enää löydä :)
IMG_7125.jpg 25.01.2013 12:34 <ph> johto jatkunut Konginkankaalle ja Hilmon vesivoimalaitokselle
IMG_5483_pe.jpg 25.01.2013 12:22 <Mikko Koho> Tai sitten tuli mieleen paineilmasäiliö jos tuolla on ollut paineilmalla ohjattavia katkaisijoita..
IMG_5483_pe.jpg 25.01.2013 12:21 <Mikko Koho> Onkos tuolla ollut varavoimaa turvaamassa omakäyttöjä? Niiden polttoainesäiliöt voisi olla yksi veikkaus. Muuntajaöljy voisi olla yksi, joko huoltoja varten tai sitten varmuusvarastona. Muuntaja- hydrauliikka- ym. öljyt lienevät olleet sellaisia tuotteita joita on pitänyt pitää varastossa pahan päivän varalle.
IMG_5472_pe.jpg 25.01.2013 09:00 <calm> Mäntän ja Keuruun suuntien linjat ovat menneet tuolta toiselta puolen, menisikö kaapeli vain tuon vasemmalla olevan rakennuksen toiselle puolelle. Pitää illalla selailla kuvia, josko niistä jotain näkyisi enemmän.
IMG_5483_pe.jpg 25.01.2013 00:04 <Hartsa> Mitähän säiliötä nuo ovat, Muuntajaöljyä olleet täynnä? Osaako joku tarkentaa...
040807 045.jpg 25.01.2013 00:03 <Hartsa> No noilla on tosin jo ikää =) vielä kai palvelevat tehtäväänsä ?
IMG_5477_pe.jpg 25.01.2013 00:01 <Hartsa> Hyvin koteloitu muuntajan kiskosto osat veerkolla =)
IMG_5472_pe.jpg 25.01.2013 00:00 <Hartsa> Lie rakennukseen jäänyt enään mitään toimintoja ??
VT-HU_400+110kV.jpg 24.01.2013 22:32 <Jouko> Uuden kiristyspylvään viereen, oikealle, on noussut vastaavanlainen vapaasti seisova pylväs vanhempaa 400 kV johtoa kannattelemaan ja tuo lähempänä oleva teräsportaalipylväs on purettu. Linjauksissa se oli jokseenkin uuden johdon tiellä muutenkin..
IMG_5472_pe.jpg 24.01.2013 22:25 <Jouko> Mihin lienee tästä ollut 110 kV kaapeliyhteys, kun muista Pettuveen kuvista ei oikein käy selville? Onko 'Calm:lla' tai 'P.Ylväällä' julkaisemattomia kuvia tallessa, joista mahdollisesti näkyisi toinen pää tai selkoa asiaan?
IMG_6863.JPG 24.01.2013 22:24 <Mikko Koho> Tuota.. Joo.. Totean vain että jos Oksanen aikoo rakentaa Harmoistenjokeen kalaportaan niin sitten vastaan tulee se että ko. joessakin on vanha ja pienen puoleinen vesivoimala joka on käytössä. Eli soppaan tulisi taas lisää hämmentäjiä. He hee..
IMG_6863.JPG 24.01.2013 21:54 <calm> Arrakosken voimalan jatkoluvasta on nyt nähtävästi saatu aikaan kellekään kelpaamaton päätös. http://www.adressit.com/a/23284
AC3322.jpg 23.01.2013 18:20 <Mikko Koho> Asenne jännitetöihin muuttui juuri niihin aikoihin kun olin amiksessa. Vanha SFS6002-standardi piti jännitetöitä viimeisenä keinona tehdä työt jos mitään muuta ei voinut käyttää, uudessa niitä pidettiin määrätyissä töissä oikein edellytyksin parhaana koska se poistaa sellaisen työturvallisuusriskin kuin jännitteisen kohteen luulemisen jännitteettömäksi.
Samoin kunnioitus jännitteiseen kohteeseen taisi olla mainittu.
alasuo_lahi.jpg 23.01.2013 18:17 <Vso> Malli 1 vaihe liittymä lopussa väli muuntaja 400/230
IMG_9062.jpg 23.01.2013 13:25 <Hartsa> Joku ollut tyytyväinen kuka tän on romikselle kuskannut......
IMG_9065.jpg 23.01.2013 13:24 <Hartsa> Ehkä tämä keskus on tehty -60 luvulla?? Osamittareista on sen näköistä.... jokunen on saman näköistä mitä keretissä oli samoja aikoja nämä keskukset aika liki.
IMG_9056.jpg 23.01.2013 02:34 <Jouko> Oulun suunnalta tulleen tiedon mukaan Rehuraision viljasiilot sekä kiinteistöt ko. muuntamoineen on purettu loppusyksyn mittaan. Paikalla lienee nykyään melko avonaista suurten siilojen poistuttua...
AC3322.jpg 23.01.2013 02:14 <KM> Melkoista mainospuhetta noissa videoissa. Millähän tavalla asentajien työturvallisuus oikeasti lisääntyy, jos työt tehdään jännitteisinä?
IMG_7157.JPG 23.01.2013 00:44 <STP> Saneerattu nykypäivänä.
AC3322.jpg 22.01.2013 18:47 <Jouko> Samanlainen asennustyö hieman perusteellisemmin ja jännitteisenä: http://www.youtube.com/watch?v=zfgUdkU-OMs Etsiskelin tuossa aiemmin sitä kuvaa missä oli puhetta erotuspaikkojen rakentamisesta mutten löytänyt..
AC3322.jpg 22.01.2013 18:36 <Topiax> Tässä videota miten tuollainen erotuskohta rakennetaan jännitetyönä
http://youtu.be/RpO-qVVBDz0
Keretti uuninluukku kytkin.jpg 21.01.2013 21:19 <Harri pesonen> Näissähän on moni asentaja polttanut käden tai kasvot kun on räpsähtänyt vähän olikin kuorma takana....
IMG_1867.jpg 21.01.2013 14:08 <Jouko> Huopanako lakkautettu? Ja kattia kanssa: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6257 :)
29052009(004).jpg 19.01.2013 18:06 <Hartsa> Holkituksellako korjasit, Mikä lie katkaissun vaiheen ??
07-26-2007-43.jpg 19.01.2013 18:04 <Hartsa> Aika vanha römperiläinen tyyppikilpi pytyn kyljessä, Lasiputki öljynkorkeuden osottajana olisiko askarel täytteinen pytty vielä =)
IMG_4809.jpg 19.01.2013 17:57 <Jouko> Sanoisin jopa 1200 kVA, jos tuo linkin muuntaja olisi noin 1000 kVA:n luokkaa, vrt: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5538
07-26-2007-43.jpg 19.01.2013 17:49 <Jouko> Ei taida nämä kolmion muotoiset pylväserotinasemat kovin yleisiä olla.. Harukset tuskin olisivat kovinkaan tarpeelliset kun vetovoimat kumoavat toisensa kolmeen suuntaan. Ok-muuntaja lienee yksivaiheinen ~16 kVA strömperi.
1IMG_1897.jpg 19.01.2013 17:23 <calm> No niinpä näkyy olevan. On niin pitkä viive ollut kuvien lisäyksessä, että näköjään ole edes muistanut mitä on jo. Vähän erilaisiksi säädetyt värit/rajauskin on. Kyllä ne ihan oikein löytyvät lisättyinä 2010-07-11 ja 2011-01-13, mutta tuo hakukriteerisysteemi on vähän sekava, sieltä saattaa jäädä joku muu kriteeri voimaan ja sitten ei näykään välttämättä mitään. Klikkaus kohdasta Kaikki kuvat auttaa tällöin.
29052009(004).jpg 19.01.2013 16:40 <Jii> Tuntitöissä joutaa kuvaamaan :)
1IMG_1897.jpg 19.01.2013 16:34 <Jouko> Hmm. Näitä Ritamäen sähköaseman kuvia näkyy olevan kaksin kappalein kutakin, mutta lisäyspvm. haku ei tuo kuin yhdet... Joku bugi jäänyt? Vrt. kuva n:o 4252
18.4.2006 008.jpg 15.01.2013 23:39 <Hartsa> Lie ollut 110/20kV asema tässä milloin lie hävitetty??
IMG_7671.jpg 15.01.2013 23:03 <Jouko> Voimaloiden sisäotoksia näillä sivuilla on ainakin Imatralta, Pyhäkoskelta, Kissakoskelta, Askalasta sekä Kuhankoskelta, näin ensi alkuun ulkomuistista. Paikkahaulla löytynevät.
18.4.2006 008.jpg 15.01.2013 22:55 <Jii> Tarkempi sijaintikin on hyvä merkitä. KKP:n ilmakuvien laatu on melkoisesti parantunut verraten vielä pari vuotta sitten yleisesti käytettyihin mustavalkokuviin.. Ks. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Lakkautettu+s%C3%A4h%C3%B6asema&srs=EPSG%3A3067&y=6891676&x=544027&lang=fi
IMG_7671.jpg 15.01.2013 17:21 <jari> Löytyykö sisäkuvia? Ja en tarkoita noita kalevan lehtikuvia
300510 pursialan s.as..jpg 15.01.2013 17:12 <Jouko> 110 kV Visulahti-Ristiina sekä tämä Pursialan johto-osuus on kytketty takaisin jännitteelliseksi 16.11.2012
IMG_3194.JPG 15.01.2013 16:26 <Late> Sähköasemet toimivat verkon solmupisteinä, joihin liittyy kulutus ja tuotanto. Kuvan asema on kantaverkon solmupiste, jollaisissa on 110 kV:n verkkoa syöttäviä päämuuntajia sekä merkittävimmät tuotantolaitokset. (Esim. ydinvoimalat) Kantaverkon johdot yhdistävät solmupisteitä ja siirtävät energiaa pisteestä toiseen.

Aseman "ydin" on kokoomakisko (kuvassa vasemmassa laidassa), johon kaikki solmupisteiden väliset johdot, päämuuntajat sekä mahdollinen tuotanto liitetään. Vähän niin kuin vesitorni vesijohtoverkossa. Kiskon oikealla puolella näkyvät katkaisijat, virtamuuntajat ja erottimet kussakin kiskoon liittyvässä johdossa erikseen. Näiden avulla valvotaan linjojen tilaa ja tarvittaessa erotetaan johto verkosta esim. vikaantumisen vuoksi.

Tässä kentän olemassaolon tarkoitus pähkinänkuoressa. Toivottavasti oli apua. Asiavirheet voi korjata vapaasti.
IMG_3195.JPG 15.01.2013 00:19 <Mikko Koho> Ideana on lisätä johdon siirtokapasiteettia ja vaikuttaa samalla moneen muuhun sähköiseen ilmiöön joilla viime kädessä parannetaan myös sähköjärjestelmän käyttövarmuutta. En nyt äkkiseltään keksi miten tuon helpommin ja kansantajuisesti selittäisi, näillä tasoilla vaaditaan jo muutakin kuin pelkän Ohmin lain tuntemista.
IMG_7671.jpg 15.01.2013 00:14 <Mikko Koho> Joskus netissä oli kuva jonkun pinnoitusfirman referenssistä missä oli Kaplan-pyörä kuvattu imuputken puolelta, eli siis putkea ylöspäin. Nyt en onnistunut ko. kuvaa enää löytämään. Ko. pyörä on todennäköisesti ollut Kouvolan (ent. Kuusankoski) Keltin voimalaitoksella.

Mutta se pistää silmään että 1950-luvun kirjat neuvoivat hiomaan pyörän niin sileäksi kuin olla ja voi ja kiillottamaan, nykyisin pyörät ovat aika ryppyisen näköisiä. Lieneekö vähän sama kuin autoissa: Myytinmurtajat-ohjelmassa testattiin joskus että golfpallon kuoppaisella pinnalla varustettu auto olisi huomattavastikin energiatehokkaampi kuin nykyiset sileällä korilla varustetut autot. Ongelma on vain siinä että golfpallon näköinen auto olisi nykyisille ihmisille niin härskin näköinen että sitä tuskin kukaan ostaisi. Sama homma kuin auton värissä, en muista, autokoulusta on jo sen verran aikaa, että mitkä värit olisivat liikenneturvallisuuden kannalta parhaat näkyvyyden kannalta mutta nekin olisivat niin härskit että auto tuskin menisi kaupaksi. Siksi ajellaan mustilla ja harmailla autoilla mitkä häviävät muuhun maisemaan.
IMG_3194.JPG 14.01.2013 20:02 <Joni> Mikäs on kentän periaate? Pelkästään jakauttaa linjat eri suuntiin vai miten?
Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, kun on värisokeutta, punaviher tarkkaan ottaen.
IMG_3195.JPG 14.01.2013 20:00 <Joni> Ja mikäs on käyttötarkoitus näillä kondensaattoriasemilla?
Tv. asiasta kiinnostunut, mutta turha edes vaivautua aiheeseen kun ei alan hommiin pääse, nääs on värisokeutta
IMG_7671.jpg 14.01.2013 19:24 <Hartsa> Jari !! Näyttäisi olevan Turbiinin etupuoli välppärautojen takana on imuputki mutta pohjallahan nuo ukot seisoskelee ;)
IMG_7671.jpg 14.01.2013 19:22 <Hartsa> http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216488/

Liekkö nykyisin jo poistunut tuo pöytä käytöstä ??
IMG_7671.jpg 14.01.2013 16:54 <jari> http://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/merikosken-voimalan-uusi-ihmeratas/207/216491/ Eikös tuo ole imuputkI joka tuossa alhaalla

40423 - 40472 / 48914
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017