![]() |
04.08.2012 16:34 <muhentaja> Näyttäisihän siinä olevan tarvettakin aaltoilutilalle kun on jonkin matkaa tunnelia ennen erillistä isompaa monttua. |
![]() |
04.08.2012 12:25 <calm> Tästä tuli sitten sivuston 6000. esillä oleva kuva. Onpas niitä kertynyt. |
![]() |
04.08.2012 10:56 <calm> Olisiko koteloituna ihan resistiivisiä vastuksia. Jossain sarjakondensaattorien kytkentäkaavioitakin oli, vaan eipä nyt ihan heti löytynyt. |
![]() |
04.08.2012 10:39 <Hartsa> Eikos ennemmin luulis olevan tuolla lasikuituisia-punaisia tikkaita noitten alujen tilaan =) |
![]() |
01.08.2012 21:13
<Mikko Koho>
Njoo, tuli eilen käytyä Skinnarilan vapaakaupungissa (lue: Lapppeenrannan yliopiston ja Saimaan AMK:n alue.) Sielt vois laittaa tuulimyllystä kuvan, iso näkyvä mylly mikä kuulemma joskus pyörii silloin kun ei tuule mutta tuulella taas ei pyöri. Jotkut olivat jo ehdotelleet että laittavat paksummat piuhat myllyyn että mylly saa riittävästi voimaa pyöriäkseen. Tuon tuuligeneraattorin pitäisi kuulemma antaa löylyt johonkin rantasaunaan mutta nykyisellä tuotolla kiuas ei hirveästi lämpenisi. Näin on parikin tahoa kertonut. Muutenkin ympäri aluetta on kuulemma levitelty lappuja tyyliin "jos jokainen kävelisi päivässä neljä kerrosta ylöspäin niin säästäisimme hissien sähkössä sen ja sen verran." Yhtenä aamuna sitten akateemisen jäykkään ilmapiiriin oli tullut pientä muutosta kun joku porukka oli keksinyt laittaa pääovelle tai lähelle sitä lapun "jos jokainen opiskelija vetäisi illalla kunnon perseet olalle niin aamulla olisi jumalaton krapula".. Lappu oli saanut olla paikallaan aika pitkään ennen poistamista. |
![]() |
01.08.2012 20:35 <calm> No mutta pieleenhä se paita meni, näinpäin olla pitää! http://sik.fi/images/haalarimerkit/kosketapieni.png |
![]() |
01.08.2012 17:24 <Mikko Koho> No, amiksen kolmannella luokalla (paksusähkö) tilattiin kimpassa kaikille paidat missä luki "Älä kosketa sähkömiestä kun olet märkä".. |
![]() |
01.08.2012 16:24
<Jouko>
Miksei.. Näitä "Hengenvaara" -kylttejä on tullut havaittua myös mm. peltoautoista, autotallien ym. varastojen ja jopa ulkohuussin ovesta. Taitanee myös joidenkin varhaisteinien oman huoneen ovelta moisen löytää... Tuossa yksi esimerkki "Päämuuntamosta": http://sarjishaku.fi/Fingerpori/05.10.2011 |
![]() |
01.08.2012 11:42 <TT> Eiköhän toi "joku muu varasto tms." ole OK-muuntamo. |
![]() |
31.07.2012 23:14 <Jouko> Vuonna 2004 otetun ilmakuvan perusteella on kuvan oikeassa laidassa, lumikasan paikalla, sijainnut vanha kytkinrakennus.. |
|
31.07.2012 22:40 <JOONAS> TÄTÄ TIETÄ AJETTIIN ROVANIEMELLE |
![]() |
30.07.2012 23:44 <Mikko Koho> Tästä päivästä alkaen sitten aloittivat ajamaan viikkokeskiarvona 900m3/s. Suomen puolelle tuo ei aiheuta vielä ohijuoksutuksia mutta rajan toisella puolella kyllä ja Suomi joutuu korvaamaan voimaloiden menetykset kun vettä menee teoriassa 100m3/s huti kummastakin laitoksesta jos kaikki koneet ovat pelissä. Vielä vuosi sitten valiteltiin että Saimaalla on liian vähän vettä ja nyt oli viranomaisten ennustekäppyröissä netissä että kaksi kuukautta menisi korotetulla virtaamalla. |
![]() |
30.07.2012 23:23 <Mikko Koho> Ja onkos tuo paikka syrjässä huoltoasemien tms. suhteen vai miksi o pitäny ryystää kahvit työpaikalla? Eikös se ole normi että kahvit juodaan näkyvällä paikalla työaikana kiirettä pitämättä silleen että firman logo näkyy oikein selkeästi ja sitten lueskellaan Suomi24:ltä tms. foorumilta miten firmassa x on laiskaa porukkaa? ;) |
![]() |
30.07.2012 23:17
<Jouko>
Eikös nuo ole itse Presidentin pahvimukeja :D |
![]() |
30.07.2012 22:51
<Jouko>
Kaaviokuva Fennoskaanista Suomen ja Ruotsin väliltä sekä talvinen yleiskuva Ruotsin puoleisen Finnbölen HVDC-sähköasemasta: http://www.energinyheter.se/sites/default/files/story/2009/nov/29897_fenno-skancrosssectionnysvk-logotypbeskuren.jpg http://www.energinyheter.se/sites/default/files/story/2012/jan/54403_fenno-skanabb.jpg Hetki kakkoskaapelin valmistumisesta kävikin merellä hassusti: http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/uutiset/ajankohtaista?bid=1452 |
![]() |
30.07.2012 22:23
<Jouko>
http://www.tvo.fi/www/page/3485/ "Fenno-Skan 2 parantaa pohjoismaisten sähkömarkkinoiden toimivuutta" ... "Viime vuoden lopulla vaihdettiin myös kaapeliyhteyteen kuuluva merielektrodi Pyhämaan Lautakarissa. Aikaisempi elektrodi koostui suuresta meren pohjaan sijoitetusta kuparijohdinsilmukasta. Uusi elektrodi muodostuu pienistä titaaniverkoista, joiden tarvitsema pinta-ala on vain murto-osa aikaisemmasta. Fenno-Skan 2:n valmistuttua molempia kaapeleita käytetään poikkeustilanteita lukuun ottamatta aina yhdessä, jolloin muodostuu virran suljettu kierto, ja meren kautta kulkeva virta tulee olemaan hyvin vähäinen." |
![]() |
30.07.2012 20:42
<Mikko Koho>
En tiedä miten pysyviä Facebookin linkit ovat mutta minulle tuntematon kuvaaja oli saanut taltioitua kunnon sähkömiehen painajaisen: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561435_334994033251292_1385841324_n.jpg En tunne kuvaajaa, Pasi Salmista, mutta tällä hetkellä on 1841 tykkäystä omani joukossa.. |
![]() |
30.07.2012 19:53 <Mikko Koho> Jotenkin silmiinpistävää että hankkeen perusteluissa käyttövarmuuden parantaminen oli mainittu vain viimeisenä, sen sijaan kaupallisista perusteluista oli pitkät litaniat. Ja jos kerta hanke alentaa esim. sähkönhankinnan hinnansuojauskustannuksia ym. niin milloinkas ne alennukset tulevat sähkölaskuun.. |
![]() |
30.07.2012 16:45 <muhentaja> Fenno-Skan 2 vaikuttaa tähänkin johtoon, fingridin sivuilta löytyy tietopaketti: http://tinyurl.com/cdmptok Virta kiertää normaalitilassa ilmeisesti pääosin "kehää" merkikaapeleissa yhteyksien toimiessa yhdessä bipolaarisena, ja tässä johdossa kulkevat virrat ovat normaalitilassa suhteellisen pieniä. Esitteissä mainittiin myös, että elektrodin on kyettävä toimimaan sekä katodina että anodina, joten kuparisilmukan korvaa titaaniverkko. |
![]() |
30.07.2012 15:58
<Mikko Koho>
Itseasiassa ihan tuon pylvään läheltä ne kumpikin putki kulkee ja maakaasun vastaanottoasema on näköetäisyydellä tuosta: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5842 Tuolla vastaanottoasemalla on kaasunmittaus mikä oli harjoitteluaikana laippamittaus ja juuri niihin aikoihin muuttumassa ultraäänimittaukseksi. Mittaus on sekä Suomen että Venäjän yhteinen, eli Venäjän puolella ei ole omia mittareita vaan Suomessa mitataan Suomalaisten ylläpitämällä systeemillä minkä Venäläiset ovat hyväksyneet. Samoin tuolla Räikkölässä on kaasuturbiinikäyttöiset keskipakokompurat 4kpl millä kaasunpainetta voi ajaa lisää jos tulopaine ei riitä Kouvolaan saakka missä on seuraavat kompurat (3kpl). Sitten vielä Mäntsälässä on pari konetta. Runkolinjasta haarautuu sitten haara Kotkan seuduille ja Mäntsälässä tulee jako PK-seudulle menevään haaraan ja Tampereen seudulle menevään. Maakaasu olisi "puhtain likaisista" mutta hinnoitellut itseään syystä tai toisesta pihalle. Esim. täällä Imatralla kaukolämmön tuotannossa halutaan eroon maakaasusta ihan vain hinnan vuoksi. |
![]() |
30.07.2012 14:09 <Jouko> Eikös siellä Lappeenrannan eteläpuolelta parikin maakaasulinjaa kulje, kun karttaan katkoviivalla merkitty jonnekin pääkaupunkiseudulle asti (minne lie tarkalleen)? |
![]() |
30.07.2012 13:15
<Mikko Koho>
En muista miten noissa homma ihan tarkkaan meni mutta ilmeisesti miinusnavan pitää olla maan puolella ja plussan itse piuhassa joka kuljettaa virran, korjatkaa jos meni väärinpäin. Noissa taisi olla se että jos kytket väärinpäin niin elektrodi syöpyy puhki ajanmyötä. Sen muistan että maakaasun pääsiirtoputket ovat katodisesti suojattuja, ts. eristettyjä muovipinnoitteella ja miinus putkeen ja plussa maihin. Joko niin että elektrodit hoitavat paristonomaisesti tuon jännite-eron tai niin että sähköä syötetään suoraan putkeen jännitelähteellä mitä ohjataan sen mukaan paljon vertailuelektrodi kertoo maan ja putken väliseksi potentiaalieroksi. Lisäksi putkien päissä ym. paikoissa oli mittapisteitä joista meni tieto kaukovalvontaan. Noita tuli amiksen harjoittelussa mittailtua. Jännite ei saanut olla liian pieni että joka paikassa varmasti riittää suojavirta jos putken eriste vaurioituu tai jos olisi mennyt liian suureksi niin pitkällä tähtäimellä olisi tullut vastaan ns. typpikorroosio mikä oli ilmiönä havaittu vasta ihan joku vuosi aiemmin. |
![]() |
29.07.2012 23:12 <Jouko> Tarkennetaas eli Merivesi toimii nollajohtimena. Merikaapelin kummassakin päässä, meren rantavesissä, on mittavat kupariköydet maadoituksena, jotta nollan voltin paluuvirrat "tarttuisivat" mahdollisimman hyvin suolaveteen.. Mahdollisille kuparivarkaille ei sitten tästä kerrota :) |
|
28.07.2012 01:04 <Jouko> Ehkäpä johtimien vaihdosta jäänyt, kun jatkosholkitkin ohessa? Työn ajaksi johdot kiristetty tähän.. |
|
27.07.2012 20:34
<Mikko Koho>
Kuulemma aikoinaan itänaapurin puolella, suomalaisten nähdessä, auto nykäisi piuhan alas. Kuskihan avuliaana miehenä pysähtyi, haki johdon päät, pyöritteli "skarvit" ja löysäsi piuhan takaisin yläilmoihin. Suomalaiset olivat sitten kysyneet että eikös tuo ole vaarallista. "Ei, tuolla on rele joka kytkee sähköt kahden minuutin päästä, ei miulla mitään vaaraa ollut" oli ollut venäläisen vastaus.. Kuulemma, kun ihmettelee tuota itänaapurin touhua, niin siellä ei koskaan ole ollut kulttuuria että toisen hengestä tai terveydestä välitettäisiin. Joku venäläissyntyinen naisopiskelija, joka ajoi kortin Suomessa, oli kertonut että esim. liikennevalistus on sellainen mikä on itärajan takaa muuttaneelle täysin uutta. Siellä ei ole mitään vastaavaa. |
|
27.07.2012 20:18 <mihael> Lahdessa Pekantien vierellä samanmoista. |
|
27.07.2012 15:18 <Jouko> Toisaalta kekseliäs 'kesäuuno' kytkee ohituserottimet kiinni ja antaa linjoille kaatuneen puun palaa poikki, kunnes katkaisija pysyy taas kiinni-asennossa :o) |
|
27.07.2012 15:17
<Jouko>
Luultavasti, tai sitten seurataan johtoverkon kuntoa pitämällä jännitteisenä. Puun kaatuessa johdolle huomataan katkaisijan aukeaminen, joten konkelo korjataan pian pois. Tarpeenvaatiessa kylmiltä lähtiessä (johto jännitteettömässä tilassa) varasyöttöön tuleekin yllätyksenä kaatuneet puut linjalla, eikä varasähköä saadakkaan kohteeseen kun johtolähdön katkaisija ei pysy kiinni. |
![]() |
27.07.2012 13:29
<Jouko>
Muuntajaerotin ei tarkemmin katsellessa kovinkaan uuden malliselta näytä, kun vertaa esim. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3958 Tuskin kytkinlaitoskopperon SF6 vaunu?katkaisijat tai tämä muuntamokaan kierrätyskamaa ovat... Olikos tuo silkka puistomuuntamo tai kondensaattorikoppi vai mitä ovissa lukee? |
|
27.07.2012 09:45 <calm> Tänne oltiin rakentamassa uutta 45 kV:n linjaa vitostien vartta Suomussalmen Kurimon sähköaseman kieppeiltä. Oletettavasti wanha linja Kurimon ja Vääkiön välistä jää sitten pois käytöstä ja sähkö suuntaakin nykyään tänne tulevaa linjaa sitten toiseen suuntaan. Olisiko lisäksi suunnitteilla myös uusi linja tienvarteen tästä kohti Näljänkää, jolloin Vääkiön mutka jäisi pois? |
|
27.07.2012 09:41 <calm> Erotin oli edelleen auki, mutta Taivalvaaran asemalta 45 kV syöttö oli käytössä kyllä. Missähän kohti tästä Taivalvaaralle nyt vielä on karttoihin merkitsemätön 45/20 kV:n asema, vaiko ihan varasyöttöä varten Taivalvaaran muuntajaa pidetään lämpimänä.. |
![]() |
27.07.2012 09:35 <calm> Kovin uuden näköisethän nuo muutkin osat olivat, mutku Yhtiön Lehdessä niin väitettiin, niin eikai sitä passaa kyseenalaistaa! ;) |
|
27.07.2012 09:34 <calm> Omakäyttömuuntaja oli orrelta kokonaan hävinnyt ja parin kennon seinässä oli mustumaa. Muutenpa ei muuntajan räjähdyksestä paikalla jälkiä näkynyt. |
![]() |
24.07.2012 23:01 <Jouko> Näitä 1960 luvun puuårsia näkyi tuolla olleen enemmältikin.. |
![]() |
23.07.2012 17:14 <Marko> Ei kai tuossa muuta vanhaa ole kuin päämuuntaja. |
|
23.07.2012 16:00 <anonyymi> Eipä tuotakaan enää ole tuossa. :) |
![]() |
23.07.2012 13:03 <Jouko> Mukavan sininen sävy sarjan kuvissa. Vähissäpä täällä Savossa on täysin pilvettömät päivät olleet nyt heinäkuussa. Muutamana yönä kuitenkin.. |
|
22.07.2012 00:16
<Mikko Koho>
http://82.197.24.107/Kuvahaut/Kuvat/SuuretKuvat/S02967/S_02967_000692.jpg Tuo laitos näyttää, MV-kuvassa, saaneen oikeassa kulmassa olevaan muuntamoon jonkun ilmajohdon tai sitten siitä on lähtenyt sellainen johonkin. Kuitekin ELKAn arkiston tiedoissa tuo laitos olisi vihitty 1.2.1979 ja vieläkin Turun seudun karttapalvelu puhuu happisäiliöistä vaikka toiminta lienee lakannut vuosikaudet sitten (1995-6? Arvauksena se että Aga uusi silloin aika tavalla Suomen toimintojaan..) http://opaskartta.turku.fi/Web/Default.aspx?layers=Maastokartta&cp=6704111,23457766&z=0.25&title=Ilmakaasutehdas&language=fin Sinänsä jännää että vielä vuonna 1990 julkaistiin mm. Suomen Kemianteollisuus-kirjoja joissa oli tehdaslaitosten uusimisvuodet ym. ko. toimialalta, nyt kukaan ei enää julkaise. Tai ko. kirjoja on tehty sen jälkeenkin mutta kuvaukset ovat paljon yleisemmällä tasolla. Lieneekö kyse viitsimisestä vai pikemminkin siitä että kaikki laitetaan teollisuussalaisuuden alle? |
|
19.07.2012 11:10 <calm> Joo, Sievihän toki oli poikkeuksena. |
|
19.07.2012 10:13 <M. Asentaja> http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2278 Sievi-kommenttini koski tätä s-asemaa. |
![]() |
18.07.2012 16:24
<Marko>
Voi voi, tuo keltavihreä sukka on tuossa kohtaa pahasti väärän värinen, kun tulkitaan niin, että kyseessä ei ole suojamaadoitus vaan toiminnallinen maadoitus, jonka väri on musta. Sammutuskuristin voidaan poistaa käytöstä poistamalla maadoitus, jolloin eristimen pitää kestää vaihejännitteen suuruinen jännite. |
![]() |
18.07.2012 07:06 <Mikko Koho> Uutisia ja mediaa seuranneena monesti tuntuu siltä että monikaan viranomainen ei ole tehtäviensä tasalla tai sitten samassa organisaatiossa tai käsiteltävässä asiassa toinen on ja toinen ei. Muistuu mieleen Kouvolan seudulta joku aika sitten tapaus missä Tukes puolsi räjähdevaraston sijoitusta paikkaan x mutta paikallisen kaavoituksen ihminen, ihmeen suoraan, ihmetteli että miten tuollaisen toiminnon voisi laittaa noin lähelle asutusta. |
![]() |
17.07.2012 23:59 <calm> Kummallisia kukkasia tuolla ympäristöluvassakin. TE-keskus oli ensin lausunnossaan kehoittanut jatkamaan toimenpiteitä erityisesti mereen päätyvän lämpökuorman vähentämiseksi. Sitten vastineessa TE-keskuksen kalatalousyksikkö oli todennut, että ei voimalaitokselta voi lämpökuormaa pienentää ilman tuotannonpienennystä ja lisäksi ettei suuremmistakaan lämpökuormista meressä ole todettu olevan haittaa ympäristölle. |
![]() |
17.07.2012 23:00
<Mikko Koho>
En muista miten soppa meni Rauhalahden voimalalla. Kuitenkin IVO rakensi, riitautui Jyväskylän kanssa, säätöä jatkui se aika kunnes Fortum myi osuutensa voimalasta pois. Muistan kuitenkin vuosien takaa kun Rauhalahdessa tuli puolen yön jälkeen prosessihäiriö (olisiko ollut höyry/kaukolämpö-siirtimen vuoto) ja laitoksen vuorohenkilökunta päätti että mylly pitää ajaa samantien alas korjausta varten. Taisi olla kahden maissa yöllä kun viimeiset lämmöt lähtivät eteenpäin. Silloin vain sattui olemaan talven kylmin vuorokausi ja pahaksi onneksi varalämpökeskusten kunnossapito oli ulkoistettu jokunen vuosi aiemmin Fortumille. Sitten kun niitä olisi tarvittu niin alkoi iso hässäkkä. En muista lähtikö yksikään kattila täysin ongelmitta käyntiin mutta moni ei lähtenyt ollenkaan ilman huoltohenkilöstön paikalla käyntiä. Tilanteen ollessa päällä uutisoitiin mm. että joillain laitoksilla piti tehdä huoltoja mitkä olisi pitänyt tehdä jo syksyllä ennen lämmityskauden alkua ja 11 aikaan Vaajakoskelle meni 80-asteinen KL-vesi kun lämpöjen olisi pitänyt olla reilusti yli 100-astetta. Silloin jo joku paikallispoliitikkokin kysyi julkisuudessa suoraan että oliko noin kriittisen infrastruktuurin käyttö- ja kunnossapito fiksua ulkoistaa pörssiyritykselle minkä tehtävänä on vain takoa rahaa.. |
![]() |
17.07.2012 21:19 <calm> Jos nyt oikein tuota historiaa tulkitsin, niin Kokkola Powerin voimalaitos on alunperin Outokumpu Oy:n ja kaukolämmön toimitus kaupunkiin on aloitettu vuonna 1978. Sitten voimala on siirtynyt IVOlle, joka 1998 lopetti lämmöntoimituksen kun sopimuksesta ei päästy sopuun. Varmaan kaupunki ei halunnut maksaa pyydettyä hintaa? IVOsta tuli Fortum ja 2009 Fortum totesi, että ei kannata ja myi voimalan kaupungille. Kuka lie loppujen lopuksi voittaja ja kuka häviäjä tuossa sopassa ollut.. |
|
17.07.2012 20:28 <Mikko Koho> Joskus oli saunan lauteilla politiikkaa vähän enempi ymmärtävän kanssa puhetta että nämä pikkukunnat alkavat pakostikin tippua isompien syliin kun taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Sitten tuleekin vastaan joukko muita realiteetteja, mm. se miten kohdella liitoskuntaa ja alkuperäistä kuntaa tasapuolisesti. Parinkin huhun mukaan esim. Joutsenon Energia ja Lappeenrannan Energia kun naitettiin yhteen ja siihen vielä Lappeenrannan Vesi ja Joutsenon Vesi ja viemärilaitos (tai millä nimellä olikaan) niin tulos on ollut ainakin työilmapiirin kannalta aika karmea, mm. ainakin yksi entinen nuoremman puoleinen asentaja otti lopputilin vaikka ei ollut vielä edes tietoa uudesta työstä. Ei vaan psyyke kestänyt olla talossa sisällä. |
|
17.07.2012 17:37
<Jouko>
Suomenniemikin siirtyy 1.1.2013 alkavan kuntaliitoksen johdosta Etelä-Karjalasta Etelä-Savoon, tarkennettuna Mikkelin kaupunkiin yhdessä Ristiinan kanssa. -Ja nyt ei ollut kyse Pohjanlahden ja Suomenlahden välisestä laajaasta niemimaasta ns. Suomenniemestä :D |
|
17.07.2012 17:03 <M. Asentaja> Suomen Sievin kunta? |
|
17.07.2012 16:47
<calm>
Linkitetäänpä tämä toisinpäinkin. Himangan sähköasema oikealle lähtevän tuplalinjan päässä vain 3 km etäisyydellä. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5984 Himanka siirtyi vuonna 2010 osaksi Kalajokea ja Pohjois-Pohjanmaan puolelle Keski-Pohjanmaalta. Korpelan Voimalla ei ennemmin tainnut ollakaan mitään Pohjois-Pohjanmaan puolella? |
|
17.07.2012 15:40 <Mikko Koho> Täälläpä joudutaan aika pikaiseen kielikurssille kun pitää opetella Savon kieli. Kaakkois-Suomen hätäkeskus lakkaa vuoden vaihteessa ja hätäpuhelut alkaa menemään Kymenlaaksosta ja Etelä-Karjalasta Kuopioon! Kouvolaan tulee joku ihme palvelu minkä tarkoituksena on vähentää 112:een meneviä turhia soittoja (mm. paljon kello on ja paljon on lettujen paistoaika..) |
© Janne Määttä 2004-2017