Kommentit

39176 - 39225 / 48611
<< >>

1IMG_1793.jpg 13.09.2013 17:08 <Jouko> Nytpä oli kaapelointityö päässyt vauhtiin tuon Savonradan ylittävän 20 kV johdon osalta (näköalalinkki kuvatekstissä). Tuossa ko. johdon toinen pää, jännitteetön muuntaja muine kilkkeineen yhä paikallaan: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5826
IMG_8366.jpg 13.09.2013 14:32 <Säristin> Teräsorren revat on vähän erimittaiset, jouduttu soveltamaan kun on pitänyt ukkosköysi vetää. Omaan silmään aika oudon näköistä linjaa, pimeällä äkkiseltään katsottuna luulisi että orsi on irti.
IMG_0148.JPG 09.09.2013 20:33 <Hartsa> http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/voimajohtohankkeet/varkaus-kontiolahti/Sivut/default.aspx

Tänään oli 110Kv laaja alainen sähkökatkos viinijärven alueelta puhokseen asti katkos noin 2 Min Syy pylvöön vaihto.
09062010(032).jpg 09.09.2013 20:24 <Hartsa> http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1802323/ydinvoimalayksikoiden-alasajot-harvinaisia
Virtausta.JPG 07.09.2013 07:45 <<ode>> 17.7.20?
IMG_7020_Mittamuuntajako.jpg 06.09.2013 00:04 <OUKA> Jos en väärin muista niin tyyppikilvessä jännitteeksi annetaan 110/262 kV
IMG_7020_Mittamuuntajako.jpg 06.09.2013 00:04 <OUKA> Löytynee tänä päivänäkin Oulusta entisen Lasarentinväylän voima-aseman pihalta. On siirretty nykyiselle paikalleen jostain sillä tälle paikalle ei ikinä ole näin suurta jännitettä saapunut.
IMG_8412.jpg 05.09.2013 11:41 <Simo> Sulanapitokaapelilta tuo hyvin vahvasti näyttää. Terveisin ex-kaapelityöntekijä.
IMG_0948.JPG 05.09.2013 09:36 <calm> Eipä tässä mitään muutosta ole pylväissä tapahtunut, vaikka halli nousikin ihan viereen. Sen sijaan Joku Muu oli vähän kaivellut lähistöllä.. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaivutyo-vaurioitti-kaapelin-lahes-9000-taloutta-oli-ilman-sahkoa/640709/
P5060174.JPG 04.09.2013 17:04 <RST> http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=71 <---- tuolla lisää keskustelua aiheesta
P5060174.JPG 04.09.2013 17:00 <STP> Tuolta: http://www.prysmian.fi/export/sites/prysmian-fiFI/attach/pdf/Energiakaapelit_2009.pdf
Finch painaa 2123kg/km, jänneväliksi arvoin Pikkaralan eteläpuolelta vähän pidemmän pylväsvälin etäisyydeksi 355m käyttäen tätä sivua: http://fingrid.navici.com
Eli reilu pari tonnia vaihetta kohdin 3*finch johtimella, kuusi tonnia yhteensä kolmelle vaiheelle...
P5060174.JPG 04.09.2013 14:00 <Topiax> Paljonko painaa tällainen johto yhdellä tyypillisellä jännevälillä 400 kV:n linjassa? Tieto kiinnostaisi, koska haluaisin arvioida kuinka suuri paino kohdistuu johdon ripustukseen.
IMG_520-finlayson.5.jpg 04.09.2013 08:17 <Topiax> Kiitoksia tiedoista! Oma arvaukseni meni vähän yläkanttiin, mutta 400 kV:n eristinketjussa olisi jäänyt alle.
IMG_105111_muuntaja.jpg 04.09.2013 01:05 <Mikko Koho> Näyttää olevan yhtiön omistajat ja henkilöstö eri mieltä:
http://yle.fi/uutiset/kemijoki_oy_aloittaa_koko_henkilostoa_koskevat_yt-neuvottelut/6811605
http://yle.fi/uutiset/jokiyhtion_luottamusmiehet_syyttavat_vihreita/6812444

Ja toki poliitikkokin osaa sanoa omat "viisaat" sanansa:
http://yle.fi/uutiset/hautala_kemijoki_oyn_vesirakentaminen_tehty/6789721
IMG_520-finlayson.5.jpg 04.09.2013 00:49 <Jouko> Kokoelmista löytyy 110 kV lasilautanen, jonka digivaa'alla mittasin 3,77 kiloiseksi eli seitsemän lautasen eristinketju painaisi noin 26,4 kg ilman kilkkeitä. 20 kV linjoissa käytettäviä lautasia ei tullut mitattua.

Vastaavasti yksi 400 kV lautanen painaa noin 8 kg (7,99) ja eristinketjussa niitä on yleensä 18 kpl, eli n. 144 kg yhteensä.
IMG_7020_Mittamuuntajako.jpg 03.09.2013 20:34 <Rötti> Mistä tämmöiset aarteen löysit?
IMG_520-finlayson.5.jpg 03.09.2013 12:57 <calm> Olisiko yksi lautanen ihan viittä kiloa kuitenkaan.. Joka tapauksessa näiden tuoreemmat korvikkeet ovat ihan olemattoman painoisia, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6487 , joka sanoo, että 1,1 kg koko sauvalle.
IMG_520-finlayson.5.jpg 03.09.2013 12:12 <Topiax> Villi arvaus: yksi lautanen painaa ehkä viisi kiloa. Ketjussa on seitsemän lautasta; painoa liittimineen voisi kertyä koko ketjulle siinä 40...50 kg. Jos joku on näitä käsitellyt, voisi arvaukseni vahvistaa tai oikaista,,,
jokioi11.jpg 03.09.2013 11:31 <Jarmo Puntanen> En ollut ennen huomannutkaan, mutta lukeekohan rakennuksen yläreunassa tekstijäänteissä "1926"?
IMG_6434.JPG 03.09.2013 01:07 <Mikko Koho> http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/aurinkosahko-on-kallista---paneelit-eivat-maksa-itseaan-takaisin-elinaikanaan/2013/03/1725360
Pitäisiköhän tiistaina ottaa koulun "lollipopista" (tikkari jota myös tuulivoimalaksi kutsutaan) kuva.. Vieressä on myös patteri aurinkopaneeleita. LUTilla (Lappeenrannan yliopisto) on "Green Campus"-hanke jolla on suurisuuntaiset suunnitelmat mutta ainakin ko. tuulivoimalalle on irvailtu koulun sisälläkin aika ahkeraan. Ko. myllyhän pyörii silloin kun ei tuule ja kun tuulee niin se on luonnollisesti seis. Nyt kun oma koulu on lasiputkella kiinni LUTin kiinteistössä ja iso osa tunteja siellä niin tulee liikuttua ko. alueella aika ahkeraan.
jokioi11.jpg 03.09.2013 00:02 <Hartsa> Rakennus on entinen Ferraria Oy:n
naulatehtaan voimala. Alkujaan voimalassa oli 3 kpl Francis
turbiineja ja tahtigeneraattorit.
Monien muiden kaltaistensa laitosten tavoin 1920
luvulla rakennettu voimalaitos suljettiin kannattamattomana vuonna 1985
IMG_6939.jpg 02.09.2013 22:00 <Hartsa> Suomen kantaverkon häiriöt:

1960-luvulla merkittäviä taajuuspoikkeamia jopa 40 Hz asti.

1970-luvun alkupuolella viisi laajaa katkosta joista kolme sattui v. 1974. Eteläinen Suomi oli pimeänä 6 tuntia.

1983 Suomi saarekekäytössä Ruotsin laajan sähkökatkon seurauksena.

Viimeisin merkittävä verkon vakautta uhannut poikkema sattui 10.8.2009: Suomen kantaverkko irtosi pohjoismaista salaman irroitettua ainoan Ruotsiin käytössä olleen 400 kV yhteyden. Samaan aikaan Norjan 220 kV ja muut Ruotsin 400 kV vaihtosähköyhteydet olivat irti huoltotöiden takia. Tehonvajaus aiheutti kantaverkkoon alitaajuuden 49,3 Hz.

Suomen kantaverkkoa on vahvistettu silmukoituneemmaksi 1970-luvun lopulla, mikä jälkeen suurhäiriötilannetta ei kantaverkossa ole esiintynyt.
voi_DxOVP.jpg 02.09.2013 18:33 <Hartsa> Kytkinasema siirtynyt lähiaikoina ulos rakennuksesta =) Ja laajenemis varaakin on...
IMG_520-finlayson.5.jpg 02.09.2013 18:30 <Hartsa> Voihan se painaa =D luulis et kovalla tuulella menis ruuduista läpitte =)
IMG_520-finlayson.5.jpg 02.09.2013 15:11 <Topiax> Kuinka paljon painaa yksi tuommoinen eristinketju?
IMG_520-finlayson.5.jpg 02.09.2013 14:13 <Hartsa> Noin Forssassa 2010 =D Mikä hienoa niin vanhalla tekniikalla !!

http://yle.fi/uutiset/kuhalankoskesta_jalleen_vesienergiaa_forssassa/5580339
IMG_6434.JPG 02.09.2013 13:40 <Hartsa> Pieni investointi tänne......

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1727519/forssaan-miljoonien-laitos-jonka-toivotaan-pysyvan-sammuneena
IMG_0454.jpg 01.09.2013 09:22 <Late> Kuvassa näkyvillä ovat johdot Alapitkä-Iloharju, Savilahti-Iloharju sekä Savilahti-Männistö. Kuvassa myös Savilahden sähköasema, jolla Männistöön menevä johto käy. Iloharjun sähköasema jää kuvaajan selän taakse.

Johdoista sen verran, että pylväissä ylinnä olevat kaksi johtoa ovat ukkosköysiä, joiden tehtävä on suojata varsinaisia siirtojohtoja ukkoselta. Varsinaisissa siirtojohdoissa on kullekin kolmelle vaiheelle omat johtimensa, joten kuvan pylväissä olevat loput johtimet jakaantuvat kahdelle linjalle. Iloharju-Alapitkä johdossa tuplajohtimet kasvattamassa siirtokykyä, Iloharju-Savilahti-Männistö johdossa vain yksinkertaiset johtimet.

Tiivistettynä kuvan pylväissä on vain kaksi linjaa, joissa kussakin kolmet johtimet(niput) ja ylinnä ukkosjohtimet. Pitkä selvitys, mutta toivottavasti selvensi asiaa.
IMG_0371.jpg 01.09.2013 09:02 <Late> Sama linjahan on kyseessä, mutta eri johto-osuus. Siinä on Alapitkän sähköasema välissä. Siilinjärvellä johto on Huutokoski-Alapitkä välinen. Yhtä kaikki rakennettu vahvistamaan siirtoyhteyksiä pohjoisen voimalaitoksille Itä-Suomessa. Lisäksi johdon eteläisessä päässä Yllikkälässä on yhteys Venäjän verkkoon ja pohjoisessa Oulujoen voimalaitokset. Voidaan sanoa, että johto on Itä-Suomen sähköinen selkäranka.
20101114_011.jpg 01.09.2013 08:06 <> Siinä olisi Alajärven tapaturmasta vielä Tukesin raportti.
http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/Alajarvi_raportti.pdf
IMG_1413.JPG 31.08.2013 08:51 <EnergiaEnergia> Siniset maisemapylväät siinä törröttää nykyään. Taitaa jatkua Olarinluomaan asti johto.
IMG_7671.jpg 30.08.2013 07:15 <Jari> Sisäkuvia kiitos
IMG_0454.jpg 29.08.2013 22:55 <<ode>> Tässä kuvassahan käy niin, että tuossa vasemmanpuoleisessa pylväässä kahdeksan ylintä johtoa jatkavat Kuopion ja Siilinjärven kautta Alapitkän sähköasemalle. Kolme alinta johtoa sen sijaan menevät Männistön muuntoasemalle. Sitten oikeanpuoleisessa pylväässä kaikki 11 johtoa jatkavat etelään. Jos halutaan laskea sähkölinjojen lukumäärä, niin onko tässä kuvassa siis kolme eri sähkölinjaa, vaikka oikeanpuoleisessa pylväässä jatkuvat samat johdot kuin Alapitkälle ja Männistölle menevissä linjoissa?
IMG_0371.jpg 29.08.2013 22:09 <<ode>> Olen kuullut, että 400 kV:n linjan pylväät olisi uusittu sen takia, että alkuperäisten pylväiden metallissa olisi ollut jokin virhe. Tämä linjahan ylittää viitostien Lapinlahden eteläpuolella ja kulkee myös Siilinjärven Väänälänrannan kylällä. En meinannut joskus pienenä uskoa, että kyseessä on sama linja. :D
IMG_0371.jpg 29.08.2013 17:00 <Late> 400 kV:n linja on saneerattu tässä hiljattain 2000-luvulla, alunperin varmaan -70 luvulta. 110 kV:n johto edelleen alkuperäisessä kuosissa arviolta joskus -60 luvulta.

Näillä tienoilla muuten on käynnistymässä isohko remontti, jossa linjoja laitetaan maan poveen oikein urakalla: http://www.savonvoima.fi/uutiset/Sivut/uutinen_29042013.aspx
IMG_1208.jpeg 28.08.2013 21:56 <ode> Hah hah! Pelottava sähkölinja! :D
IMG_6135.JPG 28.08.2013 14:07 <hulk> taustalla komeillee 110 kv linja noitten 20 kv linjojen takana
IMG_03744.jpg 28.08.2013 05:05 <Mikko Koho> Itseasiassa museo ei tiennyt itsekään että kone on lähdössä käyntiin. Koneella on tietyt pintarajat joissa laittavat koneen päälle ja seis ja milloin säätelevät tehoa. Mutta seisonnan aikanakin kone ajelee noita muutaman minuutin koekäyttöjä ihan ex-tempore ilman että heilläkään on etukäteen tietoa. Ei osannut siellä ollut ihminenkään sanoa että miten nuo on järjestetty. Olin viereisessä pumppuhallissa kun tuli äänimerkki, en muista oliko siinä summerin ääntä alussa mutta kuitenkin kovaääninen kello soi jonkun aikaa ja siinä ajassa kerkesi juuri ottaa jalat alle ja mennä pokkarin kanssa ihmettelemään. Äänimerkin syystä ei minulla ole tietoa, vahva veikkaus voisi olla koneturvallisuus eli jos joku on unohtanut, huoltotöihin mennessä, lukita koneen seis-tilaan ja automaatti lyö koneen päälle niin ääni varoittaa startista ettei käy vahinkoa.
Kuva-355.jpg 28.08.2013 00:28 <ode> Siellähän näkyy Spar-myymälä taustalla. Eipä ole noita ollut Suomessa enää vuosiin. :)
IMG_03744.jpg 27.08.2013 23:44 <Jouko> Asiallinen videokooste ko. voimalan toiminnasta. Ihan pyytämälläkö laittoivat veden virtaamaan vai vaatiko paljonkin viestien vaihtoa?
IMG_0371.jpg 27.08.2013 23:35 <ode> Milloin tämä linja on rakennettu?
IMG_03744.jpg 27.08.2013 06:48 <Mikko Koho> Ja siinä videota kummastakin. Joen pintaan tuo muutaman minuutin startti ei vaikuttanut kuulemma ollenkaan, kone saattoi ottaa ajokierrokset mutta ei tahdistanut eikä lähtenyt ajamaan tehoja verkkoon.
https://www.dropbox.com/sh/5wieltepfkzj9sf/kainWBYJmr
IMG_6913.jpg 27.08.2013 06:25 <nousjo> Onko kenelläkään ikäviä tms. kokemuksia askeljännitteestä? Pelottavasta nimestään huolimatta taitaa olla aika harvinainen, kun vähemmän vielä varmaan avojaloin nykyään tallotaan.
IMG_1258.JPG 27.08.2013 00:49 <Mikko Koho> Ja Imatralla onnistuttiin taas laittamaan paremmaksi, vasta oli painetussa lehdessä että saunoissa uusittiin kattoja lukuunottamatta kaikki seinäpaneelit ja vissiin muutkin puuosat (lauteethan on kiviset ja jäähdytetyt..)
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2013/08/26/Imatran+uimahalli+ei+aukea+huomenna/2013516188303/16

Jo tuota(kaan) kämmiä ennen oli melkoinen epätietoisuus että milloin ko. paikka aukeaa..
IMG_1258.JPG 25.08.2013 00:26 <nousjo> Ei tainnut mennä Mikkelin jäähallin avajaisissakaan kuin römsöössä, mielestäni jos joku on huonoa tuuria niin tuo on:

http://www.ita-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/p%C3%A4%C3%A4katkaisijan-vika-keskeytti-mikkelin-j%C3%A4%C3%A4hallin-avajaispelin-66356
180620101718.jpg 24.08.2013 20:43 <Make> Valaisin on ehkä Thorn Alpha.
http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-39333
IMG_03744.jpg 21.08.2013 13:39 <Mikko Koho> Terveiset täältä! Joen pinta on niin alhaalla että kone oli seis mutta tekivät muutaman minuutin koekäytön ja tuli todistettua sekä startti että stoppi ja ehkä jotain videotakin tarttui kummastakin.
Virtausta.JPG 19.08.2013 21:10 <Mikko Koho> Vuoksella on menossa parannusohjelma jossa sekä Leso- että Svetogorskin laitosten kapasiteettia nostetaan ja kummassakin laitoksessa neljästä koneesta kaksi uusitaan. Syynä on se että koneet ovat Lesogorskissa suomalaisten tekemät ja Svetossa kaksi neljästä ehdittiin saada valmiiksi ennen rauhansopimusta. Ne alkavat siis olla aika loppuunajettuja. Tarkoitus olisi että tulevaisuudessa kumpikin laitos läpäisisi 920m3/s eli 120m3/s enemmän.
Se, miksi laitoksiin ei haluta lisätehoja enempää, selittynee pitkälti paikallisella tariffipolitiikalla joka ei kannusta säätöajoon.
11.jpg 19.08.2013 16:21 <JaKe> Muokattu on. Kahvila on ilmeisesti kesäisin toiminnassa, myös mökkejä saa vuokrattua mäen päältä.
11.jpg 19.08.2013 10:45 <Jouko> Mitä muuten tuolloin kuului Kivesvaaran rakennuskannalle, vuokraamo/kahvila, joko oli myyty tai löytynyt uusi huolitsija vaiko edelleen hiljaisessa rappiotilassa?

Kävin muistaakseni kesällä 2008 katselemassa paikkaa ja silloin ainakin oli päärakennus tyhjillään ja pysäköinti- sekä caravanalue autiona. Rinnebisneshän meni konkurssiin joskus 1990-luvun alussa ja hiihtohissit ostettiin polkuhintaan Leville lumetuskalustoa myöten.

39176 - 39225 / 48611
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017