![]() |
02.05.2013 19:45 <calm> Vähänsenhän tämä on vanhempi kuin vieressä uusittu jakeluverkko. Vuodelta 1952 sanoo http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=25624&lan=fi olevan. |
![]() |
02.05.2013 19:42 <calm> Vanhoja pylväitä on taittu käyttää. Muistelisin, että tuokin rinne avattiin 80/90-lukujen taitteessa. Pari kertaa siellä tuli käytyä mäkeä laskemassa, sinänsä ihan kiva pikkumäki muistikuvissa. Mihin lie hissi siirrettiin? |
![]() |
02.05.2013 11:57 <Jouko> Viitostien varteen menevät ja sieltä kuka minnekin, ks. http://goo.gl/maps/c5SK2 |
![]() |
30.04.2013 21:36 <purkaja> Kannonkoski-Konginkangas väli on meillä työn alla.Muista ei minulla ole tietoa. |
|
30.04.2013 19:17 <Jouko> Maadoitetut harukset; kupari myös haruslankojen välissä.. |
![]() |
29.04.2013 18:32 <Late> Eipä mennä enää. Koko muuntamo on nyttemmin purettu kokonaan ja alueen kj-johdot on järjestelty uudelleen. Siinä yhteydessä pj-johdot on maakaapeloitu. |
![]() |
28.04.2013 23:36
<Jarmo Puntanen>
Olen lisännyt koko joukon pieniä (mylly)voimaloita em Google Maps-vesivoimalakarttaani ja jakanut sen maantieteellisesti kahtia. Uskoisin, että kovin monia tuntemattomia toimivia laitoksia ei siihen enää löydy. Kalajoelta on kateissa tarkka paikka laitokslle "Siiponkosken mylly, Rahja". (Kts http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=39514) http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid= 206495044216518629644.0004d561a684b060fa80f Kommentit ja lisäykset ovat tervetulleita! |
![]() |
28.04.2013 22:46 <Jii> Wanhat kreosoottipylväät 1940-50 lukujen tienoilta, kaupungin sähkönjakeluverkon rakennusajoilta (yhdessä Mikkelin vanhan sähköaseman kanssa?). Liekö koukkulinja tässä aiemmin kulkenut, vuoteen -76 asti, jolloin nykyisten kaksoisavojohtojen rakennus.. |
![]() |
28.04.2013 22:34 <Jouko> Meinaatkos nm. purkaja että Kannonkoskelta lakkautetaan Kaikki 45 kV johdot vai ainoastaan tämä Konginkangaan ex- 45 kV johto? |
![]() |
28.04.2013 20:17 <Hartsa> Jääkös yhtään vanhaa KSV 45kV käyttöön olleskaan.. suolahteen ?? |
![]() |
28.04.2013 16:05 <purkaja> 20kV on käytössä Lintulahden suuntaan ja Hilmonkosken tien varressa. |
|
28.04.2013 14:59 <Icom> Eipä ole kyseisellä paikalla enään pysäkkiä eikä muuntajaa |
![]() |
28.04.2013 11:58 <Hartsa> Eli 45 häviää nyt kokonaan pois..20 käytössä?? |
![]() |
28.04.2013 10:15
<purkaja>
Purettu on kohta tämäkin suunta pohjoiseen.Toinen porukka lähti kytkinasemalta ja me tullaan Kannonkoskelta päin vastaan. |
![]() |
28.04.2013 10:09
<purkaja>
Kylläpä alkaa olla kohta purettu.Lintulahdessa 4-tien varressa reilu puolenkymmentä kilometriä jäljellä.Ompa ollut paikoin melko lahoa. |
![]() |
27.04.2013 16:32 <Jouko> Olisiko tällä erotinasemalla se mystinen nimilyhenne "HMI" eli Haravaniemi, jota tapaa Mikkelin suunnalta wanhoista opastetoteemeista mm. HMI-MIK.. |
|
26.04.2013 21:43
<Mikko Koho>
Imatralla kävi sama talvella, Tainionkoskella ajoivat suunniteltua ohijuoksutusta ja vaikka voimayhtiö oli, sijoituslupaa antaessaan, asiasta huomauttanut niin kalastuslaituri ei kestänyt sitä kun vanhaan uomaan kertynyt jää lähti liikkeelle. Suunnittelussa oli lehden mukaan kyllä huomioitu normaali jäänlähtö mutta ei sitä että jokunen sata kuutiota vettä sekunnissa pukkaa jäät liikkeelle. No, siinä meni sitten 40 000€ laituri.. Taivalkosken tapaukseen: haiskahtaisi, vuosia vanhoilla opeilla, ns. fail-safe-tilanteelta. Eli koko automaation toteutus, alkaen yksittäisestä anturista päättyen viimeiseen toimilaitteeseen (vaikkapa venttiilin sellaiseen), on suunniteltu siten että vaikkapa ylävesipinnan mittauksen vikaantuminen näkyy ohjaavalle automaatiolle siten että pinta on aivan järjettömän korkealla ja laukaisee luukut auki tai sitten jollekin venttiilille on määrätty asento mihin se menee jos ohjaukseen käytettävä sähkö, paineilma tms. katoaa. Ideana siis se että mikään turvatoiminto ei mene pimeäksi missään tilanteessa. On toki paikkoja joissa turvallista tilaa ei ole, voimalan patoluukut voisivat olla hyvä esimerkki. Vikatilanteessa joko kaadut selälleen (luukut eivät pinnan noustessa aukea ja vesi tulvii yli) tai sitten kaadut nenälleen (käy kuten uutisessa.) Noitakin tapauksia varten on toki ratkaisuja kuten mittausten moninkertaistaminen, useampi samaa toimintaa tekevä logiikka jne. mutta ne sitten maksavat. |
![]() |
26.04.2013 18:48 <Jouko> Ainakin v. 2009 tässä on menty vielä avojohdoilla.. Ks. http://goo.gl/maps/chQrc |
![]() |
26.04.2013 18:15 <Jouko> Tästä on kummatkin ilmajohdot korvattu maakaapelilla syksyllä 2012 |
|
26.04.2013 16:24 <NH> Kemijoella, Taivalkosken voimalaitoksen alapuolella oli tullut jäille varsin raaka lähtö http://yle.fi/uutiset/automaatiovika_ryopsytti_vetta_taivalkosken_voimalaitoksella/6609428 |
![]() |
26.04.2013 13:03 <Hartsa> palosuoja massaa =D |
![]() |
26.04.2013 09:52
<Topiax>
Jäikö sulta portti auki kun kävit kentällä?.. :o) |
![]() |
26.04.2013 00:10 <123> Mälli on roiskunu muuntajan kylkeen.. |
![]() |
24.04.2013 20:56 <Hartsa > http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/04/1742223/punkaharjulla-paha-kreosoottivuoto---sahkoyhtio-halauspuut-etsittava-muualta |
![]() |
24.04.2013 17:14
<Mikko Koho>
Siinä sen näkee kun porukka leikkii telttaleikkejä koulussa niin muun osaaminen voi sitten jäädä "vähän" vajaaksi: http://goo.gl/wZHTq Mitäköhän vanhemmat ovat tuumanneet kun ovat lukeneet tuon "sähköisestä reppuvihosta" tai "lasten rikosrekisteristä" joksi tuota Wilmaa myös kutsutaan.. |
![]() |
24.04.2013 14:21 <Jouko> Kulman taakse jäänyt A-pylväsmuuntamo, vrt.: http://goo.gl/maps/7n2WQ |
![]() |
24.04.2013 14:02 <Jouko> "Liik enne vira sto" ;) |
![]() |
24.04.2013 13:49 <Jouko> Utasen vesivoimalaitoksen wanha päämuuntaja on myös AEG. Muita ko. valmistajan muuntajia ei ihan heti tule mieleen.. |
![]() |
24.04.2013 13:43 <Jouko> Onkos näillä samat lyhenteet kuin rautateiden liikennepaikoilla, mikäli sähköasema on samoilla 'kylillä'?? |
![]() |
23.04.2013 21:49 <Hartsa> Pytyllä kyllä jo ikää varmasti |
![]() |
23.04.2013 21:47 <HertziBoy> Saksalainen muuntaja. AEG Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft. On kyllä aika harvinainen. |
![]() |
23.04.2013 21:04 <calm> Seuraavana kuvajonossa olisi johtoja O-HA-UL ja RA-O-HA. Näistä alkaa jo logiikka jättää, jos aikakin.. |
![]() |
23.04.2013 20:37 <Hartsa> ken lie lyhenteet keksinyt imatran voimalla =D |
![]() |
23.04.2013 19:57 <Mikko Koho> Riippuu lukijan huumorintajusta. Mitä lahommaksi vitsi kategorisoituu, sitä kovemmin. CCA-kyllästettynä luokitellaan tosikkomaiseksi jutuksi joka ei naurata.. |
![]() |
23.04.2013 19:26 <sarita> Puujalkavitsi. Pitäisikö sille nauraa? |
![]() |
23.04.2013 14:38 <Jii> Otavan SA:n kirjainlyhenne on OTA, ei OTV.. |
![]() |
22.04.2013 22:34 <Mikko Koho> Eli siis "mehu-maijalle" tuppas tulemaan kuukautiset silloin tällöin? ;) |
![]() |
22.04.2013 16:06 <M. Asentaja> Strömberg OSAR 123 vähäöljykatkaisija, tuttujen kesken "mehu-maija" johtuen punasävyisen hydrauliikkaöljyn vuototaipumuksesta. |
![]() |
22.04.2013 10:00
<M. Asentaja>
http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=594 Asean katkaisija yhdellä tukieristimellä,lasiputkessa näkyy öljyn pinnalla kelluvan uimurin osoitin. Alaviistoon sojottava putki taas on "hukkaputki" joka päästtää paineet pois katkaisupäästä. |
![]() |
22.04.2013 08:34 <calm> Eipä noista sensoreista sen tarkempaa tietoa ole näkynyt missään. Yli kymmenen vuotta vanhasta hankkeesta löytyy verkosta aika heikosti asiaa. Joskus sitä on vähän enemmän ollut ympäristöministeriön sivulla ollut, mutta sivustouudistuksen yhteydessä sekin on hävinnyt. Jonkinmoisia aktiivilaitteita kuitenkin kuitenkin ovat, kun tunnin sisällä puun kaatumisesta pitää puu linjalta poistaa. |
![]() |
21.04.2013 23:51 <Jouko> Ohjaineristin neljäntenä 'tukijalkana', muuten on kyllä uusi tuttavuus.. Virtamuuntajissakin öljyn määrä/korkeusmittarit? |
![]() |
21.04.2013 23:45
<Jouko>
Ei nyt ensi kuulemalta oikein hahmotu, minkälaisia nuo 'sensorit' tässä ovat (olleet?).. Kuvan virtamuuntajiako, joita on ripoteltu johdon varrelle sen yhdeksän aseman verran vai kuvalinkin kaltaisia vikailmaisimia: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1500 En kai liene ainoa joka on lukenut kuvatekstin useampaan otteeseen, tai sitten väsyneenä ei ajatus vain kulje... |
![]() |
21.04.2013 23:13
<Jouko>
20 kV johto vuodelta 1974. Pylväsmuuntamo lienee uudempi, rakennettu kenties v. 1992 yhdessä viereisen Takojankadun 20 kV haarajohdon kanssa.. Saneeraus noin vuonna 2007, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4301 Taustan rakennuksessa toimi aikanaan Mikkelin Leipomo Oy (Mikle), nykyään kierrätyskeskus Ekotori. |
![]() |
21.04.2013 22:42 <Jouko> Vasemmanpuoleisissa pylväissä vuosinaulat 1976 Ko. kaksoisjohto kenties samanikäinen läheisen MIK-OTV 110 kV -johdon ja Siekkilän sähköaseman kanssa? |
![]() |
21.04.2013 22:29 <Teräsfrofiilipylväs> Ompa jännän näköinen kiristyspylväs |
![]() |
21.04.2013 22:01
<Jari>
Onko sisäkuvia uudesta voimalasta? |
|
21.04.2013 21:36 <Apua> Hui miten vihaiset 20 kv sähkölinjat |
![]() |
21.04.2013 16:07 <Hartsa> Olisiko osoittamassa öljynkorkeutta katkaisia pilarissa. |
![]() |
21.04.2013 16:06 <Hartsa> Joukolle.. Juu kyllä se 45kv on ihan voimalaitokselta asti lähtenyt tikkakosken ja tehtaan kautta kohden rautpohja tehtaita. |
![]() |
21.04.2013 14:49 <calm> Googlellahan paikasta olikin niin tarkat kuvat, että sieltä nykyiset kytkennät ilmenee. Olisiko tuossa nyt sitten ihan erillinen 400/110 kV:n muuntaja, kun ei Meri-Porin laitoksesta näytä johtimia menevän kuin toiseen 400 kV:n muuntajaan. http://goo.gl/maps/DtqQw |
© Janne Määttä 2004-2017