|
12.02.2014 18:34 <Jouko> Nätti kokoelma saatu jo näistäkin. Onkos nämä ruosteelta suojattu tähän tuotaessa vai alkuperäisessä maalissaan, kun sillankupeen (femma?) oli sininen? Tähän sopisi lisäksi pienempiä juoksupyöriä nähtäville jostain muualta, kun ilmeisesti paikallisina niitä ei liene juuri jäljellä..? |
![]() |
10.02.2014 20:08 <Linjamies> Kun katsoo tarkemmin niin huomaa että tuolla alumiinilangan sisällä on harusmerkit, joita on siis käytetty kulmarissojen puutteessa kulmapylväässä langanvedon aikana. |
![]() |
10.02.2014 10:36 <calm> Onhan tuolla maininta, että valmistuu vuoden 2013 aikana ja sitten jatketaan Näljängän suuntaan. http://www.loiste.fi/fi/yksityisasiakas/sahkonsiirto/Sivut/Investoinnit.aspx |
![]() |
10.02.2014 09:29 <-"-> Huhtikuulla -13 pyöri eonin työryhmiä autoineen alueella...oli kaapelikeloja kärrissä |
![]() |
10.02.2014 09:28 <Hartsa> Onkohan nämä edelleen näin ?? Eonilta loppunu rahoitus.. |
![]() |
10.02.2014 09:24 <calm> Ai se oli noin etelässä asti. Eipä ihmekään, ettei löytynyt, kun ihan väärästä paikasta hain. Pohjoisempanakin kuitenkin oli 45 kV:n linjaa jonkinmoisia pätkiä, mistä syystä lie rakennettu niin erillisissä palasissa. |
![]() |
10.02.2014 00:23
<Jouko>
Mitäpä sitä keksimään kun samat tolpat löytyy omista vauhtiotoksista viime maaliskuulta 2013 ja pienellä hakemisella ihan karttapaikan kartaltakin. Tämän ja seuraavan kuvan; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7426 työvaiheet olivat tuolloin edelleen samassa jamassa, eli työt eivät olleet käytännössä ollenkaan edistyneet sitten näiden heinäkuun 2012 otosten, ihme kyllä.. Kuvassa taustan tuplapylväille oli kuitenkin 20 kV johto saatu päätettyä ja jakelumuuntajakin asennettua vielä keskeneräisine johdotuksineen, muuten oli paikat ennallaan... http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kuvauspaikka&srs=EPSG%3A3067&y=7207910&x=585001&lang=fi |
![]() |
09.02.2014 16:10
<Hartsa>
Laitos nykyään..... http://www.vesirakentaja.fi/html/voimalaitokset/hourunkoski.html |
![]() |
09.02.2014 15:12 <Hartsa> Muistelen että se on iskarin mallia ? |
![]() |
09.02.2014 15:11 <Hartsa> Pitää tässä kuvata helvetin epäselvästi luettava mittari tämä on selvä lukuinen. |
![]() |
09.02.2014 15:08 <Hartsa> Juu 3x25A on pääsulakkeet. Aikoinaan oli puulaatikko ulkopylväässä ja vanha taulu oli siellä. Muutettu joskus -86/87 sisälle sitten rempan yhteydessä. |
![]() |
09.02.2014 09:48 <Ströbe> Ei näe nastojen väriä, mutta kannet ovat max 25 A. Tätä isommissa olisi isommat kannet, ja pienempiä pääsulakkeita ei ole vissiin missään käytössä. |
|
09.02.2014 08:26 <Late> Kartasta katsomalla kuvassa on vasemmalla Varkaus-Pamilo ja oikealla todellakin Varkaus-Leppävirta, joka myöskin on työn alla. Varkaus-Viinijärvi lähtee Varkauden sähköasemalta suoraan itään eri linjauksella. Karvion ja Viinijärven väliin ainakin on asennettu uusia korkeita teräsportaalipylväitä. Uusittu johto kiertää Viinijärven aseman ja uusi johto rakennetaan muiden johtojen rinnalle Viinijärven ja Kontiolahden välillä. Lollipop-pylväiden korvaaminen liittynee jotenkin varmaan tähän. |
![]() |
08.02.2014 23:54 <Hartsa> Ok =) |
![]() |
08.02.2014 17:13
<Mikko Koho>
Korkki: Toki! http://g.co/maps/gcmbk Hartsa: Sulatto tuli nimenomaan tänne Imatralle siksi että Imatran voimala tarjosi halpaa sähköä silloin käytössä olleen sähkösulatuksen käyttöön. Kuparin liekkisulatus keksittiin vasta sodanjälkeisessä sähköpulassa ja siitä teknologiasta sitten tulikin vientituote. Laitos tuli Imatralle siitäkin huolimatta että kuparitehdas oli tuohon aikaan sotilaallisesti strateginen kohde ja puolustusihmiset nikottelivat vastaan rajan läheisyyden takia vaikka se oli silloin vielä satoja kilometrejä kauempana. Sitten kun rintama alkoi tulla lähemmäs niin käytännössä yksi puhelinsoitto käynnisti tehtaan muuton joka sitten olikin kohtuu raju toimenpide, koneet räjäytettiin irti perustuksista, junavaunuun ja hiiteen. Kaapelit kaivettiin maasta kun niitä oli vaikea saada jne.. Harjavallassa sitten tehtiin suunnilleen niin että prosessi laitettiin pyörimään ja katto hommattiin päänpäälle kun kerettiin. Ja miksi Harjavalta? Piti saada tarpeeksi järeä 10kV liittymä. 110/10kV muuntajan osto oli tilanteen takia pois laskuista ja Harjavallan voimala oli se mihin sulatto voitiin kytkeä. Pienenä detaljina kerrottiin että kuparin elektrolyysilaitoksenkin piti tulla Imatralle ja tavaraa siihen hommattiin v.1939 mutta se saikin sitten lopulta paikan Porista. Tuo kenttä meni tuohon kuntoon 1998 jälkeen kun Vattenfallin piti tehdä iso maakaasuvoimala tuohon. Se hanke meni puihin mutta kerkesivät purkaa suurimman osan rakennuksista pois. Outokummun jälkeen tuossa oli Enso-Gutzeitin kemian tehdas 1990-luvun taitteeseen ja tuotteina oli mm. mäntysuopaa ja muita sivutuotteita mitä saatiin mäntyöljystä sekä liimoja ym.. |
![]() |
07.02.2014 23:53 <Hartsa> Eiköhän se ollut ehken ihan alkujaan täällä outokummussa kaivoksenkupeessa |
![]() |
07.02.2014 22:21 <Korkki> Mikko muuten, sinä varmaan osaat kertoa että missä tuo Outokummun sulatto tarkalleen sijaitsi ennenkuin se siirrettiin sodan jaloista tänne Länsi-Suomeen? Jos veikkaisin että nykyisen Ovakon (tai mikä se terästehdas tämänhetkiseltä nimeltään on) paikalla niin meneekö edes lähelle? |
|
07.02.2014 19:31
<Make>
Näyttää olevan Idman 8528/ SLO HKB13 -70-80-luvuilta. RicuP tietänee paremmin... http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=123&pid=69661 |
|
07.02.2014 07:56 <ode> Mikä tuo katuvalaisinmalli on merkiltään ja milloin sitä on valmistettu? |
![]() |
07.02.2014 07:22 <ode> Nuo oikeanpuoleisen linjan pylväät näyttävät vähän hassuilta. |
![]() |
07.02.2014 06:00 <ode> Upeita valaisimia. |
![]() |
07.02.2014 05:52 <ode> Ohoh! Eipä uskois että tää on otettu helmikuussa! :D |
![]() |
06.02.2014 20:46 <muhentaja> Niinpä tuo näyttäisi tarkemmin katsottuna olevan, punainen taustahan siinä on. |
|
06.02.2014 18:51 <Jouko> Sanoisin että tämä oikeanpuoleinen johto on Varkaus-Leppävirta, joka nyt syksyllä purettiin ja tilalle on jo pystytetty yksijalkaisia corten-teräspylväitä, tällä hetkellä lienee kai jondonveto jo aluillaan. Viinijärven johto on tässä vasemmanpuoleinen joka kääntyy horisontissa näkyvällä teräsportaalilta oikealle. Ittekin tässä pari kertaa käynyt kameran kanssa.. |
|
06.02.2014 17:22 <Hartsa> Ahaa...Täällä käsämän seutuvilla kyllä poistui maisemasta lollipoppi...pitää tässä laittaa siitä kuvasia tänne |
|
06.02.2014 16:59 <Late> Uusittava linja on Varkaus-Viinijärvi, joka on oikeanpuoleinen johto. "Lollipop"-johto jää, mutta "vihainen johto" muuttuu vähemmän vihaiseksi :) |
|
06.02.2014 08:02 <Hartsa> Ja kantoaalto loukku vaiheessa =D |
![]() |
06.02.2014 07:19
<Jouko>
Suuria suunnitelmia Saksassa tuulivoiman osalta. http://yle.fi/uutiset/saksassa_valtava_sahkoverkkohanke__tuulisahkoa_viedaan_pohjanmerelta_baijeriin/7071638 |
|
05.02.2014 22:53 <ode> <Jouko> No vitsi vitsi. Innostuin vähän liikaa. :D |
![]() |
05.02.2014 21:32 <Mikko Koho> Riippuu tilanteesta. Nimellisesti läpi menisi, ennen kohta alkavia kahden koneen remontteja, 970m3/s, joskus papereissa oli että virtaama-alue olisi 200-900m3/s mutta jos reilusti yli 800m3/s ajaa niin hommasta katoaa järki. Hyötysuhde putoaa, tehoa ei tule juurikaan lisää ja koneet alkavat pitää hemmetinmoista jytinää. Eli suunnilleen samat ilmiöt mitä tulee laivassa jos laittaa koneet ihan täysille. |
|
05.02.2014 19:01 <Jouko> Ihan ei sentään pihaan tarvii jatkossa mennä jos kuka tuolla 220 kV asemalla tulevaisuudessa käy, ks. http://goo.gl/maps/FVc3V |
![]() |
05.02.2014 17:52 <Jouko> Terveiset Jyväskylästä; Sähkö, tele, valo & AV -messuilta! Vihdoinpa tämäkin tapahtuma tuli koettua ja hieno oli. |
![]() |
05.02.2014 17:28 <Nivala> Antakaas linkki? |
![]() |
05.02.2014 16:54 <Jouko> Palosammuttimen merkkiplakaatti siinä muistaakseni oli, ja onhan tuo koppi huomattavasti uudempaa aikaa edustava kuin hakuvalojärjestelmä. |
![]() |
05.02.2014 16:21 <Nivala> Aika kova virtaus. Silloin kun imatra ajaa kaikilla koneilla niin paljonko on läpivirtaus? |
|
05.02.2014 01:09 <ode> Miten niin "joka" kuvaan? :D |
|
04.02.2014 20:18 <Hartsa> Nuo " lollipop" pylväät alkaa olla kohta historiaa...linjan uusinta menossa. |
|
04.02.2014 17:15 <Jouko> <ode:> Tarvitseeko joka kuvaan mainita mitä ukkospukit tuo mieleen? |
![]() |
04.02.2014 09:50 <ode> Tsernobylin kun mainitsit, niin pakko kysyä, että siellä siis seisoo hylättyjä sähkölinjoja? |
|
04.02.2014 07:48 <ode> Vihaisia tolppia. :D |
![]() |
04.02.2014 07:44 <ode> Vihaista johtoa tässäkin :D |
![]() |
04.02.2014 07:41 <ode> Onko joskus tiettyyn aikaan rakennettu tämännäköisiä linjoja? Huvittavan näköisiä nuo pylväät. Tulee ihan mieleen että nuo tolpat olisivat pahalla päällä. :D |
![]() |
04.02.2014 00:07 <muhentaja> kaumimmaisen=kauimmaisen |
![]() |
04.02.2014 00:07 <muhentaja> Onkos tuolla kaumimmaisen peltikopin seinässä sama ilmaisu, ainakin pikaisesti katsottuna olisi samanoloinen pystyviiva kopin seinässä ja orrella? |
![]() |
03.02.2014 19:37 <Jouko> Tuossa keskimmäisessä pilarissa näkyy jotenkuten, osoittaa ylös sähköaseman suuntaan: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1997 |
![]() |
03.02.2014 19:23 <Hartsa> Tuo oli uutta että sähkökentälläkin on haku valot olleet =D |
![]() |
03.02.2014 18:52 <Jouko> Meneekö etummaisesta jompit piilossa vai tuleeko niitä ollenkaan alas pylväästä? Voisiko linjan toinen pää myös olla kytkemättä Pjelaxin sähköasemalla, sillä ilmakuvaa tirkistelemällä nippujohtimellinen virtapiiri ohittaisi ko. aseman? Ks. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/koordinaattihaku.html?e=208976&n=6930874&scale=2000&lang=fi&mode=orto |
![]() |
03.02.2014 17:24 <Jouko> Löytyihän tämäkin kuva keskusteluineen ja vain mainitakseni että Pahkakosken vesivoimalan sähkökentältäkin on bongattu henkilöhakuvalo, vieläpä 110 kV johdon pääteorresta! Harmiksi ei tullut lähikuvaa, sillä oikeastaan hoksasin sen vasta otetuista kuvista jälkikäteen. :) |
![]() |
02.02.2014 12:53 <Hartsa> Onkos tälläsiä systeemejä tai vastaavia ollut aikoinaan myös 20kV puolella? Kun olen nähnyt yhdessa aseman vanhassa talussa oli punainen nappi ja luki "20kV laukaisu" Varmaakin johonkin katkaisiaan liittyvä juttu |
![]() |
02.02.2014 10:58
<M. Asentaja>
60-70 luvulla näitä asenneltiin kun katkaisija katsottiin liian suureksi investoinniksi pienille asemille, AJK 110 kV;n johdossa oli pienempi riesa tuolloin kun nykypäivänä. Myöhemminkin niitä näkyi varasuojana esim. katkaisijan ohikytkentäerottimella katkaisijahuollon aikana. Laukaisu tuli päämuuntajan suojilta; kaasurele, virtausrele yms. Ylivirtalaukaisu voitiin ottaa muuntajan läpivienneissä olevista virtamuuntajista, tälle laukaisulle piti olla lukitus 20 kV;n puolelta ettei johdolla tapahtuva oikosulku lyönyt ekaksi harppuunaa johtoon. Näiden keinovikaerottimien palautus tapahtui käsikammella, vaijeri veti "harppuunan" alas sekä viritti laukaisujousen seuraavaa tilannetta varten. Varsinainen erotin piti olla moottoriohjaimella kuten kuvassakin on, AJK;n jännitteettömänä aikana pääkoskettimet avautuivat ja vian selvittely saattoi alkaa. Toiminnat tositapauksissa olivat hyvin harvinaisia mutta kyllä kai niitä joku sattui. |
© Janne Määttä 2004-2017