14.12.2014 16:05
<calm>
Kuinkahan myöhään tämä asema itse asiassa onkaan 110 kV:n sähköt vasta saanut? Pohjanmaan radan pohjoispää sai sähköt 1983, mutta vielä vuoden 1988 kartassakaan tälle asemalle ei tule 110 kV:n linjoja. Pylväsmallin perusteella ratasähköistyksen linja kääntyi Teikkoperästä Kalajoelle, eikä suinkaan jatkunut etelään tänne päin. Vähän epämääräiseltä nuo vanhat kartat näyttää, liekö vain väärin piirretty niissä..
Vuoden 2000 Fingridin kartassakin näyttää olevan pieniä omituisuuksia myös alueella. Väittää, että Kalajoki-Teikkoperä on tuplalinjaa, mistä ei nyt ainakaan kyllä näy ilmakuvissa jälkiä. Vuoden 1969 kartassakin Kalajoki-Nivala kyllä näyttää olleen olemassa, olisiko siinä rinnalle uusittu joskus.. Fingridin ajantasaisessa kartassa taas Teikkoperä-Olmala-Rieskanneva on merkitty jonkun muun omistamaksi johdoksi ja Fingridin on vain tässä kuvassa näkyvä poikittainen päätepylväs, merkitty sähköasemaksi nimeltä Junnikka.
14.12.2014 16:18
<calm>
Nojoo, onhan tuo johtoaukko tuolla Kalajoen päässä ehkä sen verran leveä, että onhan siihen voinutkin toinen linja mahtua vierelle.