Kommentit

38302 - 38351 / 48434
<< >>

IMG_2869.JPG 23.02.2014 19:50 <Jouko> Mittauspiste kuukkeliauton ikuistamana, http://goo.gl/maps/Qy6oE
P1020276.jpg 23.02.2014 16:00 <nousjo> Kyllähän sen kreosiitin haistaa autolla tietä kulkiessa. Jotkut pylväät suorastaan kuolasivat sitä alimmasta osastaan kun viimeksi asiaan huomiota kiinnitin.
P1020276.jpg 23.02.2014 14:57 <Hartsa> Kreosoottia saa käyttää vuoteen 2018 saakka.Saas nähän kieltävätkö sitten koko mönjän
P1020276.jpg 23.02.2014 14:55 <-"-> Kreosoottikyllästettyä puutavaraa ei saa käyttää tai varastoida lähellä kaivoja tai pohjavesialueita
P1020276.jpg 23.02.2014 14:54 <Hartsa> Aika myrkkyä tuo Kreosootti.... Nieltynä 7 grammaa on aikuiselle tappava annos.
P1020276.jpg 23.02.2014 12:43 <Jouko> Saataisiinko sinne Kulennoisiin duunattua uutta infrastruktuuria näillekin sivuille nähtäville jossain vaiheessa? Samalla jos onnistuisi jonkun ylitse vuotavan 110 kV kreosoottipylväänkin ikuistamaan vt 14 viereltä. Nehän saivat tuossa taannoin paljolti medianäkyvyyttä maahan valuneen kyllästeöljyn takia, mm. MTV3:n 45 Minuuttia ohjelmassa, http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/2013/04/1742223
Paimio_160208_.jpg 23.02.2014 04:05 <nousjo> Tuota kuvaa kun katsoo niin aivan hyvin vois virta olla päälläkin, tai sitten ne roikkuvat langat on vapautettu tuossa vaiheessa eristimistä
IMG_09105.jpg 23.02.2014 04:01 <nousjo> Onkohan muuntajassa ollut vikaa vai eikö suojaukset ole toimineet?
IMG_09105.jpg 22.02.2014 22:13 <Jouko> http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/traktori-osui-sahkokaapeliin-ja-rajaytti-muuntajan-pyhajoella/657233/

"Traktorin puutavarakuorma osui alhaalla roikkuneeseen sähkökaapeliin Pyhäjoen Ruonassa lauantaina alkuillasta. Sen seurauksena muuntaja räjähti ja maahan roiskui muuntajaöljyä. Pelastuslaitos siivoaa öljyt ja sähkölaitos vaihtaa uuden muuntajan lauantai-illan aikana."
Paimio_160208_.jpg 22.02.2014 13:02 <Marko> Itse asiassa nytkään lunta ei ole juurikaan yhtään enempää kuin tuossa kuvassa. Tuolloin oli kuitenkin maan pinta jäässä, joten pellolle pääsi helposti ajamaan esim. kuormaa-autoilla.
IMG_4476_5-tie.jpg 21.02.2014 23:34 <Hartsa> Alkaa olla aika kunnoitettava ikä noilla 110kV kalustuksilla..... 65v olleet palveluksessa.
img_1775.jpg 21.02.2014 22:39 <Mikko Koho> Kylläpäs savolaiset pärjää pienillä sähkötehoilla!
img_1775.jpg 21.02.2014 17:56 <Jii> Kopionpa tuon uutisen tähän kun sivu oli vielä tallessa.

"Aamun sähkökatkos Mikkelissä on korjattu
Sähköt katkesivat tänä aamuna (29.6.2012) vähän seitsemän jälkeen Mikkelissä Kaukolassa, Nuijamiehessä ja Raviradantiellä. Katkos kesti noin tunnin. Syynä oli 20 kilowatin kaapelipäätteen hajoaminen, kerrotaan Etelä-Savon Energialta.
Kaikkiin talouksiin on saatu sähköt takaisin, mutta päätteen korjaus jää puuttuvien osien takia ensi viikkoon. Vian aiheuttanut paikka on erotettu verkosta, joten sähkökatkoksia ei tule jatkossa."
IMG_4476_5-tie.jpg 21.02.2014 15:13 <Jouko> Vanha 45 kV johto on periaatteessa yhä pystyssä (20 kV käytössä), mutta kulkee tässä kohtaa runsaan kilometrin verran Viitostien vasemmalla puolen, muutoin 110 kV VAR-LEP-HUM -johdon rinnalla. Linjasta on 45 kV teräksiset taso-orret vaihdettu 20 kV kero-orsiin, joskin yksittäisiä nelivitosia on vielä bongailtu. Vuosinaulat vaihtelivat näillä main muistaakseni 1987-91 väliltä, lie silloin saneerattu 20 kV rakenteelle...

Ohessa lainaus yleisestä kuulutuksesta Varkauden kaupungin sivuilta:
"Tämä kuulutus koskee 110 kV voimajohtoa välillä Varkaus-Humalajoki Varkauden kaupungissa ja Leppävirran kunnassa.

Savon Voima Verkko Oy:n omistama, 1940 -luvun lopulla rakennettu 110 kV voimalinja Varkaus-Humalamäki on päätetty uusia kuntotarkastuksessa havaittujen vanhentuneiden rakenteiden huonokuntoisuuden vuoksi. Uusi voimajohto rakennetaan muilta osin vanhalle lunastetulle paikalle, paitsi uuden 5 -tien rakentamisen vuoksi joudutaan vanhaa 110 kV voimajohtoa siirtämään noin 800 metrin matkalla Paukarlahdessa.
Voimajohdon uusiminen aiheuttaa sekä johtorakenteiden muuttumisen että pylväspaikkojen siirtyminen vanhalla johtokadulla. Uudet johtorakenteet ovat teräsrakenteisia pylväitä.. 8.7.2013"

http://www.varkaus.fi/tietoa_varkaudesta/viralliset_ilmoitukset/?x49440=2918046
jekewru.jpg 20.02.2014 23:56 <Mikko Koho> Täällä suunnalla (Kaakkois-Suomi) taitaa olla ainakin yksi laitos vielä ajossa, saattaa olla parikin. Tarkoittamastani laitoksesta oli juttua v.1998 sähköyhtiön asiakaslehdessä ja sen mukaan laitokseen saa laitettua neljä erilaista juoksupyörää virtaaman mukaan, 6kW tehosta 24kW saakka. Laitoksesta irtoaa maatilan sähköt ja vähän lohkeaa verkonkin puolelle. Laitos on otettu käyttöön v.1990 ja oli sen ajan rahassa juuri ja juuri kannattava, maksaa itsensä hieman aiemmin takaisin kun koneistojen luvattu kestoikä täyttyy. Mutta nyt, kun sähkön ja muun energian hinta on noussut, olisi kiva tietää että miten on takaisinmaksuajoille käynyt.
loma-08-02-2007-96.jpg 20.02.2014 19:23 <Jouko> Kartta pohjoismaiden sähkövoimaverkosta: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Voimajarjestelma/Interconnected_network_of_Northern_Europe.jpg
IMG_1208.jpeg 20.02.2014 18:13 <calm> Kartalta mitattuna etäisyyttä näyttää olevan noin 260 metriä. Tässä kuvassa on melkoisesti zoomattu linjan suuntaisesti, joten välimatka latistuu.
IMG_1208.jpeg 20.02.2014 17:42 <pokke> Kuinka kaukana nuo kaksi ensimmäistä pylvästä ovat toisistaan? Tässä ne näyttävät olevan paljon lähempänä toisiaan kuin tässä http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5675 tai tässä http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4830
jekewru.jpg 20.02.2014 09:13 <Hartsa> Eiköhän näitä ehken jokunen vielä ole ihan toiminnassa....Itä-suomesta yhden tälläisen pienvoimalan tiedän joka sähköistää talon on pikkuruisessa purossa.
1merellg.jpg 20.02.2014 09:11 <Hartsa> Taitaa olla vanha tasavirtakone 110V Kun lähdössä ei ole kuin sukakkeet. Vieläköhän olisi käyntikunnossa =D Vähän pientä Wd40 voitelua ja taas pyörii... Turbiini voi olla kyllä entinen.
IMG_1413.JPG 19.02.2014 20:26 <calm> Eipä tuo matkanvarrelle sattunu sattumaan.
IMG_3767.jpg 19.02.2014 20:23 <Jouko> Nyt helmikuussa on näköjään päästy maastoon traktorikaivurillakin, kun osa lakkautetuista metsälinjauksista, noin vuodelta 1960-64, oli purettu mm. 'Väisälänsaaren' johto Närvälän suuntaan sekä samoin kuvan erotinaseman lähdöt. Korpikosken suunnalla oli vanha linjaus aika pitkälti edelleen pystyssä, mutta katoaa varmaankin nyt helmikuun aikana.

Uudesta 20 kV linjasta kertovia merkkikeppejä on hiljattain ilmestynyt Vanhamäentien varteen, Korpikoskentien risteyksestä Vuolingon ja Otavan suuntiin, eli viime kommentissa arvellun "tienvarsijohdon" suunnittelu on alkanut.
Ko. tienristeys v. 2009, http://goo.gl/maps/d0Jtx
IMG_0153b.JPG 18.02.2014 22:32 <Jouko> Näinhän tuo olikin, tarkastelin vain tuota FG:n linkkiä vasta em. kirjoituksen jälkeen..

http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Verkkohankkeet/Kartat/Varkaus-Kontiolahti.jpg
14042011378.jpg 18.02.2014 21:17 <Jouko> Samalta näyttää, AHXAMK-W.
Vaajakoski_talvijuoksutukset_2014.jpg 18.02.2014 18:35 <Nivala> Onko sisäkuvia?
IMG_9846.jpg 18.02.2014 17:33 <Hartsa> Kuva ei liity tapaukseen.... http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014021818049839_uu.shtml
IMG_1413.JPG 18.02.2014 15:59 <Jouko> Ei sattumoisin Kyläsaaren puumuuntamon nykytilannetta vilahtanut viikonlopun matkoillasi?
IMG_3668-0.jpg 18.02.2014 13:55 <Mikko Koho> Ei niitä mieluisimpia irtikytkentä- ja työmaadoitustehtäviä..
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288655610853.html
2_muunt_alut.jpg 18.02.2014 00:01 <ode> <jimi:> Mitä?
IMG_6735.JPG 17.02.2014 20:03 <RST> Taitaa siitä olla lähemmäs 20 vuotta siitä saneerauksesta kuitenkin...ihme ku näin vanhetessa menee noi vuodet niin pirun nopeasti.Tarkemmin kun katseli niin samanlaisiahan nuo vierekkäiset ovat, se pohjoisempi on se saneerattu.
P5060140.JPG 17.02.2014 19:24 <muhentaja> Jos tarkoitat noita katkaisupäiden rinnalla olevia "sauvoja" niin niillä pyritään jakamaan jännite tasan kummallekin katkaisupäälle katkaisijan ollessa auki/avautumassa. Vasemmalla puolella puolella katkaisupäiden takana näkyy hieman huonosti samanlaiset konkat.
IMG_6735.JPG 17.02.2014 18:32 <calm> Kyllä ne ainakin tuolla Googlen kuvissa samanlaisilta molemmat näyttävät.

Porvoon päästä: http://goo.gl/K2q0tY
Helsingin päästä: http://goo.gl/ouHW6X
IMG_6735.JPG 17.02.2014 17:59 <RST> Tuplalinjan toinen 110kV uusittu ehkä kymmenen vuotta sitten Porvooseen asti...wanha oli muistaakseni ilman ukkosköysiä...sen takia uudempaa mallia.
IMG_0595.JPG 17.02.2014 17:52 <calm> Näyttäisihän sinne kiskot tulevan, mutta isomman jännitteen puolelta ei kyllä mitään mihinkään lähde.
IMG_1413.JPG 17.02.2014 17:46 <calm> Kyllähän tämä edelleenkin näytti paikallaan olevan. Hitaammin ohi kulkiessa oli tosin niin sumuista, ettei minkäänmoista kuvaa saanut. Siniset maisemapylväät ovat toisella puolen Helsinkiä välillä Ruoholahti-Pitäjänmäki.
IMG_6735.JPG 17.02.2014 17:40 <calm> Näitä tienoita pitikin käydä surffailemassa, kun viikonloppuna Helsingin Mellunmäen kieppeillä törmäsin 50-60-lukujen taitteen tuplalinjaan tännepäin. Näköjään se noin tähän asti tulee sillä pylväsmallilla streetviewistä vakoiltuna ja tästä Porvooseen menee vähän uudemmalla mallilla. Miksi lie moinen muutos, ei tässä lie kuitenkaan ollut sähköasemaa vasta kuin vissiin 80-luvulla.
IMG_0595.JPG 17.02.2014 17:30 <Jouko> Oikealta laskien kaksi ensimmäistä lienee 10,5/20 kV päämuuntajia 1970-luvun kieppeiltä, toinen vasemmalta ehkä alkuperäinen 10,5/20 kV PM (virtakiskot näyttäisi uupuvan, käytöstä poistettu?) ja ääri vasemmalla kaiketi isohko 10/0,4 kV omakäyttömuuntaja.
P5060140.JPG 17.02.2014 16:27 <Jouko> Kytkentäkondensaattoriko tuossa kyljessä on?
IMG_6735.JPG 17.02.2014 16:03 <Jouko> Useamman kerran tämänkin kuvan selanneena tämä tuoliin viittaava huomio jaksaa yhä hymyilyttää :)
Kuva_8945.jpg 16.02.2014 23:05 <Hartsa> Vanhan mallinen en erotin pytty on lähiaikoina uusittu ihme että puuvarokekeskus on jätetty vielä muuntamolle...
Kuva_8945.jpg 16.02.2014 12:39 <jimi> hieno
IMG_0153b.JPG 16.02.2014 08:41 <Late> Kuvassa näyttäisi kuitenkin olevan Varkaus-Pamilo johto, joka on rakennettu huomattavasti Varkaus-Viinijärvi johtoa myöhemmin. Se selittänee sen, miksi kojeisto on erillään.
2_muunt_alut.jpg 15.02.2014 21:19 <Hartsa> ÖÖ joo 400v takana on 20 kV kaapelipäätteet tai onhan tuossa tavallaan 20/0,4 kv
2_muunt_alut.jpg 15.02.2014 10:48 <jimi> qwertyuiop娨
IMG_0037.JPG 15.02.2014 04:06 <Hartsa> Jossain paimenessa oli teksti 15 kV ja 25 kV Joskus mittailtiin halppismittarilla ja se jäi paikalleen ja eikun akkuun kiinni niin välähti ja tuli toimintasavu mittarista ulos =D
IMG_0144.JPG 14.02.2014 18:39 <-ll-> http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/voimajohtohankkeet/varkaus-kontiolahti/Sivut/default.aspx
IMG_0145.JPG 14.02.2014 18:37 <Jouko> Tosiaan eli linkissä VAR-VNJ johto, joka nyt on saneerauksessa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1159 ja sama FG:n kartalla: http://www.fingrid.fi/SiteCollectionImages/fi-FI/Verkkohankkeet/Kartat/Varkaus-Kontiolahti.jpg
IMG_0148.JPG 14.02.2014 18:13 <Jouko> Rakennuksen matalassa osassa avokytkinlaitos, joskin välttämättä enää käytössä.. Sinänsä ikkunoihin näkyi melko kookkaat eristimet ja vaihevälit, että arvailuksi mennee olisiko tässä julkisivun puolella ollut 45 kV sisäkojeistot ja vastaavasti 10-20 kV kytkemö toisessa osassa rakennusta (tämän aseman historiaa sen enempää tuntematta)??

110/10-20kV muuntoa täällä ei kaiketi enää ole, ainakaan viereiseltä kentältä en ole bongannut kaapelipäätteitä mahdollista sisämuuntamoa ajatellen. Vain tyhjä paikka päämuuntajalle. Lähimmät 110 kV muuntamot lienevät Hasintiellä sekä kaupungin itäisellä puolella. Taitaa tehtaiden yhteydestäkin sellainen löytyä kaupungin käyttöön, sinnehän menee 2x110 kV. Pittääpä kevväämmällä järjestää tutkimusretkikunta seudulle..
IMG_0144.JPG 14.02.2014 17:49 <Jouko> Kaupungin itäpuolella sijaitsevalle sähköasemalle menee, josta jne. jatkuu Viinijärvelle/Joensuuhun.
IMG_0153b.JPG 14.02.2014 17:41 <Jouko> Viinijärven johtolähtö kojeineen tässä kuvassa. Ehkä tilanahtaus jossain vaiheessa iskenyt varsinaiselle sähkökentälle, jolloin kyseisen johdon alkupää on siirretty tähän muista sivummalle..
Muut kuvat VNJ:n johdosta, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1164 & http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1161

38302 - 38351 / 48434
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017