![]() |
17.09.2013 08:51 <Jouko> 8:50 1219 MW |
![]() |
17.09.2013 07:20 <Mikko Koho> http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman-tila/Sivut/default.aspx |
![]() |
16.09.2013 22:54 <Korkki> Mistä noita lukuja näkee? |
![]() |
16.09.2013 19:05 <Hartsa> Klo 19,00 929MW |
![]() |
16.09.2013 18:25
<Hartsa>
900 MW |
![]() |
16.09.2013 18:12 <Hartsa> Ja nousee... 892 MW |
![]() |
16.09.2013 18:04 <Hartsa> Nyt näyttää Klo 18.08 773MW vesivoimalle =) |
![]() |
16.09.2013 16:32 <Mikko Koho> Saivat OL2:n tänä aamuna täysille höngille. Sen sijaan ihmetyttää vähän etyä miten korkea jäähdytysilman lämpö laukoo staattorin maasulkusuojan? Lieneekö staattorissa lämpöanturit ja jäähdytysilmalle ei ole valvontaa joka seuloisi ilmavaivat oikeasta maasulusta.. |
![]() |
16.09.2013 12:49 <NH> Nythän ajetaan tehoa Lokasta ja Porttipahdasta kun Olkiluodossa on koneistoremonttia. |
![]() |
16.09.2013 07:08 <Mikko Koho> Lieneekö puluja valokuidun päällä tai myyrä kaivanut itselleen aamupala kuidunpätkästä kun näyttää 466MW vesivoiman määräksi näin aamutuimaan.. Tuntuu jotenkin uskomattomalta näin maanantai-aamuna. Sen sijaan lauhdetta ovat Fingridin sivujen mukaan ajaneet aika kiitettävällä tahdilla ylös. |
![]() |
15.09.2013 19:44
<Hartsa>
Tuossapa tuo alus on ! http://www.vrk-jarvipelastajat.org/Alukset.html |
![]() |
15.09.2013 14:00
<Kari Jokinen>
Tämä oli minun lapsuudenmaisemaani kesäaikoina vuosina 1954 - 64; äidin vanhemmat asuivat vielä silloin vanhalla tilallaan noin kilometrin päässä ja noin vuosilta 58 - 62 on minulla muistikuvia jopa tukinuitostakin. Tuossa ylijuoksutusuoman päällä kulki silloin tukkiränni ja joskus kävimme katsomassa uiton sujuntaa - harmi ettei ollut mahdollisuutta kuvaamiseen. Se oli vielä silloin varakkaiden ihmisten etuoikeus - olihan kamera meilläkin mutta sen käyttö oli niin kallista että kuvia otettiin vain juhlissa jotka olivat nekin harvinaisia. Järvellä toimi vuoteen -62 saakka pieni dieselvarppaaja PARANTALA I; se vietiin tuona syksynä kuorma-autolla pois. Sen osti Kymin Uittoyhdistys ja saamieni tietojen mukaan se on edelleen olemassa, noin vuodesta -76 alkaen Varkauden järvipelastajien pelastusaluksena nimellä pelastusvene ROMULUS. Alkuperäistähän siinä tuskin on enää kuin osa runkorakenteista... Varkaudessa tehtiin käsittämätön työ kun alusta uusittiin. |
![]() |
13.09.2013 17:08 <Jouko> Nytpä oli kaapelointityö päässyt vauhtiin tuon Savonradan ylittävän 20 kV johdon osalta (näköalalinkki kuvatekstissä). Tuossa ko. johdon toinen pää, jännitteetön muuntaja muine kilkkeineen yhä paikallaan: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5826 |
![]() |
13.09.2013 14:32 <Säristin> Teräsorren revat on vähän erimittaiset, jouduttu soveltamaan kun on pitänyt ukkosköysi vetää. Omaan silmään aika oudon näköistä linjaa, pimeällä äkkiseltään katsottuna luulisi että orsi on irti. |
|
09.09.2013 20:33
<Hartsa>
http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/voimajohtohankkeet/varkaus-kontiolahti/Sivut/default.aspx Tänään oli 110Kv laaja alainen sähkökatkos viinijärven alueelta puhokseen asti katkos noin 2 Min Syy pylvöön vaihto. |
![]() |
09.09.2013 20:24 <Hartsa> http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1802323/ydinvoimalayksikoiden-alasajot-harvinaisia |
|
07.09.2013 07:45 <<ode>> 17.7.20? |
![]() |
06.09.2013 00:04 <OUKA> Jos en väärin muista niin tyyppikilvessä jännitteeksi annetaan 110/262 kV |
![]() |
06.09.2013 00:04 <OUKA> Löytynee tänä päivänäkin Oulusta entisen Lasarentinväylän voima-aseman pihalta. On siirretty nykyiselle paikalleen jostain sillä tälle paikalle ei ikinä ole näin suurta jännitettä saapunut. |
![]() |
05.09.2013 11:41 <Simo> Sulanapitokaapelilta tuo hyvin vahvasti näyttää. Terveisin ex-kaapelityöntekijä. |
|
05.09.2013 09:36 <calm> Eipä tässä mitään muutosta ole pylväissä tapahtunut, vaikka halli nousikin ihan viereen. Sen sijaan Joku Muu oli vähän kaivellut lähistöllä.. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kaivutyo-vaurioitti-kaapelin-lahes-9000-taloutta-oli-ilman-sahkoa/640709/ |
|
04.09.2013 17:04 <RST> http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=71 <---- tuolla lisää keskustelua aiheesta |
|
04.09.2013 17:00
<STP>
Tuolta: http://www.prysmian.fi/export/sites/prysmian-fiFI/attach/pdf/Energiakaapelit_2009.pdf Finch painaa 2123kg/km, jänneväliksi arvoin Pikkaralan eteläpuolelta vähän pidemmän pylväsvälin etäisyydeksi 355m käyttäen tätä sivua: http://fingrid.navici.com Eli reilu pari tonnia vaihetta kohdin 3*finch johtimella, kuusi tonnia yhteensä kolmelle vaiheelle... |
|
04.09.2013 14:00 <Topiax> Paljonko painaa tällainen johto yhdellä tyypillisellä jännevälillä 400 kV:n linjassa? Tieto kiinnostaisi, koska haluaisin arvioida kuinka suuri paino kohdistuu johdon ripustukseen. |
![]() |
04.09.2013 08:17 <Topiax> Kiitoksia tiedoista! Oma arvaukseni meni vähän yläkanttiin, mutta 400 kV:n eristinketjussa olisi jäänyt alle. |
![]() |
04.09.2013 01:05
<Mikko Koho>
Näyttää olevan yhtiön omistajat ja henkilöstö eri mieltä: http://yle.fi/uutiset/kemijoki_oy_aloittaa_koko_henkilostoa_koskevat_yt-neuvottelut/6811605 http://yle.fi/uutiset/jokiyhtion_luottamusmiehet_syyttavat_vihreita/6812444 Ja toki poliitikkokin osaa sanoa omat "viisaat" sanansa: http://yle.fi/uutiset/hautala_kemijoki_oyn_vesirakentaminen_tehty/6789721 |
![]() |
04.09.2013 00:49
<Jouko>
Kokoelmista löytyy 110 kV lasilautanen, jonka digivaa'alla mittasin 3,77 kiloiseksi eli seitsemän lautasen eristinketju painaisi noin 26,4 kg ilman kilkkeitä. 20 kV linjoissa käytettäviä lautasia ei tullut mitattua. Vastaavasti yksi 400 kV lautanen painaa noin 8 kg (7,99) ja eristinketjussa niitä on yleensä 18 kpl, eli n. 144 kg yhteensä. |
![]() |
03.09.2013 20:34 <Rötti> Mistä tämmöiset aarteen löysit? |
![]() |
03.09.2013 12:57 <calm> Olisiko yksi lautanen ihan viittä kiloa kuitenkaan.. Joka tapauksessa näiden tuoreemmat korvikkeet ovat ihan olemattoman painoisia, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6487 , joka sanoo, että 1,1 kg koko sauvalle. |
![]() |
03.09.2013 12:12 <Topiax> Villi arvaus: yksi lautanen painaa ehkä viisi kiloa. Ketjussa on seitsemän lautasta; painoa liittimineen voisi kertyä koko ketjulle siinä 40...50 kg. Jos joku on näitä käsitellyt, voisi arvaukseni vahvistaa tai oikaista,,, |
![]() |
03.09.2013 11:31 <Jarmo Puntanen> En ollut ennen huomannutkaan, mutta lukeekohan rakennuksen yläreunassa tekstijäänteissä "1926"? |
|
03.09.2013 01:07
<Mikko Koho>
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/aurinkosahko-on-kallista---paneelit-eivat-maksa-itseaan-takaisin-elinaikanaan/2013/03/1725360 Pitäisiköhän tiistaina ottaa koulun "lollipopista" (tikkari jota myös tuulivoimalaksi kutsutaan) kuva.. Vieressä on myös patteri aurinkopaneeleita. LUTilla (Lappeenrannan yliopisto) on "Green Campus"-hanke jolla on suurisuuntaiset suunnitelmat mutta ainakin ko. tuulivoimalalle on irvailtu koulun sisälläkin aika ahkeraan. Ko. myllyhän pyörii silloin kun ei tuule ja kun tuulee niin se on luonnollisesti seis. Nyt kun oma koulu on lasiputkella kiinni LUTin kiinteistössä ja iso osa tunteja siellä niin tulee liikuttua ko. alueella aika ahkeraan. |
![]() |
03.09.2013 00:02
<Hartsa>
Rakennus on entinen Ferraria Oy:n naulatehtaan voimala. Alkujaan voimalassa oli 3 kpl Francis turbiineja ja tahtigeneraattorit. Monien muiden kaltaistensa laitosten tavoin 1920 luvulla rakennettu voimalaitos suljettiin kannattamattomana vuonna 1985 |
![]() |
02.09.2013 22:00
<Hartsa>
Suomen kantaverkon häiriöt: 1960-luvulla merkittäviä taajuuspoikkeamia jopa 40 Hz asti. 1970-luvun alkupuolella viisi laajaa katkosta joista kolme sattui v. 1974. Eteläinen Suomi oli pimeänä 6 tuntia. 1983 Suomi saarekekäytössä Ruotsin laajan sähkökatkon seurauksena. Viimeisin merkittävä verkon vakautta uhannut poikkema sattui 10.8.2009: Suomen kantaverkko irtosi pohjoismaista salaman irroitettua ainoan Ruotsiin käytössä olleen 400 kV yhteyden. Samaan aikaan Norjan 220 kV ja muut Ruotsin 400 kV vaihtosähköyhteydet olivat irti huoltotöiden takia. Tehonvajaus aiheutti kantaverkkoon alitaajuuden 49,3 Hz. Suomen kantaverkkoa on vahvistettu silmukoituneemmaksi 1970-luvun lopulla, mikä jälkeen suurhäiriötilannetta ei kantaverkossa ole esiintynyt. |
![]() |
02.09.2013 18:33 <Hartsa> Kytkinasema siirtynyt lähiaikoina ulos rakennuksesta =) Ja laajenemis varaakin on... |
![]() |
02.09.2013 18:30 <Hartsa> Voihan se painaa =D luulis et kovalla tuulella menis ruuduista läpitte =) |
![]() |
02.09.2013 15:11 <Topiax> Kuinka paljon painaa yksi tuommoinen eristinketju? |
![]() |
02.09.2013 14:13
<Hartsa>
Noin Forssassa 2010 =D Mikä hienoa niin vanhalla tekniikalla !! http://yle.fi/uutiset/kuhalankoskesta_jalleen_vesienergiaa_forssassa/5580339 |
|
02.09.2013 13:40
<Hartsa>
Pieni investointi tänne...... http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1727519/forssaan-miljoonien-laitos-jonka-toivotaan-pysyvan-sammuneena |
![]() |
01.09.2013 09:22
<Late>
Kuvassa näkyvillä ovat johdot Alapitkä-Iloharju, Savilahti-Iloharju sekä Savilahti-Männistö. Kuvassa myös Savilahden sähköasema, jolla Männistöön menevä johto käy. Iloharjun sähköasema jää kuvaajan selän taakse. Johdoista sen verran, että pylväissä ylinnä olevat kaksi johtoa ovat ukkosköysiä, joiden tehtävä on suojata varsinaisia siirtojohtoja ukkoselta. Varsinaisissa siirtojohdoissa on kullekin kolmelle vaiheelle omat johtimensa, joten kuvan pylväissä olevat loput johtimet jakaantuvat kahdelle linjalle. Iloharju-Alapitkä johdossa tuplajohtimet kasvattamassa siirtokykyä, Iloharju-Savilahti-Männistö johdossa vain yksinkertaiset johtimet. Tiivistettynä kuvan pylväissä on vain kaksi linjaa, joissa kussakin kolmet johtimet(niput) ja ylinnä ukkosjohtimet. Pitkä selvitys, mutta toivottavasti selvensi asiaa. |
![]() |
01.09.2013 09:02 <Late> Sama linjahan on kyseessä, mutta eri johto-osuus. Siinä on Alapitkän sähköasema välissä. Siilinjärvellä johto on Huutokoski-Alapitkä välinen. Yhtä kaikki rakennettu vahvistamaan siirtoyhteyksiä pohjoisen voimalaitoksille Itä-Suomessa. Lisäksi johdon eteläisessä päässä Yllikkälässä on yhteys Venäjän verkkoon ja pohjoisessa Oulujoen voimalaitokset. Voidaan sanoa, että johto on Itä-Suomen sähköinen selkäranka. |
![]() |
01.09.2013 08:06
<>
Siinä olisi Alajärven tapaturmasta vielä Tukesin raportti. http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/Alajarvi_raportti.pdf |
|
31.08.2013 08:51 <EnergiaEnergia> Siniset maisemapylväät siinä törröttää nykyään. Taitaa jatkua Olarinluomaan asti johto. |
![]() |
30.08.2013 07:15 <Jari> Sisäkuvia kiitos |
![]() |
29.08.2013 22:55 <<ode>> Tässä kuvassahan käy niin, että tuossa vasemmanpuoleisessa pylväässä kahdeksan ylintä johtoa jatkavat Kuopion ja Siilinjärven kautta Alapitkän sähköasemalle. Kolme alinta johtoa sen sijaan menevät Männistön muuntoasemalle. Sitten oikeanpuoleisessa pylväässä kaikki 11 johtoa jatkavat etelään. Jos halutaan laskea sähkölinjojen lukumäärä, niin onko tässä kuvassa siis kolme eri sähkölinjaa, vaikka oikeanpuoleisessa pylväässä jatkuvat samat johdot kuin Alapitkälle ja Männistölle menevissä linjoissa? |
![]() |
29.08.2013 22:09 <<ode>> Olen kuullut, että 400 kV:n linjan pylväät olisi uusittu sen takia, että alkuperäisten pylväiden metallissa olisi ollut jokin virhe. Tämä linjahan ylittää viitostien Lapinlahden eteläpuolella ja kulkee myös Siilinjärven Väänälänrannan kylällä. En meinannut joskus pienenä uskoa, että kyseessä on sama linja. :D |
![]() |
29.08.2013 17:00
<Late>
400 kV:n linja on saneerattu tässä hiljattain 2000-luvulla, alunperin varmaan -70 luvulta. 110 kV:n johto edelleen alkuperäisessä kuosissa arviolta joskus -60 luvulta. Näillä tienoilla muuten on käynnistymässä isohko remontti, jossa linjoja laitetaan maan poveen oikein urakalla: http://www.savonvoima.fi/uutiset/Sivut/uutinen_29042013.aspx |
![]() |
28.08.2013 21:56 <ode> Hah hah! Pelottava sähkölinja! :D |
|
28.08.2013 14:07 <hulk> taustalla komeillee 110 kv linja noitten 20 kv linjojen takana |
![]() |
28.08.2013 05:05 <Mikko Koho> Itseasiassa museo ei tiennyt itsekään että kone on lähdössä käyntiin. Koneella on tietyt pintarajat joissa laittavat koneen päälle ja seis ja milloin säätelevät tehoa. Mutta seisonnan aikanakin kone ajelee noita muutaman minuutin koekäyttöjä ihan ex-tempore ilman että heilläkään on etukäteen tietoa. Ei osannut siellä ollut ihminenkään sanoa että miten nuo on järjestetty. Olin viereisessä pumppuhallissa kun tuli äänimerkki, en muista oliko siinä summerin ääntä alussa mutta kuitenkin kovaääninen kello soi jonkun aikaa ja siinä ajassa kerkesi juuri ottaa jalat alle ja mennä pokkarin kanssa ihmettelemään. Äänimerkin syystä ei minulla ole tietoa, vahva veikkaus voisi olla koneturvallisuus eli jos joku on unohtanut, huoltotöihin mennessä, lukita koneen seis-tilaan ja automaatti lyö koneen päälle niin ääni varoittaa startista ettei käy vahinkoa. |
© Janne Määttä 2004-2017