![]() |
17.04.2014 16:08
<-"_>
tulee tuosta ain mieleen tämä: Lapsi työnsi sähkövatkaimen vispilän olohuoneen 0-luokan pistorasiaan koskettaen samallalämpöpatteria tai siihen tulevia putkia. Tällöin hän sai sähköiskun, ja kuoli noin puoli tuntia myöhemmin. |
![]() |
17.04.2014 15:57 <Hartsa> vispilä tullut hulluksi =D |
![]() |
17.04.2014 14:43 <calm> http://yle.fi/uutiset/villiintynyt_tuulivoimala_sulki_reposaaren_sillan_porissa/7195932 |
![]() |
17.04.2014 13:27
<calm>
Johto-osuudet tällä ongelmallisella alumiinilla ovat nähtävästi olleet Petäjäskoski-Pyhäselkä-Alapitkä-Yllikkälä. http://www.fingrid.fi/fi/ajankohtaista/Ajankohtaista%20liitteet/Yrityslehdet/2006/fingrid_1_06.pdf Malliiltaan ihan saman näköisiä pylväitä on ainakin Pirttikoski-Pikkarala-Alajärvi -linjallakin, mutta nähtävästi materiaali sitten on erilaista. Jonkun kuvan yhteydessä ainakin pylväiden painosta maininta on... Lisäksi alumiinipylväillä on ainakin Virkkala-Turku 220 kV edelleen (joskaan ei 220 kV:n käytössä). |
![]() |
17.04.2014 11:00 <Late> Päivämäärä korjattu |
![]() |
17.04.2014 10:51 <Late> En tarkkaan ottaen muista minä vuonna kuva on otettu. Kuvan tiedot väittävät vuodeksi em. vuotta, mutta pienen selvittelyn jälkeen sanoisin kuvan ottoajankohdaksi kesää 2006. Kuitenkin 2002 on paljon lähempänä, kuin 2012. |
![]() |
16.04.2014 22:12 <Jouko> Milläs linjaosuuksilla on alumiinipylväitä käytetty, kaiketi kuvassa kulkevan lisäksi? Erottaako ne kaukaa katsoen teräksisistä jonkin rakenteellisen tai ulkoisen ominaisuutensa ansiosta vai pitääkö ihan kosketusetäisyydelle mennä katsomaan? Alupylväitä en aikaisemmin muista kohdanneeni... |
![]() |
16.04.2014 21:21
<Make>
Ehkä tämä onkin PSO:n tekemä, ainakin pohjalevy on vähän erilainen kuin vaikka mallissa SLO 8153. Tiedän myös, että PSO on aikoinaan toimittanut kaikki em. valaisinmallit tänne. |
![]() |
16.04.2014 01:57
<Mikko Koho>
Hintalappua odotellessa.. http://yle.fi/uutiset/fingridilta_ei_kysytty_imatran_kaupunkipurosta/7190332?origin=rss |
![]() |
16.04.2014 00:51 <Jouko> Ovatko kuvat vuodelta 2002 kuten kuvan tiedoissa, vai kuitenkin v. 2012 ?! Kovin hyvälaatuisia noin 2000-luvun alun digikalustoon verraten.. |
![]() |
15.04.2014 21:47
<Make>
Tämä kiilamainen malli on täällä hyvin yleinen ja nuo SLO:n tiedot on ihan arvokilvestä bongattu. Löytyy myös SLO HKB9C, jossa en ole huomannut muuta eroa kuin enemmän tietoja kilvessä. Löytyy myös muutama 125 watin "tasapaksu" PSO -malli, mutta niissä ei ole näkynyt mitään tekstejä. |
|
15.04.2014 20:01 <Ricu P.> Ainakin rahallinen arvo tunnetaan:D |
![]() |
15.04.2014 19:54
<Ricu P.>
HKB9 on PSO :n valaisin, mutta tämä näyttää kyllä enemmän Idmanin tekeleeltä, ehkä juurikin 8154. SLO :n myymissä valaisimissa oli aina valmistajan alkuperäinen mallinumero. |
![]() |
15.04.2014 01:02 <Hartsa> vieläkö on toteutettu ihan VHF radiolinkki ohjauksena?? Eipäilen että on GSM pohjainen tuo ohjaus..... |
![]() |
14.04.2014 21:27 <Mikko Koho> Näytti pysähtyneen kaivutyöt tuon valkoisen 20kV linjan alle pylvään, joka jää kuvassa oikealle puolelle, luokse. Syytä en sitten tiedäkään, onko normi stoppi vai onko FG laittanut homman jäihin. |
|
14.04.2014 09:59 <Mikko Koho> Voivat olla "Made In Imatrankosken konesali." Aikoinaan väsäilivät pylväitä puhdetöinä kun siirto, urakointi ja tuotanto oli samaa firmaa ja konehuollot olivat vähän vähemmässä. Sitten kun sopiva tila ja nosturi olivat konesalissa niin siellä generaattorien välissä löivät pylväitä kasaan. |
|
14.04.2014 08:43 <calm> Vissiin näitä alkuperäisiä yhden linjan pylväitä siinä tienoilla on sitten enemmänkin noista muista kuvista päätellen. Eipä ole muilla suunnilla vastaan enää tullut moisia. |
![]() |
12.04.2014 20:44
<Make>
Tutulta näyttää. Taitaa huoltokin olla kohtuullista, kaikissa valaisimissa näytti olevan kuvut ja monissa vielä kirkkaatkin. Tänne tulleet ledvalot näyttävät olevan malliltaan Philips ClearWay. |
![]() |
12.04.2014 18:49 <Mikko Koho> Topiax ja Muhentaja voimalapuolellahan, jos ei käytetä kaasuturbiinin jälkipolttoa millä pakokaasuvirran happipitoisuutta lasketaan ja saadaan pakokaasukattilasta enempi tehoja, niin itse turbiinista tuleva pakokaasu on tuon jäähdytystarpeen takia niin "laihaa", ts. paljon ilmaa sisältävää, että kattiloissa ei juuri tarvitse syöpymistä varoa. Jos normaalin kaukolämpökattilan ilmakerroin on reilut yksi niin kaasuturbiinissa se voi olla esim. neljän luokkaa jolloin kondensoitumista ei juuri tarvitse pelätä, ei ainakaan maakaasulla jossa ei juuri ole rikkiä. Sen sijaan kaukolämpökattiloissa on pumppu jolla sotketaan kuumaa, lähtevästä linjasta tulevaa, vettä paluupuolen kylmään veteen ettei kattilaan mene liian kylmää vettä ja siten synny ylimääräisiä jännityksiä ja jotta savukaasujen lämpö pysyy hyväksyttävissä rajoissa. |
![]() |
12.04.2014 16:26 <muhentaja> Topiax, turboahtimesta rakennetuista jeteistä ei allekirjoittaneella ole kokemusta, mutta turboissa öljy joutuu siirtämään laakerien lämpöhäviöiden lisäksi huomattavan määrän pakokaasuvirrasta turbiinipuolen osiin siirtyvää lämpöä. Jossain vaiheessa sitten lisättiin turbon keskipalaan myös vesikierto jäähdytyksen tehostamiseksi. Vanhemmissa turboautoissa, joissa turbon jäähdytys oli pelkästään öljyllä, oli huolehdittava jälkikäytöstä vähänkään kovemman ajon jälkeen, öljyt saattoi muuten palaa sisään turboon. Joissain malleissa oli huolellisesta käytöstä huolimatta tyyppivikana turbiinipesän halkeilu ylikuumenemisen takia. Lentokonemoottoreissa puolestaan hyödynnetään ahtimen tuottamaa paineilmaa jäähdyttämään niitä osia jotka ovat tekemisissä kuuman kaasuvirran kanssa. |
![]() |
12.04.2014 00:57 <Mikko> Se jäi vielä puuttumaan että tuo hankkeen yläosa on kaivajan kannalta aika pirullista seutua. Tästä ei ole pitkäkään aika kun suunnitellun linjauksen luokse ja jopa suoraan alle vedettiin uudet syöttö- ja ohjauskaapelit padolle, syöttökaapeleiden järeyttä voinee pohtia siltä kannalta että niitä pitkin menee sähkö jolla ajetaan kaksi 68t valssiluukkua ylös. Kaapelisuojaustarpeesta on hajamainintoja siellä sun täällä mutta olisiko se ollut urakkapyyntöasiakirjoissa joissa oli oikein kartta piuhojen linjauksesta. Okei, kaapeleiden katkomisen välttäminen on kaivajan perustouhua, mutta sitten oman mausteensa hommaan tuo se että panoksena tuossa on vähän muutakin kuin pelkästään hemmetinmoinen pamaus ja alueellinen sähkökatko. Nuo patoluukkujen käyttösähköt ja ohjaustiedot ovat sellaisia että niiden kanssa ei pidä riskeerata yhtään.. |
![]() |
12.04.2014 00:07 <Mikko Koho> Tuon aukon kohdalla, jossa on punaista ja raksatelineet, on kolmoskone joka on remontissa, sitten tuon kapean kaaren kohdalla, paikassa jossa on umpeenmuuratun ikkunan näköinen seinä, on entinen jääluukku joka on nykyisin ummessa, siihen päättyy se rakennusosa joka oli valmiina v.1929 vaikka laitoksen pituuden jatkaminen olikin jo valmiiksi suunniteltu ja otettu huomioon rakenteissa. Siitä vasemmalle on vitonen, jonka entinen pyörä on sillan korvassa muistomerkkinä, kutonen ja seiska jäävät kuvan ulkopuolelle. Seiskan tunnistaa siitä että siinä on, ainoana Imatran koneista, sulkuluukku imuputken puolella. Se taas johtuu siitä että se on laitoksen ainut Kaplan, muut ovat Franciseja. |
![]() |
11.04.2014 23:59
<Mikko Koho>
Nuo maa-alueet on käsittääseni entisiä IVOn, nyk. Fortumin, maa-alueita jolle Fingridillä on lunastettu käyttöoikeus. Ja kaupunki on sopinut alueiden käytöstä Fortumin, joka on siis maanomistaja, kanssa ja mm. senkin että Fortum luovuttaa veden tuota hanketta varten ja patoturvallisuusviranomaiselta on kysytty lausunto että voiko patoon tehdä sellaisen reiän kuin hanke vaatii. Kalaporrasvelvoitettahan ei Imatrankosken voimalaitoksella ole, koski on jo luonnostaan ollut niin ylivoimainen este kalojen nousulle. Sen sijaan tuolla toisella puolella voimalaa olevassa purossa on taimenkanta joka on lähinnä tuota Vuoksen alkuperäistä kantaa ja se olisi tarkoitus saada kasvamaan tuossa purossa. Mitä olen kuullut ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo kaupungin projektisuunnittelu on ylipäänsäkin, toimialasta toiseen, niin kaaosta kuin olla ja voi, piiri pieni pyörii ja asioista ei oteta kunnolla selvää edes siinä tilanteessa että liikutellaan isoja rahasummia ja aiemmin ei ole suunniteltu vastaavia hankkeita. Ja kun piiri pieni pyörii niin sitten välttämättä yksittäisellä virkamiehellä, joka kuitenkin joutuu ns. "tulilinjalle" kämmin sattuessa, ei ole riittävää sananvaltaa asioihin. Kaupungilta on tuosta syystä lähtenyt virkamiehiä pois ja ovat päässeet kuulemma ihan ok hommiin muualla. |
![]() |
11.04.2014 22:12 <Jouko> Etualalla seiskakoneikon kuohuja? Taemmaiset aika maltillisia, vaiko työmaa delete-lakanan alla.. Tätä kuvakulmaa voimalasta olen jo hieman kaivannutkin, josta näkee 'holvikaarien' taa kulkutasolle tms. |
![]() |
11.04.2014 22:03 <Jouko> Luonnonmukainen kalaporras siis vireillä johtojen alle ja FG:ltä kysytty edes mielipidettä, vai kuuluuko maa-alueet kaupungille ja oletettu ettei verkkoyhtiötä tarvitse edes huomioida asiassa? Mielenkiintoinen (kala)soppa hautumassa.. |
![]() |
11.04.2014 21:58 <Jouko> Ruostunut vaijerin pätkä, sanoisin.. (?!) |
![]() |
11.04.2014 14:57
<Jouko>
Kuopiossa Niuvantien valaisinpylväiden heijastinkuvut on jossain välissä vaihdettu ledeihin vanhoihin pylväisiin. Myös Oulun suunnalla on näkynyt ledejä vanhoissa pylväissä.. https://www.google.fi/maps/@62.908301,27.625366,3a,75y,34.27h,97.85t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0m46Z3izx2bBqys_ALmrpg!2e0 (Toivottavasti osoiteriviltä otettu osoite toimii lyhytlinkkipalvelun uupuessa, vai onko joku löytänyt jo G Mapsin uudesta versiosta lyhytlinkki -valinnan?! Kumma kun kaikkea hyvin toimivaa pitää aina mennä sorkkimaan, useimmiten huonompaan päin...) |
![]() |
10.04.2014 21:20
<Make>
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/145 Tuolla nuo Tampereen valaisimet taitavat näkyä. Täältä sen sijaan lähti eilen pitkä rivi kyseistä valaisinta korvautuen jollakin ledvaloilla. |
![]() |
08.04.2014 23:22
<Jouko>
Siinä asiaa mastotyöskentelystä sekä klippi (YLE Tv2 Silminnäkijä) http://mikkoahonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/82226-yle-tv2-silminnakija-liikaa-sateilya-merkittava-ohjelma-suomessa |
![]() |
08.04.2014 21:31 <Make> Ei ole kaikki SLO HKB10- valaisimet vielä katoamassa. Tampereella näytti olevan lampputarrojen mukaan suurpainenatrium versioita kyseisestä valaisimesta. En tiedä ovatko olleet alunperin vai onko jopa liitäntälaite vaihdettu. |
![]() |
08.04.2014 20:00 <Jouko> Metsä-Sairilan uusi erotinasema, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7533 |
![]() |
08.04.2014 19:27 <Jouko> Hihnapyörä etualalla ja varsinainen juoksupyörä on jossain tuolla alhaalla näkymättömissä, mielenkiintoinen olisi sekin nähdä, mikä siipiratas tms. home-made-turbiini sieltä löytyy. Todennäköisesti kuvaaja joutuisi hieman kahlaamaan sen ikuistamista ajatellen.. |
![]() |
08.04.2014 14:04 <T.A.> Välisidevaunu |
![]() |
07.04.2014 15:56 <Nivala> Joku vois vähän valaista että onko padingissa tuon tiilirakennuksen sisällä jonkillainen käsikäyttöinen nosturi?? |
![]() |
07.04.2014 00:12 <Joni> Mistä te tällaista sisäpiiritietoa noukitte :) aina kiinnostanut enemmän kuin paljon, tietää jokaikisen kopin tms sisältö mihin ei ole julkista pääsyä kuten tällaisten. Pumppuasemat, erotinaseman tekniikka jne. |
![]() |
06.04.2014 21:59 <Mikko> Sitten kun tuli vaihdon aika niin koneasentajat tekivät kahta vuoroa, toimipaikan omat tyypit olivat aamuvuorossa ja Imatralta lähti korjaajat iltavuoroon hommiin ja ylityökorvauksista ei tiettävästi vinguttu. Ennenkuin koko laakeriin pääsi edes käsiksi niin piti kuulemma repiä vaihdelaatikko ja ilmanottokanavia ym. irti.. |
![]() |
06.04.2014 21:57 <Mikko Koho> Siellä harjoittelussa tuli naapuritoimipisteessä käytännönkoe "ihan oikealla" kaasuturbiinilla, kone oli tehoajolla ja yhtäkkiä päävoitelupumppu, ahdinakselin pyörittämä, sanoi sopimuksen irti. Automatiikka toimi tilanteessa täysin oikein, sähköinen apupumppu päälle ja alasajo käyntiin. Siitä huolimatta yksi laakeri ylikuumeni 3s normaaleista käyntilämmöistä yli 100 asteeseen ja lopputuloksena oli naarmuuntunut laakeri ja, ennenkuin saivat edes varaosan että pääsivät vaihtamaan, kone oli pitkään statuksella että äärimmäisessä hädässä saa käyttää mutta kovilla tehoilla tärinävalvonta todennäköisesti laukaisee koneen seis. |
![]() |
06.04.2014 20:42
<Topiax>
>Sieltäpä se selvisi, että lentokonemoottoreissakin öljyn ensisijainen tehtävä on siirtää >suurilla nopeuksilla ja kuormilla pyörivistä laakereista lämpö pois, vasta sen jälkeen tulee >voiteluntarve. Tuo pitää paikkansa: olin taannoin mukana projektissa, jossa rakennettiin toimiva kaasuturbiini pillarin turboahtimesta. Öljynkierto toteutettiin sähkökäyttöisellä pumpulla ja öljy todellakin kuumeni melko nopeasti, vaikka koko järjestelmässä oli ainakin 5 litraa öljyä. Onkos tolppagallerian jäsenillä kokemusta vastaavasta? |
![]() |
06.04.2014 19:22 <ode> Tästä sähkölinjasta hoksasin joskus 90-luvulla, että pylväiden ukkosköysien kannattimet muistuttavat vihaisia silmiä. Mutta kun sanoin tästä äidilleni ja hänen silloiselle miesystävälleen, he eivät ymmärtäneet alkuunkaan minua ja taisivat pitää ajatustani hiukan hoopona. :D |
![]() |
06.04.2014 17:21 <Jouko> Olisiko kuitenkin asennettu myöhempinä aikoina tms. vikaantunut ja samalla koko kaapeli uusittu kokonaan.. Taemmaisen lähdön kaapelikin on uusittu melko pian kuvanoton jälkeen, mutta asialla ei liene enää suurta merkitystä muuntoasemalle iskeneen saneerausvimman muodossa. Näyttäisi että kaikki 20 kV ilmajohtolähdöt (8 kpl) tullaan maakaapeloimaan kevään mittaan, aloittaen kuvassa olevista. Kaksi etummaista on hiljattain jo kaapeloitu Saimaankadun varteen kohti Pursialaa ja kolmen muun kaapelointi oli vielä keskeneräinen Ristiinantien suuntaisesti kohti keskustaa. Ojassa tosin oli viidet Wiskit, joista 3x 185 ja 2x 240mm2. Järeimmät lie tarkoitus kytkeä osaksi kaupungin 20 kV rengasverkkoa, jos jonkun muun sähköaseman syöttö vikaantuu... |
![]() |
06.04.2014 16:57 <Jouko> Vasemmanpuoleisen 110 kV (PUR-SAI) -johdon kojeistot, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4360 |
![]() |
05.04.2014 22:04 <Make> Pääkytkin näyttää kovin samanlaiselta kuin Aku Ankassa aina välillä... |
![]() |
04.04.2014 21:26 <Hartsa> Pääkytkimestäkin on näköjääs karissut käsikahva pois....Hieno sulake laatikko seinällä !! Pääsukalleena varmaan ollu 35 taikka 63 ?? |
![]() |
04.04.2014 21:24 <Hartsa> muuntaja on näköjään joskus uusiutunut, tuossa on varmaan joskus ollut isompikin muuntaja..... |
![]() |
04.04.2014 21:22 <Hartsa> tosiaan aika hepposilla piuhoilla =D |
![]() |
04.04.2014 21:21 <Make> Valaisin näyttäisi olevan Philips CitySpirit. Ne eivät ainakaan ole kovin vanhat. |
![]() |
04.04.2014 21:09 <Make> Valaisin on nimeltään SLO HKB9. Olisiko oikeasti Idman 8154 tai jotakin. |
![]() |
04.04.2014 20:42 <Benkku> Kuparilankaa poikkipinta noin 10mm2 |
![]() |
04.04.2014 19:57 <Benkku> Kyllä, johdolla kun sorkkii sulakkeita niin lampun pitäisi palaa jos sulake on ehjä. Tuo johto on kyllä sen verran hapero että sormille tulee.. |
![]() |
04.04.2014 17:24 <sähkäri> Aika heppoisen näköiset langat |
© Janne Määttä 2004-2017