<< ^ >>

varmennettu linjan alitus.jpg

0,23+20 kV Korkeajännitejohto ylittää matalajännitejohdon. Vuodelta 1976. Nilsiä 18.02.2006
Kuvaaja: Lauri Pekkarinen

21.02.2006 18:26 <calm> Melko hyvä maastoutuminen. Hetken aikaa sai etsiä, että missäs se korkeajännitejohto on..
21.02.2006 18:38 <Late> En oikein mahtanut olosuhteille mitään.
12.09.2006 14:56 <DItyttö> Kyllä nyt olette hakoteillä. Ei tuossa mene missään korkeajännitejohtoa. Kun sillä ainakin Tampereella tarkoitettiin suurjännitettä. Kyllä ne on ihan keskijännitejohtoja tuolla ylimpänäkin.... 20-24 kV on keskijännitettä. Ja matalajännite... hmmm... pienjännite olis parempi.
12.09.2006 18:40 <P. Ylväs> Kyllä DItyttö taitaa nyt olla itse vähän hakoteillä. Sähköturvallisuusmääräykset tuntevat seuraavat jännitteet: pienoisjännite ...50 VAC tai ...120 VDC, pienjännite enintään 1 kV, suurjännite yli 1 kV. Keskijännite on lähinnä puhekielen ilmaus, joskin paljon käytetty, tarkoittaen yli kilovoltin jännitetasoja ylärajan vaihdellessa 45...70 kV. Erään tulkinnan mukaan "suurjännite" alkaa vasta 110 kV jännitetasosta. Kyllä ainakin "meilläpäin" on 20 kV johto ihan reilusti suurjännitejohto, aikojen alussa kai korkeajännitysjohto taisi olla ihan virallinen nimi... Nämä siis ihan perusinsinööriksi opiskelevan mietteitä...
12.09.2006 18:46 <P. Ylväs> Täytynee vielä lisätä että tasajännitteellä suurjännitettä on vasta yli 1,5 kV jännite.
12.09.2006 19:08 <Late> Matalajännite on ehkä vähän hämärä käsite, mutta tarkoitus olikin lähinnä ilmaista että johdot olivat eri jännitetasolla. Korkeajännitejohdoiksi 20 kV:n johtoja kyllä kutsutaan meilläpäin ihan yleisesti.
12.09.2006 19:17 <P. Ylväs> Ensimmäiset jakeluverkothan (monesti sähköosuuskuntia tms.) olivat usein 3 tai 6 kV korkeajännitejohdoilla toteutettuja (nykykielen keskijännitettä nekin) ja niitähän on muuteltu paljon 20 kV johdoiksi kun isommat sähkölaitokset ostelivat näitä muutaman muuntopiirin laitoksia "pois kuleksimasta". Siirto- ja alueverkot alkuaikoina esim. 35, 30, 45, 70 tai 110 kV.
25.09.2006 16:45 <Sähkäri> Sähkön alkuaikoina jännitetasot olivat kovasti kirjavia. Samoin käytettävä taajuus. Esimerkiksi Ruotsissa rautateitä ryhdyttiin sähköistämään jo varhain. Siihen aikaan 50 Hz taajuudella ei osattu tehdä säätöjärjestelmiä, joten taajuudeksi valittiin 16,7 Hz (=50/3 Hz). Tästä historian havinasta johtuen Ruotsissa vieläkin ratakaluston käyttämä taajuus on tuo samainen 16,7 Hz. Samaa on vielä monessa muussakin maassa. Tästä johtuen muuten jotkut Ruotsin vesivoimaloiden koneet on tehty tuolle taajuudelle.

P. Ylväs kirjoitti "korkeajännityksestä". Se on sinänsä aivan oikea termi. Sähköinen terminologia vakiintui vasta 1920-luvulla suomessa nykyiseksi. Sitä ennen jännitteestä käytettiin mm. nimitystä "jännitys" (vrt. ruotsi, englanti, saksa). Myöhemmin termi "jännite" vakiintui käyttöön.

70 kV oli kovin yleinen jännite pitkän aikaa Suomessa. Se tuli korvaamaan ja täydentämään 45 kV jännitteen, jolla oli hoidettu sähkön "kaukosiirto".

On muuten metkaa, että sähkölampun keksijä T.A.Edison liputti kovasti DC sähkön puolesta kotitalouksiin. Hän perusteli asiaa sillä, että siten vältytään sähkötapaturmilta! Näinhän se on. Vaihtosähkö on tappavaa, mutta saman suuruinen DC sähkö tekee yleensä pahat palovammat, mutta ei tapa, koska siitä pääsee irti.

Toi taajuusjuttuhan menee niin, että mitä korkeampi taajuus, sitä pienempi sähkökone. Tästä syystä esim. 50 Hz moottorista saadaan enemmän tehoa 60 Hz verkkotaajuudella tai vastaavasti 60 Hz samantehoinen kone on kooltaan pienempi. Tästä syystä esim. lentokoneiden sähkömoottorit ja sähköjärjestelmät ovat hyvin korkeataajuisia. Muistaakseni Airbusissa on omakäyttösähkön taajuus jotain luokkaa 400 Hz. Oikaiskaa, jos tiedätte paremmin.

Imatra - Hikiä - Turku ("rautarouva-linja") vuonna 1928 oli muuten Suomen ensimmäinen 110 kV jännitteinen johto.
25.09.2006 17:33 <calm> Kuinka yleinen 70 kV oikeasti oli? Niissä kartoissa, mitä minä olen nähnyt, 70 kV:ta on ollut vain Kotkasta Helsinkiin ja Pori-Äetsä-välillä (huhuja muistakin 70 kV:n linjoista kyllä on). Nämä ovat poistuneet 1940-luvulla jo käytöstä. 45 kV yleistyi siirtojännitteenä vasta sen jälkeen, aiemmin suosittu jännite tuntuu olleen 33 kV.
26.09.2006 17:34 <Sähkäri> Yleinen on tietty kovin rehevästi sanottu, kun puhutaan kovin vielä sähkönsiirron alkuajoista. Mielestäni 70 kV rakenteita oli käytössä Kokemäen jokivarressa hyvin pitkään. 70-luvulle saakka? Kuka muistaa / ken tietää??
Jännitevalinnoissa on historian havinaa edelleen saksalaisen ja englantilaisen maailman välillä. Nämä kaksihan dominoivat yleisestikin teollistumisen alkuaikoina. Saksalaisia peruja on 10,20,45,70,110 kV. Englantilaisia vastaavasti 6,12,33,66,132 kV. Oikaiskaa, jos olen väärässä. Näitä kaikkia jännitteitä löytyy edelleen maailmasta (löytyy toki muitakin). Osassa maita näkyy "saksalais" tai "englantilais" vaikutus, mutta myös "sekaseurakuntaa" eli malleja kummastakin.
26.09.2006 22:17 <P. Ylväs> Ehtikö Imatra-Viipuri 110 kV valmistua ennen Rautarouva-linjaa, jolloin se olisi ollut ensimmäinen 110 kV, vai milloinkas se Viipurin linja oikein rakennettiin?

© Janne Määttä 2004-2017