Kommentit

38152 - 38201 / 48435
<< >>

IMG_7672.jpg 31.03.2014 20:37 <calm> Kylteissä lukee jotta 'Liikkuminen padolla kielletty edesvastuun uhalla'.
Kuva46_022.jpg 31.03.2014 19:34 <Jouko> Lumet jo hieman sulaneet kolmen viikon takaisesta, silloin tuli muutamat kohteet kierreltyä tämä mukaan lukien. Muuntajabunkkerin takana oli kytkinsalista ulos siirrettyjä vähäöljykatkaisijoita, mitä lie vikaantuneita olleet..
Kuvia_009.jpg 31.03.2014 19:25 <Jouko> Harvinaisempi 20 kV täysivuorottelukin näkyy olevan, joka tällä sivustolla ei-niin-harvinainen enää toki ole, kuviakin niistä hyvin kertynyt.
Kuva41 007.jpg 31.03.2014 18:49 <Late> Karjalankoskella on tilanne tämä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7553

Ulkoista kytkinkenttää ei ole rakennettu paikalle.
loma-08-02-2007-96.jpg 30.03.2014 23:05 <Mikko Koho> Kaasuturbiineissahan puhuttaneen luokkaa 1/3 olevasta hyötysuhteesta, eli polttoainetehoa tarvitaan 3x määrää ulostulotehoon nähden. Ja tuokin pätee vain lähellä optimikäyntialuetta. Mikäli konetta ajetaan vajaateholla niin tuo kulutussuhde huononee hyvin jyrkästi.
loma-08-02-2007-96.jpg 30.03.2014 04:08 <<Jarmo Puntanen>> Tässä on hyvä YouTube-linkki äijistä, jotka tekevät näitä voimalaitosmuunnoksia pajassaan työkseen. https://www.youtube.com/watch?v=C83mgWARVbI
loma-08-02-2007-96.jpg 30.03.2014 00:47 <Hartsa> Taisi olla 1968 kulta aikaa näille koneille =D

http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/178998-vanhan-varavoimalan-pyorittajana-lentokoneen-moottori
loma-08-02-2007-96.jpg 30.03.2014 00:43 <Hartsa> Jees hyvä jarmo että tuli tietoa =D Sen tiedän että Ent Kankaan paperitehtaalla jyväskylässä on ollut mallia -68 Jonkin moinen kaasuturbiini muunnos varavoimaa varten tehtaalle jostta on osin voinut toimia sähkökatkoksen aikaan
Tyypistä ei ole tarkempia tietoja kun ei tullut kirjoitettua aikoinaan ylös :(
Nykyisin kaasuturbiini on myyty jonnekin ( varmaan romuksi) Muistelisin että olisi voinut olla joku P&W turbiini? Genuhan ei kuulemma ollut kovin tehokas löpöä taisi palaa enemmän kun saatiin sähköä ulos.
loma-08-02-2007-96.jpg 30.03.2014 00:06 <Jarmo Puntanen> Finnjetin kaasuturbiinit P&W FT4C olivat P&W:n siviili-JT4A:n muunnoksia. DC-9 -linja käytti toista moottoria JT8D, joka oli jo ohivirtausmalli (turbofan), JT4A ei sitä vielä ollut, vaan oli "kaikki kuuman osan läpi puhaltava" turbojet. JT4A:ta käytettiin mm. DC-8:n ja 707:n vanhoissa malleissa. Keihäsen Spearair käytti sitä DC-8-32:ssaan, ja hävisi siten polttoaine- taloudellisuudessa roimasti Finnairille, jolla oli uudemmat JT3:t DC-8-51:ssaan ja -62:ssaan.
Sotilaskäytössä JT4A on antanut "virtaa" monille kuuluille malleille, kuten B52 ja U-2.

loma-08-02-2007-96.jpg 29.03.2014 19:09 <Mikko Koho> En tiedä onko noilla varavoimaloilla, kuukausittaisten koekäyttöjen aikana, miehitys. Olen jostakin antanut itseni ymmärtää että olisi ja samalla pitäisi katsoa että kaikki pelaa ok. Todellisessa käyttötarpeessa sen miehityksen saaminen laitoksille onkin sitten astetta haastavampaa.
loma-08-02-2007-96.jpg 29.03.2014 18:44 <Hartsa>
DC 9-50 oli turbiinit Partt&Whitney ja näitähän oli myös suomen kaasuturbiini laivassa FINNJET
loma-08-02-2007-96.jpg 29.03.2014 18:42 <Hartsa > Forssan
varavoimalaitosyksiköiden ja Vanajan varavoimalaitoksen
käynnistys
epäonnistui.
Forssan osalta syynä oli polttoainelinjan paloventtiilien toimintahäiriö ja
Vanajan osalta syynä tukkeutunut polttoaineen suodatin.

Aika ikävää tollainen että suodatin on unohtunut huoltaa....... Miehitys pitäisi olla laitoksella niitä ajettaessa.
loma-08-02-2007-96.jpg 29.03.2014 17:50 <Jarmo Puntanen> LM2500-kaasuturbiini on ilmailukäytössä ylimääräisillä roippeilla CF6 viiva jotakin -nimellä käyttänyt lähes kaikkia länsimaisia laajarunkoneita DC-10:sta alkaen. Finnairin DC-10:ta ja MD-11:ta, sekä KarAirin A300:aa, ja nykyisistä koneista A330:aa.


loma-08-02-2007-96.jpg 28.03.2014 21:55 <Mikko Koho> Tuossa video n. Huutokosken yhden koneen kokoisen, tosin laivakäytössä ja eri valmistajan toimittaman, kaasuturbiinin käynnistyksestä. Aika nopeesti lähtee mylly tyhjäkäyntiin:
https://www.youtube.com/watch?v=QIpBhq3fDMQ

Ja tuntuu noita kaasuturbiineja tarvittavan, molemmissa Fenno-Skan2:n häiriöissä samat turbiinit ovat menneet, kummallakin kerralla, eri syistä tilaan jossa startti ei ole onnistunut:
http://goo.gl/NJ6UPL
http://goo.gl/ZxxSVv
DSC01001.JPG 28.03.2014 00:06 <Koippa> On muuten iljettävää tavaraa tämä... :D
IMG_0474.jpg 27.03.2014 20:33 <Make> Valaisin on Idman Globus 70108 HPL125 AO400.
DSCN1005_publ.JPG 27.03.2014 18:58 <Mikko> Juu, voi olla. Kettuuntuneen oloinene Facebook-hymiö mille on tuunattu Fortumin logo rintaan.
11072008103.jpg 27.03.2014 18:56 <calm> Oulussa on keksitty salamaniskun kestävä kännykkälaturi. Monenkohan metrin ilmaväli ja umpipeltikotelo sille on laitettu (ilman liittimiä)? http://www.kaleva.fi/teemat/digi/oulussa-kehitettiin-paloturvallinen-kannykkalaturi/660094/
Kuva41 007.jpg 27.03.2014 18:39 <Jouko> Onkos Karjalankoskella sitten 45 kV sisämuuntamo kun ilmakuvissa ei kytkinkenttää näkynyt? Kahtelin josko tekisi pienimuotoisen maakuntakierroksen Juankosken kautta seuraavalla kerralla kun Pohjois-Savossa tulee käyntiä, samalla sitten nämä Juan- ja Karjalankosketkin...
DSCN1005_publ.JPG 27.03.2014 14:44 <Late> Tuo linkki kieltäytyy avautumasta. Herjaa jotain kirjautumisvaatimuksesta.
DSCN1005_publ.JPG 25.03.2014 23:29 <Mikko Koho> http://goo.gl/0j5CHy
IMG_29155.jpg 25.03.2014 22:28 <Mikko Koho> Juu, osuisi vuodet ja valmistaja yksiin. Tuo oli sitä aikaa kun hitsaus oli vielä uutta tekniikkaa noin kriittisissä paikoissa. Vesivoimakoneetkin ovat "persoonia", vaikka ne tehtäisiin samoilla piirustuksilla ja samalla tehtaalla niin joku kestää ja joku ei. IMA5 lienee Imatran konerivistöstä huonoin kone jos ajattelee koneen vikahistoriaa ja teknistä onnistumista. Ja kun se oli ensimmäinen revisioitu kone Imatralla (itseasiassa vitosen staattorivaurio v.1981 oli aikoinaan se joka käynnisti Imatran saneerausrumban 1985-1994) niin siinä revisiossakaan ei perimätiedon mukaan mennyt kaikki putkeen, tulos ei ollut paras mahdollinen, Tampella ei saanut ensin takuutehoja koneesta ja sitten vielä imuputki padotti ja alipaineeseen perustunut vuotovesien tyhjennys toimi väärään suuntaan jolloin joutuivat laittamaan pumput pitämään alakerta kuivana.
IMG_3369_Hojum.jpg 25.03.2014 21:29 <Jii> http://vattenkraft.info/?id=311 "7,3m, 43 MW, 210 GWh/a. 1 Kaplan, 1 Semikaplan, 1 Lawaczeck, 1 Rörkaplan."
IMG_3369_Hojum.jpg 25.03.2014 21:24 <Jouko> Tällainen voimala seuraavana alavirtaan, Lilla Edet.
https://www.google.fi/maps?ll=58.133508,12.117941&spn=0.002753,0.021136&t=h&z=16&layer=c&cbll=58.133476,12.118374&panoid=XcVOLPLSkv0aempLYW_EMQ&cbp=12,20.01,,1,-0.78
(Googlen lyhytlinkkipalvelu ei näköjään enää toimi vanhassa karttaohjelmassa uuden päivityksen myötä, saati uudestakaan versiosta sitä en löytänyt, joten pitänee tyytyä pitkään linkkiin..)
IMG_29155.jpg 25.03.2014 20:53 <Jouko> Verrokkikuva Imatran viitoskoneen runkoon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7387
DSCN0991_publ.JPG 25.03.2014 18:07 <Jouko> Erittäin harmillinen päätös. Toivottavasti taustan francis-potkurit sentään saavat jäädä rauhaan.
1100_0044_2_b.JPG 24.03.2014 22:28 <Mikko Koho> No sillälailla, matkalla..
http://www.ruutu.fi/ohjelmat/poliisit/otsikko-alastonjuoksu-liikenneympyrassa-tuo-arpajaisvoiton
DSCN0986_publ.JPG 24.03.2014 20:58 <Mikko Koho> Romun hinta riippuu pitkälti sen laadusta. Jollekin masuuniterästä tekevälle tehtaalle ei välttämättä ole niin väliksi jos konvertterin jäähdytysromu on vähän sinne ja tänne, hiiltä ym. aineita on jokatapauksessa niin paljon jo masuunista tulevassa sulassa että vaihtelu tasaantuu käsittelyn aikana. Pääasia on ettei ole kuparia ym. ns. hankalia metalleja mukana, niitä kun et saa sieltä sulasta mitenkään pois. Sen sijaan sähkösulatuksessa voi olla hyvinkin tarkkaa mitä sinne valokaarien alle menee, etenkin Suomessa kun bulkin teko ei kannata vaan pitää erikoistua vaativampiin lajeihin. Esim. Ovakon Imatran romupiha näyttää ulkopuolisen silmin kuin kolmas maailmansota olisi vieraillut siellä mutta asioista perilläoleva voisi hyvinkin sanoa mitä laatua on missäkin kasassa.
Ja ainakin ennen samaisella tehtaalla oli vuorossa yksi mies jonka ainoa tehtävä oli rälläköidä jokaisen valmiin tangon päästä pieni kipinäsuihku. Harjaantunut silmä pystyi heti sanomaan jos nippuun oli eksynyt väärää tuotetta.
DSCN0986_publ.JPG 24.03.2014 20:46 <Hartsa> Romuraudalla hinta kohallaan kun silpuksi menee......
IMG_0474.jpg 24.03.2014 19:39 <Jouko> Hämmentävän samanlainen asetelma myös Rautalammilla koko sähköaseman osalta, hyvä ettei sentilleen samoilla jalansijoilla vastaavat kilkkeet päämuuntajaa myöten.. 20 kV lähtöjä vain muutama vähemmän. Savon Voimalla ollut kai sama kaava käytössä aikanaan näitä asemia rakentaessa.
DSCN0902_publ.JPG 24.03.2014 19:26 <Jouko> "15 minuutin" julkisuus päättyi?
DSCN0902_publ.JPG 24.03.2014 18:24 <Mikko Koho> Palasina on..
DSCN0902_publ.JPG 23.03.2014 15:01 <Mikko Koho> Pieni takatalven poikanen loi viereen lumikasan ja tuo oli niin sumpussa että järkevien kuvakulmien löytäminen oli vähän vaikeaa.
Oli jotenkin pysäyttävää nähdä tuo livenä ja sitten katsoa filmi joka kertoo laitoksen rakentamisesta ja, suurella todennäköisyydellä, nähdä juuri tuo sama mötikkä roikkumassa nosturin varassa konesalissa. Ainakin salin seinän muoto indikoisi että kyse olisi juurikin tuosta pyörästä siinä filmillä.
Ja tuosta ei näe pyörän kuntoa kunnolla, siinä ei ollut kuin yksi siipi ottanut niin kunnolla siipeensä että etureunaa oli jouduttu urakalla hitsaamaan, sen sijaan pieniä koloja oli jouduttu paikkailemaan muutamia ja sitten tuolla kehärenkaan ja siipien yhtymäkohdissa oli jouduttu tekemään kunnon kavitaatiohitsaukset.
DSCN0902_publ.JPG 23.03.2014 12:23 <Jouko> Soisi nyt tällekin riittävän tilaa ulkomuseossa, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7437 Komea kokoelma erilaisia Francisseja kertymässä, ehdottomasti säästetään!

Sinänsä hauska kuvakulma, miten pienehköltä tuo juoksupyörä näyttää kauhakuormaajaan verraten mutta viereiseen kuormuriin nähden taas ei..
WP_20140303_002.jpg 23.03.2014 02:57 <Hartsa> niihän tuo näyttäsi.... tullu mister oikarinen valokaaren kanssa käymään kylässä.... toivotaan että asentajat ois selvinny vähän vammoin, Monesti noissa käy huonosti
IMG_6801.JPG 23.03.2014 02:54 <Hartsa> Römpissähän se on peltilapaiset tuulettajat
IMG_6801.JPG 22.03.2014 20:36 <Peku> Onko Asean transformaattori? Näyttäisi meinaan Asealaiselta tuon puhaltimen moottori. Rimpuloita muovihimmelimoottoreita, ainakin Strömbergiin verrattuna. Murenee n-pään tuuletinsiipikin kuin itsestään.
WP_20140303_002.jpg 22.03.2014 18:33 <muhentaja> "Uuninluukku"kytkinkös siellä on ärjähtänyt, kun kuvassa näyttäisi kansi repsottavan kummallisessa asennossa ja on maalitkin palaneet pois?
WP_20140303_002.jpg 22.03.2014 18:13 <Hartsa> Vähän kärähtänyt :

http://www.kymensanomat.fi/Online/2011/03/24/Muuntamo+syttyi+palamaan+kellarissa+Karhuvuoressa/2011310861375/4
YS_pienennetty.jpg 22.03.2014 18:07 <Hartsa> Nythän muuntamo on suojeltu ja kaikki nuo puskat on kaadettu pois ja aidattu uudelleen....
DSC_0490.jpg 21.03.2014 22:55 <Hartsa> jännä juttu että meillä ei muka ole omasta takaa sähkön tuottoa tarpeeksi kun sitä pitää muualta tuoda.....No nyt olisi taas inkoolle ollut käyttöä...
DSC_0490.jpg 21.03.2014 16:04 <mherpman> http://www.fingrid.fi/fi/ajankohtaista/tiedotteet/sivut/häiriö-fenno-skan-2-tasasähköyhteydellä-.aspx
Eli taitaa olla sähkö kalliimpaa viikonloppuna, kiitos etäluettavien mittareiden saa sähköyhtiöt taas napattua kuluttajan lompsasta euron poikineen.
IMG_8415.JPG 20.03.2014 08:22 <Hartsa> Mitehän mahtaa belkkarin kuonoa Kreosootti pylväs ärsyttää voi tulla aivastelua... Kun nykyäänkin käryää jo helkutin kauas. Jos se suolakylläste tolpissa laho jotenkin haisee kuonoon, Onhan niitä rahakoiriakin niin miksei tähänkin ole jo koira valjastettu avuksi =D
IMG_8415.JPG 19.03.2014 22:24 <STP> Kuitenkin jonkun isännän astetta luupäisempi koira: Puree jokaista vastaantulevaa tolppaa, jos lähtee palasia irti, on pylväs laho :-)
IMG_8415.JPG 19.03.2014 17:59 <Jouko> http://www.inergia.fi/fi/index.php?komento=uutiset&arvo=35 (31.7.2012)

"Nellim keskijänniteverkon uusinta välillä Paksuvuononperä - Virtaniemi

Nellimin keskijänniteverkkoa uusitaan vuosittain sopivilla kokonaisuuksilla.

Vuonna 2011 uusittiin Keväjärvi - Vellivaara ja tänä vuonna uusitaan Virtaniemi - Paksuvuono. Uusittavan osuuden pituus on n. 4 km.

Nellimin linja on rakennettu vuonna 1964.

Työstä vastaa Ellappi Oy ja valmistuu heinäkuun loppuun mennessä."


Heh, lahokoiran virkakin keksitty :) Ks. http://www.inergia.fi/fi/index.php?komento=uutiset&arvo=90 (2.9.2013)

"Tunturiverkon historiassa on otettu ensimmäisen kerran alihankintana töihin koira, joka tutkii onko pylväissä lahoa. Koira merkkaa lahopylvään puremalla.."
IMG_5203_Yl-Vt.jpg 19.03.2014 15:49 <Jouko> Lähtenyt on, pitkään kyllä tuossa sinnitteli.
Syvarin_voimalaitos.jpg 19.03.2014 15:46 <Jouko> Muutama sodanaikainen kuva Syvärin voimalaitokselta. Lisää kuvakulmia löytyy http://sa-kuva.fi/ josta hakusanalla 'Syväri' tai 'voimalaitos'. Jälkimmäinen haku toi n. 900 tulosta ja paikannimellä 3000 tulosta... 'Muuntaja' -haullakin löytyy mielenkiintoisia otoksia.

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d622672a40642c41bebe92f7fe38&archive=&zoom=YES
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d62266234164e507ca8b4101c47d&archive=&zoom=YES
http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d622672b4564e9939755152ddbad&archive=&zoom=YES
IMG_5698.jpg 19.03.2014 15:12 <Jouko> Maassa makaavan pylväsjalan kohtalosta ei ole tietoa mutta taka-alan linjakäytävään pykättiin myöhemmin teräsrakenteinen kiristyspylväs 110 kV johtoon.
IMG_2768_VT.jpg 19.03.2014 08:12 <Hartsa> Hyvä kuva !!
IMG_6077_VT.jpg 19.03.2014 08:10 <Hartsa> Hyvän kokoinen on tuo lauhdutin tuossa kyljellä, Ei oo pahemmin puolapoika suojannut tuota joku tappi tai muu tökähtää niin äkkiä on entinen lauhdutin

38152 - 38201 / 48435
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017