Kommentit

38102 - 38151 / 48435
<< >>

2014-04-09_14.55.15.jpg 12.04.2014 00:07 <Mikko Koho> Tuon aukon kohdalla, jossa on punaista ja raksatelineet, on kolmoskone joka on remontissa, sitten tuon kapean kaaren kohdalla, paikassa jossa on umpeenmuuratun ikkunan näköinen seinä, on entinen jääluukku joka on nykyisin ummessa, siihen päättyy se rakennusosa joka oli valmiina v.1929 vaikka laitoksen pituuden jatkaminen olikin jo valmiiksi suunniteltu ja otettu huomioon rakenteissa. Siitä vasemmalle on vitonen, jonka entinen pyörä on sillan korvassa muistomerkkinä, kutonen ja seiska jäävät kuvan ulkopuolelle. Seiskan tunnistaa siitä että siinä on, ainoana Imatran koneista, sulkuluukku imuputken puolella. Se taas johtuu siitä että se on laitoksen ainut Kaplan, muut ovat Franciseja.
2014-04-11_12.53.09.jpg 11.04.2014 23:59 <Mikko Koho> Nuo maa-alueet on käsittääseni entisiä IVOn, nyk. Fortumin, maa-alueita jolle Fingridillä on lunastettu käyttöoikeus. Ja kaupunki on sopinut alueiden käytöstä Fortumin, joka on siis maanomistaja, kanssa ja mm. senkin että Fortum luovuttaa veden tuota hanketta varten ja patoturvallisuusviranomaiselta on kysytty lausunto että voiko patoon tehdä sellaisen reiän kuin hanke vaatii. Kalaporrasvelvoitettahan ei Imatrankosken voimalaitoksella ole, koski on jo luonnostaan ollut niin ylivoimainen este kalojen nousulle. Sen sijaan tuolla toisella puolella voimalaa olevassa purossa on taimenkanta joka on lähinnä tuota Vuoksen alkuperäistä kantaa ja se olisi tarkoitus saada kasvamaan tuossa purossa.
Mitä olen kuullut ja jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo kaupungin projektisuunnittelu on ylipäänsäkin, toimialasta toiseen, niin kaaosta kuin olla ja voi, piiri pieni pyörii ja asioista ei oteta kunnolla selvää edes siinä tilanteessa että liikutellaan isoja rahasummia ja aiemmin ei ole suunniteltu vastaavia hankkeita. Ja kun piiri pieni pyörii niin sitten välttämättä yksittäisellä virkamiehellä, joka kuitenkin joutuu ns. "tulilinjalle" kämmin sattuessa, ei ole riittävää sananvaltaa asioihin. Kaupungilta on tuosta syystä lähtenyt virkamiehiä pois ja ovat päässeet kuulemma ihan ok hommiin muualla.
2014-04-09_14.55.15.jpg 11.04.2014 22:12 <Jouko> Etualalla seiskakoneikon kuohuja? Taemmaiset aika maltillisia, vaiko työmaa delete-lakanan alla.. Tätä kuvakulmaa voimalasta olen jo hieman kaivannutkin, josta näkee 'holvikaarien' taa kulkutasolle tms.
2014-04-11_12.53.09.jpg 11.04.2014 22:03 <Jouko> Luonnonmukainen kalaporras siis vireillä johtojen alle ja FG:ltä kysytty edes mielipidettä, vai kuuluuko maa-alueet kaupungille ja oletettu ettei verkkoyhtiötä tarvitse edes huomioida asiassa? Mielenkiintoinen (kala)soppa hautumassa..
2014-04-11_12.57.01.jpg 11.04.2014 21:58 <Jouko> Ruostunut vaijerin pätkä, sanoisin.. (?!)
Kuva0393.jpg 11.04.2014 14:57 <Jouko> Kuopiossa Niuvantien valaisinpylväiden heijastinkuvut on jossain välissä vaihdettu ledeihin vanhoihin pylväisiin. Myös Oulun suunnalla on näkynyt ledejä vanhoissa pylväissä..
https://www.google.fi/maps/@62.908301,27.625366,3a,75y,34.27h,97.85t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0m46Z3izx2bBqys_ALmrpg!2e0

(Toivottavasti osoiteriviltä otettu osoite toimii lyhytlinkkipalvelun uupuessa, vai onko joku löytänyt jo G Mapsin uudesta versiosta lyhytlinkki -valinnan?! Kumma kun kaikkea hyvin toimivaa pitää aina mennä sorkkimaan, useimmiten huonompaan päin...)
Kuva0393.jpg 10.04.2014 21:20 <Make> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/145
Tuolla nuo Tampereen valaisimet taitavat näkyä.
Täältä sen sijaan lähti eilen pitkä rivi kyseistä valaisinta korvautuen jollakin ledvaloilla.
Haponlahti4.jpg 08.04.2014 23:22 <Jouko> Siinä asiaa mastotyöskentelystä sekä klippi (YLE Tv2 Silminnäkijä)

http://mikkoahonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/82226-yle-tv2-silminnakija-liikaa-sateilya-merkittava-ohjelma-suomessa
Kuva0393.jpg 08.04.2014 21:31 <Make> Ei ole kaikki SLO HKB10- valaisimet vielä katoamassa. Tampereella näytti olevan lampputarrojen mukaan suurpainenatrium versioita kyseisestä valaisimesta. En tiedä ovatko olleet alunperin vai onko jopa liitäntälaite vaihdettu.
kuva-8226.jpg 08.04.2014 20:00 <Jouko> Metsä-Sairilan uusi erotinasema, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7533
cmnfweo.jpg 08.04.2014 19:27 <Jouko> Hihnapyörä etualalla ja varsinainen juoksupyörä on jossain tuolla alhaalla näkymättömissä, mielenkiintoinen olisi sekin nähdä, mikä siipiratas tms. home-made-turbiini sieltä löytyy. Todennäköisesti kuvaaja joutuisi hieman kahlaamaan sen ikuistamista ajatellen..
IMG_6089_VT.jpg 08.04.2014 14:04 <T.A.> Välisidevaunu
IMG_5302.jpg 07.04.2014 15:56 <Nivala> Joku vois vähän valaista että onko padingissa tuon tiilirakennuksen sisällä jonkillainen käsikäyttöinen nosturi??
Kuva-8429.jpg 07.04.2014 00:12 <Joni> Mistä te tällaista sisäpiiritietoa noukitte :) aina kiinnostanut enemmän kuin paljon, tietää jokaikisen kopin tms sisältö mihin ei ole julkista pääsyä kuten tällaisten. Pumppuasemat, erotinaseman tekniikka jne.
loma-08-02-2007-96.jpg 06.04.2014 21:59 <Mikko> Sitten kun tuli vaihdon aika niin koneasentajat tekivät kahta vuoroa, toimipaikan omat tyypit olivat aamuvuorossa ja Imatralta lähti korjaajat iltavuoroon hommiin ja ylityökorvauksista ei tiettävästi vinguttu. Ennenkuin koko laakeriin pääsi edes käsiksi niin piti kuulemma repiä vaihdelaatikko ja ilmanottokanavia ym. irti..
loma-08-02-2007-96.jpg 06.04.2014 21:57 <Mikko Koho> Siellä harjoittelussa tuli naapuritoimipisteessä käytännönkoe "ihan oikealla" kaasuturbiinilla, kone oli tehoajolla ja yhtäkkiä päävoitelupumppu, ahdinakselin pyörittämä, sanoi sopimuksen irti. Automatiikka toimi tilanteessa täysin oikein, sähköinen apupumppu päälle ja alasajo käyntiin. Siitä huolimatta yksi laakeri ylikuumeni 3s normaaleista käyntilämmöistä yli 100 asteeseen ja lopputuloksena oli naarmuuntunut laakeri ja, ennenkuin saivat edes varaosan että pääsivät vaihtamaan, kone oli pitkään statuksella että äärimmäisessä hädässä saa käyttää mutta kovilla tehoilla tärinävalvonta todennäköisesti laukaisee koneen seis.
loma-08-02-2007-96.jpg 06.04.2014 20:42 <Topiax> >Sieltäpä se selvisi, että lentokonemoottoreissakin öljyn ensisijainen tehtävä on siirtää
>suurilla nopeuksilla ja kuormilla pyörivistä laakereista lämpö pois, vasta sen jälkeen tulee
>voiteluntarve.
Tuo pitää paikkansa: olin taannoin mukana projektissa, jossa rakennettiin toimiva kaasuturbiini pillarin turboahtimesta. Öljynkierto toteutettiin sähkökäyttöisellä pumpulla ja öljy todellakin kuumeni melko nopeasti, vaikka koko järjestelmässä oli ainakin 5 litraa öljyä. Onkos tolppagallerian jäsenillä kokemusta vastaavasta?
IMG_4476_5-tie.jpg 06.04.2014 19:22 <ode> Tästä sähkölinjasta hoksasin joskus 90-luvulla, että pylväiden ukkosköysien kannattimet muistuttavat vihaisia silmiä. Mutta kun sanoin tästä äidilleni ja hänen silloiselle miesystävälleen, he eivät ymmärtäneet alkuunkaan minua ja taisivat pitää ajatustani hiukan hoopona. :D
100_0016.jpg 06.04.2014 17:21 <Jouko> Olisiko kuitenkin asennettu myöhempinä aikoina tms. vikaantunut ja samalla koko kaapeli uusittu kokonaan.. Taemmaisen lähdön kaapelikin on uusittu melko pian kuvanoton jälkeen, mutta asialla ei liene enää suurta merkitystä muuntoasemalle iskeneen saneerausvimman muodossa. Näyttäisi että kaikki 20 kV ilmajohtolähdöt (8 kpl) tullaan maakaapeloimaan kevään mittaan, aloittaen kuvassa olevista. Kaksi etummaista on hiljattain jo kaapeloitu Saimaankadun varteen kohti Pursialaa ja kolmen muun kaapelointi oli vielä keskeneräinen Ristiinantien suuntaisesti kohti keskustaa. Ojassa tosin oli viidet Wiskit, joista 3x 185 ja 2x 240mm2. Järeimmät lie tarkoitus kytkeä osaksi kaupungin 20 kV rengasverkkoa, jos jonkun muun sähköaseman syöttö vikaantuu...
100_0015.jpg 06.04.2014 16:57 <Jouko> Vasemmanpuoleisen 110 kV (PUR-SAI) -johdon kojeistot, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4360
WP_20140401_008.jpg 05.04.2014 22:04 <Make> Pääkytkin näyttää kovin samanlaiselta kuin Aku Ankassa aina välillä...
WP_20140401_008.jpg 04.04.2014 21:26 <Hartsa> Pääkytkimestäkin on näköjääs karissut käsikahva pois....Hieno sulake laatikko seinällä !! Pääsukalleena varmaan ollu 35 taikka 63 ??
WP_20140401_009.jpg 04.04.2014 21:24 <Hartsa> muuntaja on näköjään joskus uusiutunut, tuossa on varmaan joskus ollut isompikin muuntaja.....
WP_20140401_006.jpg 04.04.2014 21:22 <Hartsa> tosiaan aika hepposilla piuhoilla =D
IMG_7672.jpg 04.04.2014 21:21 <Make> Valaisin näyttäisi olevan Philips CitySpirit. Ne eivät ainakaan ole kovin vanhat.
IMG_7644.jpg 04.04.2014 21:09 <Make> Valaisin on nimeltään SLO HKB9. Olisiko oikeasti Idman 8154 tai jotakin.
WP_20140401_006.jpg 04.04.2014 20:42 <Benkku> Kuparilankaa poikkipinta noin 10mm2
WP_20140401_008.jpg 04.04.2014 19:57 <Benkku> Kyllä, johdolla kun sorkkii sulakkeita niin lampun pitäisi palaa jos sulake on ehjä. Tuo johto on kyllä sen verran hapero että sormille tulee..
WP_20140401_006.jpg 04.04.2014 17:24 <sähkäri> Aika heppoisen näköiset langat
WP_20140401_008.jpg 04.04.2014 16:14 <kpx8> Onkos tuo hehkulamppu ja roikkuva johto jokin alkeellinen jännitteenkoetin?
00047.jpg 03.04.2014 22:58 <Marko> Tässä kuvassa antenni näyttää melko vaatimattomalta, mutta kyseessä oli maailman suurin radioamatöörimasto. Enpä tiennyt asiasta mitään ennen Topiaxen kommenttia.
IMG_4089-Lemi4.jpg 03.04.2014 21:17 <Jii> Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6159
mikatama 2.JPG 03.04.2014 18:01 <Jii> Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7136
DSCN5016_1.JPG 03.04.2014 10:01 <Mikko Koho> 20kV lähdön suojaus pettänyt ja 110/20kV muuntajan releistys hoitanut varasuojauksen?
http://yle.fi/uutiset/porin_laajoilla_sahkokatkoilla_saattoi_olla_yhteys/7171079
00047.jpg 02.04.2014 14:47 <Topiax> Taustalla näkyvälle antennirakennelmalle kävi sitten huonosti: se vaurioitui ilmeisesti Oskari-myrskyssä ja luhistui paikoilleen. Onneksi siitä on kuvamateriaalia säilynyt jälkipolville, tässä yksi videopätkä:
http://youtu.be/AS3fQtSKCTw
loma-08-02-2007-96.jpg 02.04.2014 08:34 <Mikko Koho> En muista oliko juuri noissa, ns. teollisuuskaasuturbiineissa, mitään varsinaista jälkikäyttöaikaa mutta polttoaineen syötön säätö oli sidottu sekä käynnistyksissä että pysäytyksissä tiettyyn gradienttiin eli muutosnopeuteen, sekä ahtimen- että itse käyttöakselin sallittu pyörimisnopeuden muutos oli xx%/min. Eli kun konetta kiidytettiin tyhjäkäyntiin, 50% tehoakselin nimellisnopeudesta, ei kummankaan akselin kiihtyvyys saanut ylittää tiettyä arvoa, sama oli sitten kun ajettiin tyhjäkäynnistä kuormille ja kuormalta toiselle. Sitten pysäytyksessä ajettiin kierrokset pois niin ettei hidastuvuudet ylittäneet samaa arvoa. Tuo ei tietenkään koskenut hätäseis-toimintoja jolloin polttoaine parissa sekunnissa seis ja mekaaniset rasitukset olivat sitten sen mukaisia.
Ja noissa koneissa ei ollut ns. paaksia eli kun kone olisi pysähtymässä niin erillinen pyörityslaite olisi jäänyt pyörittämään akseleita hitaalla nopeudella etteivät mene luokille. Joissakin koneissa sellainenkin kuuluu olevan ja jälkipyöritysaika voi olla uskomattoman pitkä, vuorokausi tai parikin.
loma-08-02-2007-96.jpg 01.04.2014 23:28 <muhentaja> Jarmon linkittämän videon lisäksi saman tekijän muita videoita katselemalla paljastuu maallikolle varsinainen rautaisannos turbiinitietoutta jos vain kuultu ja luettu englanti sujuu. Sieltäpä se selvisi, että lentokonemoottoreissakin öljyn ensisijainen tehtävä on siirtää suurilla nopeuksilla ja kuormilla pyörivistä laakereista lämpö pois, vasta sen jälkeen tulee voiteluntarve. Onkos Mikko noissa alun perin voimalaitoksiin suunnitelluissa turbiineissa mitään jälkikäyttöaikaa matalalla teholla tehoajon jälkeen, kun öljyä pitää kuitenkin kierrättää noin kauan kun turbiini on sammutetttu? Lentokonemoottorissahan öljypumppu pysähtyy samalla kun itse moottorikin, mutta lentokonekäytössä ennen sammutusta päästään ajelemaan kohtuullinen tovi pääosin suhteellisen pienillä tehoilla.
IMG_7672.jpg 01.04.2014 18:14 <calm> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7584
IMG_7672.jpg 01.04.2014 18:04 <calm> Juoksupyörä oli sähköaseman jollain nurkalla, voisihan siitäkin kuvan laittaa, jos se kerran alkuperäinen oli.
IMG_7672.jpg 01.04.2014 17:56 <Jii> http://www.loiste.fi/fi/Loiste/uutiset/Sivut/Pyhannankosken-vesivoimalaitos-peruskorjataan.aspx
IMG_7672.jpg 01.04.2014 17:42 <Jouko> Tässähän on ollut voimala jo vuoskymmenet, olisiko kyltit niiltä ajoilta. Omistaja toivonut kylttien hillitsevän tarpeetonta oleskelua padolla. Nykyään melko voimattomat ukaasit kun aitaa saati mainintaa valvontakameroistakaan ei ole.

http://yle.fi/uutiset/iso_remontti_pyhannankoskella/5585704

"Pyhännänkosken vesivoimalaitos valmistui vuonna 1957. Runsaat 50 vuotta käytössä olleet turbiini ja generaattori ovat alkuperäiset." 24.6.2010
Kuva41 007.jpg 01.04.2014 17:12 <Jouko> Hyvä että kaivatut kuvat löytyivät.
Kuvia_003.jpg 01.04.2014 15:51 <Late> Ei se nelivitosena mene kuin Juankosken voimalaitoksen sähköasemalle. Siitä sähkö syötetään "tehtaan läpi" 110 kV sähköasemalle. Virta kulkee sen kentän päämuuntajan läpi, mutta onko toisiojännite 20 vai peräti 6 kV en osaa sanoa.
loma-08-02-2007-96.jpg 01.04.2014 03:14 <Mikko Koho> Jarmo: kiitoksia paljon! Amiksessa tuli oltua automaatiopuolen harjoittelussa noiden koneiden kanssa, niissä oli tosin se ero että niillä ei rakenteeltaan ollut juuri mitään tekemistä lentokonemoottoreiden kanssa. Ne oli tehty kaasukompressoreiden ym. ajoon ja maakaasulinjan varrella ei ole väliä jos 30min startista 15min kohdalla alkaa käynnistysmoottori pyörittämään ahdinta/korkeapaineturbiinia ja sitten startin jälkeen menee 8min että saa ajettua täydet tehot jos on tarvis. Silti tuo vastasi, mekaanisessa kulumisessa, kuulemma 25h yhtäjaksoista ajoa vaikka kone oli noin laiska. Ja sitten pysäytyksen jälkeen, koneesta riippuen, voitelut piti pitää päällä 8-10h ettei laakerit mene lämmön takia.
Kahvipöydän erittäin kulunut kestovitsi oli että niitä koneita ei voi lentokoneeseen laittaa, kone lentäisi niillä varustettuna kiitotieltä ulos..
IMG_7672.jpg 31.03.2014 22:34 <Mikko Koho> Tuosta edesvastuusta tuossa kohteessa en tiedä mutta joitakin voimalaitoskohteita on suojattu poliisilain 52§ mukaisesti, mukana on mm. melkoinen osa ellei kaikki Fingridin muuntoasemat ja varavoimalat ym. En tiedä sitten miten nuo rajautuvat mutta voisi hyvinkin olla että aidasta eteenpäin meno menee tuon pykälän piiriin (mutta kuka ylittää aitoja? Ei ainakaan kukaan kenellä on järkeä päässä..)
IMG_7629.jpg 31.03.2014 20:52 <Hartsa> mikähän firman valmistetta ??
IMG_7635.jpg 31.03.2014 20:51 <H> Hyvin on lämpömittreilla varustettu 5 Kpl toki on öljyäkin tuossa jokunen kuutio
IMG_7622.jpg 31.03.2014 20:48 <Hartsa> päämuuntaja taisi kosahtaa täältä kesällä 2012
Kuvia_005.jpg 31.03.2014 20:45 <Hartsa> Nosturikuskilla aika vilpoiset oltavat kun ei oo laseja kopissa =D Voi olla viime käytöstä hieman aikaa.....
Kuvia_003.jpg 31.03.2014 20:43 <Hartsa> Oliko peräti 45kV `?

38102 - 38151 / 48435
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017