|
25.10.2014 23:23
<Ricu P.>
Juuri tuo Minilepakko on Hyvinkäällä ollut aika yleinen joskus -70 luvulla ja sitä on käytetty erityisesti lenkkeily ja pururatojen valaistuksessa, mutta niitä ei enää ole yhtäkään alkuperästä vaan kaikki on jo korvattu:( Kuva on otettu juuri nennen vaihtotyötä. Nykyään paikalla on jotku italialaiset halpis valaisimet:D Tuo 'tuntematon' Orno on luultavasti tehty tilauksesta nykyisen Hyvinkään Rantasipi hotellin pihavalaistukseen joskus -70 luvun alussa kun se valmistui. Muualla ei niitä vissiin olekkaan. On kivan näköinen pimeellä, kun valaisin heijastaa punaista:) |
|
25.10.2014 22:05
<Make>
Lisää Ornoa... Valaisin on Orno 15-151 Minilepakko (?), enpä ole missään nähnyt: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2534&pos=19&pid=69046 http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16764&view=lres&prms=s_start%3D320%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 Tuntematon Ornon malli: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=58&pid=71316 http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=61172&view=lres&prms=s_start%3D120%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
![]() |
25.10.2014 21:43 <Make> Valaisin saattaisi olla Orno: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=15635&view=lres&prms=s_start%3D500%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 |
|
25.10.2014 21:16 <Make> Tuolla on ainakin asiallinen lähikuva tällaisesta Idmanin valaisimesta: http://www.luxhelsinki.fi/lux-helsinki-2013 |
|
25.10.2014 20:55
<Make>
Kuvan halogeenivalaisin näyttäisi olevan Orno Jodiska, ehkä 160-041. http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=16889&view=lres&prms=s_start%3D340%26s_fulltext%3DOrno%26s_adv[0]%3D%26s_adv[1]%3D%26s_advfrom[0]%3D1%26s_advfrom[1]%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 Itse asiassa tuo minun esimerkki on myös entinen Union ja autokorjaamo- yhdistelmä. |
![]() |
25.10.2014 20:49 <Hartsa> Monenkohan kilovatin genu mahtaa olla? |
|
25.10.2014 15:12
<Ricu P.>
Joo, yleensä vanhojen huoltoasemien pihoissa näkee niitä loistevalaisimia. Niinkuin tässä autokorjaamon ja entisen Union huoltoaseman pihalla: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=11&pid=72487 SLO:lla on aika hinnakkaat lamput, vaikka todellinen hankintahinta onki siinä ~-50% nurkilla. Meillä lamput tilataan millon mistäkin, mut ei vissiin kauheesti nettikauppoja käytetä paitsi Elpartsia. Tunnustan, et en ole SOX lamppuja huoltanu, ku ei niitä ole tässä piirissä yhtään, mutta sanovat että uuden valaisimen vaihtaminen on kannattavanpaa... Esim 150W Manta maksaa jotain 120e. |
|
24.10.2014 22:20
<Make>
Noita ylemmän näkymän valaisimia on myös Mäntsälässä erään dieselpisteen pihassa. Valoja en ole niissä koskaan nähnyt, joten valmistaja ja lampputyyppi ovat epäselvät täälläkin... Erään entisen huoltoaseman (juuri vm. -64) mittarikentällä on kolme kappaletta noita Ornon luettelon kolmionmuotoisia valaisimia loistelamppumallina (3x 36W). Saa joko kaikista yhden tai kaikki putket päälle samaan aikaan. 180 watin SOX on aika kallis, ei kai muut tehot kovin kalliita ole: https://www.lamppuexpress.com/philips-sox Et ilmeisesti satu olemaan pienpainenatriumeja huoltaneessa firmassa... Myönnetään, että kerran tuli Ebaysta tilattua 18-wattinen SOX ja sille ihan viralliset liitäntälaitteet. Valaisin ja lampunkanta vain pitäisi kehittää... |
|
24.10.2014 18:58 <muhentaja> Vanha Leväsuo-Nuottasaari oli eilisen ja tämän päivän aikana purettu edellä mainitulta tuplajohdolta Kajaanintien varteen saakka, siinä se roikkui vielä vetopyörien varassa. Tuplajohdon toinen puoli on nostettu ylös uudelle portaalipylväälle ja vanha päätepylväs kaadettu, toinen puoli oli ainakin pari päivää sitten vielä vanhan päätteen varassa. |
|
24.10.2014 17:23
<Ricu P.>
Joo, niitä on nykyään tosi harvassa:( Tampereella jonku teollisuusalueen nurkilla on vähän samantapaset vanhan näköset pienpaine- tai loisteputki valaisimet vanhoissa kaarevissa pylväissä: https://www.google.fi/maps/@61.4789889,23.8629475,3a,75y,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s8LuzYOnlcTLwbTtL_j66UQ!2e0 Ja tehtaan wanhalla portilla: https://www.google.fi/maps/@61.4804073,23.8587961,3a,75y,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sxXbjS8KDs6Cy8fVXQvzRJg!2e0 Ne uudemmatki on jo tosi harvassa ja kehäIII:llaki on niitä enää 2kpl:D Ei mikään ihme, ettei niitä kohta enää käytetä, kun polttimon hinta on nykyään siinä 200e nurkilla! Semmosen ku sais hankittuu jostai -54 vuoden kirjassa oli kyllä jo normaalit elohopean tehot, paitsi 400W oli 450W ja niissä oli vielä läpinäkyvä lasi. |
|
23.10.2014 21:40
<Make>
Nelostien Keravan rampeissa oli näköjään tuon tapaiset vähän uudemmat -tietysti- Ornon pienpainenatriumvalaisimet. Varmaan olivat hajakenttämuuntajalla, sillä kuvun sisällä näkyi iso "möykky". Ja niitä vaikutti rikkoutuneen vain kolaroinnin seurauksena... http://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Vähän on elohopealamppujenkin tehot muuttuneet... http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/binding/341572#?page=16 |
![]() |
23.10.2014 16:18 <Seppä> 110kV kenttä muuntajineen on siirretty Korpelan vanhalta sähköasemalta vesivoimalaitoksen vierestä, vain perustukset tehty uudet. Puistomuuntajassa pihalla lienee 20kV maasulkuvirran sammutuslaitteet, eli kuristin ja tähtipistemuuntaja. Vuosituhannen alussa niitä asennettiin taivasalle, nykyisin koppiin. |
![]() |
23.10.2014 14:26
<Ricu P.>
Valaisin voisi olla Orno 4153 vuoden -39 luettelosta löytyy:) http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/binding/341572#?page=11 |
|
22.10.2014 22:27 <Ricu P.> Mun -54 vuoden sähkötekniikan kirjasta löytyikin nuo vanhat tehot. Siinä sanotaan, että pienpainenatriumlampun 'palamisikä' on n. 3000h ja valotehokkuus erittäin suuri, n. 65 lm/W :D Kun nykyään se on jotain 200 lm/W ja käyttöikä jotain 12000h. Että pikkasen ovat kehittyneet:D |
|
22.10.2014 22:05
<Ricu P.>
Joo, empäs oo huomannukkaan. On kyllä varmaan melkeen läpi ruostunu toi putki? Tuolta putkenpäästä voi vettä mennä tuohon mutkaan ja jäädä sinne ruostuttamaan sitä:p Kattoo nyt että millon se putoo, ni vois noukkia jemmaan:) |
|
22.10.2014 21:33 <Make> Toinen kiinnike on kai ruostunut varresta irti, koska näyttäisi olevan pylväässä yhä kiinni. |
|
22.10.2014 21:29 <Make> Todella muinaisia tehoja ovat, ilmeisesti ensimmäisen sukupolven pienpainenatriumeja tyypiltään SOH tai SOI. Itselläni on Osramin 1970 luettelo, josta löytyy vastaavuustaulukko... 60W->35W 85W->55W 140W->90W 200W->135W. Lighting-Gallery-netissä on näkynyt myös juttua... http://www.lamptech.co.uk/SOI.htm |
|
22.10.2014 15:36 <Ricu P.> Mikä hemmetin teho on Ornon luettelossa pienpainenatriumlampuissa 60, 85, ja 140W Empä ole ikinä tuon tehoisiin törmännyt!? Vai onko ne jotain muinaisia tehoja, joita ei ole ollut enää kymmeniin vuosiin? |
|
22.10.2014 12:43 <Ricu P.> Valaisin on Orno 15-102 |
|
22.10.2014 12:37 <Ricu P.> Juu, näyttäis olevan:) |
|
21.10.2014 21:37 <Make> Olisi mukava nähdä, mitä sulakkeellinen versio sisältää... |
![]() |
21.10.2014 21:29 <Make> Tutun näköinen Strömberg- työmaakeskus. Samantapainen oli työpaikalla vähän päivitettävänä, lisättiin vikavirtasuojat pistorasioille ja syötölle yleisliittimet. |
|
21.10.2014 21:23 <Make> Olisikohan tämä Orno 17-050. |
![]() |
21.10.2014 21:11 <Make> Valaisin saattaisi olla Orno 28-202 (2x 80W). |
|
21.10.2014 20:57 <Make> Tämä on varmaan 250- wattisilla lampuilla? Mallinumero olisi silloin 15-132... |
|
21.10.2014 20:50 <Make> Hieno löytö! Näköjään La Stradaa on ollut neljää kokoa. "Heijastin nopeasti irrotettavissa" -varmaan jokin kiinnike vähän ruostunut, sillä muutaman kerran olen nähnyt, että heijastin on noista hävinnyt... |
![]() |
21.10.2014 20:40 <Make> Valaisin näyttäisi olevan Orno 15-110. |
![]() |
21.10.2014 19:43 <M. Asentaja> Onhan siellä tullut käytyä. Parikymmentä vuotta sitten urakoitsijan asentaessa uutta ulko-ovea kipinä oli karannutja polttanut alkuperäisen puurakennuksen ja tilalle tuli tällainen elementtirakennus. |
![]() |
21.10.2014 05:18
<votelo>
Tai tässä parempi näkymä pylvääseen kun tuossa toisessa jäi vähän puisen pylvään taakse. https://www.google.fi/maps/@62.9483105,27.6716376,3a,75y,0.88h,85.84t/data=!3m4!1e1!3m2!1sNblIJihH5MvWSRRUypcTbQ!2e0 |
![]() |
20.10.2014 21:50 <Hartsa> Taitaa olla tuttukin paikka ?? Erkoinen rakennus... |
|
20.10.2014 20:39
<Ricu P.>
Tästä löytyikin ihan wanha luettelo=) http://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 |
|
20.10.2014 20:36
<Ricu P.>
Oishan se kiva, jos niitä säilytettäisiin edes muutama, tai edes johonkin sähkömuseoon. Pienempää La Stradaa on pätkä ainakin Jokelan ja Purolan välissä radanvarsitiellä, mutta ei varmaan enää kauaa... Se onkin muuten Lisa Johansson-Papen suunnittelema! http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=4&pid=71314 |
![]() |
20.10.2014 19:56 <calm> Näkyy tuo Oulun suuntaan menevä aukkokin vielä paikoin ilmakuvista löytyvän, kun tarpeeksi kauan sopivalla zoomauksella pyörittelee. Lähikuvista ei kyllä erota, mutta kauempaa katottuna näkyy viivasuora poikkeama maisemassa. |
![]() |
20.10.2014 19:37
<calm>
Muuntaja jäi pahasti puskaan piiloon, kelvollista kuvaa ei saanut menemättä talon pihaan. 35 kV:n linja on ollut tästä myös Ouluun Merikosken voimalaitokselle ja siitä Martinniemen sahalle. Muista muuntamoista minulla ei ole tietoa. Vuoden 1981 kartassa näkyy jo linja tästä Ouluun hävinneen, mutta vielä vuoden 1988 kartassa linja Pyhtilään ja Pyhtilän sähköasema ovat olemassa ja linja-aukko näkyy vielä uusissakin ilmakuvissa. Mitään henkilökohtaisia muistikuvia kyseisestä linjasta ei kyllä ole. |
![]() |
20.10.2014 14:30
<M. Asentaja>
Kyllä kytkinkenttä oli juuri tuon tontin alueella, tosin se oli pienempi eikä täyttänyt koko tonttia vaan osan siitä. Tietääkseni 35 kV;n verkko oli vain tämä Pöyryn kautta Antinkankaalle menevä kuparilinja. Antinkankaan jäätyä asutuksen keskelle se korvattiin Pyhtilän 35/20 kV;n asemalla mikä taas jäi pois käytöstä 110 kV;n tulon myötä melko pian. |
|
20.10.2014 14:00 <Ricu P.> Jospa se alkuperäinen oli menny totaallisesti rikki jostainsyystä. Vaikka kyllä niitä vanhoja purettuja ehjiä valaisimia joskus säästetään varalle, jos vaikka pylväs kaatuu ja valaisin menee päreiks. |
![]() |
20.10.2014 13:46
<Jouko>
Kyseisen maatilan yhteyteen on kartalle merkitty pieni tontti ja nykyinen 20 kV muuntaja taitaa olla sen sisällä. Voisiko kytkinkenttä olla alkujaan siinä, lieteallas piharakennuksineen sittemmin rakennettu paikalle..? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/asetukset/asetukset.html?map.x=138&map.y=328&e=401191&n=7182386&scale=2000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=orto&showSRS=EPSG%3A3067&feature=ktjraja&tool=siirra&lang=fi&mode=orto Onko kellään tietoa kuinka laaja tuo 35 kV verkko on aikoinaan tällä seudulla ollut? Martinniemen sahan yhteydestä ainakin oli yhdessä toisessa kuvassa puhuttu.. Kuvasitko Janne sitä muuntajaa vai jäikö pahasti piharakennusten katveeseen tms. piha-alueelle? |
![]() |
20.10.2014 12:59 <Ilkka> Aika pahasti on wiskin vaippa vetäytynyt päätteessä. |
![]() |
20.10.2014 12:25 <M. Asentaja> Ulko-oven vasemmalla puolella näkyy muuntamotilan luukut jossa sijaitsivat kummankin generaattorin nostomuuntajat josta 20kV;n kaapeli törmän päälle 20 kV;n johtoon. En tiedä ovatko uudet isännät tehneet jotain muutoksia systeemiin! |
![]() |
20.10.2014 12:19
<M. Asentaja>
Eteläpuolen tieltä tultaessa on jyrkkä lasku joen varteen, siitä vasemmalle on voimalaitos kun taas oikella sijaitsi laitoksen hoitajan asunto joka on jo aikoja sitten purettu pois. Laitoksellahan on aikanaan ollut kolmivuoropäivystys ja sen yhteydessä on myöskin ollut varastotilat johdonrakennus tarvikkeita varten joiden perustukset näkyvät kuvassa. Pöyry on ollut tärkeä paikka maakunnallista Revon Sähköä synnytettäessä, Revonlahtihan antoi nimensäkin perustettavalle sähköyhtiölle! Enää ei ole kumpaakaan olemassa, ei Revonlahden kuntaa eikä Revon Sähköä. Raahen kaupunkikin kuului Pöyryn asiakkaisiin ja Merikoskelta rakennettiin 35 kV;n linja Pöyryn kautta Antinkankaalle Raaheen. Kytkinkenttä muuntajineen sijaitsi penkereen päällä lähellä mainittua maatilaa. |
![]() |
20.10.2014 12:07 <Mikko Koho> 11 000 kommenttia täyteen! |
![]() |
20.10.2014 11:51 <Nivala> https://www.youtube.com/watch?v=6ZS3ghLgofc Kuiville jäänyt kissakosken turbiini |
![]() |
20.10.2014 11:43 <Nivala> Paljonko painaa pysty ja vaaka akselinen kaplan?? |
![]() |
20.10.2014 10:22
<PowerUp>
Nuo "virtaa rajoittavat" suojat on noissa kipinävälillisissä nimellisjännitteeltään vähän valmistajasta riippuen noin 11-15 kV, eli vaihejännitteen verran, mikä normaalisti on maan ja vaiheen välillä. Ja kiinteissä suojissa se nimellisjännite on siinä noin 24 kV eli pääjännitteen verran. Jos tuommoinen kipinävälisuoja on asennettu virheellisesti (tai asettuu myöhemmin jostakin syystä, esim taipuneen johdon tai muun takia) kiinteästi maadoitusjohtimen ja linjan väliin, näyttäisi se normaalissa käyttötilanteessa kestävän aikansa :) Mutta jos toiselle vaiheella, jossakin saman päämuuntajan piirissä, on puu langassa tai jokin muu syy, miksi vaihejännite maata vasten muuttuu, tekee tuo suoja varsin vikkelästi vian verkkoon, jos siinä ei ole toimivaa kipinäväliä. Ja tuo on vielä siitä kelju, että pahimmillaan kaksi lähtöä käy vierekkäin pika- ja aikajälleenkytkentää. Mutta nuo suojat ovat ehjinä aivan loistavia keksintöjä. Tosin hinnakkaita, mutta toimivia. Vaikka eivät ukkosen tekemiä kepposia täysin pystykään poistamaan. |
![]() |
19.10.2014 20:25
<Jouko>
Ettei asuinrakennus olisi jokipenkereen päällä oleva nykyinen maatila vai onko myllyn yhteydessä asustellut oma hoitajansa? Miksiköhän ruuhen kattoelementit ovat reunustettuja? |
![]() |
19.10.2014 20:03 <calm> Vanhoihinkaan karttoihin ei tähän kohtaan näköjään ole asuntoa merkitty, mutta kyllä perustukset siltä vaikuttivat, että tässä on kyllä lämmintä ja asuttua tilaa ollut. |
![]() |
19.10.2014 20:00 <calm> Vuoden 1988 kartta kertoo, että vasemmanpuoleisessa linjassa on silloin muuntaja ollut. Ei siis ihan tyhjänpäiten ollutkaan tätä linjaa tähän asti jatkettu alunperin. |
![]() |
19.10.2014 19:58 <calm> Vanhojen karttojen selauksen jälkeen selvisi sen verran, että tämä pylväs tässä lienee ihan alunperinkin vain tyhmänä päätepylväänä ollut 90-luvun alun pyörittelyistä asti. Linja on kulkenut Kiiluntien vartta ja vähän ennen kasitien risteystä kääntynyt viistosti vesilaitokselle päin. Se aukko ilmakuvassa kyllä vielä erottuu. Honganpaloon menevää haaraa ei vuoden 1988 kartta vielä lainkaan tunne. |
![]() |
19.10.2014 19:53 <Hartsa> muuntamo vähän taitaa olla kenossa =) |
![]() |
19.10.2014 19:49 <Hartsa> Täällä päin oli kanssa ennen tuollainen samanmoinen strömperi mutta lähti maakaapelirempassa varmaan romikselle -13 kesällä |
© Janne Määttä 2004-2017