<< ^ >>

IMG_1573.jpg

400/230 V Valmetin vanhaa melkoa vielä käytössä...kohta varmaan poistunee käytöstä kokonaan Jkl 29.07.2010
Kuvaaja: Harri Pesonen

24.08.2010 22:22 <Pekka> Mitä tuo teippi viritys tuossa tekee ?
25.08.2010 07:46 <Topiax> Olisiko peitetty tunnistetietoja? Käyttöpaikan numero/asiakasnumero? Yksityisyyden suojaamisesta netissä kannattaa aina huolehtia.
26.08.2010 07:30 <Joni> Valmet on todella ollut aikoinaan muutakin kuin traktorimerkki. Valmet on aikoinaan valmistanut mm. röntgenlaitteita. Minuakin on sellaisella kuvattu :)
26.08.2010 07:48 <Topiax> Valtion metallitehdas oli muinoin varsinainen monialayritys. Nykyisin sillä merkillä taidetaan tehdä enää japanilaisia metsätraktoreita.
28.08.2010 14:54 <Hartsa> Juu Topiax olikin arvannut ihan oikein...
29.08.2010 20:44 <I. N. Sinööri> Itekki aikoin ottaa vastaavasta vekottimesta ex. Koilispohjan verkkoon kytkettynä kuvan mutta ehdit ensin :D
16.05.2011 23:24 <Pessi> osakos joku kertoa lisää tuosta " palveluohjauksesta" mitä se pitää/piti sisällään?
Tehon ohjaus varmaan esim talvellä ihan paikallaan.
17.05.2011 04:10 <Mikko Koho> Palvelunohjaus voi olla esim. katuvalojen ohjausta. Eli jossakin on hämäräkytkin tai kytkimet joilta tulee tieto ohjausjärjestelmään joka käskyttää sähköasemilla olevia lähettimiä. Toinen on sitten ns. sulkuaika, eli kytketään osa sähkölämpökuormista pois huipun aikaan. Osa yhtiöistä käyttää nykyisin, osa, kuten paikallinen yhtiömme, ei.
Aikoinaan huipunrajoitus oli todella kannattavaa touhua. Kun jakeluyhtiöt ostivat sähköä tariffipohjalla niin talvisin kovimpien kulutusten aikaan saatettiin kuormaa rajoittamalla saada todella huomattavat säästöt sillä että muutamaksi tunniksi kytkettiin kuormia pois jolloin tietenkin laitoksen kulutuksen huipputeho pieneni. Nykyinen sähköpörssipeli ei siihen kannustane mutta saa nähdä miten käy kun sähkön hintaerot halvimman ja kalleimman ajan välillä kasvavat. Sähkötehojen rajoitusten ongelmana on se että rajoituksia purettaessa huoneistojen lämpötilat ja mahdollisesti, jos ovat mukana, varaajien lämpötilat laskevat niin että tulee piikki kun lämmönvajetta aletaan korvaamaan.
17.05.2011 04:21 <Mikko Koho> Ja sitten olen kuullut että jossakin on esim. aikoinaan sähkölaitos tasannut kuormaa niin että kun kulutus on ollut pientä ja lämpöä tuotettu esim. öljyllä niin matalan kuorman, jolloin sähkö on ollut halpaa, aikana on lämmitetty sähkökattilaa mikä olisi sinänsä vieläkin loogista koska vajaateholla käyvä öljykattila toimii aika huonolla hyötysuhteella jos ei ole säätyvätehoista (2-liekki, 3-liekki, moduloiva (ts. portaaton säätö)) poltinta. Sitten kun sähkön hinta on noussut niin on kytketty sähkökattila pois ja alettu lämmittämään öljyllä. Tätä on suunniteltu myös eräässä omakotitalossa. Kun kesällä on pieni kuorma niin ajetaan varavastuksia sähköllä ja kun polttimella saadaan parempi hyötysuhde niin säädetään termostaatit toisinpäin.
Sitten kuormanohjausta voi myös käyttää niin että kun sitä piikkiä pitää rajata niin lyödään joko yhtiön omat tai sopimuksen mukaan asiakkaan varavoimakoneet päälle.
17.05.2011 11:40 <Topiax> Palveluohjaus voi tässä tapauksessa olla vaikkapa lämminvesivaraajan tai varaavan sähkölämmityksen ohjaus toimimaan yösähköllä/halvemmalla tariffilla.

Tehonohjaus on tuossa R3.
26.09.2013 00:28 <Hartsa> Palvelu ohjaus vissiin melkoja ohjattiin käytiksestä aikoinaan ??
26.09.2013 08:05 <Topiax> Oman sähkölaitokseni alueella tämä "palvelu ohjaus" oli katu- yms. valaistuksen ohjaus. Itselläni se ei ollut käytössä, mutta olisi varmaan ollut kätevä, jos olisi kytketty ohjaamaan vaikka pihavaloja.
26.09.2013 19:32 <Hartsa> muistelen joskus talvella että joskus paloi tuo R4 mutta teho loisti monasti.
09.07.2017 22:17 <Make> Siellähän se on normaalin SLY-kytkennän kuva. Jossain on taidettu sanoa, että enää/ kaikilla yhtiöillä ei ole tuota R4:sta.

© Janne Määttä 2004-2017