|
25.01.2016 21:29 <Make> Kaapelin tyyppi on Icel Super TUTOR FROR-450/750V. Pitäisi olla ainakin paloturvallista ja taipuisaa. http://www.icelcoop.com/prodotti_dettaglio.php?id=2&subcat=5 |
![]() |
25.01.2016 21:23 <Make> Tuskin olen tällaista nähnyt. Vähän sekoitettu tuota ABL:ää ja Romppasen hanskaa. On jo aika kattavasti pistorasioiden kuvia... |
![]() |
25.01.2016 21:16 <Make> Tutun oloinen, lieneekö muotoilu saanut vaikutteita ABL:stä... http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8687 |
![]() |
25.01.2016 21:11
<Make>
Nyt on jo melkein kaikki nähty. Väri ei näytä vaikuttavan mallinumeroon. Strömbergillä on vastaavia keskuksen laippaan kiinnitettäviä rasioita. On tainnut jossain olla myös keskuksen kannessa oleva alaviistoon suunnattu malli. |
![]() |
25.01.2016 19:49 <Koomikko> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8694 tuolla mainittu pienempi voisi olla tämä. Kotona oli tätämallia pistorasia hitsausmuuntajaa varten mutta, tulppa syttyi palamaan kesken hitsauksen ja pistorasiakin suli käyttökelvottomaksi. |
![]() |
24.01.2016 21:59 <Hartsa> Ei ole. |
![]() |
24.01.2016 21:20 <Make> Onkohan tuolla vähän vastaava laite käytössä? sivu 38 http://www.abb.com/product/seitp329/19e8ce45878cb1d6c125770b0048e812.aspx ->Tuoteluettelo |
|
24.01.2016 21:11 <Make> Ainakin noita on yhä saatavana, joten johonkin niitä tarvitaan: https://www.sahkonumerot.fi/2429929/ |
|
24.01.2016 20:51 <Make> Voi kai se olla, ennen on tarvittu luovia ratkaisuja lampun vaihtoon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7805 |
|
24.01.2016 17:58 <M. Asentaja> Takavuosina kun tuulimyllyjen tehot alkoivat nousta 500kW;n ja yli käytettiin myllyjen jännitteenä 690 volttia siirtohäviöiden vähentämiseksi. Myöhemmin tehojen noustessa megawatteihin alettiin miettiä muuntajan sijoittamista ylös kabyysiin ja siirron toteutusta isommalla jännitteellä. Voisiko tuo tuulivoima merkintä olla tuota perua? |
|
24.01.2016 17:41
<Make>
Sitä en tiedä, mutta joku muukin tietää tuon kirkkaan version: http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=725630&sid=3f2c02594655f53ec83339724acfb06a Tuolla puhutaan myös jostain pienemmästä? valkoisesta muovisesta tulpasta, jossa on lattaliittimet rivissä... Taustan porakone on muuten kiinni tummanharmaassa 40A:n Romppasessa, sille on vain 16A:n sulakkeet. |
|
24.01.2016 01:21 <Jouko> Onko tuo poikittaisrauta todellakin siis tikkaiden pystyttämistä varten? Olenkin ihmetellyt noiden merkitystä.. https://goo.gl/maps/yTRJkV2xzcu |
|
23.01.2016 21:29 <Make> 5h- rasiamallin käyttökohteeksi kerrotaan tuulivoima ?! http://www.abb.com/product/seitp329/19e8ce45878cb1d6c125770b0048e812.aspx ->Tuoteluettelo-> sivu 5 ABB:lla näkyy olevan jotain tekemistä CEWEn kanssa. |
|
23.01.2016 21:16 <Koomikko> Jotenkin tutunoloinen onko tuota ollut myös mustilla kuorilla? |
|
23.01.2016 21:13 <Koomikko> Aika samanlainen oli kuin toisetkin. |
|
23.01.2016 20:54 <Make> Siinä Strömforsin luettelossa on kattava mallisto, jos on myös joku 15A malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7750 |
|
23.01.2016 20:48
<Make>
Onhan siellä tosiaan myös voimapistorasioita: http://www.plugsocketmuseum.nl/Obsolete_3hd.html ABL-Sursum näkyy olevan nykyään. Rasiassa lukee ilmeisesti vuosilukuna 1949 ja tulpassa olikohan 1936... |
|
23.01.2016 20:21 <Make> Se on 3x6 mm2 pistehitsikoneelle, ohuelta kyllä näyttää. En nyt muista kaapelin tyyppiä, mutta se taisi olla jotain italialaista viillonkestävää. |
|
23.01.2016 20:06
<Make>
Niin se taitaa olla. Rasiassa on tuo Fiskarsin kruunulogo: http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=10129 Ainakin kytkentä on helppo tarkastaa. Miten tuo vaan lienee kestänyt käyttöä? |
|
23.01.2016 19:51 <Make> Jaahas, oliko 36A vanhan oloinen? |
|
23.01.2016 14:51 <Koomikko> Tuolla plugimuseossa kerrotaan mallin historian ulottuvan 1930-luvulle. |
|
23.01.2016 13:07
<RicuP.>
Tuo ABL on kai sama kuin nykyään ABL-Sursum. Vanhaa kunnon saksalaista mustaa eboniittia. Myös Strömforsilla taisi olla 1959 luettelossaan vastaava malli. |
|
23.01.2016 12:01 <RicuP.> Aika ohuen näköinen MSK lähtee tulpalta. |
|
23.01.2016 11:55 <RicuP.> Tuo Fiskarsin muovikotelotehdas taitaa olla nykyään Fibox. On varmaan harvinainen rasia kun en ole koskaan nähnyt. |
|
21.01.2016 21:48 <Koomikko> Takavuosina oli keskuksessa pääsulakkeina kaksi 35 A:n kahvasulaketta ja yksi 36 A:n. |
|
21.01.2016 21:17 <Make> Ainakin -56 vuoden seinätaulu- mallisessa pääkaaviossa oli pääsulakkeet 60/60A. Olisiko 60-luvulle tultaessa koot muuttuneet nykyisiksi? |
|
20.01.2016 23:30 <Hartsa> Juu virta portaita nostetaan/lasketaan ;) |
![]() |
20.01.2016 22:00 <Koomikko> Tuolla on aikaisemmin ollut kaksi päämuuntajaa koska asema on alun perin ollut 33/10kV ja välillä 33/20/10kV ilmeisesti lopussa vain 33/20kV. Täällä kun on jakelujännitettä muutettu vuosien mittaan. |
![]() |
20.01.2016 21:49 <Koomikko> Oikeanpuolimmaisin Kuukanniemen suunnan lähtö on jo tuolloin näköjään ollut irti ja sen puolen syöttö Lappeenrannan suunnasta. Noiden kolmen lähdön ylijännitesuojat on uusittu muutamaa vuotta aikaisemmin kovan ukkosmyrskyn räjäytettyä entisiä. Ohikulkiessa tuntui vielä "sähkön haju" ilmassa ja vanhat suojat pirstaleina. |
|
20.01.2016 21:37 <Make> Kuvassa näkyvällä nupilla virtaa kai säädetään. On myös 2-asentoinen valintakytkin: Skala 1 60V tai Skala 2 60V & Skala 3 78V. Vieressä lukee jotain Veno ikke under svetsing, ilmeisesti "älä vaihda hitsauksen aikana". Asteikkoja nuolelle on kolme Unitor- tekstin alla: 1= 230-400A, 2= 38-220A ja 3= 30-100A. |
![]() |
20.01.2016 20:41 <muhentaja> Vuodelta 2011 näyttäisi nuo googleauton kuvat olevan, joten onhan siellä tietty ehtinyt tapahtua paljonkin. Paikallisen sähköyhtiön linjojensaneerauskampanja lie ulottunut myös tuonne tienoolle. |
![]() |
20.01.2016 20:17 <calm> Viime kesänä tuota Kylmälänkyläntietä ihan autolla ajoin, enkä kyllä moisia tolppia huomannut lainkaan. Lienee uusintapeikko paikalla käynyt jo. |
![]() |
20.01.2016 19:52
<muhentaja>
Samanlaisia orsia löytyy myös tästä kohtaa: https://goo.gl/maps/zXv7CfD61dK2 Tuon linjan päässä olevan jakelumuuntajan perässä ei taida olla muuta kuin yksi talo, ja mahdollisesti jotain turvetuotantoalueen tarpeita. Karttalinkeissä olevissa palveluissa ei missään ole tarjolla riittävän tarkkaa ilmakuvaa, että siitä pystyisi seuraamaan mihin toinen muuntamolta lähtevä amka päätyy, ja karttapaikassa ei 400V linjat näy. Googleauton kuvassa piuha kuitenkin näyttäisi kääntyvän turvetuotantoalueelle menevän tien varteen: https://goo.gl/maps/cmcjomjLUL62 Syöttösuunnassa seuraavalle muuntamolle matkaa vähän reilu kilometri, josta osa on tavanomaisemmilla orsilla. Kestilän ja Piippolan välillä on myös samoja orsia, erottuu zoomatussa kuvassa heikonlaisesti: https://goo.gl/maps/1JGh8nPYkNs Pidemmälle ei googleauton kuski ollut uskaltanut ajaa tuota väliä.. |
![]() |
20.01.2016 17:22 <Jouko> Löytyihän tuo lopulta, Vaalan Pelsosta, Kylmälänkyläntien varresta: https://goo.gl/maps/VM8Xv4RaF972 Sama orsimalli toistuu noin 700m matkalla Muhoksen suuntaan. Hivenen vaati googleautolla ajelua ja karttapaikan selaamista 20 kV linjojen osalta.. Joskus aiemminkin tuota tullut kartoilta haeskeltua mutta olikin loppujen lopuksi hieman kauempana kuin mihin kuvan koordinantit osoittivat... :) |
|
20.01.2016 16:35 <hartsa> http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/sosnovyi-borin-vanhimman-tshernobyl-tyyppisen-reaktorin-sulkeminen-viivastyy-vuoteen-2018/5368054 |
![]() |
20.01.2016 16:24
<Jouko>
Täältäkin löytyy näköjään keinovikaerotin, joskin kytkemätön sellainen. 110 kV johto on varmaankin alkujaan päättynyt tälle asemalle, ennen laajennusta Pyhäntään ja muuntajakatkaisija lisätty kai siinä yhteydessä... Ilmakuvassa näkyy aidattu erotinasema ko. 110 kV johtohaaran alussa, Fingridin Jylhämä-Vuolijoki linjassa. Nuojualta lienee rakennettu myöhemmin oma 110 kV johtonsa Kestilän haaran alkuun, Vuolijoen johdon rinnalle, syöttämään Kestilä-Pyhäntää. Ainakin linkissä oikeanpuoleinen linja vaikuttaisi uudemmalta, vrt. https://goo.gl/maps/cqW5xXeEdXy |
|
19.01.2016 21:48 <Koomikko> Taitaa olla painovirhepaholaisen keksintöjä. |
![]() |
19.01.2016 21:22 <Koomikko> Pylväässäpä hyvinkin, aluslauta oikein nauloilla kiinni. |
![]() |
19.01.2016 20:38
<Make>
Ainakin vihreiden lämmitysjohtojen kovettumisesta kylmässä on kokemuksia. Ei ole kuitenkaan kuori murtunut. Kumma kun eivät ole TUKES:n listoilla. Kai tuo kyltti on ollut kuitenkin pylväässä eikä johdossa?? |
|
19.01.2016 20:27 <Make> On aika erikoista ollut käyttää jo tuolloin 5-napaisia pistorasioita. Tuo oli kai kytketty niin, että lyijyvaippakaapelin valkoinen johdin tuli oikeanpuoleiseen alakoskettimeen. Kaapelin kuoren maadoitus tuli vasempaan alakoskettimeen ja ne oli vielä lenkitetty yhteen. Vasemmassa alakoskettimessa on myös suojamaadoitusmerkki. |
|
19.01.2016 19:32
<Ohutvirtamies>
Kuka osaisi selittää mikä on loisteteho, josta kerrotaan Fingridin sivulla... http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/kantaverkonABC/Sivut/ABC_SVC.aspx |
![]() |
19.01.2016 17:03
<Hartsa>
Ei liity kuvaan mutta. Onhan se olemassa ;) http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/autojen-lammitysjohtoja-tuhottu-lappeenrannassa-syylliseksi-paljastuivat-ketut/5696738 |
![]() |
19.01.2016 16:55
<Hartsa>
Toinen juttu on ollut täällä....Sähköä kyllä osin mutta kun lämpöä ei ole..... http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kunnanjohtaja-whatsapp-pelasti-juupajoen/5573450 |
![]() |
18.01.2016 16:31 <calm> Kohta Oulussa palelee, jos vielä toinen vika tulee. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/toppila-2-voimalaitosta-korjataan-oulussa-kaukolammon-tuotannon-pitaisi-kuitenkin-riittaa/717760/ |
![]() |
17.01.2016 23:53 <Hartsa> pitää tässä kuvata lähellä on sellainen erikoisuus että Amka johdossa ja vaijerikäyttöinen erotin jota en muualla kyllä ole nähnyt. Lie joku jakoraja yms... |
![]() |
17.01.2016 19:32 <Topiax> Haa – olisihan tuo pitänyt arvata! :D |
![]() |
17.01.2016 19:08 <Hartsa> Jokusen illan työ tänne laitellessa kuvia =) |
![]() |
17.01.2016 19:06 <Hartsa> Millaiset lie olleet vanhat koneet tuolla ? |
![]() |
17.01.2016 19:03 <Hartsa> olisiko joskus ollu sektoriluukut ? Akselinpaikka vois olla pyöree lätkä betonissa. |
![]() |
17.01.2016 18:17 <calm> Henkilöauton starttaamisesta. https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive |
© Janne Määttä 2004-2017