|
17.01.2016 17:59 <Make> Siellä on vielä muutama malli lisää... |
|
17.01.2016 17:45 <Make> Joku nuppi tuossakin on, pitää katsoa lisää. |
![]() |
17.01.2016 17:40 <Make> On niitä joskus, mutta harva sähkölaitos taitaa sellaisia hyväksyä. |
![]() |
17.01.2016 16:22
<Topiax>
Nyt en taida ymmärtää ollenkaan mistä puhumme.. Henkilöauton starttaamisesta vai lentokoneen? Henkilöautossa ei ole invertterikäyttöä startille, mutta kylmäkäynnistysvirta voi olla siinäkin helposti 100...250 A / 12 V. Jos startissa on työntöankkurimoottori, niin silloin ei ole yleensä erillistä solenoidia. Mitä tarkoitat moottorigeneraattorilla? Dynastarttiako, jollainen oli mm. veturissa (HR12/DR12?) |
![]() |
17.01.2016 16:01 <Joukho> Onko muuten automaattisulakkeet (25 A) pääsulakkeina kuinka yleisiä mittauskeskuksissa tulppasulakkeiden sijaan? Joskus sellaiseenkin keskukseen törmännyt.. |
![]() |
17.01.2016 14:37 <calm> Topiax: Emminä usko, että tuo ottaa kuin jonkun 200 mA päävirtakontaktorille 12 voltin akusta jonkun sekunninosaksi. Sitten kun on saatu invertteri käytiin, niin polttomoottoria pyöräytetään 200 voltin akulla. Sinänsä tuolla starttimoottorinkin virkaa tekevällä moottorigeneraattorilla on 15 kW:n nimellisteho, mutta tuskinpa starttiin menee tehoa sen kummemmin kuin tavallisellakaan starttimoottorilla. Perinteisten autoratkaisuiden kanssa homma toki menee ihan toisin. ;) |
|
17.01.2016 00:04 <Hartsa> Veivattavalla säätömekanismilla etulevyssä kulki yleensä nuoli ampeereitten kohdalla.. |
|
16.01.2016 23:42 <Koomikko> Lisää erilaisia pistorasiota löytyy http://www.plugsocketmuseum.nl/ |
![]() |
16.01.2016 20:57 <Hartsa> Juu maavirta kaivoja on monilla asemilla helsingissä oli monella paikoilla kaivot mutta sivumalla ulkopaikoille piti viedä joko kemppi tai Houtzini virtaa antamaan. Apun käynnistykseen otti tupolew virtaa kempistä Apu käynnistetään maavirralla ja siten apun avulla koneen moottorit. |
![]() |
16.01.2016 19:52 <muhentaja> Mikäs ohimennen on tuollainen itänaapurin kone joka tarvii 90kW tehoa 28V maavirrasta lähteäkseen käyntiin? Yleensähän noissa isommissa koneissa ei edes ole mahdollisuutta suoraan sähköstarttiin vaan moottoreissa on starttia varten paineilmaturbiini. Tämä sen takia, että suihku/ohivirtausmoottorin käynnistämiseen tarvittava akseliteho on sen verran suuri, että sähköstartti tulisi kohtuuttoman suureksi ja painavaksi, lisäksi paineilmaturbiinia ei vaivaa ylikuumenemisongelmat. Startissa käynnistetään ensin APU jonka tuottamalla paineilmalla käynnistetään ainakin ensimmäinen varsinainen moottori. Siihen en osaa sanoa kuin yleisesti matkustajakoneissa on mahdollisuus ulkoisen paineilman käyttöön, mutta ainakaan tähän mennessä en ole vielä nähnyt matkustajakoneen vieressä ns. start cart:ia, joka on paineilman tuottoon valjastettu kaasuturbiini. |
![]() |
16.01.2016 19:44
<Hartsa>
Tuossa on ajettuna keretintie samana kesänä. https://www.youtube.com/watch?v=q0ifmgR5Wp8 |
![]() |
16.01.2016 18:50 <Koomikko> Pikaisen kuuklauksen perusteella kuorma-auton startin kokoluokka n. 6-7 kW joten virta luokkaa 250-300A, paikaltaan lähtiessä tuplat tai jopa triplat. |
![]() |
16.01.2016 17:18 <Topiax> Vaatimaton arvaus, calm: yksistään solenoidikin ottaa jo sen lähemmäs 10 A. |
![]() |
16.01.2016 16:47 <calm> Mun henkilöauton akusta ainakin otettaneen kylmäkäynnistyksessä joku alle 5 A. ;) |
![]() |
15.01.2016 22:55
<Topiax>
@Juippi: >Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä? Ihan vain mielenkiinnosta ja vertailuin vuoksi: kuinka suuren virran arvelette akusta ottavat kylmäkäynnistyksen yhteydessä 1. henkilöauton starttimoottori? 2. kuorma-auton starttimoottori? |
![]() |
15.01.2016 17:39 <muhentaja> Isommissa koneissa taidetaan useimmin käyttää 115V 400Hz maavirtaa, sitä varten on sitten tietty oma Kempin vastine, joita löytyy myös polttomoottori- ja kaasuturbiinikäyttöisinä. 400Hz maavirtakaapeli on omanlaisensa, siinä on nippuun kierrettynä erilliset johtimet sen sijaan että olisivat yhden kuoren sisällä kaikki. Joillakin kentillä ei ole tuollaisia vaunuja ollenkaan maavirtaa varten, vaan kaapeli tulee suoraan kaapista. Ko. tapauksessa joka putkella lienee oma taajuusmuuttaja/tasasuuntaaja, 28V tasavirtaa kun ei resistiivisten häviöiden takia kannata kovin pitkää matkaa kuljetella ja 400Hz:llä taas kaapelien reaktanssi + skinefekti vaikuttaa paljon enemmän kuin 50Hz:llä. |
![]() |
15.01.2016 11:31 <Hartsa> Topiax Juu 28V tasavirtaa kempistä koneeseen meenee... |
![]() |
15.01.2016 08:39
<Topiax>
Kyllä lentokoneen "maavirta" on melko varmaan "tasavirtaa": joskus virtaa voidaan joutua syöttämään myös akuista, ja vaihtojänniteakku ei liene vielä keksitty. Lentokoneen sähköjärjestelmässä lienee sitten invertterikäyttö, "vaihtosuuntaaja", jonka kehittämän 400 Hz Hartsakin kuulee kuulokeistaan lentokonetta virroittaessaan |
![]() |
14.01.2016 22:23 <muhentaja> Useita lähteitä on tullut netistä pengottua ja kyllä niiden kaikkien mukaan 28V on tasavirtaa. |
![]() |
14.01.2016 21:23 <Make> Ei nyt ihan vielä selvinnyt... Nyt kuvatekstissä lukee 28 V 400 Hz ja muhentaja kertoo 28 V olevan tasavirtaa? |
![]() |
12.01.2016 23:15 <Koomikko> Tuon videon alussa on Mankalan voimalaitos. |
![]() |
12.01.2016 21:51 <Hartsa> Heh niin on =D isona ja pienenä versiona.. |
![]() |
12.01.2016 21:24
<Hartsa>
Akut on "Hätävara" mielellää ei akkustarttia käytetty jos ei ollut pakon pakon pakko jos ei Maavirtaa ollut saatavissa tai se oli rikki. Eräs tarina joka on DC9 lähtenyt ;) http://www.polarheater.fi/files/esitteet/Porho_jmlehti_sivut_30_31.pdf Itsellä on 3v käyttökokemus ja todella voin suositella älylaturi ja tuo +webasto ei ei ole ollut akkuongelmia pakkasella... !! |
![]() |
12.01.2016 20:25
<joku>
tuolla videolla esiintyy näitä http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/27/napparasti-sahkoa |
![]() |
12.01.2016 19:26 <J.P> Estävät etteivät johtojen päälle tippuneet risut pääse tuulen työntämänä kipinäsarville asti aiheuttamaan oikosulkua. Tehty kuvassa tosiaan nippusiteistä, mutta on olemassa myös ihan teollisempaa vastaavaa ratkaisua tuohon. |
![]() |
12.01.2016 14:36 <KMW> Ok :) Pikaisen googlauksen perusteella akkustarttikin on mahdollinen, mutta SOP on käyttää ulkovirtaa jos sitä vaan on saatavilla. Jos virrat ovat tuota kaliperia, on helppo ymmärtää miksi. |
![]() |
12.01.2016 08:45 <calm> .. niinhän minä juuri sanoin.. |
![]() |
11.01.2016 22:03 <Jouko> "Sähkö on tullut alunperin vasemmalta Permantokosken voimalaitokselta,..." -Olisiko kuitenkin oikealta? |
![]() |
11.01.2016 20:30 <Jouko> Tai sitten johtoa myöten kipittävän oravan tms. vipeltäjän esteeksi? |
![]() |
11.01.2016 11:03 <RST> Ettei linnut istahda johdolle ja pyrstö osu sarviin...? Ihan hatusta vedin :-) |
![]() |
11.01.2016 01:39 <Hartsa> Joskus käytettiin että oli potkurijarrulla eli "hotel modella" mutta oli tosi inhottavaa tehhä töitä pakokaasunkäryssä, Yleensä kovalla pakkasella pitivät kipparit 2 päällä jotta kone pysyi lämpimänä eikä tarvinnut lojeria raata koneen sivulle lämmittämään. |
![]() |
11.01.2016 01:34 <KMW> Ja toisaalta taas sitten monissa turbopropeissa ei ole APU:a laisinkaan. Tosin esimerkiksi ATR:ssä voidaan oikeanpuoleinen moottori pitää käynnissä maassa tarvittaessa kuormauksen aikanakin, potkuri voidaan pysäyttää potkurijarrulla. Tosin, olen kyllä kuvitellut, että kaikki nykyaikaiset sähkökäynnisteiset koneet pystyisivät käynnistämään itsenäisesti omilla akuilla, tämä starttimaasähkön (ja vielä varsin reippaan määrän) tarve oli uusi tieto. |
![]() |
11.01.2016 01:20 <Mikko Koho> Ja isoissa jumbojeteissä on yllättävän pienet akut, en muista amppeeritunteja mutta eivät paljoa auton/kuorma-auton akkuja voita. Juju on siinä että kun lentäjät menevät koneeseen (ehkä tuntia ennen lentoa) niin toinen laittaa huomioliivit päälle ja lähtee tarkastamaan että kone on ulkoisesti katsoen lentokelpoinen. Toinen puolestaan laittaa sisällä päävirrat päälle ja katsoo että paneelistossa on kaikki ok, ainakin Airbus osaa varoittaa vääränvärisellä lampulla jos joku nappula on sen mielestä väärässä asennossa. Ja jos ei ole maasähköä tarjolla niin sitten laitetaan peräkartiossa sijaitseva APU (Auxially Power Unit), käytännössä paineilmaa, sähköä, ehkä hydrauliikkapainetta tuottava kaasuturbiini, käyntiin ja sillä saadaan ilmastoinnit pelaamaan ja samalla moottorien käynnistysvoima valmiiksi. Toki APUn käynnistys ottaa piikin mutta ei mitenkään pitkää. Kerran Boeing 757:ssa istuessa koko APUn ja moottoreiden käynnistys hoitui suunnilleen sinä aikana kun työnsivät koneen portilta ja odottivat rullaukseen pääsyä. Ja matkustamossa sen huomasi kun valot sammuivat muutaman kerran. |
|
10.01.2016 18:27 <Hartsa> Eikun se on asemanhoitajan asunto =D ilman lisämukavuuksia....Vähän haisee lasikuidulle mutta kyllä siihen tottuu. koppi voi olla ehkä Rääkkylän muovin tekosia. |
![]() |
10.01.2016 18:24 <Hartsa> Ja ei tarvitse olla niin isoja ja painavia kaapeleita paino on valttia lentokonehommissa ;) kaikki liika on liikaa.... |
![]() |
10.01.2016 18:19 <Hartsa> Tässä muistelin että mistä tämä on kuvattu niin matkalaukkujen vetotraktorin kopista. Taustalla on ATR tulossa laskuun jokunen metri on kiitorataan ;) OH-KRK tulossa loppuliukuun lukee kuvan takana.. |
![]() |
10.01.2016 18:17 <Hartsa> Tällä joskus teetti työtä saada koneeseen "Avail" valo päälle. Vähän toinen oli tässä elektroninnen säädin....Kempissä taas se oli mekaaninen säätö. |
![]() |
10.01.2016 18:16
<Hartsa>
Vipa on nyt korjattu =) 400Hz on yleinen lentokoneissa AC 115V tarkoitin oli jäänyt tarkentamatta. Lähetys kuulokkeista monasti kuului se tasainen ininä kun laittoi moottorit käyntiin. Ja koneen sisällä kanssa kuuluu selvästi kun kone on "maavirrassa" joskus erotti milloin virta olettiin pois ja sähkönsyöttö muuttui mootoreiden kiskolle ininä lakkasi. ATRssä on merkkivalo virralle "Avail" palaa DC talussa kun tarjolla on "hyvää sähköä" jota Kemppi yleensä tuotti. Joillakin ATR piti vähän nostaa porrasta 3-4 jotta sai availin palamaan. Vanhemille koneille meni yleensä 3 virtaa. Uusi ha hieno ERRI oli taas oma juttunsa... ;) |
![]() |
10.01.2016 15:37 <muhentaja> 28V 114Hz kuulostaa muutenkin oudolta. Mitä noita lentokonesähköisin liittyviä juttuja on tullut pengottua, 28V on tasavirtaa ja vaihtovirtapuolella on 115V 400Hz 3-vaiheinen järjestelmä. Vaihtovirran taajuus on noin korkea sen takia, että kaikki AC-moottorit, muuntajat ja muut vastaavat vermeet saadaan mahdollisimman pienikokoisiksi. Rautahäviöillä ei lentokoneiden 400Hz järjestelmässä niin ole väliä (kunhan ei vehkeet ylikuumene), koska generaattoria pyörittämään on käytettävissä akselitehoa ns. järjettömästi tarpeeseen nähden. Lentokoneiden kuulutuksissa toisinaan taustalla kuuluva tasainen "piipaus" on itse asiassa 400Hz tasasuuntauksen rippeliä & ylikuulumista. |
![]() |
09.01.2016 23:40 <Juippi> Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä? |
![]() |
09.01.2016 20:45
<Make>
http://www.radiorex.fi/paikallisuutiset/:newsid/50190?PHPSESSID=78f185bbd4c0f5ac4703d259d6499919 30.11.2015 "VR sulkee lipunmyynnin Joensuusta Joensuun rautatieaseman lipunmyynti on lakkaamassa. VR:n oma lipunmyyntipiste suljetaan Joensuusta 10. tammikuuta mennessä. VR lopettaa samalla lipunmyynnin kaikkiaan kolmeltatoista asemalta. Syynä on lipunmyynnin siirtyminen verkkoon." |
|
09.01.2016 16:09 <calm> Uudempi rakennus on tainnut niin geneerinen aikakautensa koppi olla, ettei edes kuvaa ole. |
|
09.01.2016 15:10 <Jouko> Vaikka tekniikka pienenee ja tilantarve vähenee, niin tuskin sentään kuvan (lasi-)kuitukoppi on tämä uusi kytkinrakennus.. ;) |
![]() |
08.01.2016 23:45 <calm> Tuolta seuraavista kuvista nuo mainitut jutukin löytyvät. Näköjään 110 kV:t eri suuntiin ovat jonkun verran erinäköiset ja aseman eristimetkin eriväriset päätepylvään puolillaan. |
![]() |
08.01.2016 21:54 <Mikko Koho> Johan PVO varoitteli tuosta huoltovarmuusongelmasta silloin kun alkoi ajaa omaa kapasiteettia alas ja mm. Mussalosta kaatui piippu. Ja Fingrid varoitteli viime marraskuussa ainakin silloin kun Forssan toinen kaasuturbiini piti startata säätösähkön loppumisen takia. Mutta vielä eilen sai uimahallin saunassa, sähkökiukaiden lämmössä, kertoa tilanteesta jossa juuri silloin oltiin. Oli kovin hiljaista ja vieressäistuja tokaisi tyyliin että "siinä ei viherpiipertäjien touhut paljoa lämmitä".. |
![]() |
08.01.2016 21:43
<Mikko Koho>
02:45 eteenpäin tuli todistettua että Suomessa on ainakin yksi Fiat joka starttaa näillä keleillä alle 15min (Mertaniemessä käytetyt kaasuturbiinit ovat Fiatin valmistetta) ja jutussa oli muutakin asiaa sähkön riittävyydestä. http://areena.yle.fi/1-3240029 |
|
08.01.2016 17:59
<Hartsa>
Ei liity kuvaan mitenkään mutta aika kämänen paikka tuolla.....http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/lmp-riitt-vett-ssteltv/ |
![]() |
08.01.2016 14:13
<Jouni Jääskeläinen>
Mastoja on muutamia lisääkin. Mutta tuossa paikka ylhäältä katsottuna: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=313&map.y=266&e=464770&n=7229200&scale=4000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=siirra&lang=fi&mode=orto |
![]() |
08.01.2016 05:42
<Hartsa>
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/s%C3%A4hk%C3%B6n-huippukulutus-suomessa-moninkertaistunut-1970-luvusta/ar-AAguXCI?li=AA520v&ocid=mailsignoutmd |
![]() |
08.01.2016 05:42
<Hartsa>
No nytkö sitä huomataan " mahdollisesti muodostuva sähköpula" Kun ei ole enään tuotanto kapasiteettiä."Varavoimaa olisi, mutta vain 300 megawatin verran. Se ei riittäisi, jos siirtokaapeleihin tulisi pidempiä häiriöitä. Suomessa pohditaankin nyt huoltovarmuuden parantamista." |
© Janne Määttä 2004-2017