![]() |
29.09.2016 21:30 <Make> Ilmeisesti ovat oven päällä. Vierillä taas voisi olla Ensto AVS21- valaisimet. |
|
29.09.2016 21:27 <Make> Peltisakset voisivat olla Wiss- merkkiset. Niissä ei vaan yleensä ole noita mustia kohtia kahvoissa. |
![]() |
29.09.2016 21:13 <Make> Oikosulkukestoisuudesta on kysytty Fimkolta varmaan useitakin kertoja. Hiljattain vastaus oli, jos nimellisvirta on, oliko 200A tai alle, ei asialla ole juuri merkitystä. Kuitenkin tässä kerran jouduttiin laittamaan 200A:n keskukseen 800A:n pääkytkin... Oli iso, komea ja kallis. Asennuspaikkakin oli tietysti ahdas, joten kytkimen viemälle tilalle olisi ollut muutakin käyttöä. |
![]() |
29.09.2016 20:58 <Make> Jaahas. Onkohan tuo PSO:kin sitten Strömbergin tekemä? Varmasti hyvin mahdollista. |
|
29.09.2016 20:00 <Make> Taitaa kuvan lampun oikea valmistaja olla Shenzhen Bestwon Technology Co.,Ltd: http://www.bestwonled.com/products_list.php?prid2=1 Myös James Industry Groupilla on samannäköisiä: http://www.jamesindustry.com/ProductList.asp?SortID=49 |
![]() |
29.09.2016 19:47 <Make> Siellä onkin monenlaista tutun näköistä... Airam, Sanpek... |
![]() |
29.09.2016 17:38
<J.P>
Erotin on Oy Strömberg AB OJUN 3-24 A 200 Tänään purin romukasasta tuommosesta itselleni tarverautoja erääseen hitsailu projektiini ja muistin että täällä arveltiin mallia -tuolloin aiemmin en ollut aivan varma tuosta mallimerkinnnän viimeisestä kirjaimesta kun ollut vuosien saatossa ainakin OJU -M, -N ja viimeisimpänä ennen NPS mallistoa -P -no nuo OJUPit on jo hyvin eri näköisiä. |
![]() |
29.09.2016 01:59
<RicuP.>
Tuonkin valonheittimen oikea valmistaja voi olla vaikka Ningbo Zhaoyang Electric Appliance Co.,Ltd China. Lisää vaihtoehtoja löytyy tuolta: http://hklightingfairse.hktdc.com/dm/2016/hoa/hoa_list_company.htm Seasta löytyy mm. kaikki suomalaisilla, isoilla ja pienillä brändeillä myydyt Led korvauslamput ja muitakin täällä eri nimillä myytyjä Led valaisimia. |
![]() |
28.09.2016 23:08 <muhentaja> Kelluuhan tuo ommari varmaan hyvin uretaanisisuksineen, vai oliko tarkoitus laittaa salakatiska siten että katiskan paino kiskoo ommarin sen verran veden alle että "miinaharvalla" katiskan paikka löytyy, muttei "asiattomat" katiskaa löydä ;) |
![]() |
28.09.2016 21:26 <Make> Vähän pääkytkimiin liittyen yksi juttu on oikosulkukestoisuus. Eräät suunnittelijat heittävät siihen aina todella isoja arvoja. Tuskin on laskettu oikein. Joutuu sitten laittamaan montakin pykälää isomman pääkytkimen kuin muuten tarvitsisi. Eräältä eläkeläiseltä kuultuna tuo on ollut aina ongelma. |
![]() |
28.09.2016 21:19 <RicuP.> Jonkun ikivanhan valaisimen jämältä se näyttää. Tämän kentän nuo kauhavalaisimet ovatkin taas tuntematonta mallia.. |
|
28.09.2016 21:15 <Make> Kiinalaiset osaavat varmasti viritellä... Harmi kun ei ole koskaan tullut tuollaista vastaan. |
![]() |
28.09.2016 21:11 <Make> Aika erikoinen... Taaempana portaalissa on kai joku kauhavalaisin. |
![]() |
28.09.2016 20:57 <RicuP.> Mikähän valaisimen näköinen kello tuossa killuu? |
|
28.09.2016 13:57 <RicuP.> Varmaan helpoin viritys olisi laittaa pieni aurinkokenno ohjaamaan transistoria, joka kytketään E-C väliltä potikan tilalle ja estetään himmentimen jännitteen pääsy kennolle. Toki vastuksia ja diodeja tarvitaan lisäksi vielä jokunen. |
|
27.09.2016 21:43 <Make> Ei ole kauheasti ollut tapana pylväitä täälläpäin uusia... En oikein tiedä, ovatko nämä kaupungin vai valtion. |
|
27.09.2016 21:39 <Make> Eipä tuon jälkeen taida yllättää... |
|
27.09.2016 21:38 <Make> Jossain himmentimessä taisi olla megaohmin potikka. Ainakin kiinalaiset osaavat varmasti viritellä siitä hämäräkytkimen, jos keksinnöstä on jotakin etua. Tuo vaan tuli mieleen ilman nollaa toimivista ratkaisuista. |
|
27.09.2016 12:40
<Mikko Koho>
Ja sitten kun joku on huolissaan tietoturvasta niin tuon uutisen jälkeen ei yllätä enää mikään: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uskomattomin-tunkeutuminen-yksityisyyteen-seksilaitevalmistaja-oikeuteen-urkinnasta-6582915 |
![]() |
26.09.2016 22:42 <RicuP.> Noista saa hyviä katiskan merkkejä kuulemma :D |
|
26.09.2016 22:32 <RicuP.> No voihan se olla, että tuosta selviää pienillä fiksauksilla ja valaisimien vaihdolla. Ei nuo kuitenkaan niin huonoilta näytä ja pylväätkin on melko suorassa. Yleensä vaan on tuon ikäiset tahdottu uusia. |
|
26.09.2016 22:16
<RicuP.>
Hyvä kysymys. No periaatteessa kyllä tai ei. Voisin sanoa, että jos potikka on yksisuuntainen, eli ei 3 -napaa käytössä, vaan vain kaksi, niin kyllä luulisi tarpeeksi järeällä valovastuksella onnistuvan periaatteessa jollain tasolla, Ehkä... Suuurin ongelma voi olla, että nykyinen potikka voi olla kytketty toimimaan käänteisesti verrattuna valovastuksen toimintaan, eli kun käännät valot täysille, tulisi potikan vastusarvon nousta, että se voitaisiin korvata valovastuksella. Lisäksi päivänvalossakaan valovastuksen resistanssi ei ole lähelläkään nollaa, vaan yleensä vielä satoja K ohmeja, eli valot eivät välttämättä sammuisi valoisallakaan. Vastusarvoa voi toki koittaa pienentää laittamalla valovastuksia rinnakkain.. Kannattaisi ensin lähteä siitä, että mittaa potikan toimintasuunnan, siihen vaikuttavan virran ja jännitteen ja tietenkin potikan vastusalueen, joiden perusteella mitoittaa valovastus. Mutta, jos toimintasuunta on päinvastainen, viritys menee jo entistä hankalammaksi, siihen tarvittaisiin jo trankkuja ym, että kannattaa sitten melkein unohtaa koko juttu.. |
![]() |
26.09.2016 21:17 <Make> Kun jotakin luulee puuttuvan, aina sen on joku kuitenkin keksinyt... |
|
26.09.2016 21:09 <Make> Astrasta onkin monta versiota. Kuvan malli on K10HME125. Lisäksi on K10HIE/HSE70: http://www.sahkonumerot.fi/4514000/ ja K10HSE70-E: http://www.sahkonumerot.fi/4514007/ ja K10HSE70-1 vai -I? http://www.sahkonumerot.fi/4514009/ |
|
26.09.2016 20:49 <Make> Mahtaisiko himmentimestä saada tehtyä hämäräkytkimen? Potikan tilalle valovastus ja vähän kytkennän hienosäätöä. Ei tarvitsisi nollaa. |
|
26.09.2016 20:39 <Make> Oli "lievästi" yllättävä asia. Tosin tästä lähtevälle rampille samanlaisiin pylväisiin on vaihdettu muutama vuosi sitten Aluroadit... Tuo karannut AMKA:n johdinkin oli kai siistitty. |
![]() |
26.09.2016 20:29 <Make> Kieltämättä se vaikutti aika tuoreelta, ruostetta ei ollut yhtään. Kun tarkemmin ajattelee, olisiko tuo pyöreä osa ollut matalampi? Finnrele tuntuu olevan aika tuntematon yritys, mitä lienee tehnyt. |
![]() |
26.09.2016 14:29 <RicuP.> Jotenkin vaikuttaisi, että nämä kellot olisivat paljon vanhempia? Voisiko olla joku myyjän nimi. Myyjiä on voinut olla muitakin varmaan aikaisemmin. |
|
26.09.2016 14:23 <RicuP.> On varmaan vaan joku kokeilu. Kyllä nuo pylväät ja Amkat kannattaisi jo uusia, jos valaisimia aletaan päivittelemään. |
|
26.09.2016 14:15
<RicuP.>
No kyllähän sen liike/hämärätunnistimen täytyykin olla kuorman kanssa sarjassa, mutta jos tarkoitetaan kytkentää, joka toimii näin ainoastaan kahdella johtimella ilman nollaa, niin toteutus onkin mielenkiintoisempi. Tunnistimessa täytyy nimittäin olla konkka, joka varautuu kuorman läpi ja kun tunnistin reagoi, kytkee se kuorman päälle ja sammuttaa sen viimeistään, kun konkka on tyhjentynyt,eli tunnistimella ei saavuteta pitkiä päälläoloaikoja ja valon täytyy välillä sammua konkan lataamiseksi. Toinen mahdollisuus on, että elektroniikka vetää välistä n. 3V itselleen käyttöjännitettä, eli kuormalle jää 3V vähemmän. Tämän huono puoli on se, että kuorman täytyy olla tietyn tyyppinen ja määritellyn min ja max tason välissä. |
|
25.09.2016 21:47 <Make> Olen tainnut joskus sellaisesta kuulla, mutta ei ole tullut vastaan. |
![]() |
25.09.2016 21:45 <Make> Halogeeniheittimiin näyttäisi olevan ainakin Osramilla korvaavia monimetallilamppuja, vaativat toki liitäntälaitteen lisäämisen: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1106&pos=184&pid=43695 |
|
25.09.2016 20:34 <J.P> Kyllä noita vaan on olemassa valaisimia joissa hämäräkytkin on sarjassa kuorman kanssa esim. halogeeni valonheittimiä on tullut tämmöisellä kykennällä vastaan. |
|
25.09.2016 18:16 <Make> Nyt on kuvan La Stradaan koskettu. Jostain syystä näihin neljään risteyksen tämän puolen pylvääseen on vaihdettu Philips Lumistreet- ledivalot. On laitettu vanhoihin varsiin eikä niitä ole lyhennetty. Muuten entiset ovat vielä paikoillaan. |
![]() |
25.09.2016 17:51
<Make>
Nyt pääsin katsomaan em. kelloa tarkemmin. Siinä on jopa nimilappu täydessä iskussa tuossa kansiruuvin yllä! Sen yllä on myös HPY- tarra: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9124 Eli valmistaja(?) on: Finnrele OY Ahertajantie 6 02100 Espoo Puh. 463 674, 463 156 Jos yritys on perustettu 1987, kello ei liene kovin vanha? http://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/finnrele+oy/06628720 |
![]() |
25.09.2016 14:45 <Janihanix> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8098 tässä on ne uudemmat sähköpylväät |
![]() |
25.09.2016 14:44 <Janihanix> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8098 tässä on uudemmat sähköpylväät huutokoskelta |
|
25.09.2016 13:45
<RicuP.>
Saattaa myös ainakin joissain halvoissa liiketunnistimissa olla triac lähtö, tai vastaava puolijohde. Ehkä myös hämäräkytkimissäkin myös.. Se on vähän huono kapasitiivisen kuorman kanssa ja kun triac vuotaa aina vähän. Himmennettävien lamppujen määrää rajoittaa sekä kuorman kapasitiivisuus, että himmentämisestä syntyvät yliaallot etenkin nousevan aallon triac -tyristorisäätimillä. Tämän takia tulisi käyttää mieluiten fet -transistorisäätimiä. Lisäksi ne ovat äänettömiä. Led himmentimessä ei luultavasti ole muuta eroa, kuin fetin liipaisukulman rajan min ja max säätö. Kiinteitten Ledejen kanssa tulisi ensisijaisesti käyttää vaikka painikeohjattua liitäntälaitetta, eikä normaaleja säätimiä em. syistä. Kannallisten Led lamppujen säätöön on tulossa aivan uudet menetelmät jonkin ajan päästä, joissa yliaaltoja ei synny ja jopa lampun väriä voidaan säätää vain yhdellä normaalilla "vaihejohtimella". |
![]() |
24.09.2016 21:56 <Make> Tuo on mielenkiintoista, että suojauksien ohitusnappi on ihan normaalisti kuskin käytettävissä. |
![]() |
24.09.2016 21:51
<Make>
Astronominen kello kasvattaa myös suosiotaan. Eräs asiakas haluaa aina sellaisen keskuksiin, niin ei tarvitse hämäräkytkintä ollenkaan. Silloin on toki sulakkeita sarjassa, jos osa keskuksesta on kontaktorin takana. Jos nimellisvirta on vaikka 250A ja kontaktorille on silloin vaikka 50A etusulakkeet. Niiden perässä on taas vaikka 16A:n sulakkeita. |
|
24.09.2016 21:26
<Make>
Ehkä toimivuus riippuu siitä, onko laitteessa rele- vai triac-lähtö. UNI400 käyttöohje on taas mukava: "Säädin kytketään päälle painamalla etupaneelin nappia. Kun säädin on päällä, palaa napissa sininen valo." Eipä vaan sanota, että kuorma pitää olla myös kytketty. http://ecatalogue.schneider-electric.fi/ProductSheet.aspx?productId=751608&groupid=150110&navid=22113&navoption=1 Säästölamppujen himmennyksessä on kai joku jippo, kun niitä ei saa kovin montaa wattia laittaa himmentimen taakse: http://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SL11SKH |
|
24.09.2016 19:29 <Koomikko> Lattialämmitystermostaatti toimii ilman nollaa kun on kytkettynä pitkään lämmityskaapeliin. Talonväen ihmetellessä lämmityksen tehottomuutta selvisi aikaisemman asentajan moka, kaapelin vikavirtasuojalle tuli vain vaihe. |
![]() |
24.09.2016 17:23 <Mikko Koho> Jossakin Fingridin asiakastilaisuudessa, joka striimattiin nettiin, kerrottiin että Espanjassa nuo kuparivarkaat ovat/olivat ihan oikea riesa ja aiheuttivat pitkiä alueellisia sähkökatkoja. Ammattirikollisuudella oli ammattivehkeet ja kun metallien hinta oli riittävän korkealla niin porukka meni muuntoasemalle, otti käytössä olevat johdot kyytiin ja häipyivät. Vaikka valvontaa oli tehostettu niin poliisin toiminta-aika kohteeseen on monessa paikassa niin pitkä että varkaat ehtivät häipyä ennen poliisin tuloa. Madridissa joku kytkinkenttä oli joutunut varkausyrityksen kohteeksi pariin-kolmeen otteeseen mutta siellä poliisi on niin lähellä että teot jäivät yrityksiksi. |
![]() |
24.09.2016 16:15
<RicuP.>
En oikein usko, että valonjaolla olisi merkittävää eroa noin karkean tason optiikalla. Valohan heijastuu heijastinpinnasta pääasiassa vastaavassa kulmassa, kuin mistä se tuli. Urilla ja aalloilla saadaan ehkä kauhan pohjalle tulevaa valoa suunnattua jonkinverran sivuheijastimiin, mutta luulen, että aallot ja urat ennemminkin vain tukevoittavat kauhaa, estävät vääntymästä. Täytyisi tutkia noita broadwayn näköisiä tarkemmin. Niitä on vain niin harvassa.. |
|
24.09.2016 16:00 <RicuP.> Kyllä hämäräkytkimen pitäisi toimia ilman kuormaa. Himmentimissä asia onkin toisin. Ulos tulee muuten vain epämääräistä "vilkkuvaa" sähköä. Kuitenkin moni himmennin toimii kyllä oikeasti huomattavasti pienemmälläkin kuormalla, esim Led lamppujen kanssa, kuin mitä on ilmoitettu. Se riippuu myös Led lampun elektroniikasta, ei pelkästään ilmoitetusta tehosta. Esim 13W Led toimii täysin säätimellä, joka on 50-315W, mutta 25W hehkulamppu ei toimi, vaan palaa himmeänä väristen. Sama pätee elektroonisiin muuntajiin. |
![]() |
24.09.2016 15:37 <RicuP.> :D ja näköjään lähes pelkkää alumiinia. Täältäkin Rekan tehtaalta ja Onnellisen päävarastolta on melko usein yritetty varastaa. Kiinni ovat kyllä aina jääneet lähes heti. Täysi kuparilankakela maksaa kuulemma monta tonnia. |
![]() |
24.09.2016 14:21 <RicuP.> Tuossa hämäräkytkin on joku Micromatic ja yleensähän niillä ohjataankin kontaktoria. Eipä tosin muutkaan mallit kovin kummoista kuormaa kestä, yleensä 1000-2000W. Mutta ei tuo nalli normaaleilla valaistuskuormilla lennä. Tehoa täytyisi olla melkoisesti kuitenkin. Käytön opastus on selitetty sitten talokansiossa tarkemmin ja tietenkin jokainen kytkin merkattu. Onhan nalleja jokapaikassa sarjassa, tosin harvemmin samassa ohjausjärjestelmässä.. |
|
23.09.2016 22:21
<Mikko Koho>
Uutisen mukainen kone on neloskoneisto jolla ei ole sulkuluukkuja vaan setit ja Tornansiltaa ajaessa näkee että myös kolmoskoneen luukut ovat kiinni ja viereisestä koneesta on yksi luukku kolmesta alhaalla. Syystä ei ole tietoa. http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2016/09/23/Tainionkoski%20kuohuu%20koneistotarkastuksen%20vuoksi%2C%20ohijuoksutus%20jatkuu%20pitkin%20lokakuuta/2016521300255/16 |
![]() |
23.09.2016 22:17
<Mikko Koho>
Niitä suojauksia on ohiteltu ja mm. Nesteellä Porvoon Kilpilahdessa kävi jokunen vuosi sitten suuronnettomuuden vaaratilanne kun suojaukset oli ohitettu ja nosturi kaatui väärään suuntaan. Tuo ohitus on tehty huoltoja varten mutta noin pienestä se on kiinni: http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/muutonnettomuudet/tutkintaselostuksetvuosittain/muutonnettomuudet2013/y2013-03autonosturinkaatuminenporvoonkilpilahdessa23.10.2013.html |
![]() |
23.09.2016 21:53
<Make>
Aaltokauha vaikuttaisi vanhemmalta, vaikuttaisiko kuviointi valonjakoon? Broadwayn näköisen kuvun kiinnikkeet eivät taida näkyä missään kovin hyvin, saisi kymmenen pisteen vihjeen... Astroja oli yllättäen Ornon tehtaan seinässä muutama, muualla en ole nähnyt. |
© Janne Määttä 2004-2017