![]() |
07.09.2016 22:57 <RicuP.> Kyllä ne 50/80W taitaa olla. Ärsyttää muuten, että ainakin Hyvinkäällä on laitettu usein puomiin pelkät nuolet ja varsinaisen paikan nimi on sitten vasta kääntyvän tien jakajassa, niin helposti menee ohi, kun sitä ei näe kun vasta lähellä risteystä... Mikähän järki siinäkin on, että puomi on vain nuolimerkkejä varten.? Tässä nyt on hyvin, mutta esim Herusten ja veikkarin kohdalla on toisin ja Talvisillan kohdalla ei edes nuolia, saatika lue mitään.. |
![]() |
07.09.2016 22:36 <RicuP.> Voi se hyvin ollakin. |
|
07.09.2016 21:19 <Make> Sehän oli lopulta HKB 10 LUC 150W... |
![]() |
07.09.2016 21:14 <Make> Yksi oudompi pallovalaisin on Modus Park led: http://www.modus.cz/en/modus-park-led/ En tiedä, onko noita Suomessa, mutta EL-Parts myy jotain Moduksia. |
![]() |
07.09.2016 21:06 <Make> Myös varsi on uudemmalla(?) loivalla mutkalla. |
![]() |
07.09.2016 21:02 <Make> Vähän lienee kuorma kapasitiivisella puolella... |
![]() |
07.09.2016 20:59 <Make> Ovatko ne muuten todella 125W? Lamppu näyttää muistaakseni aika pieneltä, 50-wattiselta? Helsingissä tai jossain olen nähnyt kauhoja pysäköintilippu koneiden päällä. |
![]() |
07.09.2016 20:48 <Make> Valopää VP1101 led-pallovalaisin on kovin samanlaisella kantaosalla kuin tuo Ketonen. En tiedä, onko sama kuitenkaan. http://www.valopaa.com/led-valaisimet/tuotekuvasto |
![]() |
07.09.2016 20:08 <RicuP.> Jaahas. Ainakin pitkät päällä näkyy tosi hyvin. Ei niihin tosiaan kiinnitä niin huomiota, että voivat lähteä huomaamatta. Ei niitä varmaan hirveästi ole päivitetty. Hyvinkäällä oli vähän vastaavia pysäköintilippu koneiden yhteydessä aikoinaan, mutta olivat puolipyöreän tyyppisiä. Joskus tilalle oli laitettu myös 125W kauha. |
![]() |
07.09.2016 18:34
<Make>
Valopäällä oli led-päivityssarja VP3241 noihin tauluvaloihin. Alkuperäisten valaisimien tyyppejä olisi Rexel/Sähkö-Lahti H-8960 ja Idman 80722. Ei ole kai kauheasti asennettu... http://sahkonumerot.fi/4501651/ Kaupan seinässä olisi yksi kappale jompaakumpaa eh-versiona. |
![]() |
07.09.2016 17:21 <Jouko> Liikenneopasteet ovat kehittyneet nykyään valoa paremmin heijastaviksi jolloin ne eivät tarvitse enää kohdevalaisimia. Valot poistuvat hiljalleen kylttien päivittämisen yhteydessä. Aiheesta oli joskus oheismainintana sanomalehdessä tms. Kannattaa siis nyt vielä käytössä olevat opastevalaisimet kuvata. Tahtovat poistua käytöstä lähes yhtä huomaamatta kuin pienpainenatikat katuvaloista taannoin.. |
![]() |
07.09.2016 14:07 <RicuP.> Minkähänlainen kapasitanssikin syntyy, kun valot on pimeinä, mutta niiden konkat jauhaa silti verkossa? |
![]() |
07.09.2016 14:04 <RicuP.> Niitä ei vissiin enää kukaan valmista..? Ja kun ovat Eh mallia, niin lähtevät. Kohta tulevat varmaan kevyellä Led taustavalaistuksella olevat kyltit. |
![]() |
07.09.2016 13:58 <RicuP.> On kyllä todella vastuutonta touhua, vielä kun kyseessä on yleinen väylä, jossa liikkuu yleisesti muutakin läpiajoliikennettä, kuin vain Hyvinkään sisäistä. Tuskin sentään ovat oikeasti unohtaneet nämä. On pikemminkin tahallaan unohdettu.. Mikähän siinäkin oli syynä, että kaupunki otti vastuun valoista, kun eivät niitä sitten hoida? Muilla vastaavilla väylillä valot ovat valtion ja kaikki palaa. |
![]() |
07.09.2016 10:42 <Hartsa> Minkähän vuoksi opasteportaaleista hävitettiin ns tauluvalot nehän oli 125w polttimoilla....Ennehän ne oli isommilla teillä valaistuja.. |
![]() |
07.09.2016 07:42 <calm> Siinähän vaan syntyy moninkertainen säästö. Ensin säästyy sähkökustannukset, kun valot ei pala ja sitten säästyy työvoima- ja materiaalikustannukset, kun ei vaihdeta. |
![]() |
06.09.2016 22:17
<RicuP.>
Se paistaa jostain pihan heittimestä kauempaa. Noissa kylteissä näkyi olevan perinteiset Eh valot, jotka vielä osassa toimiikin. Tässä kaikki valaisimet on myös Järnkonsteja, paitsi nuo pari etummaista. Muuten se Hanskin hylätty Esso on tuossa kun kääntyy vasemmalle. |
![]() |
06.09.2016 22:06 <RicuP.> Niin on. Niitä on vissiin vielä kolarin aikoihin valmistettu. Nuo muut on noin vuodelta -90, eli vanhempi malli on tässä tapauksessa kuitenkin uudempi.. |
![]() |
06.09.2016 21:57 <RicuP.> Aika lähellä se kuitenkin on. Kytkennän kansi on kuitenkin yläpuolella, että saa olla kypärä päässä, ettei mene tukka kiharalle :) 150W Manta tuohon kai tulee tilalle, kun niitä tuntuu kuitenkin saavan. Nyt on 250W Eh vielä. |
![]() |
06.09.2016 21:44
<RicuP.>
On kyllä vähän unohtunut kieltämättä. Voiko oikeasti näin käydä..? Muualla kyllä valot toimii ihan normaalisti, mitä nyt sieltä täältä yksi on pimeä, mutta kun käytännössä koko maantie on pimeä Nurmijärveltä riihimäelle.. Joo, Järnkonst on. Se on varmaan vanhimpia alkuperäisiä valaisimia tällä tiellä. Täällä juuri oli myös niitä PSO HKB 13 LU 400W valaisimia pätkä ja muutama SLO HKB 10 LUC juuri keskustan liittymän kohdilla. Uusinta mallia on SLO:n lasikuituiset, jotka tuli 80- 90 -vaihteessa. |
![]() |
06.09.2016 21:35 <Make> Tuli muuten kerran vastaan joku led-käsivalo, jonka akkua ei selvästi haluttu vaihdettavan. Siinä oli kai 6 voltin lyijyhyytelöakku sellaisilla tiukoilla ulkomitoilla, että mistään ei löytynyt uutta. Olikohan akku joku Dynamic- niminen. |
![]() |
06.09.2016 21:27 <Make> Onko siinä sitten kierretyn parin muodostamista: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6348 |
![]() |
06.09.2016 21:18 <Make> Valkoinen valo on kai opastekyltille? |
![]() |
06.09.2016 21:16 <Make> Vasen pylväs on kai joskus kolaroitu. Yllättäen siinä näyttäisi nyt olevan valaisimena vanhempi Idman 802 93. |
![]() |
06.09.2016 21:09 <Make> "Vähän" on unohtunut tai jotakin... Valaisin on ilmeisesti Järnkonst. |
![]() |
06.09.2016 21:03 <Make> Lieneekö kuorma-auto osunut tai jotain. |
![]() |
06.09.2016 21:00 <Make> Kai samaa luokkaa kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9075 Tässä vaan valaisin aukeaa alapuolelta. |
![]() |
06.09.2016 20:55 <Make> Jatkojohdossa taitaa olla Strömforsin jatkopistorasia. |
![]() |
06.09.2016 20:44 <Make> Just. Kohta ei ole missään mitään nähtävää. Tyyppi tuli sentään bongattua viime hetkellä... |
![]() |
06.09.2016 19:48 <Lars Engblom> KJ-johtoja olisi hyvä hieman karsia oksia. |
![]() |
06.09.2016 17:07 <RicuP.> Joissain vanhoissa kuvissa olen myös nähnyt, että eristimiä on myös orren alapuolella. Aika erikoinen systeemi. |
![]() |
06.09.2016 16:34 <RicuP.> Saneerausporukka iski tännekin. Näiden pylväiden rinnalle on nyt tullu uudet pylväät Led valaisimilla, eli kohta nämäkin katoavat.. Kaapelit oli jo kaivettu, mutta nämä olivat silti vielä pystyssä, tosin koko katu oli pimeänä kuitenkin.. |
![]() |
05.09.2016 23:22 <RicuP.> Motoria kyllä, mutta sveitsiläistä. |
![]() |
05.09.2016 23:15 <RicuP.> Totta tosiaan, uutta kaapelia on tänne alettu kaivamaan ja aloitettu juurikin tältä kadulta. Vanhat pylväät on vielä pystyssä, mutta myrsky oli rojauttanut yhden valaisimen varsineen alas. Oli jäänyt johdostaan roikkumaan. Täälläpäin on kunnossapito jäänyt melko välttäväksi, että ihan ihmetyttää. Tuo uudempi pylväs on muuten joskus 80 -luvulla sähkölaitoksen laittama ja vanha pylväs kaupungin. |
![]() |
05.09.2016 23:01 <RicuP.> Nykyään on kai kiinalainen rosteri halvempaa. Ne muoviset on ihan älyttömän hauraita. Katkeilee ihan sormin painamalla. Vanhat PSOn kiinnikkeet on vieläkin ihan toista luokkaa noihin verrattuna. |
![]() |
05.09.2016 22:53 <RicuP.> Niin, tuossa ei tietenkään ole mitään jäähdytyslevyä Ledeille, saatika lämpösuojaa tms. Näin lämmöt karkaa hallinnasta poikkeustilanteessa ja Ledeistä tulee korppuja.. Onko latauksen ohjaustakaan, kun pääsi kärähtämään? |
![]() |
05.09.2016 22:29 <Koomikko> Vanha 110 kV:n kenttä on purettu ja nykyään parkkipaikkana, valvomosta on jotain. Uusi kenttä on erikohdassa ja sitä on jo aiemmin kuvattu. On tuohon takana näkyvään erottimeen senverran monta metriä että, aika fakiiri pitäisi olla jos tuota sauvalla kääntelisi. |
![]() |
05.09.2016 22:00 <-"-> Sen ajan kaukokäyttöä' ei tarvii enään rottinkisauvalla sörkkiä takaseinällä olevaa erotimen ohjainta... |
![]() |
05.09.2016 21:59 <Hartsa> saitko 110 puolelta kuvatuksi ?? |
![]() |
05.09.2016 21:50 <Hartsa> Ne ledit rutis murusina pihallle lie palaneet kiinni tms....ehjää siitä ei saanu. Kerran oli jollain kaverilla jäääny agregaatin päälle alasuin valopääle oisko sillin ottanut ihteensä taikka jottain.. |
![]() |
05.09.2016 21:35 <Make> Ennen oli kai enemmän muovisia. Ainakin Ornossa, Finnramissa ja PSO:n katuvaloissa jne... |
![]() |
05.09.2016 21:32 <Make> Oudolta kuulostaa. Muutamia pattereita avanneena en muista tuollaisia nähneeni. |
![]() |
05.09.2016 17:00 <RicuP.> Ne oli semmoiset litteät pitkulat, joissa oli vain pari numeroa. Tiedä sitten, mikä tarkoitus ko. kytkennällä on..? Vai voisivatko olla PTC vastuksia, että jos runkoon tulee jännite, niin lämpenevät ja oikariin? tai jotain muuta.. |
![]() |
05.09.2016 16:49 <RicuP.> Aika arvokas käsivalo. Bilteman Max oli vissiin 25W :D Hieman meni yli, mutta ei kuitenkaan vielä sula. Pitää käyttää valvotusti:) Taidan kyllä purkaa sen ja käyttää osat muuhun, mutta tulipahan testattua ja hyvä valo on. |
![]() |
05.09.2016 08:37 <Koomikko> Google näköjään hävittänyt vanhat kuvat. |
![]() |
05.09.2016 08:34 <Koomikko> Huono kuva kanavan toiselta puolelta https://goo.gl/maps/8G6dVKa8pzB2 sanoisin että harukset. Jos nyt oikein tajusin, kun avoimien ovien päivävä kyselin niin, kuvan linja oli Muukon 33/10 kV:n muuntoaseman syöttö. Pylvästä korotettu joskus tuolla ylähäkkyrällä. |
![]() |
05.09.2016 07:54 <Koomikko> On tuolla vielä kiskoja vielä paikallaan muttei kaikkia, olivat vaan ikävästi ikkunoiden suhteen. |
![]() |
05.09.2016 07:48 <Koomikko> Ainakin 1990-luvulla oli marmoritaulut osittain käytössä 110 kV:n puolella. Kolmekolmonen taisi olla jo pois käytöstä kokonaan. Alakäytävällä olevan lapun mukaan Valtakadulle menevä kolmas kaapeli oli käytössä v. 1970-1990. |
![]() |
05.09.2016 00:25 <RicuP.> Kaikista halvimmissakin valaisimissa on metalliset kiinnikkeet, mutta ei tuossa Led versiossa sitten.. säästöä se on sekin.. |
![]() |
04.09.2016 23:47
<RicuP.>
On siellä kaikkea, ei kuitenkaan mitään erikoista. Sähkölämmitystä on vaan WCiden ja PH:n lattialla. Pitäisi kaivaa keskuskaavio, kun en nyt millään muista kaikkea.. Muuten lämmitys onkin erikoinen pilotti systeemi ensimmäisenä Suomessa. Se toimii kaukolämmöllä ja lämmönkeruupumpuilla, jotka keräävät kesällä ylimääräistä lämpöä suureen varaajaan, joka sitten käytetään talven aikana. Teoriassa yhtään lämpöä ei heitetä kesälläkään harakoille, paitsi jos varaaja lämpenee liikaa. Jotain muutakin erikoista siinä vielä oli.. En niin tarkkaan perehtynyt siihen. |
© Janne Määttä 2004-2017