01.10.2016 22:20
<RicuP.>
Juu, vanhemmassa PSO:n versiossa ei vielä ollut tota pylvään pään asennusmahdollisuutta. Mutta sitten taas -86 vuoden versioissa oli kuitenkin vielä tuo sytytin luukun sisässä, ainakin niin muistelisin? Jotenkin nuo, missä on myös MMO leima, ovat merkitty eri tyyppinumerolla.
02.10.2016 19:07
<Make>
Jotenkin tuntuu, että nämä valaisimet olisi vaihdettu jo aikoinaan näihin pylväisiin. Olisiko ollut eh-versiot alunperin. Silloin nämä voivat hyvin olla 80-luvun lopulta. Ovat täälläpäin aika harvinaisia, ettei ole muista versioista kokemusta.
Mallinumero kun ei edes eroa juurikaan noista kiilakauhoista. Kilpien bongaus oli aika haastavaa korkeuden takia...
02.10.2016 20:50
<RicuP.>
Voi olla. Niissä -86 vuoden valaisimissa ei ensimmäisessäkään kilvessä lue mitään, vaikka kilvet on ihan ehjät valkoiset..
03.10.2016 19:31
<Make>
Hyvinkään malleissa taitaa olla paremmin kuvut paikoillaan, jos ei sisään näe. Tässä lähellä 140-tielle tuli vuosia sitten uudet kuvut tähän malliin puuttuvien tilalle. Ovat alkuperäisiä vähän syvempiä.
Heijastimissa taitaa olla valonjaon säätö, kun pohjassa on tyhjiä ruuvinreikiä.
04.10.2016 00:11
<RicuP.>
Kyllä aina muutamasta kupu puuttuu. Toisissa se on matta ja toisissa ihan kirkas jostain syystä. Uusissa kuvuissa saisi olla se huopareunus myös mukana, kun ne aina repsottaa liimauksista ja osa on jo homeessa..
Joo, kyllä valonjakoa voi säätää. Kuten kuvasta nyt hyvin näkee, niin polttopiste on heijastimen pinnassa melko takana, koska heijastimet on "avautuvassa" asennossa, joten valo kantaa pylväästä eteenpäin nyt erityisen paljon. Tuo säätö soveltuisi paremmin leveämmille kaduille.
04.10.2016 21:39
<Make>
Varmaan kirkas kupu on tarkoitettu ellipsilampuille ja matta putkiloille, kuten vanhemmassa 8512:ssa on. Ja jos huopa puuttuu, kupu ei pysy kiinni, vähän on sellaisia havaintoja.
Onkohan tämä katu jonkun mielestä leveä, kun jalkakäytävä on tässä alla.
07.10.2016 02:32
<RicuP.>
Ainakin juuri isoissa salmiakeissa on niin, että matta on putkiloille ja kirkas ellipseille, paitsi 125W mallissa on aina matta. Kuvun kiinnikkeet jäävät tosiaan löysälle ilman huopaa.
07.10.2016 21:04
<Make>
Parista HKB 10:stä on tuuli vienyt kuvun ja tarkemmin katsoen syynä olisi juuri huovan puuttuminen.
15.09.2017 13:16
<RicuP.>
Löytyi tasapaksu HKB 10, joka asennettu pylvään päähän..
15.09.2017 22:32
<Make>
Täh, miten sellainen on mahdollista??
15.09.2017 22:40
<RicuP.>
Nähtävästi on sellainenkin versio.. Pitää käydä kuvaamassa.
02.03.2018 16:37
<Make>
Kuvan yksilön viereiseen valaisimeen on vaihdettu vaalenvihreä kulmikas sytytinlaite. Vielä kun tulisi uudet kuvut...
02.03.2018 17:46
<RicuP. >
Joo, ei taida noita vaihdettavia enää oikein saada mistään. Tuon sytyttimen vaihto näyttää aika hankalalta, kun sen kiinnitysmutteri on tuolla ylhäällä.
Vähän mietin, että eikös tuossa ole kuitenkin NAV-T optiikka, vaikka kilvessä lukeekin NAV-E.
02.03.2018 22:17
<Make>
Tuo kiinnitys vähän ihmetyttääkin:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10383
Päällipuolen heijastimen kuhmut kai viittaavat NAV-T versioon? Tuollaisia nuo pari ovat, joista kupu puuttuu.
02.03.2018 22:56
<RicuP. >
Juu. Vanhemmissa PSO:ssa oli myös noi sivupeilit tuota "vasaroitua" peltiä. Uusissa myös T-versioissa sileät. Tuo päällimmäinen pelti heijastaa ylöspäin menevän valon alas ja sivupeileihin, mikä tasoittaa läpinäkyvän lampun tekemää valonjakoa. Isolla E- lampulla se menettää merkitystään, kun silloin valo heijastuu takaisin lamppuun, kun lasi on matta ja iso, eli varjostaa heijastusta. Voi tietysti olla, että on alettu käyttää samoja heijastimia molemmissa.. Tätä uudemmissa on pitkittäin tehty vekkejä sivupeileihin NAV-T versiossa.
03.03.2018 19:32
<Make>
Jos on ollut oikeat osat vaihteeksi loppu... Versioita kuitenkin on, että asia olisi huomioitu.
05.03.2018 21:26
<Make>
Lampunkannassa taitaa olla myös säätö pituussuunnassa, sekin varmasti vaikuttaa valonjakoon.
08.03.2018 00:02
<RicuP. >
Sama säätösysteemi, kuin salmiakkimallissa, ym. Yleensä kantaa säädetään lampun fyysisen koon mukaan, että se on oikeassa kohtaa peileihin nähden. Peilejä säätämällä säädetään avautumiskulmaa, eli miten leveälle kadulle milloinkin tarvitsee. Noissa on mukana ollut ohje, tai on ollut joku erillinen taulukko, josta oikea säätö peileille katsotaan. Joskus on myös lampun korkeuden säätö, mitä säädetään pylväiden pituuden ja välin mukaan tarkoituksena estää häikäisyä. 8512 mallissa ei tosin ole muuta kuin peilien säätö. Sen T-Pot versiossa ei sitäkään, vaan on kiinteä. Mantassa taas T-Pot liikkuu vain pitkittäin.
29.04.2019 20:29
<Make>
Nyt löytyi PSO- niminen valaisin, joka on pylvään päässä ja muutenkin kuvan mallin mukainen. Mutta, mutta, tyyppi näyttäisi olevan HKB 14 ! Vähän on tietysti epäselvä ko. numero.
29.04.2019 22:02
<Vierailija vain>
Pitäisi vielä löytää HKB/HKP 7 ja 12. Muutenhan numerot menevätkin loogisesti neljästä neljääntoista. (07.07.2016
https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8926 )
30.04.2019 15:49
<Make>
Tuolla logiikalla HKB 12 olisi HKB 11:n pylväänpääversio, jos moista edes on...
30.04.2019 18:11
<RicuP. >
Ainakin Kouvolan Kappelikadulla on vastaava versio Sähköliikkeiden Oy 8210 Kappelikatu
https://goo.gl/maps/1NCteGqKMz4AvE3UA
Vissiin samoja on ollut myös täällä. Tuossa 8210 mallissa on muuten samaan malliin tehty heijastin, kuin siinä tuntemattomassa AEG Kofferin näköisessä, eli tuollainen alasivuilta ummessa oleva. Onkohan se vain uudempi versio, kun näyttää, että sekin käyttää max 400W lamppua.
30.04.2019 18:22
<Vierailija vain>
RicuP ehti laittaa kommentin ensin...
30.04.2019 21:36
<Make>
Vai SLO:n vastaavasta laatikkomallista löytyy. Pylväs tulee vieläpä ovelasti laatikon juureen, eikä rungon päähän. Vielä kun joku löytää PSO:n vastaavan...
30.04.2019 21:45
<RicuP. >
Kalevankadun varrella on myös perus varteen tulevia. Yksi ilman kupua, vaan ovatko enää paikallaan?
01.05.2019 18:36
<Make>
Olisi ollut hyvä bongata kilpi, kun kupu puuttuu.
02.05.2019 12:17
<Vierailija vain>
Se voisi olla Sähköliikkeiden Oy 8211, tai jotain sinne päin.
02.05.2019 22:17
<Make>
Käyty oikein bongaamassa?
02.05.2019 22:39
<Vierailija vain>
Ei, yritin vain päätellä. Mutta ei noista aina tiedä... Noita tuntemattomia taitaa olla vain tasan kaksi jäljellä. Kuvut on molemmissa, mutta vähän repaleisina keskeltä. Aika vaikea kohde olisi, eikä ne tuntemattomien ledienkään bongailut menneet ihan nappiin...
04.05.2019 18:29
<RicuP. >
Tuosta heijastimesta voi kyllä päätellä, että se on SLO, vaikka runko ja kupu on AEG:n tyylinen. Tuon mallista heijastinta ei AEG tainnut koskaan käyttää. Lienee ollut halvempaa valmistaa itse. Kouvolassa on tosin myös aidon AEG:n näköisiä valaisimia, joista yhdestä kupukin puuttuu Liikemiehenkadulla. Large Koffer on kyllä hyvin varmasti AEG, korkeintaan Suomessa asennetuilla komponenteilla.
Helsingin Hakaniementoriltakin ovat kaikki häipyneet, samoin kuin AEG Stradasolet Yliopistonkadulta, jossa vissiin AEG:n kaarevat pylväät on enää jäljellä.
04.05.2019 19:57
<Vierailija vain>
Stradasolien tilalle tuli Philips MileWide LED-valaisimet.
04.05.2019 20:33
<Make>
Hakaniemen torilla on tainnut olla niitä aika paljon. Vaan mitä on tilalla?
04.05.2019 21:25
<RicuP. >
Niin taitaa olla. Olisihan nuokin voinut säästää, kun ovat muutenkin olleet todella harvinaisia Suomessa ja vielä 2x 125W lampuilla.
Large Koffereiden tilalla on jotkin keltasävyiset Led valaisimet, jotka asennettu 3kpl per tolppa.
Kallion alueella on myös Y-valaisimia korvattu natikka Victoreilla juuri ennen tuon kopio Y:n keksimistä.
04.05.2019 22:40
<Vierailija vain>
Tuonne tuli vapeeaasti, kun piti tulla vapaasti...
05.05.2019 18:59
<Make>
Kouvolan matkakeskus on ilmeisesti Museoviraston rakennettujen ympäristöjen luettelossa:
https://yle.fi/uutiset/3-5706236 Alkuperäiset pihavalot kuuluvat ehdottomasti maisemaan. Varsinkin, kun laiturien katoksetkin piti pitää vanhanmallisina.
05.05.2019 19:34
<Vierailija vain>
Kerran oli suunnitelmissa kokonaan uusi monitoimikeskus aseman tilalle. Tuleekohan museovirastolta jotain sakkoja? Myös pääkirjasto meinattiin purkaa ja tehdä uusi tilalle, taas kyseinen periaate mielessä:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9514
09.05.2019 21:34
<Make>
Eli vaijeriversio, eihän sitä tiedä... Onkohan RicuP saanut vaijeriversioiden kilpiä yhtään bongattua. Tuolla on myös hienosti HKP5:t ristikkopylväissä ja ALH800.
11.05.2019 21:17
<RicuP. >
Näin nuo Turussa joskus 2011 ja osasta puuttui kupu. Sen aikaisella kalustolla ei paljoa kilpiä bongailtu.. PSO on joka tapauksessa, enkä ole muualla tuohon törmännyt. ALH 800 oli tuohon aikaan käytössä loppuun palaneilla 400W Eh lampuilla.
11.05.2019 22:49
<Vierailija vain>
SLO:n HKP 5:ssä on SLO/AEG:n käyttämät kiinnikkeet. Juuri matkakeskuksen kaksiosainen HKP on SLO:n, eikä vieläkään ole lähtenyt mihinkään.
12.05.2019 18:25
<Make>
On se vähän Thornin oloinen. Onkohan matkakeskuksen SLO ehkä lisätty/ vaihdettu myöhemmin?
19.05.2019 22:14
<Vierailija vain>
Oho, näköjään ovat. Siinä olisi hyvä kuvauskohde.
14.06.2019 19:17
<RicuP. >
No hitto. Heijastin on taas ihan saman näköinen alhaalta kiinnittyvä, mitä näin tuntemattomissa koffereissa ja siinä SLO:n isossa laatikossa...
14.06.2019 19:21
<Froggy>
Stradasolet pitäisi kuvata ennen kuin lähtevät! Onkohan SLO tehnyt nuo heijastimetkin?
14.06.2019 19:28
<RicuP. >
Voisihan tuolla käydä kuvailemassa, jos löytyisi jotain muutakin.
15.06.2019 19:56
<Make>
Ainakin Broadwayt sillan toiselta puolelta olivat kai häipyneet, tilalla kai Greenled Siriukset. Myös SOX- tunnelivaloista osa oli vaihdettu ledimalliin...
10.09.2019 21:31
<Make>
Oho, voi hyvin olla. Outoa, kun sen kupu kellastuu, vaikka muiden mallien ei.
16.09.2019 20:49
<Make>
Jaa, että tuntemattomasta SLO:sta olisi myös katto/vaijeriversio...
17.09.2019 19:23
<Froggy>
Outoa kun tuosta on kattoversiokin. Luulisi AEG Seilkofferin tuonnin Suomeen olleen helpompaa ja halvempaa, kuin oman mallin luominen.
07.05.2020 19:48
<Make>
4.5.2019 mainitusta Large Kofferista on näköjään useita versioita. Minä löysin sellaisia, joissa kuvun kiinnikkeet ovat vähän keskemmällä, kyljissä on jotakin ruuvinkantoja sekä rungon kulmat vaikuttavat terävemmiltä. Ovat kai vuodelta 1968.
17.05.2020 21:15
<Make>
Oho, näyttäisi olevan! Seassa on muutama Minikoffer.
02.07.2020 11:30
<Froggy>
Turun kauppatorilla on valotehot tippuneet huimasti, nyt on HKP:den ja ALH 800:den tilalla Fagerhult Lunovat ja ehkä jotain lediräpylöitä....
02.07.2020 19:01
<Make>
Vai sillä lailla. Lunova kuulostaa oudolta valinnalta.
10.06.2022 21:02
<RicuP. >
Tuolta löytyy PSO palloja valkoisella kuvulla.
10.06.2022 22:00
<Make>
Mitä ihmettä! Ainakin varmistui, että numero on tosiaan 14. Minun löytämässä lukee vain HKB14 ja on 400W. Muuten näyttää samalta. Tuo on 250W ja tupla virta-arvoilla.
Valkoiset PSO:t näyttävät hienoilta. Nuo olivat kai jopa korvaavilla lampuilla?
10.06.2022 23:03
<Make>
Voisiko se olla kuvan mallin vanhempi versio, että käy varteen että pylvään päähän? Ei kuvista ihan näy.
11.06.2022 14:56
<RicuP. >
Onkohan niin että 14 käy vaan pylvään päähän ja myöhemmin on keksitty yhdistelmä joka käy molempiin, eli 13/14?
PSO pallot on kyllä hyvän näkösiä kun niissä on sopivan kokoinen ja näköinen kantaosa. Kai ne jollain ledillä on. Ei ainakaan Eh luulisi enää. En ole nähnyt valot päällä.
11.06.2022 21:52
<Make>
Minun löytämä 14 käy vain pylvään päähän, että tuo molempiin sopiva on varmasti uudempi keksintö.
PSO:n kantaosa on aika hillityn kokoinen.
14.07.2023 18:26
<RicuP. >
Kuvan tieltä kolaroitiin tänään taas yksi pylväs nurin.
14.07.2023 20:18
<Make>
Vai niin, onko 8510:lla? Siellä on kai pari kolaroitua laitettu joskus takaisin, kun ovat vähän solmussa.
14.07.2023 22:01
<RicuP. >
Tuolla tiellä oli joskus kolari minkä takia oli useampi pylväs aika pahasti vinossa. Kaikki vanhat valaisimet tuli kuitenkin paikalleen takaisin.
Tämä nyt kolaroitu on nyt joku ihan tämän jälkeen oleva. En itse ollut tuota korjaamassa niin en tiedä miten on korjattu, mutta nyt pitäisi olla kunnossa.
15.07.2023 19:51
<Make>
140-tielle päin mennessä on uudehko pylväs Siriuksella. Muistaakseni se on ollut aiemmin ja heinää on ympärillä. Lähellä ei äkkiseltään muuta näkynyt.
Sen sijaan moottoritien ramppien SC:t ovat vaihtuneet LumiStreeteihin! ELY ollut taas vauhdissa. SC:t olivat tuskin 10 vuotta...
25.07.2023 11:04
<RicuP. >
Juu, tuo se on. Iridium näytti vaan olevan nokallaan taas..
Tuossa linjan kohdalla onkin näköjään kolissut useasti. Vanhassa kuvassa siinä on P2-93. Sitä ennen 8510, sitten SC ja nyt vissiin pieni iridium.
Tuollekkin tielle on kylvetty vuoron perään Siriusta ja Iridiumia. On myös jotain Thorn mallia.. Ei taas osata päättää mitä laitetaan. Itse olen pohjoisväylälle laittanut Sirius M 86W 02 valonjaolla niiden 150W tilalle. Näkyy olleen aiemminkin sitä käytetty eikä Iridiumia siellä taas.