Kommentit

31201 - 31250 / 48240
<< >>

302.jpg 11.10.2016 11:04 <Hartsa> Kosketus-suojauksessa ollu ennen paljoa harrasteltu no helppo todeta jänniteet. Kannen saa avata vain sähköalanammatti henkilö =) pitäs lukee poksissa... Jokunen varasulakekkin on vielä jäljellä ja strömbergin vaihtokahva.
300.jpg 11.10.2016 11:01 <Hartsa> Naps ja posliini mutikka tulee päähäsi....
302.jpg 11.10.2016 11:01 <Hartsa> Asbestos =D
IMG_20161009_180847.jpg 11.10.2016 01:22 <RicuP.> No kyllä se menee. Kalusteet on Etmanin perus sarjaa, melko jykevää muovia. Nuo kotelosta lähtevät kaapelit on varmuuden vuoksi silikonia, vähän kuin MSO:ta, mutta silikoni versiota. Ei löytynyt mistään 4 tai 5x 0,75 silikonijohtoa, niin piti laittaa kaksi rinnan.
Jpaa6.JPG 11.10.2016 01:12 <RicuP.> Tuo on tavallaan silti vain X risteys, mutta suuntaansa menevät kaistat on vedetty metrejä erilleen toisistaan, mikä lisää tuon risteyksen pinta-alaa..
Saas nähdä, minkälainen on uusi ratkaisu.
Kannisto6.JPG 11.10.2016 01:04 <RicuP.> Niin vähän näyttää ja kiinnitysraudatkin puuttuu..

Joo, joku ihme malli on..
Hyryla2.JPG 11.10.2016 00:43 <RicuP.> Kyllä niiden lasikuitua pitäisi olla. Joissakin se oli mennyt jo ihan mustaksi, niinkuin muutkin puhdistamattomat lasikuituiset. Siinä mun kuvaamassa yksilössä vaan näyttää, niinkuin se olisi vedettyä ja maalattua peltiä tms hyvä pinta.. Tuossa yhdessä luxhelsingin lähikuvassa näyttäisi olevan siipimutterit ja tyyppikilven riekalekin näkyy sisällä. Kiinnikkeistä en osaa sanoa, kun pitäisi nähdä sivukuva.
1111.jpg 11.10.2016 00:22 <RicuP.> Noniin. Olen huomannut myös itse vastaavaa, vaikken ole asentanutkaan niitä kuin onneksi vain yhden. Kuitenkin Citymarketin uudessa parkkihallissa niitä on pilvinpimein jonkintehoisena 1x T5 versiona vm -2012 Monessa jo huomaa, että kuvut on hieman kellastuneet ja osa kuvuista repsottaa toinen pää hieman auki, kun on tuo viimeiseen asti säästetty kuvun kiinnitys pettänyt..
IMG_20161009_180847.jpg 10.10.2016 21:31 <Make> Siistiltähän tuo näyttää. En tunnista kalusteiden valmistajaa.
Jpaa6.JPG 10.10.2016 21:29 <Make> Näkyy tuolla katujakin olevan aika paljon: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6337
Jpaa9.JPG 10.10.2016 21:24 <Make> Ovat SLO Minikofferin varhaista versiota, pitää laittaa kuvia. Keravallakin on toisaalla Milewiden natikkaversiota eikä niissä kai ole vikoja ollut.

Jos tosiaan syöttöjännite tippuisi sopivasti, aiheuttaisiko tuollaista...
Kannisto6.JPG 10.10.2016 21:17 <Make> Jaa, olisiko se sittenkin SLO 9060 ilman ritilää. Siinä onkin "nappuloita" päädyssä. Väitetään myös olevan 250-wattinen.
Siinä alla on tuntematon "Kokkola" tyylinen valaisin. Kuvun päällä on musta ritilä.
Hyryla2.JPG 10.10.2016 21:00 <Make> Noissa kai näyttäisi olleen lasikuitupäällinen? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7644 Toisessa rampissa noiden päälliset olivat jotenkin keltaiseksi menneet. Tuolla taas näyttäisi olevan Idmanin kiinnikkeet ja nuppipäiset ruuvit? http://www.luxhelsinki.fi/lux-helsinki-2013/
1111.jpg 10.10.2016 20:37 <Make> Varmaan Philips Pacific TCW215 kyseessä? http://www.lighting.philips.com.eg/prof/indoor-luminaires/waterproof-and-cleanroom/waterproof-luminaires/pacific-tcw215/910402602118_EU/product
Noita on Keravalla eräässä vuokra-autotallirakennuksessa. Ovat kai 2008 vuodelta, 2x58W oikeilla kuristimilla. Lamppuja on päässyt vaihtamaan... Siinä on hommaa, kun napsuttelee kuvun auki ja pelkää, että jotain jää käteen. Kiinnitys ulokkeita on kai kymmenkunta per puoli. Samalla huomaa, että lamput ovat ihan kuvussa kiinni ja kellastuneet jäljet jääneet ja lamppujen päiden kohdalta jopa vähän sulanut. Takaisin laittaessa kupu voi vähän haljeta ulokkeen kohdalta ja voi ihmetellä, miksi päiden toiseksi viimeiset kynnet eivät mene kiinni. Seuraavalla kerralla huomaa, että kuvun sisäinen uloke ottaa runkopeltiin niiden kohdalta kiinni... Ei kiitos enää Philipsiä.
300.jpg 10.10.2016 10:55 <Lars Engblom> Kilves lukee Strömberg ja käsiohjaimen mallinimike. Ei sen kummalisempaan infoa.
1111.jpg 09.10.2016 23:13 <RicuP.> Philipsin vastaavassa "kanootti" valaisimessa on siinäkin säästetty vielä Malmberia enemmän. Siinä ei nimittäin ole salpoja ollenkaan, vaan rungon reunassa pienet ulokkeet pitämässä kupua. Rinko on senverran vetelä, että sen reunaa vääntämällä saa kuvun auki.. Ainakin T5 versiossa on näin.
Hyryla2.JPG 09.10.2016 23:06 <RicuP.> Kyllä se enemmän Idmanilta kyllä vaikuttaa, mutta salvat on kyllä samat, kuin SLO:ssa?? Kuristinosa on salmiakki version kanssa sama.
IMG_7167.jpg 09.10.2016 22:56 <RicuP.> Tehdäänköhän Suomessa vielä muuntajia. Ainakin Vaasassa oli Strömberg/ ABB muuntajatehdas. Onkohan edelleen? Moottoreita siellä ainakin tehdään. Strömppäsen hanskat ja "iki" liedet tehtiin aikoinaan myös Vaasassa maalien/ pinnoitteiden kehittelyä myöten.
Kannisto6.JPG 09.10.2016 22:49 <RicuP.> Ne pellinpalat näyttää olevan lasin kehikon saranaosat, niinkuin mun SLO:ssa. Pitäisi nähdä vähän tarkemmin, että ovatko kaikki samaa mallia..
Jpaa9.JPG 09.10.2016 22:42 <RicuP.> Minkäslaisia on Keravan -74 valot? Hyvinkäällä alkuperäistä on vielä Milewiden natikka versiot messualueen pääkadulla ja vissiin Louis Poulsen Nest Led ja Iguzzinin Crown Led valaisimet. Alue on viimevuosina kasvanut ja uusissa paikoissa käytetään kaikissa AEC:n valaisimia, pääasiassa LEDin ja A2 mallia.

Tuo Clamin vika on kyllä erittäin erikoinen. Ei ole tullut vastaan. Olen huomannut, että loppuunpalaessa ledit saattavat välillä sammua pitkäksi aikaa, mutta kun nuo vilkkuvat kuin loisteputki..? Lisäksi on erikoista, että näin käy juuri tasaisella DC:llä, eikä PWM:llä, ellei sitten jännitelähde tuota alijännitettä kynnysjännitteen nurkilla, mutta riittävällä virralla, että Ledit palavat silti melko normaalilla kirkkaudella.. Näitä "Kiinan ihmeitä" taas
Luuma_006.jpg 09.10.2016 22:33 <Koomikko> Vs. https://www.youtube.com/watch?v=82s5Q3GIO9I kummassa on henki enemmän katkolla.
Luuma_006.jpg 09.10.2016 22:19 <RicuP.> Varsinainen valopää junan kyydissä.. Eikös Suomessa ole 25kV AC
Jpaa6.JPG 09.10.2016 22:09 <RicuP.> Olisi varmaan riittänyt 6x 150W ihan hyvin. Tosin tuon ajan valaisimen hyötysuhde on aika huono, joten tehoa piti olla, että valoa tulee muuallekin, kuin pylvään tyveen.. Nythän ne on lähtemässä lähiaikoina ja tilalle tulee kohdennetumpaa valaistusta nykyisen jokapuolelle valaisevan ratkaisun tilalle.
300.jpg 09.10.2016 21:53 <J.P> Eiköhän noikin niin ruosteessa ole kuten yleensä että poikki menee jos yrittää.
300.jpg 09.10.2016 21:04 <RicuP.> Mitähän kahvan kilvessä lukee? Lukko on vain rehellisiä varten myös tässäkin tapauksessa, kun tuon saa vaijerin kiristimet pyörittelemällä auki!
302.jpg 09.10.2016 20:38 <Keijo> Juu, kyllähän tuo kaappi oli ilmeisesti asbestilevyillä vuorattu. Kaapin pohjalla oli vielä valkoista pölyäkin aika paljon.
302.jpg 09.10.2016 20:37 <RicuP.> Näyttäisi olevan. Vanhojen takaa avoimien ryhmäkeskusten takana on myös usein asbestilevy seinän ja keskuksen välissä..
302.jpg 09.10.2016 19:26 <Koomikko> Asbestia?
IMG_20161006_192930.jpg 08.10.2016 22:13 <RicuP.> Kaksi ajastimen kytkintä toimivatkin aina samaan aikaan. Otin piirilevy kytkennästä senverran selvää, että kahta kytkintä tärvitsee painaa samaan aikaan vain käynnistettäessä ajastin, jolloin muodostuu pitopiiri. Tämän jälkeen tarvitsisi painaa vain toista kytkintä ajan valitsemiseksi, eli se toinen kytkin on käytössä vain käynnistämisessä, eikä sen jälkeen vaikuta enää mihinkään.

Siinä onkin sitten pientä pohdiskelua. Tosin ainahan liedessä on jännite muutenkin, tosin tuolla jännitteellä ei tapahdu liedessä mitään, vaikka V mittari näyttäisikin toisin. Siinä sitten joutuu vähän käyttämään asentajan päättelykykyä.
Laitan tässä jokupäivä toisen kuvan koko vehkeestä ja piirikaavion, kun saan sen aikaiseksi.
IMG_20161006_192930.jpg 08.10.2016 21:35 <Make> Siinä lienee pohdittu kaikkea... Outoa, että on kaksi kytkintä samalle napille. Alunperin lienee ollut enemmän toimintoja tai jotain.
Releiden kelojen kautta menee nyt jännite lähtöön ilman kuormaa, vaikka kontaktori ei ole vetämässä. Aiheuttaako satunnaiselle asentajalle hämmennystä...
Luuma_006.jpg 08.10.2016 20:37 <muhentaja> Mikon linkki onkin kohdannut jonkinlaisen ihmeparantumisen ainakin toistaiseksi. Mitä tulee rautatiesähköihin, tuolla itänaapurissa on muistaakseni käytössä sekä 3kV DC että 25kV AC järjestelmät. 25kV AC siellä, missä tehoa kunnolla tarvitaan.
140-045.JPG 08.10.2016 20:27 <Make> Löytyy näköjään 3W 210/250 lm ja 4,5W 340 lm: http://www.lenalighting.pl/en/products/7-bulkheads/409-oval-led-en On myös punaisella ja sinisellä valolla merkkivaloiksi.
IMG_20161006_192930.jpg 08.10.2016 19:43 <RicuP.> Tuon ainoa valmis osa oli juurikin yhden painikkeen suko ajastin, jota sitäkin joutui jonkinverran käsittelemään ja muokkaamaan, jäljelle jäi pelkkä elekrtoniikka. Vaikka päällepäin oli yksi painikkeinen, niin todellisuudessa sisällä olikin kaksi erillistä mikrokytkintä yhden napin takana, jotka korvattiin normaalista kalustesarjan 2-kytkimestä tehdyllä painikkeella.
Loput on itse kasattu melko perus osista, paitsi 230V toimiva häly piippari vilkku, joka vaati vähän omanlaisen ratkaisun..

Tuo kuorman tunnistus toimii paremmin pienillä releillä, jolloin voidaan myös estää kellon käynnistys avautuvilla kärjillä.
IMG_1310.jpg 08.10.2016 05:30 <Mikko Koho> Saimaan kanavalla on ainakin Soskuanjoki viety kanavan ali samalla tavalla. Kerran tuli nähtyä majava ko. joessa ja mietittyä että miltä mahtaa tuntua majavasta kun on alittamassa kanavaa ja laiva ajaa päältä yli..
Iitti_0001.jpg 08.10.2016 05:25 <Mikko Koho> Täällä en muista että olisi jaettu lähitaloihin, ei oikein löydy mitään logiikkaa miksi jako olisi tehty. Sen sijaan tilanne on todennäköisesti toisinpäin, omaa verkkoa ei ole kannattanut ulottaa liian kauaksi ja on otettu paikallisen jakeluyhtiön liittymä.
Sen sijaan urbaani legenda kertoo että Imatran Valtionhotelli saisi ilmaista sähköä. Tuo legenda piti paikkansa vuoteen 1980 saakka. Valtionhotellilla oli koskessa aikoinaan pikkuruinen 70kW voimala ja kun isompi voimala tehtiin niin korvaukseksi sopivat mittaamattoman liittymän 50v ajaksi. Tuona vuonna lähti harvinaisempi 3kV jännitetaso historiaan mutta vielä kymmenisen vuotta sitten kaapeli oli kuulemma paikallaan. Kosken toisella rannalla oli aikoinaan rautateiden pumppuasema ja senkin menetys piti rakennustyön taholta korvata.
Iitti_0001.jpg 07.10.2016 22:15 <Koomikko> Onko muualla noista pumppaamoista jaettu sähköä lähitaloihin kuten tässä? Osa lähdöistä on purettu kun tehot kasvaneet ja muuntajia lisätty lähemmäs taloja.
IMG_20161006_192930.jpg 07.10.2016 21:35 <Make> Vai tuollainen sovellus oli releille: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9235 Valmiina taitaa saada vain pelkkiä kellokytkimiä.
Vähän aiheeseen liittyen, joskus oli saatavana virranosoitinlamppuja. Eli sellainen kytkettiin kuorman kanssa sarjaan ja palaessaan kertoi kuormaa olevan.
Friedland.JPG 07.10.2016 21:25 <Make> Kello lienee vuodelta 1972, jolloin tämä kaupparakennus kuulemma valmistui. Nyt on S-Market menossa kiinni, kun ei kuulemma kannata tätä taloa peruskorjata...
140-045.JPG 07.10.2016 21:18 <Make> Hinta vaan lienee kovempi kuin normaalissa.
Jpaa5.JPG 07.10.2016 21:04 <Make> Parista HKB 10:stä on tuuli vienyt kuvun ja tarkemmin katsoen syynä olisi juuri huovan puuttuminen.
Jpaa6.JPG 07.10.2016 20:57 <Make> Siemenseihin varmaan riittäisi vähän pienempitehoiset lamput...
Luuma_006.jpg 07.10.2016 19:55 <muhentaja> Video taisi kohdata kohtalonsa jollain tapaa, ei toimi tuo Mikon linkki enää.
Luuma_006.jpg 07.10.2016 17:46 <muhentaja> Maasta ja tupla-ajolangasta päätellen 3kV DC järjestelmä. Valokaari ei jaksa hypätä yhtä pitkää matkaa kuin 25kV AC järjestelmässä, mutta kun hyppää, niin sitä virtaa sitten myös riittää. Ja tappaahan se mekaaninenkin tälli ajojohdon kannattimeen, siltapalkkiin tms. noissa nopauksissa yhtä lailla, jos huomio pääsee kuvausten aikana herpaantumaan.
Luuma_006.jpg 07.10.2016 16:37 <Mikko Koho> Tuossa esimerkki lärvikirjan omaaville siitä miten odotellaan lähestyvää valokaarta..
https://www.facebook.com/LADbible/videos/2932175113496326/
Iitti_0009.jpg 07.10.2016 14:17 <Mikko Koho> Imatralla on kolme vastaavaa ja yhden kanssa kävi 1990-luvun alussa niin että lähitalojen kellarit kastuivat. Aluetta oli hiljalleen asfaltoitu ja kun tuli rankempi sade niin altaasta loppui kapasiteetti ja pumpuista teho. Aiemmin kasvillisuus oli pidättänyt virtaamapiikkiä mutta asfaltilta vesi lähti suoraan viemäreihin ja ojiin kohti pumppaamoa. Nyt aluetta on rakennettu lisää ja en tiedä miten paljon pidätyskapasiteettia on taas häipynyt kun pusikoiden tilalle on tullut markettien kattoa, parkkipaikkoja ja muuta vettä (toivottavasti) läpäisemätöntä pintaa.
Iitti_0001.jpg 07.10.2016 14:06 <Mikko> Toisesta kuvasta katsoen näytti olevan.. :)
Iitti_0001.jpg 07.10.2016 14:05 <Mikko Koho> Onkos tuossa etualalla, jos tarkkaan katsoo, jonkinlainen lammikko mistä pumppaamo ottaa veden ja joka toimii samalla pumppaamon tasausaltaana?
Iitti_0001.jpg 07.10.2016 11:21 <Hartsa > Se oli ennen hyvin yleistä että voimalaitokselta tuli suoraan 20kV syöttö pumppaamolle jossa oli 20-0,4kV omakäyttömuuntaja. Olen näitä jokusen nähnyt ja huolettu pumppuja.
Mannila 1.jpg 07.10.2016 03:12 <Mikko Koho> "Mistähän tää sähkölasku tulee?" :)
http://www.ksml.fi/kotimaa/Laukaa-l%C3%B6ysi-j%C3%A4ttim%C3%A4isen-vesitunnelin-unholan-k%C3%A4tk%C3%B6ist%C3%A4/849289?pwbi=b93f5b88fc03038deb7d90110c785bd6
140-045.JPG 07.10.2016 02:34 <RicuP.> Ei taida olla kovin runsas valomäärä siinä. Kannattaa mielummin ostaa taas tavallinen versio ja siihen vaihdettava Led.

31201 - 31250 / 48240
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017