<< ^ >>

IMG_4547.jpg

- Voikosken vesivoimalan alakanava. Putouskorkeus 2,5 metriä, teho 0,3 MW, vuositeho 2,0 GWh. Turbiineilta tulevan veden ulostuloaukot voimalarakennuksen juurella eivät aivan erotu, mutta virtauksesta päätelleen koneet käyvät. Kuvan oikeassa laidassa, muista erillään oleva tulvaluukku, aiotaan luultavamminkin lähivuosina korvata kalaportailla, koska niiden puute estää kalojen nousun lähes kokonaan Vuohijärvestä Sarkaveteen, joissa muutoin on jo portaat... Voikoski on Sarkavedestä Vuohijärveen laskeva koski. Ennen Kuusankoskea on Siikakosken ja Verlan vesivoimalat. Kosken länsiranta (vas.) kuuluu Mäntyharjuun ja itäranta (oik.) Kouvolaan. Mäntyharju, Voikoski 15.07.2010
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.25517° E 26.76972° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

23.01.2011 13:14 <Mikko Koho> Erittäin kannattava laitos omistajalleen Woikoski Oy:lle. Ilmakaasujen (happi, typpi, argon) pääasiallinen tuotantohinta muodostuu juuri sähköstä.
23.01.2011 14:33 <Jouko> Niinpä, hyvälle paikalle on aikanaan kaasutehdas perustettu. Kuvatekstiin lisäilin eilen illalla tietoja voimalasta ja kalaportaan tilanteesta. Wikipedian mukaan alueella on mm. ollut vaijeritoiminen tukinsiirtorata sekä presidentti Urho Kekkonen on käynyt täällä kalastamassa ennen kosken patoamista...
23.01.2011 16:08 <Mikko Koho> Nykyisin vielä nämä uudet määräykset (mm. Seveso 2) aiheuttaa sen että monille laitoksille pitää määritellä ns. konsultointivyöhyke, jonka mm. hapen laajamittainen varastointi voi aiheuttaa. Ne on olleet jopa julkisesti netissä esillä, ja sinänsä pakko muidenkin tietää. Olen kuullut tapauksesta jossa joku oli kesämökilleen rakentamassa rantasaunaa, paskahuussia jne. mutta eräs vaarallisia aineita käsittelevä laitos aiheutti sen että sinänsä täysin rutiininomainen ja päivänselvä juttu meni uudelleen harkintaan. Vitutusta ei vähentäne yhtään se että mökki sijaitsi juuri konsultointivyöhykkeen äärirajalla..
04.11.2011 16:14 <Jouko> Täälläkin lienee kahden tai kolmen koneisto- "parin" Francis-turbiinit samassa vaaka-akselissa.. Tosin koneikkojen tekemä virtaus vedenpinnassa oli aika pienehköä, huomioiden vieläpä ohijuoksutuksen, joka voi meinata että tuolla on jopa yksittäisiäkin turbiineja 1-3 kpl samassa akselissa: (http://mhakanpaa.kuvat.fi/kuvat/Veden+voimaa/Mustionjoen+voimalat+ja+Fiskarsin+ruukki+2008/P7010045.JPG/_medium.jpg) tai vain yksi kaksois-Francis-turbiini... Rms-tehoistakin voi jotain arvioida iästä toki riippuen.
07.11.2011 12:18 <Mikko Koho> Veikkaisimpa että turbiinit ovat eri akseleilla ja eri genuilla mutta en mene varmaksi sanomaan. Aikoinaan kun Kaplan- ei vielä uutuuttaan ja lisäksi patenttikysymysten takia välttämättä ollut ihan joka paikan kone. Francisilla taas on hyvä hyötysuhde mutta turhan kapealla teho/virtaama-alueella jolloin ainut keino on hoitaa pienet virtaamanvaihtelut säätämällä turbiineja ja suuremmat ottamalla turbiineita käyntiin tai seis. Kaksois-francisin eduksi vanha kirjallisuus kertoo suuremman pyörimisnopeuden joka tekee mm. genun halvemmaksi, mutta mikäli samalle akselille aletaan pykäämään liian monta pyörää alkaa hyötysuhde huonontua.
07.11.2011 12:18 <Mikko Koho> Veikkaisimpa että turbiinit ovat eri akseleilla ja eri genuilla mutta en mene varmaksi sanomaan. Aikoinaan kun Kaplan- ei vielä uutuuttaan ja lisäksi patenttikysymysten takia välttämättä ollut ihan joka paikan kone. Francisilla taas on hyvä hyötysuhde mutta turhan kapealla teho/virtaama-alueella jolloin ainut keino on hoitaa pienet virtaamanvaihtelut säätämällä turbiineja ja suuremmat ottamalla turbiineita käyntiin tai seis. Kaksois-francisin eduksi vanha kirjallisuus kertoo suuremman pyörimisnopeuden joka tekee mm. genun halvemmaksi, mutta mikäli samalle akselille aletaan pykäämään liian monta pyörää alkaa hyötysuhde huonontua.
07.11.2011 12:30 <Mikko Koho> En tiedä miten näin pienillä myllyillä ja milloin ne on viimeeksi saneerattu mutta "oikeilla" isoilla Francis-koneilla mitataan hyötysuhteiden ja tehojen lisäksi myös tehoalueet joiden sisällä pitäisi ajaa. Venäjällä v.2009 veden syöksyminen turbiinikannesta konesaliin ja laitoksen lähes täystuho oli osittain väärillä tehoilla ajamisen syytä. Osa syynä oli kyllä koneiston surkea hoito (mm. tärinät menivät yli hyväksyttävien rajojen ilman että kukaan reagoi) mutta viimeinen niitti oli se että tämä onnettomuuden aiheuttanut kone oli laitoksen ainut modernilla säätäjällä varustettu kone joka sitten sääti jatkuvasti lähes nollan ja sen väliä mitä koneesta sai irti. Mutta kun koneelle oli koeajoissa Venäläinen valmistaja määrittänyt kyseisiin olosuhteisiin seuraavat tehoalueet nollasta lukien: saa ajaa, saa ajaa mutta jos ei ole pakko niin älä aja, paras hyötysuhde (saa ilmanmuuta ajaa), ajaminen kokonaan kielletty.
04.10.2012 09:45 <Tiina> Perus venäläislaatuajattelutapaa. PS: se on muuten "venäläinen", ei "Venäläinen".
10.03.2014 19:35 <Jouko> Wanha valokuva Tampellan valmistamasta Voikosken turbiinin avauslaitteesta, noin vuodelta 1917, kuten itse voimalakin:
http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Tampereen+museot/D/605+Tampella+605+3%3a425?freetextSearch=turbiinit&itemIndex=70
10.03.2014 19:38 <Jouko> http://yle.fi/uutiset/voikosken_voimalaitokselle_viiden_miljoonan_euron_investointi/7118796 4.3.2014

"Voikosken voimalaitokselle viiden miljoonan euron investointi

Kaasuyhtiö Woikoski rakentaa voimalaitokselle yhden uuden turbiinin, joka nostaa laitoksen tehoa noin 30 prosenttia. Yhtiö on investoinut viime vuosina aktiivisesti.

Kaasuyhtiö Oy Woikoski Ab investoi viisi miljoonaa euroa Mäntyharjun Voikoskella sijaitsevan vesivoimalaitoksen uusimiseen. Voimalaitokselle rakennetaan uusi turbiini, joka nostaa laitoksen tehoa noin 30 prosenttia.

Nykyiset kolme vanhaa turbiinia aiotaan jättää laitokselle varavoimaksi. Vesivoima tulee pääasiassa yhtiön kaasutehtaan käyttöön.

Toimitusjohtaja Kalevi Korjalan mukaan lupien hakeminen rakennustöille on alkamassa, ja valmista voisi olla parin vuoden kuluttua. Voimalaitos on rakennettu vuonna 1917. Yhtiö aikoo rakentaa Voikoskeen myös kalatien.

Woikoski ilmoitti vuosi sitten yli 40 miljoonan euron investoinneista. Yhtiölle on valmistumassa muun muassa uusi tuotantolaitos Kokkolaan. Lisäksi Järvenpään täyttölaitosta sekä Voikosken heliumlaitosta ollaan laajentamassa. Viime vuonna investoinnit toivat yhtiölle noin 15 uutta työpaikkaa.

Woikoski on perheyritys, joka on perustettu vuonna 1882. Yhtiöllä oli aiemmin tehdas myös Tirvan kylässä, nykyisen Kouvolan alueella. Sittemmin tuotanto kuitenkin siirtyi Voikoskelle."
01.02.2015 19:19 <Jouko> http://www.pitajanuutiset.fi/Uutiset/14934015.html 05.12.2014

"Voikosken kalatie etenemässä

Pitkään vireillä ollut Voikosken kalatie saattaa toteutua lähiaikoina. Oy Woikoski Ab hakee lupaa uuden voimalaitosyksikön rakentamiseksi nykyisen voimalaitoksen vastarannalle, käytöstä poistettuun uittokanavaan.
Uuden voimalaitoksen virtaama on hakemuksen mukaan noin 40 kuutiota sekunnissa, kun se on nykyisessä voimalaitoksessa 24 kuutiota. Laitoksen kokonaisteho on noin 920 kilowattia ja vuosienergia noin 6&#8201;250 MWh:a.
Nykyinen voimalaitos jää edelleen käyttöön pääasiassa tulvajuoksutuksia varten. Sen lupaehtoihin ei haeta muutosta.
Voimalaitoksen yläpuolista uomaa eli uittokanavaa avarretaan kaivamalla noin 80 metrin matkalta. Alakanavaa avarretaan noin 40 metrin matkalta. Ylä- ja alakanavan yhteenlasketut kaivumassat ovat noin 6&#8201;300 kuutiota. Koneaseman alueen kaivumassat ovat noin 7&#8201;000 kuutiota.
Voikosken pääasiallinen virtaama siirtyy uuden voimalaitosyksikön käyttöönoton myötä nykyisen säännöstelypadon länsipuolelta sen itäpuolelle.
Voimalaitoksen yhteyteen rakennetaan luonnonmukainen kalatie. Kalatie on noin sata metriä pitkä. Siihen on suunniteltu noin 15 allasta. Altaiden keskimääräinen halkaisija 5–15 metriä ja peräkkäisten altaiden välinen korkeusero noin 15 senttiä. Kalatiehen rakennetaan lisäksi 2–3 suurempaa levähdysallasta.
Rakennustyöt tehdään pääosin kuivatyönä työpatojen suojassa. Työpatojen purku sekä muut vähäiset märkätyöt tehdään tammikuun ja lokakuun puolivälin välisenä aikana syyskutuisten lohikalojen kutuajan ulkopuolella."

Loppukommenteissa toivottiin kipeästi samaan urakkaan vielä venekanavaa.
01.02.2015 19:23 <Jouko> Isot numerot näköjään hieman hajosivat, mikähän tuonkin tekee.. Nyt olisi jälleen ylläpidon ninjaeditoijalle tarvetta ;)
25.05.2015 14:11 <Jouko> Hyvin virtasi vesi Voikoskessa. Ohijuoksutusten ansiosta näytti nyt jo ihan 'aidolta' koskelta kuohuineen..
17.09.2017 18:48 <Mikko Koho> Ei kellään ois tarvetta pölynimurille? Etelä-Afrikkaan on näitä aikoja rakenteilla maailman suurin yksilinjainen ilmakaasutehdas jonka hapentuotantokapasiteetti on 5000 tonnia päivässä. Pääilmakompressori, jonka läpi kaikki prosessoitava ilma kulkee, imee 65MW moottoriteholla miljoona kuutiometriä tunnissa ja boosterikompressori, jonka avulla aikaansaadaan voima tislausprosessin kylmätehon tuottamiseen, imee maksimissaan 65 000 m3/h sivuvirran yli 40barin absoluuttiseen paineeseen vaatimattomalla 27MW moottoriteholla. Kylmätehoa tehdään toki muillakin tavoin mutta nuokin luvut ovat ihan mielenkiintoisia.

https://www.corporate.man.eu/en/press-and-media/presscenter/World_s-largest-air-separation-unit-to-rely-on-a-compressor-solution-from-MAN-195200.html
20.04.2018 21:59 <Koomikko> Kinni+MTBE=>prosessi seis https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/de3d297d-b42c-47eb-81b6-ea9e82ed7185
20.04.2018 23:25 <Mikko Koho> Mielenkiintoinen mutta ymmärrettävä syy-seuraus-suhde. Toivottavasti ei tarvitse ajaa ilmakaasutehdasta alas. Maailmalla on käynyt niinkin mielenkiintoinen tapaus että auton pakokaasut ovat kerääntyneet tislausprosessiin ja räjäyttäneet laitteiston. Nykyisin kyseisen välttämiseksi on suodattimet mutta en tiedä miten pitkälle niiden teho riittää.

"Back in the '60s, there was an explosion at an air-separation plant in Belle, West Virginia," Mench says, "but they thought it happened because they were pulling impurities in with the air—hydrocarbons from car exhaust, that sort of thing. So they changed their filtering process."

http://news.psu.edu/story/141422/2000/01/01/research/catching-fire
20.04.2018 23:29 <Mikko Koho> Imatralla on käynyt vähän vastaava tapaus vuonna 1965. Edesmenneen happitehtaan laitteisto rikkoutui ja prosessiin päässyt voiteluöljy räjähti paria tuntia ennen kesäseisokin alkamista. Eräs tuntemani, nyt jo kauan aikaa sitten edesmennyt, entinen naapurini taisi olla kyseisessä tapauksessa mukana.
21.04.2018 00:00 <RicuP.> Vai noinkin voi käydä. Tuon Woikosken kaasuja käytetään aika paljon rakennustyömailla ja näkyy olevan myös "grillikaasua" edullisesti lähi rautakaupassa.

Onhan muuten melkoisilla maisemilla paiskattu. Todella hieno kuva.
21.04.2018 00:04 <Hartsa> Juu happi & öljy ei todellakaan sovi yhteen..... Oikeasti olla huolellinen että ei rasvasilla rukkasilla ala happipullon vaihtoon!!
21.07.2019 21:25 <Mikko Koho> Kiinassa, missä teollisuusonnettomuudet ovat arkipäivää, räjähti ilmakaasutehdas. Olisi mielenkiintoista tietää syy moiselle tuholle vai onko peräti syntynyt dominoilmiö, eli yhdessä yksikössä tapahtuva onnettomuus aiheuttaa onnettomuuden seuraavassa kohteessa.
http://www.chinadaily.com.cn/a/201907/20/WS5d325508a310d83056400080.html
07.11.2019 00:47 <Mikko Koho> Video tapahtuneesta. Jostain luin, että tehtaan coldboxissa, missä on muun muassa tislauskolonnit, olisi ollut jo päiviä jatkunut happivuoto ja, sen sijaan että laitos olisi ajettu alas, tuotantoa jatkettiin riskillä. Lopulta tapahtui syttymä, coldboxin tuhoutuessa vaurioitui vieressä ollut nestemäisen hapen säiliö, ja lopulta happipitoinen ympäristö syttyi ja aiheutti loput vahingot.
https://youtu.be/xUPEGEwz5SI
25.05.2020 12:18 <Mikko Koho> Ja tänään näyttää Suomessa räjähtäneen puoliperävaunurekan hiilidioksidisäiliö.
https://yle.fi/uutiset/3-11366651
25.05.2020 15:39 <Koomikko> Johan on silppua. Mikä mahtaa olla hajoamisen syynä.
25.05.2020 18:11 <Mikko Koho> Hiilidioksidihan on normaaleja olosuhteissa inerttiä. Paineenalaisena nesteytettynä kaasuna paine-energia ja nesteen kiehuminen paineen laskiessa selittänee paljon. Ja nesteytetyllä hiilidioksidilla on sellainen kiva ominaisuus, että jos sen paine laskee riittävästi, se muuttuu kuivajääksi.

© Janne Määttä 2004-2017