Kommentit

30423 - 30472 / 49054
<< >>

IMG_0066 02.02.2017 20:44 <Make> Tuo on varmaan sähkökeskus, ehkä katuvaloille, kun pylväästä tulee kaapeleita. Näin juuri kuvia samannäköisestä laatikosta, siinä on sisällä 4x3x63A:n tulppasulakkeita. Jalusta on kai peltiä ja sen kulmista muodostuu kulmaraudat, joissa sisäkalu on kiinni. Takana ja sivuilla ei taida olla kauheasti sormisuojia... Ko. kotelo pitäisi uusia, on hankalaa, kun paksu syöttökaapeli päättyy jotain 15 cm maanpinnan yläpuolelle. Vikana kuulemma on, että tuo päällinen lähtee liian helposti, vain nostamalla. Ehkä siinä on joku leveä, matala sininen arvokilpikin. Ainakin johdinvärit ovat vanhat.
IMG_0816.jpg 02.02.2017 20:22 <Mikko Koho> Karttapalvelun mukaan ainakin vianselvitys on mennyt uusiin ulottuvuuksiin. Ehtivät muutamassakin tapauksessa korjata vian ennen kuin se ehti edes alkaa. Tuossa esimerkki:

Käyttöhäiriön tiedot
Tapahtuma-aika: 2017-01-01 13:57:21.0
Tapahtumapaikka: KARJAA - HANKO
Kohteen tyyppi: Avojohto
Luonne: Maasulku
Vaihe: R
Arvioitu päättymisaika: 2017-01-01 11:57:22.0
IMG_4009.jpg 02.02.2017 20:00 <Make> Ryhmävaihto olisi todella tarpeen Keravan ABC:n katoksessa. Siinä on 8 monimetallilamppua. Kaksi oli pitkään pimeitä, kunnes ne nyt vähän aikaa sitten vaihdettiin. Kuinka olla, vierestä pimeni taas yksi pian sen jälkeen... Lamppuja on vieläpä kahta sävyä sekaisin ja eri ikäisten kirkkaudessa on iso ero.
1IMG_0838.jpg 02.02.2017 19:58 <muhentaja> Onkohan tälle reitille kaavailtu jonnekin hamaan tulevaisuuteen toinenkin 110kV linja, vai miksiköhän tämmöinen pylväsmalli on jätetty puoliksi kalustamatta? Harukset lie tässä ihan paikallaan, kun on mekaaninen kuorma muutenkin pelkästään toisella laitaa ja tässä kohtaa vielä samalle puolelle lisäkuorma Kivikkokankaan SA:n johdoista.
IMG_0816.jpg 02.02.2017 19:05 <M&#768;ikko Koho> Ja olisi kiva tietää faktatietona että mistä noissa nimien häviämisessä on kyse? Vai eletäänkö oletuksessa että joku turvallisuuspuolen päällikkö on halunnut syystä x päästä pätemään?
Lpr_0436.jpg 02.02.2017 19:00 <muhentaja> Siinä on ollut luotto alkusyksyn säähän kohdillaan kun on taivasalla otettu PM:n kansi auki.. Viheliäinenhän tuo toki on lähteä mihinkään kauemmas huoltoa varten roudaamaan.
IMG_1685.jpg 02.02.2017 18:54 <Mikko Koho> Muistan kun 2000-luvun alussa uusivat Rautarouvan alkupätkää. Aina pamausten äänestä ja lopulta ikkunoiden helinästä kuuli miten lähellä työmaa on tulossa.
Lpr_0436.jpg 02.02.2017 18:03 <Mikko Koho> Ilmeisesti samankaltaista linjaa tulossa myös Kemiran lähelle kutostien viereen ja samalla jokusen kilometrin päähän on tulossa kauan pohdittu Vuoksen sähköasema. Ovat laajentamassa kloraatin tuotantoa uudella linjalla, rakennus on kutostieltä katsoen jo nousemassa ja liittymistehot kasvavat. Nykyisin lipeätehdas 50MVA ja kloraatti 2x31,5MVA. Kolmannelle kloraattilinjalle on kaavailtu 80MVA tehoa. Jos ei tehot vielä sinänsä hätkäytä niin sitten kun ne ajetaan elektrolyysejä varten luokkaa 230V olevaksi tasajännitteeksi niin kiloamppeereja alkaa olemaan ihan riittävästi. Joskus tehtaan alkuaikoina oli paikallinen koululaisryhmä ollut vierailulla ja mestari päätti demonstroida magneettikenttiä heittämällä jakoavaimen ilmaan. Katonrajasta oli vaan kuulunut pamaus kun magneettikenttä imaisi jakoavaimen virtakiskoon kiinni.

Linkki YVA-selostukseen:
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BEFDC3BA0-885A-4FD1-8793-FA840D00CEA0%7D/120532
IMG_4006.jpg 02.02.2017 17:19 <Hartsa> Mihin lie tuo muuntaja mennyt romutukseen.?? Tuskin enään huoltoon taitaa olla nyky trendi romuksia vaan...
IMG_4006.jpg 02.02.2017 16:52 <Late> Kroatialainen hyvinkin...
1IMG_0838.jpg 02.02.2017 12:14 <calm> Tämä taitaa olla nimenomaan semmoinen!
IMG_0816.jpg 02.02.2017 12:14 <calm> Niinhän nuo näytti hävinneen. Viime viikolla ne siellä vielä oli ja nyt ei. Lähteeköhän seuraavaksi sähköasemien nimet.
Vreristinkoukku2.jpg 02.02.2017 11:30 <Mikko Koho> Kuulemma Caterpillarilla on ainakin laivamoottoreiden osalta (jos niitä voi sillä nimellä kutsua, jotkut ovat erimieltä) huoltosopimuksia joissa laivan oma porukka tekee päivittäisen huollon mutta kaikki isommat rempat tilataan valmistajalta. Jos vaikka Saimaalla olevasta rahtilaivasta hajoaa Catin kone niin voi hyvinkin käydä niin että valmistaja haalii vaikka toiselta puolelta maapalloa korjaajat ja varaosat ja ne ovat laivalla seuraavana päivänä.
Kuva20 001.jpg 02.02.2017 10:35 <RicuP.> Voisiko olla myös BBT OJ: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=17&pid=106394
IMG_0853.jpg 02.02.2017 08:37 <RicuP.> Erikoista on, että siinä SLO valaisimessa on samanlainen pohja, jossa pohjaa kiertävä reunus seinää vasten, kuin vaikka Ornon 14-026 kuutio mallissa. Olisiko kuitenkin saman tehtaan kamaa nekin?
Kaukashakki.jpg 02.02.2017 08:27 <RicuP.> Orno 14-042H on hyvin saman näköinen, mutta eri rasialla ja harvemmalla verkolla.
Lpr_0436.jpg 02.02.2017 07:41 <RicuP.> Aika järeän oloista käämiä. Mitäs tuossa huollossa käytännössä muuta tehdään kun öljynvaihto?
IMG_1685.jpg 02.02.2017 07:34 <RicuP.> Tuossa taas niitä räjähtäviä jatkoja. Kyllä kunnon jysäys tulee. Mulla on jossain vanhan Rautarouvan kiristyspylvään puristettu köysipääte köyden nysällä.

Onko tietoa, mikä tuon edellisen pylvään uuvutti?
ledit4.JPG 02.02.2017 07:19 <RicuP.> Kivoja vanhoja kuvia.
Hyvinkäällä oli juuri samaan tyyliin nuo Y -valaisimet radan ja laitureiden yllä ja pylväissäkin. Vissiin haittoivat ajolankoja, niin ottivat pois ja rumat vadit tilalle. Hangonsillan vanhalla asemalla on vieläkin niitä Y -valaisimia, mutta lasit puuttuu ja pylväät on uusittu joskus ja maakaapelit. Asemarakennuksen seinään on hiljattain tullut jotkin lyhdyn näköiset monimetalli valaisimet. Ennen oli vissiin perus pallot viistolla kannalla.

Yksi joskus eh lampulle muutettu alkuperäinen rautainen kaasuvalo jököttää rautatiemuseon pihalla. Se tosin on isompi, mitä vanhoissa 20 -luvun kuvissa olen nähnyt.
Vreristinkoukku2.jpg 02.02.2017 07:01 <RicuP.> Siinä on kyllä väistämättä se, että kun huolto sopimus tehdään, niin hinta on valmistajan yksinoikeudesta johtuen mikä vaan. Ja sitten, jos huollot tehdään huolimattomasti ja vehkeet hajoaa, niin osat taas maksaa erikseen. Lisäksi huolto vaikka Transtecilla on kaukana, saati Siemensillä, jos on isompaa ja Saksaan joutuu roudaamaan, mistä ne veturit on kotoisin.
keskusta9.JPG 02.02.2017 06:39 <RicuP.> Niin, Riihimäellä oli kyllä aika hyväkuntoisia valaisimia ja on vieläkin runsaasti, mutta niissä käytetään eh lamppuja vaan. Vielä 08- 09 nurkilla sinne asennettiin uusia Mantoja eh lampulla. Kuitenkin valaisimien päivitys on ollut hidasta, eikä natikka valaisimia ollut ennestään yhtään, kun vasta nyt. Kieltämättä tuon kaltaiset viritykset vanhoihin, etenkin maalattuihin pylväisiin eivät ole kovin pitkäikäisiä saatika ulkonäöltään edustavia, mutta määrärahat taitavat olla hyvin tiukilla ja jotain pitäisi kuitenkin tehdä, kun korvaavatkin lamput poistuu. Eivät varmaan viitsi panostaa, jos liitos tulee..

Kauha puhdistuu kyllä helposti Patapataa käyttäen, jos on eloksoitu pinta alla, niin tulee kiiltäväkin. Pitää kuitenkin olla teräsvilla, että kiillotussienellä ei lähde.
keskusta9.JPG 02.02.2017 04:45 <RicuP.> Hitto vieköön.. Tuo mun kuva on otettu juuri Vuorikadulta ja lähistöllä ylempänä oli myös niitä Stradavaareja normaalia varsi mallia.

Tuli tuolloin käytyä myös siellä Nesteellä, jossa oli niitä kummallisuuksia ja jonkinlaiset kuvat tuli, vaikka vettä tuli. Siellä se tontin kulmassa oleva valaisin oli kyllä outo ja kysymyksiä herättävä. Se nimittäin näytti pienpaine na valaisimelta, mutta siinä olikin 250W eh. Runko oli niin pitkä, että lamppu näytti pieneltä. Lisäksi pohjalla keskellä oli joku kilven näköinen lätkä joittenkin metalliklipsujen alla. Ei nähnyt sateesta johtuen tarkemmin, mutta siinä saattoi lukea jotain.. Muita kilpiä ei ollut, eikä stanssauksiakaan, mitä tuossa säässä erotti.
IMG_0853.jpg 02.02.2017 04:31 <RicuP.> Myös SLO:lla on, mutta siinä tiedot lukee tuossa kannan ympärillä ainakin yhdessä mallissa. Aika järeän kokoinen lamppu on ollut, että vissiin 150 tai 200W.

Löytyi varrellinen peltihattuinen valaisin, minkä tyyppi on 4314 250V 75W kaksi pisaraa, mutta valmistajan nimeä, tai logoa ei ole. Varren alaosassa on erikoinen pylväs rasia, jonka kiinnityskorvat on pylvästä myötäilevät. Siinäkään ei lue mitään ja on vain pisara kolmiossa.
keskusta9.JPG 01.02.2017 21:33 <Make> Vai BBT:t olisivat juuri karanneet...
IMG_0853.jpg 01.02.2017 21:14 <Make> Eli pallon päällä näkyvä osa onkin heijastinkiekko. Silloin valaisin on varmaan tuollainen Idman tai Orno: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7009
1IMG_0838.jpg 01.02.2017 20:58 <STP> Onko tämä nyt semmoinen vapaasti seisova harustettu pylväs :)
IMG_0816.jpg 01.02.2017 18:20 <Koomikko> Ei liity suoranaisesti tähän kuvaan mutta kuitenkin. Fingridin karttapalvelusta on johtojen nimet hävinneet.
IMG_0853.jpg 01.02.2017 11:54 <calm> Eipä oo kuvaa, taisi olla piilossa puskissa tuoltakin puolelta.
IMG_0853.jpg 01.02.2017 01:33 <Jouko> Vai reaktoreita on näissä ollut. Onko tästä erillään olevasta muuntajabunkkerista kuvia tältä puolen?
1IMG_0848.jpg 01.02.2017 01:25 <Jouko> Toivottu muutos vanhaan järjestelyyn nähden. Jo kesällä 2013 tuolla oli portit selällään. Oikealta purettu vanha 20 kV peltiseinäinen kytkemö kai samassa rytäkässä.
keskusta9.JPG 01.02.2017 00:51 <Jouko> Vuorikadulla näkyi olleen vielä vähäsen vanhaa valaisinkantaa jäljellä, ns. "Mikkelin harvinaisuuksia"; https://goo.gl/maps/Q6iSQi9ayNQ2 sekä Stradavaarit Savilahdenkadulla: https://goo.gl/maps/RQaUYVJLAC72 Tuolla oli stradoista aiemmin puhetta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3121

27.1. linkitetyt Vilhonkadun BBT OVL:t muistaakseni viime vuonna vaihdettu, alas kaartuvat varret tylysti sahattu uusille sopivaksi..
IMG_0768.jpg 31.01.2017 22:17 <muhentaja> Ei siinä näyttäisi ainakaan Oulun karttapalvelun mukaan olevan edes vireillä kaavamuutosta. Luultavammin johto on haluttu siirtää pois alueella jo olevien talojen vierestä.
IMG_0766.jpg 31.01.2017 22:07 <calm> Kuvasta ulos niitä jää vielä paljon lisää, joka paikka oli töhritty. Verkkoaita ei paljon sen yli haluavaa hidasta..
IMG_0853.jpg 31.01.2017 22:05 <calm> Yhdestä rikkinäisestä oli lähikuva: http://calm.iki.fi/17/IMG_0860
IMG_0766.jpg 31.01.2017 21:29 <Make> Kummasti on töhryjä tullut seinään, vaikka näyttää olevan aidan sisällä.
IMG_0853.jpg 31.01.2017 21:26 <Make> Valoina taitaa olla erikoisempia päältä päin kiinnittyviä palloja.
keskusta9.JPG 31.01.2017 21:23 <Make> Ainakin päivä pitenee nyt. Vielä jos on Mikkeliin asiaa. Näköjään Keravan ainoa Orno 15-110 on kadonnut talven aikana, vaikka muuten on kaikki siellä entisellään. Onneksi se tuli kuvattua kesällä.

Jossain jo pohdittiin, että Riihimäellä oli hyvin pidetty valaisinkanta. Luulisi korvaavien lamppujen olevan halvempia tuollaisten viritysten rakentelun sijaan. Mahtaisiko kauhat saada helposti kiillotettua vaikka jollain auton maalipinnan hiomakoneella?
Taipals-031.jpg 31.01.2017 21:06 <Make> Tuota ei paljoa jälkeenpäin muutella...
Vreristinkoukku2.jpg 31.01.2017 20:56 <Make> Tuo taitaa olla nykyään monella alalla, että valmistaja haluaa tehdä itse myös huollot. On varmaan hyvää bisnestä...
keskusta9.JPG 30.01.2017 21:56 <RicuP.> Täytyisi saada kunnon kuva noista BBT:istä myös ihan mahdollista tyyppikilpeä myöten, niitä nimittäin ei taida olla enää muualla.

Olen myös nähnyt samat viritykset. Pylväät olisi kyllä jo vaihtokunnossa, mutta se ei liene ykkös prioriteetti, kun Riihimäen talous on suoraan sanottuna melko kuralla. Myös muihinkin ikivanhoihin pylväisiin on vain vaihdettu uusia valaisimia, lähinnä tuota iGuzzini Street:iä.

keskusta9.JPG 30.01.2017 21:22 <Make> Riihimäellä näin kerran, että oli maalattuun pylvääseen laitettu puupylvään varsi ja valaisin kai Manta. Mitä lienee ollut alunperin.
ledit8.JPG 30.01.2017 21:18 <Make> Minäkin vähän katselin, että aukeaako se todella vain pyörittämällä päällinen irti...
ledit4.JPG 30.01.2017 21:17 <Make> Itse lamppuja en ole nähnyt, mutta valaisimet on tehty ko. teholle.

Varmaan Keravallakin on ollut alunperin jotain kaasuvaloja. Joskus laitureilla on näköjään ollutkin Y-valaisimia vaijerimallina, enpäs tiennyt: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=14522&view=lres&prms=q%3Dvalde+larimon+kokoelma%26limit%3D9200 Myös jotain kauhoja näkyy seinillä.
Varmaan samassa yhteydessä niiden tilalle tuli "pesuvadit". Joka toinen oli aina pylvään päässä ja ajolankojen portaalissa. Niiden tilalle tuli 2001 nykyiset Idman Oculukset natikalla ja varmaan Froggyt seinille. Joskus 80-luvulla parkkipaikalle on tullut Idmanin "torvi"- valaisimet mustareunaisilla kilvillä ja jollain natikalla. Yllättäen kilvistä ei ole löytynyt mallinumeroa...
Joskus on ollut myös noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8955

Keravan Savion asemalla on kai ollut noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8494
Tuolla kuvia: http://www.jukkajoutsi.com/kerava.html
Vreristinkoukku2.jpg 30.01.2017 20:58 <RicuP.> Niin, tuo "parhaimpina aikoina" tarkoitti lähinnä konepajan kulta-aikaa 60 -luvun molemmin puolin.
Tietysti kattilapajat, takomot ja valimo ovat väistyneet kehityksen kulun myötä jo ajat sitten. Konepaja on nykyään hyvin ajanmukaisella tasolla. Siellä on huolto ja saneerausosastojen lisäksi vaunujen ja vetureiden testausta, mm. uusien Siemens veturien testit tehtiin siellä. Nykyaikainen veturi on tekniikaltaan erittäin vaativa ja moniosaalueinen. Oltiin kerran tutustumassa siellä, niin pääsin näkemään, että tekniikka todellakin vaatii ajanmukaista osaamista ja ammattitaitoa.

Konepajan lopetus johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että huolto toiminnassa on paljon ylikapasiteettia, kun veturi ja vaunutoimittajat tarjoavat nykyään itse myös laitteidensa huolto ja kunnossapitopalvelut. Oman konepajan merkitys on supistunut. Käsittääkseni se keskittyy tulevaisuudessa lähinnä saneeraukseen Helsingissä.
ledit4.JPG 30.01.2017 20:32 <RicuP.> Ite en ole kasikymppisiä putkia joutunut näkemään. Ovat kyllä harvassa.

Minkähänlaiset ovat ihan alkuperäiset valot olleet?
Hyvinkäällä on tuossa asemalla ihan alunperin ollut vissiin lyhty tyyppiset kaasuvalot. Sen jälkeen tuli Y -valaisimet ja nuo pallot. Y -valaisimet hävisivät radan sähköistyksen myötä ja tilalle tuli Idmanin 400W eh 'pesuvadit'. Vuonna -95 pesuvadit lähti ja tuli nykyiset perus lasikuitu 8512 Idmanit 250W natikalla.
ledit8.JPG 30.01.2017 20:22 <RicuP.> Nuo tehdään Rinaldolla Mäntsälässä ja siitä tuo Ohkola nimi on tullut, kun ohkola on kylä Mäntsälässä aivan Hyvinkään rajalla.
Tuo Navigator on ihan Rinaldon oma versio. Alun perin Idmanilla oli Vista pollari, jossa oli tasainen yläosa.
Tuo Navin yläosa on sama, mitä on Idman käyttänyt Kokkola, ufo, ym. malleissa, mutta ei koskaan pollareissa.
Tuohan nyt aukeaa vähän liian helposti, kun vain pyörittää irti tuon yläosan..
Taipals-030.jpg 30.01.2017 20:13 <RicuP.> Sähkö tulee suoraan kannan kierteeseen ja kierre yltää ihan tuon posliini rinkulan suulle asti. Lisäksi, kun lamppu on paikallaan sen kierreosa ei peity kokonaan, vaan jää reippaasti paljaaksi. Itse kannan rungossa ei pitäisi olla jännitettä.
Iteltä löytyy vastaava messinkinen seinäkanta, mutta se on erilainen, kai vähän uudempi.
Taipals-031.jpg 30.01.2017 20:06 <RicuP.> Vähän vaikuttaisi siltä, että on vedetty putkituksen yhteydessä.
IMG_4006.jpg 30.01.2017 19:12 <Topiax> KON&#268;AR taitaa olla kroatialaista alkuperää ?
Simpele_0864-70.jpg 30.01.2017 17:32 <Mikko Koho> Hiitolanjoen Rita-, Lahnasen-, ja Kangaskoski on potkittu tehtaan verkosta pois. Ukonilma pudotti aina jotakin tehtaalla alas ja halusivat laitoksien liitynnöistä eroon. Kangaskosken generaattorijännite on 6kV mitä se oli myös Lahnasella ennen saneerausta.

30423 - 30472 / 49054
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017