Kommentit

30373 - 30422 / 49054
<< >>

1IMG_4313.jpg 06.02.2017 20:56 <STP> Mitä tässä pohjois-pohjanmaalla on näitä kohtuu uusia myllyjä ihmetellyt, niin näissä sähkökaappeihin on laitettu systeemi jossa on paineistettu letku yhteydessä sammutusainepulloon. Tuli polttaa letkuun reiän ja pullon sisältö tyhjenee reiän kautta kaappiin.
Toinen mekaninismi on lämpö/savuilmaisimet jotka aktivoituessaan laukaisevat sitten alakerrasta suurjännitekatkaisijan ja koko mylly on sen jälkeen pimeänä ja pysähtyy automaattisesti.

Sitähän ei ole kiistäminen, että jos joku menee kunnolla vikaan ja kuutio vaihdelootaöljyä ja/tai kuiturakenteet syttyvät kunnolla palamaan, jälki on rumaa.
1IMG_4313.jpg 06.02.2017 20:34 <Late> Viranomaisia huolettavat palavat ja villiintyneet tuulimyllyt:

http://yle.fi/uutiset/3-9444204
manttavilppulam_097.jpg 05.02.2017 23:28 <Koomikko> Saariin menevän linjan pylväät ovat v. 1988.
manttavilppulam_097.jpg 05.02.2017 23:23 <Koomikko> Milloin tuo Kolhon linja on purettu kun, Iso Riihisaareen asti nykyään menevä 20 kV on samalla linjauksella? Ilmeisesti linjat ovat olleet jonkin aikaa rinnakkain kun, nykyisen linjan länsipuolella saarissa näkyy umpeenkasvanut linja-aukko ja pylvääntynkiä.
manttavilppulam_065.jpg 05.02.2017 21:18 <Koomikko> Linja purettu kuvan pylväältä tänne http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8297 asti. Pylväs harustettu pusikon takana ratakiskoon.
manttavilppulam_075.jpg 05.02.2017 21:14 <Koomikko> Pylväs nostettu maassta ylös ja kaadettu. Latvan eristin on muuten mustikanvarvun vihreä, vaikka näyttää ruskealta.
IMG_1172.jpg 05.02.2017 19:33 <Koomikko> Muuntajat ja 45 kV:n laitteistot viety pois vain pylväät jäljellä.
KiilaFresta2.jpg 05.02.2017 19:15 <Make> Löysin sitten tällaisen pattipohjaisena... Lampunkanta on tosin uudempaa mallia. Ihan kuin patti olisi vähän erilainen, kuin: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2530&pos=20&pid=119992
ledit4.JPG 05.02.2017 18:32 <Make> Hyvinkään aseman seinäpallot näköjään olivat pitkien varsien päissä ilman heijastimia: http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkasivut/rautatieasema.htm
Lapila1.JPG 05.02.2017 18:04 <Make> Tuossa on kai samanlainen: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9517 Ei ole vieläkään kuvan tilannetta korjattu...
keskusta9.JPG 05.02.2017 17:59 <Make> Tuossa ko. torvi/kuppi-malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9519
Asemansillan Nesteen heittimet ovat QI Quick Install- nimisiä ja vihreänkeltaisella valolla. http://www.valonetti.fi/rinaldo-valonheitin-led-led-valoheitin-12w-p-2757.html
01_vaajakoski_pakkasta25c_tolppa.jpg 05.02.2017 17:52 <Make> Tuossa on ilmeisesti Salen pihan mallia, on saanut ainakin valkoisena ja mustana: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9521
Kuva20 001.jpg 04.02.2017 22:39 <Make> Kaikissa näyttää olevan kuppikanta, joten kotimaiselta valmistaja alkaa epäilyttää. Kaikki pylväät eivät näytä kauhean vanhoilta.
IMG_0853.jpg 04.02.2017 22:32 <Make> Ainakin jotkut SLO:n mallit olivat tuolloin kolminumeroisia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 Katuvalot toki neljällä.
Jyvas-013.jpg 04.02.2017 22:28 <Make> Äkkiseltään tuntematon varmaan ledimalli.
Jyvas-005.jpg 04.02.2017 22:27 <Make> Valaisin voisi olla Taito 2553. https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/tehdasvalaisimet_luettelo_n_o_14_01 Kiinnitys näyttää lievästi sanoen oudolta.
Jyvas-001.jpg 04.02.2017 22:21 <Make> On tuota sarjaa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9333 Tuo on ehkä samaa sukua uudempi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9514 On ollut kai Jyväskylässä aika yleinen, ja vieläkin näkee jonkin verran.
Tehdasseina.jpg 04.02.2017 22:17 <Make> Olisiko tuo peltiosa hankala venyttää?
img_1775.jpg 04.02.2017 22:12 <Jouko> Etualan PAS-johdot maakaapeloitu muutaman sadan metrin matkalta valtatie 13 toisellepuolelle, sekä samalla 20 kV johto koko Insinöörinkadun pituudelta kesän 2016 aikana. Taisi neljät wiskit tulla ojaan rinnakkain ja vissiin yksi ylimääräinenkin 110 kV linjan juurelle, ainakin niin muistelin. Taustalla Lehmuskylän kaksoisilmajohto vielä pystyssä, olisiko sen korvaajaksi ollut.

Lisääntyvän maakaapeloinnin vastapainoksi taustan sähköasemalta rakennettiin myös yksi uusi 20 kV PAS-johto 110 kV johtokadun reunaan kauas Kovalantien erotinasemalle asti, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4879. Uusi johto korvannee Savilahdenkadun ja Raviradantien varrella kulkevan kaksois PAS-johdon. Kaksoisjohdon toinen puoli vielä toistaiseksi jakeluverkon muuntamoiden kuormittamana, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4497
Jyvas-014.jpg 04.02.2017 17:50 <RST> Eikö olisi kannattanu nostaa uusi päätepylväs ja purkaa tuo helv**in hökötys pois.
jossain7.JPG 04.02.2017 09:58 <RicuP.> On siinä nyt julkkis kytkin :)
Kuva20 001.jpg 04.02.2017 09:56 <RicuP.> Vähän katsoin kanssa, että onko ne kaikki saman kokoisia. Osa näyttää täysin pyöreiltä ja toiset vähän soikeilta. Kupu on kyllä Frestan näköinen kovasti, tuommoinen litteä ja neljä kiinnikettä. Olisi kyllä kiva tietää noitten tyyppi ja nähdä vähän paremmin sisälle.
ledit4.JPG 04.02.2017 09:49 <RicuP.> Riihimäen asemalla niitä vateja on vielä käytössä ja aika himmeitä ovat ja paljon pimeinä.
Niitä koteloita olen nähnyt täälläkin asemalla ja muittenkin talojen seinillä. Kuviakin on. Kotelo on pitkula viistetyillä kulmilla ja tyyppikilpi on alaosassa läpivientien välissä. Kilven tiedot on tosin samat kuin pelkässä kuristimessakin. On ollut helppo tapa vaihtaa hehkulampusta eh lamppuun.
IMG_0853.jpg 04.02.2017 09:40 <RicuP.> Taitosta tuli Idman melko aikaisin, ja näyttää, ettei tämä valaisin niin vanha ole, kun osat on aluminia ja johtimetkin muovia vanhoilla väreillä tosin. Luulisin sen olevan SLO jostain 50- 60 -luvun vaihteesta. Kanta ja rasian kytkentäkiekko on Sähkövarusteen. Rasian kannessa on sisäpuolella koko kannen peittävä punainen kumi lätty tiivisteenä ja eristeenä. Valaisin on ulkonäöltään tuon Taito 2523 näköinen, mutta heijastin on matalampi ja kirkasta aluminipeltiä ja kalusteosa erilainen.
Tehdasseina.jpg 04.02.2017 09:28 <RicuP.> Tuo on muuten tuon luettelon mukaan hiton kallis valaisin, 700 sen aikaista markkaa. Voi verrata muihin saman luettelon valaisimien hintatasoon, niin kunnon ison kuvullisen teollisuusvalaisimenkin saa halvemmalla. Mikähän tuossa maksaa? Onko design?
IMG_0066 03.02.2017 22:04 <Make> Lasikuitua varmaan on. Kyllähän siihen pystyrautoihin saa kiinni sellaiset sisukset kuin tarvitsee.
keskusta9.JPG 03.02.2017 22:00 <Make> Varmaan "joku" on sitä tyyppiä, että on halunnut pitää alkuperäiset valot, jopa käytössä?
Keravan Asemansillan Nesteeltä lähti hiljattain monimetallit ja eh:t. Seinille tuli vaihteeksi kellertävän sävyiset lediheittimet Minikofferien tilalle.
IMG_0853.jpg 03.02.2017 21:49 <Make> Myös Taitolla oli nelinumeroisia tyyppejä, ei vaan ole nelosella alkavia ainakaan tuolla: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8958
Ainakin Ornon ja Idmanin mallit ovat hyvin samanlaisia, miksi ei sitten SLO:kin...
ledit4.JPG 03.02.2017 21:30 <Make> Ei oikein ole muistikuvaa pesuvatien valotehosta.
Kupu oli tosiaan kirkas AVR 12 tyylinen, mitä nyt enää muistaa.
Kerran muuten bongasin aseman läheltä talon seinästä Helvarin kotelon. Jotenkin tuntui vanhalta vaijerivalon kuristimelta. Siitä täytyy olla todella kauan, kun se on ollut käytössä.
Kuva20 001.jpg 03.02.2017 21:21 <Make> Ihan kuin niitä olisi kahta mallia. Isompi(?) kulmikkaampi voisi olla Orno tai BBT OJ. Viistompi voisi olla AJ. Tosin kupu neljällä pienellä kiinnikkeellä tuo myös Frestan mieleen... http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8469
jossain7.JPG 03.02.2017 20:35 <Make> Kuvan kytkinmalli on päässyt jo kirjan kanteen. Kirja on Antti Heikkinen: Matkamies maan. http://www.savonsanomat.fi/kulttuuri/kirjat/Kirja-arvio-Antti-Heikkinen-ei-Pihkatapistaan-p%C3%A4%C3%A4se/843409
1IMG_0838.jpg 03.02.2017 19:05 <Koomikko> Jos on kyse siitä Kankaan muutoaseman nurkalta, pitää tyrkätä kuvaa.
Pori_Korvenranta_190806.JPG 03.02.2017 14:10 <Vesa Korelin > 400 kv
Lpr_0436.jpg 03.02.2017 06:17 <Mikko Koho> On siellä kuulemma käynyt muutakin kun magneettikentät ovat niin voimakkaita. Puuseppä erehtyi jossain paikassa vetämään mittanauhan liian pitkäksi, ensin lähti nauha kelautumaan kovalla voimalla pihalle ja kun itse mitta lipesi säikähdyksen seurauksena kädestä niin se lähti sitten mukana. Sähkökaappeja kun availee niin kuulemma välillä saa vetää oikein voimalla että saa kannen raottumaan ja sitten kun ovi on tarpeeksi auki niin se meinaa tulla silmille. Polttomoottoritrukki pitää ajaa halliin sisään niin että on vähän reilummin kaasua ja kytkimellä luistattaa nopeussäädön. Jos on trukki tyhjäkäynnillä niin moottori sammuu.
Selvää on että tuonne ei ole sydämentahdistimen kanssa mitään asiaa ja luottokortit ja vastaavat pitää jättää suosiolla pois kun lähtee tuotantotiloihin.
Lpr_0436.jpg 03.02.2017 01:52 <Jouko> Mahtaa olla kirjava kokoelma niitä jakoavaimia siellä kiskoissa jos vierailijoita kävisi vähän useammin.. Kolinasta sitten kuulee kun tuotanto seisahtuu :)
IMG_1685.jpg 03.02.2017 01:43 <Jouko> Kuten linkatussa kuvassa lukee, "harusvaijerin eristepalan vaihdossa lipsahti koko Leväsuo-Kalajoki 220 kV:n betoninen kulmapylväs nurin." http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5585
keskusta9.JPG 03.02.2017 01:36 <Jouko> Nesteeltä mullakin pari kuvakulmaa jemmassa, yhä silti ne siellä pylväissä tallessa ovat. Neste asemia kai uudistetaan, en tiedä kuuluuko Juvantien asema siihen projektiin.
Vilhonkadun BBT-valoista saattaa olla mulla kuvakin jossain...

Vuorikadulla viestikeskus Lokin edustalle asti oli noita vanhoja vielä jäljellä, ja linkatusta Vuori-Mikonkadun risteyksestä alamäkeen vain parin pylvään verran. Mikonkadun kaarevat 'koukkupylväät' sahattu myös tasamittaan, jotkut lämminsävyiset ledit laitettu niihin. Pitää päivänvalossa tarkastella paremmin.
1IMG_0838.jpg 03.02.2017 01:20 <Jouko> Jos on halvempaa tehdä kaksoisjohtotyyppinen linja yhdelle virtapiirille kuin lisätä jälkikäteen toinen rinnalle. Jyväskylässä on vastaava 110 kV rakenteelle tehty voimajohto, joka ainakin vielä parisen vuotta sitten oli 20 kV käytössä. Mitähän sillekin kuuluu nykyään?
Kuva20 001.jpg 02.02.2017 22:38 <RicuP.> Niinpä tosiaan näkyy. Vielä kumma näissä on, että osassa on keltainen kupu ja seuraavassa voi olla ihan kirkas, kuten tässäkin kuvassa. Tuo olisi kyllä mielenkiintoinen kuvaus kohde, mutta liian kaukana täältä.
ledit4.JPG 02.02.2017 22:34 <RicuP.> Joo, ja kun on vielä keltaiset kuvut ja tunnit alkaa olla täynnä, niin sähköä palaa hyötyyn nähden.

On siitä ollut versio vähän AVR 12 näköisellä kuvulla, mutta ei eh mallia, kai.. Eh versio on sitten ollut saman tyyppisessä, mutta isommassa versiossa, jossa on pitkulainen tötterön yläosa.
keskusta9.JPG 02.02.2017 22:27 <RicuP.> Pistäpäs tulemaan. Laitan itekin kohta noita kesällä kuvattuja, ei ole vaan saanut aikaiseksi.

Se voi olla, että olisi muutettu, tai sitten tuli mieleen, että eikös ennen muinoin ollut E -kantaisia pienpainenatikoita? Kanta on tosi vanhaa kuppimallia, että en usko, että sitä olisi vaihdettu ehkä..

Olihan siitä tosiaan eh versio myös jokusen vuoden sen 05 -jälkeen, kun tuli. Pitää laittaa kuva ja jos löydän tyypin noista luetteloista.
Ei nyt vissiin enää ole päivitetty liitäntälaitteita. Innostus hiipui, kun uusi italian valaisin on halvempi vissiin, kun kamat ja työtunnit. Tosin erikoisvalaisimia päivitetään.
IMG_0853.jpg 02.02.2017 21:43 <Make> Vai SLO:lla on myös, olisi pitänyt arvata. 4314 vaikuttaa vähän SLO:n tyypiltä, paha sanoa.
IMG_0066 02.02.2017 21:43 <RicuP.> Näyttää vähän lasikuituiselta. On varmaan saanut monella kokoonpanolla ja myös maakaapeleiden "jakorasiana". Täytyykin kokeilla joskus avata tuo, se nimittäin liikkui, kun jalalla pökkäsin. Tämmöistä ei ole tosiaan tullut koskaan avattua ja en muista nähneeni näitä kun tämän. Nuo pylväästä tulevat kaapelit ja amkat ei enää johda mihinkään, muuta kuin valaistuksen amka, joka sekin on edellisellä pylväällä poikkastu ennen tätä, kun tien linjausta muutettiin Hangon radan tasoristeyksen poistuttua ja loppupätkä Frestoineen jäi kylmäksi lahoamaan, kuten muista alueen kuvista näkyy.
keskusta9.JPG 02.02.2017 21:39 <Make> Aina vähän myöhässä... Pitää laittaa kuva jostain tuntemattomasta torvimallista. Jos se natikkavalaisin on joskus muutettu eh-lampulle tai siinä voisi olla useampi eh-lamppu.

Ai Mantasta on eh-versio? En ole tiennyt/nähnyt. Ainakin Lahdessa päivitettiin joskus liitäntälaitteita, vieläköhän sitä harrastetaan?
ledit4.JPG 02.02.2017 21:29 <Make> Varmaan vaijerivalot eivät ihan sovi ajolankojen seuraksi. Pesuvadit ovat varmaan vieneet sähköä, kun ovat 400 W ja niitä oli aika tiheästi. Olisiko AVS 71 tyylisissä ollut litteä kupu, joka oli aikalailla torven sisällä ja vielä eh-lampulla? Jostain tuli tuollainen mielikuva.
Kaukashakki.jpg 02.02.2017 21:23 <Make> Ehkä tuo on vaihteeksi Idman...
Kuva20 001.jpg 02.02.2017 21:21 <Make> Noissa kadulla olevissa tosin näkyy olevan suomimallin kuppikanta: https://www.google.fi/maps/@62.6070371,29.7667213,3a,15y,317.5h,141.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQ9slEeGchXIqUfhJplLqw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi
IMG_0066 02.02.2017 21:17 <Mikko Koho> Vähän vastaava on/oli katuvalopiuhojen haaroituskotelona, en muista oliko sisällä sulakkeet.
Kuva20 001.jpg 02.02.2017 21:15 <Make> Lähellä on sekin, AJ vaikuttaisi kyllä eniten samalta.
pohjat1.JPG 02.02.2017 21:09 <Make> Ehkä näin kuvassa 36A:n kahvan. Tietysti numero oli vähän epäselvä, mutta sulake olisi kuitenkin AEG NT-00 gT 36A. Tuollaisia 36A:n kahvoja näköjään on: https://sbindustrialsupply.com/shop/new-lot-of-2-eti-36a-nh100-fuse/ AEG:t ovat tuon näköisiä: http://www.ebay.at/itm/AEG-NT00-gT-80A-Sicherung-500-V-/381883238015?hash=item58ea03c67f Keskus on kai Säri- niminen, tuollainen stanssaus näkyy kannessa. Vanhakin on, vanhoilla johdinväreillä.

30373 - 30422 / 49054
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017