|
02.02.2017 22:34
<RicuP.>
Joo, ja kun on vielä keltaiset kuvut ja tunnit alkaa olla täynnä, niin sähköä palaa hyötyyn nähden. On siitä ollut versio vähän AVR 12 näköisellä kuvulla, mutta ei eh mallia, kai.. Eh versio on sitten ollut saman tyyppisessä, mutta isommassa versiossa, jossa on pitkulainen tötterön yläosa. |
|
02.02.2017 22:27
<RicuP.>
Pistäpäs tulemaan. Laitan itekin kohta noita kesällä kuvattuja, ei ole vaan saanut aikaiseksi. Se voi olla, että olisi muutettu, tai sitten tuli mieleen, että eikös ennen muinoin ollut E -kantaisia pienpainenatikoita? Kanta on tosi vanhaa kuppimallia, että en usko, että sitä olisi vaihdettu ehkä.. Olihan siitä tosiaan eh versio myös jokusen vuoden sen 05 -jälkeen, kun tuli. Pitää laittaa kuva ja jos löydän tyypin noista luetteloista. Ei nyt vissiin enää ole päivitetty liitäntälaitteita. Innostus hiipui, kun uusi italian valaisin on halvempi vissiin, kun kamat ja työtunnit. Tosin erikoisvalaisimia päivitetään. |
![]() |
02.02.2017 21:43 <Make> Vai SLO:lla on myös, olisi pitänyt arvata. 4314 vaikuttaa vähän SLO:n tyypiltä, paha sanoa. |
|
02.02.2017 21:43 <RicuP.> Näyttää vähän lasikuituiselta. On varmaan saanut monella kokoonpanolla ja myös maakaapeleiden "jakorasiana". Täytyykin kokeilla joskus avata tuo, se nimittäin liikkui, kun jalalla pökkäsin. Tämmöistä ei ole tosiaan tullut koskaan avattua ja en muista nähneeni näitä kun tämän. Nuo pylväästä tulevat kaapelit ja amkat ei enää johda mihinkään, muuta kuin valaistuksen amka, joka sekin on edellisellä pylväällä poikkastu ennen tätä, kun tien linjausta muutettiin Hangon radan tasoristeyksen poistuttua ja loppupätkä Frestoineen jäi kylmäksi lahoamaan, kuten muista alueen kuvista näkyy. |
|
02.02.2017 21:39
<Make>
Aina vähän myöhässä... Pitää laittaa kuva jostain tuntemattomasta torvimallista. Jos se natikkavalaisin on joskus muutettu eh-lampulle tai siinä voisi olla useampi eh-lamppu. Ai Mantasta on eh-versio? En ole tiennyt/nähnyt. Ainakin Lahdessa päivitettiin joskus liitäntälaitteita, vieläköhän sitä harrastetaan? |
|
02.02.2017 21:29 <Make> Varmaan vaijerivalot eivät ihan sovi ajolankojen seuraksi. Pesuvadit ovat varmaan vieneet sähköä, kun ovat 400 W ja niitä oli aika tiheästi. Olisiko AVS 71 tyylisissä ollut litteä kupu, joka oli aikalailla torven sisällä ja vielä eh-lampulla? Jostain tuli tuollainen mielikuva. |
![]() |
02.02.2017 21:23 <Make> Ehkä tuo on vaihteeksi Idman... |
![]() |
02.02.2017 21:21 <Make> Noissa kadulla olevissa tosin näkyy olevan suomimallin kuppikanta: https://www.google.fi/maps/@62.6070371,29.7667213,3a,15y,317.5h,141.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNQ9slEeGchXIqUfhJplLqw!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi |
|
02.02.2017 21:17 <Mikko Koho> Vähän vastaava on/oli katuvalopiuhojen haaroituskotelona, en muista oliko sisällä sulakkeet. |
![]() |
02.02.2017 21:15 <Make> Lähellä on sekin, AJ vaikuttaisi kyllä eniten samalta. |
|
02.02.2017 21:09 <Make> Ehkä näin kuvassa 36A:n kahvan. Tietysti numero oli vähän epäselvä, mutta sulake olisi kuitenkin AEG NT-00 gT 36A. Tuollaisia 36A:n kahvoja näköjään on: https://sbindustrialsupply.com/shop/new-lot-of-2-eti-36a-nh100-fuse/ AEG:t ovat tuon näköisiä: http://www.ebay.at/itm/AEG-NT00-gT-80A-Sicherung-500-V-/381883238015?hash=item58ea03c67f Keskus on kai Säri- niminen, tuollainen stanssaus näkyy kannessa. Vanhakin on, vanhoilla johdinväreillä. |
|
02.02.2017 20:44 <Make> Tuo on varmaan sähkökeskus, ehkä katuvaloille, kun pylväästä tulee kaapeleita. Näin juuri kuvia samannäköisestä laatikosta, siinä on sisällä 4x3x63A:n tulppasulakkeita. Jalusta on kai peltiä ja sen kulmista muodostuu kulmaraudat, joissa sisäkalu on kiinni. Takana ja sivuilla ei taida olla kauheasti sormisuojia... Ko. kotelo pitäisi uusia, on hankalaa, kun paksu syöttökaapeli päättyy jotain 15 cm maanpinnan yläpuolelle. Vikana kuulemma on, että tuo päällinen lähtee liian helposti, vain nostamalla. Ehkä siinä on joku leveä, matala sininen arvokilpikin. Ainakin johdinvärit ovat vanhat. |
![]() |
02.02.2017 20:22
<Mikko Koho>
Karttapalvelun mukaan ainakin vianselvitys on mennyt uusiin ulottuvuuksiin. Ehtivät muutamassakin tapauksessa korjata vian ennen kuin se ehti edes alkaa. Tuossa esimerkki: Käyttöhäiriön tiedot Tapahtuma-aika: 2017-01-01 13:57:21.0 Tapahtumapaikka: KARJAA - HANKO Kohteen tyyppi: Avojohto Luonne: Maasulku Vaihe: R Arvioitu päättymisaika: 2017-01-01 11:57:22.0 |
![]() |
02.02.2017 20:00 <Make> Ryhmävaihto olisi todella tarpeen Keravan ABC:n katoksessa. Siinä on 8 monimetallilamppua. Kaksi oli pitkään pimeitä, kunnes ne nyt vähän aikaa sitten vaihdettiin. Kuinka olla, vierestä pimeni taas yksi pian sen jälkeen... Lamppuja on vieläpä kahta sävyä sekaisin ja eri ikäisten kirkkaudessa on iso ero. |
![]() |
02.02.2017 19:58 <muhentaja> Onkohan tälle reitille kaavailtu jonnekin hamaan tulevaisuuteen toinenkin 110kV linja, vai miksiköhän tämmöinen pylväsmalli on jätetty puoliksi kalustamatta? Harukset lie tässä ihan paikallaan, kun on mekaaninen kuorma muutenkin pelkästään toisella laitaa ja tässä kohtaa vielä samalle puolelle lisäkuorma Kivikkokankaan SA:n johdoista. |
![]() |
02.02.2017 19:05 <M̀ikko Koho> Ja olisi kiva tietää faktatietona että mistä noissa nimien häviämisessä on kyse? Vai eletäänkö oletuksessa että joku turvallisuuspuolen päällikkö on halunnut syystä x päästä pätemään? |
![]() |
02.02.2017 19:00 <muhentaja> Siinä on ollut luotto alkusyksyn säähän kohdillaan kun on taivasalla otettu PM:n kansi auki.. Viheliäinenhän tuo toki on lähteä mihinkään kauemmas huoltoa varten roudaamaan. |
![]() |
02.02.2017 18:54 <Mikko Koho> Muistan kun 2000-luvun alussa uusivat Rautarouvan alkupätkää. Aina pamausten äänestä ja lopulta ikkunoiden helinästä kuuli miten lähellä työmaa on tulossa. |
![]() |
02.02.2017 18:03
<Mikko Koho>
Ilmeisesti samankaltaista linjaa tulossa myös Kemiran lähelle kutostien viereen ja samalla jokusen kilometrin päähän on tulossa kauan pohdittu Vuoksen sähköasema. Ovat laajentamassa kloraatin tuotantoa uudella linjalla, rakennus on kutostieltä katsoen jo nousemassa ja liittymistehot kasvavat. Nykyisin lipeätehdas 50MVA ja kloraatti 2x31,5MVA. Kolmannelle kloraattilinjalle on kaavailtu 80MVA tehoa. Jos ei tehot vielä sinänsä hätkäytä niin sitten kun ne ajetaan elektrolyysejä varten luokkaa 230V olevaksi tasajännitteeksi niin kiloamppeereja alkaa olemaan ihan riittävästi. Joskus tehtaan alkuaikoina oli paikallinen koululaisryhmä ollut vierailulla ja mestari päätti demonstroida magneettikenttiä heittämällä jakoavaimen ilmaan. Katonrajasta oli vaan kuulunut pamaus kun magneettikenttä imaisi jakoavaimen virtakiskoon kiinni. Linkki YVA-selostukseen: http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BEFDC3BA0-885A-4FD1-8793-FA840D00CEA0%7D/120532 |
![]() |
02.02.2017 17:19 <Hartsa> Mihin lie tuo muuntaja mennyt romutukseen.?? Tuskin enään huoltoon taitaa olla nyky trendi romuksia vaan... |
![]() |
02.02.2017 16:52 <Late> Kroatialainen hyvinkin... |
![]() |
02.02.2017 12:14 <calm> Tämä taitaa olla nimenomaan semmoinen! |
![]() |
02.02.2017 12:14 <calm> Niinhän nuo näytti hävinneen. Viime viikolla ne siellä vielä oli ja nyt ei. Lähteeköhän seuraavaksi sähköasemien nimet. |
![]() |
02.02.2017 11:30 <Mikko Koho> Kuulemma Caterpillarilla on ainakin laivamoottoreiden osalta (jos niitä voi sillä nimellä kutsua, jotkut ovat erimieltä) huoltosopimuksia joissa laivan oma porukka tekee päivittäisen huollon mutta kaikki isommat rempat tilataan valmistajalta. Jos vaikka Saimaalla olevasta rahtilaivasta hajoaa Catin kone niin voi hyvinkin käydä niin että valmistaja haalii vaikka toiselta puolelta maapalloa korjaajat ja varaosat ja ne ovat laivalla seuraavana päivänä. |
![]() |
02.02.2017 10:35 <RicuP.> Voisiko olla myös BBT OJ: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=17&pid=106394 |
![]() |
02.02.2017 08:37 <RicuP.> Erikoista on, että siinä SLO valaisimessa on samanlainen pohja, jossa pohjaa kiertävä reunus seinää vasten, kuin vaikka Ornon 14-026 kuutio mallissa. Olisiko kuitenkin saman tehtaan kamaa nekin? |
![]() |
02.02.2017 08:27 <RicuP.> Orno 14-042H on hyvin saman näköinen, mutta eri rasialla ja harvemmalla verkolla. |
![]() |
02.02.2017 07:41 <RicuP.> Aika järeän oloista käämiä. Mitäs tuossa huollossa käytännössä muuta tehdään kun öljynvaihto? |
![]() |
02.02.2017 07:34
<RicuP.>
Tuossa taas niitä räjähtäviä jatkoja. Kyllä kunnon jysäys tulee. Mulla on jossain vanhan Rautarouvan kiristyspylvään puristettu köysipääte köyden nysällä. Onko tietoa, mikä tuon edellisen pylvään uuvutti? |
|
02.02.2017 07:19
<RicuP.>
Kivoja vanhoja kuvia. Hyvinkäällä oli juuri samaan tyyliin nuo Y -valaisimet radan ja laitureiden yllä ja pylväissäkin. Vissiin haittoivat ajolankoja, niin ottivat pois ja rumat vadit tilalle. Hangonsillan vanhalla asemalla on vieläkin niitä Y -valaisimia, mutta lasit puuttuu ja pylväät on uusittu joskus ja maakaapelit. Asemarakennuksen seinään on hiljattain tullut jotkin lyhdyn näköiset monimetalli valaisimet. Ennen oli vissiin perus pallot viistolla kannalla. Yksi joskus eh lampulle muutettu alkuperäinen rautainen kaasuvalo jököttää rautatiemuseon pihalla. Se tosin on isompi, mitä vanhoissa 20 -luvun kuvissa olen nähnyt. |
![]() |
02.02.2017 07:01 <RicuP.> Siinä on kyllä väistämättä se, että kun huolto sopimus tehdään, niin hinta on valmistajan yksinoikeudesta johtuen mikä vaan. Ja sitten, jos huollot tehdään huolimattomasti ja vehkeet hajoaa, niin osat taas maksaa erikseen. Lisäksi huolto vaikka Transtecilla on kaukana, saati Siemensillä, jos on isompaa ja Saksaan joutuu roudaamaan, mistä ne veturit on kotoisin. |
|
02.02.2017 06:39
<RicuP.>
Niin, Riihimäellä oli kyllä aika hyväkuntoisia valaisimia ja on vieläkin runsaasti, mutta niissä käytetään eh lamppuja vaan. Vielä 08- 09 nurkilla sinne asennettiin uusia Mantoja eh lampulla. Kuitenkin valaisimien päivitys on ollut hidasta, eikä natikka valaisimia ollut ennestään yhtään, kun vasta nyt. Kieltämättä tuon kaltaiset viritykset vanhoihin, etenkin maalattuihin pylväisiin eivät ole kovin pitkäikäisiä saatika ulkonäöltään edustavia, mutta määrärahat taitavat olla hyvin tiukilla ja jotain pitäisi kuitenkin tehdä, kun korvaavatkin lamput poistuu. Eivät varmaan viitsi panostaa, jos liitos tulee.. Kauha puhdistuu kyllä helposti Patapataa käyttäen, jos on eloksoitu pinta alla, niin tulee kiiltäväkin. Pitää kuitenkin olla teräsvilla, että kiillotussienellä ei lähde. |
|
02.02.2017 04:45
<RicuP.>
Hitto vieköön.. Tuo mun kuva on otettu juuri Vuorikadulta ja lähistöllä ylempänä oli myös niitä Stradavaareja normaalia varsi mallia. Tuli tuolloin käytyä myös siellä Nesteellä, jossa oli niitä kummallisuuksia ja jonkinlaiset kuvat tuli, vaikka vettä tuli. Siellä se tontin kulmassa oleva valaisin oli kyllä outo ja kysymyksiä herättävä. Se nimittäin näytti pienpaine na valaisimelta, mutta siinä olikin 250W eh. Runko oli niin pitkä, että lamppu näytti pieneltä. Lisäksi pohjalla keskellä oli joku kilven näköinen lätkä joittenkin metalliklipsujen alla. Ei nähnyt sateesta johtuen tarkemmin, mutta siinä saattoi lukea jotain.. Muita kilpiä ei ollut, eikä stanssauksiakaan, mitä tuossa säässä erotti. |
![]() |
02.02.2017 04:31
<RicuP.>
Myös SLO:lla on, mutta siinä tiedot lukee tuossa kannan ympärillä ainakin yhdessä mallissa. Aika järeän kokoinen lamppu on ollut, että vissiin 150 tai 200W. Löytyi varrellinen peltihattuinen valaisin, minkä tyyppi on 4314 250V 75W kaksi pisaraa, mutta valmistajan nimeä, tai logoa ei ole. Varren alaosassa on erikoinen pylväs rasia, jonka kiinnityskorvat on pylvästä myötäilevät. Siinäkään ei lue mitään ja on vain pisara kolmiossa. |
|
01.02.2017 21:33 <Make> Vai BBT:t olisivat juuri karanneet... |
![]() |
01.02.2017 21:14 <Make> Eli pallon päällä näkyvä osa onkin heijastinkiekko. Silloin valaisin on varmaan tuollainen Idman tai Orno: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7009 |
![]() |
01.02.2017 20:58 <STP> Onko tämä nyt semmoinen vapaasti seisova harustettu pylväs :) |
![]() |
01.02.2017 18:20 <Koomikko> Ei liity suoranaisesti tähän kuvaan mutta kuitenkin. Fingridin karttapalvelusta on johtojen nimet hävinneet. |
![]() |
01.02.2017 11:54 <calm> Eipä oo kuvaa, taisi olla piilossa puskissa tuoltakin puolelta. |
![]() |
01.02.2017 01:33 <Jouko> Vai reaktoreita on näissä ollut. Onko tästä erillään olevasta muuntajabunkkerista kuvia tältä puolen? |
![]() |
01.02.2017 01:25 <Jouko> Toivottu muutos vanhaan järjestelyyn nähden. Jo kesällä 2013 tuolla oli portit selällään. Oikealta purettu vanha 20 kV peltiseinäinen kytkemö kai samassa rytäkässä. |
|
01.02.2017 00:51
<Jouko>
Vuorikadulla näkyi olleen vielä vähäsen vanhaa valaisinkantaa jäljellä, ns. "Mikkelin harvinaisuuksia"; https://goo.gl/maps/Q6iSQi9ayNQ2 sekä Stradavaarit Savilahdenkadulla: https://goo.gl/maps/RQaUYVJLAC72 Tuolla oli stradoista aiemmin puhetta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/3121 27.1. linkitetyt Vilhonkadun BBT OVL:t muistaakseni viime vuonna vaihdettu, alas kaartuvat varret tylysti sahattu uusille sopivaksi.. |
![]() |
31.01.2017 22:17 <muhentaja> Ei siinä näyttäisi ainakaan Oulun karttapalvelun mukaan olevan edes vireillä kaavamuutosta. Luultavammin johto on haluttu siirtää pois alueella jo olevien talojen vierestä. |
![]() |
31.01.2017 22:07 <calm> Kuvasta ulos niitä jää vielä paljon lisää, joka paikka oli töhritty. Verkkoaita ei paljon sen yli haluavaa hidasta.. |
![]() |
31.01.2017 22:05 <calm> Yhdestä rikkinäisestä oli lähikuva: http://calm.iki.fi/17/IMG_0860 |
![]() |
31.01.2017 21:29 <Make> Kummasti on töhryjä tullut seinään, vaikka näyttää olevan aidan sisällä. |
![]() |
31.01.2017 21:26 <Make> Valoina taitaa olla erikoisempia päältä päin kiinnittyviä palloja. |
|
31.01.2017 21:23
<Make>
Ainakin päivä pitenee nyt. Vielä jos on Mikkeliin asiaa. Näköjään Keravan ainoa Orno 15-110 on kadonnut talven aikana, vaikka muuten on kaikki siellä entisellään. Onneksi se tuli kuvattua kesällä. Jossain jo pohdittiin, että Riihimäellä oli hyvin pidetty valaisinkanta. Luulisi korvaavien lamppujen olevan halvempia tuollaisten viritysten rakentelun sijaan. Mahtaisiko kauhat saada helposti kiillotettua vaikka jollain auton maalipinnan hiomakoneella? |
![]() |
31.01.2017 21:06 <Make> Tuota ei paljoa jälkeenpäin muutella... |
![]() |
31.01.2017 20:56 <Make> Tuo taitaa olla nykyään monella alalla, että valmistaja haluaa tehdä itse myös huollot. On varmaan hyvää bisnestä... |
© Janne Määttä 2004-2017