|
30.01.2017 21:56
<RicuP.>
Täytyisi saada kunnon kuva noista BBT:istä myös ihan mahdollista tyyppikilpeä myöten, niitä nimittäin ei taida olla enää muualla. Olen myös nähnyt samat viritykset. Pylväät olisi kyllä jo vaihtokunnossa, mutta se ei liene ykkös prioriteetti, kun Riihimäen talous on suoraan sanottuna melko kuralla. Myös muihinkin ikivanhoihin pylväisiin on vain vaihdettu uusia valaisimia, lähinnä tuota iGuzzini Street:iä. |
|
30.01.2017 21:22 <Make> Riihimäellä näin kerran, että oli maalattuun pylvääseen laitettu puupylvään varsi ja valaisin kai Manta. Mitä lienee ollut alunperin. |
|
30.01.2017 21:18 <Make> Minäkin vähän katselin, että aukeaako se todella vain pyörittämällä päällinen irti... |
|
30.01.2017 21:17
<Make>
Itse lamppuja en ole nähnyt, mutta valaisimet on tehty ko. teholle. Varmaan Keravallakin on ollut alunperin jotain kaasuvaloja. Joskus laitureilla on näköjään ollutkin Y-valaisimia vaijerimallina, enpäs tiennyt: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=14522&view=lres&prms=q%3Dvalde+larimon+kokoelma%26limit%3D9200 Myös jotain kauhoja näkyy seinillä. Varmaan samassa yhteydessä niiden tilalle tuli "pesuvadit". Joka toinen oli aina pylvään päässä ja ajolankojen portaalissa. Niiden tilalle tuli 2001 nykyiset Idman Oculukset natikalla ja varmaan Froggyt seinille. Joskus 80-luvulla parkkipaikalle on tullut Idmanin "torvi"- valaisimet mustareunaisilla kilvillä ja jollain natikalla. Yllättäen kilvistä ei ole löytynyt mallinumeroa... Joskus on ollut myös noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8955 Keravan Savion asemalla on kai ollut noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8494 Tuolla kuvia: http://www.jukkajoutsi.com/kerava.html |
![]() |
30.01.2017 20:58
<RicuP.>
Niin, tuo "parhaimpina aikoina" tarkoitti lähinnä konepajan kulta-aikaa 60 -luvun molemmin puolin. Tietysti kattilapajat, takomot ja valimo ovat väistyneet kehityksen kulun myötä jo ajat sitten. Konepaja on nykyään hyvin ajanmukaisella tasolla. Siellä on huolto ja saneerausosastojen lisäksi vaunujen ja vetureiden testausta, mm. uusien Siemens veturien testit tehtiin siellä. Nykyaikainen veturi on tekniikaltaan erittäin vaativa ja moniosaalueinen. Oltiin kerran tutustumassa siellä, niin pääsin näkemään, että tekniikka todellakin vaatii ajanmukaista osaamista ja ammattitaitoa. Konepajan lopetus johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että huolto toiminnassa on paljon ylikapasiteettia, kun veturi ja vaunutoimittajat tarjoavat nykyään itse myös laitteidensa huolto ja kunnossapitopalvelut. Oman konepajan merkitys on supistunut. Käsittääkseni se keskittyy tulevaisuudessa lähinnä saneeraukseen Helsingissä. |
|
30.01.2017 20:32
<RicuP.>
Ite en ole kasikymppisiä putkia joutunut näkemään. Ovat kyllä harvassa. Minkähänlaiset ovat ihan alkuperäiset valot olleet? Hyvinkäällä on tuossa asemalla ihan alunperin ollut vissiin lyhty tyyppiset kaasuvalot. Sen jälkeen tuli Y -valaisimet ja nuo pallot. Y -valaisimet hävisivät radan sähköistyksen myötä ja tilalle tuli Idmanin 400W eh 'pesuvadit'. Vuonna -95 pesuvadit lähti ja tuli nykyiset perus lasikuitu 8512 Idmanit 250W natikalla. |
|
30.01.2017 20:22
<RicuP.>
Nuo tehdään Rinaldolla Mäntsälässä ja siitä tuo Ohkola nimi on tullut, kun ohkola on kylä Mäntsälässä aivan Hyvinkään rajalla. Tuo Navigator on ihan Rinaldon oma versio. Alun perin Idmanilla oli Vista pollari, jossa oli tasainen yläosa. Tuo Navin yläosa on sama, mitä on Idman käyttänyt Kokkola, ufo, ym. malleissa, mutta ei koskaan pollareissa. Tuohan nyt aukeaa vähän liian helposti, kun vain pyörittää irti tuon yläosan.. |
![]() |
30.01.2017 20:13
<RicuP.>
Sähkö tulee suoraan kannan kierteeseen ja kierre yltää ihan tuon posliini rinkulan suulle asti. Lisäksi, kun lamppu on paikallaan sen kierreosa ei peity kokonaan, vaan jää reippaasti paljaaksi. Itse kannan rungossa ei pitäisi olla jännitettä. Iteltä löytyy vastaava messinkinen seinäkanta, mutta se on erilainen, kai vähän uudempi. |
![]() |
30.01.2017 20:06 <RicuP.> Vähän vaikuttaisi siltä, että on vedetty putkituksen yhteydessä. |
![]() |
30.01.2017 19:12 <Topiax> KONČAR taitaa olla kroatialaista alkuperää ? |
![]() |
30.01.2017 17:32 <Mikko Koho> Hiitolanjoen Rita-, Lahnasen-, ja Kangaskoski on potkittu tehtaan verkosta pois. Ukonilma pudotti aina jotakin tehtaalla alas ja halusivat laitoksien liitynnöistä eroon. Kangaskosken generaattorijännite on 6kV mitä se oli myös Lahnasella ennen saneerausta. |
![]() |
30.01.2017 17:16 <Jouko> Maakaapeliksi tämäkin linja sittemmin saneerattu. |
![]() |
30.01.2017 17:12 <Jouko> Päämuuntaja päivitetty Koncar-merkkiseksi, lie 10 MVA kuten vanhakin. |
|
30.01.2017 17:02 <Koomikko> Linjat eroavat Änkilän sähköasemalla. |
![]() |
30.01.2017 16:59 <Koomikko> Tien vieressä on myös 20 kV:n linjassa samalla kohdalla maakaapelilähtö ilmeisesti sekin voimalaitokselle, kun muuta käyttötarkoitusta lähellä ei ole näkyvissä. Tehdas on http://calm.iki.fi/tolpat/kuvat?paikka=Simpele%2C+Konkapelto tuossa vieressä. |
![]() |
30.01.2017 16:48 <Koomikko> Kartonkitehdasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Metsä_Board_Simpele |
![]() |
30.01.2017 14:06 <Hartsa> mitäs tehdasta tuo syöttää ?? |
|
30.01.2017 13:27 <Jouko> Pahalta näyttää noiden mainittujen kohtalo, viime vuonna uusittiin melkoisen paljon katuvalaistusta natikoiksi tai ledeiksi ihan pyöräteitä myöten. Vielä on vähäsen BBT:tä ja Stradavaaria joillakin kaduilla tallessa. |
![]() |
30.01.2017 13:08 <Jouko> Mahtaisiko lähteä ulos suoraan generaattorin napajännitteellä ja muunto sitten tehtaan päässä? Veikkaan myös 6-10 kV. |
|
30.01.2017 13:03 <Jouko> Selvisihän nyt tuo sähkösiirtokin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9470 |
![]() |
30.01.2017 12:49 <Jouko> Ukkosjohtimet päättyvät näille pylväille. |
![]() |
29.01.2017 21:51 <Sähkäri65> Rasia on uppoasennettavaa mallia, ei pinta. Tuohon kojeeseen olen pari kertaa törmännyt, väännin ja kaulus on tuttu. En vain saa mieleen tekijää, jos edes olen sitä koskaan katsonut. Yhdessä vanhassa hevostallissa n. 15 vuotta sitten tuli viimeksi vastaan. |
![]() |
29.01.2017 21:07 <Make> Onkohan johtimet sitten vedetty tuon putkituksen rakentamisen aikana? Tuolla näkyy olevan avattavat kulmat ja haarat: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7028 |
![]() |
29.01.2017 21:03 <Make> BJB onkin sitten todella vanha valmistaja. Siis ei kai sähkö tuohon ulkokuoreen tule? Tukesilta kai tulee hylky, jos kannan kierreosa on jännitteinen. |
|
29.01.2017 20:38
<Make>
Jostain syystä näkyy olevan yleinen malli. Myös täällä Honkkarissa on pienempää mallia. Ohkola on kai ihan Rinaldon nimi. Onkohan tuo Onnline Navigator- pollarikin joku vanha Idmanin malli? Siinäkin on tuo sama hattu ja Kokkolan tyylinen käpy. Onnline Silhouette- valaisimia on eräällä parkkipaikalla pari kappaletta. Kai 150 watin monimetalli ellipsinä näyttää melkoisen isolta niissä. http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/Pages/sahko.aspx |
![]() |
29.01.2017 20:37 <Koomikko> Tuossahan on tuo T-kappale, ei siellä muuta jakoa tarvitse, kun on vain kytkin ja yksi lamppu. |
|
29.01.2017 20:24
<Make>
Ehkä ainakin alunperin on ollutkin 80 W. Itseasiassa pääsin kerran tutustumaan 80 watin valaisimiin ja kuviakin on. Keravan aseman seinissä ennen Froggyjä taisi olla jotain avomallisia kauhoja ja ovien päällä Ensto AVS 71 tyyliset valaisimet: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8512 Ei siis kovin vanhoja olleet nekään. |
![]() |
29.01.2017 20:15 <Make> Uhkaako tuo ehkä jonkun mielestä jäädä vanhanaikaiseksi. Em. toiminnoista moni taitaa liittyä höyryvetureihin. En tiedä, millaista huoltoa nykyinen kalusto vaatii. Varmaan laitetaan ensin tietokoneeseen kiinni... |
![]() |
29.01.2017 09:41 <M. Asentaja> 6kV, korkeintaan 10 kV venttiilisuojienkin mitasta päätellen. |
![]() |
29.01.2017 02:14 <Leppävesi> Laitos on vuodelta 1948 ja konehalli pitkälti sen mukaisessa asussaan. Vaikka laitos itsessään on kaukokäytössä, olisi turhaa ja kallista poistaa vanhojen koneitten kyljestä kaikki mekaaniset käsiajokytkimet pelkästään sen vuoksi että estettäisiin kaikki tahalliset väärinkäyttömahdollisuudet. Varsinkaan kun sivullisilla ei ole paikalle pääsyä ilman voimakeinoja. Murtautumisen estoa on helpompi kehittää. Päinvastoin koneet pitää pystyä myös paikallisesti (hallitusti) pysäyttämään mahdollisessa kaukokäytön vikatilanteessa. |
|
29.01.2017 01:32
<RicuP.>
Kyllähän noita on näytty vaihdetun niin, että varsi poikki ja Manta tilalle. Kaikki vissiin lähtee, vaikka olisivat säilyttämisen arvoisia. Tuommoisia palloja on täällä erään koulun sisällä korkean käytävän seinillä kolmen ryhmissä. |
|
29.01.2017 01:26
<RicuP.>
Vähän tuli mietittyä, että olisiko ne peräti 3x 80W? Ikivanhat kuitenkin on. Citea on ihan hyvän näköinen, mutta pitäisin tuota AEC:ta luotettavampana, myös varaosien suhteen. Tuskin maksaa Onniselle nuo paljon mitään, niin voi laittaa pidemmän takuun, kun katteet on kuitenkin kohdillaan. Vähän tuntuu, että ovat VR:ltä joku hätäinen väliaikais ratkaisu. Täällä alkuperäiset valot oli varrelliset vanhan ajan pallot. |
|
29.01.2017 01:18 <RicuP.> Vai Onninenkin on ottanut nuo oikeasti Rinaldon valmistamat mallit. Honkkarissakin näkyi olevan myynnissä nimellä 'Koti Ohkola' tuommoista pienihattuista. |
![]() |
29.01.2017 01:13 <RicuP.> Voipi olla. Tuntuu edustavan vähän kaikkea. Uusia Strihlejä ei ole tänne enää tullutkaan. On näköjään siirrytty pääasiassa AEC:n valaisimiin uudiskohteissa. Manta pitää pintansa kyllä vielä siinä rinnalla. |
![]() |
29.01.2017 01:09 <RicuP.> Kannonkoskella on kyllä kaikki vähän vinksin vonksin http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7719 |
![]() |
29.01.2017 00:57 <RicuP.> Pääte on kyllä melko hepposen oloinen 20kV jännitteelle. |
![]() |
29.01.2017 00:32
<RicuP.>
Joo, tuo on ollut VR:n visioissa jo jonkin aikaa. Eilen olikin lehdessä juuri iso juttu, että koko kompleksi kylmenee 2018 loppuun mennessä, ja aika moni saa kenkää ja toiset siirtyy Helsinkiin. Vuodesta 1948 on tuo ollut toiminnassa. Siellä oli parhaimpina Keskuskonepajan aikoina omat valimot, sorvaamot, kattilapaja, takomo, hitsaus osastot ja lähes 2 hehtaaria korjaamohallia ja jopa oma höyryvoimalaitoskin. Älytön määrä porukkaa töissä ja varma työpaikka. 17 työsuhde kerrostaloa rakennettu 40- 50 -lukujen vaihteessa, joissa yhteensä yli 360 asuntoa, jossa yhdessä satun juuri asumaan. Lisäksi omakotialue Telitien ympäristössä. Oma paloasema, päiväkoti ja yhteisiä verstas tiloja. Todellinen työpaikka ja yhteisö ja nyt tämä kaikki on kohta pantu lihoiksi... Ei oikein hyvältä tunnu. |
![]() |
28.01.2017 23:34
<RicuP.>
Tuo on vanha BJB kanta. Tuo messinki kuori pitäisi olla kierteellä kiinni tuossa kiinnityspohjassa. E27 kierre on kosketinpohja osassa kiinni ja tuo posliini holkki on E27 kierteen ulkopuolelle kierretty, eli lampun kierre ei ole tuossa kuoressa, kuten yleensä, vaan kosketinpohjassa ja nolla suoraan kierteessä. Posliiniosa irroittamalla lähtee kuori pois. Löytyy vastaava kanta 20 -luvun pöytävalaisimesta. On aika tappo vehje, jos vaihe tulee kierteen puolelle, kun siihen voi ihan vapaasti koskea... |
![]() |
28.01.2017 22:26 <Make> Ja Hyvinkään konepajakin aiotaan tietysti sulkea: http://yle.fi/uutiset/3-9308249 |
![]() |
28.01.2017 22:21 <Make> Onkohan Lem-Kem jokin Strihl- edustaja, siellä on muutama malli listattu: http://www.lemkem.fi/LemKem-Valaistus/Valaisimet/Ulkovalaisimet |
|
28.01.2017 22:03
<Make>
Admiralin esite on taas huolellisesti toteutettu: "Valaisinta on saatavana kolmea väriä: Valkoinen ja harmaa" ?? Englanniksi on oikein... |
|
28.01.2017 21:59 <Make> Onnline led-heittimissä on näköjään kolmen vuoden takuu- ja syystäkin: http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/uutuusOnnline/Pages/Default.aspx |
![]() |
28.01.2017 21:53
<Make>
Samantyylinen kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7028 Jotenkin painamallako tuo pitäisi olla kiinni? Ampiaispesä on oudon värinen. |
![]() |
28.01.2017 21:44 <Make> AEG luettelossa tai jossain noita oli. Vaan missä on jakorasiat... |
|
28.01.2017 21:31
<Make>
Varmasti on hinta ratkaissut... Helsingin aseman hallissa ainakin oli vanhan oloiset 3x58 watin loistevalaisimet lyhyiden vaijerien päässä. Citea ja Ecoarke ovat hyvin samanlaisia, Citeassa on enemmän kehyksessä muotoilua. |
|
28.01.2017 21:19 <Make> Jääkiekon mallinen valaisin on myös Posco Baylight BL175/60/HF: http://www.lemkem.fi/LemKem-Valaistus/Valaisimet/Teollisuusvalaisimet/Posco-Baylight-175W-60D-HF-teollisuusvalaisin-230V-5700K En tiedä, onko tuokaan kyseessä. |
|
28.01.2017 20:52
<Make>
Idman Kokkolan näköinen kaarevalla hatulla ja ilman liitäntälaitetta on myös Onnline Admiral: http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/uutuusOnnline/Pages/Default.aspx Noita varmaan ovat 27.11. mainitut valaisimet. 15.11. mainittu pallo tievalaisin voi sittenkin olla Schreder Saturn, ei niissä ollutkaan salpaa. |
![]() |
28.01.2017 20:33 <Make> Missä lienee viljasiilon kello, kun ei äkkiseltään osunut silmään? |
|
28.01.2017 20:25
<Make>
Niin näyttäisi olevan BBT. Pylväissä on vielä tikastuet, kun niitäkin joskus pohdittiin. Eivät varmaan ole heti lähtemässä, kun noihin pylväisiin tuskin sopii kovin moni malli. Onkohan BBT vai Fresta ollut halvempi... Tuossa Ornossa näkyy olevan kuparinen runko ja koristelasikupu, joten luulisi olevan laadukas. Tosin varret tahtovat vähän roikkua. http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?from=searchext&id=70591&prms=q%3Dorno%26limit%3D60 |
![]() |
28.01.2017 03:52
<Mikko Koho>
"Sähköfirma neuvottelee korvauksista parhaillaan vakuutusyhtiön kanssa. Esitutkinnan valmiiksi saanut poliisi odottaa puolestaan lopullista arviota vahingoista. Tämän jälkeen tapaus etenee syyteharkintaan ja käräjille." -Ehkä tuossa juuri neuvotellaan siitä miten vakuutusyhtiön suojeluohjeita tai vastaavia on noudatettu ja paljonko on vakuutusyhtiön osuus ja paljonko jää voimayhtiön omaksi tappioksi. Ensimmäisen kerran tuohon asiaan tuli törmättyä kun kuulin että vanhat kaapelit pitää poistaa kaapelikanavista ja hyllyiltä. Arkisempi, ja lähes jokaista koskettava, esimerkki on palovaroitin. Isännöitsijän kanssa naapurien kokkauspuuhista, jotka johtivat toistuvaan palokunnan paikallakäyntiin, keskustellessa tuli ilmi että jos asunnossa ei ole toimivaa palovaroitinta niin naapurien vahingot menevät kyllä korvaukseen mutta itse kohdeasunnon omistajan ja haltijan voi olla hyvin vaikeaa ellei mahdotonta neuvotella korvauksista. |
© Janne Määttä 2004-2017