<< ^ >>

IMG_8991.jpg

10/20 kV Muuntosäikän sähköasema (Vattenfall Oy), josta lähtee 10- ja 20 kV:n yhteydet Hailuodon kuntaan. Tosin 10 kV lähtöerotin on auki. Saareen on mantereelta vedetty sähköt alkujaan vuonna 1953, 6 kV jännitteellä, mutta sähkön kulutuksen kasvaessa siirryttiin 10 kV jännitetasolle 1978. Sähkön kulutuksen edelleen kasvaessa Hailuotoon vedettiin 20 kV kolmivaihekaapeli 1990, joka on siitä asti ollut kytkettynä mantereen 20 kV verkkoon. Kuvan muuntajan kautta saatavaa 10 kV jännitetasoa käytettäneen enää varayhteytenä. Tieto pohjautuu linkissä käytyyn keskusteluun Hailuodon sähköverkosta: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4677 Siikajoki, Varessäikkä 12.08.2011
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 64.87843° E 24.83283° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

29.10.2011 01:31 <a-sentaja> Hailuoto muutettu 2011 20kV:n jännitteelle ja 10kV:n merikaapelissa on vika ollut jo useamman vuoden. 10kV:n linja puretaan talven aikana Hailuodosta pois.
29.10.2011 20:07 <Joukho> Kuinkakohan pian nämä 10/20 kV muuntoasemat katoaa, jos saaren sydämessä olevan varavoima-aseman ikuistamista ajatellaan...?
29.10.2011 21:54 <Mikko Koho> Meneekö Hailuotoon vain yksi piuha? Jos menee niin luulis että dieselit eivät häviä, korkeintaan uusitaan. Noin jos ihan terveellä järjellä ajatellaan.
30.10.2011 17:48 <Jouko> Sitä saaren varavoima-aseman 10 kV päämuuntajaa tuossa meinasin... Onkohan tässä linkissä http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4677 keskusteltu Huikun varavoima sittenkin tuolloin talvella ollut vielä 10 kV verkossa, kun sitä "saarekeraporttia" lueskelin? Näyttäisi Hailuoto olevan lännestä itään 10 kV verkossa ja 20 kV linjat lähinnä lounaan ja lännen välillä.
31.10.2011 00:10 <a-sentaja> Hailuoto on ollut/on jo yli neljävuotta yhden 20kV:n kaapelin perässä. Päämuuntaja on ollut juuri tuon 10kV:n verkkoa varten, joka nyt on tyhjäkäynnillä.
02.06.2017 23:32 <Hartsa> Generaattoreita on kolme, mutta sähkön tuottaminen niillä on epävarmaa. Ne eivät aina lähde käyntiin, Erikoista kyllä että mikä niissä on vialla jotta eivät ole käyntivarmoja...??
04.06.2017 09:51 <Mikko Koho> Ensimmäinen mieleen tullut ajatus oli huollon ja koekäyttöjen puute. Toinen voi olla se että varavoimadieselit eivät asiallisesti huollettuinakaan aina lähde heti ensimmäisellä yrityksellä käyntiin.
04.06.2017 18:52 <Hartsa> Niimpä ja niiten akustot on toinen vikakohde kestovarauksessa ovat 24/7 niin sitten tulee tiukempi startti niin akusto hyytyykin ei ole poweria enään akuissa tarpeeksi tuollaisiinkin on törmännyt.

© Janne Määttä 2004-2017